|
Oblivion skrev:Det morsomme er at sinep har forstått noe elementært som RS og vreden ikke har fått med segvredensgnag skrev:;DR.S. skrev:sinep skrev:Nå er det vel ikke nødvendigvis snakk om at strømmen blir forbedret, men heller endret i en eller annen retning. Strømmen går gjennom x antall hundre meter i en eller annen ledergeometri og så forandres plutselig ledergeometrien til noe helt annet fordi man vil man en myk og fleksibel kabel i sluttleddet og da blir strømsignalet forandret deretter og..erato skrev:Prøv det argumentet på strømkabler. Når strømmen har gått gjennom 500 km kabel frem til anlegget ditt, hvor mange % forbedring utgjør en strømkabel på 2 m ?sinep skrev:Hvis en bit på 1cm gir en forandring på 2*x, vil en tilsvarende bit på 100cm gi en forandring på 200*x, right?
![]()
Sinep; hvor henter du disse ideene fra?
Mvh. RS
Myten om strømmen som flyter gjennom elektronikken som en "elv" er seiglivet.
Jeg ble også noe forundret, RS.
Med litt jobbing tror jeg sinep vil kunne lage langt mer vel-spillende kabler enn RS ;D
Det er han som du kan hilse på hvis du stikker to strikkepinner inn i kontakten i veggen ;DLMC skrev:Veksel Strøm? Hvem er det? ???
Det der er jeg mer enn villig til å tro på.ptb skrev:Erfaringene er helt klare. Det er tildels store forskjeller. Pris og "kvalitet" henger sammen en liten bit oppover, men ved "dyrere" kabler er min (vår) erfaring at det ikke er snakk om bedre/dårligere enn..., men "annerledes" enn...
Og det er ofte snakk om små nyanser som skiller. En del av disse nyansene er jeg dønn sikker på at jeg ikke ville klart å skille, dersom det ikke var snakk om raske AB-skifter.
Det er nok han Like Strøm mange har i tankene når de snakker om kabler.LMC skrev:mulig han biter ,men han slipper ihvertfall, i motsetning til Like Strøm, som beholder grepet ;D
Ingen tvil om at man kan måle forskjeller på forskjellige kabelgeometrier, men om du og kompisen din hadde målt de "like" høytalerene og de "like" Cd-spillerne og sammenlignet det med forskjellene mellom kablene dere AB testet...... Dataspredningen på kondisser, spoler for ikke snakke om transistorer er ikke små......ptb skrev:I etterkant av dette, gjennom årene, har vi (kompis og meg) testet en del kabler - både signal og ht. Vi er så "heldige" at vi har samme ht og samme CD-spiller.
Jepp. Nettopp derfor vi (som jeg skriver) "kryssbyttet" på både ht og ht-plassering /CD-plate, CD-spiller - og inngangene på forsterker for å "eliminere" disse faktorene. Men... selv etter kryssbyttingene så pekte resultatene i samme retning.AN-M skrev:Ingen tvil om at man kan måle forskjeller på forskjellige kabelgeometrier, men om du og kompisen din hadde målt de "like" høytalerene og de "like" Cd-spillerne og sammenlignet det med forskjellene mellom kablene dere AB testet...... Dataspredningen på kondisser, spoler for ikke snakke om transistorer er ikke små......
Jeg hadde aldri kjøpt noe som bare hørtes litt annerledes ut. Det må identifiseres forbedringer på et eller flere områder før man kan vurdere kjøp. Men mange her har ikke en gang hatt en "annerledes"- opplevelse med en kabel. Ved bedre kabler faller mange ting på plass: 3- dimensjonalitet, livaktighet, detaljer..det er dette som får meg til å slutte at ulike kabler har ulik evne til å fremføre et musikksignal intakt. Om denne evnen er veldig systemavhengig vet jeg ikke, men jeg tillater meg å tvile, siden sammenhengen mellom "kabelranking" og pris har vært entydig for de kabler jeg har prøvd i de systemer jeg har hatt (ikke at jeg har prøvd ut så veldig mye). Nå snakker jeg om signalkabler og høyttalerkabler. Strømkabler kjenner jeg ikke til, har prøvd det en gang og fikk bare en "annerledes- opplevelse". (Jeg prøvde ut over en hel helg)erato skrev:Det der er jeg mer enn villig til å tro på.ptb skrev:Erfaringene er helt klare. Det er tildels store forskjeller. Pris og "kvalitet" henger sammen en liten bit oppover, men ved "dyrere" kabler er min (vår) erfaring at det ikke er snakk om bedre/dårligere enn..., men "annerledes" enn...
Og det er ofte snakk om små nyanser som skiller. En del av disse nyansene er jeg dønn sikker på at jeg ikke ville klart å skille, dersom det ikke var snakk om raske AB-skifter.
Hva var den lydmessige forskjellen på din og kompisens utstyr?ptb skrev:Jepp. Nettopp derfor vi (som jeg skriver) "kryssbyttet" på både ht, ht-plassering, CD-plate, CD-spiller - og inngangene på forsterker for å "eliminere" disse faktorene. Men... selv etter kryssbyttingene så var resultatene de samme.
Med 44.1k/16bit signaler å jobbe med er signal nivået nede med 100dB eller mer ved 22 - 25kHz og Veksel Strøm vet at han ikke trenger å stresse fordi Like Strøm kunne neste ha gjort jobben.LMC skrev:Oblivion, du er jo et pedagogisk naturtalent! 8)
mvh
Leif
Har "editert" mitt innlegg litt for å forklare litt bedre. CD-spillerne (508.24) er det komplett umulig å høre noen form for forskjell på. Ht har samme karakeristikk og generelle tonale balanse (naturlig nok), men det er litt ulik betoning i mellomtoneregisteret. Det ene paret har litt "varmere/mykere" karakteristikk i mellomtonen.AN-M skrev:Hva var den lydmessige forskjellen på din og kompisens utstyr?
Flere dB forskjell på damestønn, tipper jeg.AN-M skrev:Hva var den lydmessige forskjellen på din og kompisens utstyr?ptb skrev:Jepp. Nettopp derfor vi (som jeg skriver) "kryssbyttet" på både ht, ht-plassering, CD-plate, CD-spiller - og inngangene på forsterker for å "eliminere" disse faktorene. Men... selv etter kryssbyttingene så var resultatene de samme.
Det du nevner her er noe av det jeg legger i "annerledes" > dvs. holografi, detaljer, "plassering" av elementer i lydbildet/rommet.Kule-Trygve skrev:Ved bedre kabler faller mange ting på plass: 3- dimensjonalitet, livaktighet, detaljer..det er dette som får meg til å slutte at ulike kabler har ulik evne til å fremføre et musikksignal intakt.
Nope. Dem du tenker på lager ikke lyd..... om dem ikke punkterer da.. :BT skrev:Flere dB forskjell på damestønn, tipper jeg.
Har du f. eks sett på målersløyfen i sikringsskapet ditt eller pn i rør, overgang mellom al og cu i inntak++++ ?Oblivion skrev:Det morsomme er at sinep har forstått noe elementært som RS og vreden ikke har fått med segvredensgnag skrev:;DR.S. skrev:sinep skrev:Nå er det vel ikke nødvendigvis snakk om at strømmen blir forbedret, men heller endret i en eller annen retning. Strømmen går gjennom x antall hundre meter i en eller annen ledergeometri og så forandres plutselig ledergeometrien til noe helt annet fordi man vil man en myk og fleksibel kabel i sluttleddet og da blir strømsignalet forandret deretter og..erato skrev:Prøv det argumentet på strømkabler. Når strømmen har gått gjennom 500 km kabel frem til anlegget ditt, hvor mange % forbedring utgjør en strømkabel på 2 m ?sinep skrev:Hvis en bit på 1cm gir en forandring på 2*x, vil en tilsvarende bit på 100cm gi en forandring på 200*x, right?
![]()
Sinep; hvor henter du disse ideene fra?
Mvh. RS
Myten om strømmen som flyter gjennom elektronikken som en "elv" er seiglivet.
Jeg ble også noe forundret, RS.
Med litt jobbing tror jeg sinep vil kunne lage langt mer vel-spillende kabler enn RS ;D
Det har faktisk jeg. Da jeg byttet fra relativt rimelig Monster til Audioquest Dragon på høyttalere. Men jeg tror det finne gode grunner til det, bla høyttalerkarakteristikker på de høyttalerne jeg den gang hadde. Det forhindrer meg ikke fra å fortsatt være skeptiker.Kule-Trygve skrev:Men mange her har ikke en gang hatt en "annerledes"- opplevelse med en kabel. Ved bedre kabler faller mange ting på plass: 3- dimensjonalitet, livaktighet, detaljer..det er dette som får meg til å slutte at ulike kabler har ulik evne til å fremføre et musikksignal intakt.
Liker også det Asbjørn skriver her, som så mange av de andre reflekterte og saklige innleggene som kommer fra den kanten. Takk for det, Asbjørn. Du bidrar uerstattelig i den sammenheng.erato skrev:Dette er jo så til de grader identisk med hovedpoengene i min egen argumentasjon (selv om jeg har argumentert på en litt annen måte) at jeg bare må få lov til å utheve det, og be alle "kabelinvestorer" lese dette både 3 og 4 ganger.Asbjørn skrev:Det er vel ikke mange som er uenige i at det er forskjell? Det er lett å vise at nærmest trivielle forskjeller i oppbygging, f eks ulikt tverrsnitt, tvinnede vs parallelle ledere, osv kan føre til hørbare forskjeller gjennom godt forståtte elektriske egenskaper og vanlig kretsteori. Der henger teori og praksis godt sammen, spesielt når man tar med den ujevne impedansen til en virkelig høyttaler (heller enn bare en resistiv last) og innser at feedback-kretsløpet i en effektforsterker kan være sårbart for ting som foregår langt utenfor det hørbare området. Ditto med utgangstransistorer, kondensatorer, trafoer, osv osv osv - det går an å forklare hva som foregår, og det er en tålelig god sammenheng mellom kretsteorien og opplevd lydkvalitet. F eks forvrengningsspektrum fra ulike rørtopologier vs forskjellige transistorkonstruksjoner.
Grunnen til at kabler "får gjennomgå" er argumentet om at "pris = lydkvalitet" og de rent astronomiske prisene noen får seg til å ta for disse enkle tingene. Det er det ingen elektronisk eller fysisk forklaring på, etter at man først har kommet opp til en hundrelapp eller tre og kan velge fritt i materialer og geometri. Rent teknisk kan jeg selv lage "perfekte" kabler til høyst overkommelig pris. Derimot er det godt kjente psykologiske teorier som kan forklare den opplevde kvalitetsøkningen med økende pris, selv langt bortenfor hva teknikken kan forklare. Det er også en del forretningsmessige teorier for hvorfor det er hyggelig å kunne ta så godt betalt for noe som det er så billig å lage. Det er det tydeligvis noen som ikke liker å høre, og da er det tydeligvis fristende å beskrive kritikerne som "blikkører med for dårlig anlegg" heller enn å ta inn over seg hva som faktisk sies.
Og sånn går no dagan...
Litt av en luring du ;D ;DAnonym skrev:Har du f. eks sett på målersløyfen i sikringsskapet ditt eller pn i rør, overgang mellom al og cu i inntak++++ ?
Grievous Angel skrev:Det skjer det samme med deg som med de som blir full på alkoholfritt øl eller blir frisk av sukkerpiller. Tro kan som sagt flytte fjell.
¨ptb skrev:Har "editert" mitt innlegg litt for å forklare litt bedre. CD-spillerne (508.24) er det komplett umulig å høre noen form for forskjell på. Ht har samme karakeristikk og generelle tonale balanse (naturlig nok), men det er litt ulik betoning i mellomtoneregisteret. Det ene paret har litt "varmere/mykere" karakteristikk i mellomtonen.
Spesielt mye oppmerksomhet fra kabelskeptikereAN-M skrev:¨ptb skrev:Har "editert" mitt innlegg litt for å forklare litt bedre. CD-spillerne (508.24) er det komplett umulig å høre noen form for forskjell på. Ht har samme karakeristikk og generelle tonale balanse (naturlig nok), men det er litt ulik betoning i mellomtoneregisteret. Det ene paret har litt "varmere/mykere" karakteristikk i mellomtonen.
At dere ikke klarer å høre forskjell på CD spillerne utelukker ikke en forskjell? Du snakker forøvrig om høytaler par, det er vel 4 høytalere ingen garanti for at parene er matchet? Poenget mitt er helt enkelt at det er så mange usikkerhetsfaktorer, avvik og ytre påvirkninger som angir lydsignaturen, kabeltilhengerne velger helt enkelt å overse disse. Blir for komplisert.
Jeg synes kabler får ufortjent mye oppmerksomhet!!
+165finger skrev:Spesielt mye oppmerksomhet fra kabelskeptikereAN-M skrev:¨ptb skrev:Har "editert" mitt innlegg litt for å forklare litt bedre. CD-spillerne (508.24) er det komplett umulig å høre noen form for forskjell på. Ht har samme karakeristikk og generelle tonale balanse (naturlig nok), men det er litt ulik betoning i mellomtoneregisteret. Det ene paret har litt "varmere/mykere" karakteristikk i mellomtonen.
At dere ikke klarer å høre forskjell på CD spillerne utelukker ikke en forskjell? Du snakker forøvrig om høytaler par, det er vel 4 høytalere ingen garanti for at parene er matchet? Poenget mitt er helt enkelt at det er så mange usikkerhetsfaktorer, avvik og ytre påvirkninger som angir lydsignaturen, kabeltilhengerne velger helt enkelt å overse disse. Blir for komplisert.
Jeg synes kabler får ufortjent mye oppmerksomhet!!
En slik test burde være tilrettelagt for å best mulig kunne høre forskjeller selv om den er opprettet av skeptikkere. Jeg tror jeg leste kriteriene for denne en gang og det virker vel som den var laget for ikke å bestå, men mer for å motbevise de som måte mene noe annet. Liten vits i så måte. Det er bare for å forsterke tvilen hos massen at slike himlende beløp som dette blir utlovet i forbinnelse med en slik test, men ikke gjennomført. Fullstendig useriøst.sinep skrev:Hjelper fint lite å utlove en dusør, når ingen får lov til å ta testen.Anonym skrev:Jeg mener at de bør bevise at det har noen hørbar effekt, hva som skjer nede på molekylnivå er hverken relevant eller interessant
Hvis de inkasserer 1 million USD i en blindtest blir jeg overbevist, frem til den tid ser jeg på det som Voodoo
Det har jeg også tro på. Man kan sikkert får til meget gode resultater av å bytte internkabling og filterdeler osv. i forksjellige komponenter, gitt at utstyret er bra og kontruert godt fra før og at man får gjort endringene ordentlig.VilhelmW skrev:Jeg har alltid hevda at sorte kabler er best - særlig høyttalerkabler. De MÅ være svarte!!!Asbjørn skrev:Jeg har ingen problemer med at du sier at det er en stor og lett hørbar forskjell. Men hvilke andre elektriske forskjeller er det mellom disse to som kan bidra til den hørbare forskjellen? Effektivt tverrsnitt, ledermateriale, kapasitans, induktans, dielektrisk tap, ... ? For meg er det ikke opplagt hva forklaringen er, før du eventuelt viser at alt annet er likt og kan utelukkes som forklaring på forskjellen. Det er kabelentusiaster som kan sverge på at fargen på kabelen har stor betydning, fordi pigmentene gjerne består av forskjellige metalloksyder som har ulike resonansfrekvenser i et vekslende magnetfelt, må vite. Da mener nok jeg også at vi er inne i Avdelingen for de Små Ting.sinep skrev:Hvis du tror det er små forskjeller kan du jo gjøre følgende eksperiment, det koster veldig lite.nb skrev:Spiller ingen rolle så lenge x er tilstrekkelig nærme null.
Kjøp inn 2 stk kabler f.eks. på clas ohlson. Den ene har mange hundre småfibre tvunnet sammen, mens den andre kabelen kun har en solid kjerne.
Fra spøk til litt meir alvor: Hvorfor er det ingen som nemner all kabling inni komponentene? Det være seg forsterkere ( det er omtrent ikke kabler i min - bare direktekoplinger via print o.l. ), cd-spillere, høyttalere ikke minst osv. Her kan det med respekt å melde være mye skjit som er koplet, og så bruker man tiervis av tusener i ic'er, høyttalerkabler osv.... Er det fordi disse kabelsnuttene er så korte at de uansett ikke vil innvirke særlig på lyden?
Enkelte forsterkere ser jo ut som reine kråkereiret innvendig, med kabler i hytt og pine.....Hvilken kvalitet er det egentlig på disse? Og hva brukes mest av kabling inni høyttalerne våre?
mvh. VilhelmW
Oblivion skrev:Allerede på 80 tallet fikk jeg 20 Ampere sikret, jordet og skjermet 6 kvadrat PR frem til anlegget.
Er det lov å spørre hva du kom frem til?Oblivion skrev:Innvirkningen av fargestoffene i forskjellige farger i teflon isolasjon studerte og evaluerte jeg på 80 tallet ;D
Tull!BanjoArrne skrev:En slik test burde være tilrettelagt for å best mulig kunne høre forskjeller selv om den er opprettet av skeptikkere. Jeg tror jeg leste kriteriene for denne en gang og det virker vel som den var laget for ikke å bestå, men mer for å motbevise de som måte mene noe annet. Liten vits i så måte. Det er bare for å forsterke tvilen hos massen at slike himlende beløp som dette blir utlovet i forbinnelse med en slik test, men ikke gjennomført. Fullstendig useriøst.
Nei, det er ikke tull.Parelius skrev:Tull!BanjoArrne skrev:En slik test burde være tilrettelagt for å best mulig kunne høre forskjeller selv om den er opprettet av skeptikkere. Jeg tror jeg leste kriteriene for denne en gang og det virker vel som den var laget for ikke å bestå, men mer for å motbevise de som måte mene noe annet. Liten vits i så måte. Det er bare for å forsterke tvilen hos massen at slike himlende beløp som dette blir utlovet i forbinnelse med en slik test, men ikke gjennomført. Fullstendig useriøst.
Hvilke kriterier er det du snakker om relatert til blindtest? En god blindtest skal legge alt til rette for at en skal kunne høre forskjellene.
Virker som om du har lest om noen skikkelige røvertester. Gode ABX-tester legger ekstremt mye til rette for at ev. forskjeller, dersom de er der, skal kunne avsløres - og gjerne helt i tråd med lytternes forutsetninger for å vurdere disse.BanjoArrne skrev:Nei, det er ikke tull.Parelius skrev:Tull!BanjoArrne skrev:En slik test burde være tilrettelagt for å best mulig kunne høre forskjeller selv om den er opprettet av skeptikkere. Jeg tror jeg leste kriteriene for denne en gang og det virker vel som den var laget for ikke å bestå, men mer for å motbevise de som måte mene noe annet. Liten vits i så måte. Det er bare for å forsterke tvilen hos massen at slike himlende beløp som dette blir utlovet i forbinnelse med en slik test, men ikke gjennomført. Fullstendig useriøst.
Hvilke kriterier er det du snakker om relatert til blindtest? En god blindtest skal legge alt til rette for at en skal kunne høre forskjellene.
Leste du det jeg skrev?
Hvilke kriterier:
At de som skulle holde testen skulle bestemme kabler og hvilket volum m.m. dette blir jo helt feil. Den som vil bevise noe må få bruke det han mener han kan bevise med, og ikke noe som andre mener det bevises mot.
Har ingenting med blindtest å gjøre, det du sier her. Blindtesting er en metode!BanjoArrne skrev:Nei, det er ikke tull.Parelius skrev:Tull!BanjoArrne skrev:En slik test burde være tilrettelagt for å best mulig kunne høre forskjeller selv om den er opprettet av skeptikkere. Jeg tror jeg leste kriteriene for denne en gang og det virker vel som den var laget for ikke å bestå, men mer for å motbevise de som måte mene noe annet. Liten vits i så måte. Det er bare for å forsterke tvilen hos massen at slike himlende beløp som dette blir utlovet i forbinnelse med en slik test, men ikke gjennomført. Fullstendig useriøst.
Leste du det jeg skrev?
Hvilke kriterier:
At de som skulle holde testen skulle bestemme kabler og hvilket volum m.m. dette blir jo helt feil. Den som vil bevise noe må få bruke det han mener han kan bevise med, og ikke noe som andre mener det bevises mot.
Hva himmelens navn er poenget med det evindelige gnålet til deg og andre skeptikere? Hva vil dere oppnå?Parelius skrev:Har ingenting med blindtest å gjøre, det du sier her. Blindtesting er en metode!BanjoArrne skrev:Nei, det er ikke tull.Parelius skrev:Tull!BanjoArrne skrev:En slik test burde være tilrettelagt for å best mulig kunne høre forskjeller selv om den er opprettet av skeptikkere. Jeg tror jeg leste kriteriene for denne en gang og det virker vel som den var laget for ikke å bestå, men mer for å motbevise de som måte mene noe annet. Liten vits i så måte. Det er bare for å forsterke tvilen hos massen at slike himlende beløp som dette blir utlovet i forbinnelse med en slik test, men ikke gjennomført. Fullstendig useriøst.
Leste du det jeg skrev?
Hvilke kriterier:
Parelius skrev:Har ingenting med blindtest å gjøre, det du sier her. Blindtesting er en metode!
Ha en videre fin kveld.vredensgnag skrev:Virker som om du har lest om noen skikkelige røvertester. Gode ABX-tester legger ekstremt mye til rette for at ev. forskjeller, dersom de er der, skal kunne avsløres - og gjerne helt i tråd med lytternes forutsetninger for å vurdere disse.