Mat, drikke og røyk De gode norske råvarer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.894
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    husker den første julebordsesongen i Norge... 2 m høy konveksjonsovn fullt med lutefisk :p renser bihullene ....

pinnekjøtt er greit men som regel alt for salt (og jeg er egentlig litt for glad i salt i følge legen min) men der finns sikkert unntak

V

vredensgnag

Gjest
    Kortversjon av en artikkel i Dagbladet om smør og margarin.

http://www.dagbladet.no/2011/11/08/tema/klikk/mat/18938419/

Fromageriet har dessverre byttet ut Setesdalsmør fra Bygland med noe de kaller Fjellsmør, som de ikke vet hvor kommer fra, selv om jeg har spurt flere ganger. De har lovet at de skal få tilbake Setesdalsmøret, men jeg har enda til gode å se det på plass.
    Fromageriet fusker også med sine majonesprodukter, som alle tilberedes med utgangspunkt i Hellmans majonesdunker til storkjøkken.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Skarvheimen fjellfisk.

Hvordan sette ord på dette rakfiskproduktet? Som sikkert kjent er mesteparten av rakfisken oppdrettsørret fra Danmark som kjøres levende i tankbil til Norge og rakes her.

Skarvheimen garanterer at fisken er fanget i nærliggende vann eller fra Hardangervidda (fastere i kjøttet).

Men smaken - herregud. Smaken!

http://www.fjellfisk.no/

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enig i at Bondens Marked i Bergen er en skuffende, i minste fall varierende opplevelse. Det var bra, men er blitt tynnere med tiden. Men noe har de som er verdt å oppsøke. Det hender at det er en som baker brød som stiller der. Det jeg har smakt av de brødene har været meget bra. Noe spekemat som fåes der er også vanskelige å oppdrive ellers, men best av alt synes jeg den einerrøkte fjellørreten som en av selgerne har er. Den smelter på tungen, og koster ikke mer enn de vanlige vakuumpakkede som selges på Meny. Det er derfor verdt et besøk fra tid til annen, selv om det ikke er slik et Bondens Marked burde være.

Ellers bør vi vel ikke glemme at Solheim Kjøtt i Bergen har flere gode pølsevarianter, og at Trekroneren i Bergen er Norges beste pølsebod med et komplett utvalg fra Solheim. Men det siste er vel kjent for alle pølsehunder i landet, tipper jeg. Tror sannelig jeg skal ha meg en god pølse til sen lunch.

For å bryte litt med trådens innhold så skal siddiser være klar over at byen har besøk av et julemarked med ost, pølser og diverse fra forskjellige europeiske land denne uken. Blant selgerne er det en engelsk gårdsprodusent av blant annet ost. Cheddar med karamellisert løk fungerte fint for min gane, så den er blant snacksen i det balubske hjem denne uken. Og fransk svinespekepølse med ost.

Edit: Leser i en annen tråd at det europeiske julemarkedet ikke åpner før 25de i Stavanger. Her i Bergen stengte det på søndag.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.532
    Torget vurderinger
    23
    Var i Bergen en tur forrige uke, obligatorisk besøk på brygga og innkjøp av en fantastisk god gravet laks samt levende krabber og nyfanget flott uer som var så blank og fin i pelsen at den kunne umulig være mer enn en eller to dager gammel.

Håper det nye konseptet blir bra, forøvrig synes jeg det forferdelige "restaurantslottet" på brygga bare eser ut og blir styggere og styggere for hvert år. Hva sier bergenserne selv om dette? Er jo ikke akkurat vakkert? Minst en etasje for høyt...

G

Gjestemedlem

Gjest
    pengesluk skrev:
    Håper det nye konseptet blir bra, forøvrig synes jeg det forferdelige "restaurantslottet" på brygga bare eser ut og blir styggere og styggere for hvert år. Hva sier bergenserne selv om dette? Er jo ikke akkurat vakkert? Minst en etasje for høyt...
    Spent på hvordan mathallen blir ja, om det er meningen at de innfødte skal handle der eller om det blir bare jall hermetikk og laksebiter for turister... samt nye gatekjøkkenvarianter.

Sakken er ikke mye vakker nei, men det er vist mange som liker å gå dit ... så greit nok. Ikke en plass jeg har vært innom på mange år. men siden det er godt besøkt så er det vel tegn på at det er et godt tilbud.

I dag er torget bare til pynt og turister.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    pengesluk skrev:
    Spent på hvordan mathallen blir ja, om det er meningen at de innfødte skal handle der eller om det blir bare jall hermetikk og laksebiter for turister... samt nye gatekjøkkenvarianter.

Sakken er ikke mye vakker nei, men det er vist mange som liker å gå dit ... så greit nok. Ikke en plass jeg har vært innom på mange år. men siden det er godt besøkt så er det vel tegn på at det er et godt tilbud.

I dag er torget bare til pynt og turister.
    Må si meg enig i alt dette. Og Zakken har jeg ikke satt mine bein inni på veldig mange år, uten at det er noe å heve øyenbrynene over. Det samme kan jo sies om de fleste utesteder, når jeg tenker meg litt om. Men en vederstyggelighet kan jeg si meg enig i at bygget er. Men ikke fullt så ille som forvokste "nybygde" sjøboder mange hundre meter fra vann.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    vredensgnag skrev:
    Skarvheimen fjellfisk.

Hvordan sette ord på dette rakfiskproduktet? Som sikkert kjent er mesteparten av rakfisken oppdrettsørret fra Danmark som kjøres levende i tankbil til Norge og rakes her.

Skarvheimen garanterer at fisken er fanget i nærliggende vann eller fra Hardangervidda (fastere i kjøttet).

Men smaken - herregud. Smaken!

http://www.fjellfisk.no/
    Dersom dette er rakfisken du serverte for en stund tilbake setter jeg to streker under det svaret. Tror det er første gangen jeg har fortsatt å spise rakfisk lenge etter at jeg var mett. Det skjer som oftest bare med raspeball og bra sushi.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.410
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    pengesluk skrev:
    Var i Bergen en tur forrige uke, obligatorisk besøk på brygga og innkjøp av en fantastisk god gravet laks samt levende krabber og nyfanget flott uer som var så blank og fin i pelsen at den kunne umulig være mer enn en eller to dager gammel.

Var det med Kvamme ute på Strandkaien du handla? Eller på sjølve Bryggen?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.532
    Torget vurderinger
    23
    På sjølve bryggen - stressa så jeg hadde ikke tid til å vime for mye rundt. Men varene var bra. Og knallservice med bla. flysikker emballering.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    799
    Etter alle deprimerende opplysninger angående norsk landbruk, kraftfor og subsidier vil jeg trekke fram norske poteter, iallefall noen av dem. Her en dag var det salg direkte fra "potetbilen fra Hadeland", husker desverre ikke nærmere stedsangivelse.
    Kjøpte pimpernell og kerspink. Duverden for en forskjell fra "butikkpoteter". Lørdagskvelden satt vi alle rundt bordet og gumla pimpernell med smør og litt salt, nydelig. Minnet om potene fra barndommen, gjødslet med møkk, da blir det smak.
    Jeg antar at det meste av poteter idag gjødsles med kunstgjødsel og at det er grunnen til fraværet av smak. Disse "middelhavspotene" er heller ikke særlig bedre og i tillegg "langkokte".

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.532
    Torget vurderinger
    23
    Ikke noe som slår håndbæsjet grønnsakavling. Stor forskjell i smak. Etter at en onkel gav seg med poteter på amatørbasis har jeg kun en lev. av fjellmandel (ordentlig altså, ikke noe lavlandsjuks) igjen, men de er ihvertfall utmerket. Kr. 200,- for sekk med 40 kg.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    799
    pengesluk skrev:
    Ikke noe som slår håndbæsjet grønnsakavling. Stor forskjell i smak. Etter at en onkel gav seg med poteter på amatørbasis har jeg kun en lev. av fjellmandel (ordentlig altså, ikke noe lavlandsjuks) igjen, men de er ihvertfall utmerket. Kr. 200,- for sekk med 40 kg.
    Hvordan gjør du det?

;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    Fikk endelig tak i et stykke med Kraftkar, fra Tingvoldost. Har lest den rosende omtalen den har fått, og det er jammen fortjent. Noe av det aller beste jeg har smakt av norsk ost overhodet.

Vedlegg

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Jeg måtte sporenstreks bestille en pakke med litt forskjellig fra Eiker. Litt usikker på hva jeg får, men det skulle bli litt "av alt". Ser spesielt frem til gruveosten.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.240
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Glir jo ikke akkurat helt i ett med den eksisterende arkitekturen da...
    Fint kontrapunkt.

--

Har akkurat handlet 1,3 kg Santa Kristina-skinke fra grisebonden himself. Den er god, mye bedre enn navnet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Fikk endelig tak i et stykke med Kraftkar, fra Tingvoldost. Har lest den rosende omtalen den har fått, og det er jammen fortjent. Noe av det aller beste jeg har smakt av norsk ost overhodet.

http://www.tingvollost.no/produkter/kraftkar/
    I Bergen? Villig til å avsløre hvilken ostedisk som inneholdt denne?
    Colonialen. Jeg kjøpte et stykke på utsalget på Paradis, men jeg regner med at de har den i Veiten også.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    Gjestemedlem skrev:

http://www.tingvollost.no/produkter/kraftkar/
    I Bergen? Villig til å avsløre hvilken ostedisk som inneholdt denne?
    Colonialen. Jeg kjøpte et stykke på utsalget på Paradis, men jeg regner med at de har den i Veiten også.
    Takk. Jeg har lenge hatt planer om en tur med bybanen til Paradis. Colonialen ligger jo like ved stasjonen, noe som er genialt for oss med periodekort. Selv om vi ikke bor syd for sentrum. Da får jeg se om jeg får tid før jul, for nå går det pinadø slag i slag.

V

vredensgnag

Gjest
    Gjestemedlems anbefaling var for god til at den ikke måtte følges opp, så i dag kom det Kraftkar i hus. En nydelig ost.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Gjestemedlems anbefaling var for god til at den ikke måtte følges opp, så i dag kom det Kraftkar i hus. En nydelig ost.
    Høres bra ut. Godt det lages ost her til lands som virkelig er god. Slik må støttes opp under.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.291
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Denne Munkeby osten blir bedre hver gang jeg spiser av den, men det er nok snakk om en "aquired taste"; første gangen jeg smakte den var det i meste laget..

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.584
    Var innom Centra på Høvik i dag og plukket med meg litt Kraftkar!

Takk for tipset.

Den er god!

;)

torsken

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2003
    Antall liker
    1
    Jeg har lyst på ett fenalår til jul. Ikke for salt. Helst urøkt. Må kunne kjøpes i Oslo området. Har du noen anbefalinger? På forhånd takk.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Fenaknoken pleier å ha en del å velge mellom. Og dersom det er noe bondens marked i Bogstadveien i nærmeste fremtid hadde jeg tatt turen dit om jeg var deg.

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Favorittfisken for tiden er hyse fra den lokale fiskbutikken på hjørnet.
    Stekes med litt krydder med snert og Oliviers salt blandning=havsalt med krydder.

Fisk= godt og norsk
    Støtt din lokale spesialbutikk

G

Gjestemedlem

Gjest
    Når det nå er blitt ekstra viktig å finne alternativer til Tine Mecacon, så følger et par gode oppdagelser på meierifronten.

Først ut er denne som jeg finn skake under et oslobesøk nylig:

http://www.avdem.no/

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Smøret til Tyssen syns jeg personlig er for skarpt i smaken, og med for mye salt. Har prøvd både normal og saltet, og begge tok saltrekord for smør hos meg.
    Rømmen deres har jeg ikke prøvd - kjøpte det direkte fra dem, så jeg tror ikke noe skjedde med produktene. Det er slik de er - men har man en forkjærlighet for tydelig smak er dette verdt å prøve.

===

La oss endelig håpe det aldri blir slik som dette her. "Pink slime" serveres hyppig i USA og også ulike steder i Europa.

http://www.independent.co.uk/life-s...the-sour-the-taste-of-pink-slime-7593484.html

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Smøret til Tyssen syns jeg personlig er for skarpt i smaken, og med for mye salt. Har prøvd både normal og saltet, og begge tok saltrekord for smør hos meg.
    Rømmen deres har jeg ikke prøvd - kjøpte det direkte fra dem, så jeg tror ikke noe skjedde med produktene. Det er slik de er - men har man en forkjærlighet for tydelig smak er dette verdt å prøve.
    Har en pakke med salt smør fra Tyssen i kjøleskapet (den ekstra salte versjonen), og den er som du sier alt for salt. Jeg er glad i salt smør, men denne var for mye av det gode. Rømmen derimot er av en annen klasse.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Osteelskere bør glede seg. Knudenosten er i sesong nå. Dette er vel antakeligvis den beste osten som er produsert i Norge. En helt fantastisk upasteurisert chevre fra Aurenes gard på Jæren. Fås i spesialforetninger.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.201
    Mulig mitt innlegg ikke passer her da det er mer en etterlysning enn et forslag til et godt norsk produkt men la oss si det er på grensen.
    Jeg liker laks men villaks får jeg tak i bare av og til i sesongen.
    Billig oppdrettslaks liker jeg dårlig. Men jeg mener det finnes utmerket oppdrettslaks som går til export.
    Jeg har sett på TV og i avis at det er Japanere som er her og inspiserer og kjøper og den kommer fersk til Japan neste dag.
    Jeg tror det har med tettheten av fisk i mærene å gjøre og foring og event. antibiotika også og kanskje andre medikamenter?
    Jeg har spurt i fiskebutikk om dette men får ikke noe pålitelig svar. De sier bare at de har god laks.
    Kanskje finnes det en oppdretter som kan selge høy kvalitet direkte til småkunde??
    Må anstrenge meg mer for å finne ut av dette.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.410
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dersom du ikkje likar oppdrettslaksen, må du ta han ut av plastemballasjen og helst henge (til naud legge) han opp i kjøleskåpet eit døgn før bruk. Pass på at du har noko under, for det renn vekk ein masse ekkel gugge. Men det som heng att etterpå, brukar å vere langt betre enn ferskvare.

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    Gjestemedlem skrev:
    Fantastisk smak og vil egne seg spesielt godt til søte retter som vafler, eller på flatbrød, men også som tilbehør til stekt mat.
    Søte retter som vafler ???
    Der j kjæm i frå finns d itte søtt i vafler. Kun gode norske råvarer som rømme, fløyte, mjølk å mjøl ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn