sinep skrev:
Forstod jeg det riktig på deg at du fikk mer dynamikk i anlegget etter at du gikk over til digital deling?
Synes jeg har lest en plass at folk som har digitale delefiltre ikke har problemer med kabelforskjeller.
Lurer på om delefilteret kan ha skyld i denne kabelproblematikken.
Egentlig gjorde det ikke så stor forskjell å gå over til aktiv deling, så lenge det digitale delefilteret forsøkte å gjøre det samme som det analoge delefilteret - som også er bygget med de beste komponentene som var mulig å få tak i. Forskjellen kom etterhvert som jeg kunne gjøre ting som er umulig i et analogt delefilter, som f eks å korrigere til +/- 0,5 dB frekvensgang og +/- 0,5 ms group delay og å bruke filterflanker med 120 dB/oktav for å kutte vekk oppbrytningen fra Excel-membranene ved 4-5 kHz.
Korreksjonen går fra ende til ende i kjeden, ettersom laptopen plugges inn som en signalkilde og måler (og korrigerer) frekvens- og fasegang derfra, gjennom for- og effektforsterkere, kabler, høyttalere og lytterom frem til lytteposisjonen. Så kan jeg legge parametrisk EQ etter smak og behag på toppen av det. Resultatet er en god kombinasjon av lav forvrengning ("ro" og fravær av "hardhet") sammen med oppløst og detaljert lyd (som i stor grad handler om lineær frekvensgang og fravær av intermodulasjonsforvrengning). Hele det miraklet koster mye mindre enn en "god" kabelstump, så jeg er nok aldeles ferdig med kabel-prøving-og-feiling som virkemiddel.
Men, jo, jeg tror også at mitt anlegg er tilnærmet immunt for kabelforskjeller, og jeg ser det som et kvalitetstegn, men jeg er faktisk i stand til å høre en viss forskjell mellom enkelte analoge signalkabler i den riggen. Og så er jeg fortsatt interessert i å forstå hvorfor vi har så ulik opplevelse av disse tingene. Det er f eks lett å vise i en simulering at en høyttalerkabel kan gi en flat frekvensgang med slakk avrulling aller øverst hvis den er koblet til en 8 ohm ideell resistans, men at frekvensgangen gjennom samme kabel blir berg-og-dalbane hvis den kobles til en modell av en realistisk høyttaler med alle sine finurlige impedanser og fasevinkler.