Den perfekte forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    L

Lassencad

Gjest
    Klassekampen

Klasse A
    Kanskje den mest misforståtte klassen og den produktgruppen med mest villedende data. For klasse A er ikke en kvalitetsbenevnelse, men en teknisk kategori. Uten å bli for teknisk, en klasse A forsterker opererer ikke i klasse A ubetinget. Effekten den avgir i klasse A er relatert til en 8 ohms last i de aller fleste tilfeller. En halvering av lastimpedanse betyr ikke en dobling av effekt avgitt i klasse A, snarere tvert i mot, da økt strømtrekk gjør at den forlater klasse A. Det som også er problemet med klasse A er at når den krysser grensen og går over til A/B gir det en forvrengnigskomponent som er langt tydeligere enn i en klasse B forsterkere.
    Ref: Douglas Self - Audio Power Amplifier Design Handbook

Klasse B
    Det er mange titals år siden denne type forsterker ble stueren. Jeg var selv en svoren klasse A fan i mange år, men måtte tilslutt innse at det ikke fantes en eneste rasjonell grunn for meg å tviholde på min preferanse. Det var rett og slett for mange gode klasse B forsterkere til at jeg kunne leve med begrensningene og ulempene klasse A medførte.

klasse D
    Ingen nyvinning dette heller, men er vel den klassen som har hatt den største positive utvikling de siste 20 årene. Føler min skepsis tidligere var velbegrunnet, men innser nå at flere og flere mestrer denne klassen. Trådstarter spurte meg om hva som skulle få romantikerne til å omfavne denne klassen like i forkant av denne diskusjonen, (han ser tydeligvis på meg som et følelsesmenneske 😁). Kanskje det hadde vært en interessant avstikker i denne tråden? Men er det virkelig slik at ikke mange av oss har begynt å åpne døren for disse type forsterkere? Mitt forslag var vel i grunn å gi oss mer, ikke gjøre de mindre. Og vifter er kanskje greit for datanisser, men jeg vil helst være foruten.

Hov Hov du glemte Klasse i ?? :)

Da jeg for en del år siden første gang lyttede til en klasse D forstærker var gengivelsen virkelig ikke god .
    Men siden er der sket meget på den front . Udfordrigen er at de klasse D forstærkere der har en god lyd koster mange penge
    Men afvise en forstærker bare fordi det er en Klasse D er meget forkert... Synes jeg.
    Og nej. Jeg har ikke en Klasse D forstærker :rolleyes:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.317
    Torget vurderinger
    2
    Vel litt mer info om Klasse A. Dette er en 30Wattklasse A dvs Accuphase A-36 som er simulert i LTspice.
    8 ohm gir: 30 Watt klasse A 60Watt klasse AB
    4ohm gir: 15Watt klasse A 120Watt i klasse AB

Blå og Grønn kurve viser spenning Volt og strøm Ampere i ledende transistor. Så lenge begge transistorene i push-pull paret leder er det definert som klasse A.
    For å forstå kurven kan man tenke på at spenningen svinger fram og tilbake mellom -30 og +30V, og Amperen i hver transistor går fra 0 til +maks hhv fra -max til 0
    Som Makken skriver så reduseres klasse A effekten ved lavere høyttaler ohm, feks halveres klasse A området når lasten halveres.
    Obs Få forsterkere er så overdesignet mht strømforsyning og kapasitet som Accuphase og gir drift over i klasse AB ( Luxman er litt i samme kategori), og det er ikke mye forvreging når man går over i AB ( hhv 0.0006 og 0.0015% fra 45 ett til 102watt, dvs 100-200 ganger under hørbart nivå)

Nerdene har kanskje lagt merke til at maks ampere er den samme i begge figurene. der er fordi det er hvilestrømmen (bias) som bestemmer maks strøm og området for klasse A, når trømtrekket blir mer enn 2x hvilestrøm forlater man klasse A, vi ser at det skjer ved ca 3 ampere her..og det er uavhengig av last, Lasten bestemmer ved hvilken spenning man når maks ampere og dermed effekten i klasse A

1639209601700.png

Har ikke forvregningen på A36 her ,men her er Accuphase A48 både A(0-45W) og AB området (45-102)
    1639211188563.png

Sist redigert:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.059
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ja, de fleste har justert plasseringen av høyttalerne slik at de føler det er passe mye bass. En liten endring i utgangsimpedansen kan fort endre denne balansen, og da kan en justering av plasseringen av høyttalerne gjøre at "den beste forsterkeren" og "den dårligste forsterkeren" bytter plass på rangeringslisten.
    Mest bass eller best bass? Plasserer høytalere der hvor de spiller jevnest bass. SP er viktigst. Måling må til.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.059
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hva er en perfekt forsterker? Den som kan drive en ”perfekt” høytaler eller en som driver alt av høytalere med tilnærmet umulig lav impedanse? Egenlyd eller farging at lyden blir for meg en form for eq og har ingenting med hvor bra en forsterker er. Men der betyr nødvendig ikke at jeg setter mest pris på den nøytrale, men det som spiller best i samspillet til resten av oppsettet. Blå bil er ikke bedre en gul. Men det kan være jeg liker den mere.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Kortvarig som var her på forum for mange år siden syntes nogle forstærkere lød bedre med en liten modstand i serie med udgangen. Det vil jo være et spørgsmål om tilpasning i forhold til Q i bashøjttalere.
    GoldNote lar deg velge mellom DF:25 eller DF:250

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.647
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    DC12E294-1AFE-4CCF-91FA-F37167FD32DA.jpeg

😎 Perfekt forforsterker. Nå vet dere også at minste hylleavstand i en Montanareol passer utmerket til 1U høye komponenter.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.449
    Sted
    Smurfeland
    En perfekt forsterker må ha innebygd DAC, RIAA, utgang for subwoofere i stereo med aktive delefiltere for lav og høypass, HDMI inn og ut, ergonomisk fjernkontroll med belysning, og kommer i flere farger enn svart og sølv. Og ingen touchskjermer eller slitsomme menyer, det må være et ferdigutviklet produkt med intuitivt og enkelt brukergrensesnitt.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.059
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    En perfekt forsterker må ha innebygd DAC, RIAA, utgang for subwoofere i stereo med aktive delefiltere for lav og høypass, HDMI inn og ut, ergonomisk fjernkontroll med belysning, og kommer i flere farger enn svart og sølv. Og ingen touchskjermer eller slitsomme menyer, det må være et ferdigutviklet produkt med intuitivt og enkelt brukergrensesnitt.
    En perfekt forforsterker😀. At ikke flere har mulighet til aktiv deling er tragisk. Min har både grei dac og riaa. På ett eller annet tidpunktet kommer oppgradering spøkelse. Er dacen god nok? Samme med riaa.. Hvis en bytter til eksterne så har en på en måte betalt for dette 2 ganger. Det perfekte er mulighet for å putte inn dac og riaa moduler.

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Fungerer fint med god målemessig elektronikk (uavhengig av klasse/topologi) etter at man har EQet høyttalerne og fjernet mye av den ulinære responsen. Enda bedre er å bygge om til aktivt drift hvor man kan forbedre det ytterligere.

Behovet for elektronikk med mye forvrengning blir gjerne gjeldende når responsen er for mye på bærtur eller det er andre svakheter som ørene er sensitive for. Det er ikke et kvalitetstegn.

Ellers handler ikke dette om klasse D. Elektronikk med tilsvarende lav forvrengning låter likt uavhengig om det er klass A, AB, D eller noe annet.
    På bærtur, ikke ett kvalitets tegn.

Sånt er det vel strengtalt ikke noe vits i å skrive? Hvem er du til å fortelle oss hva kvalitet er? De er bygget for å låte som de gjør fordi konstruktør syntes at dem låter veldig bra sånn, det har ikke noe med kvalitet å gjøre på noen måte. At du personlig ikke liker den lyden er helt ok.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Den perfekte forsterker - den forsterkeren en selv foretrekker.. Og all respekt for det. I bunn og grunn, hva er din subjektive smak.. Det er hva denne tråden dreier seg om, egentlig. På den måten så har tråden takhøyde for at hver og en finner ut hva en selv liker best. Selv har jeg prøvd både Vera, Spec og gamle Oberon. På de høyttalere jeg hadde da fungerte det ikke optimalt. Like lite som 300B med Audiolense som ble en dårlig løsning. Men, standardisering er jeg sterkt i mot. Det individuelle, det sære, det som gjør at en trives selv, det er bra. Dette er ikke noe menighetsmøte hvor i store guru skal lede oss til frelse, klasse D eller noe annet. Snarere enn mulighet til å se hva andre gjør og, forhåpentligvis, lære litt så en i enda større grad kan dyrke det individuelle.

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.400
    Torget vurderinger
    8
    Brukt riktig har ikke en SET noen egenlyd, forutsatt at det er en god SET.

Den dagen Klipsch lærer seg fornuftige kompresjonsdrivere og fornuftige delefrekvenser i forhold til hornenes størrelse og cutoff er det jo gjerne noe som kan vurderes.
    Egenlyd eller ikke så gjør SET ofte noe med mellomtonen klasse D ikke gjør! hva du synes om Klipsch bryr meg svært lite 👍

S

Syncrolux

Gjest
    Og ha DSP og tonekontroller.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.647
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Høy forvrengning i en forsterker (eller en hvilken som helst elektronikkduppeditt) er ikke et kvalitetstegn.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.449
    Sted
    Smurfeland
    En perfekt forforsterker😀. At ikke flere har mulighet til aktiv deling er tragisk. Min har både grei dac og riaa. På ett eller annet tidpunktet kommer oppgradering spøkelse. Er dacen god nok? Samme med riaa.. Hvis en bytter til eksterne så har en på en måte betalt for dette 2 ganger. Det perfekte er mulighet for å putte inn dac og riaa moduler.
    Mulig du har rett, men for egen del tror jeg at jeg kunne slått meg til ro med DAC og RIAA som ‘bra nok’. Verre med HDMI o.l.som stadig utvikles og oppgraderes.

Ellers er jeg jo enig i at aktiv deling er et savn. Kanskje for dyrt å implentere?

S

Syncrolux

Gjest
    Og forresten ... tonekontroller, bass management osv i receivere er naturlig nok digitalt. Selv volumkontrollen er digital.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.095
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Aktive filtere MÅ ikke være DSP, vel? Ffs…:ROFLMAO:

Noen av oss er ikke så glad i sånne digitale greier som forsinker signalet og sånn. Fordi.
    Gjør som du vil, men ta det fra en Ludditt! Ække noen forskjell eller meningsfylt forsinkelse med enkle filter. Og tillater du deg å høre på CD eller stream så er sjelen din allerede dømt til de evige flammer.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.382
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Aktive filtere MÅ ikke være DSP, vel? Ffs…:ROFLMAO:

Noen av oss er ikke så glad i sånne digitale greier som forsinker signalet og sånn. Fordi.
    At det tar 0,0XX sekunder ekstra fra man trykker play til sangen starter, er jo bare helt forferdelig! 😄

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.400
    Torget vurderinger
    8
    Vel litt mer info om Klasse A. Dette er en 30Wattklasse A dvs Accuphase A-36 som er simulert i LTspice.
    8 ohm gir: 30 Watt klasse A 60Watt klasse AB
    4ohm gir: 15Watt klasse A 120Watt i klasse AB

Blå og Grønn kurve viser spenning Volt og strøm Ampere i ledende transistor. Så lenge begge transistorene i push-pull paret leder er det definert som klasse A.
    For å forstå kurven kan man tenke på at spenningen svinger fram og tilbake mellom -30 og +30V, og Amperen i hver transistor går fra 0 til +maks hhv fra -max til 0
    Som Makken skriver så reduseres klasse A effekten ved lavere høyttaler ohm, feks halveres klasse A området når lasten halveres.
    Obs Få forsterkere er så overdesignet mht strømforsyning og kapasitet som Accuphase og gir drift over i klasse AB ( Luxman er litt i samme kategori), og det er ikke mye forvreging når man går over i AB ( hhv 0.0006 og 0.0015% fra 45 ett til 102watt, dvs 100-200 ganger under hørbart nivå)

Nerdene har kanskje lagt merke til at maks ampere er den samme i begge figurene. der er fordi det er hvilestrømmen (bias) som bestemmer maks strøm og området for klasse A, når trømtrekket blir mer enn 2x hvilestrøm forlater man klasse A, vi ser at det skjer ved ca 3 ampere her..og det er uavhengig av last, Lasten bestemmer ved hvilken spenning man når maks ampere og dermed effekten i klasse A

Vis vedlegget 771240

Har ikke forvregningen på A36 her ,men her er Accuphase A48 både A(0-45W) og AB området (45-102)
    Vis vedlegget 771253
    Fantastisk forsterker 👍

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.891
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Den perfekte forsterker er den du ikke hører (uten signatur) , som har nok strøm ( i overskudd) til å drive høyttalerene . Hvilke det er ? - ja si det :unsure:

• Liker
    Reaksjoner: oen

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.672
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Den perfekte forsterker? Det er bare å gjøre som meg. Kjøpe høyttalere, forsterker og kabler som er matchet til hverandre av samme produsent med en lydsignatur som passer for meg. Nei faen, så var det dette med rommet da. Jaja, vi flytter heldigvis til våren, og da skal det bli perfekt da 🤪 Jaja, runddans er ikke så gærnt…….så lenge det ikke er rundt gullkalven 🤪😄

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.449
    Sted
    Smurfeland
    DSP er da tonekontroller det også, bare litt mer fleksibelt.
    Jeg liker det ikke. Vil ikke ha det. Vil i såfall ha vanlige, ikke-DSP-kontroller.

Og forresten ... tonekontroller, bass management osv i receivere er naturlig nok digitalt. Selv volumkontrollen er digital.
    Det kan godt være digitalt, bare det ikke er DSP. :unsure::sneaky:

Gjør som du vil, men ta det fra en Ludditt! Ække noen forskjell eller meningsfylt forsinkelse med enkle filter. Og tillater du deg å høre på CD eller stream så er sjelen din allerede dømt til de evige flammer.
    Men jeg syns ikke det høres noe kult ut. Og med DSP følger det alltid jævlige menyer og dårlig brukeropplevelse. Gi meg heller noen store, tillitsvekkende dreiepotmetere med deilig, taktil tyngde når man roterer dem.

At det tar 0,0XX sekunder ekstra fra man trykker play til sangen starter, er jo bare helt forferdelig! 😄
    Vil ikke ha det sånn. Så enkelt er det. :)

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Høy forvrengning i en forsterker (eller en hvilken som helst elektronikkduppeditt) er ikke et kvalitetstegn.
    Selv om produktet er produsert med bevisste konstruksjonsvalg og prioriteringer som gir forvregning:unsure:

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.400
    Torget vurderinger
    8
    Selv om produktet er produsert med bevisste konstruksjonsvalg og prioriteringer som gir forvregning:unsure:
    Er jo det enkelte ikke vil forstå her inne! enkelte produsenter har jo sin signatur og enkelte høyttalerprodusenter sier jo rett ut hvilke forsterkere de er ment for!
    hvordan kan 4-5 personer her inne si hva som er fasiten 🙈
    Et eksempel er jo mine Vrel høyttalere som produsenten selv sier er matchet for SET forsterkere og få watt men som de sier så er det jo opp til hver enkelt og bestemme selv. Dette er ingeniører, lydteknikkere og musikere samt orgel byggere men det har selvsagt ikke peiling, heller ikke de som liker lyden av disse 😱

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.095
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men jeg syns ikke det høres noe kult ut. Og med DSP følger det alltid jævlige menyer og dårlig brukeropplevelse. Gi meg heller noen store, tillitsvekkende dreiepotmetere med deilig, taktil tyngde når man roterer dem.
    Det har jeg null innvendinger mot, broder. Mitt forsøk på å overbevise deg, ender her! Vi har alle våre åk å bære, jeg bærer mitt, du får bære ditt. Med mindre du ber meg om hjelp da. ❤

2

2xJ

Gjest
    Jeg som ikke kan noe om det tekniske (hverken ironi eller sarkasme), lurer på om jeg skal lære meg litt om hva HIFI er for noe... ?
    Kan det være en ide? Sikkert vil mange mene.

Er det ikke slik at en forsterker skal; nettopp det - ifra KILDEN om det er CD vinyl eller streaming??

Og om enn skal holde på med HIFI - as(s) in High Fidelity, så må det være et mål om mest mulig forvrengningsfrie komponenter.

MYSound - det får være resten av oss som lefler med all muligens andre rariteter... Radialhorn er nok ikke det mest presise her i verden,
    men digger lyden av dem lell !!!

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.449
    Sted
    Smurfeland
    Det har jeg null innvendinger mot, broder. Mitt forsøk på å overbevise deg, ender her! Vi har alle våre åk å bære, jeg bærer mitt, du får bære ditt. Med mindre du ber meg om hjelp da. ❤
    Så lenge de gode intensjoner skinner igjennom er alt greit.
    :cool:

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg liker det ikke. Vil ikke ha det. Vil i såfall ha vanlige, ikke-DSP-kontroller.

Det kan godt være digitalt, bare det ikke er DSP. :unsure::sneaky:

Vil ikke ha det sånn. Så enkelt er det. :)
    Kanskje en Parasound P7 hadde vært noe for deg da? Helanalog i 8 kanaler med volumpot, analog XO til sub (50+80Hz), tonekontroller, passthrough for hjemmekino. Låter bra også, til og med riaa er brukbar :)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn