L
lark
Gjest
Så lenge resonansene i dempeanordningen ligger godt under den dypeste frekvensen høyttaleren kan gjengi er vi vel på den sikre side,.....eller?
Ja. Det er ihvertfall slik jeg tenker. Det dukker opp sikkert noen ekstra resonanser og annet grums, og kanskje det ruller av litt slakkere enn teorien skulle tilsi, men så lenge det er minst 70-80 dB demping der stortromme og elbass holder til (fra 40-50 Hz og oppover), så blir dette bra nok i massevis. Og det fikser man enkelt med en gummisak som presses sammen 1,5-2 millimeter under høyttalerens tyngde. Hjulene til Bx er smått geniale, forresten. Ferdig med det, og så kan man tenke på andre ting i systemet. Eller høre på musikk.lark skrev:Så lenge resonansene i dempeanordningen ligger godt under den dypeste frekvensen høyttaleren kan gjengi er vi vel på den sikre side,.....eller?
Jeg har skrevet én doktoravhandling. Har ikke tenkt å skrive en til.Bx skrev:Shhhh! (la nå asbjbo få litt å bryne seg på)
lark skrev:Da konkluderer vi med at høy masse og korrekt demping er kombinasjonen som fungerer.
Og når det gjelder spikes, R.I.P.
Enig?
Det er vel kabel det, skulle ein tru56fwb skrev:I tillegg kom det også en del godsaker som er laaaange og tynne??????!!!
Har en god følelse for SD-foten eller Tema Isolator fra Eltek. Valhalla sine dempeføtter er vel relativt harde, stemmer ikke det?Eirik_S skrev:Måtte prøve gummi demping jeg også etter å ha lest denne tråden, spikes på parkett er vel ikke helt bra alltid. Byttet mine ceraball under høyttalerne, med valhalla feet og gjett hva. Synes det ble ei oppgradering Bassen ble mere naturlig, men litt slappere på noen låter. Mellomtone og diskant ble mere naturlig, og bedre.
Men hva er den beste gummidempinga som finnes? Til høyttalere på 30kg som skal stå på parkett?
;D ??? ;D =lark skrev:Det er vel kabel det, skulle ein tru56fwb skrev:I tillegg kom det også en del godsaker som er laaaange og tynne??????!!!
Unnskyld, meinte sjølsagt "ledning" ;D56fwb skrev:;D ??? ;D =lark skrev:Det er vel kabel det, skulle ein tru56fwb skrev:I tillegg kom det også en del godsaker som er laaaange og tynne??????!!!
Hei Hvorfor er det ingen som nemner eller tenker på Vibrapods og/el Vibracons????lark skrev:Har en god følelse for SD-foten eller Tema Isolator fra Eltek. Valhalla sine dempeføtter er vel relativt harde, stemmer ikke det?Eirik_S skrev:Måtte prøve gummi demping jeg også etter å ha lest denne tråden, spikes på parkett er vel ikke helt bra alltid. Byttet mine ceraball under høyttalerne, med valhalla feet og gjett hva. Synes det ble ei oppgradering Bassen ble mere naturlig, men litt slappere på noen låter. Mellomtone og diskant ble mere naturlig, og bedre.
Men hva er den beste gummidempinga som finnes? Til høyttalere på 30kg som skal stå på parkett?
hei igjenasbjbo skrev:Eneste grunn til at jeg ikke har nevnt Vibrapods er at jeg ikke har prøvd dem selv. Som du sier, de får kjempebra kritikker fra andre. De ser dessuten ut til å være basert på fornuftige prinsipper, så jeg ser ingen problemer med dem.
TøfftTøffe skrev:Hei
Har et par Proac D25. Disse sto på spikes, som igjen sto på parkett.
hvar ikke helt fornøyd med lyden.
Etter å ha lest litt i denne spalten så gikk jeg inn i Clas Ohlsons katalog, (side 336) og videre til butikken.
Hos Clas Ohlson fant jeg gummiføtter. De er 38mm brede og 15,5 mm høye
med hull i senter. Kjøpte så 8 skruer av samme diameter som hullene i D25. Vips så ble lyden mørkere og bassen bedre.
Produkt 21-2684, kr49 pr sett på 4 stykk.
Med disse noe store føtter så står Proacene støtt.
Tøffe.
Hei lark...Steinar_Lund skrev:De ultimate dempeføtter ;D
Jeg vil ha forplantnings-vibrasjonene mine i fred! Og med gummi blir det så som så med forplantning uansett...56fwb skrev:hei igjenasbjbo skrev:Eneste grunn til at jeg ikke har nevnt Vibrapods er at jeg ikke har prøvd dem selv. Som du sier, de får kjempebra kritikker fra andre. De ser dessuten ut til å være basert på fornuftige prinsipper, så jeg ser ingen problemer med dem.
Ja, de er basert på fornuftige prinsipp og utprøving. Mørke i fargen og ganske anonyme er de også...
Som du/dere ser nedenfor har jeg desse under mine komponenter.
Har ikke testet de opp mot lyd, MEN de tok ihvertfall vekk omtrent det som var av forplantnings-vibrasjoner frå Rack'et til komponentene...
Steinar_Lund skrev:Jeg vil ha forplantnings-vibrasjonene mine i fred! Og med gummi blir det så som så med forplantning uansett...56fwb skrev:hei igjenasbjbo skrev:Eneste grunn til at jeg ikke har nevnt Vibrapods er at jeg ikke har prøvd dem selv. Som du sier, de får kjempebra kritikker fra andre. De ser dessuten ut til å være basert på fornuftige prinsipper, så jeg ser ingen problemer med dem.
Ja, de er basert på fornuftige prinsipp og utprøving. Mørke i fargen og ganske anonyme er de også...
Som du/dere ser nedenfor har jeg desse under mine komponenter.
Har ikke testet de opp mot lyd, MEN de tok ihvertfall vekk omtrent det som var av forplantnings-vibrasjoner frå Rack'et til komponentene...
Hei du.....
Klart du skal få ha forplatningsvibrasjonene ??? : dine i fred - og for deg selv..... - eller kanskje ikke da det også gir resultatet ingen forplantning.
;D
Ha en strååålendes kveld meg "Good vibrations"
mvh 56 fwb
Det hevdes fra kompetent hold at én enkelt cone under CD-spilleren er det ultimate. Har man kjennskap til de Boolske teorier og inkluderer Bolzmanns konstant i vibrasjonberegningene, så ser man umiddelbart at det stemmer.jmolnes skrev:Hei, prøv med tre BDR under - to bak og den fremste under drivverket.
Hei.. Der var du lark...lark skrev:Det hevdes fra kompetent hold at én enkelt cone under CD-spilleren er det ultimate. Har man kjennskap til de Boolske teorier og inkluderer Bolzmanns konstant i vibrasjonberegningene, så ser man umiddelbart at det stemmer.jmolnes skrev:Hei, prøv med tre BDR under - to bak og den fremste under drivverket.
Kjør forsøk, karer ;D
Hmmm, de er veldig myke faktisk. Eneste myke dempinga jeg har prøvd. Alltid vært spikes før. Alt fra soundcare, BDR og ceraball.lark skrev:Har en god følelse for SD-foten eller Tema Isolator fra Eltek. Valhalla sine dempeføtter er vel relativt harde, stemmer ikke det?Eirik_S skrev:Måtte prøve gummi demping jeg også etter å ha lest denne tråden, spikes på parkett er vel ikke helt bra alltid. Byttet mine ceraball under høyttalerne, med valhalla feet og gjett hva. Synes det ble ei oppgradering Bassen ble mere naturlig, men litt slappere på noen låter. Mellomtone og diskant ble mere naturlig, og bedre.
Venter på testresultatEirik_S skrev:Hmmm, de er veldig myke faktisk. Eneste myke dempinga jeg har prøvd. Alltid vært spikes før. Alt fra soundcare, BDR og ceraball.
Må Prøve noe annet mykt.....
Hvis målet er å forhindre vibrasjoner å forplante seg i den ene eller andre retningen, så er myke dempeanordninger med noenlunde korrekt vekttilpasning eneste veien å gå. Fysiske lover gjelder overalt, uansett oppsett.cybervision_ skrev:Jeg har endt opp med å bestille 16 stk. Tema isolator-puter så jeg er spent på effekten kan du si
Hei lark og andre...lark skrev:Hvis målet er å forhindre vibrasjoner å forplante seg i den ene eller andre retningen, så er myke dempeanordninger med noenlunde korrekt vekttilpasning eneste veien å gå. Fysiske lover gjelder overalt, uansett oppsett.cybervision_ skrev:Jeg har endt opp med å bestille 16 stk. Tema isolator-puter så jeg er spent på effekten kan du si
lark skrev:Hvordan i helsike konstruerer man en "Cone" med bestemte lydmessige egenskaper? Mk3 = varmere lydbilde, Mk4 er mer detaljert lydbilde. Jeg gir meg ende over ??? ??? Her må det være ukjente fysiske lover som gjelder.