Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tommy-

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    94
    Antall liker
    3
    Sted
    Risør
    Noen her med mac mini? Jeg kjøpte nettopp en men valgte å heve kjøpet da det bare var tull med den. Leser på nettet at mange sliter med hdmi og skjerm kortet. Noen her som har positive opplevelser med denne maskinen? Jeg vurdere å prøve meg på en til:)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.096
    Antall liker
    10.003
    Sted
    Trondheim
    Jeg har 2. Begge har oppført seg eksemplarisk. Bruker den ene på en eldgammel Appleskjerm og den andre på en SONY Bravia 40" LCD-TV.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.096
    Antall liker
    10.003
    Sted
    Trondheim
    Begge kjører Mountain Lion ja. Maskinene er fra 2010 og 2011. Den ene har en Core 2 Duo, den andre en i5 prosessor.
     

    Tommy-

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    94
    Antall liker
    3
    Sted
    Risør
    Må ha hvert noe galt med min, fikk ikke lastet ned oppdateringer på den heller. Jeg kjørte 10.8.2 på den. Får håpe neste oppfører seg eksemplarisk:)
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    Jeg har 2 MacMini, nyeste kjøpte jeg rett før jul og den gamle er ca 2 år. Ingen problemer med de og HDMI ( Sony TV ). Eneste jeg har litt problemer med er hvis jeg kobler til eksterne minnepinner/disker, da hender det at Weiss DAC'en min faller ut ( firewire ). Da må det en varmstart til før den er våken igjen...

    Funbunny
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Noen her med mac mini? Jeg kjøpte nettopp en men valgte å heve kjøpet da det bare var tull med den. Leser på nettet at mange sliter med hdmi og skjerm kortet. Noen her som har positive opplevelser med denne maskinen? Jeg vurdere å prøve meg på en til:)
    Har en MAC mini 2010. Aldri vært noe tull med den.
     
    N

    nb

    Gjest
    Problemet med slikt er at det stort sett kun er de som er misfornøyde med ett eller annet som poster det. Det er sikkert solgt et veldig stort antall Mac Mini og at det er noe krøll med noen av disse sier seg selv - det gir misfornøyde brukere som poster det på dertil egnede steder. Om man lurer på slikt er det nesten bedre å snakke med en forhandler for å prøve å lure ut av de hvor mye reklamasjoner de har.

    Datapusheren jeg brukte sa for en del år siden at de hadde sluttet med D-Link pga mye reklamasjoner. Lå på rundt 2%, dvs at selv for en produsent som - i følge butikken - har uvanlig mye feil så vil 98% av kundene ha et problemfritt liv.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.466
    Torget vurderinger
    13
    2 Mac Minier her - En (2009) som står tilkoplet i TV`en den andre (2011) brukes som musikkserver men ender snart ned i mediarommet i kjelleren. Opplever ingen problemer annet enn noen små software issues som neppe kan tilskrives maskinen i seg selv men heller bugs i programvaren. Nå skal det sies at jeg laster ned både det ene og det andre så det kan nok være en del av grunnen. Alt i alt veldig fornøyd....


    5305937561_a02b1d34c0.jpg
     
    Sist redigert:

    Tommy-

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    94
    Antall liker
    3
    Sted
    Risør
    Problemet med slikt er at det stort sett kun er de som er misfornøyde med ett eller annet som poster det. Det er sikkert solgt et veldig stort antall Mac Mini og at det er noe krøll med noen av disse sier seg selv - det gir misfornøyde brukere som poster det på dertil egnede steder. Om man lurer på slikt er det nesten bedre å snakke med en forhandler for å prøve å lure ut av de hvor mye reklamasjoner de har.

    Datapusheren jeg brukte sa for en del år siden at de hadde sluttet med D-Link pga mye reklamasjoner. Lå på rundt 2%, dvs at selv for en produsent som - i følge butikken - har uvanlig mye feil så vil 98% av kundene ha et problemfritt liv.
    Du er inne på noe der ja:)

    Jeg begynte å lure på om den var kresen på hdmi kabelen,så prøvde en som skal være av bedre kvalitet,men samme greiene skjedde da også,så sendte den bare tilbake til Apple.

    Servicen kan man ikke klage på hvertfall;)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hei!
    har en AppleTV i stua tilkoblet med kabel, og med den har jeg tilgang til all musikken min på min MacBook Pro.
    har i det siste hatt trøbbel med at når jeg setter på en plate fra MB gjennom AppleTV så henger den seg opp og stopper avspillingen, løsningen er da og gå ett steg tilbake og starte avspilling på nytt. Noen andre som har hatt lignende problem?
    Router er TimeCapsule
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Du har siste SW versjoner på TC og ATV? Det var nylig oppdateringer til Extreme og ATV iallfall.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Ikke siste på TC, den fungerte ikke her. Koblet seg fra nett etter ca 1min så den har den forrige, resten er up to date
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Da ville jeg undersøkt hvorfor TC ikke oppfører seg med siste SW. Min erfaring er at Apple kan være litt vinglete når enheter ikke har siste versjoner.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det skjedde noe her etter "siste" oppdatering av TC, like etter fikk jeg beskjed om at sikkerhetskopieringen var avbrutt og slik fortsatte det.
    Så måtte jeg til med slikt jeg ikke trives med (prøve å finne ut av hva/hvor feilen ligger), men følte jo at jeg burde (vil jo ha sikkerhetskopiering)
    Veit jo knapt hvordan jeg kommer inn på og eventuelt fikser ting i TC og lignende, men gikk til verks og i orden ble det, men med min hukommelse og på slikt som for egen del ikke er av særlig interesse så kan jeg dessverre ikke si hva jeg gjorde...........har glemt/fortrengt det........dumt men sant:cool:

    Kan kanskje være noe som hadde gått i dvale e.l..........alt var dog påslått og TC funket hele tiden som basestasjon for airport.

    Mvh.KW
     

    SaanAvSalve

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2013
    Innlegg
    45
    Antall liker
    2
    Siden jeg vurderer å skaffe meg en mac mini som "server", leker jeg litt med skjermdeling på de to bærbare macene i leiligheten. Er fornøyd med at det er raskt og enkelt å sette opp, men dessverre lagger det litt. Når jeg f.eks. scroller i Spotify, tar det et par sekund før det viser seg på skjermen. Begge macbookene er koblet til nettet trådløst, på samme måte som en eventuell mac mini kommer til å være tilkoblet. Har noen tips til hvordan jeg kan få skjermdelingen bedre, eller vil det alltid henge litt?
     

    Tommy-

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    94
    Antall liker
    3
    Sted
    Risør
    Hei igjen.
    Prøver meg på mac mini nr 2 nå med samme feil (rosa skjerm) har vel lest meg frem til at mac og Philips Tver er en dårlig kombinasjon. Noen her som bruker nettopp dette med bra resultat?
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Hei igjen.
    Prøver meg på mac mini nr 2 nå med samme feil (rosa skjerm) har vel lest meg frem til at mac og Philips Tver er en dårlig kombinasjon. Noen her som bruker nettopp dette med bra resultat?
    Jeg googlet og fant dette men du har kanskje forsøkt dette?

    After browsing the web for some time I found that the 'HDMI problem' between my Philips TV and my MacMini was caused by an incompatible handshake between the TV and MacMini (which runs Lion). The solution that worked for me is to add a file to the 'Overrides' folder on your Mac. See below:

    1. Download DisplayVendorID-410c.zip
    2. Unarchive it
    3. In the Finder, go to (using cmd-shift-G) the directory /System/Library/Displays/Overrides/
    4. Place the entire directory you unarchived in step 2 (DisplayVendorID-410c) in the directory /System/Library/Displays/Overrides/
    5. Reboot
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er "it konsulent" for mine foreldre som er pensjonister. Tidligere hadde de hver sin Windows XP pc og jeg måtte titt og ofte ut og fikse ting, spesielt for far som var helt blank på data. Fikk han så over på mac og det har fungert over all forventning med lite eller ingen behov for hjelp de siste årene. Nå røk nettopp mor sin laptop og jeg vurderer å få henne også over på mac.
    Bruksområdene er svært enkle: Mail, nettbank og nettsurfing.

    Fordeler:
    · Mer stabilt system
    · Samme type OS som far
    · Felles backupsystem

    Ulemper:
    · Må lære seg nytt OS (er mest bekymret for dette)
    · (mye)Dyrere, 15" laptop med ssd
    · Jeg kan lite om mac, (men kan google)

    Noen andre gode argumenter for å velge mac? (ingen av dem har smartphone)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    ey
    Hjemme har jeg en TC, på jobb har jeg en AE. Er det på noen finurlige vis mulig og linke disse sammen slik at jeg kan få tilgang til TC disken på jobb?
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Standard port-forwarding bør gjøre susen, uvhengig om du har eplerouter på jobb eller ei.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan går jeg frem for å få en liste over ALT som jeg har liggende i iTunesbiblioteket av musikk?

    Jeg har prøvd «eksporter bibliotek» som generer en .xml fil, men ikke faen om jeg får åpnet den filen på en vettug!!! måte; hverken i en nettleser (Safari/Opera) eller tekstbehandler (TextEdit). Hva gjøre jeg feil?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan går jeg frem for å få en liste over ALT som jeg har liggende i iTunesbiblioteket av musikk?
    File -> Print ...
    Takker Class!

    Neste spørsmål blir da:

    Jeg har lagret den via Print som pdf fil. Er det en enkel måte jeg nå kan gå inn i denne pdf filen for å redigere (slette oppføringer).Å gjøre dette i Forhåndsvisninger syens ikke spesielt velegnet.

    Føler meg litt dum her…
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    For å redigere PDF-er har jeg aldri funnet noe brukbart (uten å ha lett veldig mye riktignok..) utover Adobe sine dyre/komersielle program og det er lenge siden, Acrobat Destiller eller hva det nå het en gang.

    Men Open Office, nyere MS Office og slikt kan vel redigere PDF? Apples Word-variant, hva den nå heter igjen? PDF-formatet er ikke så lukket som det engang var.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert dumt spørsmål, men jeg har ikke greie på Spotify, så ber om takhøyde. Mulig det har vært tatt opp før også i denne framifrå tråden:)

    Vi har imidlertid en MBP13 Retina med Spotify Premium, og Airplayhøyttalere fra Libratone. Jeg har pleid å spille fra iTunes, som har integrert AirPlay, men fins denne funksjonen nå på Spotify? Eller er vi nødt å bruke lyd ut-funksjonen i OSX?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.390
    Antall liker
    11.223
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bare fant ut noe nå nettopp. Jeg bruker mac, forskjellige win innstallasjoner, forskjellige linux distros etc..
    På denne laptopen jeg sitter på nå er det en ubuntu innstallasjon.
    Har en iphone5 helt oppdatert. Når jeg kobler telefonen til laptopen (medfølgende kabel) så er det mulig å aksessere omtrent alt innhold på tlf. uten å oppgi en eneste kode av noe slag. Den har ikke vært koblet til tidligere og ingen software tilhørende iphone er innstallert på denen. Dette fikk jeg ikke til i eks. win (på macen var allerede itunes innstallert).

    Tilgang til alle kjøpte apps, bilder, videoer, musikk etc. alt ligger vid åpent på telefonen.
    Nå er jeg ikke sikker men det kan jo være det skal være slik. Bare syntes det virket litt merkelig.
    Screenshot from 2013-03-31 17:44:22.jpg
    Screenshot from 2013-03-31 17:42:52.jpg
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan går jeg frem for å få en liste over ALT som jeg har liggende i iTunesbiblioteket av musikk?
    File -> Print ...
    Takker Class!

    Neste spørsmål blir da:

    Jeg har lagret den via Print som pdf fil. Er det en enkel måte jeg nå kan gå inn i denne pdf filen for å redigere (slette oppføringer).Å gjøre dette i Forhåndsvisninger syens ikke spesielt velegnet.

    Føler meg litt dum her…
    Da ble ting enklere!

    iTunes kan eksportere hele biblioteket/spillelister i xml-format. Siden Apple er litt vanskelig er det vanskelig for andre program å håndtere denne for å gjøre det hele lesbart for menneskelige øyne.

    Endelig fant jeg redningen:

    iTunesXMLparser v1.3

    Du laster inn den eksporterte xml-fila fra iTunes inn i dette programmet, og har masse valg over hva som skal taes med. Deretter eksporteres det hele som txt-fil til avbenyttelse i diverse tekstbehandlere/regneark (Excel)

    Ypperlig!
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    365
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Ipad 2 slutta og lade. Tror det kan være 30 pins kontakten som er sliten. (Ikke kabel enden da jeg har flere)
    har googla litt uten funn av samme slag.
    noen som har hørt om lignende??
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.811
    Noen som har tanker om lydkvalitet på Airplay?

    Snakker om overføring av vanlig cd-kvalitet, 16/44. Det hadde vært utrolig deilig å kunne gjemme bort den bråkete serveren. Men hvis kablet forbindelse er veldig mye bedre....

    Takknemlig for svar og evt linker til artikler osv. Streamer til Marantz nye na-11s1, som er airplaykompatibel.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    16/44 kan overføres bitperfect så jeg bruker stort sett ikke annet uten å miste nattesøvnen.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.811
    Bitperfect får holde :)

    Finnes det noen workarounds/add-ons eller andre smarte tricks for å få høyere oppløsning?

    Ikke noe kjempepoeng for meg, men greit å vite lizm ?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Tør jeg spørre. Ripper fra Mac Mini med XLD til NAS disk. Satt til WAV.
    1. Det rippes, men musikksporene legger seg ikke i folder, de blir liggende som separate musikkfiler på NAS`en. jeg må deretter opprette foldere og trekke filene inn. Har prøvd med andre format, men samme problem. Noen som vet om det er sånn eller finnes andre settinger?

    2.
    Bruker Audirvana som avspiller, satt til å samarbeide med iTunes. Fungerer det også, men når jeg har rippet en plate dukker den ikke opp i iTunes biblioteket. Hvorfor eller hva kan jeg gjøre?

    Håper på forståelse for spørsmålene.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Tør jeg spørre. Ripper fra Mac Mini med XLD til NAS disk. Satt til WAV.
    1. Det rippes, men musikksporene legger seg ikke i folder, de blir liggende som separate musikkfiler på NAS`en. jeg må deretter opprette foldere og trekke filene inn. Har prøvd med andre format, men samme problem. Noen som vet om det er sånn eller finnes andre settinger?

    2.
    Bruker Audirvana som avspiller, satt til å samarbeide med iTunes. Fungerer det også, men når jeg har rippet en plate dukker den ikke opp i iTunes biblioteket. Hvorfor eller hva kan jeg gjøre?

    Håper på forståelse for spørsmålene.
    Usikker på hva du mener her. Angår 1 og 2 samme musikkbibliotek? Og er det et iTunesbibliotek?

    I så fall; hvorfor bruker du XLD og ikke iTunes til å rippe?

    til 2): Rippet med hva? XLD? I så tilfelle så må du jo uansett importere sangene til iTunes.
     
    N

    nb

    Gjest
    Snakker om overføring av vanlig cd-kvalitet, 16/44. Det hadde vært utrolig deilig å kunne gjemme bort den bråkete serveren. Men hvis kablet forbindelse er veldig mye bedre....
    Stereo 16/44.1 er sånn ca 1.4 megabit / sekund (16 bits * 44100 samples / sekund * 2 kanaler) så du skal ha en ganske råtten trådløsforbindelse for at det ikke skal fungere greit. Kablet er selsvagt best, men det er mest fordi det er stabilt meget raskt, gitt tilstrekkelig tilgjengelig båndbredde er det ikke noe problem med trådløst per se. Utover de som er såpass outerte at de mener de kan høre om noe er spillt over WiFi eller trådløst da, men de er det neppe stor grunn til å ta veldig seriøst.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Takk. Ja, det gjelder det samme biblioteket. Bruker XLD som ripper fordi det skal være en bedre og mer nøyaktig riper enn iTunes.
    Audirvana finner filene på NAS disken, men for å opprettholde remote funksjon fra iPad er den satt til å spille igjennom iTunes så du kan nærmest glemme iTunes :)

    Musikken rippes som filer, men ikke lagt i en folder som iTunes gjør.

    Tør jeg spørre. Ripper fra Mac Mini med XLD til NAS disk. Satt til WAV.
    1. Det rippes, men musikksporene legger seg ikke i folder, de blir liggende som separate musikkfiler på NAS`en. jeg må deretter opprette foldere og trekke filene inn. Har prøvd med andre format, men samme problem. Noen som vet om det er sånn eller finnes andre settinger?

    2.
    Bruker Audirvana som avspiller, satt til å samarbeide med iTunes. Fungerer det også, men når jeg har rippet en plate dukker den ikke opp i iTunes biblioteket. Hvorfor eller hva kan jeg gjøre?

    Håper på forståelse for spørsmålene.
    Usikker på hva du mener her. Angår 1 og 2 samme musikkbibliotek? Og er det et iTunesbibliotek?

    I så fall; hvorfor bruker du XLD og ikke iTunes til å rippe?

    til 2): Rippet med hva? XLD? I så tilfelle så må du jo uansett importere sangene til iTunes.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn