De fysiske lovene kan ikke brytes.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.635
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    R.S. skrev:
    Dazed skrev:
    R.S. skrev:
    Det man evt. måtte tape av klang/dynamikk/oppløsning osv i et komponent kan aldri på noe vis gjenskapes i et senere ledd uansett prinsipp.
    Greit, men hvordan oppstår slike tap?

Som nevnt før i tråden; alle komponenter påvirker lyden mer eller mindre, herunder også ledninger. Dette er et omfattende emne som hele hifi-sirluset har jobbet opp mot siden Edison lanserte phonografen.

Mvh. RS
    Nå var fonografen akustisk da og det tok mange tiår før elektriske innspillinger ble en realitet. Jeg regner med at dette ikke er typisk for presisjonsnivået RS.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    If the only change to the new AudioQuest cables was the inclusion of the wonderful Perfect Surface
    metals, we would be shouting from the rooftops about our great new cables. If the only difference in
    the new cables was Third Generation SST, we wouldn’t shout as loudly, but even a quick listen would
    show that the SST improvement alone would easily justify new models and a proud designer. If Double
    Quad-Helix construction were our only new trick, that alone would provide reason to sing the praises
    of the Flat Rocks.
    However, there is even more to shout about. The top four new models have enough conductors to be
    able arrange them in a new and extremely effective manner. In each Earth Feature cable there is a
    circular array of positive conductors spiraling in one direction. Around this helix is another circular array
    of negative conductors spiraling in the opposite direction. The inner group spirals more quickly (has a
    shorter lay length), while the outer group spirals more slowly (longer lay), so that for every foot or meter
    of cable, the length of the positive and negative conductors is equal.
    This arrangement meets the Hyperlitz criteria of a never changing regular and fixed relationship between
    positive and negative; the two cylinders of conductors are in a fixed non-changing relationship,
    even thoughthe conductors are crossing each other instead of being in parallel. This crossing of conductors
    has always been sited as (potential) the advantage of a braided cable. However, the magnetic
    disruption (as the high frequency engineers call it) in a braid causes far more audible damage than any
    benefit from non-parallel conductors.
    Since all four of these great cables use new Perfect Surface metals, all include third generation SST,
    and all are bigger and meatier than anything from AudioQuest since the 1980’s; it is impossible to listen
    to the magnificent performance and hear just the contribution made by the Counter Spiraling Circular
    Helix construction. We can tell you that this construction technique is crucial to these cables’ ability to
    clearly place individual sounds all over a huge three-dimensional stage.
    All the Earth Feature cables were first optimized for their full range performance. Then when decisions
    were made about the spacing of the conductors in the outer circular array, they were divided into bass,
    midrange and treble groups. This facilitates superior single-biwire performance. To achieve maximum
    results, the cables should be specified as “single-biwire high” for use with two-way dynamic speakers,
    or as “single-biwire low” for use with three-way or two-way hybrid speakers (such as electrostatic/dynamic
    hybrids).

Tror nesten det er nytteløst å komme frem til en "teori" vi kan bli enig om. Den eneste som har noe fnugg av teoretisk peiling ser ut til å være Asbjørn, og han vil jo bare latterliggjøre slikt som det som er skrevet over.
    Da er det jammen fint at sølvkablene mine med rhodium virker akkurat like bra for det! Mein Kabelkampf mot Kabelfornekterne kan kanskje aldri vinnes så lenge denne gruppen selv ikke gir seg selv muligheten til å utforske eksotiske kabler på veldig bra utstyr..men bare lev i vantro dere ;D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok endel flere som i alle fall har fnugg av teoretisk kunnskap, men det spiller nå liten rolle i sammenhengen.

Antar du skjønner at innleggene dine ikke er så veldig hardtslående som argumenter i diskusjonen når det eneste du gjør er å lime inn reklametekster med buzzwords og kvasiteknisk svada fra kabelprodusentene.

Når det heller ikke ser ut som du får noen til å hjelpe deg med å "ta" Asbjørn, kan vi kanskje konkludere med at vi ikke kommer noe videre i denne tråden?

Skjønner forresten ikke helt hvorfor du er så besatt på å bevise at Asbjørn tar feil. Han sier jo ikke at det ikke går an å høre forskjell på kabler. Ei heller at frekvenskurve-forskyvninger er det eneste som kan oppstå i en kabel som forandrer lyden.

Hva er det egentlig du prøver å oppnå eller få frem her?

Du kan kanskje forklare hva følgende egentlig skal bety, og hvorfor deter så bra, så innlegget slipper å bli latterliggjort?

-Perfect Surface metals
    -(Third generation) SST
    -Double Quad-Helix construction
    -Hyperlitz
    -Counter Spiraling Circular Helix
    -Earth Feature
    -single-biwire

M

musicus

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Den eneste som har noe fnugg av teoretisk peiling ser ut til å være Asbjørn, og han vil jo bare latterliggjøre slikt som det som er skrevet over.
    Asbjørn vet nok hva han snakker om, og han har tatt sitt standpunkt ifht dette, men jeg kan ikke si jeg opplever at han latterliggjør, at ikke jeg holder med ham i visse lydmessige prioriteringer/konklusjoner er nå så sin sak, jeg oppfatter ham som både redelig og interessant å lese, imotsetning til visse av rævdilterene som henger seg på, bare sånn apropo 8)...

mvh

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.733
    Torget vurderinger
    1
    Kule-Trygve skrev:
    If the only change to the new AudioQuest cables was the inclusion of the wonderful Perfect Surface metals, ....
    It is all good for nothing ...

...
    Tror nesten det er nytteløst å komme frem til en "teori" vi kan bli enig om. Den eneste som har noe fnugg av teoretisk peiling ser ut til å være Asbjørn, og han vil jo bare latterliggjøre slikt som det som er skrevet over.
    ...
    «Kabelteori» ut over det helt grunnleggende (LCR + noen få faktorer til), er egentlig helt uinteressant, så lenge vi ikke kan enes om metoder for å etablere lydligheten (dvs med ørene) av det hele.

mvh
    KJ

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Dazed skrev:
    Det er nok endel flere som i alle fall har fnugg av teoretisk kunnskap, men det spiller nå liten rolle i sammenhengen.

Antar du skjønner at innleggene dine ikke er så veldig hardtslående som argumenter i diskusjonen når det eneste du gjør er å lime inn reklametekster med buzzwords og kvasiteknisk svada fra kabelprodusentene.

Når det heller ikke ser ut som du får noen til å hjelpe deg med å "ta" Asbjørn, kan vi kanskje konkludere med at vi ikke kommer noe videre i denne tråden?

Skjønner forresten ikke helt hvorfor du er så besatt på å bevise at Asbjørn tar feil. Han sier jo ikke at det ikke går an å høre forskjell på kabler. Ei heller at frekvenskurve-forskyvninger er det eneste som kan oppstå i en kabel som forandrer lyden.

Hva er det egentlig du prøver å oppnå eller få frem her?
    Jeg har antakelig bare for god tid...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.321
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    If the only change to the new AudioQuest cables was the inclusion of the wonderful Perfect Surface
    metals, we would be shouting from the rooftops about our great new cables. If the only difference in
    the new cables was Third Generation SST, we wouldn’t shout as loudly, but even a quick listen would
    show that the SST improvement alone would easily justify new models and a proud designer. If Double
    Quad-Helix construction were our only new trick, that alone would provide reason to sing the praises
    of the Flat Rocks.
    However, there is even more to shout about. The top four new models have enough conductors to be
    able arrange them in a new and extremely effective manner. In each Earth Feature cable there is a
    circular array of positive conductors spiraling in one direction. Around this helix is another circular array
    of negative conductors spiraling in the opposite direction. The inner group spirals more quickly (has a
    shorter lay length), while the outer group spirals more slowly (longer lay), so that for every foot or meter
    of cable, the length of the positive and negative conductors is equal.
    This arrangement meets the Hyperlitz criteria of a never changing regular and fixed relationship between
    positive and negative; the two cylinders of conductors are in a fixed non-changing relationship,
    even thoughthe conductors are crossing each other instead of being in parallel. This crossing of conductors
    has always been sited as (potential) the advantage of a braided cable. However, the magnetic
    disruption (as the high frequency engineers call it) in a braid causes far more audible damage than any
    benefit from non-parallel conductors.
    Since all four of these great cables use new Perfect Surface metals, all include third generation SST,
    and all are bigger and meatier than anything from AudioQuest since the 1980’s; it is impossible to listen
    to the magnificent performance and hear just the contribution made by the Counter Spiraling Circular
    Helix construction. We can tell you that this construction technique is crucial to these cables’ ability to
    clearly place individual sounds all over a huge three-dimensional stage.
    All the Earth Feature cables were first optimized for their full range performance. Then when decisions
    were made about the spacing of the conductors in the outer circular array, they were divided into bass,
    midrange and treble groups. This facilitates superior single-biwire performance. To achieve maximum
    results, the cables should be specified as “single-biwire high” for use with two-way dynamic speakers,
    or as “single-biwire low” for use with three-way or two-way hybrid speakers (such as electrostatic/dynamic
    hybrids).

Da er det jammen fint at sølvkablene mine med rhodium virker akkurat like bra for det! Mein Kabelkampf mot Kabelfornekterne kan kanskje aldri vinnes så lenge denne gruppen selv ikke gir seg selv muligheten til å utforske eksotiske kabler på veldig bra utstyr..men bare lev i vantro dere ;D
    Latterliggjør ingen, jeg, men det er noen som greier å gjøre det helt selv. Som Furutech i den marketing-drevne "teorien". Jeg ser forresten ikke noe direkte galt i den beskrivelsen som står over, bortsett fra at språkbruken er litt blomstrende etter min smak. Supra Sword er også oppbygd på samme måte, så her kan det ligge an til en delikat patentstrid. Om det er hørbart eller ikke er selvsagt en helt annen skål. Det vil ihvertfall være målbart, ett eller annet sted oppi megahertzene.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Supra Sword passes the most complex music transients without any deformations. Signal delay is the same at all musical frequencies. Therefore it vanishes, giving a clear 3-dimensional presence, a sure sign of the highest fidelity.

Hva koster disse? Prøv dem da..kanskje får du låne dem.

L

larkus

Gjest
    Markedsføringen til Furutech og Audioquest er bare småtteri mot dette. Dette burde gå rett inn hos enkelte kabeltilhengere her på hfs. Fornøyelig lesing ;D

mvh
    larkus

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.321
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Supra Sword passes the most complex music transients without any deformations. Signal delay is the same at all musical frequencies. Therefore it vanishes, giving a clear 3-dimensional presence, a sure sign of the highest fidelity.

Koster 3 799 for et 2 x 3 m par hos dynaBel.

Nei, tror ikke det. Høyttalerkablene hos meg er kjøpt som metervare og loddet direkte til terminalene på høyttalerelementene, og det vil nok være litt i strid med returretten å gjøre noe sånt med disse. Dessuten korrigerer jeg jo "signal delay" elektronisk til slutt, slik at det blir korrekt uansett.

Du vet selvsagt at et helt alminnelig passivt delefilter påfører signalet 360 grader faserotasjon fra bass til diskant, sånn at forskjellen på 0,2 eller 0,002 grader fasedreining i høyttalerkabelen er som en fjert i orkanen i sammenligning?

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Trondheim
    Asbjørn skrev:
    Nei, tror ikke det. Høyttalerkablene hos meg er kjøpt som metervare og loddet direkte til terminalene på høyttalerelementene, og det vil nok være litt i strid med returretten å gjøre noe sånt med disse. Dessuten korrigerer jeg jo "signal delay" elektronisk til slutt, slik at det blir korrekt uansett.
    Det samme har jeg gjort. Lurer på hvor høyt opp i pris man må gå for å finne en høttalerkabel hvis kvalitet kompenserer for denne fordelen.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Asbjørn skrev:
    Kule-Trygve skrev:

Du vet selvsagt at et helt alminnelig passivt delefilter påfører signalet 360 grader faserotasjon fra bass til diskant, sånn at forskjellen på 0,2 eller 0,002 grader fasedreining i høyttalerkabelen er som en fjert i orkanen i sammenligning?
    Du vet selvsagt at jeg ikke vet det..faktisk aner jeg ikke hva du snakker om for å være ærlig ;D Men tror du virkelig denne elektroniske boksen din, som neppe koster all verden, kan rette opp alt som kan oppstå av feil før i kjeden, som et finstemt, magisk feilrettingsinstrument?

Kan du si hva som er det beste anlegget du har hørt? Hva er din referanse for stereo for å si det slik.

Om du får det til med dine digitale duppeditter, så er det jo fint da. ;)

N

nb

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Du vet selvsagt at jeg ikke vet det..faktisk aner jeg ikke hva du snakker om for å være ærlig ;D Men tror du virkelig denne elektroniske boksen din, som neppe koster all verden, kan rette opp alt som kan oppstå av feil før i kjeden, som et finstemt, magisk feilrettingsinstrument?
    Som et generelt prinispp er all markedsføring og tekniske utgreiinger fra kabelprodusenter svada eller irrelevante. Om din generelle holdning er at det som kommer fra den kanten er vettuge saker som på ulike måter forklarer de ulike prodktens fortreffelighet så er det jo fint for deg. Og enda finere for de som skal selge deg sakene.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    646
    Det rare med denne tråden er at underholdningsverdien er ubestridt størst i de innleggene som ikke er tenkt å være underholdende.....

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Barbaresco skrev:
    Det rare med denne tråden er at underholdningsverdien er ubestridt størst i de innleggene som ikke er tenkt å være underholdende.....
    Enig, så Kabelfornekterne får bare kjøre på.. ;D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Barbaresco skrev:
    Enig, så Kabelfornekterne får bare kjøre på.. ;D
    Hei, Trygve: Du har fremdeles en diger bjelke i øyet. ;)

Er man "kabelfornekter" hvis man mener at det sprøytet som markedsavdelingene til Furutech & co har produsert ikke akkurat er som noen lærebok i transmisjonsteknikk å regne? Den eneste som ser ut til å være godt plassert i skyttergraven sin her, er deg.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Get a life Trygve, and get a cable alle dere andre, en REN, TRANSPARENT kabel.
    PS Anbefaler sølvkabler med Rhodium- kontakter

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.321
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Asbjørn skrev:
    Kule-Trygve skrev:

Kan du si hva som er det beste anlegget du har hørt? Hva er din referanse for stereo for å si det slik.

Nei, selvsagt kan ikke en slik sak rette opp alt. Den kan gjøre noe med frekvensgang og fasegang (= frekvensavhengige tidsvariasjoner i signalet). Den kan ikke gjøre noe med forvrengning, dynamisk kompresjon eller spredningskarakteristikk fra høyttalerne. Det er ikke magisk, bare digitalt. Det er forresten en DEQX HDP3 vi snakker om, og den koster vel ca 30 000 eller deromkring.

Det anlegget som fortsatt har gjort mest varig inntrykk på meg var i lytterommet hos Eltek. Det var et par dynaBel Euforia drevet av Electrocompaniet Nemo, EC4.8 og EMC-1UP i et spesialbygget lytterom. Da fikk jeg ørene opp for at det var en del å gå på, for å si det slik. Det er vanskelig å huske lyd spesielt detaljert, så jeg vet egentlig ikke hvor bra det er i den store sammenhengen, men jeg husker godt hvilket inntrykk det gjorde den gangen i forrige årtusen. (Jeg har tenkt å invitere meg selv på besøk til enkelte av de som kanskje leser dette når jeg begynner å trimme inn de nye høyttalerne mine, ettersom jeg vil trenge noen oppdaterte referanser på hva som er mulig å få til på visse dimensjoner.)

Referansen til daglig er rett og slett levende musikk. Det er flere unge musikere i familien, og øvingsbenken er midt i stereoperspektivet, så jeg vet godt hvordan en klarinett, mandolin, trombone, gitar, tuba, fiolin, ... høres ut når den spiller i det samme rommet som anlegget står i, og også litt om klangforskjellen mellom bedre og dårligere instrumenter innen samme type. Det har vært riktig nyttig å sammenligne det med gode opptak av akustisk musikk. Det er selvsagt et filosofisk spørsmål om man kan vite hvordan ting "egentlig" låt i opptaksrommet, og det kan man ikke, men mitt resonnement er at når minimalistiske innspillinger av akustiske instrumenter via stereoanlegget låter omtrent som gode eksemplarer av tilsvarende instrumenter håndspilt i samme rom er sannsynligvis noe gjort riktig. Derfor har jeg også ganske klare oppfatninger om hva dette anlegget er godt og mindre godt på.

Duppeditten (det er bare én) har i det minste bragt meg mye nærmere enn hva jeg fikk til med "gammel" teknologi.

N

nb

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Get a life Trygve, and get a cable alle dere andre, en REN, TRANSPARENT kabel.
    PS Anbefaler sølvkabler med Rhodium- kontakter
    Glemte du å logge av og på som et annet nick?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.622
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    da er man max kranglevoren, når man krangler mellom 2 nick, man styrer selv
    dette slår alt!
    IQ´n må være under det målbare!
    de sosiale antennene er overhodet ikke engang utpakket og montert! ;D
    imo
    mvh
    Leif

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Fantastisk. Jeg tror jeg har sett diskusjon mellom 2 nick med samme eier på HFS en gang tidligere, men han var i det minste hyggelig mot og enig med seg selv, kanskje ikke så rart siden begge nickene hadde samme utstyr. Kjør på!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    totte skrev:
    Fantastisk. Jeg tror jeg har sett diskusjon mellom 2 nick med samme eier på HFS en gang tidligere, men han var i det minste hyggelig mot og enig med seg selv, kanskje ikke så rart siden begge nickene hadde samme utstyr. Kjør på!
    Noen som vil ta imot veddemål og sette opp odds i den store "Gjett hvem Kule-Trygve egentlig er"-konkurransen, kanskje? ;)

lofi

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Antall liker
    1
    Dazed skrev:
    totte skrev:
    Noen som vil ta imot veddemål og sette opp odds i den store "Gjett hvem Kule-Trygve egentlig er"-konkurransen, kanskje? ;)
    Hva med en avstemning? ;D

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Trondheim
    Du har så rett totte! En og samme person står bak alle krangler. Reaksjonene fra de andre forummedlemmene samles så inn og danner datagrunnlaget til en hovedfagsoppgave. Det er derfor vi har sett så mange avstemninger i det siste.

M

musicus

Gjest

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Asbjørn skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Asbjørn skrev:
    Kule-Trygve skrev:

Nei, selvsagt kan ikke en slik sak rette opp alt. Den kan gjøre noe med frekvensgang og fasegang (= frekvensavhengige tidsvariasjoner i signalet). Den kan ikke gjøre noe med forvrengning, dynamisk kompresjon eller spredningskarakteristikk fra høyttalerne. Det er ikke magisk, bare digitalt. Det er forresten en DEQX HDP3 vi snakker om, og den koster vel ca 30 000 eller deromkring.

Det anlegget som fortsatt har gjort mest varig inntrykk på meg var i lytterommet hos Eltek. Det var et par dynaBel Euforia drevet av Electrocompaniet Nemo, EC4.8 og EMC-1UP i et spesialbygget lytterom. Da fikk jeg ørene opp for at det var en del å gå på, for å si det slik. Det er vanskelig å huske lyd spesielt detaljert, så jeg vet egentlig ikke hvor bra det er i den store sammenhengen, men jeg husker godt hvilket inntrykk det gjorde den gangen i forrige årtusen. (Jeg har tenkt å invitere meg selv på besøk til enkelte av de som kanskje leser dette når jeg begynner å trimme inn de nye høyttalerne mine, ettersom jeg vil trenge noen oppdaterte referanser på hva som er mulig å få til på visse dimensjoner.)

Referansen til daglig er rett og slett levende musikk. Det er flere unge musikere i familien, og øvingsbenken er midt i stereoperspektivet, så jeg vet godt hvordan en klarinett, mandolin, trombone, gitar, tuba, fiolin, ... høres ut når den spiller i det samme rommet som anlegget står i, og også litt om klangforskjellen mellom bedre og dårligere instrumenter innen samme type. Det har vært riktig nyttig å sammenligne det med gode opptak av akustisk musikk. Det er selvsagt et filosofisk spørsmål om man kan vite hvordan ting "egentlig" låt i opptaksrommet, og det kan man ikke, men mitt resonnement er at når minimalistiske innspillinger av akustiske instrumenter via stereoanlegget låter omtrent som gode eksemplarer av tilsvarende instrumenter håndspilt i samme rom er sannsynligvis noe gjort riktig. Derfor har jeg også ganske klare oppfatninger om hva dette anlegget er godt og mindre godt på.

Duppeditten (det er bare én) har i det minste bragt meg mye nærmere enn hva jeg fikk til med "gammel" teknologi.
    For 3 år siden stakk jeg av og til innom den butikken som annonserer med januarsalg på forsiden her. De hadde et oppsett med Sonus Faber Cremona M og Electrocompaniet- utstyr tilsvarende det du beskriver her. I et stort lytterom, akustisk behandlet tror jeg det er. Av og til koblet de på Dynamic Precision- utstyr også. Syntes jo dette låt fantastisk, men hadde ikke planer om å prøve å skaffe meg såpass high-end-utstyr. Men nå har jeg altså skaffet meg noe tilsvarende det jeg hørte i butikken, og i tillegg dratt det enda litt lenger, med enda litt gjevere utstyr og ikke minst noen råe kabler. Vanskelig å huske lytteinntrykk fra så langt tilbake, men når jeg spiler noe av den samme musikken hjemme hos meg, som jeg hørte i butikken, mener jeg å huske at da jeg hørte det i butikken, manglet det en dimensjon i lydgjengivelse. (Ikke samme virkelighetsfølelsen da i hvert fall)

Levende musikk må jo være en ypperlig referanse. Når husalteret øker i kvalitet, oppdager man stadig mer av disse tingene hifi- skribentene snakker om. Fremfor alt vil det høres mer livaktig ut. Rommet blir mer tredimensjonalt, instrumentene fremstår faktisk ofte som mer tredimensjonale også, med mye mer kompleks og detaljert lyd/ klang. Alt dette får du nesten oppleve på egen hånd, men fra det anlegget du hørte hos Eltek skulle det være MYE å gå på. Jeg har selv hørt et anlegg som overgikk mitt klart, mener jeg, og jeg begynner å tro at det faktisk ikke er noe "øvre tak" for den lyden det skal gå an å få til, hvis man har midler til det da.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    musicus skrev:
    Det er mange som liker solid core, i mine Aspara HL2 (horn) brukes det også sc, men det funker alldeles utmerkt på utsiden med Cardas SE9 som ht kabel alikevel ;) ....
    Grøsser nesten når jeg ser sånne kabler om dagen :p
    Mulig det ikke er så galt med disse småfibrene så lenge de er presset hardt nok sammen.

M

musicus

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Asbjørn skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Asbjørn skrev:
    Kule-Trygve skrev:

For 3 år siden stakk jeg av og til innom den butikken som annonserer med januarsalg på forsiden her. De hadde et oppsett med Sonus Faber Cremona M og Electrocompaniet- utstyr tilsvarende det du beskriver her. I et stort lytterom, akustisk behandlet tror jeg det er. Av og til koblet de på Dynamic Precision- utstyr også. Syntes jo dette låt fantastisk, men hadde ikke planer om å prøve å skaffe meg såpass high-end-utstyr. Men nå har jeg altså skaffet meg noe tilsvarende det jeg hørte i butikken, og i tillegg dratt det enda litt lenger, med enda litt gjevere utstyr og ikke minst noen råe kabler. Vanskelig å huske lytteinntrykk fra så langt tilbake, men når jeg spiler noe av den samme musikken hjemme hos meg, som jeg hørte i butikken, mener jeg å huske at da jeg hørte det i butikken, manglet det en dimensjon i lydgjengivelse. (Ikke samme virkelighetsfølelsen da i hvert fall)

Levende musikk må jo være en ypperlig referanse. Når husalteret øker i kvalitet, oppdager man stadig mer av disse tingene hifi- skribentene snakker om. Fremfor alt vil det høres mer livaktig ut. Rommet blir mer tredimensjonalt, instrumentene fremstår faktisk ofte som mer tredimensjonale også, med mye mer kompleks og detaljert lyd/ klang. Alt dette får du nesten oppleve på egen hånd, men fra det anlegget du hørte hos Eltek skulle det være MYE å gå på. Jeg har selv hørt et anlegg som overgikk mitt klart, mener jeg, og jeg begynner å tro at det faktisk ikke er noe "øvre tak" for den lyden det skal gå an å få til, hvis man har midler til det da.
    Sleng på noen gode strømkabler i oppsettet du har i signaturen din, og jeg ville nesten turt å legge noen kroner på at det hadde løftet seg noen snepp til, tror jeg da...

mvh

M

musicus

Gjest
    sinep skrev:
    musicus skrev:
    Det er mange som liker solid core, i mine Aspara HL2 (horn) brukes det også sc, men det funker alldeles utmerkt på utsiden med Cardas SE9 som ht kabel alikevel ;) ....
    Grøsser nesten når jeg ser sånne kabler om dagen :p
    Mulig det ikke er så galt med disse småfibrene så lenge de er presset hardt nok sammen.
    Så så, fordommer har vi alle, men det er blandt de beste (og rimeligste) ht kablene (forsåvidt gjelder det også interconnecten jeg bruker nu) jeg har hatt i noe oppsett, kan ikke sammenligne sånn rett av, men totalt sett er man mer fornøyd og tilfreds med disse i nuværende oppsett enn andre i tidligere oppsett, open minded, man kommer som regel litt lengre da ;)...

mvh

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Asbjørn skrev:
    Det er selvsagt et filosofisk spørsmål om man kan vite hvordan ting "egentlig" låt i opptaksrommet, og det kan man ikke, men mitt resonnement er at når minimalistiske innspillinger av akustiske instrumenter via stereoanlegget låter omtrent som gode eksemplarer av tilsvarende instrumenter håndspilt i samme rom er sannsynligvis noe gjort riktig. Derfor har jeg også ganske klare oppfatninger om hva dette anlegget er godt og mindre godt på.
    Jeg er ikke uenig, men jeg regner med at du også har innsett at det er et par problemer med dette. Et oppsett som er tunet som dette vil mest sannsynlig bli for frempå når du spiller vanlige "kjøpeinnspillinger" fordi det er brukt nærmic under innspillingen, og prosessering i produksjonen i etterkant osv. I tillegg er jo de fleste innspillinger produsert for å gi en spesifikk "sound". Det blir jo ren gjetting å prøve å få dette riktig fordi det neppe er basert på en eller annen standard, - i dette tilfelle akustiske instrumenter.

Det du egentlig har gjort er å tilpasse frekvensresponsen til å samsvare med virkelige instrumenter hjemme i stua på to tre meters avstand. Alle innspillinger som i utgangspunktet ligger innenfor dette segmentet vil høres veldig riktig ut. Du vil på et eller annet vis ha mindre tilfredstillende gjengivelse av alt annet. Jeg synes at slike ting er veldig avhengig av den musikken jeg i hovedsak spiller, og prøver å tune anlegget i henhold til dette. Vi er vel kanskje på linje sånn sett.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    musicus skrev:
    Så så, fordommer har vi alle, men det er blandt de beste (og rimeligste) ht kablene (forsåvidt gjelder det også interconnecten jeg bruker nu) jeg har hatt i noe oppsett, kan ikke sammenligne sånn rett av, men totalt sett er man mer fornøyd og tilfreds med disse i nuværende oppsett enn andre i tidligere oppsett, open minded, man kommer som regel litt lengre da ;)...

mvh
    Hehe,
    Vanskelig å si hva som er best når ingen egentlig har snøring på hvorfor signalet blir endret i alle disse rare geometriene :p

Best å være en smule open-minded og ha en med seg en god porsjon tålmodigehet når man begir seg ut i den mystiske hifi-jungelen :D

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.321
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    Asbjørn skrev:
    Det er selvsagt et filosofisk spørsmål om man kan vite hvordan ting "egentlig" låt i opptaksrommet, og det kan man ikke, men mitt resonnement er at når minimalistiske innspillinger av akustiske instrumenter via stereoanlegget låter omtrent som gode eksemplarer av tilsvarende instrumenter håndspilt i samme rom er sannsynligvis noe gjort riktig. Derfor har jeg også ganske klare oppfatninger om hva dette anlegget er godt og mindre godt på.
    Jeg er ikke uenig, men jeg regner med at du også har innsett at det er et par problemer med dette. Et oppsett som er tunet som dette vil mest sannsynlig bli for frempå når du spiller vanlige "kjøpeinnspillinger" fordi det er brukt nærmic under innspillingen, og prosessering i produksjonen i etterkant osv. I tillegg er jo de fleste innspillinger produsert for å gi en spesifikk "sound". Det blir jo ren gjetting å prøve å få dette riktig fordi det neppe er basert på en eller annen standard, - i dette tilfelle akustiske instrumenter.

Det du egentlig har gjort er å tilpasse frekvensresponsen til å samsvare med virkelige instrumenter hjemme i stua på to tre meters avstand. Alle innspillinger som i utgangspunktet ligger innenfor dette segmentet vil høres veldig riktig ut. Du vil på et eller annet vis ha mindre tilfredstillende gjengivelse av alt annet. Jeg synes at slike ting er veldig avhengig av den musikken jeg i hovedsak spiller, og prøver å tune anlegget i henhold til dette. Vi er vel kanskje på linje sånn sett.
    Jo, du er helt klart inne på noe. Nå er det min erfaring at mye annet også høres ganske riktig ut når det er tunet slik, men det kan være en viss "analytisk" tendens her. Jeg tror begrensningen først og fremst er membranareal og "volume velocity" - evne til å flytte luft - i mellombassen, men jeg har fått til en brukbar løsning ved å la hovedhøyttalere og separat stereo subwoofer overlappe i et bånd rundt 100 Hz for å motvirke de verste utslagene av romakustikken. Jeg trenger litt mer headroom for å håndtere det skikkelig på funk og sånt. ;)

M

musicus

Gjest
    sinep skrev:
    musicus skrev:

mvh
    Hehe,
    Vanskelig å si hva som er best når ingen egentlig har snøring på hvorfor signalet blir endret i alle disse rare geometriene :p

Best å være en smule open-minded og ha en med seg en god porsjon tålmodigehet når man begir seg ut i den mystiske hifi-jungelen :D
    Du er inne på noe, best i denne sammenhengen tror jeg er individuellt og preferanse avhengig.
    Det er ingen vellyd i en kabel i seg selv, og da er vi er inne på dette med system matching, dessverre tror jeg ikke målinger forteller hele sannheten med to streker under svaret og det krever nok en litt utvidet egen innsats ifm av testing, før man er i mål, om ikke man har bestemt seg for at det ikke er noen forskjell da, tror nå jeg :).

mvh

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    http://www.basenow.net/2011/01/21/interview-with-marketing-professor-keith-wilcox-pt-1/

Intervju med Keith Wilcox om merkevarer og forventninger.
    Ganske interessant;

B: What interests you about the field of branding and specifically consumer behavior?
    KW: The thing that interests me most about brands is that they are more than just a signal of product quality. Brands can actually shape how consumers experience the product. For instance, neuroscientists have found that people actually enjoy Coke more (based on their brain activity) when they drink it from a cup with a Coke logo than an unmarked cup. [...]

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    646
    Jeg liker også å lese av tiden ved hjelp av IWC, Ulysse Nardin eller til nød Rolex, men er objektivt sett klar over at Swatch og Timex er nøyaktigere :D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn