Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• slotdriver

Medlem
    Ble medlem
    12.01.2011
    Antall liker
    0
    Har massevis av Epleprodukter, og kommer vel til dem etter hvert. Men, først har jeg et spørsmål: Kan jeg koble til hvilken som helst pc-skjerm (flatskjerm) til min MacMini? Ser at noen nettbutikker selger billige 19" nå, og kunne tenkt meg en. (Vil fjerne den med en gang den ikke er i bruk!) Kjører med skjermdeling fra MacBook-en, eller Remote fra iPhone eller iPod Touch. Men noen ganger hadde det vært kjekt å ha en skjerm for å oppdatere musikkbiblioteket (iTunes selvfølgelig) rett på MacMini'n med trådløst tastatur, touchpad og magic mouse!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.226
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Flere spørsmål:
    Kan noen anbefale en grei målemikrofon til bruk med Macbook Pro 13" (med FuzzMeasure)?

Familiens Zoom H4 kan brukes som mikrofon, men er upraktisk til dette bruket. Dessuten er den veldig mye opptatt og lite tilgjengelig. Min Macbook 13" har kombinert line-in og hodetelefonutgang i en og samme minijack, har aldri prøvd denne til input men såvidt jeg forstår egner den seg ikke som mikrofoninngang.
    Da bør jeg vel ha en USB-mikrofon?
    Det viktigste for meg er at den er liten og lett og rimelig lineær i bassen.
    Noen med egne erfaringer?

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke når dette skjedde (Kanskje med iTunes 10?), men ser ihvertfall nå at gridview er tilgjengelig for vanlig delte bibliotek i iTunes.
    Litt greit å slippe en playlist på ørten tusen sanger :)
    Nå er det faktisk ikke fullstendig håpløst for dem som lurer på å kjøre en iTunes/DAAP-server fra en Linux/NAS-boks, og veldig greit når jeg bruker Windows-laptopen min og vil ha tilgang til musikken min (Selv om jeg selfølgelig kan bruke Home Sharing istedet). Og greit for gjester som er på besøk og vil se over musikken min. (Får det opp på deres egen laptop).

Alt dette sammen med den nye Airplay-funksjonaliteten (Airtunes, d.v.s kun lyd) som er bygget inn i enkelte docker og receivere..et eller annet sted her må det finnes et nyttebehov, selv om jeg ikke helt klarer å komme på noe konkret selv enda ;)

Pure Music og andre musikkavspillere som legger seg på toppen av iTunes fungerer ikke foreløpig. De snakker ikke DAAP-språket.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    slotdriver skrev:
    Har massevis av Epleprodukter, og kommer vel til dem etter hvert. Men, først har jeg et spørsmål: Kan jeg koble til hvilken som helst pc-skjerm (flatskjerm) til min MacMini? Ser at noen nettbutikker selger billige 19" nå, og kunne tenkt meg en. (Vil fjerne den med en gang den ikke er i bruk!) Kjører med skjermdeling fra MacBook-en, eller Remote fra iPhone eller iPod Touch. Men noen ganger hadde det vært kjekt å ha en skjerm for å oppdatere musikkbiblioteket (iTunes selvfølgelig) rett på MacMini'n med trådløst tastatur, touchpad og magic mouse!
    Ja, eller du kan koble den til din tv md hdmi.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har et spørsmål omkring TimeMachine, tror jeg har gjort noe galt et sted.
    Hadde en backup på den gamle MBP, og da jeg fikk den nye satte jeg TimeMachine til å backe up, men det resulterte jo i at alt fra den gamle maskin, ikke bare dokumenter, kom over på den nye. Tror jeg fikk ryddet litt opp, men når jeg ser på Time machine nu er der 3 mapper med backup, 2 fra den gamle maskin og en fra den nye.
    ifølge min MacHD har jeg 34 GB på disk, men ser man på backup, da viser den siste mappen fra den nye maskin at jeg har 134 GB i backup, hvordan kan det ha seg?
    Ifølge mapperne i Time machine, da er der 42 GB i den første (fra den gamle maskin), 31 GB i den andre (fra den gamle maskin) og altså 134 GB i den nye.
    Skal jeg slette hele driten og starte om igjen?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Følger den med spenning Niels, har også tenkt i samme baner med min 1TB Time Capsule… skal man ta vare på de tidligere backup'ene, evt hvordan fjerner de man best mulig.

M

medlem215396

Gjest
    Har 3-4 Apple produkter, men vil slå et slag for iPad. Har versjon 1, 64G og ved mitt bruk er pc nå stort sett begrenset til jobb eller litt mer kompliserte saker.
    iPad er rett og slett genial til mitt private bruk. Musikkavspilling, nettsurf, mediesenter, skrivebok, lagre PDF filer mm. GULL.

God kveld.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Om man ikke trenger en ny mac nå kan det kanskje være lurt å vente til OSX Lion snart kommer, så sparer man en tusenlapp på oppgradering.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tror du det vil koste så mye? Var det ikke tohundre-og-noe i oppgradering fra Leopard når Snow Leopard kom tro?

C

Cappuccino

Gjest
    Mener det var kun hundrelappene jeg betalte ja. Og Apple har vel også hatt family pack for de av oss som har flere Mac´er så da spiller det mindre rolle. Jeg klarte ikke å vente så det ble en 27" med i7, 8GB RAM, 2GB skjermkort og 256SSD+1TB disk ;D

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.254
    Sted
    Trondheim
    269 for oppgradering.
    Blir spennende å se hva de skal ha for Lion. Har brukt Lion en stund nå, og det virker utrolig bra.

Noen sier at Snow Leopard bare var en liten oppgradering fra Leopard, men det var det ikke. Snow Leopard hadde fokus på grunnmuren i OSet - infrastrukturen og nye spennende APIer. Ting man ikke ser så godt som vanlig bruker, men som er mye mer grunnleggende og viktig enn synlige endringer.

Personlig tror jeg Lion kommer til å koste omrent det samme som Snow Leopard.

C

Cappuccino

Gjest
    Spm med Thunderbolt er vel om det har noe særlig å si for audio. For video (og lyd i 8 kanaler) er det vel opplagt. Men det er nå de som hevder at det blir bedre lyd med SSD disk også, har ikke forsøkt selv, men tenker å bestille ny Mac Mini når den kommer med SSD & Thunderbolt.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Tror du det vil koste så mye? Var det ikke tohundre-og-noe i oppgradering fra Leopard når Snow Leopard kom tro?
    Men den var spesielt billig fordi det var en liten oppgradering som fokuserte på modernisering av rammeverket som er skjult for brukerne. "Zero new fetures" som Apple noe misvisende sa i presentasjonen. Tidligere har OSX kostet rundt tusenlappen, men vi vet jo ikke ennå hva Lion kommer til å koste.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.254
    Sted
    Trondheim
    Det er jo nettopp det som er poenget, Bach_Man. Det kunne se ut som en liten oppgradering fordi det var så lite nytt som var synlig for vanlige brukere, men det var utrolig mye som ble forbedret under panseret. Den slags oppgraderinger er en mye større jobb og vanskeligere å gjøre. Så jeg vil si det var en større oppgradering fra Leopard til Snow Leopard enn fra Tiger til Leopard.
    Men det er ok ikke så lett å selge noe slikt - hvis det ikke ser anderledes ut, er det ikke en stor oppgradering. Nothing could be further from the truth.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vi kan krangle om dette, men fasit får vi når prisen offentliggjøres. Jeg vil bli overrasket om de selger operativsystemet like billig som Snow Leopard. Lion er mye mer salgbart, folk er klar for noe nytt nå. For en hardwareprodusent som Apple trenger jo heller ikke prisen på software å ha noen direkte sammenheng med utviklingskostnadene, OSX og Apples programmer, som f.eks. Aperture, benyttes for å trekke brukere til plattformen.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    [youtube=600,350]http://www.youtube.com/watch?v=FhWtJ2OwZ4A&feature=player_embedded[/video]

Hoohohoho

S

Stereo_Mono

Gjest
    Ja ja. Noe må de gjøre mens de venter på at Windows skal boote opp.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Å jada. Radioresepsjongjengen er ganske ihuga Applefans, om eg ikkje tek feil. Ein gang Westerdals…

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.254
    Sted
    Trondheim
    Bach_Man skrev:
    Vi kan krangle om dette, men fasit får vi når prisen offentliggjøres. Jeg vil bli overrasket om de selger operativsystemet like billig som Snow Leopard. Lion er mye mer salgbart, folk er klar for noe nytt nå. For en hardwareprodusent som Apple trenger jo heller ikke prisen på software å ha noen direkte sammenheng med utviklingskostnadene, OSX og Apples programmer, som f.eks. Aperture, benyttes for å trekke brukere til plattformen.
    Skal ikke krangle jeg. Aner ikke hvilken politikk Apple legger seg på, men jeg tror det vil være vanskelig for dem å gå veldig mye opp fra forrige oppgradering. Jeg får uansett Lion tilsendt når den kommer.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Shait og bloody shait! Selvfølgelig slutter laderen på min MBP og fungere midt i avslutningen av hovedoppgaven.
    Er det noen stalltips jeg kan forsøke eller er det bare og bestille ny?

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Prøv å få bytta i macbutikken først. Eg har brukt 4 ladere på 2 år :mad:

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det ante meg ja! Den er kjøpt i August i fjor så jeg bør vel dekkes av garantien enda, dog bestilte jeg på applestore, og nærmeste lokale sjappe er Eplehuset i tr.heim.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Laderne er av laber kvalitet, og blir bytta uten om og men. Tre av mine har "tatt fyr", smelta rett bak magneten og det har komt røyk. Ikkje særlig hyggelig.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Huff kjipern! Min har ikke hatt noen av delene, rett og slett bare slutta og fungere. Virket i 20minutter for så å konke, osv osv. Glad jeg har sluppet unna røyken.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Enden på visa er god, de sender en ny lader. Forøvrig startet den og virke igjen i det samme sekund som jeg la på røret med eplehuset.. ;)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Bra!
    Forrige gang eg bytta gikk det slik:

«Laderen min har gitt seg»
    «Hvor gammel er den?»
    «To og eit halvt år»
    «Da må du desverre ha Apple Care for å få byttet»

Tar så fram laderen og gir det til spjælingen bak kassen som blir stående å sjå på det to centimeter store svidde åpne såret.

«Vent litt, så skal eg hente ny»

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, han prøvde og reklamere for appelcare, men han hørte meg tydeligvis dårlig for han innså ikke får etterpå at jeg var innenfor garantitiden.
    Godt det ordnet seg ihvertfall!

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Ja, så er det jo kjekt med to. Men vær obs på at den nok er brudd i din som er ødelagt og at den ikkje bør stå i uten oppsyn.

pahf skrev:
    Enden på visa er god, de sender en ny lader. Forøvrig startet den og virke igjen i det samme sekund som jeg la på røret med eplehuset.. ;)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Jeg måtte sende inn den gamle igjen, og har ingen intensjoner om og bruke den mer enn nødvendig. Syns det er litt småskummelt med slike saker.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.120
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    For de som vil kjøpe imac og ikke betale blodprisen apple krever for diverse oppgraderinger . (tenker ssd disk) så tenk om igjen.
    This time around, Apple has changed the game again.
    For the main 3.5? SATA hard drive bay in the new 2011 machines, Apple has altered the SATA power connector itself from a standard 4-wire power configuration to a 7-wire configuration. Hard drive temperature control is regulated by a combination of this cable and Apple proprietary firmware on the hard drive itself. From our testing, we’ve found that removing this drive from the system, or even from that bay itself, causes the machine’s hard drive fans to spin at maximum speed and replacing the drive with any non-Apple original drive will result in the iMac failing the Apple Hardware Test (AHT).
    Proprietære løsninger skaper problemer her.
    http://blog.macsales.com/10146-apple-further-restricts-upgrade-options-on-new-imacs
    http://www.engadget.com/2011/05/13/new-imac-frees-you-from-the-tyranny-and-convenience-of-servici/

Stor grunn til å tro at lignende implementeringer vil skje i andre modeller også.

http://appleheadlines.com/2011/05/1...ns-proprietary-hard-drive-connector-firmware/

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Ikke så mye å rope over; å oppgradere disken i iMac er for de aller, aller fleste totalt uaktuelt. For å få dette gjort må skjermen demonteres – å hakke dette sammen igjen bør kun gjøres i støvfrie omgivelser, noe de færreste er oppsatt med.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.120
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei, noen som vet hvordan vi endre ringetonen til iphone til en egen overført mp3 eller lignende?

Og automatisk videresending av sms.. Hvordan kan jeg få til det på disse?

mvh

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    JD skrev:
    Man skrev:
    Man må selfølgelig bruke Airfoil om man vil streame fra andre programmer enn iTunes. Og jeg tror vel at samme firma som lager Airfoil har en stor fordel i at de allerede lager Airfoil Speaker..
    Poenget for mange er vel at de ønsker å streame FRA f.eks en iPhone TIL en Mac Mini/iMac. Airfoil har vel ikke noen løsning for dette, slik jeg har forstått det. Hadde min Mac Mini dukket opp som Airplay-enhet, hadde ting fngert enda mer sømløst hjemme. Problemet er vel da at da får man ikke solgt noen Apple Tv...
    Airserver. Støtter både airtunes og airvideo. 2.99usd (lol så billig) sett audio buffer size til 5000. Dette er likt som Apple Airport Express og sikrer riktig sync i tillegg.
    Huffameg så genialt program. Airserver legger seg også oppå Plex/XBMC når det avspilles airplay-video og lukker seg etterpå..og man kan t.o.m velge å avspille airvideo på en annen skjerm. Programmet anbefales på det sterkeste!
    Hva skal jeg gjøre med Airport Express'en nå mon tro..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn