Enig i at Bondens Marked i Bergen er en skuffende, i minste fall varierende opplevelse. Det var bra, men er blitt tynnere med tiden. Men noe har de som er verdt å oppsøke. Det hender at det er en som baker brød som stiller der. Det jeg har smakt av de brødene har været meget bra. Noe spekemat som fåes der er også vanskelige å oppdrive ellers, men best av alt synes jeg den einerrøkte fjellørreten som en av selgerne har er. Den smelter på tungen, og koster ikke mer enn de vanlige vakuumpakkede som selges på Meny. Det er derfor verdt et besøk fra tid til annen, selv om det ikke er slik et Bondens Marked burde være.
Ellers bør vi vel ikke glemme at Solheim Kjøtt i Bergen har flere gode pølsevarianter, og at Trekroneren i Bergen er Norges beste pølsebod med et komplett utvalg fra Solheim. Men det siste er vel kjent for alle pølsehunder i landet, tipper jeg. Tror sannelig jeg skal ha meg en god pølse til sen lunch.
For å bryte litt med trådens innhold så skal siddiser være klar over at byen har besøk av et julemarked med ost, pølser og diverse fra forskjellige europeiske land denne uken. Blant selgerne er det en engelsk gårdsprodusent av blant annet ost. Cheddar med karamellisert løk fungerte fint for min gane, så den er blant snacksen i det balubske hjem denne uken. Og fransk svinespekepølse med ost.
Edit: Leser i en annen tråd at det europeiske julemarkedet ikke åpner før 25de i Stavanger. Her i Bergen stengte det på søndag.