Audiophile-Arve
Æresmedlem
Kokt torsk i dag.....men importerte gulrøter, er eg redd....
De 15 eggvariantene som var med i testen kom fra frittgående høns, økologiske høns og burhøns. Alle eggene var av størrelse medium/large, og alle var mellom én og tre uker gamle. Tidligere forskning har vist at den sensoriske kvaliteten er stabil innenfor dette tidsrommet.
Eggene ble bedømt på en skala fra 1 til 9 for alle egenskaper innen lukt, smak og utseende, og eggene var romtempererte da de ble vurdert, slik at de smakte mest mulig.
I det sensoriske panelet sitter dommere med noen av landets mest følsomme sanseapparat. De fant overraskende få sensoriske forskjeller mellom eggene.
De trente dommerne fant ingen lukt eller smaksforskjeller mellom eggene.
Enig med det. Det er kun to av dem som utmerker seg og det er de to rå pølsene. Bratwursten og salsicciaen.Bratwursten er bra, men det er ikke alle pølsene i den serien jeg synest er like imponerende til tross for at kjøttet kommer fra glade griser.
Deph, har du smakt Synnøve Ekte meierismør med maldonsalt? De selges i små sorte beger. Stiv kilospris, men sabla godt smør.Jeg liker godt Fjell- og Gårdssmør fra Tine, men det har jeg ikke sett på lenge i butikkene. Rik og fyldig smak, laget på syrnet fløte og godt salt. Eller er det samme produktet rett og slett omdøpt til Kviteseidsmør?
Ja jeg har prøvd det. Slett ikke verst. Men det er for dyrt for meg. 200-250kr kg eller hva det nå var det lå på er rett og slett for for mye for smør (Meny sin Jacobs likeså), selv med en klype godt salt i. Da er det bedre å lage smøret selv ved å hive et par kartonger kremfløte i en kjøkkenmaskin og tilsette litt salt selv. Tar bare noen minutter. Skal forøvrig til en tur til Newcastle i helgen så da blir det en koffert full av smør, ost, julekaker, xmas pud, og Branstonpickes og marmelade på tilbaketuren.Deph, har du smakt Synnøve Ekte meierismør med maldonsalt? De selges i små sorte beger. Stiv kilospris, men sabla godt smør.
Ikke sett det i butikkene her.Ellers fra butikkhyllene kan nå anbefales Hanssens røkte kjøttpålegg fra Mo i Rana, f.eks røkt nordlandsskinke. Det er røykasmaken som gjør dette pålegget spesielt godt i min gane. Selges på min Rema 1000.
Smakte den i fjor. Begge var gode, men har sluttet å kjøpe produkter fra dem siden de holder på som de gjør. Det er heldigvis ikke vanskelig å få tak i god eplejuice eller eplepress. Mye bra å velge i her i alle fall og med gode kontakter i Hardanger kan mye bra skaffes. Men det er må drikkes fort, fryses eller tilsettes gjær for å holde seg mer enn et par dager.Også Sunniva (Tine) eplejuice fra sesongens epler kan på det varmeste anbefales; enten fra Südtyrol-epler, eller Hardanger.
Ja, smøret er i overkant dyrt til hverdags. Men å begynne lørdagen med å rusle bort til bakeriet og kjøpe noen ferske rundstykker, hjem og lage seg god kaffe, smøre rundstykkene med Synnøve smør og litt god appelsinmarmelade, samt finne frem lørdagsbilaget til DN, det er høytidsstundJa jeg har prøvd det. Slett ikke verst. Men det er for dyrt for meg. 200-250kr kg eller hva det nå var det lå på er rett og slett for for mye for smør (Meny sin Jacobs likeså), selv med en klype godt salt i. Da er det bedre å lage smøret selv ved å hive et par kartonger kremfløte i en kjøkkenmaskin og tilsette litt salt selv. Tar bare noen minutter. Skal forøvrig til en tur til Newcastle i helgen så da blir det en koffert full av smør, ost, julekaker, xmas pud, og Branstonpickes og marmelade på tilbaketuren.Deph, har du smakt Synnøve Ekte meierismør med maldonsalt? De selges i små sorte beger. Stiv kilospris, men sabla godt smør.
Ikke sett det i butikkene her.Ellers fra butikkhyllene kan nå anbefales Hanssens røkte kjøttpålegg fra Mo i Rana, f.eks røkt nordlandsskinke. Det er røykasmaken som gjør dette pålegget spesielt godt i min gane. Selges på min Rema 1000.
Smakte den i fjor. Begge var gode, men har sluttet å kjøpe produkter fra dem siden de holder på som de gjør. Det er heldigvis ikke vanskelig å få tak i god eplejuice eller eplepress. Mye bra å velge i her i alle fall og med gode kontakter i Hardanger kan mye bra skaffes. Men det er må drikkes fort, fryses eller tilsettes gjær for å holde seg mer enn et par dager.Også Sunniva (Tine) eplejuice fra sesongens epler kan på det varmeste anbefales; enten fra Südtyrol-epler, eller Hardanger.
De pølsene i Jacobsserien til Meny som jeg har smakt var ikke imponerende. Meny forsøker å suge ut alt som finnes av troverdighet i det erverdige Jacobs-navnet. Jacobs-pølsene som selges på Jacobs derimot, de er førsteklasses. Barmens spesial er min favoritt.Enig med det. Det er kun to av dem som utmerker seg og det er de to rå pølsene. Bratwursten og salsicciaen.Bratwursten er bra, men det er ikke alle pølsene i den serien jeg synest er like imponerende til tross for at kjøttet kommer fra glade griser.
Den siste setningen fikk meg til å ønske at det var søndag morgen.De pølsene i Jacobsserien til Meny som jeg har smakt var ikke imponerende. Meny forsøker å suge ut alt som finnes av troverdighet i det erverdige Jacobs-navnet. Jacobs-pølsene som selges på Jacobs derimot, de er førsteklasses. Barmens spesial er min favoritt.Enig med det. Det er kun to av dem som utmerker seg og det er de to rå pølsene. Bratwursten og salsicciaen.Bratwursten er bra, men det er ikke alle pølsene i den serien jeg synest er like imponerende til tross for at kjøttet kommer fra glade griser.
Ellers er pølsene, som det meste, fra Grøstad Gård å anbefale. Provencepølsene og engelske frokostpølser er nydelige.
Sen sødagsfrokost med råstekte poteter, egg og Grøstad engelske frokostpølser, med ferskpresset juice, - vel det er bare en perfekt start på dagen.
–Ingen stiller spørsmål ved prisen på 1150 kroner kiloen?– Nei, faktisk ikke. Det er stor betalingsvilje, men vi bønder er generelt altfor redde for å ta oss betalt for unike produkter, sier hun.
– 1150 kroner kan høres mye ut, men det ligger et enormt arbeid bak hver kilo. Minimum lagringstid er 18 måneder. De skinkene vi har i kjelleren nå har hengt i snart fire år. Jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet for å ta den prisen, legger Stein Arve Haugland til.
Ja, det er punkt to. Skal man spise vanlig oppdrettslaks i det hele tatt? Fôret settes sammen av ingredienser hentet utenfor Norge, fra steder vi ikke har kontroll over. Ett år ble laksen stinn av kadmium, noe russerne tillot seg å påpeke, siden norske myndigheter ikke hadde registert det. Sinksulfat fra Kina hadde rikelig med tilsatt kadmium, som man kanskje anså som en bonus der.
Tja, nordmenn gir vel muligens faen siden vi ikke er så godt vant, men det spørst hvor keene noen av eksportmarkedene er på lang sikt.Gjør de egentlig det? Graver sin egen grav, altså.
Jeg kan ikke helt se for meg hva som skal skje for å rokke ved denne næringen, hverken hva gjelder flytende grønnsak, giftstoffer eller følger for vassdragene.
Det virker å være en opplest sannhet at oppdrett er den nye oljå, da skal det vel mer lut enn kaldt vann til før det skjer noget?
Du har rett. Hvorfor skulle denne primærnæringen behandle råvarene og forbrukerne bedre enn landbruket vårt? Som også i hovedsak sikter seg inn på godt nok og uniformert vare til minstepris. Men landbruket eksporterer kun en fluelort i forhold til hva det omsetter her hjemme, og forholdet er omvendt i fiskeoppdrettet, der hoveddelen av produksjonen går ut av landet.Gjør de egentlig det? Graver sin egen grav, altså.
Jeg kan ikke helt se for meg hva som skal skje for å rokke ved denne næringen, hverken hva gjelder flytende grønnsak, giftstoffer eller følger for vassdragene.
Det virker å være en opplest sannhet at oppdrett er den nye oljå, da skal det vel mer lut enn kaldt vann til før det skjer noget?
poenget det er?Tidligere ble det også brukt Kobberstoff/tungmetaller for å impregnere Laksenøter mot groing.
Hvis nøtene ble gjengrodd ville vannsirkulasjonen stoppe opp, rester av fòr og etterlatenskaper etter Laksen bli liggende i nøtene og forurense.
Hele tiden har denne næring blitt til dels presset fra skanse til skanse.
Alt er etter myndighetenes regler - javel - men giftfritt?
Nei så langt der i fra.
Mattilsynet er en vits - de vet jo ikke hva som er i burgerne vi spiser - Oksekjøtt? - Svinekjøtt? - Hestekjøtt? - eller noe Soyamiks som ligner og smaker som kjøtt?
Hvis nøtene gror igjen, kan de a)vaskes i sjø, eller b) byttes oftere. Litt arbeidskrevende, og litt stressende for laksen, men giftfritt. For øvrig er ikke risikoen at forspill og avføring blir liggend ei nøtene - det vaskes ut, men tilførselen av oksygenrikt vann til biomassen i merdene, reduseres. Det betyr en stresset laks, som spiser mindre og er mer utsatt for sykdomsutbrudd = tap for oppdretter, i begge tilfeller.Tidligere ble det også brukt Kobberstoff/tungmetaller for å impregnere Laksenøter mot groing.
Hvis nøtene ble gjengrodd ville vannsirkulasjonen stoppe opp, rester av fòr og etterlatenskaper etter Laksen bli liggende i nøtene og forurense.
Hele tiden har denne næring blitt til dels presset fra skanse til skanse.
Alt er etter myndighetenes regler - javel - men giftfritt?
Nei så langt der i fra.
Mattilsynet er en vits - de vet jo ikke hva som er i burgerne vi spiser - Oksekjøtt? - Svinekjøtt? - Hestekjøtt? - eller noe Soyamiks som ligner og smaker som kjøtt?
Hvilke motiver tror du forskerene kan ha?For min del er jeg like kritisk til forskere som advarer mot oppdrettslaks som til næringen. Motivene bak at en går ut på en slik måte kan være mange.