Tidligere ble det også brukt Kobberstoff/tungmetaller for å impregnere Laksenøter mot groing.
Hvis nøtene ble gjengrodd ville vannsirkulasjonen stoppe opp, rester av fòr og etterlatenskaper etter Laksen bli liggende i nøtene og forurense.
Hele tiden har denne næring blitt til dels presset fra skanse til skanse.
Alt er etter myndighetenes regler - javel - men giftfritt?
Nei så langt der i fra.
Mattilsynet er en vits - de vet jo ikke hva som er i burgerne vi spiser - Oksekjøtt? - Svinekjøtt? - Hestekjøtt? - eller noe Soyamiks som ligner og smaker som kjøtt?
poenget det er?
Poenget er at noen bør få ut finger,n.
Nå har oppdrettsnæringen gått bort fra impregnering av Laksenøter, de blir vasket oftere i store vaskemaskiner for nøter.
Disse er formet som meget store tromler og det blir brukt kran for å løfte nota i eller ut av denne trommel.
Har faktisk
Men som skrevet - tidligere i 2 - 3 10-år ble nøtene impregnerte, Laksen stanget og skrapet innvendig i nota.
Impregneringa løsnet etter hvert og en del ble tatt inn av Laksen.
Når nøtene ble for mye gjengrodde i bunn, ble også noe fòr liggende igjen.
I tillegg kommer medisinering - også det noe moderert nå - sies det fra "ansvarlig" hold.
Man anbefales ikke å spise mere enn 1 stk måkeegg i året grunnet tungmetsaller:
Ta vare på måkene | namdalsavisa.no
Fisk- og viltundersøkelsen
Samme gjelder fiskelever som i stor utstrekning er Torsk/Skrei og Seilever, tidvis også lever fra Lange og Brosme.
Få oppdrettsanlegg på land, med gjenbruk av vann, resirkulering av vann, rensing med de midler de har for dette og de er gode.
Har vært innom også i forbindelse med jobb - flere oppdrettsanlegg bla Val Akva og mindre private av de som var pionerer og startet ca 69 - 71
Disse ble nedlagt eller kjøpt opp av større aktører etter hvert.
I tillegg får disse oppdrettsselskapene ganske lett fellingstillatelser på Skarv, Ærfugl, Hegre, Sel, Oter og andre fugl/dyr som kan/gjør skade på mærer, og innhold.
Alt dette slipper man hvis anlegg flyttes på land.
Man stenger ikke for alminnelig ferdsel på sjøen hvis dette flyttes på land, ei heller behøver det å bli til sjenanse for boende.
Bla. har Egersund Group ett notvaskeri bare 2 - 3km fra her jeg sitter i øyebliket:
Egersund Group
Når det gjelder Kobberstoff - vet jeg hva jeg snakker om...
Her har de funnet:
Farlig avfall
Det er funnet at nøtene har et kobberinnhold på over 0,25 % og dermed kommer inn under lovgivning for farlig avfall.
Kan få monopol på nøter -banett
0,25% Kobberinnhold kan høres lite ut, men kan garantere innholdet var større før nota kom inn, og rett etter impregnering.
Når det gjelder RøykeLaks er det mange som ikke bruker tradisjonell røyking, men bruk av røyksyre eller treeddik.
Den blir også brukt til Seilaks.
Denne er heller ikke helt bra, som ekte røyking.
Bruker denne selv når jeg lager rognkaviar. men i moderate mengder, når Torskerogn er tilgjengelig.
Treeddik - Wikipedia
Arcanol, gammel Blymønje er fjernet fra varehandelen, samme er det vi kalte for Bitolakk - eller Black varnish.
Man er gått over til nyere og dårligere lim for gulvbelegg, i fjor da jeg skulle kjøpe Lynol - var denne også tatt ut av varehandelen grunnet forurensningspotensiale.
Kreosot er bannlyst flere steder ved bruk.