Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    johnnygrandis skrev:
    Som default ripper programmet til et Apple innpakket format eller noe slikt.
    Går du til Settings og luker bort avmerkingen for dette vil du sitte igjen med en video ts folder som er lettere for Handbrake og generelt konvertingsprogrammer å gjenkjenne.
    Takker. Ser ut som om RipIt har fått en betaversjon av en egen innebygd komprimeringsfunksjon (som nb sier så tar det evigheter selvsagt), og som resultat får jeg min Frasier sesong 1 i mp4-format direkte. Hver av episodene fyller 300-400mb ferdig rippet, det er 6 episoder på en disk. Svarende til ca 2gb pr disk da. Skulle være komprimert til omlag 1/4-del av opprinnelig da tror jeg.

Men det vises jammen også; selv på en 13' MacBook skjerm så er det ikke på langt nær like bra bilde som fra den fysiske platen.

N

nb

Gjest
    Vidar P skrev:
    Svarende til ca 2gb pr disk da. Skulle være komprimert til omlag 1/4-del av opprinnelig da tror jeg.

Men det vises jammen også; selv på en 13' MacBook skjerm så er det ikke på langt nær like bra bilde som fra den fysiske platen.
    Jeg vet ikke helt hvor crossoverpunktet er, men codecen som er brukt til DVD (er det MPEG-2 den heter?) er et stykke unna de mer moderne sakene i effektivitet, så det kan nok komprimeres en del før du merker noe særlig til det. Hvor mye vet jeg dog ikke.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man merker det iallefall godt med mp4 (det blir slike firkanter og striper ved bevegelse). Hvorfor vet jeg ikke.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg bruker Mactheripper og får meget fine kopier av DVDer. Kan avspille dem på storskjerm, og det ser strålende ut - men da ripper jeg 1:1.
    Kanskje noe galt med settingen din, VidarP. Min datter og hennes venninner pleier legge flere filmer i DivX på samme DVD-R, og det ser faktisk helt i orden ut på større skjerm.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.813
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P: Du har sikkert satt Handbrake kodek til MP4. Forsøk med h.264 og se om du nå kan se forskjell på kopi og orignal. Jeg benytter en bitrate som resulterer i ca 1GB/time og da kan jeg i de fleste tilfeller ikke se noen kvalitetsdegradering.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker. Det står på MP4 ja, som liksom skal være "High Quality MP4" iht RipIt.

Disse programmene dere snakker om (Mactheripper f.eks); er det gratisprogrammer, eller er det slik man må kjøpe lisens til, som RipIt?

Utgangspunktet var en enkel dvd-ripper ala det iTunes er for cd, men det synes å være noe prematurt ennå...?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Gå inn manuelt og kjør bitraten til 2000 da blir kvaliteten ihvertfall svært bra hos meg, filene blir jo litt større men jeg stiller litt krav til kvalitet da skjermen dette skal vises på er 40".
    Og konvertere tar tid ja, Handbrake har en funksjon som gjør at du kan stille filmene i kø slik at du kan sove mens jobben pågår.Forusetingen er at du har rippet de inn til disk først.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.680
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    jabbalabba skrev:
    Valentino skrev:
    Grrrr...

Jeg vil ha Wagner som ringetone på min nye eplefon. Hvordan gjør jeg det, kjernesunne venner?
    Garageband som følger med mac har egen funksjon for å lage/eksportere ringetoner til iphone, er vel det aller enkleste selv om det finnes endel metoder å gjøre dette på.
    Garageband er og genialt til å plukke ut akkurat det du ønsker fra den aktuell låt eller verk.
    NB, ringetone kan ikke lages med lengre enn 30 sek varighet.
    Garageband, ja. Så det demonstrert på en messe i London for noen år siden. Praktfullt. Men jeg har ingen mac, bare en eplefon. Foreløpig intet oppslag til Siegfrieds sørgemarsj som ringetone her. Det nærmeste jeg kommer Wagner er "Harpe".

Enda et spørsmål: Hva er trikset for å få med Albumcover når man ripper CDer med iTunes? (Jeg får bare med Albumcobver om jeg ripper med dBpoweramp og så importerer til iTunes.)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Du må være logget på iTunes for å hente ned Albumart.. Er du det, så velg sangene på albumet, høyreklikk og velg Last ned albumbilde..."

Er det et sært album (noe du muligens har en del av ;D ), så må du gjøre som over men velge info...og deretter klikke albumbilde og velge en albumart lastet ned lokalt til din PC.

Huff...disse Vindumusgutta må ha alt med tesje. 8) Nå var jeg vel litt vel eplekjekk...

V

vredensgnag

Gjest
    Du kan kjøpe Ringtones av musikkstykker via iTunes, Valentino. I den funksjonen velger du et musikkstykke fra iTunes, velger Ringtone, og så markerer du delen av musikkstykket du ønsker som Ringtone. Denne vil så bli generert, og du kan laste den inn i din iPhone.

Men du kan også bruke mikrofonen i iPhone:
    http://www.iphone-tips-and-advice.com/make-your-own-ringtone-apps.html

Ulike app's har egen knapp for "Send to Ringtone" - dette er iPhone Recorders, som finnes i gratisversjon på appstore:

V

vredensgnag

Gjest
    App Store.

Over 100.000 app's betyr det utroligste. Ønsker du en grei måte å avspille og gjenkjenne fuglelyder på? Prøv Chirp! Bird Songs.
    Har du bruk for et sjakkur som du kan bruke til å spille sjakk, Scrabble, osv - som kan innstilles på ulike tidsrom, med tillegg for hvert trekk, med digital display, eller med klassisk sjakkurdisplay? Du finner et variert utvalg, flere av dem er gratis.

Trenger du å beregne kulebaner, i ulik elevasjon, med ulik lufttetthet, spesielt okular, osv? Det finnes app's for dette.

Ønsker du å klassifisere en samling av ulike slag. Driver du med frimerker.

Vil du ha libretto fra en bestemt opera?

Shakespeares samlede, i uavkortet versjon, med enkel søkefunksjon og praktisk navigasjon? Gratis.

Trenger du et inclinometer til Jeepen?

Har du lyst til å spille på fløyte, trommer, piano på din iPhone?

Har du lyst på en barcode scanner, så du kan scanne ulike varer før kjøp? Om du vil, kan den sende pristilbud på samme vare til deg fra andre tilbydere på nettet.

Er du en lege på jakt etter en diagnosemodell; en anatomisk guide.

Trenger du stemmegaffel? Skal du stemme en tolv-strenger?

Ønsker du et avansert GPS treningsverktøy med innlagt logg, med kartvisning, progresjonsmåling, osv?

Poenget med innlegget er bare at dersom det er noe du tror din iPhone kan brukes til, så er sannsynligheten etterhvert ekstrem for at det ligger en app og venter på deg. Bare gå inn på App delen av iTunes Store og begynn å søke. Og du vil bli usedvanlig forbauset over hvor mange av dem som er gratis, eller som tilbys i en enklere versjon gratis, så du kan teste den først.

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Antall liker
    175
    Valentino skrev:
    jabbalabba skrev:
    Valentino skrev:
    Grrrr...

Jeg vil ha Wagner som ringetone på min nye eplefon. Hvordan gjør jeg det, kjernesunne venner?
    Garageband som følger med mac har egen funksjon for å lage/eksportere ringetoner til iphone, er vel det aller enkleste selv om det finnes endel metoder å gjøre dette på.
    Garageband er og genialt til å plukke ut akkurat det du ønsker fra den aktuell låt eller verk.
    NB, ringetone kan ikke lages med lengre enn 30 sek varighet.
    Garageband, ja. Så det demonstrert på en messe i London for noen år siden. Praktfullt. Men jeg har ingen mac, bare en eplefon. Foreløpig intet oppslag til Siegfrieds sørgemarsj som ringetone her. Det nærmeste jeg kommer Wagner er "Harpe".
    Test denne guiden for å lage ringetoner i Windows:
    http://iclarified.com/entry/index.php?enid=439

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    God og gammel. Gratis - fungerer helt utmerket.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22715

Jeg syns personlig at Mactheripper (linken over) er enklest å bruke, men mange sverger til Handbrake, som også er gratis. (Open source).
    De sluttet å lage nye versjoner av Mactheripper fordi denne kan fjerne regionslåser, o.a.

http://handbrake.fr/
    Nå sitter jeg og ekstraherer en av Frasier-diskene på Mactheripper. Dette går jo så det griner. Men jeg har et spørsmål; nå har jeg valgt skrivebord som lokalisasjon for å ikke rote bort den, men hvordan går jeg frem for å komprimere det hele til et av disse komprimerte formatene, og fjerne fullformatsversjonen fra harddisken?

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Antall liker
    175
    Husker ikke hva app'en heter, men en av de som har
    imponert meg mest er en som gjør det mulig å
    måle avstand ved å bruke iphonen som "sonar".

V

vredensgnag

Gjest
    Hva med en der du kan ta bilde av en Rubiks cube, og så få oppskrift på hvordan du skal løse den?
    ;D

Ganske utrolig hva man kan gjøre med elementene som inngår. Fotogjenkjenning, katalogisering - var på et museum der jeg fikk forklaring med bilde, film og tale av det jeg så på.

Man kan også besøke Louvre, om man vil. Meget fin app.

Men Cubetheater ser slik ut:

V

vredensgnag

Gjest
    Andy Ihnatko har hatt iPad i en uke, men det var først i går han kunne bruke den ute "på gata." Han har skrevet ned sine inntrykk:

After a week of locked-door testing, I didn’t think I could become more impressed with the iPad. After a day of real-world use with real-world iPad apps, I’ve come to think of the iPad as more than a nifty mobile computer. It’s starting to look -- just starting, mind you -- like the first radical shift in computing to hit the world since the introduction of the Mac more than a quarter-century ago.

http://www.suntimes.com/business/2137342,ihnatko-ipad-hands-on-review-040210.article

I tillegg til artikkelen er det også en 1 time lang presentasjon/diskusjon på video mellom ihnatko og MacBreak Weekly der han går gjennom alt den kan brukes til.

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2008
    Antall liker
    0
    Fra artikkelen

Noen ting visste vi før lanseringen: iPad kommer i 16, 32 eller 64 gigabit størrelse, med bare wifi (testet her) eller både wifi og 3g (kommer først om noen uker). I USA koster iPad fra 499 til 829 dollar. Når de kommer til Norge, og til hvilken operatør som tilbyr hva til hvilke priser er foreløpig ikke kjent.
    SKJERPINGS!!!

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Kjære apple-folk!

Jeg er ikke eier av noen apple produkter, men har planer om å endre dette i nær fremtid. Det første jeg ønsker meg er en enhet for å spille av musikk, som kan kobles til en ekstern DAC og ekstern harddisc, samt trådløs styring av musikkkartoteket.
    Er det mulig å for eksempel bruke en mac mini koblet til DAC, harddisc og en Airport-sak, og styre dette med en iPAD/iphone? Jeg har ingen kjennskap til disse produktene i utgangspunktet så mulig jeg tenker tungvint (?)
    Hva ville dere valgt av apple-produkter med et slikt utgangspunkt?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    larkrla skrev:
    Kjære apple-folk!

Jeg er ikke eier av noen apple produkter, men har planer om å endre dette i nær fremtid. Det første jeg ønsker meg er en enhet for å spille av musikk, som kan kobles til en ekstern DAC og ekstern harddisc, samt trådløs styring av musikkkartoteket.
    Er det mulig å for eksempel bruke en mac mini koblet til DAC, harddisc og en Airport-sak, og styre dette med en iPAD/iphone? Jeg har ingen kjennskap til disse produktene i utgangspunktet så mulig jeg tenker tungvint (?)
    Hva ville dere valgt av apple-produkter med et slikt utgangspunkt?
    Du kan kople en Mac Mini med en Optisk Toslink kabel til en ekstern Dac, Flere som bruker maskinene som rein musikkserver.
    Men om du ønsker å bruke Minien som en vanlig maskin kopler du en skjerm til denne og kjøper deg en Airport Express (799,- Elkjøp) og kopler denne i en kontakt bak stereoen og kopler en kabel fra denne (Optisk Toslink) inn i Dacen, så åpner du Itunes på Minien sørg for at Itunes registrerer at den skal sende lyden til Aiport Expressen og voilà du for lyd over stereoen trådløst. Her har du også mulighet å laste ned en applikasjon som gjør slik at du kan styre hele Itunes fra iphone/pad direkte fra godstolen.
    Jeg forutsetter at du har trådløs ruter hjemme. (Wi-Fi nett)

Husk og rippe musikken din i Loosless for best mulig kvalitet, innstillinger gjørs i Itunes programmet.
    Med de riktige rippe innstillingene kan du nyte cd kvalitet selv om du avspiller filene trådløst fra hard disk.
    Minien er forøvrig en knall maskin og begynne med, den gjør det meste og litt til.

Edit,. mulig dette ble litt knotete skrevet,- spør om noe er uklart.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    http://www.idg.no/macworld/article162973.ece

Hvor skal dette ende.. ;D

....sitat

Motstandere av fenomenet mener at jailbreakprosessen innebærer økte sikkerhetsrisikoer og dårligere ytelse. Dessuten strider det mot lisensavtalen. Apple er ikke spesielt glad i at folk jailbreaker produktene deres, men selskapet har foreløpig ikke klart å sette en stopper for det.

Hvordan i huleste skal de klare stoppe det da ? , begynne å renne ned dørene hos folk, det må da finnes grenser selv for hva Apple kan finne på. ;D

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    johnnygrandis skrev:
    Du kan kople en Mac Mini med en Optisk Toslink kabel til en ekstern Dac, Flere som bruker maskinene som rein musikkserver.
    Men om du ønsker å bruke Minien som en vanlig maskin kopler du en skjerm til denne og kjøper deg en Airport Express (799,- Elkjøp) og kopler denne i en kontakt bak stereoen og kopler en kabel fra denne (Optisk Toslink) inn i Dacen, så åpner du Itunes på Minien sørg for at Itunes registrerer at den skal sende lyden til Aiport Expressen og voilà du for lyd over stereoen trådløst. Her har du også mulighet å laste ned en applikasjon som gjør slik at du kan styre hele Itunes fra iphone/pad direkte fra godstolen.
    Jeg forutsetter at du har trådløs ruter hjemme. (Wi-Fi nett)
    Takk for svar. Det jeg egentlig lurte på er det siste du sa om styring via iPad/iPhone. Når jeg kjøper evt en MacMini eller en annen Mac, blir det mtp å bruke den som en ren musikkserver, evt også noe film. Det er ikke noe poeng i seg selv med trådløs lyd til stereoen siden Macen uansett vil stå permanent i racket. Jeg trodde jeg måtte ha en Airport-sak tilkoblet for å kunne bruke iPad som fjernkontroll, men det er kanskje feil? Et viktig poeng er uansett å slippe en 5 meter lang USB fra en PC/Mac jeg har i fanget, til en ekstern DAC. Styringen av musikken må foregå trådløst slik jeg ser det.

Det er jo snakk om et nytt hus, med nytt hjemmenettverk, ny WiFi og nye hardiscer for lagring av bla musikk. Jeg kan kanskje da bruke en Airport Extreme, eller Time Capsule til dette formålet(?)

Jeg har en del musikk liggende på en harddisc i dag, lagret i Flac. Er det noe problem å bruke itunes til å styre dette, eller må det konverteres til Apple-språk på noen måte?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.670
    Sted
    Trondheim
    larkrla skrev:
    Takk for svar. Det jeg egentlig lurte på er det siste du sa om styring via iPad/iPhone. Når jeg kjøper evt en MacMini eller en annen Mac, blir det mtp å bruke den som en ren musikkserver, evt også noe film. Det er ikke noe poeng i seg selv med trådløs lyd til stereoen siden Macen uansett vil stå permanent i racket. Jeg trodde jeg måtte ha en Airport-sak tilkoblet for å kunne bruke iPad som fjernkontroll, men det er kanskje feil?
    Så lenge du har trådløskort i Macen kan du styre den med Remote-appen på iPhone. Du må antagelig sette opp et nettverk med Macen som base og koble via denne, men det skal ikke være noe stort problem.

larkrla skrev:
    Jeg har en del musikk liggende på en harddisc i dag, lagret i Flac. Er det noe problem å bruke itunes til å styre dette, eller må det konverteres til Apple-språk på noen måte?
    iTunes spiller ikke FLAC pr. idag, så du må konvertere til ALAC (Apple Lossless). Det gjør du enkelt med programmet XLD (freeware) på Macen.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    larkrla skrev:
    Er Max også et rippeprogram?

Det er det.

Free ogOFF (skriveleif) charge. ;D

Sjekk også ut Plex om du skal organisere ett film biblotek, herlig program med gode kodeker og bred støtte for alle slags videoformater (free of charge). Du kan også styre dette bibloteket med Remote Buddy applikasjonen som du kan installere på din Pad/Phone.
    (denne koster noen kr men absolutt verdt pengene)

http://www.iospirit.com/products/remotebuddy/

http://www.plexapp.com/

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg takker deg for ditt engasjement, Grandis!

Har du noen synspunkter vedr bruk TimeCapsule som Wifi-router og hd? Evt Airport Extreme + ekstern hd?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Det er bare hyggelig.

Jeg valgte en D-link 655 på bakgrunn av rekkevidde og diverse tester som ble lest men begge løsningene du skisserer vil fungere bra så langt jeg har skjønt.
    Jeg gjør noe lignende selv bare at jeg bruker en filserver (nettverksdisk) stående i kjellern som de forskjellige maskinene i nettverk henter info ifra.
    Jeg har f.eks hele Itunes bibloteket (selve filene) lagret på serveren så når jeg spiller av filene på min Macbook er det her de kommer ifra. Derifra går de til min Airport Express (trådløst) som leverer de digitale signalene til min Dac og videre i kjeden. Jeg styrer alt fra min Iphone trådløst.

Jeg bruker også en Mac Mini som står tilkoplet min Samsung Tv og kopler med DVI > HDMI kabel til min tv.Jeg henter også lyden ut digitalt herifra til mitt Samsung 5.1 anlegg og nyter Blu Ray rippede filer igjennom Plex applikasjonen, filene kommer også her ifra filserveren som står i kjelleren.

Slik jeg har forstått er hastigheten svært begrenset i de løsningene du foreslår, ihvertfall om du skal bruke dette trådløst (iflg mac1 forumet) backup tar evigheter samt filkopiering.
    Jeg ville om du skal digitalisere din hverdag (filmer, musikk..div.) gått for en løsning med bedre prossesorkraft og ytelse da gjerne en nettverksdisk som finnes i forskjellige str og ytelse.
    Kople opp denne med forbindelse til ruteren med kabel og du kan få tilgang fra alle maskiner du kopler til nettverket ditt.
    Og har du mulighet i huset ditt så legg opp punkter for opplegg til kablet nettverk, filkopiering Blu Ray filer og generelt alt vil oppleves betydelig raskerer om du kjører kablet, lagg og venting er en uting over trådløst.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn