Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vedr det RoDa spør om; hvor står denne Hexeberg og disse profetiene hennes i dette med LCHF?

Det var en snartitt på forskjellige motedietter i Dagbladet forleden forresten; http://www.dagbladet.no/2011/05/24/tema/helse/slanking/trening/mat/16642593/

Hadde forresten et møte med en pasient med arvelig disponering for hjerte-/karsykdom, en dame i 40-årene, som har kjørt strikt LCHF i stor overbevisning siden januar. Var innom på legesjekk etter denne perioden nå.
    Hun har trimmet ekstra mye i samme periode, begynt å gå frem/tilbake til jobb (ca 3-4km hver vei) hver dag etc etc. Gått ned ca 15 kg, men LDL-kolesterol ("farlig" kolesterol) økt til det dobbelte i samme periode. Nøye fulgt av meg før/etter, av interesse for egen del. Bekymringsverdig LDL-utvikling synes nå jeg da. For henne iallefall.

Bra nedgang på C-peptid da, nå på 0.65, dersom det har noen stor predikasjonsverdi på noe som helst. Bekymringsverdig økning i S-ferritin (fra noen titalls til 200) uten korresponderende økning i S-jern, så tolkes lett som en akuttfasereaktant (som f.eks CRP) som uttrykk for økning av aktiv-prosess-protein som i en økning i inflammatorisk aktivitet. Vet ikke dog, det kan jo skyldes ekstra CK-økning som følge av muskelbruk også, men det var veldig mye S-ferritin økning så det virker mer usannsynlig.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Interessant den linken din!
    Har ikke sett/lest mye kritisk angående LCHF før, og ble litt ovverasket nå. :eek:

Fra artikkelen:

GI-Null:
    (Sten Sture Skaldeman)

Hva: Spis animalsk mat og dekorer maten med grønnsaker som vokser over jorda. Legg gjerne til ekstra fett. Styr unna karbohydrater - de øker blodsukkeret og insulinnivået og bremser fettforbrenningen.

Hvorfor: Spiser du den kosten du er skapt til, har du fri tilgang til fettreservene dine. Du kan spise deg mett og samtidig hente mat fra fettlageret ditt. En person som veier 50 kilo for mye, kan bli kvitt overvekta på ett år. Du blir kvitt aldersdiabetes, tarmproblemer og dårlig søvn. Du lindrer migrene og leddsmerter - og får et immunforsvar som tåler alt.

Ekspertenes dom:
    Anne Marie Aas:
    + Å styre unna matvarer som inneholder lite annet enn sukker og hvitt mel, kan nok være lurt for mange.

- Spiser du ikke karbohydratrik mat som grønnsaker, fullkornsprodukter, belgvekster, frukt og rotgrønnsaker, går du glipp av masse god mat, i tillegg til en rekke vitaminer og mineraler og fiber som stort sett bare finnes i vegetabilsk mat. I stedet vil sannsynligvis kolesterolet ditt øke og du vil ikke ha overskudd til å være fysisk aktiv fordi musklene dine er tømt for energireserver.

Konklusjon: Fett forbrennes hvis du spiser mindre enn du forbruker, uavhengig av blodsukker og insulinnivå eller hva du spiser. Siden fett inneholder over dobbelt så mye kalorier som proteiner og karbohydrater, men metter i mindre grad, er det fornuftig å kutte ned på fettet når du skal ned i vekt + å øke aktivitetsnivået. Det er ikke holdepunkter for at en slik kost virker inn på tarmproblemer, søvnvansker, migrene og leddsmerter.

Cathrine Borchsenius:
    + Vi er alle forskjellige, og det er ingen tvil om at noen av oss med fordel kan kutte ned på karbohydrater, særlig de raske. Spesielt de som har det som kalles «insulinresistens», en tilstand som blant annet innebærer ugunstig kolesterolprofil, overvekt, og økt risiko for diabetes.

- Mye tyder på at et kosthold med litt mindre karbohydrater er bra for vekta, men at en ekstrem karbohydratrestriksjon (ketogen kost) ikke er særlig bra på sikt.

Konklusjon: Så lenge du velger de riktige karbohydratene, trenger du ikke å fintelle hvor mange gram karbohydrater du spiser. Skaldeman og Atkins og andre ekstreme lavkarbodietter er vanskelig å følge over tid.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lavkarbo:
    (Hexeberg)

Hva: Et karbohydratfattig kosthold med naturlige matvarer - kjøtt, fisk, egg, ost, smør, usukrede meieriprodukter, nøtter, frø, grønnsaker og bær. Dropp i all hovedsak karbohydratrike matvarer som vanlig brød, poteter, ris, pasta og søtsaker.

Hvorfor: Blodsukker og insulin holdes lavt og stabilt. Et svingende blodsukker fører til sult og søthunger. Insulin er et effektivt fettlagringshormon som også hemmer fettforbrenningen. På lavkarbokost brukes i hovedsak fett som energi istedenfor sukker. Søthunger og ulvehunger forsvinner og du blir godt ernært. Fettforbrenningen blir effektiv når det er lite tilgang på karbohydrater og insulinnivået er lavt. Noen må helt ned på 20-30 gram karbohydrater per dag for å få en skikkelig fettforbrenning. Lavkarbo kan også forebygge alt fra overvekt til tannsykdommer, sukkeravhengighet, ufrivillig barnløshet og psoriasis.

Ekspertenes dom:
    Anne-Marie Aas:
    + Å styre unna matvarer som inneholder lite annet enn sukker og hvitt mel, kan nok være lurt for mange som sliter med overvekt eller høyt/svingende blodsukker. Likeså blir det ofte sunnere mat når man lager den fra bunnen av fra ferske råvarer, framfor mye halvfabrikata og ferdigmat, som ofte inneholder mye salt, fett og sukker.

- Fete meieri- og kjøttprodukter i store mengder vil kunne øke kolesterolet og andre risikofaktorer for hjerte- og karsykdom — hvis du ikke samtidig går ned i vekt.

Konklusjon: Samme konklusjon som for GI-0-kosten over: Lover mye mer enn hva det er belegg for å si.

Cathrine Borchsenius:
    + Ingen tvil om at det er lurt å kutte ned på raske karbohydrater, særlig for dem som sliter med overvekt og svingende blodsukker.

- Det er ikke dermed sagt at en fintelling av karbohydrater er løsningen. Jeg ser heller ikke helt forskjellen på Hexberg og alle andre lavkarbo kurer som har blitt lansert.

Konklusjon: Så lenge man gir folk råd om å bevege seg nok, kutte ned på raske karbohydrater og samtidig øke inntaket av protein noe - og følger dem godt opp underveis - vil de uansett gå ned i vekt.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Så det som kanskje var mest overraskende:

Professor slakter motediettene

«Urealistisk og dårlig faglig utbygget». Det er ernæringsprofessor Svein Olav Kolsets dom over motediettene.

- Det slående for de fleste av disse diettene er at det ikke vektlegges hvor viktig en kombinasjon av et sunt kosthold og mye fysisk aktivitet er. Moderne anbefalinger fra seriøse fagmiljøer i mange land legger stor vekt på dette, sier professoren.

Detox er et godt eksempel på kosthold basert på «fikse ideer», mener han.

Gammeldags

- Rensing tar kroppen seg av selv ved hjelp av lever og nyrer. Sandovals Supermat er på sin side et eksempel på ideologisk kosthold med dårlig faglig dokumentasjon på positive helseeffekter.

- Det er et lite realistisk kosthold og passer ikke for vanlige folk, konstaterer Kolset.

Mens raw food har mye positivt ved seg - særlig med tanke på vegetarisk kosthold og overvekt, er Dr. Hexebergs lavkarbo-diett useriøs og gammeldags, mener Kolset.

- Dette er nok et kosthold med karbohydratfiksering som serverer myter om blodsukker som fyker opp og ned. Insulin er et viktig hormon som reguleres godt. Ved overvekt eller sukkersyke kan dette endres, men da snakker vi om sykdom og da trengs det oppfølging av fagfolk - helst klinisk ernæringsfsyiologer, sier han.

Også Gi-Null-dietten er dårlig faglig underbygget, ifølge Kolset.

- Det bygger på misforståelser om hvordan insulin - som er et viktig hormon i kroppen - virker og skal virke.

Hmmm......

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Tenke bare jeg skulle nevne, siden det refereres til tap av energi her,

I stedet vil sannsynligvis kolesterolet ditt øke og du vil ikke ha overskudd til å være fysisk aktiv fordi musklene dine er tømt for energireserver.
    at flere og flere toppidrettsfolk har gått over til lavkarbokosthold med godt resultat. Mest kjent er kanskje Bjørn Ferry, verdensmester i skiskyting, men også flere fotballspillere både i Norge og utlandet har gått over på denne dietten med godt resultat.

Denne karen spiser også mat som kan minne om lavkarbokosthold.

http://www.dagbladet.no/2011/05/25/sport/novak_djokovic/tennis/kosthold/16564417/

Derfor virker kommentaren ovenfor litt løst belagt. Min energi har i alle fall upåklagelig.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    ;D

Ytterst relevant stoff.

Mens det er noen gode, valide argumenter, og en relativt sunn kamp mot nasjonale kostholdsråd, faller argumentene i det naturlige og flotte med å overspise animalsk føde på sin egen urimelighet.

Go fruit!

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Vedr det RoDa spør om; hvor står denne Hexeberg og disse profetiene hennes i dette med LCHF?

Det var en snartitt på forskjellige motedietter i Dagbladet forleden forresten; http://www.dagbladet.no/2011/05/24/tema/helse/slanking/trening/mat/16642593/

Hadde forresten et møte med en pasient med arvelig disponering for hjerte-/karsykdom, en dame i 40-årene, som har kjørt strikt LCHF i stor overbevisning siden januar. Var innom på legesjekk etter denne perioden nå.
    Hun har trimmet ekstra mye i samme periode, begynt å gå frem/tilbake til jobb (ca 3-4km hver vei) hver dag etc etc. Gått ned ca 15 kg, men LDL-kolesterol ("farlig" kolesterol) økt til det dobbelte i samme periode. Nøye fulgt av meg før/etter, av interesse for egen del. Bekymringsverdig LDL-utvikling synes nå jeg da. For henne iallefall.
    Nå finnes det jo de som mener at å se på LDL som ubetinget farlig er en foreldet måte å se det på, da nye studier viser at det er andre parameter som kan være viktigere, og at type LDL er mer avgjørende. Hvordan er damens HDL og TG? Og hva forteller AboB/ApoA-1 ratioen? Det er disse tallene som er mer viktige som risikofaktorer i følge nyere studier. Og som blant annet er synet til "denne Hexeberg".

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Innenfor kosthold er det tydeligvis ingen "fasit" innenfor dette feltet står lege mot lege, forsker mot forsker og spesialist mot spesialist.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    oddgeir skrev:

I stedet vil sannsynligvis kolesterolet ditt øke og du vil ikke ha overskudd til å være fysisk aktiv fordi musklene dine er tømt for energireserver.
    at flere og flere toppidrettsfolk har gått over til lavkarbokosthold med godt resultat. Mest kjent er kanskje Bjørn Ferry, verdensmester i skiskyting, men også flere fotballspillere både i Norge og utlandet har gått over på denne dietten med godt resultat.
    Dæken, der kom Bjørn Ferry frem igjen ;D ;D
    Men hva gjør Bjørn Ferry nå? Hint: Hør etter mot slutten av intervjuet med han. ;)
    Joda, han legger om til mer karbo.

R

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    RoDa skrev:
    oddgeir skrev:

Men hva gjør Bjørn Ferry nå? Hint: Hør etter mot slutten av intervjuet med han. ;)

R
    Du virker oppriktig glad? Fint.

Hvilket intervju snakker du om?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    oddgeir skrev:
    Tidligere i tråden, tror det var vreden eller topline som la det ut.
    Bjørn Ferry forteller om boken sin og kosten.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    65finger skrev:
    Innenfor kosthold er det tydeligvis ingen "fasit" innenfor dette feltet står lege mot lege, forsker mot forsker og spesialist mot spesialist.
    Helt klart, og så lenge det kryr av feite husmødre som feiter seg opp foran TVn så vil det være plass for alle typer diett med gode salgsargumenter. ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    65finger skrev:
    RoDa skrev:
    oddgeir skrev:
    Er du på korstog mot LCHF?
    Langt derifra. Men det virker som kritiske røster ses på som et angrep?

Jeg bare kjøper ikke at det er en sunn levemåte over tid, og har funnet lite som forteller noe om langtidseffektene blant alle heiaropene i denne tråden.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    RoDa skrev:
    oddgeir skrev:
    Jeg fant ikke noe, men det som lar seg bekrefte er at Ferry ble olympisk mester i skiskyting med Bjørndalen på andre plass, til tross for at han hadde gått på lavkarbokost i flere år.

Så legen du henviste til lenger oppe er ikke helt etterrettelig.
    Ellers, det er helt i orden at du ikke tror på filosofien bak lavkarbo. Det er greit det. Slapp av. ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    RoDa skrev:
    65finger skrev:
    Helt klart, og så lenge det kryr av feite husmødre som feiter seg opp foran TVn så vil det være plass for alle typer diett med gode salgsargumenter. ;D
    Problemet med alle dietter er at det blir relgion. Problemet med LCHF er at jeg blir drittlei av kosten. Jeg spiser så mye karbo jeg tåler ca 80 gram.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Akkurat fingern.
    Det som skal bli spennende å se fremover et visst antall år, er hvorvidt f.eks. anbefalt dagkvoter på karbo (nå 300 gr.) som såvidt jeg skjønte denne professoren mente at Fedon til en viss grad hadde æren for hadde skjedd (altså nedgang fra ernæringsrådets tidligere anbefaling)

Fedon er uansett uenig i 300 gram karbo daglig og mener at litt under det halve er best.
    Så blir det andre hvordan synet på fett vil forandre seg og egg i 2016 +/-

Her står som du sier samme gruppe fagpersoner mot hverandre.
    Vi som følger det ene eller det andre velger det/de vi vil tro på...........akkurat som i HiFi ;D

Ser at RoDa nevner at det kan da ikke være livsfarlig med et par skiver grovbrød et par poteter og litt melk daglig, nei det kan vel jeg underskrive på, siden det var ca. mitt inntak (minus melk) frem til i fjor.

Ganske så sikkert ikke det minste farlig vil jeg tro.

Men som vektredusering så hjelper det å kutte ut også det, for slike som meg.
    Hadde jeg kuttet det lille nei-foret som jeg ikke har gjort, så ville jeg nok gått raskere ned.

Jeg hadde handlet inn reker til 17mai, og lurte på hva i h..... jeg skulle ha ved siden av.....................
    Jeg kjøpte et Olivenbrød og majones og det smakte aldeles herlig.
    Litt overrasket ble jeg når jeg leste karboinnholdet på majonesen (ekte) 2gram pr. 100.

Når jeg føler at jeg har stabilisert meg på en grei vekt for meg (godt forhold mellom muskler og fett)
    så vil jeg antagelig på nytt prøve meg på godt egnet og mest mulig riktig brød til frokost.

Slik jeg nå har vent meg til uten noe, så vil jeg trolig greie meg fint med ei skive under f.eks. speilegget(ene)

Poteter har jeg uansett avvent meg med og fordelen med det er jo at jeg nå daglig får i meg brukbart med grønsaker, mot nesten kun løk før.

En annen ting jeg kom til å tenke på er dette med lett å gå opp i vekt (som jeg tror jeg har anlegg for)
    Jeg har aldri røkt aldri drukket kaffe, kanskje er dette en måte å ungå vektoppgang på for enkelte.
    Jeg har ivertfall hørt en del eksempler på at noen raskt går opp i vekt når de slutter med det ene eller andre.

Kaffe er jo i noen former (mindre med filtrert) også kolesterolfremmende.

Skal til sjekk i juni, blir litt spennende og nå skal jeg bestille todelt måling av kolesterolet.

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    65finger skrev:
    Hvor gammal er du?
    Jeg har en bror som er over 70, med et operert kne(skål) og det andre er også dårlig, han sitter også mye foran TV og veier for mye (prøver nå det vi snakker om her) men prøver også å gå bl.a. for å fotografere (som er hans hobby)
    Men i følge deg skulle han kjøpt seg sykkel og joggesko, han som knapt greier å gå lengre.

Jeg synes (fortsatt) at det er lite givende å stadig rakke ned på de "late" og overvektige å (i denne tråden) bare hånlig hevde hvor lett det er gjort med trening.

Kanskje jogger og sykler du når du er 60/70 og holder deg i god form, ingen ting er bedre enn det, men alle er ikke som deg.

Kritiske spørsmål rundt temaet i tråden fett ikke fett, farlig ikke farlig, egg farlig eller ikke.
    Fet fisk inneholder mye fett.......farligere enn brød bør de bytte plass?

Slikt synes jeg er mye bedre å diskutere, men det er meg.

Jeg f.eks. føler vel enda ikke helt at jeg har fått noe klart svar på hvor mye en bør skuffe inn på (totalt sett) selv med riktig (i forhold til LCHF) fordelingen mellom fett/karbo og protein.

Noen (LCHF) steder har jeg lest at enkelte sier at f.eks. gulost bare spis så mye du vil, slikt stiller jeg meg undrende til.

Til noe i linken som VidarP. la inn
    <Ekspertenes dom:
    Anne-Marie Aas:
    + Å styre unna matvarer som inneholder lite annet enn sukker og hvitt mel, kan nok være lurt for mange som sliter med overvekt eller høyt/svingende blodsukker. Likeså blir det ofte sunnere mat når man lager den fra bunnen av fra ferske råvarer, framfor mye halvfabrikata og ferdigmat, som ofte inneholder mye salt, fett* og sukker.

- Fete meieri- og kjøttprodukter i store mengder vil kunne øke kolesterolet og andre risikofaktorer for hjerte- og karsykdom — hvis du ikke samtidig går ned i vekt>.

Her er jo noe av det jeg har sagt og som jeg har prøvd å forklare min bror, det er kanskje ikke så lurt å følge fettrådet om en samtidig får i seg mye karbo og sukker og veier for mye.

Til det som er merket grønt så vil det jo virke mot vektoppgang om en styrer unna det fra start.
    * fett? så langt jeg har skjønt så er det forskjell på fett, det har kanskje ikke hu skjønt enda.
    Jeg har spist svært mye svinekjøtt hele mitt liv (til middag, mens bacon til frokost nesten bare det siste året, altså helt nytt for meg)
    Det siste året har jeg ikke kuttet fett, men øket det, jeg tar det da for gitt at det er annet enn mitt kjøttinntak som stadig har gjort meg noe overvektig, og det vektøkning kommer nok med åra for de fleste, jevnt sigende.

Kan jo fortelle at min yndlingsfrokost i noen år for en del år siden, var to grove med ekte geitost G35
    en halvliter melk med 4-5 teskjeer nesquik.......og om ikke det skulle være nok så slengte jeg oppi et par teskjeer med sukker..........fy fasken så godt det var, får sultfølelse bare jeg tenker på det.
    Selv om jeg kun ved denne frokosten hadde fått i meg (all) dagens karboinntak, så er jeg slettes ikke sikker på om jeg hadde oppnådd ernæringsrådets anbefalte dagskvote.

De som har mulighet for å regne på det kan jo gjøre det, jeg vet jo ikke, men tviler på at dette kan overstige 2-250 gram med karbo.

Jeg skjønner liksom ikke at det å komme opp i 300 gram er anbefalt, dersom en med enkelthet kan greie seg med mindre, eller har jeg misforstått noe?
    Menes det at vi bør anstrenge oss for å oppnå 300 gram daglig, fordi vi alle trenger det, også de som av div. grunner ikke har stort daglig kaloriforbruk?

Mvh.KW

V

vredensgnag

Gjest
    Bjørn Ferry kjenner jeg ikke stort til, må jeg innrømme, så det må ha vært andre som henviste til ham.
    Tidlig i tråden påpekte jeg behovet av at man inntar godt med karbohydrater når man er i stor fysisk aktivitet, bl.a. med henvisning til kenyanske løpere som bøtter innpå sukkerformer under trening.
    Men hvor mange av oss løper morgen, middag og kveld, sammen med andre, i et tempo der man får følelsen av at de flyr bortetter bakken?

Kroppen trenger også sukker, men i våre dager har vi sukker tilgjengelig i store mengder, og en del av det sukkeret har ikke kroppen greie avsetningsmetoder for, og det går rett til lagring.
    Dette er en av grunnene til at folk stolt kan rapportere at de har gått ned et betydelig antall kilo - for så å å være triste over å ha gjenvunnet utgangsvekten igjen en stund etter. Fordi man ikke har vært bevisst karbohydratenes rolle, så har man kjørt seg opp igjen i vekt når man trodde man drev sunt vedlikehold, i henhold til offisielle kostholdsråd.

Den høye andelen karbohydrater i disse er også et resultat av påtrykk utenfra - verdt å huske at det er en del næringer som produserer karbohydrater som levevei. Potetsalget i Norge sliter en del nå i forhold til omsetningen for noen år siden, og finmelbransjen og bakeriene misliker også hva som skjer. I Sverige har en kostholdsekspert sagt at egentlig burde man forby brødomsetning, når man tenker på skadevirkningene (og svenskene tilsetter en mengde sukker i brødet sitt, så det blir enda verre).

Det eneste kontroversielle her måtte være andelen fett. Vi ser nå studie på studie som viser at "fett gjør fét" var en for enkel slutning; og at "mangel på fett gjør fétere" er mer nærliggende, til tross for å være ikke-intuitivt.
    Bearbeidet mat har inneholdt mange usunne fettformer, noe man heldigvis har fått redusert etter at man begynte å skjønne sammenhenger her. Men det er merkelig nok ikke gunstig å spise magert om man ønsker å bli mager, dersom man kompenserer med "sunne" karbohydrater.

Man må sørge for at kroppen får i seg protein fra gode kilder, og gjerne varierte kilder. Protein er det eneste som kan brukes til å bygge og reparere noe i kroppen - sukker og fett er brensel, og ikke annet. Proteiner er byggeklosser.
    Og så får man finne ut av balansen man har godt av når det gjelder brenselinntak. Der ser jeg at det er langt bedre for meg å være bevisst sukkerformene jeg inntar - og ville nok likt å ha slått inn på den bevisstheten tidligere etter at jeg passerte 40.

Det er nesten latterlig hvilket omslag jeg har opplevd når det gjelder dagsform, velvære, avtagende leddsmerter og innsatslyst. Jeg savner Åpent Bakeris lyse surdeigsbrød og croissanter (sukk), det er blitt mye mindre pasta, hvor ble det av sjokoladene, når kjøpte jeg sist poteter, chipsforbruket har falt, og jeg drikker også mindre vin, øl og juice. (Men tar igjen med høy kvalitet på det jeg drikker).

Men deilig og godt marmorert entrecôte, gode utenlandske pølser og oster, fantastisk norsk smør fra fjellgårder og dalfører, liveche-kyllinger, mengder av fersk fisk (og mye laks, ørret, røye), og grønnsaker i bunker - det inntas med meget god samvittighet, og behandles med kjærlighet.
    Hver dag merker jeg at kroppen blir fastere, lettere og mer opplagt. Har "ødelagt" beltene mine med nye hull og hadde heldigvis en del bukser liggende fra før, som jeg nå kan begynne å bruke i omvendt rekkefølge fra da de ble lagt til side.

Det beklagelige her er at det blir et gevaldig utlegg til ny garderobe til høsten - å prøve å sy inn vil bare se dumt ut.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    vredensgnag skrev:
    Men deilig og godt marmorert entrecôte, gode utenlandske pølser og oster, fantastisk norsk smør fra fjellgårder og dalfører, liveche-kyllinger, mengder av fersk fisk (og mye laks, ørret, røye), og grønnsaker i bunker - det inntas med meget god samvittighet, og behandles med kjærlighet.
    Hver dag merker jeg at kroppen blir fastere, lettere og mer opplagt. Har "ødelagt" beltene mine med nye hull og hadde heldigvis en del bukser liggende fra før, som jeg nå kan begynne å bruke i omvendt rekkefølge fra da de ble lagt til side.

Det beklagelige her er at det blir et gevaldig utlegg til ny garderobe til høsten - å prøve å sy inn vil bare se dumt ut.
    +1

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Bra skrevet Vreden, Roda: ta deg tid til å lese hele denne bloggen, ikke bare første siden : http://www.archevore.com/get-started/Den er skrevet av en lege (noe du tydeligvis blir lett imponert av).
    Emokid burde også lese den som er så glad i frukt, vi som har lest den og synes at de vitenskapelige argumentene ser overbevisende ut behøver jo ikke forsvare argumentene, man velger selv om de ser overbevisende ut. De fleste som velger å fortsette å røyke vet nok at det ikke er bra også..
    Å si at kolesterolet stiger blir jo gammelt nytt, og poenget er jo at mye nyere forskning viser at det ikke betyr noe.
    Du skal heller ikke måtte trene masse ekstra for å brenne av alt det ekstra fettet du spiser, fettet gjør deg mett og du spiser antagelig mindre som en effekt av det.
    Det er det tilsatte sukkeret og fruktosen i omtrent alt av prosessert mat og leskedrikk som er hovedårsaken til at folk får i seg for mye karbohydrater tror jeg. Ikke at de spiser poteter.

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    vredensgnag skrev:
    Herreguuud, nå ble jeg sulten. 8)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Og hva sier eksperten deres?

topline skrev:
    Er det greit med karbs så lenge de er uraffinerte og naturlige? Ja sannsynligvis, så sant du ikke allerede har utviklet insulinresistens, da endres betingelsene.
    Artig det der.

Hvor stor andel av folk her inne har utviklet insulinresistens og trenger krisebehandling?

Hvor mange har utviklet insulinresistens på uraffinert karbs?

Nettopp.

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    Det er i utgangspunktet likegyldig om karbohydratene er raffinerte eller ikke, med tanke på insulinresistens. Du kan fint utvikle diabetes ved å spise fullkornprodukter og frukt. MEN dersom du ikke har noen alvorlig grad av insulinresistens kan du godt spise noe frukt og bær på en lavkarbodiett, ettersom disse matvarene har andre gode egenskaper. En diabetiker bør derimot holde seg helt unna disse matvarene også, da de bidrar til å holde insulinresistensen ved like.

V

vredensgnag

Gjest
    DIY_dude skrev:
    vredensgnag skrev:
    Herreguuud, nå ble jeg sulten. 8)
    ;D
    Må si jeg foretrekker dette fremfor magerskinke som smaker som trekkpapir.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    DIY_dude skrev:
    Det er i utgangspunktet likegyldig om karbohydratene er raffinerte eller ikke, med tanke på insulinresistens. Du kan fint utvikle diabetes ved å spise fullkornprodukter og frukt. MEN dersom du ikke har noen alvorlig grad av insulinresistens kan du godt spise noe frukt og bær på en lavkarbodiett, ettersom disse matvarene har andre gode egenskaper. En diabetiker bør derimot holde seg helt unna disse matvarene også, da de bidrar til å holde insulinresistensen ved like.
    Så når folk reverserer diabetes på råmat/frukteriandiett så....er det....for...nei nå skjønner jeg ikke...

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    emokid skrev:
    Så når folk reverserer diabetes på råmat/frukteriandiett så....er det....for...nei nå skjønner jeg ikke...
    Høres ikke spesielt troverdig ut

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    oddgeir skrev:
    RoDa skrev:
    oddgeir skrev:
    Jeg fant ikke noe, men det som lar seg bekrefte er at Ferry ble olympisk mester i skiskyting med Bjørndalen på andre plass, til tross for at han hadde gått på lavkarbokost i flere år.

Så legen du henviste til lenger oppe er ikke helt etterrettelig.
    Ellers, det er helt i orden at du ikke tror på filosofien bak lavkarbo. Det er greit det. Slapp av. ;)

Her

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,47874.msg1124693/topicseen.html#msg1124693

R

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    KW skrev:
    Hvor gammal er du?
    Jeg har en bror som er over 70, med et operert kne(skål) og det andre er også dårlig, han sitter også mye foran TV og veier for mye (prøver nå det vi snakker om her) men prøver også å gå bl.a. for å fotografere (som er hans hobby)
    Men i følge deg skulle han kjøpt seg sykkel og joggesko, han som knapt greier å gå lengre.
    37.
    Jeg mener ikke broren din som er en godt voksen mann skal ut å skade seg på sykkel eller jogging.
    Men det gjør ikke at poenget om mosjon som viktig for bedre helse forsvinner?
    Dersom han kan klare noen gåturer og trives med det, så kan sikkert det være veldig bra for han.
    Selv er jeg av den oppfatning at man skal gjøre det man trives med, og har man nådd opp til 70-årene så er det på tide å kunne slappe av og nyte resten av livet.

For meg er motivasjonen "nok er nok". Jeg har tidligere vært bra veltrent og trives ikke med å legge på meg.
    Plutselig, faktisk jævli plutselig, fant jeg ut at jeg skulle ned i vekt. Så langt er jeg på 7 kilo minus og trives noe helt fantastisk godt med det!

Jeg synes (fortsatt) at det er lite givende å stadig rakke ned på de "late" og overvektige å (i denne tråden) bare hånlig hevde hvor lett det er gjort med trening.
    Det er ikke meningen min. Det jeg forsøker å poengtere er at det er enkelt, altså ikke noe hokus-pokus å få til vektnedgang.
    Jeg la ut på sykkelen kl halv ni i går kveld og var hjemme ti over ti. Det er ikke nødvendigvis lett å starte på en treningsøkt på det klokkeslettet, men det handler om innstilling og viljestyrke.
    Jeg har potetgull, sjokolade, øl og iskrem på en armlengdes avstand, det er jeg som bestemmer at det ikke skal inn i munnen.

Kanskje jogger og sykler du når du er 60/70 og holder deg i god form, ingen ting er bedre enn det, men alle er ikke som deg.
    Tror ikke det kommer til å bli slik, men håper jeg har god nok fysikk til å nyte livet.

Kritiske spørsmål rundt temaet i tråden fett ikke fett, farlig ikke farlig, egg farlig eller ikke.
    Fet fisk inneholder mye fett.......farligere enn brød bør de bytte plass?
    Slikt synes jeg er mye bedre å diskutere, men det er meg.
    HELT ENIG!
    Hvor i alle dager får du at fet fisk er farlig fra? Er det ikke flott deilig sunt fett som er på fiskene?
    Jeg trodde at alle anbefalte fisker, feite som skrinne, men det er mulig jeg husker feil?

Jeg f.eks. føler vel enda ikke helt at jeg har fått noe klart svar på hvor mye en bør skuffe inn på (totalt sett) selv med riktig (i forhold til LCHF) fordelingen mellom fett/karbo og protein.
    Noen (LCHF) steder har jeg lest at enkelte sier at f.eks. gulost bare spis så mye du vil, slikt stiller jeg meg undrende til.
    Fortsatt veldig enig!
    Leser man det på nett som fanden og bibelen så kan man skuffe innpå så mye man bare vil, så lenge du eter deg mett og det er fett?
    Har også lest det med gulrøtter og til og med frukt, men tror det er feil i forhold til fasit?
    En diett bør inneholde noe om mengde i forhold til din egen vekt og mengde mosjon.

Til noe i linken som VidarP. la inn
    <Ekspertenes dom:
    Anne-Marie Aas:
    + Å styre unna matvarer som inneholder lite annet enn sukker og hvitt mel, kan nok være lurt for mange som sliter med overvekt eller høyt/svingende blodsukker. Likeså blir det ofte sunnere mat når man lager den fra bunnen av fra ferske råvarer, framfor mye halvfabrikata og ferdigmat, som ofte inneholder mye salt, fett* og sukker.

- Fete meieri- og kjøttprodukter i store mengder vil kunne øke kolesterolet og andre risikofaktorer for hjerte- og karsykdom — hvis du ikke samtidig går ned i vekt>.

Her er jo noe av det jeg har sagt og som jeg har prøvd å forklare min bror, det er kanskje ikke så lurt å følge fettrådet om en samtidig får i seg mye karbo og sukker og veier for mye.

Jeg tror det er heeelt vilt feil, faktisk.
    Dersom han følger HF, men også peiser på med HC, så må det jo gå "i dass"?
    Jeg lurer også på hva som skjer med en normal-C kropp dersom den får HF plutselig?
    Og ikke minst hva som skjer med en kropp som er tilvendt fett som drivstoff dersom den plutselig får mye karbo?

Til det som er merket grønt så vil det jo virke mot vektoppgang om en styrer unna det fra start.
    * fett? så langt jeg har skjønt så er det forskjell på fett, det har kanskje ikke hu skjønt enda.
    Jeg har spist svært mye svinekjøtt hele mitt liv (til middag, mens bacon til frokost nesten bare det siste året, altså helt nytt for meg)
    Det siste året har jeg ikke kuttet fett, men øket det, jeg tar det da for gitt at det er annet enn mitt kjøttinntak som stadig har gjort meg noe overvektig, og det vektøkning kommer nok med åra for de fleste, jevnt sigende.
    Tror nok dama vet at fett ikke er fett? Dersom det er sånn? ::)
    Det er nok sukker som er synderen, og sikkert dårligere forbrenning med åra? Tror også at det er normalt.

Kan jo fortelle at min yndlingsfrokost i noen år for en del år siden, var to grove med ekte geitost G35
    en halvliter melk med 4-5 teskjeer nesquik.......og om ikke det skulle være nok så slengte jeg oppi et par teskjeer med sukker..........fy fasken så godt det var, får sultfølelse bare jeg tenker på det.
    Selv om jeg kun ved denne frokosten hadde fått i meg (all) dagens karboinntak, så er jeg slettes ikke sikker på om jeg hadde oppnådd ernæringsrådets anbefalte dagskvote.

De som har mulighet for å regne på det kan jo gjøre det, jeg vet jo ikke, men tviler på at dette kan overstige 2-250 gram med karbo.

Jeg skjønner liksom ikke at det å komme opp i 300 gram er anbefalt, dersom en med enkelthet kan greie seg med mindre, eller har jeg misforstått noe?
    Menes det at vi bør anstrenge oss for å oppnå 300 gram daglig, fordi vi alle trenger det, også de som av div. grunner ikke har stort daglig kaloriforbruk?
    Mvh.KW

Ernæringsrådet snakker vel om få og mange måltider?
    Jeg tror også at selv om de har oppgitt et karbomål, så MÅ ikke disse karboene komme inn på usunn måte? ;)
    Det høres ut som det er sukkeret som har forsårsaket fettet ditt, og at du ville fått gode resultater med samme kur som meg.

Fedon som flere regner som det "riktige" har vel også senket målet for karboene?
    Selv vet jeg ikke hvor mye i kcal eller gram av det ene eller det andre jeg spiser, men med dette innholdet så tror jeg ikke det er mye karbohydrater:
    Knekkebrød av rug, kokt skinke, krydderskinke, kalkunfilet, hamburgerrygg, kyllingfilet, kaviar, svolværpostei, leverpostei, grovbrød (av og til), middag med lite poteter/pasta/ris, gulrøtter, bananer (ifm trening), skummetmelk, eplejuice (ett glass i ukedagene), vitaminbjørner og fluortablett. (samt sikkert noe jeg har glemt og selvsagt kosefredagTM)

Mvh
    Rolf

N

nb

Gjest
    @RoDa

Delvis OT - men bare delvis:

Jeg regner med du ikke ser ironien i at tiltroen til et såpass komplekst, individuelt varierende og vanskelig etterprøvbart fag som medisin (mer spesifikt ernæringsfysiologi) hvor ulike personer vil respondere ulikt på like behandling osv ser ut til være ganske stor hos deg, mens du samtidig har begrenset tiltro til noe - til sammenligning - såpass basalt og veldokumentert og etterprøvbart som grunnleggende elektroteori og grunneleggende fysikk?

Måtte jeg velge mellom hvilke fagfelt som kan ta fundamentalt feil i sin beskrivelse av faktiske forhold av ernæringsfysiologi og fysikk er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt for å si det slik. Ditto om hvilket av de fagområdene som kan være mest farget av utenforliggende interesser.

Som nevnt hadde ernæringsfysilogien jeg var til med datteren min åpenbart aldri tenkt over det faktum at det i mesteparten av verden drikkes ikke melk i nærheten av de mengdene som er anbefalt inntatt i Norge. Og neppe heller at kanskje så mye som halvparten av verdens befolkning ikke tåler melk.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Jeg kan fortelle deg, RoDa, hva som skjer når en lav-fett, normal-C-kropp går til ultra-lav-fett, høy-C

Sykeste sommerferien jeg har hatt ;)

On Topic;

Det er en viss ironi i å se dere i harnisk over statlige ernæringsråd og "systemet" rundt denne statsstøttede carb-maten.

Det dere derimot forfekter er overinntak og overforbruk av nettopp det; søppelvarer fra statlig støttet matindustri; dere har bare kuttet ut en liten eiendel av suppa.

I say fuck'em all.

Man trenger(og bør) ikke være radikal lowcarb på laktose-rus for å skjønne at staten aldri vil støtte noe annet enn sine egne gullunger.

Spis uavhengig, spis nøytralt, spis sunt.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    RoDa skrev:
    oddgeir skrev:

R
    Ja, nå har jeg sett hele intervjuet med Bjørn Ferry. Han er fortsatt på LCHF, men er ikke like ekstrem som da han ble olympisk mester.

Roda har nok glemt hva han sier i intervjuet. ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    nb skrev:
    @RoDa

Delvis OT - men bare delvis:

Jeg regner med du ikke ser ironien i at tiltroen til et såpass komplekst, individuelt varierende og vanskelig etterprøvbart fag som medisin (mer spesifikt ernæringsfysiologi) hvor ulike personer vil respondere ulikt på like behandling osv ser ut til være ganske stor hos deg, mens du samtidig har begrenset tiltro til noe - til sammenligning - såpass basalt og veldokumentert og etterprøvbart som grunnleggende elektroteori og grunneleggende fysikk?
    Sannsynligvis for at vi ser på dette på forskjellige måter. ;)
    At jeg ikke tror alt er forstått når det gjelder menneskelig persepsjon og dermed tillater meg å tro det er mulig å høre forskjell på audiokabler, er ikke det samme som at jeg bestrider grunnleggende elektroteori og fysikk. Ikke som jeg ser det, og spesielt siden vi audiofile er en bitteliten gruppe mennesker som det ikke forskes spesielt mye på.....
    Dette er uansett ikke arena for en slik diskusjon, start eventuelt en tråd på forskjeller og... om det. :)

Når det gjelder at jeg har så veldig tiltro til ernæringsfysiologi stemmer vel kanskje heller ikke?
    At jeg velger å lytte til legen min som kjenner kroppen min, min historie og mine foreldres sykdomshistorikk er muligens naivt, men for meg er dette det beste valget IMO.
    Det springende punktet i diskusjonen her er at jeg ikke har tiltro til at så mye fett i kosten er sunt over flere år.

Måtte jeg velge mellom hvilke fagfelt som kan ta fundamentalt feil i sin beskrivelse av faktiske forhold av ernæringsfysiologi og fysikk er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt for å si det slik. Ditto om hvilket av de fagområdene som kan være mest farget av utenforliggende interesser.
    Hehe, dette er jo faktisk litt ironisk. Du har ikke tiltro til at man vet nok om menneskekroppen og ernæring, til tross for all forskningen som er gjort på det. Så kanskje denne kroppen ikke er så lett å forstå seg på likevel?

Som nevnt hadde ernæringsfysilogien jeg var til med datteren min åpenbart aldri tenkt over det faktum at det i mesteparten av verden drikkes ikke melk i nærheten av de mengdene som er anbefalt inntatt i Norge. Og neppe heller at kanskje så mye som halvparten av verdens befolkning ikke tåler melk.
    Dette høres ille ut, og jeg føler med deg. Skremmende at ernæringsfysiologen ikke tenkte lengre enn nesetippen, noe som kunne skadet datteren din! Så vanlig som melkeallergi er så er dette overraskende og trist. Kanskje ernæringsfysiologen det gjelder burde satt seg på skolebenken en periode til....

Mvh
    Rolf

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    oddgeir skrev:
    Mulig det. Jeg mener å huske han sa at endringen han kommer til å gjøre før neste sesong er å spise mer kolhydrater?
    Sier ikke at han er vekk fra LCHF, bare at han øker mengden kolhydrater.

R

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    RoDa skrev:
    oddgeir skrev:
    Mulig det. Jeg mener å huske han sa at endringen han kommer til å gjøre før neste sesong er å spise mer kolhydrater?
    Sier ikke at han er vekk fra LCHF, bare at han øker mengden kolhydrater.

R
    Fordi det er vanskelig å kjøre null-karbo når han reiser så mye som han gjør. F.eks. i USA, der lav karbo er ikkeeksisterende. Han slapper litt av på prinsippene, men LCHF er fortsatt veien å gå sier han.

Skuffet?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.002
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Stengt til i morgen. Endel unødvendige innlegg som kommer inn nå.
    EDIT: Og åpnet igjen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn