Den perfekte forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.878
    Sted
    Østfold
    Det må være enten datoen da du søkte og systemet sjekket (altså at "status nå er det expired" og ikke "det gikk ut i dag"), eller så må det være feil patent. Han hadde jo patent på en del andre ting også.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500
    Ikke vet jeg heller. Bill Whitlock skrev dette til meg i år:
    I'd like to believe you've used the THAT Corp InGenius(R) IC (or its equivalent of your own design). I patented the circuit design in 1996 but the patent has expired and the circuit is public domain.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    svart-hvitt sier nå at forsterkere var utviklet for mange tiår siden. Men som nevnt mange ganger i slike tråden som dette, det er blitt tilbakevist av LTS sine blindtester hvor bare et lite antall forsterkere har passert transparent testen. Det utføres stort sett av eldre menn. De sitter inntil en bakvegg med lite optimal akustikk. Høyttalerne ser ikke ut som noe SOTA design. Og de bruker ikke tid på lytte seg frem til deler av musikkspor hvor man kan høre forskjell.

Allikevel er det altså bare et knippe forsterkere som har passert testen og kan regnes som transparente. Bryston, etter Oehman sine råd om tweaking av det opprinnelig designet, mener jeg var den første forsterkeren som passerte testen. Tror det var SST2 versjonen som kom i 2009 eller noe slikt?

Det som derimot er veldig vanskelig å sette noe grense på, er hvor viktig det blir individuelt på hva som måler tilstrekkelig for å være bra nok. Her kommer mange faktorer inn.
    Jeg er vant til at man legger frem ekstraordinære bevis for ekstraordinære påstander. At folk nesten alltid hører forskjell mellom forsterkere, er en drøy påstand i 2021.

Du er en selger av forsterkere og derfor bør du være nøyere enn andre med å legge frem bevis for en påstand som fremmer salget av de forsterkerne du selger.

Hvor er bevisene for det du påstår? Jeg betaler gjerne hvis fagartiklene ligger bak en betalingsmur.

Har disse bevisene blitt vurdert av erfarne og kompetente fagfolk på området?

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500
    Jeg er vant til at man legger frem ekstraordinære bevis for ekstraordinære påstander. At folk nesten alltid hører forskjell mellom forsterkere, er en drøy påstand i 2021.

Du er en selger av forsterkere og derfor bør du være nøyere enn andre med å legge frem bevis for en påstand som fremmer salget av de forsterkerne du selger.

Hvor er bevisene for det du påstår? Jeg betaler gjerne hvis fagartiklene ligger bak en betalingsmur.

Du er skarp i ordlaget og går ofte til angrep.
    Til tross for at LTS sine tester er nevnt og og link til forklaring av deres tester er gitt utallige ganger i slike diskusjoner av spesielt undertegnede og KJ. Sannsynligvis også er nevnt på ASR i diskusjoner du har vært med i. Da blir det naturlig at man etterhvert tar det for gitt at folk har fått med seg hva det er for noe.

Uansett. Det er et blad man må abonnere på. Testene deres ligger ikke ute på nettet. De både måler og utfører blindtester med statisk signifikans.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.878
    Sted
    Østfold
    Kort forklart, man tapper signalet ut av en forsterker, setter på en kompleks last, demper signalet tilsvarende forsterkerens gain, og vipps så har man en forsterker som, dersom den er transparent, tilsvarer en aktiv kabel med null forsterkning. Så kan den AB-testes mot en kabel, og man hører lett om forsterkeren endrer på noe. Men det fungerer bare på forsterkere med høy dempingsfaktor.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    Du er skarp i ordlaget og går ofte til angrep.
    Til tross for at LTS sine tester er nevnt og og link til forklaring av deres tester er gitt utallige ganger i slike diskusjoner av spesielt undertegnede og KJ. Sannsynligvis også er nevnt på ASR i diskusjoner du har vært med i. Da blir det naturlig at man etterhvert tar det for gitt at folk har fått med seg hva det er for noe.

Uansett. Det er et blad man må abonnere på. Testene deres ligger ikke ute på nettet. De både måler og utfører blindtester med statisk signifikans.
    «Fantomet er hard mot de harde»
    Gammelt jungelord

Som bransjeaktør hvis incentiv for å bruke tid her kan knyttes opp mot din kommersielle virksomhet må du tåle at jeg reiser kritiske spørsmål.

Når du ikke kan legge frem bevis for dine påstander - men gir meg en i sakens anledning intetsigende lenke til et nettsted - så har du i min bok ikke belegg for det du påstår.

Som bransjeaktør burde du vite at man sannsynligvis ville fått publisert en artikkel i f.eks. Journal of the Audio Engineering Society (JAES) hvis man kunne bevist hinsides tvil at de fleste gode forsterkere farger lyden hørbart i 2021. Hvorfor tror du en fagartikkel med denne konklusjonen ikke finnes?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.878
    Sted
    Østfold
    Definisjon av "høy" generelt sett, hva er det slik du tenker det?
    Jeg tror man må se det i forhold til lasten. Den testlasten de bruker vil jo gi et transparent resultat (subjektivt) i denne testen med forsterkere som har en utgangsimpedans under et visst nivå. Gjør man testlasten lettere flytter denne grensen seg.

Utfordringen med en sånn test er at den ikke tar hensyn til om det er meningen man skal ha absolutt spenningsdrift eller ikke. Virket ikke som om Öhman og Co har tenkt over det.

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1

Erfarne kompetente folk er døve.. det har vi jo fått leksjon i her.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.878
    Sted
    Østfold
    «Fantomet er hard mot de harde»
    Gammelt jungelord

Som bransjeaktør hvis incentiv for å bruke tid her kan knyttes opp mot din kommersielle virksomhet må du tåle at jeg reiser kritiske spørsmål.

Når du ikke kan legge frem bevis for dine påstander - men gir meg en i sakens anledning intetsigende lenke til et nettsted - så har du i min bok ikke belegg for det du påstår.

Som bransjeaktør burde du vite at man sannsynligvis ville fått publisert en artikkel i f.eks. Journal of the Audio Engineering Society (JAES) hvis man kunne bevist hinsides tvil at de fleste gode forsterkere farger lyden hørbart i 2021. Hvorfor tror du en fagartikkel med denne konklusjonen ikke finnes?
    Jeg er selv tilhenger av dokumentasjon, men for det første er LTS-testen svært godt kjent, og når du i tillegg får link til nettstedet trenger du ikke dra dette lenger. Lurer du på noe så spør i stedet for å forsøke å diskreditere hans person. Ikke alle gidder å publisere gjennom AES, og det er ikke en forutsetning for å kunne kalle noe verken vitenskap eller seriøst. Det holder faktisk at man er tilstrekkelig åpen om hva man holder på med.

Når du nå har nevnt 3-4 ganger at dette er en særstilling du mener han er i som bransjeaktør får jeg følelsen av at du ikke ønsker å diskutere på like premisser. Det er på tide å tåle å få sine påstander utfordret.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.878
    Sted
    Østfold
    Det er det selvsagt grunn til å tro, men hva med en hørsel test først så man vet hva som er hva?
    Jeg er for prepping. Å gjennomføre en blindtest uten at man vet hva man skal lytte etter kan fort føre til unødvendig mange nulltester. Det har vi jo sett for eksempel ifm Geddes som ikke klarte å få studentene sine til å høre forskjell på mye og lite THD i drivere.

Men om poenget ditt er at vi sliter med for mange nulltester så er det vel i LTS sitt tilfelle heller slik at man svært sjelden har opplevd en nulltest. Greit nok at premisset for testen er lite gjennomtenkt, men det virker ikke å være et problem at Stockholmsgubbene ikke hører godt nok til å skille A og B fra hverandre. Hadde det vært et problem ville det kanskje lønt seg å bruke mer tid på prepping, kanskje byttet dem ut med noen yngre ører, og til slutt kjørt større datasett så man får høyere konfidens.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er selv tilhenger av dokumentasjon, men for det første er LTS-testen svært godt kjent, og når du i tillegg får link til nettstedet trenger du ikke dra dette lenger. Lurer du på noe så spør i stedet for å forsøke å diskreditere hans person. Ikke alle gidder å publisere gjennom AES, og det er ikke en forutsetning for å kunne kalle noe verken vitenskap eller seriøst. Det holder faktisk at man er tilstrekkelig åpen om hva man holder på med.

Når du nå har nevnt 3-4 ganger at dette er en særstilling du mener han er i som bransjeaktør får jeg følelsen av at du ikke ønsker å diskutere på like premisser. Det er på tide å tåle å få sine påstander utfordret.
    Hvordan kan en test være «godt kjent» når den ikke er tilgjengelig?

Er det «en test» som du skriver eller flere?

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.267
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er selv tilhenger av dokumentasjon, men for det første er LTS-testen svært godt kjent
    Jeg hadde aldri hørt hørt om denne testen, men det er selvfølgelig ikke noen pekepinn.

Rekk opp hånda alle som ikke har hørt om LTS!

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0

En ting til: Ber du meg - skeptikeren - om å selv finne frem til bevisene for @lydogakustikks påstander?

Vi bør legge listen høyere for diskusjon på HFS.

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.267
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Var ikke godt kjent av google heller, med mindre man er opptatt av fluefiske. https://lts-flyfishing.com/

Får litt scientolog vibber at dette. Må ha enn viss Thetan verdi for kunne få innpass. Er det ikke slik det fungerer, har ikke greie på det heller jeg? Vel uansett orso har altså specet for lista på ASR og de gylne haller hos LTS, hva det nå enn er. (y)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.878
    Sted
    Østfold
    Var ikke godt kjent av google heller, med mindre man er opptatt av fluefiske. https://lts-flyfishing.com/

Får litt scientolog vibber at dette. Må ha enn viss Thetan verdi for kunne få innpass. Er det ikke slik det fungerer, har ikke greie på det heller jeg? Vel uansett orso har altså specet for lista på ASR og de gylne haller hos LTS, hva det nå enn er. (y)
    Problemet er vel helst at de har vært lite aktive de siste årene. Rundt 2005 var det en del aktivitet, men mye av det er nok gått over i historien i dag, og det ser ikke ut til at så mye dokumentasjon lenger er tilgjengelig.

Det var imidlertid en gang i tiden velkjent at en modell fra Bryston var den eneste som hadde fått "pass", og om jeg husker rett klarte en modifisert NAD 208 seg godt.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.878
    Sted
    Østfold
    Litt av svakheten med testen er at om man lager en høyttaler som er beregnet til å drives av en forsterker med 4 ohms utgangsimpedans (ganske typisk SET) så vil man for eksempel ha en slik frekvensrespons:

1639696926167.png

Dette er en BMS 15" i 250 liter bassrefleks.

Kobler man på for eksempel Bryston-forsterkeren som seilte gjennom testen får man denne responsen omtrent:

1639697004104.png

Forskjellen på de to kurvene er det man vil høre når man gjør denne "nulltesten" som LTS gjorde i sin tid. Bryston vil komme godt ut, SET-en vil komme dårlig ut, og dommen faller.

Men for den som har den øverste høyttaleren er det jo bare én av dem som kan fungere, og da lager man seg i prinsippet en test som tester hvorvidt forsterkeren er laget med denne funksjonen, og ikke "dens kvalitet".

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.267
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Mao en defunct, spesialisert lokal standard, uten livets rett? Må ærlig si jeg forstår mindre og mindre av hva vi diskuterer nå. Men takk for ny innsikt @Snickers-is (y)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    Nå var det din påstand som var gjenstand for diskusjon.
    Vennligst ikke snu mitt enkle spørsmål til @lydogakustikk om dokumentasjon for ekstraordinære påstander til å dreie seg om min påstand.

Og jeg diskrediterer ikke @lydogakustikks person ved å påpeke det faktum at han er bransjeaktør, selger produkt som diskuteres i denne tråden og har kommersielle incentiver.

OMHOLT PRODUCTS & SERVICES er ikke registrert som et ideelt foretak og må derfor antas å ha incentiver knyttet til det å «Utføre akustikk tjenester, salg av akustikk produkter, salg av diverse audio relaterte produkter, salg av TV/projektorer, salg av data produkter, salg av kaffe og andre produkter i fremtiden» (kilde: brreg.no).

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.878
    Sted
    Østfold
    Du gikk langt iå hevde at det ikke lenger er hørbar forskjell på forsterkere, og du pålegger ham særskilt plikt til å dokumentere fordi kan er bransjetilknyttet.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.267
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du gikk langt iå hevde at det ikke lenger er hørbar forskjell på forsterkere, og du pålegger ham særskilt plikt til å dokumentere fordi kan er bransjetilknyttet.
    Er det det om de jobber innenfor sine begrensninger og lasten de er beregnet for? Er ikke det litt "Amir" å teste noe utenfor spec?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er for prepping. Å gjennomføre en blindtest uten at man vet hva man skal lytte etter kan fort føre til unødvendig mange nulltester. Det har vi jo sett for eksempel ifm Geddes som ikke klarte å få studentene sine til å høre forskjell på mye og lite THD i drivere.

Men om poenget ditt er at vi sliter med for mange nulltester så er det vel i LTS sitt tilfelle heller slik at man svært sjelden har opplevd en nulltest. Greit nok at premisset for testen er lite gjennomtenkt, men det virker ikke å være et problem at Stockholmsgubbene ikke hører godt nok til å skille A og B fra hverandre. Hadde det vært et problem ville det kanskje lønt seg å bruke mer tid på prepping, kanskje byttet dem ut med noen yngre ører, og til slutt kjørt større datasett så man får høyere konfidens.
    Prepping, generelt sett, har synt seg å ha ein del svake sider, spesielt når det gjeld bias. Men no tenkjer eg fyrst og framst på andre ting enn audio.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    BREAKING NEWS!!! STOPP PRESSEN!

(NTB) Alle fagartikler i JAES, boken til Toole og det vi trodde vi visste om høyttalere må trekkes tilbake. Et nettsted for lyd i Norge har avdekket 20 år gamle lyttetester i Sverige som beviser at nesten alle forsterkere låter ulikt.

Man har lenge trodd at trodd at forskningen på høyttalere dreide seg om høyttalerens egenskaper. Nå viser det seg at man i realiteten har hørt like mye på forsterkerne som høyttalerne. Blindtester og andre lyttetester av høyttalere samt anekoiske høyttalermålinger fra de siste tiårene må derfor forkastes.

Forskningen på lyd kan fortsette når gode nok forsterkere finnes. Det går rykter om at den eneste forsterkeren som egner som for å kombineres med høyttaler, finnes i Norge.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.861
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo litt interessant at endel forsterkere er såpass påvirket av lasten de presenteres for, spørsmålet er jo hvor stor andel forsterkere som er det og hvor stor effekten er. Det kan jo tildels / potensielt forklare hvorfor folk (og kanskje til og med anmeldere) har såpass forskjellig oppfatning av samme høyttaler.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.267
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg klarer ikke å se denne "vitenskapelige" tilnærming her inne som stort annet enn markedssegmentering. Man referer til obskure teststandarder, bruker høyttaleren som syndebukk om ikke alle opplever at forsterker leverer og konkurrentens forsterker som syndebukk om ikke høyttaler responderer.

Klart alle blir påvirket av egne erfaringer og som jeg uttalte tidligere i tråden: Mange må ha hatt forferdelig uflaks. Alt er jo et problem!

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.861
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg klarer ikke å se denne "vitenskapelige" tilnærming her inne som stort annet enn markedssegmentering. Man referer til obskure teststandarder, bruker høyttaleren som syndebukk om ikke alle opplever at forsterker leverer og konkurrentens forsterker som syndebukk om ikke høyttaler responderer.

Klart alle blir påvirket av egne erfaringer og som jeg uttalte tidligere i tråden: Mange må ha hatt forferdelig uflaks. Alt er jo et problem!
    Hehe. Hvis det går bra er det min skyld, og hvis det går dårlig er det noen andre sin skyld. Det er en grunnleggende innstilling for et lykkelig liv. :D

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.029
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har haifaiforhandlere begynt å selge romgreier også nå? De hadde ikke slik i min tid som sjappefrekventør.

Håper diskusjonen kan komme tilbake på sporet. Ville være synd om svart-hvitts forsøk på å sende premissene ut i prinsippabsurditetene skulle drepe den.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn