og det verste er at de sier det ikke på spøk engang.R.E.S. skrev:Vi hadde en tilsvarende diskusjon på båten jeg pendler med for et par uker siden. En ihuga Enga-supporter mente som Martin Andresen at det ville være bra for norsk fotball at RBK ikke kvalifiserte seg til Champions League. Da kunne man nemlig få tilstander i norsk fotball som på 90-tallet, og aldri har norsk fotball vært verre enn da, påstod han.
Vi prøvde så godt vi kunne å være høflige, og minne ham på at på 90-tallet skjedde følgende i norsk fotball:
Både RBK, Brann og Vålerenga spilte kvartfinale i europacupen, ett år hadde vi sågar med to lag i Champions League. Når det gjelder landslaget så var vi med i to VM, og kvalifiserte oss for det første sluttspillet i tiåret etterpå.
Jammen stod det fælt til den gangen.
Han prøvde å forklare at det han mente var at fotballen i Norge var så kjedelig for RBK var så suverene. Det ville han ikke oppleve igjen.
Vi forstod tesen hans slik at det gunstigste for norsk fotball var hvis det beste laget ble litt dårligere, slik at det ble mulig for lagene bak å ta dem igjen.
Vi konkluderte ganske kjapt med at han ikke snakket om norsk fotball generelt, men kun om Vålerenga, og at han hadde glemt at de spilte kvartfinale europacupen.
Roy
ja, og Carew....lars_erik skrev:Og nok en gang; det var Drillo!!! som tok VIF til kvartfinalen!
Håper det gjør skikkelig vondt. For min del er det bare deiiiiiilig.BT skrev:Da er vi for øvrig på 14. plass på FIFA-rankingen. Mens disse fantastiske danskene er nr. 29.
Hvor fant du det?BT skrev:Da er vi for øvrig på 14. plass på FIFA-rankingen. Mens disse fantastiske danskene er nr. 29. Da Drillo tok over i fjor var vi nr. 59.
Reelt sett er vi på 8 plass. Kampen mot Portugal er vel ikke tatt med. Kanskje ikke Island heller.Er ikke den tatt med, er vi på 6 plass. Ordentlig ille det,ja, ikke sant HCerato skrev:Håper det gjør skikkelig vondt. For min del er det bare deiiiiiilig.BT skrev:Da er vi for øvrig på 14. plass på FIFA-rankingen. Mens disse fantastiske danskene er nr. 29.
Husker jeg helt feil, eller kom fotballkortpakkene med en stor flat, dårlig og veldig hard tyggis inni?HC skrev:Morsomt at norske journalister dirrer av harme over den portugisiske landslagssjefens uttalelser om at Hangeland er vår beste spiller men at han ikke er noe særlig god og er dritt teknisk. Mulig disse journalistene gråt av glede da de som guttunger fikk 5 midtstoppere i fotballkort pakka, jeg ville helst ha Kevin Keegan og Liam Brady.
Ganske vond, og særdeles hard. Men så har jeg da aldri vært noe til tyggistygger, heller ikke i de dager. Bare de riktige kortene kom i hus etterhvert, så overlevde jeg vel litt framprovosert tygging av vond tyggis.Gjestemedlem skrev:Husker jeg helt feil, eller kom fotballkortpakkene med en stor flat, dårlig og veldig hard tyggis inni?HC skrev:Morsomt at norske journalister dirrer av harme over den portugisiske landslagssjefens uttalelser om at Hangeland er vår beste spiller men at han ikke er noe særlig god og er dritt teknisk. Mulig disse journalistene gråt av glede da de som guttunger fikk 5 midtstoppere i fotballkort pakka, jeg ville helst ha Kevin Keegan og Liam Brady.
I verdens beste trønderske avis.R.E.S. skrev:Hvor fant du det?BT skrev:Da er vi for øvrig på 14. plass på FIFA-rankingen. Mens disse fantastiske danskene er nr. 29. Da Drillo tok over i fjor var vi nr. 59.
Roy
;D ;D ;DGjestemedlem skrev:Husker jeg helt feil, eller kom fotballkortpakkene med en stor flat, dårlig og veldig hard tyggis inni?HC skrev:Morsomt at norske journalister dirrer av harme over den portugisiske landslagssjefens uttalelser om at Hangeland er vår beste spiller men at han ikke er noe særlig god og er dritt teknisk. Mulig disse journalistene gråt av glede da de som guttunger fikk 5 midtstoppere i fotballkort pakka, jeg ville helst ha Kevin Keegan og Liam Brady.
Kan se ut som de som har regnet ut har gjort det etter kampene på tirsdag, ergo vil både Island og Portugal-kampen til Norge være med.BT skrev:
De kan være rangert som nr. 1 for alt jeg bryr meg, møkkafotball er møkkafotball uansett rangering. Du var vel en av de som virkelig trodde Drillos var verdens nest beste lag på 90-tallet og jeg går ut i fra at møkkafotballens triumf i EM 2004 varmet godt.lars_erik skrev:Reelt sett er vi på 8 plass. Kampen mot Portugal er vel ikke tatt med. Kanskje ikke Island heller.Er ikke den tatt med, er vi på 6 plass. Ordentlig ille det,ja, ikke sant HCerato skrev:Håper det gjør skikkelig vondt. For min del er det bare deiiiiiilig.BT skrev:Da er vi for øvrig på 14. plass på FIFA-rankingen. Mens disse fantastiske danskene er nr. 29.
Jeg håper at Norge vinner hver eneste kamp men jeg får meg ikke til å si at det er fin fotball det de presterer, sorry.Kjendis skrev:Mange norske folk jeg kjenner og som er tildels fotballintressert, mener at Drillo fotballen ødelegger fotballen. Det er kjedelig å se på.... OK, er det kjedelig at det Norge slår den ene stornasjonen etter den andre spør jeg? Ja, blir det sagt. Det er bedre at Norge spiller som Spania. Sånn som i VM finalen da? Jepp.
Ja ok! Mange nordmenn er rare og ikke gleder seg over landslagets vinnerlykke og vil helst unngå at et norsk landslag deltar i EM.
U see?
Men kjære,vakre,vene HC! Jeg kan prøve å skaffe tilveie opptak av Norge under Tor Røste Fossen, Tord Grip, Ingvar Stadhein, Semb og Hareide. Så kan du se på de, mens vi andre koser oss med kvallikenHC skrev:Jeg håper at Norge vinner hver eneste kamp men jeg får meg ikke til å si at det er fin fotball det de presterer, sorry.Kjendis skrev:Mange norske folk jeg kjenner og som er tildels fotballintressert, mener at Drillo fotballen ødelegger fotballen. Det er kjedelig å se på.... OK, er det kjedelig at det Norge slår den ene stornasjonen etter den andre spør jeg? Ja, blir det sagt. Det er bedre at Norge spiller som Spania. Sånn som i VM finalen da? Jepp.
Ja ok! Mange nordmenn er rare og ikke gleder seg over landslagets vinnerlykke og vil helst unngå at et norsk landslag deltar i EM.
U see?
Latterlig å bebreide RBK for å vinne serien 13 år på rad. Ta det heller med de andre klubbene, som ikke makter å gjøre noe med eget nivå. RBK hadde ikke noen bedre forutsetninger enn andre lag da dette startet. De hadde bare Nils Arne Eggen og et middels fotballag, og et klart uttalt mål om å bli et lag som hever seg i e-cup.HC skrev:De kan være rangert som nr. 1 for alt jeg bryr meg, møkkafotball er møkkafotball uansett rangering. Du var vel en av de som virkelig trodde Drillos var verdens nest beste lag på 90-tallet og jeg går ut i fra at møkkafotballens triumf i EM 2004 varmet godt.lars_erik skrev:Reelt sett er vi på 8 plass. Kampen mot Portugal er vel ikke tatt med. Kanskje ikke Island heller.Er ikke den tatt med, er vi på 6 plass. Ordentlig ille det,ja, ikke sant HCerato skrev:Håper det gjør skikkelig vondt. For min del er det bare deiiiiiilig.BT skrev:Da er vi for øvrig på 14. plass på FIFA-rankingen. Mens disse fantastiske danskene er nr. 29.
Ser ellers at det ble liv i leiern når jeg ikke tok bølgen over RBK's 17-13-24 rekordliste i CL, oh well. La oss håpe at RBK vinner serien 13 år på rad igjen og at alt er avgjort 6 runder før slutt, fun fun.
'For ther record' og for å unngå drapstrussler fra emosjonelle trøndere så får jeg legge til at jeg mener RBK spillte fin fotball på 90-tallet, jeg tar bare ikke helt av over de faktiske resultatene i CL.
Jeg bebreider da ikke RBK men synes du det var rasende artig at samme lag vant 13 år på rad og at serien stort sett var avgjort 5-6 runder før slutt?BT skrev:Latterlig å bebreide RBK for å vinne serien 13 år på rad. Ta det heller med de andre klubbene, som ikke makter å gjøre noe med eget nivå. RBK hadde ikke noen bedre forutsetninger enn andre lag da dette startet. De hadde bare Nils Arne Eggen og et middels fotballag, og et klart uttalt mål om å bli et lag som hever seg i e-cup.HC skrev:De kan være rangert som nr. 1 for alt jeg bryr meg, møkkafotball er møkkafotball uansett rangering. Du var vel en av de som virkelig trodde Drillos var verdens nest beste lag på 90-tallet og jeg går ut i fra at møkkafotballens triumf i EM 2004 varmet godt.lars_erik skrev:Reelt sett er vi på 8 plass. Kampen mot Portugal er vel ikke tatt med. Kanskje ikke Island heller.Er ikke den tatt med, er vi på 6 plass. Ordentlig ille det,ja, ikke sant HCerato skrev:Håper det gjør skikkelig vondt. For min del er det bare deiiiiiilig.BT skrev:Da er vi for øvrig på 14. plass på FIFA-rankingen. Mens disse fantastiske danskene er nr. 29.
Ser ellers at det ble liv i leiern når jeg ikke tok bølgen over RBK's 17-13-24 rekordliste i CL, oh well. La oss håpe at RBK vinner serien 13 år på rad igjen og at alt er avgjort 6 runder før slutt, fun fun.
'For ther record' og for å unngå drapstrussler fra emosjonelle trøndere så får jeg legge til at jeg mener RBK spillte fin fotball på 90-tallet, jeg tar bare ikke helt av over de faktiske resultatene i CL.
La meg gjette: du heier på et lag som har 0-0-0 i CL og synes det er gjeve saker?HC skrev:Ser ellers at det ble liv i leiern når jeg ikke tok bølgen over RBK's 17-13-24 rekordliste i CL, oh well.
Det hendte da at noen lag så ut til å bryte kjeden. Både Glimt (med Brattbakk) og Lyn ledet stort halveis. KIL ville blitt seriemester med 5-målsseier på Lerkendal i siste runde ett år. Det ble 5-målsseier også, riktignok ikke til KIL...HC skrev:Jeg bebreider da ikke RBK men synes du det var rasende artig at samme lag vant 13 år på rad og at serien stort sett var avgjort 5-6 runder før slutt?BT skrev:Latterlig å bebreide RBK for å vinne serien 13 år på rad. Ta det heller med de andre klubbene, som ikke makter å gjøre noe med eget nivå. RBK hadde ikke noen bedre forutsetninger enn andre lag da dette startet. De hadde bare Nils Arne Eggen og et middels fotballag, og et klart uttalt mål om å bli et lag som hever seg i e-cup.HC skrev:De kan være rangert som nr. 1 for alt jeg bryr meg, møkkafotball er møkkafotball uansett rangering. Du var vel en av de som virkelig trodde Drillos var verdens nest beste lag på 90-tallet og jeg går ut i fra at møkkafotballens triumf i EM 2004 varmet godt.lars_erik skrev:Reelt sett er vi på 8 plass. Kampen mot Portugal er vel ikke tatt med. Kanskje ikke Island heller.Er ikke den tatt med, er vi på 6 plass. Ordentlig ille det,ja, ikke sant HCerato skrev:Håper det gjør skikkelig vondt. For min del er det bare deiiiiiilig.BT skrev:Da er vi for øvrig på 14. plass på FIFA-rankingen. Mens disse fantastiske danskene er nr. 29.
baluba skrev:At RBK dominerte i så mange år, men i dag har konkurranse, skyldes veldig enkle årsaker. Det er samme årsaker som førte til Man Us dominans i engelsk fotball. De var først med å kommersialisere fotballen, og fikk dermed først skikkelige kroner inn i kassen. Det var samme fenomen som brakte Man U der de var for noen år siden, økonomien.
Man U var det første britiske laget som tok merkevaren sin på alvor, og vokste dermed økonomisk forbi de andre. Før deres glansperiode var det "lite" penger i engelsk fotball. I Norge gikk Rosenborg først ut med et profesjonelt lag, noe som førte til en idrettslig styrke som de andre ikke hadde.
Men slike årsaker vil til slutt flate ut litt. Fortsatt har RBK størst økonomi i Norge, og jeg tror det samme gjelder Man U i England. Men forskjellene er ikke like store, så de har ikke beholdt den enestående posisjonen.
Vedrørende kjedelig fotball... jeg gleder meg over at Drillo nok engang klarer å få landslaget på fote resultatmessig. Dette er bare topp underholdning for meg, som har litt patriotiske følelser igjen i brystet. Å se menn med flagget på brystet slå stornasjoner er noe av det artigste som finnes, så kan folk kalle det destruktivt så mye de vil. Poenget er å få ballen i nettet, samtidig som man forhindrer at ballen havner i eget nett. Finspill finnes det nok av til å nyte den kunsten, men turneringsspill er kyniske saker. Og slik vil det nødvendigvis være, noe jeg ikke sørger over.
RBK hadde mest penger pga. CL. Det kan godt hende de kom i den posisjonen pga. at de var først ute med å kommersialisere fotballen slik du hevder men det var likefullt kjedelig at samme lag vant hvert bidige år. Situasjonen i Norge var heller ikke lik England selv om Man-U var dominerende. Man-U vant tross alt ikke hvert år, det var under press fra 2-3 andre klubber hver sesong.baluba skrev:At RBK dominerte i så mange år, men i dag har konkurranse, skyldes veldig enkle årsaker. Det er samme årsaker som førte til Man Us dominans i engelsk fotball. De var først med å kommersialisere fotballen, og fikk dermed først skikkelige kroner inn i kassen. Det var samme fenomen som brakte Man U der de var for noen år siden, økonomien.
Man U var det første britiske laget som tok merkevaren sin på alvor, og vokste dermed økonomisk forbi de andre. Før deres glansperiode var det "lite" penger i engelsk fotball. I Norge gikk Rosenborg først ut med et profesjonelt lag, noe som førte til en idrettslig styrke som de andre ikke hadde.
Men slike årsaker vil til slutt flate ut litt. Fortsatt har RBK størst økonomi i Norge, og jeg tror det samme gjelder Man U i England. Men forskjellene er ikke like store, så de har ikke beholdt den enestående posisjonen.
Vedrørende kjedelig fotball... jeg gleder meg over at Drillo nok engang klarer å få landslaget på fote resultatmessig. Dette er bare topp underholdning for meg, som har litt patriotiske følelser igjen i brystet. Å se menn med flagget på brystet slå stornasjoner er noe av det artigste som finnes, så kan folk kalle det destruktivt så mye de vil. Poenget er å få ballen i nettet, samtidig som man forhindrer at ballen havner i eget nett. Finspill finnes det nok av til å nyte den kunsten, men turneringsspill er kyniske saker. Og slik vil det nødvendigvis være, noe jeg ikke sørger over.
Det kan også hende Man U hadde litt tøffere konkurranse enn RBK i hjemlig serie.baluba skrev:Eggen var kanskje største enkeltårsak, men det er et faktum at RBK var det første laget som satset på proff spillerstall. Det at de var mer dominerende enn Man U skyldes nok tildels at plaskedammen er mindre her, og at det er lettere å bli totalt dominerende.
Jeg står fast ved min analyse, altså.
Ja han er sikkert helt distansert fra penger, spillerne han ber om kommer nok gratis. Eggen skal ha mye av æren for RBK suksessen men de støvsugde de andre norske klubbene for spillere da de dominerte som verst og det var ikke gratis.BT skrev:RBKs enorme suksess skyldes en trollmann for trollungan.
Som Eggen nylig sa: -Penga må du spørr dæm som sett på VIP-tribunen om.
Reinspikka svada, naturligvis. De støvsuge ikke, bare erstattet spillerne som forsvant til utlandet. Dette var ingen utvikling RBK ønsket, men de hadde ikke noe valg. For RBK var dette en solid ulempe i forhold til lagene de møtte i CL, som hadde helt andre økonomiske muskler. Gratis var det sikkert ikke, men de fikk mye mer for spillerne som ble solgt enn de ga for de som ble hentet inn. Men Eggen var flink til å utvikle de som kom inn, dvs. de av dem som skjønte hva samhandlingen dreide seg om.HC skrev:Ja han er sikkert helt distansert fra penger, spillerne han ber om kommer nok gratis. Eggen skal ha mye av æren for RBK suksessen men de støvsugde de andre norske klubbene for spillere da de dominerte som verst og det var ikke gratis.
Det er ikke slik jeg opplevde historien i alle fall. RBK kjøpte bare unntaksvis de beste spillerne i landet. Og da forutsetter jeg at de beste spillerne i landet var de som allerede var etablert på landslaget. Når de gjorde det var det for å erstatte støttespillere som forsvant, f.eks ble Carew hentet for å erstatte Rushfelt.baluba skrev:Det er klart de måtte erstatte spillerne som gikk til utlandet. Og hvorfor eksporterte de flere spillere enn andre klubber? Fordi de hadde kjøpt de beste spillerne i landet, og det er som oftest de som blir solgt videre til utlandet. Alle vet at RBK er den beste porten til Europa, og derfor er spillere fornøyd med å ta et mellomspill i Trondheim. Og det har selvsagt vært til RBKs beste også, og spillersalg har ført til enda mer inntekter.
Jeg synes du overdriver pengenes betydning, som den kapitalisten du er.baluba skrev:Kanskje det burde vært flere? Det er da også slik at agenter følger med på alle ligaene på jakt etter talenter å utvikle, og jeg antar at Lerkendal har hatt mer besøk av slike enn andre stadioner. Åkke som, hva er det egentlig som er galt med min fremstilling? Det er da vel helt ok at RBK var det første profflaget i Norge?
;DBT skrev:Jeg synes du overdriver pengenes betydning, som den kapitalisten du er.baluba skrev:Kanskje det burde vært flere? Det er da også slik at agenter følger med på alle ligaene på jakt etter talenter å utvikle, og jeg antar at Lerkendal har hatt mer besøk av slike enn andre stadioner. Åkke som, hva er det egentlig som er galt med min fremstilling? Det er da vel helt ok at RBK var det første profflaget i Norge?
Vi kan jo ikke være enig, da blir det som kjent ingen diskusjon.
Enig i det. Man U driver tross alt med en annen idrett.BT skrev:Dessuten er det en grov fornærmelse å bli sammenlignet med Man U.
Rooney driver iallefall på med en tvilsom idrett om dagen..oddgeir skrev:Enig i det. Man U driver tross alt med en annen idrett.BT skrev:Dessuten er det en grov fornærmelse å bli sammenlignet med Man U.
Det kan jeg si meg enig i. Og beklager så mye, det var et lite slag under beltet. Men likevel, sannheten må fram. Og den besitter som vanlig jeg.BT skrev:Dessuten er det en grov fornærmelse å bli sammenlignet med Man U.