Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.288
    og så til noe helt annet:

Noen som kan anbefale et program for design/innredning? Holder på å kjøpe en leilighet over to plan i et bygg som først blir ferdig utpå høsten en gang, og hvor vi i stor grad kan legge føringer for hvilke løsninger vi ønsker oss.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Litt i stil med noruego, har jeg også en forespørsel av litt alternativ karakter.

Tenker på å kjøpe iPad (1) til min datter (3 år).

Tror det er en god ide basert på hvordan hun har glede av å bruke iPhonen min. Men. Hvis hun skal bruge det 100% selvstendig, krever det litt tilpasning (så hun fx. ikke roter seg inn i instillingene og sletter netverk e.l.). Jeg tenker noe i stil med:

- Legge linker ut i form av ikoner som direkte starter spesifikke film og/eller musik (pr. album, nummer, eller artist)?
    - Låse alle andre apps enn dem jeg spesifiserer.

Burde være muligt? Noen som har erfaring å dele?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.120
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nettopp testet ipad2.. Dvs. supert kort test. Hvorfor denne hypen skjønner ikke jeg. Men det kommer sikkert an på ønsket bruksmønster om en har lyst å oppgradere fra v1.0

C

Cappuccino

Gjest
    Jeg venter nå til ipad3 da den vel kommer til å ha mye bedre skjerm og oppløsning. Klarer meg fint med ipad1 så lenge.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.533
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil gratulere alle iMennesker med bugfri overgang til sommertid.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg, og Eplehuset hørte heller aldrig fra Apple angående "Airport detter ut" problemet med min maskin. Etter Eplehuset forsøkte reparasjon 3 ganger tok de saken i egne hender og gav meg ny maskin. Har ikke hatt non problemer med den nye maskin.

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2008
    Antall liker
    0
    niels skrev:
    Jeg, og Eplehuset hørte heller aldri fra Apple angående "Airport detter ut" problemet med min maskin. Etter Eplehuset forsøkte reparasjon 3 ganger tok de saken i egne hender og gav meg ny maskin. Har ikke hatt non problemer med den nye maskin.
    Tror du var ganske heldig at du hadde kjøpt din maskin hos en lokal forhandler som faktisk følger regelverket. De fleste nettbutikker som opererer i Norge er jo også profesjonelle når det gjelder slikt, men det finnes alltid unntak. Amentio som et eksempel har fått mange dårlige rykter på seg opp igjennom årene. Går ikke så bra med de om dagen.

Men det er jo helt utrolig at en person skal måtte gå til de lengder mannen i overnevnte sak gjør for å få løst problemet, og holdingen til Apple er jo forkastelig for å si det mildt. Jeg er ingen Apple hater, men ikke fanboi heller. Som et firma så gjør de utrolig mye bra, men til tider så skriker det idioti igjennom på Microsoft anno Windows ME igjennom...

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Den dagen jeg for problemer og slik behandling innenfor garantitiden av ett Apple produkt kan de lage så gode maskiner og programvare de vil, da slutter jeg å kjøpe maskiner og utstyr fra dem. Latterlig av dem og jeg blir nesten flau på deres vegne. (ref. saken ovenfor)

V

vredensgnag

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    vredensgnag skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Syns man skal lese kommentarene på den linken. ;D
    Vet ikke om jeg vil ;D 1 april ?
    Han er jo ganske slapp forbruker. Journalisten korrigerer også noen punkt.
    Det er seks måneders garantitid på forbruksartikler som batterier, og han ventet syv måneder med å klage.
    Hva er så formålet med å klage igjen? Høre avslaget en gang til?

Et godt råd. Følg med på MacRumors.com etter at man har kjøpt nytt fra Apple. Får de barnesykdommer så nevnes de der først, samt hva man skal gjøre for å få dem utbedret.

Omtrent på samme tid som ham i artikkelen kjøpte jeg ny MBP, og på MacRumors ble det rapportert at disse hadde en dårlig batterigenerasjon. Man skulle sjekke batch-ID, og om denne lå i et visst spenn var det bare å fylle ut info på en nettside Apple hadde opprettet, så ville man få tilsendt nytt batteri. Det lå i posten noen dager etter - og jeg hadde to batterier, det første utviklet aldri symptomer.

Han i artikkelen var slapp. Jeg syns det er dårlig av Apple at de ikke følger opp en henvendelse fra Forbrukerrådet, men saken har også et dårlig grunnlag.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.254
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes nå at det ikke skal være nødvendig å følge med på nettet for å finne ut om det kan være noen produksjonsfeil på en maskin man har kjøpt.

Men jeg synes også at kjøperen i dette tilfellet har vært litt "slapp". Feilen oppstår i desember, og han melder ikke fra før i oktober neste år? Dessuten tar han ikke kontakt med butikken der han har kjøpt varen (AppleStore), men sender et brev til Apple. Hvor i Apple? Apple Norge (som vel har ca 3 ansatte)? Jeg tror jeg kan garantere at Apple ikke har noe apparat for å håndtere slike henvendelser som går utenfor normal kanaler. Apple er et utrolig hierarkisk oppbygd firma, med store begrensninger på hva de forskjellige nivåene har lov til å gjøre. Temmelig sikker på at Apple Norge ikke har lov til å svare på slike henvendelser, men må sende dem videre til Apple Nordic (i Sverige?) som sikkert må sende dem videre til Apple Europe (London?).

Denne saken ville vært løst hvis han, da feilen oppstod, hadde tatt en telefon til AppleStore.

V

vredensgnag

Gjest
    otare skrev:
    Jeg synes nå at det ikke skal være nødvendig å følge med på nettet for å finne ut om det kan være noen produksjonsfeil på en maskin man har kjøpt.
    Det er jeg helt enig i - men MacRumors har heller ikke noe offisielt med Apple å gjøre, men er et greit sted å gå for å få løpende info, bl.a. når det gjelder meldinger Apple sender ut. Så det var et tips.

Ellers står det tydelig hva man har av rettigheter i kjøpskontrakten, skulle jeg tro. Den får man jo når man kjøper via AppleStore.

Mange leverandører har ingen garantitid på batterier, så seks måneder er rene luksusen. Han fikk problemer med en gang, og fortsatte likevel å bruke en bærbar som "knitret" når han tok på den?

Tulling.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.288
    Trenger noen nye lukkede hodetelefoner til iPhone og MBP på reiser. Hva kan anbefales som gir god lyd og lyttekomfort for noen timer i slengen, men som slipper minimalt med lyd ut til omgivelsene?

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Husker/vet ikke hvem det er, men han har laget Airplayer - programvare som til dels kan simulere Airplay-mottaker. Virker sånn litt so-so med film/bilder, men har så langt ikke støttet musik pga. krypteringen. Så kanskje nå...

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Ja det vil den kunne - forhindringen har vært krypteringen - derfor et håp om at musik-streeaming også kommer nu da krypteringen er brudt.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.288
    Er det noe problem å få låst opp en amerikansk iPad2 med AT&T 3G?

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Selv om Apple har innlemmet Airtunes inn i Airplay er det ikke det samme.
    Man streamer musikk TIL en Airtunes-enhet. Dette er i tilleg kryptert.
    Man gir beskjed til en Airplay enhet hvor den skal streame ifra, og Airplay enheten vil da koble seg opp mot kilden og streame FRA denne kilden. (Men forutsetter at kilden har video i ønsket codec/kvalitet) Det er derfor ikke noe stort problem å lage sin egen implementering av Airplay, siden det er ingen vanskelige protokoller/tidskoder/kryptering/etc som man må "reverse engineer". Det er også grunnen til at det allerede nå finnes flere implementasjoner av Airplayer.

At selve Airport Express nå er dekryptert betyr at man kan avspille en video på sin ipad mens man sitter foran anlegget og få lyden gjennom anlegget, i sync med videoen som vises på iPad. Man kan streame musikk fra sin ipod til anlegget. Har man kamerater på besøk, og dem har iphone (og det har dem jo..) så kan de enkelt koble seg til det lokale nettet og streame direkte fra deres lyd-bibliotek i iphonen deres. Og man kan streame direkte fra ethvert iTunes bibliotekt uten å bruke airfoil . Alt dette uten at man trenger en fysisk Airport Express.

Man må selfølgelig bruke Airfoil om man vil streame fra andre programmer enn iTunes. Og jeg tror vel at samme firma som lager Airfoil har en stor fordel i at de allerede lager Airfoil Speaker..

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    noruego skrev:
    Er det noe problem å få låst opp en amerikansk iPad2 med AT&T 3G?
    Ja, om man kjøper det via abbonement/binding.
    Men iPad2 er ikke operatørlåst ellers..

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Man skrev:
    Man må selfølgelig bruke Airfoil om man vil streame fra andre programmer enn iTunes. Og jeg tror vel at samme firma som lager Airfoil har en stor fordel i at de allerede lager Airfoil Speaker..
    Poenget for mange er vel at de ønsker å streame FRA f.eks en iPhone TIL en Mac Mini/iMac. Airfoil har vel ikke noen løsning for dette, slik jeg har forstått det. Hadde min Mac Mini dukket opp som Airplay-enhet, hadde ting fngert enda mer sømløst hjemme. Problemet er vel da at da får man ikke solgt noen Apple Tv...

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare å kompilere.. https://github.com/rjyo/shairport , instruksjoner og kildekode finner du i linken.
    (Men hvis du venter litt, så kommer det nok et "ferdig" program lar deg streame til din Mac mini)

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Ja, som Man skriver, er dette ortogonalt til Airfoil.

JD: Jeg er nu ganske sikker på at det kommer - spørsmålet, tror jeg, er om Apple vil lukke hullet eller ei.

Streaming av musikk fra iPhone kan også fint gjøres over Bluetooth. Belkin (og andre) har Bluetooth mottakere med jack-stik utgang. Isolert sett virker det like godt som Airplay, men helt like sømløst som en fult integrert (video/bilder/pdf/etc), er det jo ikke. Det er også mulig at Airplay støtter høyere bitrater - altså bedre kvalitet, hvis man ellers jakter hifi-oplevelsen også i dette setup.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke det er mulig å lukke hullet uten å stenge ute de millionvis Airport Express der ute.
    Hvis man vil streame til en Mac Mini fra sin iphone, så er det ikke verre enn å koble en Airport Express til linein på Mac mini med enten analog eller optisk kabel. Det fungerer 100%.

P

Parelius

Gjest
    Jeg har et batteri (modellnummer A1057) til en 17 PowerBook G4 liggende. Det er ikke mye brukt - ble kjøpt inn som ekstrabatteri til en maskin som rett etter ble stjålet; har siden vært lagret i en skuff.

Jeg kunne tenkt meg å bytte batteri og et par hundringser mot en flaske med Lagavulin 16.

Litt OT, men eplekjekt!

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Man, kanskje? Har ikke AE, men den støtter vel firmware-oppdatering. I så fall, er det ikke noe til hinder for at Apple kan lage en knute på slangen?

Glemte i øvrig helt AE som stream-mottaker. Det er klart - tror jeg fikk litt tunnelsyn av at jeg har sett diverse Bluetooth mottakere til priser ned mot en hundrings.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Den private key'en som noen har cracket ligger i ROM inni en Apple Airport Express og kan ikke byttes.

De kunne kanskje lagt til noen ekstra mekanismer i firmware, men det tar max noen dager før cracker dette også.
    At iTunes og iPhone plutselig skullle slutte å fungere med Airport Express, om de ikke blir oppdatert, er vel også ganske usannsynlig.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg prøvd Airplay fra iOS til Airport Express. Det er helt latterlig hvor bra det fungerer.
    Dette blir såååååå en hit på neste vors :D

Da blir det dette scenariet:
    Mac Mini 1 med tilhørende desktophøyttalere, streamer systemlyden til Mac Mini 2 (via airfoil speakers) som er tilkoblet USB-DAC som er koblet til anlegget via Airfoil. Gjestene kan altså velge sanger på Mac Mini 1, itunes og spotify og annet, som streamer til Mac Mini 2.
    I tilleg har jeg koblet Airport Epress til Mac mini'en med en optisk kabel.
    Så er det noen som vil spille musikken de har liggende på iphonen deres, eller vise/høre noe fra Youtube (Før har jeg sagt: Nei, sorry det går ikke), og da sier jeg bare: Kjør på med iphonen du, bare velg anlegget mitt på ikonet med en skjerm og en trekant i midten! Ser allerede for meg OMG-ansiktene deres :D

Og det som nesten er det beste er at når man i Airfoil har valgt at det skal komme lyd både til Mac Mini 1 og Mac Mini 2, så vil lyden fra desktophøyttalerne og anlegget (som er litt ironisk i seg selv) være fullstendig i sync. Så når gjestene beveger seg fram og tilbake for å skifte musikk er det akkurat det samme som spilles i desktophøyttalerne og anlegget.

Airfoil 4 anbefales forresten på det varmeste. Helt stabilt, og trenger ikke lengre Soundflower installert for å streame systemlyden.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Man skrev:
    Tror ikke det er mulig å lukke hullet uten å stenge ute de millionvis Airport Express der ute.
    Hvis man vil streame til en Mac Mini fra sin iphone, så er det ikke verre enn å koble en Airport Express til linein på Mac mini med enten analog eller optisk kabel. Det fungerer 100%.
    Poenget er vel at man ønsker å slippe å bruke en Airport Express. Jeg har en Mac mini koblet til anlegget i stua, og det er jo litt knot, og et fordyrende element, å måtte ha en AE i tillegg.

Men det er klart, kan man streame alt til en Mac mini, hvordan får man da solgt en Apple TV til disse kundene?

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner jo det. Og jeg ser selv frem til å slippe å koble til en Airport Express selv (for jeg orker ikke å installere xcode og macports for å kompilere kildekoden til Shairport, en eller annen før eller senere med en ferdig app) Det var mest som en kommentar til å det å koble iphonen til en bluetooth-mottaker med lineout.

Enn så lenge fungerer Airport glimrende da jeg allikevel ikke bruker den til annet. Og hvis den viser seg å fungere bedre enn en software implementasjon, så kan jeg uansett bare bruke den videre senere også.

Det er jo endel andre ting en kun Airplay man får ved en Apple TV. Og ikke minst er prisen en brøkdel av hva en Mac Mini koster.
    Det som blir spennende er å se Airplay (d.v.s Airtunes-versjonen) implementasjonen i trådløse rutere med USB-port. Men jeg bytter jo ikke ut min Mac Mini for det om liksom.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Når det gjelder Remote HD så er det greit å være oppmerksom på at AirPlay mot forrige generasjon aTV ikke er støttet mtp. lydstreaming. Før var dette klart informert om, men nå står det med liten skrift.

"Audio streaming over AirPlay is in development".

Det har stått lenge. Tror desverre ikke det kommer heller.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn