Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    DIY_dude skrev:
    "Drevon mener det rett og slett vil være helseskadelig å følge en lavkarbodiett over tid."

Christian Drevon skrev:
    - Dersom man skal følge de virkelige lavkarborådene vil kolesterolverdiene i befolkningen gå opp og risikoen for hjertekarsykdommer øke. Også antall tilfeller av kreft i tykk- og endetarm vil gå betydelig opp, sier Drevon.
    Wow, her har vi en som virkelig vet hva han prater om.  ::)
    Vil tro det. Han innehar tross alt et professorat i ernærningsvitenskap ved UiO, har forsket på ernæring siden 1973, har publisert nærmere 200 artikler i internasjonale tidsskrifter og over 130 artikler i norske tidsskrifter (inkludert 4 TV-program) og har samarbeidet med forskere fra hele Europa og USA i tillegg til norske forskergrupper.

I arbeidet hans ligger også forskning innenfor EU-programmene LIPGENE og NUTRIGENOMICS. Emnene gjelder særlig diett og helse, og han tok sin doktorgrad innen kolesterolmetabolisme allerede i 1977 (Wiki).

Ingen lettvekter dette, så å hånlig avfeie ham som en tulling som ikke vet noe om ernæring, og som ikke vet hva han prater om er ikke en særlig imponerende eller klok strategi.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Drevon er vel en av de største idiotene som går i to sko.

Å tape anskikt er jo utelukket. Ergo forsvare idiotteorier.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tor Nado skrev:
    Drevon er vel en av de største idiotene som går i to sko.

Å tape anskikt er jo utelukket. Ergo forsvare idiotteorier.
    Å avskrive en såpass seriøs forsker bare fordi man har gått ned noen kilo på en lavkarbodiett og lest noen ukebladsartikler fra noen hobbyeksperter på "kropp og sånn" og entusiastiske kostholdsforfattere er vel en smule tendensiøst. Ingen er vel tjent med at dette sklir ut i snåseri og overtro.

Kosthold handler ikke bare om slanking.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Såpass meg her og såpass meg der. Fyren er blind.

Deph: "Kosthold handler ikke bare om slanking."

Nei det handler om å stabilisere hormonbalansen og et par andre ting.
    Jeg har gått fra 7,8 til 6,8 på ett år med fett. (kolesterolverdi)
    Fastlegen syntes det var litt pussig, men var åpen for at det var ting
    med gamle teorier/teser som måtte revurderes.

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    Vidar P skrev:
    Ingen lettvekter dette, så å hånlig avfeie ham som en tulling som ikke vet noe om ernæring, og som ikke vet hva han prater om er ikke en særlig imponerende eller klok strategi.
    En imponerende CV er ikke noe hinder for å være en komplett dust. Han har ikke mye erfaring eller kunnskap når det kommer til karbohydratbegrensede kosthold, hverken i teori eller praksis, men han velger allikevel å uttale seg om det i media. Festlig.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.394
    Torget vurderinger
    1
    Tor Nado skrev:

Det finnest vel fleire vagar til Rom..., Eg gjekk frå 6 til 3,9 på 4 månader, med lav fett, medium karbo og protein, Blodsukkeret gjekk ned og vekta vart redusert frå 87 til 68 kg på eit år.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.394
    Torget vurderinger
    1
    Jau jau, greit det. Likevel, kanskje det er litt i kva professoren seier? Eg går ut i frå at forskninga heldt mål vitskapeleg og det er mogeleg han ikkje er heilt idiot...

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.153
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fettbløff eller ei, jeg har i alle fall prøvd en av veiene til målet og her er resultatet.
    Skal inn om noen uker og får da målinger av blodet, blir spennende å se tallenes tale da.

The RoDa way ;D

Her er hvordan jeg klarte målet mitt, 11 kilo ned på 11 uker.
    Først og fremt går dette på innstilling, vil du så kan du! Men du må ville det nok…
    Det jeg ville var å finne tilbake til den kroppen jeg følte meg vel i, ikke nødvendigvis kun relatert til kilo. Men noe skal man jo måle, ikke sant?
    Jeg ville finne en løsning som gikk på reduksjon i stedet for eliminasjon.
    Min fastlege hadde kommet med tips som jeg ikke ønsket å handle i strid med.
    Dette er derfor mer en omlegging av kosthold enn en diett for å gå ned i vekt.
    Jeg vet heller ikke om jeg har fulgt noe som kan relateres til en bestemt person/forfatter/lege, det har i så fall ikke vært tilsiktet.
    Min innstilling har hele tiden vært at dette ikke kommer av seg selv, men er noe jeg må jobbe for. Det er snakk om endringer og de kan bare jeg selv gjøre.

Hovedtrekk:
    Kutt snop, kutt brus, kutt det du klarer av sukkerholdig.
    Ikke spis deg stappmett, hold deg til planen.
    Vær standhaftig!
    Erstatt brød med knekkebrød, velg sunt pålegg uten sukker og uten mye fett.
    Mindre pasta, poteter og ris til middag. Mer grønnsaker og kjøtt/fisk i stedet.
    Spis litt mindre enn hva øynene har lyst på, det kommer nye muligheter.
    EN, og kun EN, kosedag i uken!
    Trening minst 3 dager i uken, gjerne mer!

Generelt om kostholdet:

Frokost:
    1-2 knekkebrød – Wasa Husmann eller Sport
    1 glass skummet melk

Mellommåltid 1:
    1 gulrot (eller et knekkebrød)
    1 glass vann

Lunch:
    2 brødskiver
    1 glass eplemost fra Askim frukt og bærpresseri

Mellommåltid 2:
    1 knekkebrød (eller et eple eller en gulrot)
    1 glass vann

Middag:
    Hva som enn måtte serveres, men med et par triks
    - Lite poteter/ris/pasta, mer kjøtt eller fisk istedet
    - Kun en servering, planlegge i forkant og ikke spise mer selv om det er jævli godt
    - Mye grønnsaker
    Drikke: Vann eller saft

Kvelds:
    Avhengig av trening eller ikke
    Ikke trening:
    1 knekkebrød
    1 glass skummet melk
    Trening:
    Banan
    2 knekkebrød
    1 glass skummet melk

Pålegg:
    Tomater
    Agurk
    Rødbeter
    Kokt egg
    Kaviar
    Svolværpostei 8)
    Leverpostei
    Kokt skinke
    Kyllingfilet
    Kalkunfilet
    Hamburgerrygg

Trening:
    Styrke 2-3 ggr pr uke
    Sykling 2-3 ggr pr uke

Utenom:
    Noen ganger byttes måltider ut med annet eller noe ekstra sniker seg inn mellom måltidene.
    Dette kan være:
    Nøtter, usaltede sådanne, Cashew, Pistasj og Valnøtter
    Vannmelon
    Vann drikker jeg jevnt hele dagen når jeg måtte føle for deg

Kosedag:
    Her skeier jeg ut som om det ikke er en dag i morgen. (I alle fall nesten, klarer jo ikke å slippe heelt løs..)
    Kaffe og kake på jobben
    Taco 8)
    Potetgull
    Kokesjokolade
    Nøtter
    Brus
    Is

Oppdagelser:
    Hmmm, er jo ikke konstant skrubbsulten jo…
    Dæven så sulten jeg ble av å hoppe over mellommåltid, må passe på og ikke overspise til middag.
    Hvis du er bittelitt sulten så gjør en gulrot eller et knekkebrød deg like mett som en Japp eller en Snickers…
    For hyppig veiing kan føre til tvil om metoden din virker. Se trenden over flere dager i stedet, vekten vil svinge litt opp og ned helt naturlig.
    Kosedagen er viktig for suksess, savnet etter ulovlig mat døyves ved at det aldri er langt unna…
    Ikke ha det for travelt, ett kilo i uka er rask nok nedgang.

Fremover:
    Tankene etter hvert som dette har fungert har vært en liten redsel for å måtte slutte.
    Hva skal jeg gjøre nå, begynne å spise mer, spise snop, …?
    Så jeg kjører på videre som vanlig, har satt meg et nytt mål lengre frem i tid og ikke så drastisk som det første. Justerer nok litt ned på treningsmengde og ser hvordan det utvikler seg.

Om jeg har blitt sunnere og friskere av dette gjenstår selvsagt fortsatt å se (og måle), men at det føles veldig godt er helt sikkert.
    Skal også snakke med legen om LCHF og trendene innen kosthold for å høre hans mening om det.

Dette er OT i forhold til tråden, jeg vet, men det er likevel et innlegg relatert til det jeg forsøkte å skrive om tidligere. Det er flere veier til målet, det er enkelt å få til (med rett innstilling) og det fungerer å følge det offentliges retningslinjer.

For ordens skyld:
    Hvis noen blir piss forbannet av å lese dette så ber jeg om at dere unngår å hoppe i strupen på meg.
    Jeg er ikke ute etter å ta noen, eller å få flere fiender.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    Tråden er ryddet og vil holdes under oppsikt av moderatorer.

bjornh, moderator

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @ RoDa

Det er da ingen grunn til noe i nærheten av å hoppe i strupen på deg for dette.
    Jeg syntes det var et fint innlegg...........uten forsøk på å lat......... de som ikke har innlagt f.eks. din mengde trening i sitt daglige, bare hva og hvordan du har gjort det.

Trening er vel aldri usunt, bortsett da fra feil/gal trening (øvelser)
    Jeg har dessverre vært meget dårlig nå i juni, med det (litt trening) jeg var ganske så flink til i april/mai, men skal nok komme igang igjen.

Forøvrig så kutter jeg (nesten helt ut bacon) til fordel for røket ørret/laks til frokosten, det ble litt for ofte bacon i en periode her.

Da får jeg straks også et litt forbedret forhold mellom Omega 3 og 6 forhåpentligvis.
    Prøvde også med bare laks (stekt/kokt) i stedet for nakkekotelettene nesten ei hel uke, men jeg merket at jeg følte meg mindre mett av fisk enn av kjøtt (selv om mengden var ca. lik).

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Palmaris skrev:
    Tor Nado skrev:

Det finnest vel fleire vagar til Rom..., Eg gjekk frå 6 til 3,9 på 4 månader, med lav fett, medium karbo og protein, Blodsukkeret gjekk ned og vekta vart redusert frå 87 til 68 kg på eit år.
    Hadde vært fint om du kunne fortelle litt om eventuelle andre tiltak som ble gjort i perioden.
    F.eks. var aktiviteten på akkurat samme nivå som tidligere, eller ble det lagt om noe på livstil/treningsområdet ?

Mat må vi jo ha i oss, enten er det fett eller protein eller karbo.
    Kan jeg da tippe at ditt forhold lå på ca.10/15 % fett og så de resterende 85/90 % fordelt likt ? mellom karbo og protein?

Mvh.KW

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tor Nado skrev:

Betviles ikke. Men det endrer jo ikke på de resultater som er påvist gjennom årelang forskning på kosthold. Hvis det kan påvises en sammenheng mellom inntak av spesielle fettyper eller kombinasjoner og kolesterolnivå så går jo ikke slike resultater bort selv om man finner en diettvariasjon selv som gir gode resultater. Det viser vel kun at det er flere faktorer i spill.

Jeg levde flere år på ren vegetardiett (null fisk eller animalske produkter), og hadde svært lavt kolesterol i samme tidsrom.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.153
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    KW skrev:
    @ RoDa

Det er da ingen grunn til noe i nærheten av å hoppe i strupen på deg for dette.
    Jeg syntes det var et fint innlegg...........uten forsøk på å lat......... de som ikke har innlagt f.eks. din mengde trening i sitt daglige, bare hva og hvordan du har gjort det.

Trening er vel aldri usunt, bortsett da fra feil/gal trening (øvelser)
    Jeg har dessverre vært meget dårlig nå i juni, med det (litt trening) jeg var ganske så flink til i april/mai, men skal nok komme igang igjen.

Forøvrig så kutter jeg (nesten helt ut bacon) til fordel for røket ørret/laks til frokosten, det ble litt for ofte bacon i en periode her.

Da får jeg straks også et litt forbedret forhold mellom Omega 3 og 6 forhåpentligvis.
    Prøvde også med bare laks (stekt/kokt) i stedet for nakkekotelettene nesten ei hel uke, men jeg merket at jeg følte meg mindre mett av fisk enn av kjøtt (selv om mengden var ca. lik).

Mvh.KW

Takker, KW.

Det var også tanken, å fortelle litt om hvordan jeg "løste" det.
    Vet ikke hvor mye av dette som er trening, sies det ikke at hvordan du ser ut bestemmes av kosthold 80% og trening 20%?

Jeg liker svolværpostei og tror jeg får litt omega3 og andre gode saker i samme slengen da. 8)
    Har i alle fall funnet en metode som funker for meg og som jeg kan kjøre videre på fremover, så får prøver vise om dette har vært smart for kroppen også etterhvert.

Har ikke peiling på hvor mye kcal eller karb jeg får i meg i løpet av dagen, kan ikke kunsten å telle sånt.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.394
    Torget vurderinger
    1
    KW skrev:
    Palmaris skrev:
    Tor Nado skrev:

Hadde vært fint om du kunne fortelle litt om eventuelle andre tiltak som ble gjort i perioden.
    F.eks. var aktiviteten på akkurat samme nivå som tidligere, eller ble det lagt om noe på livstil/treningsområdet ?

Mat må vi jo ha i oss, enten er det fett eller protein eller karbo.
    Kan jeg da tippe at ditt forhold lå på ca.10/15 % fett og så de resterende 85/90 % fordelt likt ? mellom karbo og protein?

Mvh.KW
    For so vidt enkelt, litt auka aktivitet i kvardagen og kutta ned på snopet. 3-400 gram karbo, 120-150 protein og forsiktig med feittet. Og ein god del med vatn, ikkje minst.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    La om til Roda-kosthold for 2 år sidan (som ikkje er ulik Grete Roede sine tips), sammen med rimelig intensiv trening (minimum tre ganger i veka) og holdt det gåande i omtrent eit år. Gikk fra 90 kg til 73 og firedobla styrken. Har sidan gått av og på lavkarbo, men er for glad i bakst til å kjøre det løpet fullt ut. No ligg eg på ei hyggevekt på 79 kilo, men om eg vil ned til 70-73 så er det rimelig fort gjort.

For meg er det større glede i å kjenne at ein blir sprekare enn at kiloane raser. Lavkarbo var litt kvalmande og mangelen på godt brød gjorde det hardt å holde på med ;D

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.682
    Jeg spiser hva jeg vil, så mye jeg vil, trener helt medium og har stabilvekt på 74kg.

osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0
    Kanskje bekymret for boksalget sitt. Bøker hun har skrevet:

Brød
    Knallgode Brød
    Om Mel og Menn

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.153
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Brasse skrev:
    La om til Roda-kosthold for 2 år sidan (som ikkje er ulik Grete Roede sine tips), sammen med rimelig intensiv trening (minimum tre ganger i veka) og holdt det gåande i omtrent eit år. Gikk fra 90 kg til 73 og firedobla styrken. Har sidan gått av og på lavkarbo, men er for glad i bakst til å kjøre det løpet fullt ut. No ligg eg på ei hyggevekt på 79 kilo, men om eg vil ned til 70-73 så er det rimelig fort gjort.

For meg er det større glede i å kjenne at ein blir sprekare enn at kiloane raser. Lavkarbo var litt kvalmande og mangelen på godt brød gjorde det hardt å holde på med ;D
    RoDa-kosthold... ;D
    Er faktisk en venninne som har gått Roede-kurs som har gitt meg pointers i starten av omleggingen.
    Firedobla styrken? Det høres heftig ut! :eek:

Jeg er ca 175cm og starta på 88,1 kg. Er nå på 76,6 og har passert målet.
    Har tatt litt bilder underveis og sammenlignet bildet fra starten (etter minus 1,3kg) med dagens status og fikk litt sjokk. :eek:
    Men veldig beskrivende for hvordan jeg føler meg også. :)

Har smakt litt på lavkarbo-kost, men for meg er dette ikke god mat og ikke noe jeg kan leve videre på i etterkant. Det er som du sier litt kvalmende og å leve uten brød/bakst er ikke holdbart i lengden for meg. I oppveksten spiste jeg lite middag, men kunne få i meg 6-8 brødskiver istedet. Var latterlig tynn, husker jeg veide 41 kilo i åttende klasse. :D

God følelse det å vite at det er lett å gå ned om du vil. Jeg har også funnet ut hva som funker for meg og er trygg på at jeg kan komme ned igjen dersom vekten skulle gå opp senere.
    Det føles også veldig godt å ha gjort endringen uten å legge veldig om på kostholdet eller måtte tydd til pulver/piller eller streng diett.

Dette blir for mye OT, så jeg tenker at vi hopper over i OMF-tråden istedet. ;)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    RoDa skrev:
    RoDa-kosthold... ;D
    Er faktisk en venninne som har gått Roede-kurs som har gitt meg pointers i starten av omleggingen.
    Ja, vertfall om eg ser på vektene som eg kan legge på. Sjølvsagt like mykje ein kombinasjon av teknikk, vilje og generell kondisjon som faktiske muskler..

Ho mor og mann hennar har gått på lavkarbo i fleire år og er i topp form. Han har gått ned over 30 kilo uten å trene. Ho syklar langt kvar dag. Eg meinar det handlar å finne det kostholdet og den treningsforma som passar kvar enkelt.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.153
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Brasse skrev:
    RoDa skrev:
    RoDa-kosthold... ;D
    Ja, vertfall om eg ser på vektene som eg kan legge på. Sjølvsagt like mykje ein kombinasjon av teknikk, vilje og generell kondisjon som faktiske muskler..

Ho mor og mann hennar har gått på lavkarbo i fleire år og er i topp form. Han har gått ned over 30 kilo uten å trene. Ho syklar langt kvar dag. Eg meinar det handlar å finne det kostholdet og den treningsforma som passar kvar enkelt.

Sånn f.eks fra 60kg til 240kg i benkpress? :eek: Minn meg på at vi ikke skal bli uvenner... ;D

Hør, hør! Helt enig, man må finne ut hva som funker og kan gjennomføres.
    Samt en tanke i retning "er dette farlig for meg?" i forhold til helse.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.394
    Torget vurderinger
    1
    Tenkjer ein på helsa er det nok betre å vera litt overvektig og godt trent enn å vera slank og utrent. Men klårt, folk får velja sjølv.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Denne var ny for meg!
    Selv om den er gammel.

<Lars Sponheim spiste seg frisk og slank på lavkarbomat!

I VG lørdag 15. august kan vi lese at Lars Sponheim har gått over til et lavkarbokosthold, og på kort tid gått ned betydelig i vekt, spist seg medisinfri fra sin diabetes type 2, kvittet seg med høyt blodtrykk, hodepine, overfølsomhet for varme, og sure oppstøt.

Sponheim forsøkte å trimme bort sin overvekt, men til ingen nytte. Mosjon førte kun til at vekta økte! Vendepunktet kom da han gikk over til et lavkarbokosthold. Sponheim har aldri følt seg så frisk som nå, og han mener at de erfaringer han har gjort seg er så oppsiktsvekkende, at han gjerne vil inspirere andre til å ta de samme små grepene som beviselig gir helt fantastiske resultater.

Sponheims fastlege konstaterer at Lars Sponheim nå går på en diett som er tilpasset menneskets genetiske arv, en steinalderdiett. Resultatet er at fettlagringen slås av og fettforbrenningen slås på. Fastlegen ber alle glemme kostholdsrådene om å spise grovt brød, poteter og mager mat – fett er sunt.

Lars Sponheim oppfordrer alle til å kutte karbohydrater, og å spise mer fett!

Og her er Sponheim’s neimat; Brød, poteter, pasta, ris, sukker (i alle former), konservert frukt, kaker, pannekaker, maismel, søte drikkevarer som brus, nektar, drikkeyoghurt og godteri.

---------------------------------------------------------------

Takk Lars Sponheim, du er den første toppolitiker som har innrømmet at den offisielle ernæringspolitikken er en stor trussel mot folkehelsa.

Thor Foseid >

Mvh.KW

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    Har smakt litt på lavkarbo-kost, men for meg er dette ikke god mat og ikke noe jeg kan leve videre på i etterkant. Det er som du sier litt kvalmende og å leve uten brød/bakst er ikke holdbart i lengden for meg.
    Ikke god mat ???

Kjøtt av alle typer, fisk, skalldyr, vilt, fugl, egg, grønnsaker/salat, nøtter, bær, kokos, oliven, ost, legg til god saus....et par knekkebrød....

What a strange world..
    ------------------------------
    Men RoDa ;D
    Pass deg, du er på vei inn i lavkarboens verden igjen..
    The RoDa way:
    Mindre pasta, poteter og ris til middag. Mer grønnsaker og kjøtt/fisk i stedet, Kutt snop, kutt brus, kutt det du klarer av sukkerholdig.
    .

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    topline skrev:
    RoDa skrev:
    Har smakt litt på lavkarbo-kost, men for meg er dette ikke god mat og ikke noe jeg kan leve videre på i etterkant. Det er som du sier litt kvalmende og å leve uten brød/bakst er ikke holdbart i lengden for meg.
    Ikke god mat ???

Kjøtt av alle typer, fisk, skalldyr, vilt, fugl, egg, grønnsaker/salat, nøtter, bær, kokos, oliven, ost, legg til god saus....et par knekkebrød....

What a strange world..

Et liv uten ferskt, heimbakt brød med et par tjukke skiver Jarlsberg og et par ringer rød paprika på topp, godt fulgt av norsk lett-lettmelk, type grønn...nammenammenamm!! Da får heller bilringen være der den er!

Jeg har faktisk meir tro på å røre litt på seg - og avstå fra alle typer brus & det meste av godteri og skitt.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.153
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    topline skrev:
    RoDa skrev:
    Ikke god mat ???

What a strange world..

Det er mulig man KAN leve greit på lchf uten sånn mat som dette, men jeg forstår ikke helt vitsen.
    Andre veier enn lchf fungerer også, og jeg er ikke overbevist at lchf er så mye bedre for kroppen.
    Det jeg hører fra folk jeg prater med som jo-jo-slanker ivei er at det er vanskelig å fortsette etter en lavkarbo-kur og at de spretter opp i vekt igjen.
    Blant annet derfor valgte jeg The RoDa WayTM (boka kommer snart) og kjenner at det kan jeg leve videre på.

People are strange when you're a stranger ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.153
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    VilhelmW skrev:
    Et liv uten ferskt, heimbakt brød med et par tjukke skiver Jarlsberg og et par ringer rød paprika på topp, godt fulgt av norsk lett-lettmelk, type grønn...nammenammenamm!! Da får heller bilringen være der den er!

Jeg har faktisk meir tro på å røre litt på seg - og avstå fra alle typer brus & det meste av godteri og skitt.
    Så enig så enig.
    Sjøl om jeg ikke har spist ost på brødskive på lenge....
    Men med Svolværpostei på, Mmmmmm ;D

Kan være greit med bilring og litt vekt for å holde seg på bakken i Bodø, sånn sett :D :D

Røre på seg + kutte brus og snop kommer i andre kapittel i boka, helt enig med deg her og. ;)

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    topline skrev:
    RoDa skrev:
    Ikke god mat ???

What a strange world..

Det jeg hører fra folk jeg prater med som jo-jo-slanker ivei er at det er vanskelig å fortsette etter en lavkarbo-kur og at de spretter opp i vekt igjen.
    Pølsa så da god ut..

Det som er mest strange er at noen tror de kan slanke seg, for så å gå tilbake til det kostholdet som gjorde dem feite -men at de nå skal forbli slanke på samme kosthold..

Så absolutt viktig med et kosthold som kan holde livet ut ja, sunn mat er ikke en kur - det er en livsstil.
    Det syns jeg er uproblematisk med LCHF, utskeielser kan du ha, gjerne en gang i uken, men ikke hver dag. :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.153
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    topline skrev:
    Det som er mest strange er at noen tror de kan slanke seg, for så å gå tilbake til det kostholdet som gjorde dem feite -men at de nå skal forbli slanke på samme kosthold..
    Hehe, helt enig.
    Husker så godt jentene på skolen som hadde slanket seg og for å feire at kuren var over så dro de på gatekjøkkenet. ;D

For meg har min lille runde ikke minst vært lærerik, nå vet jeg hvordan jeg kan miste 1 kilo pr uke dersom det skulle dukke opp et behov for det i fremtiden.

Igjen er det dette viktigste av alt når det gjelder å gå ned i vekt, innstilling.
    Hvis man går inn i noe man hater - det være seg LCHF, LC eller andre løsninger - med tanke på å karre seg gjennom det for endelig å kunne vende "hjem" til sitt gamle kosthold så har man tapt i utgangspunktet. IMHO

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.153
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    topline skrev:
    Men RoDa ;D
    The RoDa way:
    Mindre pasta, poteter og ris til middag. Mer grønnsaker og kjøtt/fisk i stedet, Kutt snop, kutt brus, kutt det du klarer av sukkerholdig.
    .
    Som det ofte er, sånn er det også i denne tråden. :)
    Vi diskuterer mye det som er forskjeller, men snakker ikke så mye om det som er likt.

Da jeg fikk tipsene fra fastlegen og fra min venninne så stusset jeg på at det jo var mye LC i disse tipsene, spesielt fra min Roede-kursede venninne.
    Det som hovedsakelig skiller The Roda WayTM fra LCHF er nok (jeg skriver nok, siden jeg ikke kjenner LCHF inngående) at reduksjonen i karb ikke er like stor og ikke erstattes av fett?

"Dessverre" aner jeg ikke hvor mye karb eller kcal jeg spiser om dag, eller hvor mye treningen har bidratt.
    Men når jeg ser på før og etter bildene så ser det nesten manipulert ut....
    Vil selvsagt skrelle vekk alt fettet, men vet ikke hvor sannsynlig det er å klare det med normalkost.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.153
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Griffenfeldt skrev:
    Nei nei Roda..du vet hvordan man mister 1 kg nå, ikke hvordan man mister 1kg om 10 år.
    Phøiii.
    Nå må du ikke ødelegge illusjonene mine så tett oppi 40-års krisa ;D ;D

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Dette skulle vel egentlig heller ikke være en slanketråd men en tråd om at det faktisk er fettet som er det sunne, ikke store mengder karbo i noen som helst form. Litt uprosessert karbo er bra, sikkert opptil 20-30% avhengig hvor feit man er fra før. Du blir tynn uansett hva du spiser bare det er lite nok..

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    topline skrev:
    Men RoDa ;D
    The RoDa way:
    .
    Som det ofte er, sånn er det også i denne tråden. :)
    Vi diskuterer mye det som er forskjeller, men snakker ikke så mye om det som er likt.

Da jeg fikk tipsene fra fastlegen og fra min venninne så stusset jeg på at det jo var mye LC i disse tipsene, spesielt fra min Roede-kursede venninne.
    Det som hovedsakelig skiller The Roda WayTM fra LCHF er nok (jeg skriver nok, siden jeg ikke kjenner LCHF inngående) at reduksjonen i karb ikke er like stor og ikke erstattes av fett?

"Dessverre" aner jeg ikke hvor mye karb eller kcal jeg spiser om dag, eller hvor mye treningen har bidratt.
    Men når jeg ser på før og etter bildene så ser det nesten manipulert ut....
    Vil selvsagt skrelle vekk alt fettet, men vet ikke hvor sannsynlig det er å klare det med normalkost.
    Karbokutt uten å erstatte med noe annet er i prinsippet et kalorikutt. På LCHF spiser du gjerne samme kaloriantall (innenfor visse grenser) men omfordeler næringsstoffene.

Og du vil selvsagt ikke skrelle vekk ALT fett....da dør du....er vel neppe noe mål så tidlig. Kommer vi under 2-3% står livet på spill, med svikt på vitale organer. Rundt 10% derimot kan være et greit mål, det klares fint med kosthold. Selv syns jeg det mest behagelige er å sove fettet bort, så kan treningen prioriteres rundt muskeloppbygging, mobilitet og trigging av veksthormon. :)

Kcal - the RoDa way...
    Basert på det du oppgav tidligere her, så får du i deg omtrent dette på en dag:
    <1500kcal, fordelt på 110g protein, 150g karbohydrater, 30g fett (ca tall)
    Da har jeg gått ut fra middag med 200g kjøtt/fisk.
    1500 kcal er omtrent halvparten av det normale dagsbehovet ditt, og tilsier at du skal miste over 1kg fett i uken..

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.394
    Torget vurderinger
    1
    så kan treningen prioriteres rundt muskeloppbygging, mobilitet og trigging av veksthormon.
    Som naturleg vil auka feittforbrenninga under kvile heilt av seg sjølv.... Pose og sekk ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.153
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    topline skrev:
    Kcal - the RoDa way...
    Basert på det du oppgav tidligere her, så får du i deg omtrent dette på en dag:
    <1500kcal, fordelt på 110g protein, 150g karbohydrater, 30g fett (ca tall)
    Da har jeg gått ut fra middag med 200g kjøtt/fisk.
    1500 kcal er omtrent halvparten av det normale dagsbehovet ditt, og tilsier at du skal miste over 1kg fett i uken..
    Hjertelig takk for dette, topline. :)
    Jeg skulle etter min venninnes beregninger ha ca 1800kcal pr dag da jeg veide ca 88 kg.
    Hun mente da at behovet mitt var ca 2600 og at jeg skulle redusere med 500-800, avhengig av trening eller ikke.
    Ikke så langt unna på slump da 8)

Supert at du gjorde dette for meg, så kan jeg justere litt opp fremover dersom vekta fortsetter å synke for raskt.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Er det ikke fullpakka av kcal i div. drikker som de fleste av oss tyller i oss - alt fra Cola zero, div. ølsorter, vin, cognac og whisky???
    Hvor langt må jeg gå for å kompensere, etter å ha nydt et par små glass Laphroaigh?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn