De fysiske lovene kan ikke brytes.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.690
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    totte skrev:
    lars_erik skrev:
    Hva tror du er grunnen til at man investerer i dyre kabler? tror det har sin forklaring i idiot-forklaringene noen kommer med om oss som har dyre kabler angående placebo osv, eller tror du det kommer av at vi vet hva vi prater om?!
    Siden det spørres så direkte så må det jo være lov å svare hva man tror også. Så til spørsmålet ditt om hvorfor du har investert i dyre kabler:

Ja, jeg tror man kommer langt med idiot-forklaringene her.

Nei, jeg tror ikke du vet hva du prater om.
    Det kryr av troll her ;D
    Dine meninger legger jeg ikke veldig stor vekt på.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.381
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    nb skrev:
    Synes Nordost er søte som referer til at Nasa brukte flate kabler i en romferge, det har sikkert ingenting med plass og mye med lyd å gjøre.
    Også morsomt at de skryter av ledehastigheten - som om det har noe å si i en tilfeldig meter av den totale kjeden og hvor raskt var høyttalerelementene i stand til å flytte på seg nå igjen? Helt utrolig at noen åpenbart tror på det fjaset, det er lov å tenke bittelitt selv også.
    Huff...minner meg om da jeg var på demo av en Wadia/Adyton/Nordost-rigg som jeg synes låt bra, men jeg holdt på å få krupp av salgssvadaen til Tømmervik. Heldigvis fikk jeg en litt mer edruelig prat med høyttalerkonstruktør Geir Fredriksen under samme seanse.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.321
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    Synes Nordost er søte som referer til at Nasa brukte flate kabler i en romferge, det har sikkert ingenting med plass og mye med lyd å gjøre.
    Også morsomt at de skryter av ledehastigheten - som om det har noe å si i en tilfeldig meter av den totale kjeden og hvor raskt var høyttalerelementene i stand til å flytte på seg nå igjen? Helt utrolig at noen åpenbart tror på det fjaset, det er lov å tenke bittelitt selv også.
    Slik Nordost bruker den parameteren i markedsføringen er det rent tull & tøys, ja, men det gikk etterhvert opp for meg at det er en god indikator på om forholdet mellom induktans og kapasitans er optimert, eller om kabelen har f eks unødvendig høy kapasitans for en gitt induktans.

For en tapsfri transmisjonslinje er signalhastigheten 1/sqrt(LC). Siden signalet ikke har lov til å gå fortere enn lysets hastighet, vil det sette en grense for hvor lav kapasitans man kan få ved en gitt induktans. Sånn sett er høyere signalhastighet "bedre", ettersom det betyr at induktans og kapasitans ikke er unødvendig høye. (Se også http://www.audiomisc.co.uk/HFN/Cables1/OhmImprovements.html)

Men når det i markedsføringen blir til "rask bass" og "tidskoherent lyd ved alle frekvenser" er det bare å korse seg med regnestaven sin.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Fulgte linken din. Den ledet til en annen link:

http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/Analog.html

Her er det veldig mye å lese seg opp i for kabelfornektere. Lykke til med å bevise at kablene mine ikke er bedre enn en vanlig kobberstump. Noen smakebiter:

From the table, silver would seem to be the best choice as it has a very low resistivity and hence would be expected to minimise signal losses. Alas silver suffers from two drawbacks. It is very expensive, and tarnishes very easily. Since a surface tarnish nearly always degrades electrical performance this means it should only be used in situations where the surface can be protected from the atmosphere – e.g. by a coating. Copper is much cheaper, and has almost as low a resistivity as silver, hence its popularity, although it, too, will tarnish.

The woven arrangement for coaxial cables also has the effect of making them more flexible. This is convenient when we want to bend them to fit around corners. However it also increases their sensitivity to Microphony. This is an effect where any changes in external force (or atmospheric pressure) applied to the cable tends to alter its outer diameter, or shape. This will change its capacitance per length. Now the cable’s conductors must be charged when there is a potential difference between them. Altering the capacitance can’t immediately create or destroy charges, so the potential difference changes. The result is that the voltage between the inner and outer conductor changes in response to pressure.

For example, it would be undesirable in cables used as part of a home hi-fi as it would mean that delayed sound signals might be picked up radiating from loudspeakers when music is being played at high level. This could then be re-amplified and appear as a form of ‘echo’ or acoustical feedback, altering the total sound pattern being produced

You should now understand how a cable can be modelled and analysed as a series of incremental lengths in the form of a Transmission Line. That this line may have losses due to physical imperfections of both the conducting and dielectric elements. You should know how the cable’s Characteristic Impedance and the velocity of signal transfer depend upon the cable’s electrical properties. That a cable may be Dispersive, and that dispersion may, in principle, be prevented by arranging for the cable to satisfy Heaveyside’s Condition. You should also understand how the Skin Effect can cause problems with wideband signals, but that this may be combatted using either woven/braided wiring and/or a change of conductor. Finally, you should now be able to see when a cable can be treated as a ‘short’ section and its effect assessed without the need for the full details of transmission line theory.

Altså: Sats på ultrarent sølv (DYRT!), lange krystaller med få forvrengningsfremmende korngrenser å krysse, som krever bearbeiding/ spesialfremstilling av materialet (DYRERE!) og arranger dette i et passende flettemønster av lederne (som ligger i teflon) med en mikrofonidempende olje ytterst, dropp skjermingen, og VIPS har en kablene mine ;D

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.690
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kule-Trygve skrev:
    Fulgte linken din. Den ledet til en annen link:

http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/Analog.html

Her er det veldig mye å lese seg opp i for kabelfornektere. Lykke til med å bevise at kablene mine ikke er bedre enn en vanlig kobberstump. Noen smakebiter:

From the table, silver would seem to be the best choice as it has a very low resistivity and hence would be expected to minimise signal losses. Alas silver suffers from two drawbacks. It is very expensive, and tarnishes very easily. Since a surface tarnish nearly always degrades electrical performance this means it should only be used in situations where the surface can be protected from the atmosphere – e.g. by a coating. Copper is much cheaper, and has almost as low a resistivity as silver, hence its popularity, although it, too, will tarnish.

The woven arrangement for coaxial cables also has the effect of making them more flexible. This is convenient when we want to bend them to fit around corners. However it also increases their sensitivity to Microphony. This is an effect where any changes in external force (or atmospheric pressure) applied to the cable tends to alter its outer diameter, or shape. This will change its capacitance per length. Now the cable’s conductors must be charged when there is a potential difference between them. Altering the capacitance can’t immediately create or destroy charges, so the potential difference changes. The result is that the voltage between the inner and outer conductor changes in response to pressure.

For example, it would be undesirable in cables used as part of a home hi-fi as it would mean that delayed sound signals might be picked up radiating from loudspeakers when music is being played at high level. This could then be re-amplified and appear as a form of ‘echo’ or acoustical feedback, altering the total sound pattern being produced

You should now understand how a cable can be modelled and analysed as a series of incremental lengths in the form of a Transmission Line. That this line may have losses due to physical imperfections of both the conducting and dielectric elements. You should know how the cable’s Characteristic Impedance and the velocity of signal transfer depend upon the cable’s electrical properties. That a cable may be Dispersive, and that dispersion may, in principle, be prevented by arranging for the cable to satisfy Heaveyside’s Condition. You should also understand how the Skin Effect can cause problems with wideband signals, but that this may be combatted using either woven/braided wiring and/or a change of conductor. Finally, you should now be able to see when a cable can be treated as a ‘short’ section and its effect assessed without the need for the full details of transmission line theory.

Altså: Sats på ultrarent sølv (DYRT!), lange krystaller med få forvrengningsfremmende korngrenser å krysse, som krever bearbeiding/ spesialfremstilling av materialet (DYRERE!) og arranger dette i et passende flettemønster av lederne (som ligger i teflon) med en mikrofonidempende olje ytterst, dropp skjermingen, og VIPS har en kablene mine ;D
    Tror du det vil forandre noe som helst?
    Mange av de nekter jo for at det er mulig å høre forskjeller. Det er jo bare innbilling, må vite 8)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.712
    Torget vurderinger
    1
    Kule-Trygve skrev:
    Selv for meg som ikke har peiling på det tekniske rundt kabler er dette det mest fjottete jeg har lest siden flogiston. Er du sikker på at eteren ikke kan påvirke kabler? ;D

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Nei men det var dagens innlegg fra meg. (Jeg leste slett ikke alt som sto i linken, men fant noen utdrag..)

Regner med at Asbjørn kommer til å studere dette, og kanskje innser etter hvert at kanskje man ikke får 3 meter lange state-of-the-art kabler for prisen av en Peppes Pizza likevel ;D

BRA hifi er DYR hifi. Er nå min erfaring etter å ha lekt meg med både dyre komponenter og dyre kabler.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.690
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kule-Trygve skrev:
    Nei men det var dagens innlegg fra meg. (Jeg leste slett ikke alt som sto i linken, men fant noen utdrag..)

Regner med at Asbjørn kommer til å studere dette, og kanskje innser etter hvert at kanskje man ikke får 3 meter lange state-of-the-art kabler for prisen av en Peppes Pizza likevel ;D

BRA hifi er DYR hifi. Er nå min erfaring etter å ha lekt meg med både dyre komponenter og dyre kabler.
    Klarer du det, er du utstyrt med evner de færreste har 8)
    Vi får leve i spenning.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Voff skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Selv for meg som ikke har peiling på det tekniske rundt kabler er dette det mest fjottete jeg har lest siden flogiston. Er du sikker på at eteren ikke kan påvirke kabler? ;D
    Det heter ikke eteren lenger! Vet du ikke det en gang??? ;D (Bare tuller..)

V

vredensgnag

Gjest
    Er faktisk litt pinlig å holde på med denne hobbyen. Det sludderet som er blitt sitert to ganger, av de bindestrekutrustede herrer, er vettløst.

Hele high-end svines til av slikt, og det blir ikke bedre av at det klakkeres så heftig.

Dypt pinlig, er det.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.690
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg fikk muligheten til å lytte til et oppsett med og uten Odin-høyttalerkabler. Må bare si at det ga litt av en aha-opplevelse.
    Så at det er forskjell på kabler lydmessig, er hevet over all tvil for meg.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Blir ikkje mykje lyd uten kabler, det er sant.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    There is a considerable amount of discussion (not to say argument!) amongst those interested in audio and Hi-Fi about the possible effects of cables upon ‘sound quality’. This tends to lead to some people adopting almost ‘theological’ viewpoints that differ fundamentally from the views held by others. ;D

P

Parelius

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    There is a considerable amount of discussion (not to say argument!) amongst those interested in audio and Hi-Fi about the possible effects of cables upon ‘sound quality’. This tends to lead to some people adopting almost ‘theological’ viewpoints that differ fundamentally from the views held by others. ;D
    Skal du skifte nick til Some-People?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.690
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Parelius skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Hadde vært interessant å høre hva du og andre skeptikere har hørt av forskjellige kabler, istedet for stadig å bevise deres uovertrufne egenskaper i sarkasmer 8)
    Vi vet dere er flinke på det feltet.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.724
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    For min del har jeg slått meg til ro at det blir en lydmessig endring ved kabelskifter. Hva som oppleves som bedre eller dårligere får være opp til enhver, men å tro at det alltid er sammenheng mellom pris og ytelse på kabler er veldig naivt.

Trodde jeg nådde "nirvana" med mine siltech HT kabler i rent sølv (var vel rundt 60k-70k i pris eller noe sånn? Husker ikke). Da hadde jeg skiftet fra Zu Cable wax som jeg kjøpte via ebay. (glimrende kabler forøvrig).

Tiden gikk og jeg måtte skifte tilbake (husker ikke hvorfor).. Og sannelig. De gamle zucablene syntes jeg låt bedre igjen. Vi snakker 1:30 del av prisen. Denne opplevelsen hadde jeg flere ganger.

Skulle ønske flere kunne innrømme feilkjøp og penger som blir kastet ut vinduet. Men stolthet/placebo/forventninger og ikke minst egen forklaring på pengebruk på en leder etc. spiller en veldig stor rolle for våre meninger desverre. Blir for mye subjektiv dilling.

Ørene og sansene mine var og er fortsatt de samme, men jeg har lært mye og innehar en sunn skepsis. Samt å utforske diy delen av denne hobbyen er veldig lærerikt og sundt for å få enda mer glede og forståelse for det.
    Siste gang jeg sprenger banken for å kjøpe kabler som en eller annen magasin tester skryter opp i skyene..

P

Parelius

Gjest
    lars_erik skrev:
    Parelius skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Hadde vært interessant å høre hva du og andre skeptikere har hørt av forskjellige kabler, istedet for stadig å bevise deres uovertrufne egenskaper i sarkasmer 8)
    Vi vet dere er flinke på det feltet.
    Den dagen jeg poster en ekte sarkasme så tviler jeg på at du hører forskjell på den og en høflighet.

Jeg har forøvring hverken hørt Odin, Tor, Tyr eller Frida, men solgte Quattrofilen. Men det er jo en drittkabel og hører ikke til de høye ender selv om prisen i datidens verdi var grei nok.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.635
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mye interessant i den artikkelen hvis man gidder å lese den, og forstår hva som står der.

Dette er en relativt konvensjonell teknisk analyse av kabler basert på standard LRC modeller osv laget for pedagogiske formål; og tar i mange sammenhenger ikke standpunkt til nivå og signifikans av funnene, som i stor grad blir forklart ved påvirkninger i frekvens og faseområdet.

Og som det er omtalt til det kjedsommelige, kabler behøver ikke være dyre for feks å få en frekvenskompensasjon i ett eller annet område eller for å oppnå de effekter som artikkelen påpeker er teoretisk mulig, om enn ikke trolig av praktisk betydning. For den som gidder å lese videre, avvises feks sølv......

Noen utvalgte sitater fra artikkelen:

" Firstly, the phase changes at audio frequency are very small, even using copper. It is therefore questionable that they would be audible. "

"In practice we would probably choose to increase the wire diameter to keep down the overall level of wire resistance. This increase in wire diameter would also increase the value at any frequency, thus lowering the frequency at which phase changes may occur. "

(forklart: i stedet for å bruke dyre materialer kan vi like gjerne øke tykkelsen....)

"The conclusion is therefore that the claims made in the web thread do not provide any basis for arguing that monowiring and bi-wiring differ in their performance. The mystery is simply a product of focussing on an irrelevance without appropriately considering its context. If this were a detective story, we would end by discovering that nothing mysterious had actually happened! "

(forklart: biwiring virker ikke)

"Hence for a given wire diameter changing the choice of material has much less effect upon the frequency dependence of the signal loss than we might expect. "

"In practice it is questionable whether delays of the magnitudes shown would ever be audible. If so, the general advice would seem to be to choose reasonable large diameter wires with a close spacing in order to minimise the effects of resistance and inductance. Since the characteristic impedance of the cables tend to be low compared to those of a typical load the cable series resistance and inductance seem to have far more effect than cable capacitance."

Det ene området hvor han finner noen vesentlige potensielle effekter er ved multistranded kabler ... og igjen er det effekten av LRC han (stort sett) drøfter.

Ikke noe sted står det noe som helst om at spesielt dyre materialvalg og konstruksjoner er nødvendig for å realisere de effektene som omtales, i den grad de overhodet er signifikante.

Om transmisjonslinjen som Trygve siterer, konkluderer ferks analysen med

"Despite the above, to an acoustic engineer the delays seem very small. Since sound propagates at a velocity of around 330 m/sec it will only travel around 16 microns in 50 nanoseconds. In effect, therefore, the above differential group delay is equivalent to a sound source that seems 16 microns nearer at high audible frequencies than at low audible frequencies. Again it is not clear that this would be noticeable in a practical situation. "

Transmisjonslinjeteori for audiofrekvenser er forlengst avvist som signifikant forklaringsfaktor også i mange andre sammenhenger.

Og igjen - siden sølv er en big deal for Trygve:

"As with variations in fill factor, the variations between the materials used as examples here seem quite small. Hence it is not obvious that changing, say, from copper wires to silver ones of the same diameter and spacing is likely to produce an audible change as a result of differences in the internal impedance of the wires.

Trygve siterer så vidt jeg kan se fra premissene for analysen og de potensielle effektene forfatteren påpeker at han vil analysere .. og synes ikke å ha lest gjennom analysen og resultatene, eller på noen måte å ha forstått konklusjonene.

Noe som er en viktig del for at jeg avviser mye av kabelhypen. Når teorien viser at dette ikke kan virke, er det overveiende sannsynlig at den opplevde virkning ligger andre steder enn i kabelen. Og skal man sitere teori og forskning, får man pinadø påse at man skjønner det man siterer.

Og igjen; kabler kan påvirke frekvens/fase, men behøver ikke være dyre for å få den ønskede effekt. Og dimensjonene på virkningene er størrelsesordener mindre enn enn feks de samme effekter i andre deler av kjeden. De behøver heller ikke være spesielt dyre for å ha orden på kontakter, støydemping, mikrofoni eller annet - i den grad vi mener dette er viktig.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.690
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Man må jo selvsagt gjøre avtaler om lån når man kjøper kabler, slik at man i ro og mak får testet de i eget oppsett. Og gjerne også gode gjenkjøpsavtaler.

Men, som sagt, Odin ga meg fullstendig hakeslipp. Men prisen er jo hinsides.

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    At en kabel er dyr er ingen garanti for at den vil fungere bra :)
    Har litt mere med kvaliteten på leder, plugg og loddearbeid.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.635
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Man må jo selvsagt gjøre avtaler om lån når man kjøper kabler, slik at man i ro og mak får testet de i eget oppsett. Og gjerne også gode gjenkjøpsavtaler.

Jeg og får hakeslipp når jeg leser prislister, og de forklaringer produsentene presenterer for å begrunne prisen.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.690
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    erato skrev:
    lars_erik skrev:

Jeg og får hakeslipp når jeg leser prislister, og de forklaringer produsentene presenterer for å begrunne prisen.
    Helt enig.
    Men ingen kjøper vel kabler til fullpris?
    Det bør man hvertfall ikke gjøre. Fult ut mulig å forhandle seg fram til store avslag.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.635
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    erato skrev:
    lars_erik skrev:

Helt enig.
    Det bør man hvertfall ikke gjøre. Fult ut mulig å forhandle seg fram til store avslag.
    Det burde fortelle deg noe du kanskje helst ikke vil vite.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.690
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    erato skrev:
    lars_erik skrev:
    erato skrev:
    lars_erik skrev:

Helt enig.
    Det burde fortelle deg noe du kanskje helst ikke vil vite.
    Mulig det, men ikke angående lyden.
    Når det er sagt, pruter jeg på Elkjøp også ;D

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.635
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei, men at prisen er en del av produktet. Har du reflektert over hvorfor (i relasjon til noen av mine tidligere poster)? Er det bare for å tjene penger, eller er det fordi oppfatningen av produktet er en viktig del av den effekten produsenten går etter? Jeg er rimelig overbevist om det siste, og tror måtene hodene våre fungerer på er slik at vi blander sammen mange ulike inntrykk når vi hører på et produkt.

edit:

er det forskjell på kabler: ja
    er forskjellene så signifikant som vi tror: ganske sikkert ikke
    er et slik at kostnad og kvalitet i lyden samsvarer i kabler: i mindre grad enn i noe annet kjent HiFi produkt

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.690
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    erato skrev:
    Nei, men at prisen er en del av produktet. Har du reflektert over hvorfor (i relasjon til noen av mine tidligere poster)? Er det bare for å tjene penger, eller er det fordi oppfatningen av produktet er en viktig del av den effekten produsenten går etter? Jeg er rimelig overbevist om det siste.
    Selvsagt er prisene bortimot kriminelle, men det er de også på høyttalere og komponenter i super high-end klassen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.635
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    erato skrev:
    Nei, men at prisen er en del av produktet. Har du reflektert over hvorfor (i relasjon til noen av mine tidligere poster)? Er det bare for å tjene penger, eller er det fordi oppfatningen av produktet er en viktig del av den effekten produsenten går etter? Jeg er rimelig overbevist om det siste.
    Selvsagt er prisene bortimot kriminelle, men det er de også på høyttalere og komponenter i super high-end klassen.
    Se posten min over.

Og selvsagt får vi av og til billige DVD drev innpakket som svindyre CDspillere; men i all hovedsak er det slik at det er rimelig lett å se en viss sammenheng mellom komponentkvalitet og lydresultat når det gjelder aktive komponenter og høyttalere, og det finnes også stort sett forklaringsmodeller for hvorfor det lyder bra eller annerledes. Om det er value for money er en annen sak, men det er en sak mellom den enkelte og hans lommebok. Selvsagt forutsatt at det ikke er ren svindel ute og går.....

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.690
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jode, mye enig med deg. Men vet at det ville blitt en stor nedtur om jeg hadde byttet ut kablene mine med noe "ræl".
    Har tross alt brukt flere år på å bygge et anlegg jeg er veldig fornøyd med.

Digresjon; det er befriende å kunne ha en konstruktiv debatt rundt dette emnet :)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.724
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    lars_erik skrev:
    Men vet at det ville blitt en stor nedtur om jeg hadde byttet ut kablene mine med noe "ræl".
    Var akkurat det jeg gjorde. Men det er jo ingen nedtur, bare en lærerik opplevelse.
    "så fikk kona rett likevel. :( "

Hun kunne jo ikke forstå hvorfor jeg drev med kabelbytter .... Jo fordi da slapp vi å endre komponenter, fjernkontroller etc. som hun ikke kunne betjene ;). Da er kabelbytter lett for oss byttefantaster..

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Dersom en høyttalerkabel kan gjøre lyden bedre, så burde de som har aktive høyttalere montere ut de innebygde forsterkerne, sette de et par meter unna høyttalerne så de kan benytte de gode kablene for å få et ekstremt lydmessig løft!

Dersom det medfører problemer å montere ut forsterkerne, er løsningen å heller kjøpe dobbelt så bra signalkabel! Da blir resultatet like bra som å bytte høytalerkablene.

Det er også viktig at kablene halvsover oppå skumgummitårn 10 cm over gulvet slik at de ikke blir påvirket av støvpartikklenes negative effekt på lyden. Nordost har slike tårn som kalles Loke og de kan brennes inn hos forhandler i 30 timer for spare tid og vil gi opptil flere og langt større lydmessige forbedringer enn hva folk flest kan forestille seg.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.690
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    bambadoo skrev:
    lars_erik skrev:
    Men vet at det ville blitt en stor nedtur om jeg hadde byttet ut kablene mine med noe "ræl".
    Var akkurat det jeg gjorde. Men det er jo ingen nedtur, bare en lærerik opplevelse.
    Greit å vite at jeg har gått mange runder med kabler, og kun byttet fordi jeg har ment at jeg har kunnet oppleve forskjeller som for meg har vært viktige. Men det har vært en del sidespor også :)

P

Parelius

Gjest
    lars_erik skrev:
    Parelius skrev:
    Jeg har forøvring hverken hørt Odin, Tor, Tyr eller Frida, men solgte Quattrofilen. Men det er jo en drittkabel og hører ikke til de høye ender selv om prisen i datidens verdi var grei nok.
    Og når nå data er på bordet, hva er den interessante dommen?

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Asbjørn skrev:
    Men når det i markedsføringen blir til "rask bass" og "tidskoherent lyd ved alle frekvenser" er det bare å korse seg med regnestaven sin.
    Det må være en utrolig traumatisk opplevelse for deg å kjøpe ny bil! Hvor mange tusen sider med tekniske data, opplysninger, og utregninger må du slite deg igjennom for å etterprøve produsentens egne utsagn?

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Hvorfor er det alltid kabler som får gjennomgå i disse debattene?
    Det ser ikke ut til at folk betviler at andre komponenter har egne lydsignaturer.
    Noen like transistorer, andre liker rør. Noen liker mundorf kondensatorer, andre foretrekker andre merker.
    Kabler er tross alt en av de lengste komponentene i anlegget og da er det naturlig å tro at disse er en av de komponentene som påviker lyden mest også.

Man trenger ikke bruke penger for å oppdage forskjell på kabler. 2 kabler til 40,- metern er mer enn nok til å oppdage hvor mye 2 forskjellige kabelgeometrier har å si for lyden. Har akkurat testet dette på et anlegg til 3000 og til og med her var det godt hørbart å bytte høyttalerkabler.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    ayaboh skrev:
    Asbjørn skrev:
    Det må være en utrolig traumatisk opplevelse for deg å kjøpe ny bil! Hvor mange tusen sider med tekniske data, opplysninger, og utregninger må du slite deg igjennom for å etterprøve produsentens egne utsagn?
    Når man ser på data for en bil har en håndfaste data å forholde seg til for vekt, forbruk, effekt osv.

Er ikke så mange bilprodusenter som reklamerer med at effekten øker etter at effekten i motoren øker etter 30 timer med 6000 o/min kontinuerlig.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.321
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    Asbjørn skrev:
    Nå har jeg jobbet såpass mye i bilindustrien at det tar ganske kort tid. Min neste bil har jeg faktisk bestilt og betalt forskudd på selv om den ikke er ferdigkonstruert ennå. Men jeg brukte litt tid på å reprogrammere motorstyringen i den gamle Xantiaen min slik at den ble som jeg ville ha den. Hobby skal man jo ha, og nå går den bilen slik den burde gjort fra fabrikk. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    Det ser ikke ut til at folk betviler at andre komponenter har egne lydsignaturer.
    Antakelig fordi det finnes et teoretisk/vitenskaplig grunnlag for å tro på at mange andre komponenter kan lyde annerledes enn konkurrentene sine.

sinep skrev:
    Kabler er tross alt en av de lengste komponentene i anlegget og da er det naturlig å tro at disse er en av de komponentene som påviker lyden mest også.
    Er det egentlig naturlig. Ikke for meg. Hvorfor mener du det?

sinep skrev:
    Man trenger ikke bruke penger for å oppdage forskjell på kabler. 2 kabler til 40,- metern er mer enn nok til å oppdage hvor mye 2 forskjellige kabelgeometrier har å si for lyden. Har akkurat testet dette på et anlegg til 3000 og til og med her var det godt hørbart å bytte høyttalerkabler.
    Blindt?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    Er ikke så mange bilprodusenter som reklamerer med at effekten øker etter at effekten i motoren øker etter 30 timer med 6000 o/min kontinuerlig.
    Selv om det i det tilfellet er mye mer troverdig. ;) (At en motor får litt mer effekt når den er innkjørt.)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn