De fysiske lovene kan ikke brytes.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    HCS skrev:
    Det er aldri et mønster sinep, for ethvert rom, ethvert anlegg er unikt... Har selv fått prøvd kabler som jeg trodde jeg likte signaturen hjemme på hos meg selv etter å ha hørt de på et annet anlegg---Låt helt for jæ.. hjemme hos meg... Så det skal ikke være lett... :)
    Nei, og hvis du tester flere kabeltyper på et annet anlegg igjen, så er kanskje forskjellene så små at de nesten ikke hørbare.
    Jeg skulle veldig gjerne likt og visst hva som var sammenhengen her.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Anonym skrev:
    Med tanke på antallet meter "skyttertråd" i en spole skulle en tro at høyttalere med ordinært delefilter er immune mot kabelforskjeller.
    "Sytråd" er et bedre ord enn skyttertråd synes jeg, de er jo syltynne :)
    Når man ser på de sytrådene som all strømmen går gjennom kan begynne å lure på hva som er hensikten med alle disse rare kablene på markedet.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    Nei, og hvis du tester flere kabeltyper på et annet anlegg igjen, så er kanskje forskjellene så små at de nesten ikke hørbare.
    Jeg skulle veldig gjerne likt og visst hva som var sammenhengen her.
    ...Og hvis noen prøver seg på en teori som forklarer det, blir det nok bare bråk igjen. ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.321
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    Forstod jeg det riktig på deg at du fikk mer dynamikk i anlegget etter at du gikk over til digital deling?
    Synes jeg har lest en plass at folk som har digitale delefiltre ikke har problemer med kabelforskjeller.
    Lurer på om delefilteret kan ha skyld i denne kabelproblematikken.
    Egentlig gjorde det ikke så stor forskjell å gå over til aktiv deling, så lenge det digitale delefilteret forsøkte å gjøre det samme som det analoge delefilteret - som også er bygget med de beste komponentene som var mulig å få tak i. Forskjellen kom etterhvert som jeg kunne gjøre ting som er umulig i et analogt delefilter, som f eks å korrigere til +/- 0,5 dB frekvensgang og +/- 0,5 ms group delay og å bruke filterflanker med 120 dB/oktav for å kutte vekk oppbrytningen fra Excel-membranene ved 4-5 kHz.

Korreksjonen går fra ende til ende i kjeden, ettersom laptopen plugges inn som en signalkilde og måler (og korrigerer) frekvens- og fasegang derfra, gjennom for- og effektforsterkere, kabler, høyttalere og lytterom frem til lytteposisjonen. Så kan jeg legge parametrisk EQ etter smak og behag på toppen av det. Resultatet er en god kombinasjon av lav forvrengning ("ro" og fravær av "hardhet") sammen med oppløst og detaljert lyd (som i stor grad handler om lineær frekvensgang og fravær av intermodulasjonsforvrengning). Hele det miraklet koster mye mindre enn en "god" kabelstump, så jeg er nok aldeles ferdig med kabel-prøving-og-feiling som virkemiddel.

Men, jo, jeg tror også at mitt anlegg er tilnærmet immunt for kabelforskjeller, og jeg ser det som et kvalitetstegn, men jeg er faktisk i stand til å høre en viss forskjell mellom enkelte analoge signalkabler i den riggen. Og så er jeg fortsatt interessert i å forstå hvorfor vi har så ulik opplevelse av disse tingene. Det er f eks lett å vise i en simulering at en høyttalerkabel kan gi en flat frekvensgang med slakk avrulling aller øverst hvis den er koblet til en 8 ohm ideell resistans, men at frekvensgangen gjennom samme kabel blir berg-og-dalbane hvis den kobles til en modell av en realistisk høyttaler med alle sine finurlige impedanser og fasevinkler.

L

larkus

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Man kan se bilder på internett av disse kablene med den ypperste Furutech Rhodium-pluggen, og det var faktisk jeg som bestilte første utgave med denne pluggen! Han mente selv denne pluggen forbedret ytelsen, da han hørte på dem før jeg fikk dem.
    Furutech lager sikkert utmerkete produkter. Men Rhodiumbelagte kontakter? Rhodium har godt under halvparten av ledningsevnen til gull, og ikke mer enn ca. 35 % av ledningsevnen til kobber. Men kiloprisen er jo mye høyere enn for gull, så da er det sikkert en god ide å bruke som kontaktbelegg. I tillegg er det i motsetning til gull veldig slitesterkt. Furutech leverer forresten strømkontakter i rent kobber uten noe belegg. Dersom en passer på å holde disse blanke og fine er det det definitivt å foretrekke fremfor kontakter belagt med gull, sølv eller rhodium.

Jeg tror forresten ikke at noen hifi-entusiast på denne kloden er istand til å høre forskjeller på gull, sølv, eller rhodiumbelagte kontakter. Dersom noen hevder at de er i stand til det, så er det garantert 100% innbilning.

mvh
    larkus

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.321
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    larkus skrev:
    Furutech leverer forresten strømkontakter i rent kobber uten noe belegg. Dersom en passer på å holde disse blanke og fine er det det definitivt å foretrekke fremfor kontakter belagt med gull, sølv eller rhodium.
    Jeg passer på å smette inn en repetisjon om at utmerkede gaffel- og ringkabelsko i massivt kobber fra KS Terminals, velegnet til å terminere høyttalerkabler, kan kjøpes for ca en krone stykket via Elfa.

L

larkus

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Jeg passer på å smette inn en repetisjon om at utmerkede gaffel- og ringkabelsko i massivt kobber fra KS Terminals, velegnet til å terminere høyttalerkabler, kan kjøpes for ca en krone stykket via Elfa.
    Altfor billig. Sikkert bare sarv ;D

mvh
    larkus

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.321
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå fikk du meg til å tenke på den vitsen om de to nyrike russerne som møttes på gaten.
    "Pent slips," sier den ene, "hvor kjøpte du det?"
    "På GUM", svarer den andre, "og det kostet tusen rubler!"
    "Din tulling, du kunne fått nøyaktig samme slips på Arbat til tre tusen rubler!!!"

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Tygg på denne du Asbjørn (og Larkus ;D)

Furutech’s Pure Transmission Piezo Ceramic and Carbon series products feature a breakthrough construction technique.
    A special material in the products combines two “active” materials: Nano-sized ceramic particles and powdered carbon.
    (Only nano-sized ceramic particles effectively couples with carbon powder.) Nylon and fiberglass are incorporated as well forming an extremely effective, well damped, mechanically and electrically nonresonant connector body. That’s correct, they’re electrically damped as well.

Piezoelectric effects are the key. Furutech’s breakthrough in design and materials is based on employing nano-sized polycrystalline ferroelectric ceramic particles exhibiting electro-generative properties; mechanical pressure creates an electrical charge forming a bridge between electrical and mechanical oscillation.

Carbon powder exhibits thermal-conductive characteristics that interact with the charged ferro-ceramic particles converting their energy into heat that’s conducted away and released from the surface of the connector body!

These carefully chosen and tested “active” materials mechanically and electrically damp connectors, receptacles and other products as they “interconvert” thermal, mechanical, and electrical energy for the finest Furutech Pure Transmission signal
    imaginable.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Furutech’s Pure Transmission Piezo Ceramic and Carbon series products feature a breakthrough construction technique.
    A special material in the products combines two “active” materials: Nano-sized ceramic particles and powdered carbon.
    (Only nano-sized ceramic particles effectively couples with carbon powder.) Nylon and fiberglass are incorporated as well forming an extremely effective, well damped, mechanically and electrically nonresonant connector body. That’s correct, they’re electrically damped as well.

Piezoelectric effects are the key. Furutech’s breakthrough in design and materials is based on employing nano-sized polycrystalline ferroelectric ceramic particles exhibiting electro-generative properties; mechanical pressure creates an electrical charge forming a bridge between electrical and mechanical oscillation.

Carbon powder exhibits thermal-conductive characteristics that interact with the charged ferro-ceramic particles converting their energy into heat that’s conducted away and released from the surface of the connector body!

These carefully chosen and tested “active” materials mechanically and electrically damp connectors, receptacles and other products as they “interconvert” thermal, mechanical, and electrical energy for the finest Furutech Pure Transmission signal
    imaginable.
    For en massiv dose med svada! Klippet rett ut av websiden til Furutech, antar jeg? Sikkert ikke noe direkte feil der, men det er åpenbart bare et imponator-avsnitt uten særlig substans.

V

vredensgnag

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Nå fikk du meg til å tenke på den vitsen om de to nyrike russerne som møttes på gaten.
    "Pent slips," sier den ene, "hvor kjøpte du det?"
    "På GUM", svarer den andre, "og det kostet tusen rubler!"
    "Din tulling, du kunne fått nøyaktig samme slips på Arbat til tre tusen rubler!!!"
    Tull ikke med slikt. En meget rik russer i Åre skulle kjøpe full skipakke med antrekk til seg og sin kjæreste, og bladde opp dollarsedler når sluttsummen ble oppgitt.
    Men russeren ble meget forbannet (helt sant) når han fikk vite at summen var i svenske kroner, og ikke i dollar. "What kind of cheap crap are you selling me?"

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.321
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Tygg på denne du Asbjørn (og Larkus ;D)

imaginable.
    "Nano-sized ceramic particles" er hva du finner som fyllstoff i et strøk med alminnelig maling. Ditto "carbon particles" som svart pigment, så kan du sette igang å lakkere høyttalerene dine. Pianofinish.

Med andre ord: svada.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Svada, er det ikke det R.S. mener om utlegningene dine da? 8)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Si meg, Kule-Trygve: Er du kun ute etter å lage krangel, eller tror du faktisk at du bidrar med noe konstruktivt?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.622
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    tips ti Asbjørn (og alle)
    Neutrik XLR koster 2,5-3,5usd på Partsexpress!
    samme pluggene du referer til fra Elfa
    kjøper alt av Neutrik derfra
    powercon
    speakon
    xlr
    knall service
    mvh
    Leif

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    The Furutech Floating Field Damper solves the biggest problem you never realized you had by star grounding the metal parts in which floating magnetic fields are induced by current flow.

Jeg bidrar like mye konstruktivt som mange andre ja tror jeg.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Det er det selvsagt vanskelig å protestere på. ;) I ditt Svar #372, som var det jeg siktet til nå, var det likevel ikke spesielt mye av det. ...F.eks.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    larkus skrev:
    Furutech leverer forresten strømkontakter i rent kobber uten noe belegg. Dersom en passer på å holde disse blanke og fine er det det definitivt å foretrekke fremfor kontakter belagt med gull, sølv eller rhodium.
    Javel, men hvor i huleste finner man de på linken din ? (til Elfa)
    Mvh.KW

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.321
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    KW skrev:
    Asbjørn skrev:
    larkus skrev:
    Javel, men hvor i huleste finner man de på linken din ? (til Elfa)
    Mvh.KW
    Elektroteknikk->Installasjonsmateriell/Sikkerhetsteknikk->Kabelsko, altså her: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=18702&name=elektroteknikk#toc=19988;

L

larkus

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Et lite spørsmål, Kule-Trygve. Mener du at rhodiumbelegg på kobberkontakter er å foretrekke lydmessigt fremfor gull, sølv eller ikke noe belegg i det hele tatt?

mvh
    larkus

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Er å foretrekke fremfor gull, det jeg har prøvd ja.

Var blitt sagt på forhånd at de kunne låte "kjøligere", men jeg synes bare det låt klarere i den forstand at noen små detaljer poppet opp i lydbildet, slikt jeg ikke hadde hørt med WBT sine gullbelagte. Akkurat som et lite slør var blitt fjernet.

L

larkus

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Er å foretrekke fremfor gull, det jeg har prøvd ja.

Var blitt sagt på forhånd at de kunne låte "kjøligere", men jeg synes bare det låt klarere i den forstand at noen små detaljer poppet opp i lydbildet, slikt jeg ikke hadde hørt med WBT sine gullbelagte. Akkurat som et lite slør var blitt fjernet.
    OK ;D

mvh
    larkus

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Ingen årsak, jeg er her kun for å hjelpe og veilede dere til å gjøre de riktige valgene.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    larkus skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Et lite spørsmål, Kule-Trygve. Mener du at rhodiumbelegg på kobberkontakter er å foretrekke lydmessigt fremfor gull, sølv eller ikke noe belegg i det hele tatt?

mvh
    larkus

Skal det være noen mening i belegg må det være samme type belegg på hann og hunnplugger ;)

Mvh. RS

L

larkus

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Ingen årsak, jeg er her kun for å hjelpe og veilede dere til å gjøre de riktige valgene.
    Det høres virkelig betryggende ut ;) ;)

mvh
    larkus

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.321
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    http://www.furutech.com/news/cables_explained.pdf

Her fant jeg noe teori, kanskje ikke altfor vanskelig å lese.
    Lettlest, men... :

There are three essential electrical characteristics that affects the sound of cable expressed as
    LCR – characteristic impedance (L), capacitance (C), and resistance (R).

Characteristic Impedance (L)
    Impedance is easily explained using a 75 ohm coax S/PDIF digital connection as an example.
    Maintaining correct impedance from one end of the cable to the other is critical for high frequency
    signal transfer. Mismatched impedance values create reflections within the cable causing timing
    errors and jitter by interfering with digital’s step rise/fall time.
    Finn to feil... ::)

V

vredensgnag

Gjest
    Ikke vanskelig å selge med heftig dekningsbidrag når kundene er ukritiske til salgsmaterialet.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn skrev:
    Kule-Trygve skrev:

Lettlest, men... :

There are three essential electrical characteristics that affects the sound of cable expressed as

Impedance is easily explained using a 75 ohm coax S/PDIF digital connection as an example.
    Maintaining correct impedance from one end of the cable to the other is critical for high frequency
    signal transfer. Mismatched impedance values create reflections within the cable causing timing
    Holde den samme impedansen fra en ende av kabelen til den andre, ja. Det høres viktig ut!

Hvem KOMMER PÅ sånne ting? Er det en egen linje for audiosvada på marketing-skolen?

L

larkus

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Ikke vanskelig å selge med heftig dekningsbidrag når kundene er ukritiske til salgsmaterialet.
    Dessverre så er det nok akkurat det som holder liv i den mest ekstremt prisete delen av hifi-bransjen.

Kule-Trygve skrev:

Forstår du noe av denne Furutech-teorien, Kule-Trygve? Eller bare aksepterer du det uten noen motforestillinger?

mvh
    larkus

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Trondheim
    Asbjørn skrev:
    Kule-Trygve skrev:

Lettlest, men... :

At en kabelprodusent tar feil av induktans og impedans er ganske utrolig ??? Jeg skal aldri kjøpe produkter av denne gjengen!

Men jeg finner ikke den andre feilen..

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.321
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det gjorde Dazed. Karakteristisk impedans interesserer oss midt i ryggen når kabelstumpen går fra f eks en forsterker med utgangsimpedans 0,1 ohm til en høyttaler med frekvensavhengig impedans som kan variere fra 5 til 30 ohm innenfor en oktav i frekvens, og å fremheve viktigheten av at denne er lik i begge ender gjør det hele ganske komisk.

Ville du kjøpt en bil av noen som annonserte med at den går best på 98-oktan diesel?

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Trondheim
    De bruker en digitalkabel som et eksempel på en applikasjon hvor disse parametrene er viktig. Ikke noe feil i det. Så er det opp til kunden å tenke seg at Furutech vet hva de driver med når det gjelder strømkabler og annet. En tilsnikelse, men ikke direkte feil :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.321
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, jeg ser den, men legg merke til grafen rett under det avsnittet jeg sakset, som viser karakteristisk impedans for en høyttalerkabel opp til 1 MHz. Viz:

Vedlegg

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Trondheim
    Mumle, mumle.. Det ser ikke så veldig seriøst ut nei. Merkelig at de legger ut informasjon som er så lett å avkle. Greit å vite at jeg slipper å bry meg om produktene til Furutech.

Etter at jeg klarte høre forskjell på likeretterdioder, og hvorvidt kablene mellom transformatoren og likeretterbroa er montert via en sukkerbit eller loddet fast, har jeg ikke helt ville avvise at strømkabler kan ha betydning for lyden. Men produktene til Furutech er iallefall tull.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.733
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    ... Karakteristisk impedans interesserer oss midt i ryggen når kabelstumpen går fra f eks en forsterker med utgangsimpedans 0,1 ohm til en høyttaler med frekvensavhengig impedans som kan variere fra 5 til 30 ohm innenfor en oktav i frekvens, ...
    + at HT vanligvis er induktive i de frekvensområdene hvor kabelimpedans (som i transmisjonslinje) kunne ha vært av betydning (dvs eksl. forsterkeri som er følsomt for HF-impedans i kabler mm.).

mvh
    KJ

L

larkus

Gjest
    Heldigvis for Furutech og lignende produsenter er kundegruppen deres nokså dogmatisk innstilte. Det vet produsentene, og de vet å utnytte det for alt det er verdt.

mvh
    larkus

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.321
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OAlex skrev:
    Etter at jeg klarte høre forskjell på likeretterdioder, og hvorvidt kablene mellom transformatoren og likeretterbroa er montert via en sukkerbit eller loddet fast, har jeg ikke helt ville avvise at strømkabler kan ha betydning for lyden.
    Jeg har også opplevd hørbare forskjeller mellom likeretterdioder, selv om det dessverre ikke var mulig å gjøre så raske a/b-tester som jeg skulle ønske. Når forsterkeren først er oppgradert, er den oppgradert og det går ikke noe fortere å lodde de gamle diodene på plass igjen. Dessuten ble jeg en gang overrasket over at en dårlig lodding på en høyttalerterminal var sørgelig lett hørbar. Utrolig hva som kan høres, men det er også utrolig hvor mye rart jeg har kjøpt og lagd som ikke har gjort noen ting som helst med lyden.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn