Sport, sykkel og trening Den lille fotballtråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    R.E.S. skrev:
    Vi hadde en tilsvarende diskusjon på båten jeg pendler med for et par uker siden. En ihuga Enga-supporter mente som Martin Andresen at det ville være bra for norsk fotball at RBK ikke kvalifiserte seg til Champions League. Da kunne man nemlig få tilstander i norsk fotball som på 90-tallet, og aldri har norsk fotball vært verre enn da, påstod han.

Vi prøvde så godt vi kunne å være høflige, og minne ham på at på 90-tallet skjedde følgende i norsk fotball:

Både RBK, Brann og Vålerenga spilte kvartfinale i europacupen, ett år hadde vi sågar med to lag i Champions League. Når det gjelder landslaget så var vi med i to VM, og kvalifiserte oss for det første sluttspillet i tiåret etterpå.

Jammen stod det fælt til den gangen.

Han prøvde å forklare at det han mente var at fotballen i Norge var så kjedelig for RBK var så suverene. Det ville han ikke oppleve igjen.

Vi forstod tesen hans slik at det gunstigste for norsk fotball var hvis det beste laget ble litt dårligere, slik at det ble mulig for lagene bak å ta dem igjen.

Vi konkluderte ganske kjapt med at han ikke snakket om norsk fotball generelt, men kun om Vålerenga, og at han hadde glemt at de spilte kvartfinale europacupen.

Roy
    og det verste er at de sier det ikke på spøk engang.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og nok en gang; det var Drillo!!! som tok VIF til kvartfinalen!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.015
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    Da er vi for øvrig på 14. plass på FIFA-rankingen. Mens disse fantastiske danskene er nr. 29.
    Håper det gjør skikkelig vondt. For min del er det bare deiiiiiilig.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.357
    Torget vurderinger
    34
    BT skrev:
    Da er vi for øvrig på 14. plass på FIFA-rankingen. Mens disse fantastiske danskene er nr. 29. Da Drillo tok over i fjor var vi nr. 59.
    Hvor fant du det?

Roy

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    erato skrev:
    BT skrev:
    Da er vi for øvrig på 14. plass på FIFA-rankingen. Mens disse fantastiske danskene er nr. 29.
    Reelt sett er vi på 8 plass. Kampen mot Portugal er vel ikke tatt med. Kanskje ikke Island heller.Er ikke den tatt med, er vi på 6 plass. Ordentlig ille det,ja, ikke sant HC ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    HC skrev:
    Morsomt at norske journalister dirrer av harme over den portugisiske landslagssjefens uttalelser om at Hangeland er vår beste spiller men at han ikke er noe særlig god og er dritt teknisk. Mulig disse journalistene gråt av glede da de som guttunger fikk 5 midtstoppere i fotballkort pakka, jeg ville helst ha Kevin Keegan og Liam Brady.
    Husker jeg helt feil, eller kom fotballkortpakkene med en stor flat, dårlig og veldig hard tyggis inni?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    HC skrev:
    Morsomt at norske journalister dirrer av harme over den portugisiske landslagssjefens uttalelser om at Hangeland er vår beste spiller men at han ikke er noe særlig god og er dritt teknisk. Mulig disse journalistene gråt av glede da de som guttunger fikk 5 midtstoppere i fotballkort pakka, jeg ville helst ha Kevin Keegan og Liam Brady.
    Husker jeg helt feil, eller kom fotballkortpakkene med en stor flat, dårlig og veldig hard tyggis inni?
    Ganske vond, og særdeles hard. Men så har jeg da aldri vært noe til tyggistygger, heller ikke i de dager. Bare de riktige kortene kom i hus etterhvert, så overlevde jeg vel litt framprovosert tygging av vond tyggis.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Gjestemedlem skrev:
    HC skrev:
    ;D ;D ;D

De tok nok noen melketenner de tyggisene, ja!

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Mange norske folk jeg kjenner og som er tildels fotballintressert, mener at Drillo fotballen ødelegger fotballen. Det er kjedelig å se på.... OK, er det kjedelig at det Norge slår den ene stornasjonen etter den andre spør jeg? Ja, blir det sagt. Det er bedre at Norge spiller som Spania. Sånn som i VM finalen da? Jepp.

Ja ok! Mange nordmenn er rare og ikke gleder seg over landslagets vinnerlykke og vil helst unngå at et norsk landslag deltar i EM.

U see?

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.980
    Torget vurderinger
    16
    lars_erik skrev:
    erato skrev:
    BT skrev:
    Reelt sett er vi på 8 plass. Kampen mot Portugal er vel ikke tatt med. Kanskje ikke Island heller.Er ikke den tatt med, er vi på 6 plass. Ordentlig ille det,ja, ikke sant HC ;)
    De kan være rangert som nr. 1 for alt jeg bryr meg, møkkafotball er møkkafotball uansett rangering. Du var vel en av de som virkelig trodde Drillos var verdens nest beste lag på 90-tallet og jeg går ut i fra at møkkafotballens triumf i EM 2004 varmet godt.

Ser ellers at det ble liv i leiern når jeg ikke tok bølgen over RBK's 17-13-24 rekordliste i CL, oh well. La oss håpe at RBK vinner serien 13 år på rad igjen og at alt er avgjort 6 runder før slutt, fun fun.

'For ther record' og for å unngå drapstrussler fra emosjonelle trøndere :) så får jeg legge til at jeg mener RBK spillte fin fotball på 90-tallet, jeg tar bare ikke helt av over de faktiske resultatene i CL.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.980
    Torget vurderinger
    16
    Kjendis skrev:
    Mange norske folk jeg kjenner og som er tildels fotballintressert, mener at Drillo fotballen ødelegger fotballen. Det er kjedelig å se på.... OK, er det kjedelig at det Norge slår den ene stornasjonen etter den andre spør jeg? Ja, blir det sagt. Det er bedre at Norge spiller som Spania. Sånn som i VM finalen da? Jepp.

Ja ok! Mange nordmenn er rare og ikke gleder seg over landslagets vinnerlykke og vil helst unngå at et norsk landslag deltar i EM.

U see?
    Jeg håper at Norge vinner hver eneste kamp men jeg får meg ikke til å si at det er fin fotball det de presterer, sorry.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    HC skrev:
    Kjendis skrev:

U see?
    Jeg håper at Norge vinner hver eneste kamp men jeg får meg ikke til å si at det er fin fotball det de presterer, sorry.
    Men kjære,vakre,vene HC! Jeg kan prøve å skaffe tilveie opptak av Norge under Tor Røste Fossen, Tord Grip, Ingvar Stadhein, Semb og Hareide. Så kan du se på de, mens vi andre koser oss med kvalliken :)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    HC skrev:
    lars_erik skrev:
    erato skrev:
    BT skrev:
    De kan være rangert som nr. 1 for alt jeg bryr meg, møkkafotball er møkkafotball uansett rangering. Du var vel en av de som virkelig trodde Drillos var verdens nest beste lag på 90-tallet og jeg går ut i fra at møkkafotballens triumf i EM 2004 varmet godt.

Ser ellers at det ble liv i leiern når jeg ikke tok bølgen over RBK's 17-13-24 rekordliste i CL, oh well. La oss håpe at RBK vinner serien 13 år på rad igjen og at alt er avgjort 6 runder før slutt, fun fun.

'For ther record' og for å unngå drapstrussler fra emosjonelle trøndere :) så får jeg legge til at jeg mener RBK spillte fin fotball på 90-tallet, jeg tar bare ikke helt av over de faktiske resultatene i CL.
    Latterlig å bebreide RBK for å vinne serien 13 år på rad. Ta det heller med de andre klubbene, som ikke makter å gjøre noe med eget nivå. RBK hadde ikke noen bedre forutsetninger enn andre lag da dette startet. De hadde bare Nils Arne Eggen og et middels fotballag, og et klart uttalt mål om å bli et lag som hever seg i e-cup.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.980
    Torget vurderinger
    16
    BT skrev:
    HC skrev:
    lars_erik skrev:
    erato skrev:
    BT skrev:

Latterlig å bebreide RBK for å vinne serien 13 år på rad. Ta det heller med de andre klubbene, som ikke makter å gjøre noe med eget nivå. RBK hadde ikke noen bedre forutsetninger enn andre lag da dette startet. De hadde bare Nils Arne Eggen og et middels fotballag, og et klart uttalt mål om å bli et lag som hever seg i e-cup.
    Jeg bebreider da ikke RBK men synes du det var rasende artig at samme lag vant 13 år på rad og at serien stort sett var avgjort 5-6 runder før slutt?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.015
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    HC skrev:
    Ser ellers at det ble liv i leiern når jeg ikke tok bølgen over RBK's 17-13-24 rekordliste i CL, oh well.
    La meg gjette: du heier på et lag som har 0-0-0 i CL og synes det er gjeve saker?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    HC skrev:
    BT skrev:
    HC skrev:
    lars_erik skrev:
    erato skrev:
    BT skrev:

Jeg bebreider da ikke RBK men synes du det var rasende artig at samme lag vant 13 år på rad og at serien stort sett var avgjort 5-6 runder før slutt?
    Det hendte da at noen lag så ut til å bryte kjeden. Både Glimt (med Brattbakk) og Lyn ledet stort halveis. KIL ville blitt seriemester med 5-målsseier på Lerkendal i siste runde ett år. Det ble 5-målsseier også, riktignok ikke til KIL...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.957
    Sted
    Trondheim
    Jeg skjønner ikke hva som er så kjedelig med den måten det norske landslaget spiller på? Kompakte i eget forsvar, og få ballen raskest mulig opp til motstanderens mål når man erobrer den. Er det ikke det fotball handler om da? Hindre motstanderen å score og skape egne sjanser?
    Det er foran målene den spennende fotballen skjer. Midtbanen er bare der for å være et bindeledd mellom forsvar og angrep - ballen skal være minst mulig på midtbanen - der står det ingen mål!
    Det heter fotballkamp, ikke fotballdans.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Kjedelig blir det bare når de taper. Ingenting er mer kjedelig enn å se laget sitt tape.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    At RBK dominerte i så mange år, men i dag har konkurranse, skyldes veldig enkle årsaker. Det er samme årsaker som førte til Man Us dominans i engelsk fotball. De var først med å kommersialisere fotballen, og fikk dermed først skikkelige kroner inn i kassen. Det var samme fenomen som brakte Man U der de var for noen år siden, økonomien.

Man U var det første britiske laget som tok merkevaren sin på alvor, og vokste dermed økonomisk forbi de andre. Før deres glansperiode var det "lite" penger i engelsk fotball. I Norge gikk Rosenborg først ut med et profesjonelt lag, noe som førte til en idrettslig styrke som de andre ikke hadde.

Men slike årsaker vil til slutt flate ut litt. Fortsatt har RBK størst økonomi i Norge, og jeg tror det samme gjelder Man U i England. Men forskjellene er ikke like store, så de har ikke beholdt den enestående posisjonen.

Vedrørende kjedelig fotball... jeg gleder meg over at Drillo nok engang klarer å få landslaget på fote resultatmessig. Dette er bare topp underholdning for meg, som har litt patriotiske følelser igjen i brystet. Å se menn med flagget på brystet slå stornasjoner er noe av det artigste som finnes, så kan folk kalle det destruktivt så mye de vil. Poenget er å få ballen i nettet, samtidig som man forhindrer at ballen havner i eget nett. Finspill finnes det nok av til å nyte den kunsten, men turneringsspill er kyniske saker. Og slik vil det nødvendigvis være, noe jeg ikke sørger over.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.980
    Torget vurderinger
    16
    baluba skrev:
    At RBK dominerte i så mange år, men i dag har konkurranse, skyldes veldig enkle årsaker. Det er samme årsaker som førte til Man Us dominans i engelsk fotball. De var først med å kommersialisere fotballen, og fikk dermed først skikkelige kroner inn i kassen. Det var samme fenomen som brakte Man U der de var for noen år siden, økonomien.

Man U var det første britiske laget som tok merkevaren sin på alvor, og vokste dermed økonomisk forbi de andre. Før deres glansperiode var det "lite" penger i engelsk fotball. I Norge gikk Rosenborg først ut med et profesjonelt lag, noe som førte til en idrettslig styrke som de andre ikke hadde.

Men slike årsaker vil til slutt flate ut litt. Fortsatt har RBK størst økonomi i Norge, og jeg tror det samme gjelder Man U i England. Men forskjellene er ikke like store, så de har ikke beholdt den enestående posisjonen.

Vedrørende kjedelig fotball... jeg gleder meg over at Drillo nok engang klarer å få landslaget på fote resultatmessig. Dette er bare topp underholdning for meg, som har litt patriotiske følelser igjen i brystet. Å se menn med flagget på brystet slå stornasjoner er noe av det artigste som finnes, så kan folk kalle det destruktivt så mye de vil. Poenget er å få ballen i nettet, samtidig som man forhindrer at ballen havner i eget nett. Finspill finnes det nok av til å nyte den kunsten, men turneringsspill er kyniske saker. Og slik vil det nødvendigvis være, noe jeg ikke sørger over.
    baluba skrev:

RBK hadde mest penger pga. CL. Det kan godt hende de kom i den posisjonen pga. at de var først ute med å kommersialisere fotballen slik du hevder men det var likefullt kjedelig at samme lag vant hvert bidige år. Situasjonen i Norge var heller ikke lik England selv om Man-U var dominerende. Man-U vant tross alt ikke hvert år, det var under press fra 2-3 andre klubber hver sesong.

Ellers så mener jeg at RBK sin suksess også hadde årsak i kontinuitet både på trenersiden og i måten man spilte fotball. Her har andre norske klubber mye å lære. Vålerenga har (utrolig nok i norsk sammenheng) latt Martin beholde jobben og nå begynner resultatene å komme. De fleste trenere i Norge får sparken så fort man taper 4-5 kamper på rad.

Når det gjelder landslaget og turneringsspill så har vel ikke Drillo hatt allverdens suksess. Han er god på kvalik men laget har aldri prestert særlig i turneringene, dvs. i turneringene har man prestert slik man kunne forvente utfra spillermateriale.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Eggen var kanskje største enkeltårsak, men det er et faktum at RBK var det første laget som satset på proff spillerstall. Det at de var mer dominerende enn Man U skyldes nok tildels at plaskedammen er mindre her, og at det er lettere å bli totalt dominerende.

Jeg står fast ved min analyse, altså.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    RBKs enorme suksess skyldes en trollmann for trollungan.

Som Eggen nylig sa: -Penga må du spørr dæm som sett på VIP-tribunen om.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    baluba skrev:
    Eggen var kanskje største enkeltårsak, men det er et faktum at RBK var det første laget som satset på proff spillerstall. Det at de var mer dominerende enn Man U skyldes nok tildels at plaskedammen er mindre her, og at det er lettere å bli totalt dominerende.

Jeg står fast ved min analyse, altså.
    Det kan også hende Man U hadde litt tøffere konkurranse enn RBK i hjemlig serie.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.980
    Torget vurderinger
    16
    BT skrev:
    RBKs enorme suksess skyldes en trollmann for trollungan.

Som Eggen nylig sa: -Penga må du spørr dæm som sett på VIP-tribunen om.
    Ja han er sikkert helt distansert fra penger, spillerne han ber om kommer nok gratis. Eggen skal ha mye av æren for RBK suksessen men de støvsugde de andre norske klubbene for spillere da de dominerte som verst og det var ikke gratis.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    HC skrev:
    Ja han er sikkert helt distansert fra penger, spillerne han ber om kommer nok gratis. Eggen skal ha mye av æren for RBK suksessen men de støvsugde de andre norske klubbene for spillere da de dominerte som verst og det var ikke gratis.
    Reinspikka svada, naturligvis. De støvsuge ikke, bare erstattet spillerne som forsvant til utlandet. Dette var ingen utvikling RBK ønsket, men de hadde ikke noe valg. For RBK var dette en solid ulempe i forhold til lagene de møtte i CL, som hadde helt andre økonomiske muskler. Gratis var det sikkert ikke, men de fikk mye mer for spillerne som ble solgt enn de ga for de som ble hentet inn. Men Eggen var flink til å utvikle de som kom inn, dvs. de av dem som skjønte hva samhandlingen dreide seg om.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er klart de måtte erstatte spillerne som gikk til utlandet. Og hvorfor eksporterte de flere spillere enn andre klubber? Fordi de hadde kjøpt de beste spillerne i landet, og det er som oftest de som blir solgt videre til utlandet. Alle vet at RBK er den beste porten til Europa, og derfor er spillere fornøyd med å ta et mellomspill i Trondheim. Og det har selvsagt vært til RBKs beste også, og spillersalg har ført til enda mer inntekter.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    baluba skrev:
    Det er klart de måtte erstatte spillerne som gikk til utlandet. Og hvorfor eksporterte de flere spillere enn andre klubber? Fordi de hadde kjøpt de beste spillerne i landet, og det er som oftest de som blir solgt videre til utlandet. Alle vet at RBK er den beste porten til Europa, og derfor er spillere fornøyd med å ta et mellomspill i Trondheim. Og det har selvsagt vært til RBKs beste også, og spillersalg har ført til enda mer inntekter.
    Det er ikke slik jeg opplevde historien i alle fall. RBK kjøpte bare unntaksvis de beste spillerne i landet. Og da forutsetter jeg at de beste spillerne i landet var de som allerede var etablert på landslaget. Når de gjorde det var det for å erstatte støttespillere som forsvant, f.eks ble Carew hentet for å erstatte Rushfelt.

Det RBK faktisk gjorde var å hente spillere med stort utviklingspotensiale. I RBK utviklet mange seg til å bli gode i internasjonal målestokk. Det skyldtes Eggen og det skyldtes at de fikk god internasjonal matching.

Så grunnen til at RBK solgte mange spillere var at de utviklet seg veldig i RBK, i tillegg til at CL er en utstillingsarena.

RBK var ikke den beste porten til Europa, det var det landslaget som var, og det var som regel ikke så mange RBK-spillere på landslaget.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje det burde vært flere? Det er da også slik at agenter følger med på alle ligaene på jakt etter talenter å utvikle, og jeg antar at Lerkendal har hatt mer besøk av slike enn andre stadioner. Åkke som, hva er det egentlig som er galt med min fremstilling? Det er da vel helt ok at RBK var det første profflaget i Norge?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    baluba skrev:
    Kanskje det burde vært flere? Det er da også slik at agenter følger med på alle ligaene på jakt etter talenter å utvikle, og jeg antar at Lerkendal har hatt mer besøk av slike enn andre stadioner. Åkke som, hva er det egentlig som er galt med min fremstilling? Det er da vel helt ok at RBK var det første profflaget i Norge?
    Jeg synes du overdriver pengenes betydning, som den kapitalisten du er.
    Vi kan jo ikke være enig, da blir det som kjent ingen diskusjon.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    baluba skrev:
    Jeg synes du overdriver pengenes betydning, som den kapitalisten du er.
    Vi kan jo ikke være enig, da blir det som kjent ingen diskusjon.
    ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Dessuten er det en grov fornærmelse å bli sammenlignet med Man U. :mad:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    Dessuten er det en grov fornærmelse å bli sammenlignet med Man U. :mad:
    Det kan jeg si meg enig i. Og beklager så mye, det var et lite slag under beltet. Men likevel, sannheten må fram. Og den besitter som vanlig jeg.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Alle som er i tvil om trollmennenes betydning, bør følge nøye med når Jønson kommer til Lerkendal og Solbakken til Ullevål. Da blir det bevist enda en gang hvor årsaken til suksessene ligger.

Vi får glede oss så lenge vi kan :D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn