De fysiske lovene kan ikke brytes.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.321
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    Hvorfor er det alltid kabler som får gjennomgå i disse debattene?
    Det ser ikke ut til at folk betviler at andre komponenter har egne lydsignaturer.
    Noen like transistorer, andre liker rør. Noen liker mundorf kondensatorer, andre foretrekker andre merker.
    Kabler er tross alt en av de lengste komponentene i anlegget og da er det naturlig å tro at disse er en av de komponentene som påviker lyden mest også.

Man trenger ikke bruke penger for å oppdage forskjell på kabler. 2 kabler til 40,- metern er mer enn nok til å oppdage hvor mye 2 forskjellige kabelgeometrier har å si for lyden. Har akkurat testet dette på et anlegg til 3000 og til og med her var det godt hørbart å bytte høyttalerkabler.
    Det er vel ikke mange som er uenige i at det er forskjell? Det er lett å vise at nærmest trivielle forskjeller i oppbygging, f eks ulikt tverrsnitt, tvinnede vs parallelle ledere, osv kan føre til hørbare forskjeller gjennom godt forståtte elektriske egenskaper og vanlig kretsteori. Der henger teori og praksis godt sammen, spesielt når man tar med den ujevne impedansen til en virkelig høyttaler (heller enn bare en resistiv last) og innser at feedback-kretsløpet i en effektforsterker kan være sårbart for ting som foregår langt utenfor det hørbare området. Ditto med utgangstransistorer, kondensatorer, trafoer, osv osv osv - det går an å forklare hva som foregår, og det er en tålelig god sammenheng mellom kretsteorien og opplevd lydkvalitet. F eks forvrengningsspektrum fra ulike rørtopologier vs forskjellige transistorkonstruksjoner.

Grunnen til at kabler "får gjennomgå" er argumentet om at "pris = lydkvalitet" og de rent astronomiske prisene noen får seg til å ta for disse enkle tingene. Det er det ingen elektronisk eller fysisk forklaring på, etter at man først har kommet opp til en hundrelapp eller tre og kan velge fritt i materialer og geometri. Rent teknisk kan jeg selv lage "perfekte" kabler til høyst overkommelig pris. Derimot er det godt kjente psykologiske teorier som kan forklare den opplevde kvalitetsøkningen med økende pris, selv langt bortenfor hva teknikken kan forklare. Det er også en del forretningsmessige teorier for hvorfor det er hyggelig å kunne ta så godt betalt for noe som det er så billig å lage. Det er det tydeligvis noen som ikke liker å høre, og da er det tydeligvis fristende å beskrive kritikerne som "blikkører med for dårlig anlegg" heller enn å ta inn over seg hva som faktisk sies.

Og sånn går no dagan...

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Nordost jobber forresten med å bevise at kabler m.m. har en effekt, skrevet litt om emnet på HFS her. :)

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Asbjørn skrev:
    Grunnen til at kabler "får gjennomgå" er argumentet om at "pris = lydkvalitet" og de rent astronomiske prisene noen får seg til å ta for disse enkle tingene. Det er det ingen elektronisk eller fysisk forklaring på, etter at man først har kommet opp til en hundrelapp eller tre og kan velge fritt i materialer og geometri. Rent teknisk kan jeg selv lage "perfekte" kabler til høyst overkommelig pris. Derimot er det godt kjente psykologiske teorier som kan forklare den opplevde kvalitetsøkningen med økende pris, selv langt bortenfor hva teknikken kan forklare. Det er også en del forretningsmessige teorier for hvorfor det er hyggelig å kunne ta så godt betalt for noe som det er så billig å lage. Det er det tydeligvis noen som ikke liker å høre, og da er det tydeligvis fristende å beskrive kritikerne som "blikkører med for dårlig anlegg" heller enn å ta inn over seg hva som faktisk sies.
    Er nok ikke helt uenig i det du skriver her. Ser ikke på det som utenkelig at det er mulig å lage en kabel til en 50 lapp som gir samme lyd som en audiofil kabel til 100k så lenge geometrien er den samme. Personlig tror jeg ikke forskjellen mellom sølv og kobber gir noen forskjell av betydning.

N

nb

Gjest
    sinep skrev:
    Personlig tror jeg ikke forskjellen mellom sølv og kobber gir noen forskjell av betydning.
    Sølv leder ca 7% bedre enn kobber. Kan kompenseres ved å endre lengde eller tverrsnitt med 7% dersom man er opptatt av det.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Dazed skrev:
    Antakelig fordi det finnes et teoretisk/vitenskaplig grunnlag for å tro på at mange andre komponenter kan lyde annerledes enn konkurrentene sine.
    Er det nå egentlig det?

Dazed skrev:
    Er det egentlig naturlig. Ikke for meg. Hvorfor mener du det?
    Hvis en bit på 1cm gir en forandring på 2*x, vil en tilsvarende bit på 100cm gi en forandring på 200*x, right?

N

nb

Gjest
    sinep skrev:
    Hvis en bit på 1cm gir en forandring på 2*x, vil en tilsvarende bit på 100cm gi en forandring på 200*x, right?
    Spiller ingen rolle så lenge x er tilstrekkelig nærme null.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    nb skrev:
    Hvis du tror det er små forskjeller kan du jo gjøre følgende eksperiment, det koster veldig lite.
    Kjøp inn 2 stk kabler f.eks. på clas ohlson. Den ene har mange hundre småfibre tvunnet sammen, mens den andre kabelen kun har en solid kjerne.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    Dazed skrev:
    Antakelig fordi det finnes et teoretisk/vitenskaplig grunnlag for å tro på at mange andre komponenter kan lyde annerledes enn konkurrentene sine.
    Er det nå egentlig det?
    Ja?

sinep skrev:
    Dazed skrev:
    Er det egentlig naturlig. Ikke for meg. Hvorfor mener du det?
    Ja, det må selvsagt stemme, men poenget mange prøver å få frem er vel at gitt stort nok tverrsnitt og god nok terminering, er det neglisjerbare forskjeller kablenes utforming kan forårsake i hvordan et anlegg lyder sammenliknet med andre komponenter. Dét, og at all kjent teori og vitenskap kan forklare hvorfor mange andre komponenter påvirker lyden, men ikke finner noe belegg for at esoterisk kabeldesign skal gjøre det.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.321
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    nb skrev:
    Hvis du tror det er små forskjeller kan du jo gjøre følgende eksperiment, det koster veldig lite.
    Kjøp inn 2 stk kabler f.eks. på clas ohlson. Den ene har mange hundre småfibre tvunnet sammen, mens den andre kabelen kun har en solid kjerne.
    Jeg har ingen problemer med at du sier at det er en stor og lett hørbar forskjell. Men hvilke andre elektriske forskjeller er det mellom disse to som kan bidra til den hørbare forskjellen? Effektivt tverrsnitt, ledermateriale, kapasitans, induktans, dielektrisk tap, ... ? For meg er det ikke opplagt hva forklaringen er, før du eventuelt viser at alt annet er likt og kan utelukkes som forklaring på forskjellen. Det er kabelentusiaster som kan sverge på at fargen på kabelen har stor betydning, fordi pigmentene gjerne består av forskjellige metalloksyder som har ulike resonansfrekvenser i et vekslende magnetfelt, må vite. Da mener nok jeg også at vi er inne i Avdelingen for de Små Ting.

O

Oblivion

Gjest
    nb skrev:
    sinep skrev:
    Personlig tror jeg ikke forskjellen mellom sølv og kobber gir noen forskjell av betydning.
    Sølv leder ca 7% bedre enn kobber. Kan kompenseres ved å endre lengde eller tverrsnitt med 7% dersom man er opptatt av det.
    Jeg forstår ikke hvorfor det KUN er lede evnen enkelt tror har betydning.
    Det er en mengde andre forskjeller mellom forskjellige metaller som har betydning.
    Hadde det KUN vært lede evnen som ga forskjell ville jeg ha brukt aluminium og dobblet arealet for å få den samme lede evnen som kobber - og redusert kostnadene deretter ;D

Sannheten er vel at lede evnen er det parameter som har MINST betydning for lyd kvaliteten....
    For at dette utsagnet ikke skal kveruleres med så er det gitt at den totale ledningsevnen holdes konstant mellom forskjellige materialer i denne konteksten...

O

Oblivion

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Jeg har ingen problemer med at du sier at det er en stor og lett hørbar forskjell. Men hvilke andre elektriske forskjeller er det mellom disse to som kan bidra til den hørbare forskjellen? Effektivt tverrsnitt, ledermateriale, kapasitans, induktans, dielektrisk tap, ... ? For meg er det ikke opplagt hva forklaringen er, før du eventuelt viser at alt annet er likt og kan utelukkes som forklaring på forskjellen. Det er kabelentusiaster som kan sverge på at fargen på kabelen har stor betydning, fordi pigmentene gjerne består av forskjellige metalloksyder som har ulike resonansfrekvenser i et vekslende magnetfelt, må vite. Da mener nok jeg også at vi er inne i Avdelingen for de Små Ting.
    Innvirkningen av fargestoffene i forskjellige farger i teflon isolasjon studerte og evaluerte jeg på 80 tallet ;D
    Resultatene av dette bruker jeg den dag i dag...
    Det er som Asbjørn sier "Avdelingen for de Små Ting",
    men for meg er dette bare en av mange små detaljer som jeg "bruker".

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.916
    Torget vurderinger
    1
    Har man en dårlig dag er det bare å titte innom en kabeldebatt

Kabler er tross alt en av de lengste komponentene i anlegget og da er det naturlig å tro at disse er en av de komponentene som påviker lyden mest også
    Er dette virkelig seriøst?????

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.635
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Det er vel ikke mange som er uenige i at det er forskjell? Det er lett å vise at nærmest trivielle forskjeller i oppbygging, f eks ulikt tverrsnitt, tvinnede vs parallelle ledere, osv kan føre til hørbare forskjeller gjennom godt forståtte elektriske egenskaper og vanlig kretsteori. Der henger teori og praksis godt sammen, spesielt når man tar med den ujevne impedansen til en virkelig høyttaler (heller enn bare en resistiv last) og innser at feedback-kretsløpet i en effektforsterker kan være sårbart for ting som foregår langt utenfor det hørbare området. Ditto med utgangstransistorer, kondensatorer, trafoer, osv osv osv - det går an å forklare hva som foregår, og det er en tålelig god sammenheng mellom kretsteorien og opplevd lydkvalitet. F eks forvrengningsspektrum fra ulike rørtopologier vs forskjellige transistorkonstruksjoner.

Og sånn går no dagan...
    Dette er jo så til de grader identisk med hovedpoengene i min egen argumentasjon (selv om jeg har argumentert på en litt annen måte) at jeg bare må få lov til å utheve det, og be alle "kabelinvestorer" lese dette både 3 og 4 ganger.

O

Oblivion

Gjest
    Roald skrev:
    Har man en dårlig dag er det bare å titte innom en kabeldebatt

Kabler er tross alt en av de lengste komponentene i anlegget og da er det naturlig å tro at disse er en av de komponentene som påviker lyden mest også
    Er dette virkelig seriøst?????
    Roald - Det værste er at jeg tror de fleste er "seriøse", men det er ikke ensbetydende med at det de uttrykker er "seriøst"...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.635
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ceroxol skrev:
    Nordost jobber forresten med å bevise at kabler m.m. har en effekt, skrevet litt om emnet på HFS her. :)
    Det de trenger å bevise, er ikke at de har en effekt (se Asbjørns innlegg), men at man er nødt til å betale 100.000 kr for å få til de relativt beskjedne påvirkningene i frkevens og fasegang som kabelen introduserer.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.635
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    sinep skrev:
    Hvilket var ett av poengene og konklusjonen i den artikkelen sølvtilhengeren Trygve linket til som bevis på at sølv var bra. Det er mange som har tjent seg rike på at vett og lommebok ikke alltid står i forhold til hverandre gitt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.635
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    sinep skrev:
    Prøv det argumentet på strømkabler. Når strømmen har gått gjennom 500 km kabel frem til anlegget ditt, hvor mange % forbedring utgjør en strømkabel på 2 m ?

:D

O

Oblivion

Gjest
    erato skrev:
    ceroxol skrev:
    Det de trenger å bevise, er ikke at de har en effekt (se Asbjørns innlegg), men at man er nødt til å betale 100.000 kr for å få til de relativt beskjedne påvirkningene i frkevens og fasegang som kabelen introduserer.
    Så lenge det ikke finnes en billig kabel som får til "de relativt beskjedne påvirkningene i frkevens og fasegang som kabelen introduserer" har jo Nordost fortsatt et bedre produkt,
    og når den dagen kommer hvor en billig kabel får til dette eller til og med får dette til bedre - ja da trenger de å bevise noe..

Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    2
    Sted
    Siggerud
    lars_erik skrev:
    val skrev:
    lars_erik skrev:
    maverick skrev:
    Du er nok ikke massesuggert, det er nok bare gode gamle Kong Placebo som var innom på visitt...
    Tøv!!!

Ingen som helst problemer å høre forskjell på kabler.
    Du burde prøve, kanskje du får deg en a-ha- opplevelse.

Meget mulig at man kan både måle, samt høre forskjell på kabler, men hva er poenget med å bruke penger på ledninger når alle andre komponenter inkl lytterom utgjør langt større lydmessige forskjeller?
    Før man bruker penger på kostbare kabler bør alt annet være så bra det kan bli!
    For det første er anlegget mitt om ikke så bra som det kan bli, men rimelig state of the art hele linja.
    For det andre; hva vet du om hva lydmessige forskjeller på kabler?
    Hva tror du er grunnen til at man investerer i dyre kabler? tror det har sin forklaring i idiot-forklaringene noen kommer med om oss som har dyre kabler angående placebo osv, eller tror du det kommer av at vi vet hva vi prater om?!

Ganske utrolig at hver eneste kabeldebatt infiltreres av folk som ikke vet hva de prater om, og som heller ikke gidder prøve ut!
    Det skjer det samme med deg som med de som blir full på alkoholfritt øl eller blir frisk av sukkerpiller. Tro kan som sagt flytte fjell.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    erato skrev:
    sinep skrev:
    Prøv det argumentet på strømkabler. Når strømmen har gått gjennom 500 km kabel frem til anlegget ditt, hvor mange % forbedring utgjør en strømkabel på 2 m ?

Nå er det vel ikke nødvendigvis snakk om at strømmen blir forbedret, men heller endret i en eller annen retning. Strømmen går gjennom x antall hundre meter i en eller annen ledergeometri og så forandres plutselig ledergeometrien til noe helt annet fordi man vil man en myk og fleksibel kabel i sluttleddet og da blir strømsignalet forandret deretter og..

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Oblivion skrev:
    erato skrev:
    ceroxol skrev:
    Så lenge det ikke finnes en billig kabel som får til "de relativt beskjedne påvirkningene i frkevens og fasegang som kabelen introduserer" har jo Nordost fortsatt et bedre produkt,
    og når den dagen kommer hvor en billig kabel får til dette eller til og med får dette til bedre - ja da trenger de å bevise noe..
    Jeg mener at de bør bevise at det har noen hørbar effekt, hva som skjer nede på molekylnivå er hverken relevant eller interessant

Hvis de inkasserer 1 million USD i en blindtest blir jeg overbevist, frem til den tid ser jeg på det som Voodoo

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Anonym skrev:
    Jeg mener at de bør bevise at det har noen hørbar effekt, hva som skjer nede på molekylnivå er hverken relevant eller interessant

Hvis de inkasserer 1 million USD i en blindtest blir jeg overbevist, frem til den tid ser jeg på det som Voodoo
    Hjelper fint lite å utlove en dusør, når ingen får lov til å ta testen.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    sinep skrev:
    Anonym skrev:

http://gizmodo.com/305549/james-randi-offers-1-million-if-audiophiles-can-prove-7250-speaker-cables-are-better

V

vredensgnag

Gjest
    sinep skrev:
    Anonym skrev:

Dette er en myte. Betingelsene var krystallklare - men så skulle ulike til å omforhandle disse; først da Pear trakk seg, så etter at Fremer ønsket å bruke sine egne.
    Det var dette som førte til at Lavigne i irritasjon gjennomførte testen selv.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    vredensgnag skrev:
    Dette er en myte. Betingelsene var krystallklare - men så skulle ulike til å omforhandle disse; først da Pear trakk seg, så etter at Fremer ønsket å bruke sine egne.
    Hvis dere googler på det her, så ser dere at det er 1000vis av forummedlemmer som har lyst til ta å testen, men alle blir ignorert - og det har de blitt helt siden dusøren ble utlovet. Til og med stereophile ble nektet etter det jeg har lest.

O

Oblivion

Gjest
    Anonym skrev:
    Oblivion skrev:
    erato skrev:
    ceroxol skrev:

Du har det med å være "blokkert"...
    Voodoo og blindtester er ditt område.

Det jeg refererte til var det enkle faktum at så lenge de som prøver og hører forskjell til det bedre IKKE finner en billig kabel som er tilfredstillende.....

Hva du opplever og føler er dine greier og du burde latt det være med det...

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Asbjørn skrev:
    sinep skrev:
    nb skrev:
    Jeg har alltid hevda at sorte kabler er best - særlig høyttalerkabler. De MÅ være svarte!!!

Fra spøk til litt meir alvor: Hvorfor er det ingen som nemner all kabling inni komponentene? Det være seg forsterkere ( det er omtrent ikke kabler i min - bare direktekoplinger via print o.l. ), cd-spillere, høyttalere ikke minst osv. Her kan det med respekt å melde være mye skjit som er koplet, og så bruker man tiervis av tusener i ic'er, høyttalerkabler osv.... Er det fordi disse kabelsnuttene er så korte at de uansett ikke vil innvirke særlig på lyden?

Enkelte forsterkere ser jo ut som reine kråkereiret innvendig, med kabler i hytt og pine.....Hvilken kvalitet er det egentlig på disse? Og hva brukes mest av kabling inni høyttalerne våre?

mvh. VilhelmW

V

vredensgnag

Gjest
    sinep skrev:
    vredensgnag skrev:
    Hvis dere googler på det her, så ser dere at det er 1000vis av forummedlemmer som har lyst til ta å testen, men alle blir ignorert - og det har de blitt helt siden dusøren ble utlovet. Til og med stereophile ble nektet etter det jeg har lest.
    Neida. Hele saken begynte med at Fremer, fra Stereophile, skulle stille - han sa han ikke ville ha noen vansker med å skille Pear Cable fra sammenligningskabelen. Men så trakk Pear Cable sitt produkt fra testen.
    Fremer ønsket da å bruke sin egen Transparent Opus - og dette sa audioingeniørene som var rådgivere for James Randi nei til, da de mente at noen kunne ha manipulert den kabelen. Men "over disk kabler i uåpnet forpakning" var OK.

Dette skjer hver eneste gang. Man har tilsvarende omskrivninger av hva som skjedde hos Lavigne, så lenge utfallet ikke passer myten. Lavigne selv har vært meget tydelig på at han står for resultatet ... selv om det tok ham en del tid å løfte seg igjen etter erfaringen.

Irriterende at dette ligger på Kabelhjørnet - det har mer med testutføring og resultatvurdering å gjøre.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.635
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Oblivion skrev:
    Du har det med å være "blokkert"...
    Voodoo og blindtester er ditt område.

Det jeg refererte til var det enkle faktum at så lenge de som prøver og hører forskjell til det bedre IKKE finner en billig kabel som er tilfredstillende.....

Hva du opplever og føler er dine greier og du burde latt det være med det...
    Problemet med det er selvsagt at man ikke kan utelukke at pris og en rekke andre eksterne faktorer med produktet påvirker utfallet. Og det er på mange måter det springende punktet i diskusjonen. Vi kabelskeptikere (og igjen; skepsisen betyr ikke at det ikke er forskjell på kabler) vil hevde at nettopp det poenget med at man VET at det man sammenligner med er en billig kabel, vil vri resultatet og gjøre testen ugyldig.

Vreden sin link til BO sier mye om testmetodikk og holdninger til dette som etter min mening er gyldig uansett hva man for øvrig måtte mene om BO produkter.

Ellers mener jeg som deg at mange med fordel burde både moderere språkbruken, samt prøve å argumentere for sine synspunkter.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.312
    Torget vurderinger
    0
    Det er fysisk forskjell på kabler.
    Det er lydmessig forskjell på kabler.
    Kabler måler forskjellig.

Spørsmålet er: Klarer du å "høre" den målbare forskjellen?

Legger ved en måling av 2 sett forskjellige høyttalerkabler.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.635
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Flageborg skrev:
    Det er fysisk forskjell på kabler.
    Det er lydmessig forskjell på kabler.
    Kabler måler forskjellig.

Spørsmålet er: Klarer du å "høre" den målbare forskjellen?

Legger ved en måling av 2 sett forskjellige høyttalerkabler.
    Ja til de tre første påstandene dine. Og spørsmålet ditt er ekstremt viktig. Men om man tror dette er hørbart (noe jeg ikke utelukker, i samspill med tilbakekoplingssløyfer og laster skal man ikke utelukke at forskjellene kan bli større enn det du viser her, ref bla poster fra Asbjørn) la meg legge til et spørsmål til:

Må man tro på kabelprodusentenes forklaringer som skal begrunne at kablene MÅ være ekstremt dyre for at man skal nå Nirvana?

Det er først der jeg mener svaret vil være nei.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    sinep skrev:
    erato skrev:
    sinep skrev:

Nå er det vel ikke nødvendigvis snakk om at strømmen blir forbedret, men heller endret i en eller annen retning. Strømmen går gjennom x antall hundre meter i en eller annen ledergeometri og så forandres plutselig ledergeometrien til noe helt annet fordi man vil man en myk og fleksibel kabel i sluttleddet og da blir strømsignalet forandret deretter og..

så dersom kabelen er hard så påvirker den ikke lyden, men er den myk så degraderes lyden? Er myke kabler også mer kostbare å produsere?

De hvite tynne strømkablene som brukes i huset der jeg bor er både myke og fleksibele, burde jeg bytte alle husets strømkabler for å få bedre lyd i anlegget?

Eller er det slik at kabler som ikke går langs veggen og er mer synlige påvirker lyden mer? kansje veggen har negativ påvirkning........

eller kan jeg ganske enkelt forandre litt på høyttalerplasseringen for å få større lydmessige forskjeller enn noen kabel kan gi?

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    vredensgnag skrev:
    Neida. Hele saken begynte med at Fremer, fra Stereophile, skulle stille - han sa han ikke ville ha noen vansker med å skille Pear Cable fra sammenligningskabelen. Men så trakk Pear Cable sitt produkt fra testen.
    Fremer ønsket da å bruke sin egen Transparent Opus - og dette sa audioingeniørene som var rådgivere for James Randi nei til, da de mente at noen kunne ha manipulert den kabelen. Men "over disk kabler i uåpnet forpakning" var OK.
    Alltid greit å lese saken fra 2 sider. Stereophile har og kommentert den saken her med sin "sannhet" og den var noe annerledes enn din versjon hvis jeg ikke husker feil.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    sinep skrev:
    erato skrev:
    sinep skrev:

Sinep; hvor henter du disse ideene fra?

Mvh. RS

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    VilhelmW skrev:
    Asbjørn skrev:
    sinep skrev:
    nb skrev:
    Jeg har alltid hevda at sorte kabler er best - særlig høyttalerkabler. De MÅ være svarte!!!

Fra spøk til litt meir alvor: Hvorfor er det ingen som nemner all kabling inni komponentene? Det være seg forsterkere ( det er omtrent ikke kabler i min - bare direktekoplinger via print o.l. ), cd-spillere, høyttalere ikke minst osv. Her kan det med respekt å melde være mye skjit som er koplet, og så bruker man tiervis av tusener i ic'er, høyttalerkabler osv.... Er det fordi disse kabelsnuttene er så korte at de uansett ikke vil innvirke særlig på lyden?

Enkelte forsterkere ser jo ut som reine kråkereiret innvendig, med kabler i hytt og pine.....Hvilken kvalitet er det egentlig på disse? Og hva brukes mest av kabling inni høyttalerne våre?

mvh. VilhelmW

Er vel noen få produsenter som har kostbare internkabler som bruker dette i markedsføringen, andre produsenter har kabler som man kan kjøpe på rull svært billig fra Kina. Er vel sluttresultatet som teller og det er bedre å bruke pengene på det som påvirker lyden mest da alle har et budsjett og forholde seg til, inkl høyttalerprodusenter.

Bruker Kinakabel fra rull selv mellom forsterker og høyttaler, da det er samme type inni mine høyttalere. Finner det ikke logisk å buke penger på en kostaber kabel halve veien frem til elementene.

Brukte tidligere flatline kabler til 12.000........ irriterer meg j...... at jeg en gang kasta bort penger på dette da pengene heller burde gått til bedre delefilter eller høyttalerelementer som faktisk kan både måles og høres forskjell på av alle mennesker.

V

vredensgnag

Gjest
    R.S. skrev:
    sinep skrev:
    erato skrev:
    sinep skrev:

Mvh. RS
    ;D

Myten om strømmen som flyter gjennom elektronikken som en "elv" er seiglivet.

Jeg ble også noe forundret, RS.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    R.S. skrev:
    sinep skrev:

Mvh. RS
    Det eneste jeg påstår i den debatten her, er at endret ledergeometri også fører til endret signal.

O

Oblivion

Gjest
    vredensgnag skrev:
    R.S. skrev:
    sinep skrev:
    erato skrev:
    sinep skrev:

Nå er det vel ikke nødvendigvis snakk om at strømmen  blir forbedret, men heller endret i en eller annen retning. Strømmen går gjennom x antall hundre meter i en eller annen ledergeometri og så forandres plutselig ledergeometrien til noe helt annet fordi man vil man en myk og fleksibel kabel i sluttleddet og da blir strømsignalet forandret deretter og..

Mvh. RS
    ;D

Myten om strømmen som flyter gjennom elektronikken som en "elv" er seiglivet.

Jeg ble også noe forundret, RS.
    Det morsomme er at sinep har forstått noe elementært som RS og vreden ikke har fått med seg  :eek:
    Med litt jobbing tror jeg sinep vil kunne lage langt mer vel-spillende kabler enn RS ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Oblivion skrev:
    Det morsomme er at sinep har forstått noe elementært som RS og vreden ikke har fått med seg :eek:
    Med litt jobbing tror jeg sinep vil kunne lage langt mer vel-spillende kabler enn RS ;D
    Sikkert noen kvantegreier.

O

Oblivion

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Oblivion skrev:
    Det morsomme er at sinep har forstått noe elementært som RS og vreden ikke har fått med seg :eek:
    Sikkert noen kvantegreier.
    Nei ;D ;D

Bare hvordan vekselstrøm overføres gjennom en kabel ;D ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn