Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Betviler ikke at LCHF-diett har en del svært gode effekter. Men dersom du lever et normalt liv og ikke er overvektig, forekommer det meg nærmest naturstridig å leve på den måten. Menneskets tarm- og fordøyelsessystem ligner ikke på noen måte på rovdyrenes, ei heller tenner og svelg, så ideen om et rent animalsk matinntak, kjennes nesten instinktivt feil. Aper og gorillaer lever nesten utelukkende på plantefor, og dette er neppe feil, for å si det sånn. Så det å hysterisk unngå bær, frukt og ukokte gulrøtter, burde få det til å ringe litt bjeller hos noen og en hver. Derimot ligger det vel opp i dagen at raffinert sukker og mel er særdeles dårlig grunnlag for et sunt liv.

Honkey

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Dette er faktisk feil Honkey, mage og tarmsystemet vårt likner faktisk mer på hunders enn flere apetyper. Gorillaer og sjimpanser (tror jeg det var) har bakteriekulturer i magen som tar seg av nedbrytingen av cellulose- derfor dauer disse hvis de blir overforet på bananer. De tåler ikke den høye dosen sukker i magen. Fruktose er verre enn sukker, det metaboliseres i leveren (som andre gifter) for en stor del til triglyserider- mye mer enn sukker. Frukt i store mengder var nok sjelden vare tidligere og selvfølgelig veldig sesongbetont

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Honkey-Chateau skrev:
    Betviler ikke at LCHF-diett har en del svært gode effekter. Men dersom du lever et normalt liv og ikke er overvektig, forekommer det meg nærmest naturstridig å leve på den måten. Menneskets tarm- og fordøyelsessystem ligner ikke på noen måte på rovdyrenes, ei heller tenner og svelg, så ideen om et rent animalsk matinntak, kjennes nesten instinktivt feil. Aper og gorillaer lever nesten utelukkende på plantefor, og dette er neppe feil, for å si det sånn. Så det å hysterisk unngå bær, frukt og ukokte gulrøtter, burde få det til å ringe litt bjeller hos noen og en hver. Derimot ligger det vel opp i dagen at raffinert sukker og mel er særdeles dårlig grunnlag for et sunt liv.

Honkey
    Ord.

Jeg synes LHCF er hårreisene som varig diett, men fungerer sikkert fint som en quick fix for folk som allerede har et vekt\kostholdsproblem. LHCF har noen gode poeng; lite raffinert mat, renere mat, etc. Men å blindt fokusere på en "ond" nutrient som i utgangspunktet er hva cellene våre trenger som fuel, blir ensporet.

Jeg er like mye mot sukker, fint mel, pasta, pasteurisert fruktjuice, potet etc som folka i denne tråden.

Å sammenligne fersk frukt med sukker, ref. tidligere i denne tråden, er helt på jordet.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    emokid skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Ord.

Jeg synes LHCF er hårreisene som varig diett, men fungerer sikkert fint som en quick fix for folk som allerede har et vekt\kostholdsproblem. LHCF har noen gode poeng; lite raffinert mat, renere mat, etc. Men å blindt fokusere på en "ond" nutrient som i utgangspunktet er hva cellene våre trenger som fuel, blir ensporet.

Jeg er like mye mot sukker, fint mel, pasta, pasteurisert fruktjuice, potet etc som folka i denne tråden.

Å sammenligne fersk frukt med sukker, ref. tidligere i denne tråden, er helt på jordet.
    Jeg er diabetiker som har kuttet ut insulin grunnet kostholdsendringer. Jeg måler blodsukkeret hyppig og registrerer at det øker voldsomt med inntak av frukt. På nivå med hveteboller eller blandet gotteri. Bær derimot i moderate mengder er ikke noe problem for meg.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Interessant.

Men det er vel også dette?

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    pga fruktosen er frukt verre enn sukker så du har helt rett emokid, det blir litt feil å sammenligne med sukker. 65finger har helt rett, man får en enorm insulinstigning av frukt og omtrent ingenting av bær

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Gjelder vel ikke å leve lengst mulig men helst uten altslags livstilssykdommer ;)

N

nb

Gjest
    Sting skrev:
    Gjelder vel ikke å leve lengst mulig men helst uten altslags livstilssykdommer ;)
    I virkelig gamle dager daua vel folk stort sett av noe annet før de rakk å få livsstilssykdommer... og kosthold gikk sannsynligvis ut på å få i seg nok mat og holde seg i live.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Helt sant, i vår tid går mange rundt og vralter i et berg av fett og kan ikke nyte mye av det livet har å by på pga en ubrukelig kropp-for det meste takket være kosten. Nå får jo folk allerede livsstilsykdommer før de er kjønnsmodne..

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    emokid skrev:
    Interessant.

Men det er vel også dette?

Jeg er enig i at mange kan ha mer godt av å gå på rawfood enn den søppelmaten de spiser i dag.
    Samtidig er det andre utfordringer med et slikt kosthold som gjør det vanskelig å anbefale på generelt grunnlag..

N

nb

Gjest
    topline skrev:
    Jeg er enig i at mange kan ha mer godt av å gå på rawfood enn den søppelmaten de spiser i dag.
    Samtidig er det andre utfordringer med et slikt kosthold som gjør det vanskelig å anbefale på generelt grunnlag..
    Kanskje det egentlige, store problemet er at stadig flere spiser søppelmat? Og mye av den.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    topline skrev:
    emokid skrev:
    Men du ser ikke de samme utfordringene med dine anbefalinger?

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Anonym skrev:
    topline skrev:
    emokid skrev:
    Men du ser ikke de samme utfordringene med dine anbefalinger?
    Det er små utfordringer ved å spise som "normalt", men kutte de største karbokildene. Du får dekket næringsbehovet greit, stabilisert blodsukkeret, kan spise alt som er godt - nesten hvertfall. Hvilke utfordringer ser du med det?

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Sting skrev:
    Selvsagt. Poenget var at selv om det er andre farer i dag, enn før, så er nok ikke steinaldermeny svaret på riktig kosthold i dag.

På den annen side så er det isolert sett et sykdomstegn at man diskuterer hvilken mat som er best å spise. Enten er man feit fordi man har spist for mye, eller trimmer for lite (leser for mye på forum?).

Lev livet, trim litt og spis passe lite mengder 5-6 ganger om dagen. Og, ja, en ting til: Logg av forumet i arbeidstiden. ;)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    topline skrev:
    Det er små utfordringer ved å spise som "normalt", men kutte de største karbokildene. Du får dekket næringsbehovet greit, stabilisert blodsukkeret, kan spise alt som er godt - nesten hvertfall. Hvilke utfordringer ser du med det?
    Det ser jeg ikke problemer med.

Men jeg ser store problemer med å se bort fra myndighetenes helseråd samt ikke ta høyt kolestorol alvorlig.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    topline skrev:

Men jeg ser store problemer med å se bort fra myndighetenes helseråd samt ikke ta høyt kolestorol alvorlig.
    <Debatten om lavkarbokosthold

I Norge har vi en politisk diskusjon om steinalderkosthold. Det kunne være interessant å høre litt om debatten i UK. Hvor lang tid tror du det vil ta før det dominerende lavfett-, høykarbohydratregimet er overvunnet og helsemyndighetene over hele verden begynner å fortelle folk hva mennesket er best tilpasset å spise?
    - Jeg liker din bruk av ordet "politisk" fordi debatten så visst ikke handler om vitenskap.
    Hvor lenge det går før vi får fornuft inn i diskusjonen om ernæring og helse, avhenger etter min oppfatning av hvor lenge det tar å få profittmotivet ut av likningen. Det er dessuten også svært vanskelig å komme i nærheten av dem som har ført oss på villspor i så lang tid med sine oppfatninger.>

http://www.matoghelse.no/mennesker/...ielle-barry-groves---50-aar-paa-lavkarbo.aspx

Mvh.KW

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Anonym skrev:
    topline skrev:

Ja, det er jo ikke uproblematisk..

Vendepunktet for meg har kommet i to runder. Første runde skjedde da jeg begynte å jobbe på en klinikk for ledd og muskelplager som brukte kosthold (LCHF) aktivt i behandlingen. De så nemlig at noen pasienter ikke responderte på noen type behandling. Så fikk de dem til å legge om kostholdet 1-2 mnd, og etter det endret hele strukturen seg, de startet å respondere på behandligen og ble kvitt plagene sine. Det fortalte meg at kosthold handler om mer enn vekt, det kan også handle om å kunne spise seg frisk. Merk at dette ikke bare gjelder overvektige personer.

Men det avgjørende for meg ble seminaret der lavkarbolegene Andreas Eenfeldt, Annika Dahlquist og Fedon Lindberg var tilstede. Det er jo de tre som i størst grad har frontet myndighetene i skandinavia sine kostråd, og vært pådriver for lavkarbo bølgen som går nå.

http://www.kostdoktorn.se/tv4-pa-natet-ny-fettbok-ger-felaktiga-kostrad#comments

Spesielt interessant er erfaringen fra Sverige der de har holdt på i snart 10 år, og opparbeidet seg en bred erfaring med LCHF og hva det gjør og ikke gjør med mennesker. Og ikke minst har de gått gjennom det meste av hva som finnes av forskning på området. Da var resten av min tvil borte på hva som er mest riktig ernæring for folk flest, det er desverre ikke myndighetenes anbefalinger. Noe det kommer til å ta lang tid for dem å innrømme. I mellom tiden tar folk skjeen (eller kniv og gaffel) i egne hender og tenker selv.

Kolesterol har vel vært diskutert nok tidligere her...

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    topline skrev:
    Anonym skrev:
    topline skrev:

Ja, det er jo ikke uproblematisk..

Vendepunktet for meg har kommet i to runder. Første runde skjedde da jeg begynte å jobbe på en klinikk for ledd og muskelplager som brukte kosthold (LCHF) aktivt i behandlingen. De så nemlig at noen pasienter ikke responderte på noen type behandling. Så fikk de dem til å legge om kostholdet 1-2 mnd, og etter det endret hele strukturen seg, de startet å respondere på behandligen og ble kvitt plagene sine. Det fortalte meg at kosthold handler om mer enn vekt, det kan også handle om å kunne spise seg frisk. Merk at dette ikke bare gjelder overvektige personer.

Men det avgjørende for meg ble seminaret der lavkarbolegene Andreas Eenfeldt, Annika Dahlquist og Fedon Lindberg var tilstede. Det er jo de tre som i størst grad har frontet myndighetene i skandinavia sine kostråd, og vært pådriver for lavkarbo bølgen som går nå.

Spesielt interessant er erfaringen fra Sverige der de har holdt på i snart 10 år, og opparbeidet seg en bred erfaring med LCHF og hva det gjør og ikke gjør med mennesker. Og ikke minst har de gått gjennom det meste av hva som finnes av forskning på området. Da var resten av min tvil borte på hva som er mest riktig ernæring for folk flest, det er desverre ikke myndighetenes anbefalinger. Noe det kommer til å ta lang tid for dem å innrømme. I mellom tiden tar folk skjeen (eller kniv og gaffel) i egne hender og tenker selv.

Kolesterol har vel vært diskutert nok tidligere her...
    Går ut fra at denne artikkelen:
    http://www.dagbladet.no/2011/01/05/tema/klikk/helse/14954669/
    omtrent driver deg og dine meningsfeller til vannvidd, da... :)

Honkey

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Har du fulgt med i tråden underveis?
    Ernæringsfysiologene bruker fortsatt lærebøker gått ut på dato, i forhold til det de som ikke tar politiske hensyn hevder, bare haugevis av nyere forskning og erfaring.
    Er ikke du f.eks. gammel nok til å ha opplevd de sterke anbefalingene om å ikke spise egg og animalsk fett.
    Jeg slutta med smør bl.a. for over 35 år siden og prøvde fortvilet å få mora mi til å gjøre det samme.
    Jeg var også fra samme tid flink til å ikke få i meg mer enn 3-4 egg i uka, som oftest mindre siden honning bl.a var så jævla godt og egg tok tid ;D
    I alle disse årene har jeg brukt diverse plantemargariner, ja inntil nylig til og med Hjertegod :eek: som inneholder 46 % margarin i spedd noe maisolje rapsolje og solsikkeolje , som jeg da tror skal være grunnlaget for å kalle det Hjertegod.
    Nå bruker jeg smør igjen og spiser 2 egg hver bidige dag, samt fisk og bacon og svin og kylling og gule/hvite oster, ikke lettversjoner som jeg også har blitt lurt til i en mengde år.
    Så jeg synes at trådtittelen er helt rettmessig jeg, dette vil vi nok få vite mer om de neste 5-10 åra, lurer på om det ikke allerede er noe på gang jeg.
    Føler meg lettere enn på lenge og er det også, dette uten trening så godt som.
    Trening burde jeg ha bedrevet, men som en som har passert 62 og aldri drevet med systematisk trening/idrett i voksen alder, så blir det ikke noe særlig nå heller.

Mvh.KW

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Tipser lavkarbokameratene, potensielle konvertitter og andre skadeskutte eller uinnvidde, om det nokså nystartede Helsemagasinet VOF (vitenskap & fornuft) http://vof.no, utgitt av Stiftelsen vitenskap og fornuft (SVOF).

[...] Helsemagasinet VOF (vitenskap & fornuft) [...] ledes av en redaksjon med erfaring fra forlagsvirksomhet, forskning og forfattervirksomhet gjennom mange år. VOF er en selvstyrt enhet og består av ansvarlig redaktør Dag Viljen Poleszynski, redaktørene Anne Lene Johnsen og Iver Mysterud og fagjournalistene Johnny Laupsa-Borge og Kenn Hallstensen. Faste spaltister i VOF er legene Stig Bruset og Sofie Hexeberg, samt Melvyn Werbach.
    Nr 3 er i løssalg fra 13.desember frem til 24.januar 2011 (iflg Narvesen.no). Man kan også abonnere (8.utgaver per år - iflg hjemmesiden).

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Parerer du denne Topline?
    http://www.vitahjertego.no/Produkter/Vita+hjertego/Margarin/Vita+Pl.Marg+18x370g.2223.cms
    Vita hjertego' margarin (70%) kan brukes til smørbrød, steking og baking. Den myke konsistensen gjør den lett å smøre på brødskiven og den har samtidig en god og mild smak. I forkant av lanseringen i 1997 ble Vita hjertego’ margarin testet i et kostforsøk ved Lipidklinikken på Rikshospitalet. Resultatet viste at kolesterolnivået i blodet falt med 12 % når forsøkspersonene byttet fra vanlig smør til Vita hjertego’ margarin. Denne margarinen kommer både i liten og stor pakning; 370g og 570g.

Mvh.KW

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    topline skrev:
    Takker for tips. Har just bestilt den du tipset om for litt siden her, Matrevolutionen : ät dig frisk med riktig mat, av Andreas Eenfeldt, og som akkurat er sluppet. Bestilte den fra http://www.capris.no/product.aspx?isbn=917424129X

Fra samme bestilte jeg også Gary Taubes, Why We Get Fat. Omtale på Amazon: http://www.amazon.co.uk/Why-We-Get-Fat-Borzoi/dp/0307272702/ref=ntt_at_ep_dpt_1

Er ikke ferdig med hans forrige på +600 sider enda (fikk den til jul), Good Calories, Bad Calories: Fats, Carbs, and the Controversial Science of Diet and Health, se omtale på http://www.amazon.co.uk/Good-Calories-Bad-Controversial-Science/dp/1400033462/ref=ntt_at_ep_dpt_2 ,
    men liker hans grundighet og form (av det jeg har lest så langt) og tar derfor sjansen på denne nye (desember 2010) boka også :)

Om Gary Taubes, se http://en.wikipedia.org/wiki/Gary_Taubes

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    topline skrev:
    KW skrev:
    Resultatet viste at kolesterolnivået i blodet falt med 12 % når forsøkspersonene byttet fra vanlig smør til Vita hjertego’ margarin[/color]. Denne margarinen kommer både i liten og stor pakning; 370g og 570g.

Mvh.KW
    Som Fedon Lindberg kommenterte en gang på lignende spørsmål; "so what"?

http://www.fedon.no/Fakta+om+kolesterol+og+blodfettstoffer.9UFRvYXn.ips
    Ja, det er jo så det holder, når man ikke aner hva man skal svare.

Uansett hva mange her holder for den eneste sannhet, kan jeg ikke fri meg fra at så en ensidig og relativt sett lite underbygget teori i beste fall har en del huller. Uansett om vårt fordøyelsessystem ligner mer på hundenes enn på sjimpansenes (særlig!), så er vi ikke på noen måte rene, kjøttetende rovdyr. Vi minner nok betyelig mer om opportunistiske altetere, og bør handle deretter.
    Hva er i grunn galt med varierende blodsukker? Det er jo en naturlig prosess i kroppen! Jeg har stor forståelse for så vel teoeriene bak, som behovet for LCHF-dietter, men synes presentasjonen som den eneste sannhet blir temmelig spesiell. Vi har behov for en masse foskjellig til en vellykket drift av kropp og hjerne; antioksydanter, karbohydrater, proteiner (eller rettere aminosyrer), sporstoffer, grunnstoffer og en masse greier. Saken er at som naturfolk måtte vi klare oss i lengre perioder UTEN masse av dette, og kroppen viser at den har mulighet til å takle også disse perioder ved hjelp av til dels geniale back-up systemer. Men å bevisst kjøre kroppen på et back-up system i lange perioder, finner jeg nokså spesielt. Ikke noe galt i det, om det er det du vil, bevares, men å fremstille det som selve kjernen til livskvalitet er å trekke det hele for langt.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    DIY_dude skrev:
    Rapsolje er giftig. Easy peasy. ;)
    Er det noe galt med rapsolje også nå plutselig?

På papiret ser det jo ut som en av de gunstigste planteoljene med et godt forhold mellom omega 6 og 3.

N

nb

Gjest
    http://www.dagbladet.no/2011/01/06/magasinet/helse/mat/mat_og_drikke/slanking/14927675/

Statens ernæringsråd får tyn i stort europeisk forskningsprosjekt (forsåvidt ikke en veldig ny sak, men dog). Ser ut som de finner at protein metter mer enn fett, forresten.

Resultatet ble slik:

De som fulgte dietten med høyt proteininnhold og lav GI klarte seg best. Ikke bare holdt de vekta, de gikk ned ytterligere en halvkilo i løpet av de seks månedene forsøket varte.

Alle de andre la på seg.

De som la på seg mest var de som fikk et kosthold med lite protein og høy GI. De gikk opp 1,7 kilo.

De som fulgte helsemyndighetenes kostholdsråd gikk opp 1 kilo.

(forutsatt at Dagbladet gjengir funnene korrekt, noe som alltid er en risiko når aviser rapporterer fra forskning)

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Honkey-Chateau skrev:
    topline skrev:
    KW skrev:
    Resultatet viste at kolesterolnivået i blodet falt med 12 % når forsøkspersonene byttet fra vanlig smør til Vita hjertego’ margarin[/color]. Denne margarinen kommer både i liten og stor pakning; 370g og 570g.

Mvh.KW
    Som Fedon Lindberg kommenterte en gang på lignende spørsmål; "so what"?

http://www.fedon.no/Fakta+om+kolesterol+og+blodfettstoffer.9UFRvYXn.ips
    Ja, det er jo så det holder, når man ikke aner hva man skal svare.

Uansett hva mange her holder for den eneste sannhet, kan jeg ikke fri meg fra at så en ensidig og relativt sett lite underbygget teori i beste fall har en del huller. Uansett om vårt fordøyelsessystem ligner mer på hundenes enn på sjimpansenes (særlig!), så er vi ikke på noen måte rene, kjøttetende rovdyr. Vi minner nok betyelig mer om opportunistiske altetere, og bør handle deretter.
    Hva er i grunn galt med varierende blodsukker? Det er jo en naturlig prosess i kroppen! Jeg har stor forståelse for så vel teoeriene bak, som behovet for LCHF-dietter, men synes presentasjonen som den eneste sannhet blir temmelig spesiell. Vi har behov for en masse foskjellig til en vellykket drift av kropp og hjerne; antioksydanter, karbohydrater, proteiner (eller rettere aminosyrer), sporstoffer, grunnstoffer og en masse greier. Saken er at som naturfolk måtte vi klare oss i lengre perioder UTEN masse av dette, og kroppen viser at den har mulighet til å takle også disse perioder ved hjelp av til dels geniale back-up systemer. Men å bevisst kjøre kroppen på et back-up system i lange perioder, finner jeg nokså spesielt. Ikke noe galt i det, om det er det du vil, bevares, men å fremstille det som selve kjernen til livskvalitet er å trekke det hele for langt.

Honkey

Selvfølgelig kan man klare seg uten viktig næring, men det er ikke optimalt for kroppen. Naturfolk spiste ofte langt mer fett og proteiner før mennesene ble bønder og økte karb inntaket, da sank også den gjennomsnittelige høyden på mennesker.

Hva man bør spise avhenger også veldig av livsstil og fysiske anstrengelser, samt at det ikke er en felles løsning, men individuelt betinget akkurat som medisinering

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    emokid skrev:
    Å kalle det hårreisende er vel å overdramatisere det litt. LHCF virker ikke som noen spesielt ensidig diett ut ifra det jeg har lest, men folk blir gjerne veldig skremt når de hører at de må kutte ut alle sukker- og stivelsesholdige matvarer, inkludert frukt, enkelte grønnsaker og nøtter + bær. Jeg tror jeg kan telle på én hånd hvor mange enheter frukt jeg har spist de siste fem årene. Først og fremst fordi jeg ikke liker frukt. Det funker helt fint. Det er ikke ekstremt på noen som helst måte. Jeg er i bedre form enn noen gang. :)

Og, nei, kroppen trenger virkelig ikke karbohydrater via kosten.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    DIY_dude skrev:
    Det er din påstand. På lik linje med bjørnens handlingsmønster før vinterhiet, så vet vår kropp at det er den enkleste og raskeste måten den kan så vel skaffe som lagre energi. Visst kan vi klare oss uten, men kroppen har et svært så oppegående apparat for å ta det i mot. Og dessuten er frukt og bær proppet med antioksydanter, vitaminer og sporstoffer som kroppen vår elsker! :) Og nøtter? Kalsium. Og i motsetning til hva som skjer når du pøser på med melkesukker ved siden av, klarer vår kropp å beholde kalsiumet du får i nøtter. Og nøttene inneholder dessuten fine fettstoffer. Etc...

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    DIY_dude skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    DIY_dude skrev:
    Rapsolje er giftig. Easy peasy. ;)
    Er det noe galt med rapsolje også nå plutselig?

På papiret ser det jo ut som en av de gunstigste planteoljene med et godt forhold mellom omega 6 og 3.
    Jada, det inneholder mye omegafett, men er samtidig giftig. ::) http://www.westonaprice.org/know-your-fats/559-the-great-con-ola.html
    Og med dette er nok en endelig sannhet etablert?
    Det blir til sist håpløst å putte i seg noe som helst, for søker du lenge nok på nettet vil du garantert finne noen håndfuller med dokumentasjon på at vi kommer til å daue alle sammen.

Honkey

N

nb

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Det blir til sist håpløst å putte i seg noe som helst, for søker du lenge nok på nettet vil du garantert finne noen håndfuller med dokumentasjon på at vi kommer til å daue alle sammen.
    Så farlig som alt mulig er i følge en eller annen er det et under at ikke menneskeheten har dødd ut for lenge siden.

osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0
    En ting er om vi trenger karbohydrater eller ei. En annen ting er om vi i dag overdriver mengden som vi inntar. Siden vi i moderne tid er blitt anbefalt å spise mindre fett, og det selges en mengde light produkter som ikke fantes før, så er det naturlig at dette blir erstattet med karbohydrater. Kan dette sees i sammenheng med diabetes- og fedmeepidemien i nyere tid?
    Tror derfor det er sunt at det kommer en reaksjon på dagens kostholdsanbefalninger som jo har virket i en utrolig kort periode i menneskenes historie, og med hvilket resultat?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hvor tar du dette fra? Spør Usain Bolt om han klarer 100-meteren på samme tid via bær og koteletter.

DIY_dude skrev:

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    osan skrev:
    En ting er om vi trenger karbohydrater eller ei. En annen ting er om vi i dag overdriver mengden som vi inntar. Siden vi i moderne tid er blitt anbefalt å spise mindre fett, og det selges en mengde light produkter som ikke fantes før, så er det naturlig at dette blir erstattet med karbohydrater. Kan dette sees i sammenheng med diabetes- og fedmeepidemien i nyere tid?
    Tror derfor det er sunt at det kommer en reaksjon på dagens kostholdsanbefalninger som jo har virket i en utrolig kort periode i menneskenes historie, og med hvilket resultat?
    Enig. Den flod av "raffinert" bullshitkarbohydrat som flommer over oss fra hver en krok, er snart en svøpe for menneskeheten. Sukkerkartellene sloss med milliarder i bakhånda for å svinebinde forbrukerne til et fortsatt misbruk. Men fra det til å bli storkonusment av fleskefett og seterrømme, er et drøyt steg.

Honkey

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn