Den hyggelige tråden..

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Sv: Den hyggelige tråden..

Å..? Trodde Gjestemedlem sin hage var en ny oppgave jeg... Vel, vel, har aldri hørt om det huset.

Ok, klarer dere denne da
I hvilken by ligger dette huset da?:

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9

Uh. Det rykker i snekkernerven. Håper det er photoshop...

K

kbwh

Gjest

Villa Tugendhat og familien den ble bygget for har en historie som kanskje kan interressere deg, Kompo. Hva gjelder den arkitektoniske syretrippen du presenterer for oss tipper jeg Budapest eller Warzawa. Tror ikke det er København på tross av parasollene (de har du vel satt ut for å lure oss, Kompo).

I morgen har vi visning. Jeg håper det kommer mange hyggelige mennesker. For å ta opp igjen et tema som nylig er berørt i denne tråden: Kåre Willoch sa på radio i går noe sånt som at dannelse for ham først og fremst handler om hvor god man er til å få andre til å føle seg vel. Så da håper jeg at vi er svært så dannet i morgen.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.308
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Valentino skrev:
I morgen har vi visning. Jeg håper det kommer mange hyggelige mennesker. For å ta opp igjen et tema som nylig er berørt i denne tråden: Kåre Willoch sa på radio i går noe sånt som at dannelse for ham først og fremst handler om hvor god man er til å få andre til å føle seg vel. Så da håper jeg at vi er svært så dannet i morgen.
Hva sier man i en slik situasjon: Godt salg? Tvi tvi ihvertfall, håper du får mange velhavende og kjøpeinteresserte besøkende!
mvh

P

Parelius

Gjest

Valentino da, greide du ikke å nøste opp hintet mitt på verdensveven vha. Google?

K

kbwh

Gjest

Ja men selvfølgelig. Så har jeg lært noe i dag også, Parelius. Det jeg ikke har klart å finne på Google i kveld er det fantastisk fine bildet av en svært ung Ernst og hans søster som sitter og ser ut på regnet i Brno i 1937 omtrent. De måtte jo evakuere ikke så lenge etter.

Takk, tkr.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Du var ikke så langt unna Valentino ( tok du det på språket..?) Det er i en liten by som heter Sopot som ligger mellom Gdynia og Gdansk. Veldig populær badeby i Polen.
Gjestemedlem fant jo et annet bilde og… så dere ser at det er faktisk ikke manipulert nei…

Lykke til med hussalget Valentino!! Det går nok bra. :)

Når det gjelder dette med dannethet er jeg ikke enig men Kåre, jeg synes at for dannete mennesker kan få meg til å føle meg lite vel. Så for all del, ikke vær FOR dannet, det er bare kvalmende og anstrengende. Vil heller foretrekke noen som en mest mulig naturlig, og ikke spiller en annen enn den man normalt er.

K

kbwh

Gjest

I følge Kåre er det slik at dersom du ikke føler deg vel sammen med et menneske mangler det dannelse...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

I følge meg så er det udannet når et menneske er så dannet at jeg ikke føler meg vel sammen med det…;)

Altså er man da udannet og dannet på en gang..??

Hva var historien om denne villaen?

Nei nå tror jeg at jeg må finne frem hengekøyen. :)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo

Platesnurring og fri bar ikveld. En allright avslutning på en intens arbeiduke. :D

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest

Valentino skrev:
Ikke der, Boff. Godt hint i bakgrunnen, synes jeg. Hvor fant du Hemingway-sitatet?
husker ikke, men det er noe som har festet seg i hodet.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Noen som kan forklare hvorfor omtrent alle bildene mine i denne tråden nå er blitt til røde kryss..? :'(

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest

kommer an på hvor du sitter (bak proxy server, firewall , hvilen browser du bruker, etc).
ser ingen røde kryss . alle bildene vises.

tips, kutt ut IE. (suger big time)

TEST

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2

Komponenten skrev:
Noen som kan forklare hvorfor omtrent alle bildene mine i denne tråden nå er blitt til røde kryss..? :'(
Hvilken røde kryss??

Mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.057
Torget vurderinger
27

Din første, og forløpig eneste, konfirmant Hagto. Hmmm.... Kan fort bli like kjekk som faren denne karen.
Send gratulasjoner!!!! Det blir vel litt av et konfirmant-anlegg dette kan jeg tenke meg?

(9. mai, 1988, dagen etter egen konformasjon dro jeg og kjøpte walkmann, Sharp, husker den kostet 1100 kr, var mye penger for en valp for snart tjue år siden).

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

DYNAMIC1 skrev:
Komponenten skrev:
Hvilken røde kryss??

Mvh
Alle bildene mine på side 3 og 5 er røde kryss for meg, mens alle andre sine bilder vises. Ser dere de?

Avataren måtte jeg legge ut på nytt i går for at den skulle vise.

Det merkelige er at både bilder jeg linket til på nettet og de jeg la ut selv er røde kryss.

Og her ser jeg de:

http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...n=display;num=1176231257;start=0;showall=true

Gratulerer til konfirmanten. :)

G

Gjestemedlem

Gjest

Komponenten skrev:
jowil skrev:
Komponenten skrev:
Ser dere de?
Næh. De er borte. Må vel være en jobb for the Big Chief.
Noen prøver å fryse meg ut.. :'(

Kan ikke være annet... :'(
Sikkert bare photobucket som er så treg at bildene timer ut. Jeg prødve forøvrig en forhåndsvisning etter en quote på innlegget ditt og da kom de frem uten videre forklaringer. Litt tregt men de duket opp.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9

Komponenten skrev:
Så får vi varme deg litt igjen, da: :-*

:D (hvorfor heter forresten denne smileyen "osteaktig"?)

G

Gjestemedlem

Gjest

jowil skrev:
Komponenten skrev:
Så får vi varme deg litt igjen, da: :-*

:D (hvorfor heter forresten denne smileyen "osteaktig"?)

Noen som skulket engelsktimene eller har en nisjebetont form for oversetterhumor.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
jowil skrev:
Komponenten skrev:
Ser dere de?
Næh. De er borte. Må vel være en jobb for the Big Chief.

Kan ikke være annet... :'(
Sikkert bare photobucket som er så treg at bildene timer ut. Jeg prødve forøvrig en forhåndsvisning etter en quote på innlegget ditt og da kom de frem uten videre forklaringer. Litt tregt men de duket opp.
Tror ikke det. Ikke alle bildene ligger på photobucket, og de viser jo greit på gamle hfs.

Jaja. Nå som jeg har fått varmen igjen, er det vel bare å gå på med krum hals... 8)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Sv: Re: Den hyggelige tråden..

Komponenten skrev:
Et rørende dikt rolfozzy, både litt morsomt og litt trist på en gang… ;)

Zomby har funnet fram bikinien allerede, han går for mørk i år ser vi, men jeg synes bildet var en smule i overkant retusjert, det ser virkelig ikke ekte ut.. :eek:

Her er noen av mine planter som jeg synes er finest på grunn av form og blader, litt usikker på om alle navnene er helt korrekte da noen av navnelappene har bleknet/forsvunnet, men det er noenlunde korrekt tror jeg:

Yakushimanum

Wiltoni

Phacysanthum

BureaviiXwiltoni

BureaviiXpseudochrysanthum

En av de flotteste jeg har sett var en krysning mellom bureavii og yakushimanum, skal prøve å skaffe meg en sånn.

Et lite dikt til våren:

Fuglesang og blomsterknopp,
…men løvetann er som alltid først opp…

Møkkalukt i hår og kler,
…og bøndene sprer bare mer og mer…

Strand og sjø og siv og tang
…men bikinien er blitt så merkelig trang…

Sykkeltur i luften varm.
…retur med skrubbsår og brukket arm…

Fisketur på havet blått
…og snart kommer knott og mygg og flått…

Liv i hver en haug og tue
..og så kommer tiden for høysnue…

Grønn og fin det blir din plen
…og så er det bare å finne frem gressklipperen… ;)

Nydelig helg !!! I dag er det over 20 grader og fantastisk. Fuglene synger bare ute her, men det er bedre enn ingenting… ;)

Skal bare se om det funker nå.

G

Gjestemedlem

Gjest

Jeg ser dem iallefall nå.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Gjestemedlem skrev:
Jeg ser dem iallefall nå.
Ja de viser her nå. Merkelig, kanskje noe med den nedskaleringen å gjøre?

Ok. Da kan jeg jo legge ut et par til.:

Rubiginosum:

Phacysanthum:

Augustinii:

Cinnabarinum

Litt dårlig oppløsing, var bedre før.

G

Gjestemedlem

Gjest

God ide med krypfredløs som bunndekker i roddisbed. Tror det blir stilig om noen år.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33

Fosse skrev:
Din første, og forløpig eneste, konfirmant Hagto. Hmmm.... Kan fort bli like kjekk som faren denne karen.
Send gratulasjoner!!!! Det blir vel litt av et konfirmant-anlegg dette kan jeg tenke meg?

(9. mai, 1988, dagen etter egen konformasjon dro jeg og kjøpte walkmann, Sharp, husker den kostet 1100 kr, var mye penger for en valp for snart tjue år siden).
Takk for gratulasjoner. Fra deg også Komponenten.
Selv kjøpte jeg anlegg for konfirmasjonspenger. Radionette, alt i ett, med forsterker, tuner, og kasettspiller.
Enormt stolt over dette, som sto på hylla i flere år, på gutterommet.
Sønnen min vil ha ny mobil. Nokia et eller annet med 95. Seks tusen.
Liker som faren 'dingser' men ikke Clas Olsson dingser. Her igjen, som far, så er det dyrere dingser som gjelder ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Gjestemedlem skrev:
God ide med krypfredløs som bunndekker i roddisbed. Tror det blir stilig om noen år.
Greit med bunndekkende planter for å holde ugresset vekke, men akkurat krypfredløsen har en tendens til å ta litt av... Er egentlig mer glad i Gravmyrt, fargen passer ofte bedre sammen med rhododendronene.
(litt uskarpt bilde, det blåste sånn)

Husker ikke hva jeg kjøpte for konfirmasjonspengene... fikk mest smykker. Mulig det var de jeg brukte til å kjøpe mitt eminente Mark musikkanlegg, som jeg hadde helt til jeg flyttet sammen med en som var litt mer inne på dette med Hifi. ;D Husker første gang jeg så et hifi-blad, det var en kompis på gymnaset som hadde det, jeg lurte på hva det var for skrullinger som kjøpte den slags blad, som handlet om forsterkere og høyttalere, det var jo omtrent som å betale for reklameavisen til elkjøp etter min mening.. :D

Vedlegg

K

kbwh

Gjest

Jeg kjøpte slalomski for konfirmasjonspengene. Det var vel i 1979. Hadde dem til 1995. De jeg kjøpte i 1995 har jeg ennå gitt. Det har vært mest bortoverski med meg.

Dekkbark er fine saker. Jeg har visne fingre, men det er utendørs. Orkideene mine har det hyggelig inne.

Lært noe mer om Tugendhat, Kompo?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Valentino skrev:
Jeg kjøpte slalomski for konfirmasjonspengene. Det var vel i 1979. Hadde dem til 1995. De jeg kjøpte i 1995 har jeg ennå gitt. Det har vært mest bortoverski med meg.

Dekkbark er fine saker. Jeg har visne fingre, men det er utendørs. Orkideene mine har det hyggelig inne.

Lært noe mer om Tugendhat, Kompo?
Jeg hev nettopp slalomstøvlene mine, som jeg ikke hadde brukt på over 15 år... regnet ikke med at de ville komme til nytte igjen.

Dekkbark er supert. I fjor la jeg fiberduk over et stort område bak huset og plantet rhododendron der og la bark rundt. Sparer meg for masse arbeid med dra klipperen opp der, + slipper luking

Orkide' er fint, lette og holde og blomstrer omtrent hele tiden.

Har ikke lært så mye om Tugendhat..men det var noe med noen jøder så jeg...

Ble forøvrig sittende å se på fakta på lørdag i går. Det var det noen skrullete kjerringen som brukte uhorvelig med penger på klær. Og der dukket du opp Valentino..eller en som utgav seg for å være deg... han laget klær til disse damene. :eek:

Det var rett og slett tragisk å se, mellom 10 000 og 100 000 dollar for et plagg...

Hvordan går det med hussalget??

K

kbwh

Gjest

Takk for omtanken. Litt lite trøkk i går. Det er visst en trend at folk har annet å gjøre i helgene. Men vi har visning igjen i morgen ettermiddag, og biler kjører langsomt forbi her (de pleier kjøre alt for fort...), så vi håper at det blir sving på sakene fra tirsdag formiddag.

Det var ikke meg på TV, garantert. Den gjengen der havner i samme klasse som disse kjæledyrveterinærene og plastikkirurgene. Syk verden.

Denne Tugendhatvillaen (tegnet av Ludwig Mies van der Rohe) i Brno i Tsjekkia står på UNESCOs verdensarvliste, og filosofen Ernst Tugendhat bodde altså der de første årene av sitt liv, før Anschluss, slik Parelius hintet om.

Hyggelig med lærerike tråder som denne.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Ja veldig lærerikt.

Jeg lurer på å kjøpe meg digitalt speilrefleks, så jeg søkte på tråder om det og endte opp på et sted som heter akam... Første tråden under digitalfoto-speilrefleks-digitalt var :

"Hvordan lure kjerringa" ;D

De sliter der og ser man...

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=335337

Første rådet er faktisk bra. Man bare gjemmer det man har kjøpt et par uker, og så sier man at :nei denne, den har jeg hatt lenge den... Funker i alle fall på klær og sko. I alle fall om fargen er noenlunde lik. Ulempen er at man kan komme til å ta på seg to litt forskjellige sko i farten... ;)

Tenker du får solgt jeg, når de bare får tenkt seg litt om. :)

G

Gjestemedlem

Gjest

Komponenten skrev:
Gjestemedlem skrev:
Greit med bunndekkende planter for å holde ugresset vekke, men akkurat krypfredløsen har en tendens til å ta litt av... Er egentlig mer glad i Gravmyrt, fargen passer ofte bedre sammen med rhododendronene.
Vinca er en grei plante det, men jeg synest skjelden den dekker godt nok til å holde ugresset borte. Krypfredløs er aggresiv som bare det, men det er en god egenskap for en bunndekker. Men fagene er litt off til mange rhododendron, med mindre man har de blå sortene og ønsker litt kontrast. I et Azaleabed (de store) vil den sikkert fungere godt.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Gjestemedlem skrev:
Vinca er en grei plante det, men jeg synest skjelden den dekker godt nok til å holde ugresset borte. Krypfredløs er aggresiv som bare det, men det er en god egenskap for en bunndekker. Men fagene er litt off til mange rhododendron, med mindre man har de blå sortene og ønsker litt kontrast. I et Azaleabed (de store) vil den sikkert fungere godt.
Har sett noen dekke en skråning med gravmyrt (vinca) og der er det helt tett. De har definitivt ikke brukt tid på å luke.

Synes lilla og oransje er flott sammen, har noen fine oransje/fersken asaleaer som er flotte samme med de lilla rhododendronene.

Har noen gule rhodoer og, men de er litt blasse, eller grønngule. Untatt luteum, den er jo ok gul.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7

syns dere kan komme med et hyggelig forslag til hva jeg og veninna mi skal finne på.. filmer og tur i skogen med bål og pølser er oppbrukt 8)

3

322_911

Gjest

montesi skrev:
syns dere kan komme med et hyggelig forslag til hva jeg og veninna mi skal finne på.. filmer og tur i skogen med bål og pølser er oppbrukt 8)
sex?

Topp Bunn