De fysiske lovene kan ikke brytes.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.242
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Veksel Strøm? Hvem er det? ???

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Oblivion skrev:
    vredensgnag skrev:
    R.S. skrev:
    sinep skrev:
    erato skrev:
    sinep skrev:
    Hvis en bit på 1cm gir en forandring på 2*x, vil en tilsvarende bit på 100cm gi en forandring på 200*x, right?
    Prøv det argumentet på strømkabler. Når strømmen har gått gjennom 500 km kabel frem til anlegget ditt, hvor mange % forbedring utgjør en strømkabel på 2 m ?

:D
    Nå er det vel ikke nødvendigvis snakk om at strømmen blir forbedret, men heller endret i en eller annen retning. Strømmen går gjennom x antall hundre meter i en eller annen ledergeometri og så forandres plutselig ledergeometrien til noe helt annet fordi man vil man en myk og fleksibel kabel i sluttleddet og da blir strømsignalet forandret deretter og..

Sinep; hvor henter du disse ideene fra?

Mvh. RS
    ;D

Myten om strømmen som flyter gjennom elektronikken som en "elv" er seiglivet.

Jeg ble også noe forundret, RS.
    Det morsomme er at sinep har forstått noe elementært som RS og vreden ikke har fått med seg :eek:
    Med litt jobbing tror jeg sinep vil kunne lage langt mer vel-spillende kabler enn RS ;D

Men det er uansett bortkastet tid, så hva er poenget? Du kan lage så fancy kabler du bare ønsker, men det får ikke engelske fuglekasser i et dårlig rom til å gi bedre dynamikk og engasjement enn anlegget til LMC eller Pedal. Bruk energi og penger på det som gir forskjell!

O

Oblivion

Gjest
    LMC skrev:
    Veksel Strøm? Hvem er det? ???
    Det er han som du kan hilse på hvis du stikker to strikkepinner inn i kontakten i veggen ;D
    Det kan hende han "biter" deg litt i fingertuppene ;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.242
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    mulig han biter ,men han slipper ihvertfall, i motsetning til Like Strøm, som beholder grepet ;D

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.723
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Tittelen i tråden "De fysiske lover kan ikke brytes" bekrefter at det ER forskjell på kabler. Det finnes uttalige "bekreftelser" på dette.
    For en del år tilbake ble det gjennom flere artikler i Audio, redegjort for hvordan - og hvorfor de fysiske konstruksjonene (tverrsnitt, samlet omkrets på ledere, ledermateriale, isolasjonsmateriale, solid/multicore, tvunnet, flettet osc) resulterer i at en kabel vil "låte" annerledes enn en annen. Jeg hadde dengang flere lange tlf.samtaler med den personen som sto bak artklene (da ansatt i ABB norsk kabel).
    Motivet med artiklene var å generelt "avmystifisere" dette med kabler - og forklare at pris ikke nødvendigvis var synonymt med kvalitet.

I etterkant av dette, gjennom årene, har vi (kompis og meg) testet en del kabler - både signal og ht. Vi er så "heldige" at vi har samme ht og samme CD-spiller. Dette har gjort det vesentlig enklere å avduke forskjeller - i form av raske AB-bytter. Spesielt ved test av signalkabler. 1 stk. samme plate inn i hver spiller - og så veksle gjennom inngangsvelgeren. Så kryssbytting av alt for å "eliminere" evt. forskjeller plate, spiller eller forsterkerinngang.

Litt mer "jobb" med ht, men vi hadde tilgang til en forsterker tidligere med dbl. ht-utganger, som forenklet sammenlikning. Dog ikke hvilke kabel som evt. matchet anlegget best. Men det var enklere å finne ut dette etter denne form for AB-test.

Erfaringene er helt klare. Det er tildels store forskjeller. Pris og "kvalitet" henger sammen en liten bit oppover, men ved "dyrere" kabler er min (vår) erfaring at det ikke er snakk om bedre/dårligere enn..., men "annerledes" enn...
    Og det er ofte snakk om små nyanser som skiller. En del av disse nyansene er jeg dønn sikker på at jeg ikke ville klart å skille, dersom det ikke var snakk om raske AB-skifter.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.838
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ptb skrev:
    Erfaringene er helt klare. Det er tildels store forskjeller. Pris og "kvalitet" henger sammen en liten bit oppover, men ved "dyrere" kabler er min (vår) erfaring at det ikke er snakk om bedre/dårligere enn..., men "annerledes" enn...
    Og det er ofte snakk om små nyanser som skiller. En del av disse nyansene er jeg dønn sikker på at jeg ikke ville klart å skille, dersom det ikke var snakk om raske AB-skifter.
    Det der er jeg mer enn villig til å tro på.

O

Oblivion

Gjest
    LMC skrev:
    mulig han biter ,men han slipper ihvertfall, i motsetning til Like Strøm, som beholder grepet ;D
    Det er nok han Like Strøm mange har i tankene når de snakker om kabler.
    Like Strøm er en grei kar og krever stort sett bare ledningsevne og fungerer bedre jo grovere dimensjonene er.

Men han Veksel Strøm er en langt mer krevende kar og etterhvert som han blir oppgiret blir han overført mer som Veksel Felt i isolasjonen rundt lederne enn inni metallet i lederne.

Det er i forbindelse med at Veksel Strøm slutter å oppføre seg som Like Strøm og mer som Veksel Felt at geometri og isolasjons material og egenskaper i lederne utenom ren lederevne begynner spille en større og større rolle for resultatet.

AN-M

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2010
    Antall liker
    0
    ptb skrev:
    I etterkant av dette, gjennom årene, har vi (kompis og meg) testet en del kabler - både signal og ht. Vi er så "heldige" at vi har samme ht og samme CD-spiller.
    Ingen tvil om at man kan måle forskjeller på forskjellige kabelgeometrier, men om du og kompisen din hadde målt de "like" høytalerene og de "like" Cd-spillerne og sammenlignet det med forskjellene mellom kablene dere AB testet...... Dataspredningen på kondisser, spoler for ikke snakke om transistorer er ikke små......

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.242
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Oblivion, du er jo et pedagogisk naturtalent! 8)
    mvh
    Leif

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Fordelen med at de fysiske lover ikke kan brytes er at man slipper å tenke på straffeutmåling.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.242
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    straff nok med dårlig lyd som følge av forsøk på lovbrudd!
    imo
    mvh
    Leif

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.723
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    AN-M skrev:
    Ingen tvil om at man kan måle forskjeller på forskjellige kabelgeometrier, men om du og kompisen din hadde målt de "like" høytalerene og de "like" Cd-spillerne og sammenlignet det med forskjellene mellom kablene dere AB testet...... Dataspredningen på kondisser, spoler for ikke snakke om transistorer er ikke små......
    Jepp. Nettopp derfor vi (som jeg skriver) "kryssbyttet" på både ht og ht-plassering /CD-plate, CD-spiller - og inngangene på forsterker for å "eliminere" disse faktorene. Men... selv etter kryssbyttingene så pekte resultatene i samme retning.

Dvs. de2 ht-parene låter ikke likt, men kablene hadde samme "effekt" på begge parene. På CD-spillerne (508.24) er det ikke mulig å høre forskjell.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    erato skrev:
    ptb skrev:
    Det der er jeg mer enn villig til å tro på.
    Jeg hadde aldri kjøpt noe som bare hørtes litt annerledes ut. Det må identifiseres forbedringer på et eller flere områder før man kan vurdere kjøp. Men mange her har ikke en gang hatt en "annerledes"- opplevelse med en kabel. Ved bedre kabler faller mange ting på plass: 3- dimensjonalitet, livaktighet, detaljer..det er dette som får meg til å slutte at ulike kabler har ulik evne til å fremføre et musikksignal intakt. Om denne evnen er veldig systemavhengig vet jeg ikke, men jeg tillater meg å tvile, siden sammenhengen mellom "kabelranking" og pris har vært entydig for de kabler jeg har prøvd i de systemer jeg har hatt (ikke at jeg har prøvd ut så veldig mye). Nå snakker jeg om signalkabler og høyttalerkabler. Strømkabler kjenner jeg ikke til, har prøvd det en gang og fikk bare en "annerledes- opplevelse". (Jeg prøvde ut over en hel helg)
    Men det skal antakelig et veldig bra anlegg til for at man skal få noe særlig ut av disse "kabeløvelsene" da.

AN-M

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2010
    Antall liker
    0
    ptb skrev:
    Jepp. Nettopp derfor vi (som jeg skriver) "kryssbyttet" på både ht, ht-plassering, CD-plate, CD-spiller - og inngangene på forsterker for å "eliminere" disse faktorene. Men... selv etter kryssbyttingene så var resultatene de samme.
    Hva var den lydmessige forskjellen på din og kompisens utstyr?

O

Oblivion

Gjest
    LMC skrev:
    Oblivion, du er jo et pedagogisk naturtalent! 8)
    mvh
    Leif
    Med 44.1k/16bit signaler å jobbe med er signal nivået nede med 100dB eller mer ved 22 - 25kHz og Veksel Strøm vet at han ikke trenger å stresse fordi Like Strøm kunne neste ha gjort jobben.

Med 352.8k/24bit signaler hvor digital filteret først virker over 560kHz og signalnivået ikke er nede 100dB eller mer før ved 600kHz og da blir Veksel Strøm så stressa at han til tider blir helt Veksel Felt..

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.723
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    AN-M skrev:
    Har "editert" mitt innlegg litt for å forklare litt bedre. CD-spillerne (508.24) er det komplett umulig å høre noen form for forskjell på. Ht har samme karakeristikk og generelle tonale balanse (naturlig nok), men det er litt ulik betoning i mellomtoneregisteret. Det ene paret har litt "varmere/mykere" karakteristikk i mellomtonen.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    AN-M skrev:
    ptb skrev:
    Jepp. Nettopp derfor vi (som jeg skriver) "kryssbyttet" på både ht, ht-plassering, CD-plate, CD-spiller - og inngangene på forsterker for å "eliminere" disse faktorene. Men... selv etter kryssbyttingene så var resultatene de samme.
    Flere dB forskjell på damestønn, tipper jeg.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.723
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kule-Trygve skrev:
    Ved bedre kabler faller mange ting på plass: 3- dimensjonalitet, livaktighet, detaljer..det er dette som får meg til å slutte at ulike kabler har ulik evne til å fremføre et musikksignal intakt.
    Det du nevner her er noe av det jeg legger i "annerledes" > dvs. holografi, detaljer, "plassering" av elementer i lydbildet/rommet.
    Og jeg må benytte begrepet annerledes - og ikke bedre/dårligere - da jeg ikke besitter "fasiten" om hvordan det fra produsentens/mixerens side egentlig er ment å være.

Om lyden av en fiolin i studio er mixet til å låte som en bratsj, da sliter du litt når du skal prøve å tune anlegget ditt for å få det til å låte den fiolinen du tror det skal være :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.723
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    BT skrev:
    Flere dB forskjell på damestønn, tipper jeg.
    Nope. Dem du tenker på lager ikke lyd..... om dem ikke punkterer da.. ::)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.154
    Torget vurderinger
    4
    Oblivion skrev:
    vredensgnag skrev:
    R.S. skrev:
    sinep skrev:
    erato skrev:
    sinep skrev:
    Hvis en bit på 1cm gir en forandring på 2*x, vil en tilsvarende bit på 100cm gi en forandring på 200*x, right?
    Prøv det argumentet på strømkabler. Når strømmen har gått gjennom 500 km kabel frem til anlegget ditt, hvor mange % forbedring utgjør en strømkabel på 2 m ?

:D
    Nå er det vel ikke nødvendigvis snakk om at strømmen blir forbedret, men heller endret i en eller annen retning. Strømmen går gjennom x antall hundre meter i en eller annen ledergeometri og så forandres plutselig ledergeometrien til noe helt annet fordi man vil man en myk og fleksibel kabel i sluttleddet og da blir strømsignalet forandret deretter og..

Sinep; hvor henter du disse ideene fra?

Mvh. RS
    ;D

Myten om strømmen som flyter gjennom elektronikken som en "elv" er seiglivet.

Jeg ble også noe forundret, RS.
    Det morsomme er at sinep har forstått noe elementært som RS og vreden ikke har fått med seg :eek:
    Med litt jobbing tror jeg sinep vil kunne lage langt mer vel-spillende kabler enn RS ;D
    Har du f. eks sett på målersløyfen i sikringsskapet ditt eller pn i rør, overgang mellom al og cu i inntak++++ ?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.838
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kule-Trygve skrev:
    Men mange her har ikke en gang hatt en "annerledes"- opplevelse med en kabel. Ved bedre kabler faller mange ting på plass: 3- dimensjonalitet, livaktighet, detaljer..det er dette som får meg til å slutte at ulike kabler har ulik evne til å fremføre et musikksignal intakt.
    Det har faktisk jeg. Da jeg byttet fra relativt rimelig Monster til Audioquest Dragon på høyttalere. Men jeg tror det finne gode grunner til det, bla høyttalerkarakteristikker på de høyttalerne jeg den gang hadde. Det forhindrer meg ikke fra å fortsatt være skeptiker.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    erato skrev:
    Asbjørn skrev:
    Det er vel ikke mange som er uenige i at det er forskjell? Det er lett å vise at nærmest trivielle forskjeller i oppbygging, f eks ulikt tverrsnitt, tvinnede vs parallelle ledere, osv kan føre til hørbare forskjeller gjennom godt forståtte elektriske egenskaper og vanlig kretsteori. Der henger teori og praksis godt sammen, spesielt når man tar med den ujevne impedansen til en virkelig høyttaler (heller enn bare en resistiv last) og innser at feedback-kretsløpet i en effektforsterker kan være sårbart for ting som foregår langt utenfor det hørbare området. Ditto med utgangstransistorer, kondensatorer, trafoer, osv osv osv - det går an å forklare hva som foregår, og det er en tålelig god sammenheng mellom kretsteorien og opplevd lydkvalitet. F eks forvrengningsspektrum fra ulike rørtopologier vs forskjellige transistorkonstruksjoner.

Grunnen til at kabler "får gjennomgå" er argumentet om at "pris = lydkvalitet" og de rent astronomiske prisene noen får seg til å ta for disse enkle tingene. Det er det ingen elektronisk eller fysisk forklaring på, etter at man først har kommet opp til en hundrelapp eller tre og kan velge fritt i materialer og geometri. Rent teknisk kan jeg selv lage "perfekte" kabler til høyst overkommelig pris. Derimot er det godt kjente psykologiske teorier som kan forklare den opplevde kvalitetsøkningen med økende pris, selv langt bortenfor hva teknikken kan forklare. Det er også en del forretningsmessige teorier for hvorfor det er hyggelig å kunne ta så godt betalt for noe som det er så billig å lage. Det er det tydeligvis noen som ikke liker å høre, og da er det tydeligvis fristende å beskrive kritikerne som "blikkører med for dårlig anlegg" heller enn å ta inn over seg hva som faktisk sies.

Og sånn går no dagan...
    Dette er jo så til de grader identisk med hovedpoengene i min egen argumentasjon (selv om jeg har argumentert på en litt annen måte) at jeg bare må få lov til å utheve det, og be alle "kabelinvestorer" lese dette både 3 og 4 ganger.
    Liker også det Asbjørn skriver her, som så mange av de andre reflekterte og saklige innleggene som kommer fra den kanten. Takk for det, Asbjørn. Du bidrar uerstattelig i den sammenheng.

Du også, Erato tok en mer forklarende retning i går som gjorde at tråden igjen ble konstruktiv og positiv, og det har jeg sansen for. Kred til deg for det.

Er på side 4 nå og jeg kan vel ikke garantere for at dette trenger fortsette i samme retning. Det får tiden vise, men jeg håper det så inderlig. For dette er interessant og gir mening å lese om. :)

O

Oblivion

Gjest
    Anonym skrev:
    Har du f. eks sett på målersløyfen i sikringsskapet ditt eller pn i rør, overgang mellom al og cu i inntak++++ ?
    Litt av en luring du ;D ;D

Du får ta deg en tur på besøk så får du vel sjokk!!!
    Her finnes det IKKE en eneste pn eller flertrådig eller uskjermet kabelstump i det elektriske anlegget
    med unntak av at det er brukt noen feite flertrådige (ser ut som 19 kordeller) kobber kabler mellom hovedsikring og måler og mellom måler og kobber fordelingsskinnene i sikringsskapet og den feite flertrådige kobberkablen inn i huset.
    Det er en god del trekke rør men det er ikke plastrør, men stålrør som er jordet og som sagt så er det ikke pn som er trukket i disse...
    Alt av det skjulte anlegget er skjermet eller dobbelt skjermet og jordet - og all kabling er oppdimensjonert slik at det finns ikke 1.5 kvadrat noe sted...
    Jord er tilkoblet via en uisolert 95 kvadrat kobber kabel som er nedgravd i ca. 30 meters lengde.

Men som du sier har jeg sett mange "high-end" anlegg med slike forhold som du nevner.
    Senest i går snakket jeg med en som på min anbefaling hadde fått trukket om fra pn til PR, økt kvadrat, økt sikringsstørrelse etc.. Det var den største oppgraderingen han noensinne hadde gjort lydmessig.

Allerede på 80 tallet fikk jeg 20 Ampere sikret, jordet og skjermet 6 kvadrat PR frem til anlegget.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Grievous Angel skrev:
    Det skjer det samme med deg som med de som blir full på alkoholfritt øl eller blir frisk av sukkerpiller. Tro kan som sagt flytte fjell.

Ville bare seriøst spørre: Og pessimisme kan......? (les...og at alt av fremskritt er en illusjon.)

AN-M

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2010
    Antall liker
    0
    ptb skrev:
    Har "editert" mitt innlegg litt for å forklare litt bedre. CD-spillerne (508.24) er det komplett umulig å høre noen form for forskjell på. Ht har samme karakeristikk og generelle tonale balanse (naturlig nok), men det er litt ulik betoning i mellomtoneregisteret. Det ene paret har litt "varmere/mykere" karakteristikk i mellomtonen.
    ¨
    At dere ikke klarer å høre forskjell på CD spillerne utelukker ikke en forskjell? Du snakker forøvrig om høytaler par, det er vel 4 høytalere ingen garanti for at parene er matchet? Poenget mitt er helt enkelt at det er så mange usikkerhetsfaktorer, avvik og ytre påvirkninger som angir lydsignaturen, kabeltilhengerne velger helt enkelt å overse disse. Blir for komplisert.

Jeg synes kabler får ufortjent mye oppmerksomhet!!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    AN-M skrev:
    ptb skrev:
    ¨
    At dere ikke klarer å høre forskjell på CD spillerne utelukker ikke en forskjell? Du snakker forøvrig om høytaler par, det er vel 4 høytalere ingen garanti for at parene er matchet? Poenget mitt er helt enkelt at det er så mange usikkerhetsfaktorer, avvik og ytre påvirkninger som angir lydsignaturen, kabeltilhengerne velger helt enkelt å overse disse. Blir for komplisert.

Spesielt mye oppmerksomhet fra kabelskeptikere

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Jeg har tenkt litt åpent på dette rundt kabler og mener man ikke trenger å presse på for sine meninger, da ingen sitter på fasit, selv om det er klare pekepinner på hva som er de tenkelige grunnene til det man hører og oppfatter av forskjeller ved bytte av kabler.

Ikke noe i dybden dette.....men...
    Om man ser på dyrere kabler så er de veldig ofte av større kvadrat jo dyrere de blir(ikke alltid men..). I allefall større/tykkere enn de rimeligere innenfor hvert merke(Nordost,Kimber osv.). Men det er jo ikke noe problem å lage seg kabler selv hvor man bruker tykkere ledere, eller flere for å øke kvadratet, skjerm osv. . Det er heller ikke så vanskelig å lage dem slik det anbefales, mht. fletting,distanser,materiale osv. selvsagt kan man ikke få til slik høyteknologi som noen av kabelprodusentene bruker når de lager dem, men man kan i alle fall prøve litt selv og kanskje finne ut litt. Ufarlig og interessant. Det er mye so er forklart rundt om på nett.

Selv har jeg aldri handlet dyre kabler men jeg har hørt forskjeller ved de fleste av dem jeg har prøvd likevel, noen mindre andre mer. Hva som gir effekten skal jeg ikke begi meg utpå, selv om det nok mest sannsynlig ikke er placebo.
    Noen spurte "hordan kan du vite det"? til noen andre tidligere i tråden. Jeg kan svare for for meg selv.
    I mitt tilfelle er det fordi jeg fikk noen kabler fra en som ikke trengte dem lenger. Uten å vite noe spesielt om dem så skiftet jeg ut med de jeg hadde fra før og lot dem spille en stund. Det jeg fikk høre da var forksjeller jeg kunne adressere ganske lett. Bassen ble litt mindre snerten og definert. Det ble også litt flisete i toppen og selve lydsignaturen fra mellomtonen og nedover ble i helhet litt mykere og mer rund i kantene. Ikke som ved skifte av forsterker, men klare antydninger av forskjell i de nevnte områdene. Det var egentlig veldig overraskende og jeg kunne like godt blitt veldig kabel-nevrotisk. Likevel tok jeg ikke av, for det har jeg nok rett og slett ikke råd til og jeg var godt fornøyd med de som jeg hadde fra før, så det var bare å koble tilbake å bli fornøyd igjen. Lik opplevelse og enda mer fremtreden var den da vi byttet kabler i et annlegg hos en kompis. Der var det veldig ullent men ble tvert mye klarere over hele fjøla, kraftigere og strammere i bass, og mer levende å lytte til igjen ved kabelbytte. En positiv erfaring der. Signalkabler har jeg hørt forskjeller på, men de har vært mindre synes jeg. Har ikke prøvd mye der(6-7 forksjellige typer), men har to her som er litt forskjellige fra hverandre, der den ene fungerer bedre enn den andre til det de brukes til. Ikke spesielt dyre disse heller.

Tror ikke det nødvendigvis det handler om at tykkest(en mellomting derimot kanskje) eller dyrest(går for lav pris selv) er best for alle anlegg heller, men at man kan finne en dimensjon og type/konstruksjon som ikke gjør så mye galt når koblet i et anlegget. Det være seg Flat,rund, solid core, stranded osv. selv med rimelig prislapp. Skal likevel ikke kritisere dem som måtte velge å gå for det dyrere. Hver må få velge hvilken hylle de vil plukke fra om det gir dem det de ønsker. Vi er jo forskjellige på så mangt.
    Det må kanskje ikke være dyrt for å være bra og fungere godt selv om det samtidig fordres, ønskes og forventes at dyrt fungerer bedre enn det rimeligere om man tar den veien. Det gjelder også mest innen for et det gitte merke og oppgraderinger innad den veien. Et Kabelmerkes filosofi, konstruksjoner og utvikling vil jo sannsynligvis gi oppgraderinger jo dyrere man kjøper, da det jo nesten bør være slik for at det skal rettferdiggjøre de ekstra utlegg som må tys til av kundene, som evt. har "funnet sin kabel" eller "sitt merke" som de sverger til. Men det er jo ikke å stikke under stol at et annet merke igjen muligens kan ha en filosofi,konstruksjon og utvikling som gjør at til og med de rimelige kablene deres gir en bedre effekt en noen som koster 20 ganger mer fra et annet merke igjen. Det har jo skjedd i kabeltester også at rimeligere kabler har overrasket. Det har jo skjedd faktisk hele komponentstige igjennom også(forsterkere,CD-spillere, høyttalere osv.). det har også hendt at de i hifimagasiner har prøvd kabler ved matchin av anlegg de har testet der de foretrakk den rimeligere kabelen. Det betyr jo kanskje at pris trenger ikke si mye om hva som fungerer best for den enkelte heller.

Dette betyr ikke at jeg ikke tror dyre kabler er gode, for det er de sikkert.
    Jeg bare tror på en annen vei for å få nærliggende resultater som de dyre, på en rimeligere måte. Det har jo først og fremst med hvor mye som skal til for hver enkelt, for et fornøyelig resultat og hva de er villig til å gi eller gjøre selv for dette.

Hva konstruksjon og tykkelse angår kabler kan noe fungere bra for meg i mitt anlegg og andre kan få til noe bra med noe som jeg ikke fikk til å fungere hos meg og det er da helt greit og også forståelig, for det er mye som fungerer godt i de forskjellige anlegg vi har ser det ut til. Ingen uniform sannhet der tror jeg ikke.
    Har prøvd en del rimelige kabler så langt og det har aldri vært noe jeg peser veldig med. Tar det med ro, da jeg vet hva jeg liker og ikke og har noen kabler som ikke gir noe særlig negativ effekt fra før i følge det jeg har hørt her. Det er jo matchen i anlegget som først og fremst er viktig for meg, når rommet det spilles i fungerer såpass godt som det gjør fra før også. Tenkte prøve med litt forskjellige typer kvadrat etter hvert og noen andre konstruksjoner jeg har tro på, uten å gå inn på det, da jeg ikke har fått eksprimert eller ønsker lage noe sak av dette. Tenkte bare si hva jeg tenker rundt dette temaet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.936
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    65finger skrev:
    AN-M skrev:
    ptb skrev:
    ¨

Spesielt mye oppmerksomhet fra kabelskeptikere
    +1

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    sinep skrev:
    Anonym skrev:
    Jeg mener at de bør bevise at det har noen hørbar effekt, hva som skjer nede på molekylnivå er hverken relevant eller interessant

Hvis de inkasserer 1 million USD i en blindtest blir jeg overbevist, frem til den tid ser jeg på det som Voodoo
    Hjelper fint lite å utlove en dusør, når ingen får lov til å ta testen.
    En slik test burde være tilrettelagt for å best mulig kunne høre forskjeller selv om den er opprettet av skeptikkere. Jeg tror jeg leste kriteriene for denne en gang og det virker vel som den var laget for ikke å bestå, men mer for å motbevise de som måte mene noe annet. Liten vits i så måte. Det er bare for å forsterke tvilen hos massen at slike himlende beløp som dette blir utlovet i forbinnelse med en slik test, men ikke gjennomført. Fullstendig useriøst.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    VilhelmW skrev:
    Asbjørn skrev:
    sinep skrev:
    nb skrev:
    Spiller ingen rolle så lenge x er tilstrekkelig nærme null.
    Hvis du tror det er små forskjeller kan du jo gjøre følgende eksperiment, det koster veldig lite.
    Kjøp inn 2 stk kabler f.eks. på clas ohlson. Den ene har mange hundre småfibre tvunnet sammen, mens den andre kabelen kun har en solid kjerne.
    Jeg har ingen problemer med at du sier at det er en stor og lett hørbar forskjell. Men hvilke andre elektriske forskjeller er det mellom disse to som kan bidra til den hørbare forskjellen? Effektivt tverrsnitt, ledermateriale, kapasitans, induktans, dielektrisk tap, ... ? For meg er det ikke opplagt hva forklaringen er, før du eventuelt viser at alt annet er likt og kan utelukkes som forklaring på forskjellen. Det er kabelentusiaster som kan sverge på at fargen på kabelen har stor betydning, fordi pigmentene gjerne består av forskjellige metalloksyder som har ulike resonansfrekvenser i et vekslende magnetfelt, må vite. Da mener nok jeg også at vi er inne i Avdelingen for de Små Ting.
    Jeg har alltid hevda at sorte kabler er best - særlig høyttalerkabler. De MÅ være svarte!!!

Fra spøk til litt meir alvor: Hvorfor er det ingen som nemner all kabling inni komponentene? Det være seg forsterkere ( det er omtrent ikke kabler i min - bare direktekoplinger via print o.l. ), cd-spillere, høyttalere ikke minst osv. Her kan det med respekt å melde være mye skjit som er koplet, og så bruker man tiervis av tusener i ic'er, høyttalerkabler osv.... Er det fordi disse kabelsnuttene er så korte at de uansett ikke vil innvirke særlig på lyden?

Enkelte forsterkere ser jo ut som reine kråkereiret innvendig, med kabler i hytt og pine.....Hvilken kvalitet er det egentlig på disse? Og hva brukes mest av kabling inni høyttalerne våre?

mvh. VilhelmW
    Det har jeg også tro på. Man kan sikkert får til meget gode resultater av å bytte internkabling og filterdeler osv. i forksjellige komponenter, gitt at utstyret er bra og kontruert godt fra før og at man får gjort endringene ordentlig.

Inni mine HT vet jeg i allefall hva som står da jeg har satt det inn selv(igjen). Det gjenstår bare å få dem til å låte riktig. :)

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Oblivion skrev:
    Allerede på 80 tallet fikk jeg 20 Ampere sikret, jordet og skjermet 6 kvadrat PR frem til anlegget.

Godt jobba, men hvorfor er det så vanskelig å forstå at det må dimensjoneres tilsvarende etter trafoer ::)

Mvh. RS

L

larkus

Gjest
    Oblivion skrev:
    Innvirkningen av fargestoffene i forskjellige farger i teflon isolasjon studerte og evaluerte jeg på 80 tallet ;D
    Er det lov å spørre hva du kom frem til?
    Ledergeometri er også blitt nevnt her, så hvis det ikke er en bedriftshemmelighet hadde det vært interessant å vite hva som er det ideelle. Det ser ikke ut som om det hersker noen enighet blant kabelkonstruktører om akkurat dette.

mvh
    larkus

P

Parelius

Gjest
    BanjoArrne skrev:
    En slik test burde være tilrettelagt for å best mulig kunne høre forskjeller selv om den er opprettet av skeptikkere. Jeg tror jeg leste kriteriene for denne en gang og det virker vel som den var laget for ikke å bestå, men mer for å motbevise de som måte mene noe annet. Liten vits i så måte. Det er bare for å forsterke tvilen hos massen at slike himlende beløp som dette blir utlovet i forbinnelse med en slik test, men ikke gjennomført. Fullstendig useriøst.
    Tull!

Hvilke kriterier er det du snakker om relatert til blindtest? En god blindtest skal legge alt til rette for at en skal kunne høre forskjellene.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Parelius skrev:
    BanjoArrne skrev:
    Tull!

Hvilke kriterier er det du snakker om relatert til blindtest? En god blindtest skal legge alt til rette for at en skal kunne høre forskjellene.
    Nei, det er ikke tull.

Leste du det jeg skrev?

Hvilke kriterier:

At de som skulle holde testen skulle bestemme kabler og hvilket volum m.m. dette blir jo helt feil. Den som vil bevise noe må få bruke det han mener han kan bevise med, og ikke noe som andre mener de kan motbevise med.

V

vredensgnag

Gjest
    BanjoArrne skrev:
    Parelius skrev:
    BanjoArrne skrev:
    Tull!

Nei, det er ikke tull.

Leste du det jeg skrev?

Hvilke kriterier:

At de som skulle holde testen skulle bestemme kabler og hvilket volum m.m. dette blir jo helt feil. Den som vil bevise noe må få bruke det han mener han kan bevise med, og ikke noe som andre mener det bevises mot.
    Virker som om du har lest om noen skikkelige røvertester. Gode ABX-tester legger ekstremt mye til rette for at ev. forskjeller, dersom de er der, skal kunne avsløres - og gjerne helt i tråd med lytternes forutsetninger for å vurdere disse.

P

Parelius

Gjest
    BanjoArrne skrev:
    Parelius skrev:
    BanjoArrne skrev:
    Tull!

Nei, det er ikke tull.

Leste du det jeg skrev?

Hvilke kriterier:

At de som skulle holde testen skulle bestemme kabler og hvilket volum m.m. dette blir jo helt feil. Den som vil bevise noe må få bruke det han mener han kan bevise med, og ikke noe som andre mener det bevises mot.
    Har ingenting med blindtest å gjøre, det du sier her. Blindtesting er en metode!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.936
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Parelius skrev:
    BanjoArrne skrev:
    Parelius skrev:
    BanjoArrne skrev:
    Tull!

Nei, det er ikke tull.

Leste du det jeg skrev?

Hvilke kriterier:

Har ingenting med blindtest å gjøre, det du sier her. Blindtesting er en metode!
    Hva himmelens navn er poenget med det evindelige gnålet til deg og andre skeptikere? Hva vil dere oppnå?
    Å "bevise" at vi som har hørt på et utall av kabler, tar feil?
    Kanskje finne seg en tråd der man diskuterer ting som er viktigere enn å henge ut andre?

Altså, bli voksen?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Akkurat, det var vel det jeg mente. Derfor er denne million-utlovede "blindtesten" bare noe useriøst lureri.

Da er vi enige. :)

Parelius skrev:
    vredensgnag skrev:
    Virker som om du har lest om noen skikkelige røvertester. Gode ABX-tester legger ekstremt mye til rette for at ev. forskjeller, dersom de er der, skal kunne avsløres - og gjerne helt i tråd med lytternes forutsetninger for å vurdere disse.
    Ha en videre fin kveld. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn