Mat, drikke og røyk De gode norske råvarer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    For min del er jeg like kritisk til forskere som advarer mot oppdrettslaks som til næringen. Motivene bak at en går ut på en slik måte kan være mange.
    Hvilke motiver tror du forskerene kan ha?
    På generelt grunnlag bør man sjelden basere "forsking viser at...." på hva som står i tabloidaviser.
    Dette er ikke en tabloidavis. Omfattes den likevel av denne generelle regelen?

Pesticides from salmon farms poison Scotland's lochs | Herald Scotland

N

nb

Gjest
    Dette er ikke en tabloidavis. Omfattes den likevel av denne generelle regelen?
    Det skal jeg ikke mene noe om. Men det er en grunn til at akademikere ikke er så veldig glade i å uttale seg i aviser, det er ikke plass til å komme med forbehold, eventuell usikkerhet osv. Den som skriver saken vil gjerne ha en story som selger. Det betyr selvsagt ikke at det som refereres er galt eller misvisende, men det er ingen grunn til å anta at det er riktig.

Basert på alt som er "kreftfremkallende" er det jo et under at vi fortsatt lever osv. Journalister er notorisk dårlige på å kvantifisere risiko. Hundre ganger nesten null er fortsatt nesten null.

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.115
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Egen karriere og oppmerksomhet kanskje? Poenget med miljøgifter i sjømat er jo et problem også med ville arter.

Det ble i sin tid prøvd å lage en skandale av å gravlegge spekkhoggeren Keiko fra Free Willy filmene på grunn av den inneholdt så mye miljøgifter at den burde behandles som spesialavfall.

N

nb

Gjest
    Fargekart for laks:
    Produsenter farger laksen rød - VG Nett

Villaksen får rødfargen gjennom reker og andre krepsdyr i havet, mens oppdrettslaksen er nødt til å få denne fargetilsettingen kunstig, gjennom fargestoffet astaxanthin. Det tilsettes fôret oppdrettslaksen får.

REKER OG KREPSDYR: Villaksen får rødfargen gjennom reker og andre krepsdyr i havet, mens oppdrettslaksen er nødt til å få denne fargetilsettingen kunstig, gjennom fargestoffet astaxanthin. Det tilsettes fôret oppdrettslaksen får.
    I løpet av relativt kort tid går oppdrettslaksen fra å være grå til rosa/rød. Hvor rød avhenger av hvor mye astaxanthin som tilsettes i fôret.

Direktør for helse og kvalitet i FHL, Henrik Stenwig, sier astaxanthin er industrielt fremstilt, med samme kjemiske form som naturlig astaxanthin i krepsdyr.

Stenwig forteller at det er forbrukerens forventninger til laksens naturlige farge som er hovedgrunnen til at oppdrettslaksen mates med fargestoffer.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hvilke motiver tror du forskerene kan ha?
    Det er i alle fall sikkert at blant forskere finnes noen av de mest hovmodige, kranglevorne og forutinntatte menneskene vi har. Det er ikke uten grunn at mange akademiske institusjoner utmerker seg med bitre personkonflikter som ofte kan pågå i flere tiår. Det er ofte ikke noe problem å vippe en konklusjon den veien man vil, oftest er det jo svært små effekter som påvises i dataene, helt på grensen av positivt resultat i det hele tatt.

Avisene presenterer derimot ganske enkelt forskningen som sikker kunnskap og implistitt forskerne som nøytrale.

N

nb

Gjest
    Avisene presenterer derimot ganske enkelt forskningen som sikker kunnskap og implistitt forskerne som nøytrale.
    Presis. Følgelig bør man, dersom man er interessert i sakskomplekset, konsultere primærkildene. Der er det som regel mye mindre bastant.

En interessant øvelse i samme gate er å lese hva aviser mener står i dommer i rettssaker i Norge, for deretter å lese selve dommen.

N

nb

Gjest
    Da blir kostholdsrådene vedr laks mildt endret fra mandag av.

Man burde jo heller spørre seg hvorfor det har blitt slik. Det vet vår kjære fiskeriminister svært godt - det er fordi hun selv blir rikere av det. Det er neppe vits å stille henne spørsmålet, for svaret blir uansett at det er en annen statsråd som må uttale seg om det av en eller annen grunn.

Det må være noe nær norgesrekord i inhabilitet.

V

vredensgnag

Gjest
    Da blir kostholdsrådene vedr laks mildt endret fra mandag av.

Man burde jo heller spørre seg hvorfor det har blitt slik. Det vet vår kjære fiskeriminister svært godt - det er fordi hun selv blir rikere av det. Det er neppe vits å stille henne spørsmålet, for svaret blir uansett at det er en annen statsråd som må uttale seg om det av en eller annen grunn.

Det må være noe nær norgesrekord i inhabilitet.
    Å, siden vi i Norge har som prinsipp at næringen skal sitte på produksjon, foredling, distribusjon, salg, myndighetsstyring og matsikkerhetskontroll - sier det seg vel selv at inhabilitet blir vanskelig å slå ned på, da måtte vel alle gå?

Skjermbilde 2013-06-17 kl. 00.23.25.jpg

Men nordmenn synes å enes om at de gjerne kunne informert bedre.

Skjermbilde 2013-06-17 kl. 00.12.58.jpg

Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.437
    Torget vurderinger
    4
    Som min svært så fiskeripolitisk aktive venninde i Svolvær engang sa; Det blir ikke bedre før vi får en søring uten båt som fiskeriminister.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Tidligere ble det også brukt Kobberstoff/tungmetaller for å impregnere Laksenøter mot groing.

Hvis nøtene ble gjengrodd ville vannsirkulasjonen stoppe opp, rester av fòr og etterlatenskaper etter Laksen bli liggende i nøtene og forurense.

Hele tiden har denne næring blitt til dels presset fra skanse til skanse.

Alt er etter myndighetenes regler - javel - men giftfritt?

Nei så langt der i fra.

Mattilsynet er en vits - de vet jo ikke hva som er i burgerne vi spiser - Oksekjøtt? - Svinekjøtt? - Hestekjøtt? - eller noe Soyamiks som ligner og smaker som kjøtt?
    poenget det er?

Poenget er at noen bør få ut finger,n.

Nå har oppdrettsnæringen gått bort fra impregnering av Laksenøter, de blir vasket oftere i store vaskemaskiner for nøter.
    Disse er formet som meget store tromler og det blir brukt kran for å løfte nota i eller ut av denne trommel.
    Har faktisk

Men som skrevet - tidligere i 2 - 3 10-år ble nøtene impregnerte, Laksen stanget og skrapet innvendig i nota.
    Impregneringa løsnet etter hvert og en del ble tatt inn av Laksen.

Når nøtene ble for mye gjengrodde i bunn, ble også noe fòr liggende igjen.

I tillegg kommer medisinering - også det noe moderert nå - sies det fra "ansvarlig" hold.

Man anbefales ikke å spise mere enn 1 stk måkeegg i året grunnet tungmetsaller:

Ta vare på måkene | namdalsavisa.no

Fisk- og viltundersøkelsen

Samme gjelder fiskelever som i stor utstrekning er Torsk/Skrei og Seilever, tidvis også lever fra Lange og Brosme.

Få oppdrettsanlegg på land, med gjenbruk av vann, resirkulering av vann, rensing med de midler de har for dette og de er gode.

Har vært innom også i forbindelse med jobb - flere oppdrettsanlegg bla Val Akva og mindre private av de som var pionerer og startet ca 69 - 71
    Disse ble nedlagt eller kjøpt opp av større aktører etter hvert.

I tillegg får disse oppdrettsselskapene ganske lett fellingstillatelser på Skarv, Ærfugl, Hegre, Sel, Oter og andre fugl/dyr som kan/gjør skade på mærer, og innhold.

Alt dette slipper man hvis anlegg flyttes på land.

Man stenger ikke for alminnelig ferdsel på sjøen hvis dette flyttes på land, ei heller behøver det å bli til sjenanse for boende.

Bla. har Egersund Group ett notvaskeri bare 2 - 3km fra her jeg sitter i øyebliket:

Egersund Group

Når det gjelder Kobberstoff - vet jeg hva jeg snakker om...

Her har de funnet:

Farlig avfall
    Det er funnet at nøtene har et kobberinnhold på over 0,25 % og dermed kommer inn under lovgivning for farlig avfall.

Kan få monopol på nøter -banett

0,25% Kobberinnhold kan høres lite ut, men kan garantere innholdet var større før nota kom inn, og rett etter impregnering.

Når det gjelder RøykeLaks er det mange som ikke bruker tradisjonell røyking, men bruk av røyksyre eller treeddik.
    Den blir også brukt til Seilaks.

Denne er heller ikke helt bra, som ekte røyking.

Bruker denne selv når jeg lager rognkaviar. men i moderate mengder, når Torskerogn er tilgjengelig.

Treeddik - Wikipedia

Arcanol, gammel Blymønje er fjernet fra varehandelen, samme er det vi kalte for Bitolakk - eller Black varnish.

Man er gått over til nyere og dårligere lim for gulvbelegg, i fjor da jeg skulle kjøpe Lynol - var denne også tatt ut av varehandelen grunnet forurensningspotensiale.
    Kreosot er bannlyst flere steder ved bruk.

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Kan understreke at min enorme begeistring over Arctic Circle Salmon ble bekreftet ved nytt forsøk. Dvs. jeg måtte ta en prat med butikksjefen, da han fortalte at de kun hadde den inne i en tilbudsperiode, og at de ellers solgte Salma "som er bedre."

Er den ikke, sa jeg. Det må du faktisk prøve, jeg har kjørt forbi en rekke matbutikker for å komme til denne, og nå forteller du at dere ikke skal fortsette å ta inn laks fra Arctic Circle?
    Vi har snakket sammen før, og han sa han skulle prøve om han selv oppdaget forskjell.

I dag var det Arctic Circle i butikken, og en meget fornøyd butikksjef, som ikke kunne tro at det kunne være så stor forskjell.

I sammenligning er Salma søppel.

Rema 1000 har også et usedvanlig godt alkoholfritt øl de kaller "Fri" og som lages av Grans. Trodde ikke min egen gane da jeg på impuls kjøpte inn noen flasker. "Ka i helsike!"

Det var ikke et produksjonsuhell, siden det ølet gruset det meste annet av alkoholfritt i en paneltest for Aftenposten, ser jeg på nettet nå. "Fri" rangeres på nivå med Erdingers utmerkede øl til 4,5 ganger prisen. (4,80/flaske "Fri" - kjøp før prisen går opp, det gjør den nok etter denne testen.)

Skjermbilde 2013-06-18 kl. 22.42.28.jpg

Sist redigert:

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.843
    Sted
    oslo
    drakk faktisk en Fri nå nettop!
    liker Erdinger bedre, men fri'en er jo nesten gratis, så valget er enkelt ;)

V

vredensgnag

Gjest
    drakk faktisk en Fri nå nettop!
    liker Erdinger bedre, men fri'en er jo nesten gratis, så valget er enkelt ;)
    Ja, Erdinger har en mer øl-rett helhet, men jammen ble jeg overrasket av Fri. Det blir sommerforfriskeren her, når jeg har lyst til å bevare hodet klart.

N

nb

Gjest
    Jeg pleier å kjøpe med meg et større lager av Brew Dogs Nanny State når jeg er i Sverige. Et skikkelig bittert alkoholfritt øl og en svært anstendig erstatnig for ekte vare.

januscp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Fekk ein ørret på 800 gram som var drivkvit i kjøtet. Men han smakte godt likevel....
    Dette er min erfaring også når det gjelder ørret tatt på stang i fjellet. sikkert ikke mye krepsedyr i hverken vann eller elver der, ihvertfall gjelder det store deler av østlandet og hardangervidda (egen erfaring) men smaken er nå helt utvetydig som ørret som er rød i kjøttet. Det bare beviser at folk kjøper mat etter hva som ser lekkert ut, ikke hva som er sunt, eller hva man vet smaker godt.
    Dette vanviddet startet i 1992 da reklamefinansiert fjernsyn ble sluppet løs i gamle gnore. siden har det bare blitt værre og værre på absolutt alle punkter...:(:eek:

V

vredensgnag

Gjest
    En liten oppdatering på Arctic Circle Salmon, men først et funn - Strandmo Stølsysteris smør.

Den lille pakken på 200g har en ublu pris i butikken der jeg finner den. Plastforpaking, men innenfor denne er det et spesielt sølvpapir slått om innholdet, og innenfor denne igjen et matpapir/linkledeaktig innerlag før selve smøret.
    Ublu pris, ingen tvil. Det butikken tar tilsier 425/kilo!

Men innpakningen er en god indikasjon på at de bryr seg om produktene sine.
    Jeg åpner opp, og smaker.

Du milde HIMMEL!
    Det er altså fullt mulig å lage verdens beste smør, i Norge.
    Og nå smører jeg ikke tjukt på (unnskyld). Jeg har smakt smør over hele verden - Strandmos smør står i forhold til smør, slik vanlig smør står i forhold til margarin. Det er ren fryd. Det er verdt prisen, selv om jeg nok tar en kjøretur rett til kilden neste gang ...

Eiden's Hage: Strandmo stølsysteri, en perle på jord

Oppdatering på Arctic Circle: kvaliteten varierer, og man må kikke på stykkene gjennom plasten. De med best marmorering smaker fortreffelig, de uten marmorering er alminnelige i smaken, i forhold.

N

nb

Gjest
    Har spist meg gjennom noen pakker med Arctic Circle salmon, min lokale Rema pleier å ha rikelig utvalg av de. Kan virke som det ikke går så mye av de, det er påfallende ofte salg til 25 kroner pakken på lørdager når datostemplingen går ut samme eller neste dag. Finner alltid noen ferske, fine stykker med god marmorering. Går en del av de hjemme og jentungen på snart 4 nekter å spise laks som har vært i nærheten av varmebehandling, men hiver innpå når den er rå og i tynne skiver. Småpakkene de kommer i passer meg også fint siden det stort sett kun blir spist som sashimi hjemme og det blir lite svinn.

V

vredensgnag

Gjest
    Samme her - de marmorerte er ypperlige rå, fantastisk smak. Faktisk en rival til Fiskeriets "kun marin føde" laksefileter til sashimi, til en helt annen pris.

Fant en fin oversikt over norske produsenter av ekte mat.
    Eiden's Hage: Ekte, norske matprodusenter

V

vredensgnag

Gjest
    Nå har jeg meget gode nyheter.

Nærmest uansett hvilken forretning man går inn i her hjemme, så finner man at hvitløken er fra Kina. Gudene vet hva de gjør med den der, men jeg boikotter alt fra Kina av prinsipp. Til tross for min boikott har jeg noen ganger vært nødt til å kjøpe kinesisk hvitløk, men den fra Kina smaker ikke hvitløk. Den smaker isopor, om noe.

Jeg har pleid hente hvitløk fra Spania (og også fått den tilsendt.)

MEN - Vang Gård, med utsikt mot Mjøsa, tilgjengelig på Hjem | Vang g�rd

De dyrker hvitløk. Kan den konkurrere med smaken av den spanske jeg henter hjem? Vel, den er ikke like intens, den spanske sparker som et muldyr. Men jeg sitter nå med en herlig eim av hvitløk i munnen, og den spesielle sitringen som hvitløkoljene skaper i kroppen. Dette er GOD HVITLØK!

Slik ser etiketten ut - let etter hvitløk fra Vang Gård. (Til neste år skal jeg likevel dyrke min egen, men dette er GOD HVITLØK!)
    Om nødvendig kan man ta direkte kontakt, og de har mye annet godt i tillegg til hvitløk: Kontakt | Vang g�rd

255-9-etikett_fersk_hvitlk.png

G

Gjestemedlem

Gjest
    Fant endelig en butikk i Bergen i dag som selger produkter fra Grøstad. 'Nydyrka', en fin butikk som selger økologisk mat. Mange godbiter her så ta en tur innom om man er i byen. Ligger rett ved siden av Svaneapoteket vis a vis der Ole Bjerke ikke er lenger.

Kjøpe et par pakker pølser. En med wiener. Spent på den, for god wiener er så og si umulig å oppdrive. Det var en god slakter på Osøyro for noen år siden som hadde steike gode wienerpølser, men siden har det vært labert.

Den andre pakken er engelske frokostpølser. De krydrete stekepølsene man får servert i en engelsk frokost sammen med bønner, speilegg, bacon, hash browns, blodpudding og sopp. Har ikke sett slike i Norge før, så det blir spennende. En god engelsk frokost kan være sabla godt hvis råvarene er gode og det er laget ordentlig. Jaffal om man har bodd litt i England.

Ellers var det Bondens marked i Bergen i dag, uten den helt store deltakelsen. Det er vel ferietid. Men Osteriet i Evanger var nå der, men akk... ikke 'Sterke Nils'n' i dag. Den er ikke moden før uti oktober. Det gleder jeg meg til, for det er noe av det ypperste innen Norsk ost. Basta. Velllagret hardost med innslag av sauemelk. Steike god i en carbonara.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nå har jeg meget gode nyheter.

Nærmest uansett hvilken forretning man går inn i her hjemme, så finner man at hvitløken er fra Kina. Gudene vet hva de gjør med den der, men jeg boikotter alt fra Kina av prinsipp. Til tross for min boikott har jeg noen ganger vært nødt til å kjøpe kinesisk hvitløk, men den fra Kina smaker ikke hvitløk. Den smaker isopor, om noe.

Jeg har pleid hente hvitløk fra Spania (og også fått den tilsendt.)

MEN - Vang Gård, med utsikt mot Mjøsa, tilgjengelig på Hjem | Vang g�rd

De dyrker hvitløk. Kan den konkurrere med smaken av den spanske jeg henter hjem? Vel, den er ikke like intens, den spanske sparker som et muldyr. Men jeg sitter nå med en herlig eim av hvitløk i munnen, og den spesielle sitringen som hvitløkoljene skaper i kroppen. Dette er GOD HVITLØK!

Slik ser etiketten ut - let etter hvitløk fra Vang Gård. (Til neste år skal jeg likevel dyrke min egen, men dette er GOD HVITLØK!)
    Om nødvendig kan man ta direkte kontakt, og de har mye annet godt i tillegg til hvitløk: Kontakt | Vang g�rd

Vis vedlegget 208957
    Hvitløk kan være så godt. Kanskje den enkleste måten er noe som jeg bare har fått servert i Spania. Kalde båter av gode tomater, i olivenolje og med grove biter av hvitløk. Mulig de var litt syltet for smaken var mild men samtidig rik. Søren i meg noe av det bedre man kan spise en varm sommerdag. Kanskje med et par glass knuskende tørr Manzanilla til.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Pølsene fra Grøstad var en litt blandet fornøyelse. Wienerpølsene var gode, men krydret på en litt uvanlig måte slik at de ikke hadde den typiske wienersmaken. Men saftige og smakfulle var de. De kan jeg finne på å kjøpe igjen. Gode til stappe, men kanskje mindre egnet i brød.

De engelske frokostpølsene hadde fint krydder og god smak, men var skjemmet av mange store biter med seige sener. Noen av dem hele centimeteren store. Det hjelper lite at kjøttinnholdet er høyt når man bruker en stor andel avfall i dem. Kommer neppe til å kjøpe dem igjen. Hvis man ikke lar seg plage av å måtte sortere munnfullene så er den som sagt god på smak og konsistens ellers, dog litt på den tørre siden.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Osteriet i Samnanger får litt skryt for en av sine oster.

Sverre «Min gode nabo», som osten heter, er god rund, smaksrik og vellagret og er en virkelig kvalitetsost. Den kan virkelig anbefales. Det er de samme folkene som lager «Sterke Nils'n». De dukker opp på bondens marked i Bergen nå utover høsten etter et fravær i sommer. «Sterke Nils'n» er snart ferdig modnet og bør være klar i september/oktober. Har nevnt den et par ganger før, men tråden tåler såpass, for det er den beste osten av sitt slag i Norge (som jeg vet om). En ganske hard (konsitens omtrent som en pecorino romano) vellagret, godt moden ost med innslag av sauemelk. Sverre har litt av de samme smaksegenskaper, men er litt rundere og mykere og er da også en ren kumelksost.

Produksjonen er svært begrenset og utsalgene få, så når man finner disse er det vel verdt å ta med en bit eller to om man er glad i oster.

Her er en artikkel om Osteriet:

Bergen Matfestival

ostop.jpg

V

vredensgnag

Gjest
    I sommer har jeg servert stølsmelk fra Valdres til besøkende. Forleden kunne jeg registrere at et smakspanel for VG ga denne en 6er, og erklærte at den er den klart beste melken på markedet nå.
    Det var gode ganer og neser som vurderte:

Panelet bestod av Yngvar Nilsen, daglig leder på Brasserie Hansken, Geir Sviland, sommelier og innehaver av "Better Wines", Halvor Heuch, destillatør i Arcus, Erich Mathiesen, økologisk bonde, Jan Jensen fra matgrossistfirmaet W. Køltzow og Jørn Lie, restauratør Gamle Raadhus Restaurant.

Når jeg kjører til min egen støl, passerer jeg ofte TINEs tankbil, som er klar til å gjøre runden fra morgenen av. Sjåføren sitter ved min avkjørsel og kikker på klokken før han skal innom de aktive stølene på fjellet. Kyrne går fritt i landskapet fra tidlig vår av, melkes på stølene, og melken går fra meieriet hurtig ut til butikkene som selger melken.
    Den er tilgjengelig noen uker til, men snart hentes buskapen ned fra fjellet, så har man ikke smakt denne ennå, er det på tide.

Det kongelige selskap for Norges Vel

Sist redigert:
    N

nb

Gjest
    Jacobs på Holtet har Kraftkar fra Tingvollsost i disse tider. Anbefales.
    De har også stølsmelk fra Valdres, og det er ikke lenge igjen av den sesongen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Stølsmelka har jeg ikke tilgang på, men "Kraftkaren" kan anbefales på det sterkeste.

N

nb

Gjest
    Stølsmelka har jeg ikke tilgang på, men "Kraftkaren" kan anbefales på det sterkeste.
    Skulle bare innom Jacobs i dag for å kjøpe 3 liter stølsmelk, kom ut 580 kroner fattigere. Av en eller annen grunn skjer det meg ganske ofte på den sjappa...

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Den perfekte forrett. Disse kamskjellene er håndplukket av dykkere, og kan ikke sammenlignes med de halvkilosposene en får kjøpt i nær sagt hvilken som helst frysedisk. Kamskjellene er levende i skjellet fordi skarpkanten som holder fukten på plass ikke er ødelagt av trålingen importerte skjell utsettes for. De koster litt, men 400 kr for en forrett til 10 personer tåles om en ikke arrangerer slike gourmetaftener alt for ofte. Kamskjellene fra SeaShell er kåret som verdens beste i Dubai i 2007, og er brukt i Bocuse d`Or og OL. Så vidt vites har de vunnet Det Norske Måltid etpar ganger også. De forefinnes i enhver fiskedisk med respekt for seg selv og kundene. Levende, håndplukkede kamskjell fra Seashell AS - Artikkelrullering - Køltzow [h=1][/h]ttp://www.koltzow.no/cat/139.aspx/527

G

Gjestemedlem

Gjest
    For dem som har en flekk med jord utenfor.

Frö, Frön & Fröer - Impecta Fröhandel

Dette er en svensk frøforhandler. De samler frø fra nær og fjern og tilbyr svært mye som er neste umulig å få fatt i kommersielt andre plasser. De har et godt utvalg av grønnsaker, medisinplanter og urter.

Mange av disse kan de fleste dyrke selv om de har lyst til å prøve.

De gjør en god jobb med å ta vare på historisk genetisk materiale, og er vel inneforstått med at for at gamle kultursorter skal overleve så må noen dyrke dem.

Prisene deres er svært sympatiske, og mye lavere enn du vil finne i noe norsk hagesenter. Her kan man bruke 200kr grensen for alt hva den er verdt.

Et eksempel på hva du kan få tak i:

GRÅSOCKERÄRT 'Lokförare Bergfälts Jätteärt' | Ärter - Baljväxte

Litt gøy da. Og dette er ikke vanskelig å dyrke. Sol, godt drenert jord (bland sand i den om den er kompakt) og noe å klatre i så klarer de seg helt selv. Sås direkte i jorden på disse tider. Og vanner man litt når det er tørt så er det ikke mye mer å passe på, annet enn å vente på avlingen som svært få andre mennesker har tilgang til...

"Där lärkorna slår högt i skyn, och sjunger underbart.
    Där bränner jag mitt brännvin själv, och kryddar med Johannesört,
    och dricker det med välbehag, till sill och hembakt vört."

Äkta Johannesört | Krydd- och Medicinalväxter | Hypericum perforatum |

Mye knask på listene deres for etnobotanikere også.

Impecta er et skattkammer.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.688
    Det var noen bønder som delte ut såkorn idag med beskjeden "Dyrk maten din selv"

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det var noen bønder som delte ut såkorn idag med beskjeden "Dyrk maten din selv"
    Godt tiltak. Du får ikke mer "nærmat "enn den du kan dyrke på din egen jord. Gøy og tilfredsstillende er det også, om det bare er å høste litt gressløk fra en potte, ha en tomat i vinduet, sukkererter langs veggen eller poteter på en jordflekk bak huset.

Tror mange vil får mer sans for ren ubesudlet mat om de prøver litt selv, om enn bare i det helt små. Litt karse på en bommulsdott bare.

Men det er en gradvis prosess, for vi er alt for vant med smakløs industrimat.

Nå var det sikkert ikke akkurat det poenget den aksjonerende frøutdeleren ville frem til, kanskje mer at det er sinnssykt viktig å spise norsk industrimat fremfor annen mer eller mindre identisk industrimat fordi han da går glipp av stønad .. men men.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn