Ok!Jeg mener dette handler om hvor reaktiv last man har. En typisk høyttaler uten impedanskorreksjon klarer seg som regel med en dempningsfaktor på rundt 100 uten betydelige avvik. En tung reaktiv last derimot bør ha en del mer. En høyttaler med impedanskorreksjon, og der høyttaleren er konstruert for høy utgangsimpedans kan i teorien klare seg med en dempningsfaktor på under 1.
Men så er det et lite men her da, som alltid. De målingene jeg har utført på dette tidligere tilsier at å benytte lav dempningsfaktor betyr også at høyere harmonisk forvrengning genereres i driverne. Interessant nok er det heller ingen negative effekter å spore om man bruker høy dempningsfaktor og konstruerer høyttaleren for nettopp det.
Nej det er vil ikke korrekt , der er vil både afstemningen i højtaleren (Qts), og EMF at tage hensyn til også.og der høyttaleren er konstruert for høy utgangsimpedans kan i teorien klare seg med en dempningsfaktor på under 1.
Men så er det et lite men her da, som alltid.
Dette har jeg da tatt høyde for.Nej det er vil ikke korrekt , der er vil både afstemningen i højtaleren (Qts), og EMF at tage hensyn til også.og der høyttaleren er konstruert for høy utgangsimpedans kan i teorien klare seg med en dempningsfaktor på under 1.
Men så er det et lite men her da, som alltid.
Men man reducerer kompleksiteten i hele dette spørgsmål , og forstærkeren elsker rene modstande , og det er er uanset hvilken.
Prøv at sætte 8 ohm på udgangen eller bare 1 ohm (det som Bob Carver gjorde for at simulerer rørlyd), det påvirker ganske betragteligt , selv om højttaleren er impedans-lineariseret, og relativt høj-impedant, afstemningen skrider og EMF blander sig, noget sker der helt sikkert.Dette har jeg da tatt høyde for.Nej det er vil ikke korrekt , der er vil både afstemningen i højtaleren (Qts), og EMF at tage hensyn til også.En høyttaler med impedanskorreksjon, og der høyttaleren er konstruert for høy utgangsimpedans kan i teorien klare seg med en dempningsfaktor på under 1.
Men så er det et lite men her da, som alltid.
Men man reducerer kompleksiteten i hele dette spørgsmål hvis der impedans-lineariseres , og forstærkeren elsker rene modstande , og det er er uanset hvilken.
Jepp, på fulltoner.Leste et sted at Nelson Pass mener at en del høyttalerkonstruksjoner spiller best med lav dempingsfaktor.
Det er der det særdeles viktige poenget med at høyttaleren må være konstruert for det kommer inn.Prøv at sætte 8 ohm på udgangen eller bare 1 ohm (det som Bob Carver gjorde for at simulerer rørlyd), det påvirker ganske betragteligt , selv om højttaleren er impedans-lineariseret, og relativt høj-impedant, afstemningen skrider og EMF blander sig, noget sker der helt sikkert.Dette har jeg da tatt høyde for.Nej det er vil ikke korrekt , der er vil både afstemningen i højtaleren (Qts), og EMF at tage hensyn til også.En høyttaler med impedanskorreksjon, og der høyttaleren er konstruert for høy utgangsimpedans kan i teorien klare seg med en dempningsfaktor på under 1.
Men så er det et lite men her da, som alltid.
Men man reducerer kompleksiteten i hele dette spørgsmål , og forstærkeren elsker rene modstande , og det er er uanset hvilken.
Men kører man med pusterørs højtalerer så hører man jo nok den store forskel uanset hvad.
Man kan godt inkludere forsterkerens egenskaper når man konstruerer en driver. Da vil den optimale forsterkeren være den som har de egenskapene man la til grunn i konstruksjonsøyeblikket.Leste et sted at Nelson Pass mener at en del høyttalerkonstruksjoner spiller best med lav dempingsfaktor.
Det er vel egentlig hele grunnen. Utgangsimpedansen er direkte ekvivalent med grunnforvrengningen til en forsterker under last.Ser man på Mcintosh, så har dem relativt lav dampingfaktor, er det noe av grunnen til at de kan virke litt watt veike på høyttalere som vandrer endel i impedansen når man drar på??
For ordens skyld, Magnepan er IKKE elektrostater selv om de ligner av utseende - de er s.k. magnestater, dvs. de tilføres ikke ekstern spenning for å skape magnetfelt men har magnetstaver integrert i konstruksjonen. Snillere last en ekte elektrostater.Ok!Jeg mener dette handler om hvor reaktiv last man har. En typisk høyttaler uten impedanskorreksjon klarer seg som regel med en dempningsfaktor på rundt 100 uten betydelige avvik. En tung reaktiv last derimot bør ha en del mer. En høyttaler med impedanskorreksjon, og der høyttaleren er konstruert for høy utgangsimpedans kan i teorien klare seg med en dempningsfaktor på under 1.
Men så er det et lite men her da, som alltid. De målingene jeg har utført på dette tidligere tilsier at å benytte lav dempningsfaktor betyr også at høyere harmonisk forvrengning genereres i driverne. Interessant nok er det heller ingen negative effekter å spore om man bruker høy dempningsfaktor og konstruerer høyttaleren for nettopp det.
Ser jo på tallene på f.eks Magnepan at elektrostater er tunge laster..
Elektrostater er vel en kapasitiv last, mens vanlig høyttaler er induktiv?
Skal prøve å utdype:Kjøpe aksjer i "Sony DAT tape".....
On topic:
Sitter og sammenligner tre forskjellige forsterkere med forskjellig dempefaktor:
Doxa 70SE, Musical Innovation MI10 og egenbygd (full i vreng) klasse A.
Det er store forskjeller på både fulltone og OB bass!
Det er vil netop det ovenstående som desværre kendetegne meget hi-fi , alle mulige forskelige løsninger som stritter ud i alle retninger i jagten på en eller anden sound, eller hvad det nu er, som skal tilfredsstille en.Skal prøve å utdype:Kjøpe aksjer i "Sony DAT tape".....
On topic:
Sitter og sammenligner tre forskjellige forsterkere med forskjellig dempefaktor:
Doxa 70SE, Musical Innovation MI10 og egenbygd (full i vreng) klasse A.
Det er store forskjeller på både fulltone og OB bass!
Doxa = noe dempefaktor
MI = litt midre dempefaktor
Diy = Lav dempefaktor (ca 1)
Så skal jeg prøve å beskrive lyd, noe jeg ikke er flink til:
Fulltone:
Diy = Mest korrekt og ganske smooth
MI = Klasse A smooth
Doxa = Detaljert
OB Bass:
Diy = Slapp, litt lite definert
MI = "Mest Hifi"
Doxa = Punch
Det skyldes flere ting.Det er vil netop det ovenstående som desværre kendetegne meget hi-fi , alle mulige forskelige løsninger som stritter ud i alle retninger i jagten på en eller anden sound, eller hvad det nu er, som skal tilfredsstille en.
I stedet for at lave tingene korrekt, og lade den naturtro lyd tilfredsstille en , det gør vi ved billede-gengivelse, og alt muligt andet.
Hvorfor er det anderledes med hi-fi??.
;D..Det skyldes flere ting.Det er vil netop det ovenstående som desværre kendetegne meget hi-fi , alle mulige forskelige løsninger som stritter ud i alle retninger i jagten på en eller anden sound, eller hvad det nu er, som skal tilfredsstille en.
I stedet for at lave tingene korrekt, og lade den naturtro lyd tilfredsstille en , det gør vi ved billede-gengivelse, og alt muligt andet.
Hvorfor er det anderledes med hi-fi??.
For det første vil det innen bildegjengivelse være en klar definisjon på hvor en pixel skal befinne seg, hvilken farge den skal ha og hvor lyssterk den skal være. Slike definisjoner har vi ikke innen lydgjengivelse selv om mange ønsker å gi inntrykk av det.
For det andre er bransjen overfylt av folk som ønsker å tjene seg fete på useriøse produkter. Det selges ferdige produkter, kabler, delefilterkomponenter, drivere, strømrensere, kontakter, sprayer ikke pent å mobbe de som jobber med "sprayer" osv som påberoper seg egenskaper de overhodet ikke har. Men i en verden som mangler "text book definitions" så vil alle slike innsigelser potensielt bli degradert til meninger og, etter enkeltes oppfatning, mangel på kunnskap eller forståelse. Dette medfører for eksempel at jeg kan bli spurt om hvorfor et oppsett ikke låter så godt som det kanskje burde. Jeg kan umiddelbart se at spredning og akustikk er helt på ville veier, men innen vi rekker å komme særlig inn på de emnene så blir jeg konfrontert med argumentene til en eller annen kabelguru som åpenbart har strøket heftig i fysikkfaget, men må da forsvare fysikkfaget fremfor å gi noen råd som har verdi, og samtidig forsøke å unngå å tråkke på folks overbevisning.
For det tredje er det et stort antall produsenter der ute som fokuserer på noen få deler av faget, og glemmer mange viktige og sentrale faktorer som utgjør et ferdig lydbilde. Når den største feilen i en høyttaler blir forsøkt løst ved å bytte til en dyrere DAC, og selv ikke produsenten av høyttalerne er i nærheten av å forstå hva som er galt, så er veien til målet vanskelig å finne.
Hadde vi ikke hatt så mange som var mest opptatt av å lage støy for det som virkelig betyr noe så hadde den samlede bransjen hatt et langt høyere signal/støy-forhold.
Det skyldes flere ting.Det er vil netop det ovenstående som desværre kendetegne meget hi-fi , alle mulige forskelige løsninger som stritter ud i alle retninger i jagten på en eller anden sound, eller hvad det nu er, som skal tilfredsstille en.
I stedet for at lave tingene korrekt, og lade den naturtro lyd tilfredsstille en , det gør vi ved billede-gengivelse, og alt muligt andet.
Hvorfor er det anderledes med hi-fi??.
For det første vil det innen bildegjengivelse være en klar definisjon på hvor en pixel skal befinne seg, hvilken farge den skal ha og hvor lyssterk den skal være. Slike definisjoner har vi ikke innen lydgjengivelse selv om mange ønsker å gi inntrykk av det.
For det andre er bransjen overfylt av folk som ønsker å tjene seg fete på useriøse produkter. Det selges ferdige produkter, kabler, delefilterkomponenter, drivere, strømrensere, kontakter, sprayer osv som påberoper seg egenskaper de overhodet ikke har. Men i en verden som mangler "text book definitions" så vil alle slike innsigelser potensielt bli degradert til meninger og, etter enkeltes oppfatning, mangel på kunnskap eller forståelse. Dette medfører for eksempel at jeg kan bli spurt om hvorfor et oppsett ikke låter så godt som det kanskje burde. Jeg kan umiddelbart se at spredning og akustikk er helt på ville veier, men innen vi rekker å komme særlig inn på de emnene så blir jeg konfrontert med argumentene til en eller annen kabelguru som åpenbart har strøket heftig i fysikkfaget, men må da forsvare fysikkfaget fremfor å gi noen råd som har verdi, og samtidig forsøke å unngå å tråkke på folks overbevisning.
For det tredje er det et stort antall produsenter der ute som fokuserer på noen få deler av faget, og glemmer mange viktige og sentrale faktorer som utgjør et ferdig lydbilde. Når den største feilen i en høyttaler blir forsøkt løst ved å bytte til en dyrere DAC, og selv ikke produsenten av høyttalerne er i nærheten av å forstå hva som er galt, så er veien til målet vanskelig å finne.
Hadde vi ikke hatt så mange som var mest opptatt av å lage støy for det som virkelig betyr noe så hadde den samlede bransjen hatt et langt høyere signal/støy-forhold.
Dette er bra Snickers! Kanon!Det skyldes flere ting.Det er vil netop det ovenstående som desværre kendetegne meget hi-fi , alle mulige forskelige løsninger som stritter ud i alle retninger i jagten på en eller anden sound, eller hvad det nu er, som skal tilfredsstille en.
I stedet for at lave tingene korrekt, og lade den naturtro lyd tilfredsstille en , det gør vi ved billede-gengivelse, og alt muligt andet.
Hvorfor er det anderledes med hi-fi??.
For det første vil det innen bildegjengivelse være en klar definisjon på hvor en pixel skal befinne seg, hvilken farge den skal ha og hvor lyssterk den skal være. Slike definisjoner har vi ikke innen lydgjengivelse selv om mange ønsker å gi inntrykk av det.
For det andre er bransjen overfylt av folk som ønsker å tjene seg fete på useriøse produkter. Det selges ferdige produkter, kabler, delefilterkomponenter, drivere, strømrensere, kontakter, sprayer osv som påberoper seg egenskaper de overhodet ikke har. Men i en verden som mangler "text book definitions" så vil alle slike innsigelser potensielt bli degradert til meninger og, etter enkeltes oppfatning, mangel på kunnskap eller forståelse. Dette medfører for eksempel at jeg kan bli spurt om hvorfor et oppsett ikke låter så godt som det kanskje burde. Jeg kan umiddelbart se at spredning og akustikk er helt på ville veier, men innen vi rekker å komme særlig inn på de emnene så blir jeg konfrontert med argumentene til en eller annen kabelguru som åpenbart har strøket heftig i fysikkfaget, men må da forsvare fysikkfaget fremfor å gi noen råd som har verdi, og samtidig forsøke å unngå å tråkke på folks overbevisning.
For det tredje er det et stort antall produsenter der ute som fokuserer på noen få deler av faget, og glemmer mange viktige og sentrale faktorer som utgjør et ferdig lydbilde. Når den største feilen i en høyttaler blir forsøkt løst ved å bytte til en dyrere DAC, og selv ikke produsenten av høyttalerne er i nærheten av å forstå hva som er galt, så er veien til målet vanskelig å finne.
Hadde vi ikke hatt så mange som var mest opptatt av å lage støy for det som virkelig betyr noe så hadde den samlede bransjen hatt et langt høyere signal/støy-forhold.
Det skal være gøy! Tommel opp for hybelanlegget! Hadde fint gjort det samme. Klasse A forsterkeren kunne stått på hele året og holdt varmen i hybelen, hadde spart penger på ovn, og kunne brukt noen hundre lapper ekstra på anlegget!Gode innlegg hele veien nå
Også enig i kortvarig i følgende:
Det er bestemt ikke kun DF som bestemmer sound/lyd, men det er naturligvis en faktor. Og jo dårligere DF er jo mere indflydelse vil den have (farve lyden).
Det optimale er selvsagt at alt er ufarget, uten forvrenging, i fase, fra et enkelt point source element, osv.
For oss som driver med DIY er det umulig å få til alt.
Selv har jeg erfart at med en forsterker med elendig dempefaktor så kan det få frem herlig lyd fra fulltoner.
Fulltoner har selvfølgelig mange svakheter men også fordeler som: punktkilde, enkelt å få til med DIY, slipper kompliserte systemer med aktiv eller passiv deling osv.
Jeg syns dette er veldig spennende og forsøkt det selv: http://www.firstwatt.com/pdf/art_cs_amps.pdf
Men kortvarig har helt rett, hverftall objektivt/teknisk sett. McGray fra Wilson kommenterte en gang rør og horn om at man "løste et problem med å innføre et annet".
Allikevel er det masse horn og røroppsett samt andre high-eff høyttalere som for mange låter bedre en de såkalt korrekte.
Hørte dyre Wilson, Magico, ML og Avalon med ditto elektronikk i HiFi kjøpesenteret i Bangkok. Den beste opplevelsen på runden da var Living Voice gulvstående med to 6,5 Dali midbasser og Dynaudio diskant drevet av rør og vinyl.
HiFi skal først og fremst være gøy og det er uendelig mange variabler. Skulle jeg flyttet til en liten leilighet hadde jeg høyst sannsynlig kjøpt et par dyre Lowther Alnico Fulltoner med sølvspole i små kabinetter og brukt en liten klasse A transistor forsterker med elendig dempefaktor og spilt masse vinyl.
Fin erfaring!!Flott med subjektive hands on erfaringer også oks!
Har prøvd med litt forskjellige forsterkere på en 15" i bassrefleks de siste uker og når det kommer til punch og kontroll er det forsterkeren med den høyeste dempefaktoren som trekker det lengste strået. Mulig det er andre faktorer som spiller inn, da de har alle relativt høy DF (alle over 800 under 100hz) og nok W, men likevel soleklare forskjeller uansett lydtrykk.
Syntes også forsterkeren med høyest DF utpreget seg med mest punsj allerede ved hviskenivå.
Litt lydsvada:
crown CTS 1200 DF over 3000. Kontant og hardtslående på innspillinger med trøkk, men virker tro til opptaket. Kanskje jeg hører en morofaktor? Et ryddig og veldefinert lydbilde. Plasserer lyden litt bakover, men gir god separasjon og romfølelse. Uovertruffen dynamikk
holton NVx 500 rundt 800. En anelse forsiktig nedover, men unngår såvidt å være pløsete. stor scene, fremoverlent mellomtone og en noe sminket men sjarmerende og behagelig klang.
Anaview ams1000 over 1000. Gjennomsiktig og veldefinert. virker trofast til opptaket, men er litt kjedelig i sin pynterlighet. Har høy set and forget faktor, og kunne sikkert blitt stående i oppsettet mitt i mange uker
vi snakker her om et frekvensspekter fra 30-800hz på en 15" jbl 2216nd i bassrefleks i et toveis aktivt delt oppsett.
DF er vel i sammenheng med antall utgangstransistorer, flere utgangstransistorer gir sikkert bedre punch. Det blir vel litt alt sammen som til slutt gir resultatetjepp, spennende erfaring, men jeg blir ikke klokere. Eneste er at det virker som er at jo mer potent forsterker jeg kobler opp på de relativt lettdrevne greiene som jeg liker å fikle med, dess bedre låter det i mine barkfylte ører. Og da spesielt de nedre 3 oktaver. Om det er dempefaktoren, W eller PSU konstruksjonen som er det avgjørende vet jeg ikke, og jeg syntes det er pussig at dette gjelder uansett lyttenivå.
Musical Innovation MI9.1 SE? Den har jeg ikke hørt om før.Min Musical Innovation 9.1SE 2x40 watt klasse A (bipolar push pull dual mono) uten feedback har fulgt meg i en rekke sammenligninger på fulltoner og andre vanlige høyttalere.
Den er smoothere og mindre slitsom å høre på på høyt volum enn AB forsterkere, oppløsningen og detaljene er absolutt ikke dårligere så jeg tror ikke det er snakk om noen form for EQ effekt.
Jeg tror imidlertid at en AB eller D eller hvilkensomhelst forsterker som rusler på tomgang på høyeffektive kompresjonsdrivere fra 500 Hz og oppover ikke høres noe dårligere ut enn A uten feedback. Dessuten har jo alle AB mer eller mindre A på de første wattene.