Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.448
    Sted
    Holmestrand
    Jeg kontaktet Telenor, online.mail og fikk hjelp pr.telefon. Slettet e-mail konto og installerte på nytt og da ble jeg kvitt disse 29 ooo mailene men etter ei uke kom de tilbake igjen, det står nå at det lastes inn 23000 mailer av 76000, men de kommer ikke inn i mailboksen, bare at nedlasting foregår.
    Dette gjelder MB pro fra 2011 og MB pro fra 2018, samme mail konto. På El-kjøp var det ikke noe hjelp å få selv om jeg har betalt for support. Fikk bare telefonnummer til Telenor online. Tror ikke de kan så mye egentlig om apple.
    Dette er jo eposten, ikke macen som er problemet.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.196
    Jeg får 10 mailer hver dag fra liksom McAffee om at kontoen min er opphørt, jeg er truet og jeg må fornye, men det er søppelpost, jeg fornyet McAffee i våres og betalte for 2 år. (Elkjøp ordnet det)
    Masse søppelpost hver dag. Spamfilter ute av drift ja.
    Jeg må foreta meg noe men jeg må gå til noen som kan gjøre det for meg tror jeg.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.448
    Sted
    Holmestrand
    Logg deg inn via webmail, så ser du hva som egentlig er på mailkontoen din.
    Og kvitt deg med mcaffee med en gang. McAffee er i utgangspunkte søppelprogram som lager mer problemer enn det løser.

Mailen til Telenor har svømt over av søppelpost de siste par årene- spamfiltrene ser ut til å være ikkeeksisterende.

Du må stille mailprogrammet ditt til å slette mail på serveren når du tømmer papirkurven. Det ser ut som at det ikke blir slettet på serveren.

Jeg har opplevd at dersom du har ekstremt mye mail, så kan mailklienten til Apple slite i en del tilfeller.
    Det jeg har endt opp med å gjøre i sånne tilfeller er å sette opp Microsoft Outlook 365 mailklient via imap. (Alternativt Mozilla Thunderbird, om du ikke vil betale).

Macen fra 2011 er nok i prinsippet ikke spesielt brukbar lengre, rett og slett for at den ikke får oppdateringer på os.

Johan-Kr
    Styr unna outlook.
    Thunderbird er mye bedre.
    Det kan hende at det er enklere å rydde fra webklient?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.448
    Sted
    Holmestrand
    Jeg får 10 mailer hver dag fra liksom McAffee om at kontoen min er opphørt, jeg er truet og jeg må fornye, men det er søppelpost, jeg fornyet McAffee i våres og betalte for 2 år. (Elkjøp ordnet det)
    Jeg må foreta meg noe men jeg må gå til noen som kan gjøre det for meg tror jeg.
    Ellers er det verdt å betale noen kroner for spamsieve på mac-en.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.214
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dette er jo eposten, ikke macen som er problemet.
    Ikke nødvendigvis. Mailprogrammet på maskina fikser ikke mengden mail, og spinner i ring.

Jeg måtte ta ut Apple mail hos en kunde for å få stabilisert tingene.

Johan-Kr

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.214
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hiv ut McAffee.

Alle de mailene du får om virus osv er spam, og ikke indikasjon på at det er macen det er feil med.

Både outlook og thunderbird har fungerende spamfilter.

Johan-Kr

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.448
    Sted
    Holmestrand
    Ikke nødvendigvis. Mailprogrammet på maskina fikser ikke mengden mail, og spinner i ring.

Jeg måtte ta ut Apple mail hos en kunde for å få stabilisert tingene.

Johan-Kr
    Det kan skje. Helt klart.
    Og der er Thunderbird mye bedre.
    Jeg bruker ofte en annen computer til å rydde i slike situasjoner.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.196
    Takk, gode råd og jeg får se hva jeg får til i morgen. Lei av dette. Og kjøper jeg ny MB så blir det vel likedan med den online kontoen jeg har.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.448
    Sted
    Holmestrand
    Takk, gode råd og jeg får se hva jeg får til i morgen. Lei av dette. Og kjøper jeg ny MB så blir det vel likedan med den online kontoen jeg har.
    Tenker det rr smart å få ryddet uansett, ja. Kan sikkert hjelpe deg med mailkontoen hvis du ikke får ordnet det.
    En gammel pc med Linux og thunderbird ordner det.
    Er det mye vedlegg?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.677
    Sted
    Trondheim
    Da må du vel ha vært blant de aller første i Norge?

Til tross for at noen av mine nærmeste kompiser var Apple-heads så var det først på tidlig 2000-tall jeg konverterte.

Teknisk interessert om ikke skolert så kom jeg til et tidsskille hvor det ikke lenger var så viktig å forstå hvordan alt virket, som at det hele virket, hver gang og hele tiden.
    Jeg fikk min første Mac i august 1986, men brukte bl.a. den første Macen som kom til landet i juni 1984, så strengt tatt har jeg vært fast Macbruker siden 1986 og ikke 1984, 37 år, ikke 39.
    I perioden 1983 til 1986 jobbet jeg i skolen og brukte mest TIKI og Scandis.

Jeg har vært gjennom: Mac Plus, Mac SE, Mac SE/30, Mac II cx, Mac II ci, Mac II fx, Quadra 800, Quadra 900, Quadra 950, iMac, iMac SE, Mac Pro og mange forskjellige bærbare (startet med en PowerBook 170, selv om jeg også brukte den første bærbare Macen (https://en.wikipedia.org/wiki/Macintosh_Portable)). Akkurat nå har jeg en iMac på hytta, en M2Pro Mac mini, en 2013 MacBook Pro og en 14" M2Pro MacBook Pro.

Jeg er vel også kanskje en av de få her som har vært på WWDC i San Francisco og sett Steve Jobs live på scenen (2 ganger).

Sist redigert:

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.196
    Tenker det rr smart å få ryddet uansett, ja. Kan sikkert hjelpe deg med mailkontoen hvis du ikke får ordnet det.
    En gammel pc med Linux og thunderbird ordner det.
    Er det mye vedlegg?
    Mye vedlegg? vet ikke hva jeg skal svare på det.
    Linux og thunderbird har jeg aldri hørt om, så på det nivået er jeg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.867
    Sted
    Sunnmøre
    thunderbird har jeg aldri hørt om
    Thunderbird er ein e-postklient som Apple Mail, berre betre. Finst for både Mac, Linux og Windows. Erfaringa mi er også at IMAP-e-post uansett fungerer betre om ein deler opp postkassene i fleire små enn om ein har tusenvis av e-post i same.

I praktisk bruk knusar diverre Gmail framleis alt, om ein kan leva med å dela alt med Google.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.883
    Jeg har et problem jeg håper noen av eplehodene kan hjelpe med.

Jeg foreleser i kommunikasjonsfaglig på Høyskolen Kristiania. I forelesningene har jeg behov for å vise en haug med videoklipp. Først og fremst fra YouTube, men også fra andre nettsteder. Klippene brukes kun i undervisningsøyemed i lukkede forsamlinger og det er derfor ingen issues med rettigheter osv..

Fra YouTube bruker jeg gratisvarianten med å sette inn ssetter www. Det funker som regel, men av og til går det ikke. Fra andre nettsteder får jeg det ikke til i det hele tatt.

Jeg har behov for noe som gjør at jeg kan laste ned klippene til en mappe på skrivebordet på Macen, slik at jeg kan kopiere dem inn i forskjellige powerpointer.

Vet at det er mange jalla-tjenester, både gratis og pay, som på ingen måte er trygge.

Tips på gode og trygge tjenester mottas med stor takk!

Har forsøkt å google, men ikke kommet frem til noe som ser fornuftig ut.

Sist redigert:

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.883
    Kjære venner.
    Takk for velmente tips, men jeg er fullstendig føkkings ubrukelig når det gjelder slike avanserte verktøy. Burde kanskje ha skrevet det i den første mailen ;)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.677
    Sted
    Trondheim
    Hentet JDownloader nå. Funker fint, men fy for et GUI. Et brukergrensesnitt av utviklere for utviklere. En kopi av et Windows GUI i en MacApp. Det går kaldt nedover ryggen. Har dere ikke noe bedre?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.788
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har du først brukt noe tid (30min bør holde for de aller fleste) og funnet de behov du trenger så er det såre enkelt. No worries.
    Ikke minst bra nå det er oppe (i bakgrunn) og finner nedlastbare filer/videoer bare du ctrl+c på en link i en nettleser.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.677
    Sted
    Trondheim
    Og der ser du Windows-fokuset. Det er Cmd-c på Mac. Eller er det en funksjon som ikke har med kopiering å gjøre? I så fall stemmer jo ikke ctrl-c med Windowskonvensjoner en gang.

Det er ikke det at jeg ikke klarer å bruke det, jeg har tross alt undervist i IT i nesten 40 år og jobbet veldig mye med brukergrensesnittproblematikk. Det programmet er et ganske bra eksempel på hvordan det ikke skal gjøres.

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.788
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kom gjerne med forslag selv siden du er eksperten her inne. Du burde vist utviklerne hvordan det skal gjøres.

Et relativt universielt, gratis verktøy for å laste ned multimedia filer fra mange forskjellige nettsider. Synd at det ikke faller i smak hos enkelte, men sånn er det. Brukeropplevelse er ofte en subjektiv greie.
    Jeg skrev at det har en høy terskel men prøv heller å hjelpe til ( i stedet for å finne feil og kritisere) å finne et verktøy, gjerne gratis som er godt egnet til det spørsmålet som ble stilt. Det var bare et forslag og svar til spørsmål som ble stilt. Liker en det ikke, prøv noe annet.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.867
    Sted
    Sunnmøre
    Og der ser du Windows-fokuset. Det er Cmd-c på Mac. Eller er det en funksjon som ikke har med kopiering å gjøre? I så fall stemmer jo ikke ctrl-c med Windowskonvensjoner en gang.

Det er ikke det at jeg ikke klarer å bruke det, jeg har tross alt undervist i IT i nesten 40 år og jobbet veldig mye med brukergrensesnittproblematikk. Det programmet er et ganske bra eksempel på hvordan det ikke skal gjøres.
    Dette er vel eit velkjent problem når UI er skrive i Java, det er ikkje heilt bra på noka plattform.

Eg ser at det finst ein frontend til youtube-dl, men eg veit ingenting om kvaliteten, så eg har ikkje lyst til å lenkja til det (bruker ikkje MacOS for tida).

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.677
    Sted
    Trondheim
    Det er et godt poeng @Tweedjakke.
    Jeg synes det mangler fokus - de har ikke helt greid å definere hvem brukerne er, og derfor har de fyllt på med funksjoner som de selv tror de trenger. Så for dem, og for en del utviklere med it-kunnskaper fungerer det helt sikkert helt greit. Det er jo et kjent problem - man lager noe man selv synes er greit uten å tenke på at en selv ikke nødvendigvis er representativ for det tenkte målgruppen.
    Eller så har de lagd et verktøy for seg selv og sitt eget bruk og så funnet ut at de like gjerne kunne legge det ut slik at andre også kan bruke det. I så fall er det jo helt greit. Men det blir jo ikke enklere å bruke av den grunn.
    Jeg innser jo at et verktøy som skal gjøre mange ting fort kan få et litt komplisert GUI (men ikke nødvendigvis), spørsmålet er bare om dette er et slikt verktøy. Det kan jeg ikke se at det er.

Men det er gratis og gjør jo det noen trenger så sånn sett er det litt unødvendig å kritisere det, men er det nå virkelig nødvendig å gjøre det så komplisert?

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.448
    Sted
    Holmestrand
    Det er et godt poeng @Tweedjakke.
    Jeg synes det mangler fokus - de har ikke helt greid å definere hvem brukerne er, og derfor har de fyllt på med funksjoner som de selv tror de trenger. Så for dem, og for en del utviklere med it-kunnskaper fungerer det helt sikkert helt greit. Det er jo et kjent problem - man lager noe man selv synes er greit uten å tenke på at en selv ikke nødvendigvis er representativ for det tenkte målgruppen.
    Eller så har de lagd et verktøy for seg selv og sitt eget bruk og så funnet ut at de like gjerne kunne legge det ut slik at andre også kan bruke det. I så fall er det jo helt greit. Men det blir jo ikke enklere å bruke av den grunn.
    Jeg innser jo at et verktøy som skal gjøre mange ting fort kan få et litt komplisert GUI (men ikke nødvendigvis), spørsmålet er bare om dette er et slikt verktøy. Det kan jeg ikke se at det er.

Men det er gratis og gjør jo det noen trenger så sånn sett er det litt unødvendig å kritisere det, men er det nå virkelig nødvendig å gjøre det så komplisert?
    Nå er det slik at en del slike programmer er laget nettopp for å dekke egne behov, uten noen forutgående analyse av hva andre trenger, eller om andre forstår det. Når det så fungerer er det ikke alltid tiden for å gjøre det til et produkt er der.
    I 1995 begynte jeg for meg selv. Etter et par dager fant jeg ut at jeg måtte skrive timesedler, fakturere og slikt. På hotellet samme kveld snekret jeg sammen et «system» for timeregistrering i FileMaker som jeg allerede hadde på mac-en. Dette ble etter hvert kunderegister, varelager, faktura, timer etc etc.
    Det hele så ikke ut i måneskinn, og var preget av en logikk som krevde en viss velvilje…
    Dette gjorde jobben for meg i en hel del år. Det ble gitt bort til 2-3 andre som også brukte det.
    Transaksjonen ble gjort med garanti om absolutt ingen support. 😂
    Tror dette kan være et slikt program.

Sist redigert:

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.883
    Nå var det ikke noe krav fra meg at det måtte være gratis. Kan gjerne betale, hvis systemet er enkelt og pålitelig. Brukere tidligere Iskysoft, men det opphørte plutselig (og tok med seg alle mine lagrede filmer i dragsuget.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Herrejesus. Bare søk på youtube downloader. Bare copy/paste nettaddressen inn og laste ned.

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.788
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nå spurte han om flere tjenester (uten å nevne hvilke) enn youtube da.
    Først og fremst fra YouTube, men også fra andre nettsteder.
    Klart, brukes kun youtube er en enkel dedikert online tjeneste til formålet enklest.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Det fins en tjeneste for de fleste nettsteder, og det var vel bare ikke snakk om å laste ned hundrevis av klipp, så jeg vil tro dette er en grei løsning.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.677
    Sted
    Trondheim
    JDownloader gjør jo det det blir spurt om. Og man klarer jo greit å bruke det med litt tilvenning, så det er jo et greit alternativ. Man behøver jo ikke være spesielt teknisk av seg for å bruke det selv om det sikkert er en fordel. "And the price is right".
    Brukergrensesnittet er grusomt, men man venner seg jo til det meste.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.883
    @nma Riktignok er jeg ikke helt fjellstø i alt som har med internett å gjøre, men google kan jeg. Som jeg skrev i mitt første innlegg, som du kanskje ikke leste så nøye, er det endel av de tjenestene som dukker opp når du googler, som ser tilforlatelige ut, men som bringer med seg malware.

Jeg forsøkte å spørre om tips til en tjeneste som både er enkel og trygg.

At du synes jeg er dum, får jeg heller leve med.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Svaret på alle spørsmål i dag er "det er bare å google".
    Men noen ganger så kan det være greit å spørre om noen vet om og kanskje har erfaring med ei løsning som faktisk fungerer.
    :)
    Det var et poeng i det originale innlegget at Google ikke ga svar. Men på Google ga meg mange svar på første forsøk uten at jeg hadde brukt noen kryptiske søkeord eller andre triks. Da blir man gjerne trigget, menmen det er jo ikke verdens undergang😀

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.448
    Sted
    Holmestrand
    @nma Riktignok er jeg ikke helt fjellstø i alt som har med internett å gjøre, men google kan jeg. Som jeg skrev i mitt første innlegg, som du kanskje ikke leste så nøye, er det endel av de tjenestene som dukker opp når du googler, som ser tilforlatelige ut, men som bringer med seg malware.

Jeg er IT-ansvarlig i et middels stort selskap,
    Jeg applauderer din måte å gjøre dette på.
    Du bruker andre til å prekvalifisere Sw som du ellers ikke har kjennskap til.
    Det er selvsagt ingen garanti,
    men det kan være det som gjør forskjellen,
    du sparer tid og samtidig blir dette delt med oss andre.

De som mener riktig svar er "det er bare å google" kan vel "bare la være å lese spørsmål" fra oss treskaller?
    En fortsatt fin søndag til alle. :)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.448
    Sted
    Holmestrand
    Det var et poeng i det originale innlegget at Google ikke ga svar. Men på Google ga meg mange svar på første forsøk uten at jeg hadde brukt noen kryptiske søkeord eller andre triks. Da blir man gjerne trigget, menmen det er jo ikke verdens undergang😀
    Joda, ser den, men man får mer eller mindre daglig slengt til seg at "det er bare å google" nærmest uansett spørsmål eller anledning.
    Ellers er jeg helt enig med deg.
    Verden går nok ikke under.
    ;)

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1

Det er kanskje en og annen popup når jeg er på mobil, men dette er mer eller mindre forventet), men kan ikke se at malware er noe problem. Det er jo bare til å laste ned videofilen og ikke klikke på alt annet som blinker.

StoneFree

Medlem
    Ble medlem
    23.04.2023
    Antall liker
    122
    Sted
    Kølis
    Jeg bruker Downie eller PullTube på Mac. Begge koster penger, men har fungert utmerket over flere år of på forskjellige maskiner.
    På Downie trekker jeg bare url fra Safari over i vinduet, eller over ikonet.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.011
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Nei, jeg har ikke peiling nok til å være det. Men jeg har hatt samme behov og samme bekymring som trådstarter. Det fins alt mulig drit på internett, så jeg er oftere skeptisk enn overbevist, spesielt når noe er praktisk og gratis men ikke åpen kildekode.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok greit å være skeptisk til mye på internett, så fortsett med det. Mulig jeg gir inntrykk av å være «slapphendt». Det er ikke akkurat tilfelle, men er nok mer et resultat av at jeg for det meste vet «hva som er hva». Her er det ikke snakk om å kjøre et potensielt skadelig program. Det er kun snakk om en nettside som lar deg laste ned en videofil

Nå testet jeg https://downloaderto.com/en/ fra mobilen på 4g (siden jeg har adblocker installert på selve ruteren ++). Den siden vare rimelig ren uten noe reklame. Der var det bare å lime inn nettaddressen til videoen, velge oppløsning og vente noen sekunder. Når jeg trykket på «download» complete så fikk jeg en popup til en bettingside. Da var det bare å lukke popupen, og lagre filen.

På desktop vil jeg anbefale at man installerer «ublock origin», så vil sannsynligvis den beskytte deg fra tilnærmet alle popups og annen styggedom.

Alt i alt vil jeg si at å bruke disse nedlastingssidene er den beste løsningen her. Det blir ikke enklere enn dette og man trenger ikke fikle med et program man ikke helt finner ut av. (Ideellt sett burde jo programmet vært like enkelt som disse sidene.. som jo er litt ironisk)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn