DIY_dude
Hi-Fi freak
Nei, det er de ikke.Vidar P skrev:Rådene er kjempegode i så måte.
Nei, det er de ikke.Vidar P skrev:Rådene er kjempegode i så måte.
Største problemet med rådene er at de fungerer best på friske aktive mennesker.Vidar P skrev:Ut ifra din samlede ernæringsfysiologiske og medisinske kompetanse og kunnskap da, hva konkret er feil med de?
Bær kan man vel med fordel spise en del av, men det er jo mye rart i frukt da. Man får i deg mye sukker ved å spise mange av fruktene. Spesielt bør man vel være obs på de "sunne" fruktdrikkene som. Juice, smoothies og annet slaps på flaske som er rene sukkerbombene.vredensgnag skrev:Jeg regner med at folk har fått med seg at Kostholdsrådene ble endret i februar i år? Etter lang tids vurdering - og at en vesentlig endring var at folk ble oppfordret til å få i seg "færre raske karbohydrater" i forhold til tidligere råd?
Likevel kan det være et problem med oppfordringen om å spise mer frukt og bær, avhengig av om man avstemmer det mot "færre raske karbohydrater" eller ikke.
http://manneblogg.no/de-nye-kostholdsradene-2011/
Bloggen henviser kun til endringen som ble gjennomført, og hva som er annerledes - info som det er greit å ha med seg.Vidar P skrev:De linkede rådene er den siste utgaven av rådene. Ingen grunn til å hente infoen fra en blogg.
Men selv helsemyndighetene kan ikke ta høyde for folk som ikke tar disse generelle kostholdsrådene for hva de er.
http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/kostholdsrad/
Er helst summen av alle 3..nb skrev:Det mest fascinerende er at det diskuteres om skadevirkningene av fett i det hele er adekvat dokumenterte. Det sier i min enkle verden at ett eller flere av følgende gjelder:
- noen er dårlig oppdatert på hva som er gjort av studier
- det er gjort mange dårlige studier
- dette er et felt det er vanskelig å studere
Dette du tenker på, VidarP?Vidar P skrev:Steike. Linken altså. Nå vet ikke jeg mye om fysiologi, allmennmedisin, sosialmedisin, sykdomsutvikling osv (dvs jo noe vet man vel kanskje som spesialist i to av grenene), men dette er utifra min lille verden så forskrudd at jeg har ikke ord. Ikke tenker jeg komme med ord om det heller.
Man skjønner bare såpass at det ikke går an å konstruktivt diskutere fagene på dette nivået. Og man skjønner såpass at her er det interesser utover sunt kosthold involvert. Men måtte bare si at stilltiende i denne sammenheng ikke er jamførbart med samtykkende.
Både og. Det jeg tenker er jo at det blir veldig meningsløst med en disputt om vitenskapelige temaer når det blandes inn aktiv retningspromotering, evt religion om du vil. Når deltakere søker å presse frem et ståsted ved gjerne å highlighte noen funn men skjule andre konflikterende funn, heller enn å dele hele saksporteføljen på en balansert måte, så blir det hele veldig forskrudd i min verden iallefall. Da er det helt åpenbart at disse "noen" har interesse av å promotere sitt syn.vredensgnag skrev:Dette du tenker på, VidarP?
Da er vi enige.Vidar P skrev:Både og. Det jeg tenker er jo at det blir veldig meningsløst med en disputt om vitenskapelige temaer når det blandes inn retningspromotering, evt religion om du vil. Hele poenget med å diskutere i akademiske miljøer er jo nettopp å prøve teorier, ikke å promotere de.vredensgnag skrev:Dette du tenker på, VidarP?
Dette blir skikkelig feil innfallsvinkel synes jeg; dette å ha bestemt seg for hva som er sannhet først, for deretter å klore etter linker eller annet som kan dels understøtte det. Det motsatte av en akademisk innfallsvinkel, og i mitt syn en skikkelig lukket og feilaktig måte å forholde seg til funn på. Dermed "steike".
Allerede i 1917 kom det ut bok om hva diabetikere burde spise for å bli friskere. Det var selvsagt datidens "alternativ" bransje som var på ferde for å tjene noen kroner ekstra...hehe. Alternativt at de gjorde det i beste mening for at flest mulig skulle få en bedre helse...etter at man kunne justere blodsukkeret med medisiner ble kostholdet gammeldags, og lite lønnsomt.Vidar P skrev:For ikke å snakke om andre karbohydratrike matvarer som ikke er rørsukker per se.
For det er vel der oppmerksomheten ikke har vært tilstrekkelig fra folk flest. Hvor mye karbo er det i melk? Juice? Kneipbrød? Prim? Cornflakes? Poteter? Dvs ting vi spiser/drikker mye av til daglig. Så enkelt er det vel egentlig.
Generelle råd som dietikere og leger har gitt diabetikere i alle år er minst like gyldige idag til folk flest. Ingen blir overvektige med mindre de får i seg mer energi enn de forbrenner. Så får man som en fotnote også ha i bakhodet at sunt kosthold handler om mye mer enn simpelt energiregnskap.
Åjoda, i følge Hexenberg på TeVe var det fullt mulig å drive hard trening hver eneste dag, spise omtrent ingen ting (tror hun snakket om rundt 1000kCal pr dag) og likevel gå opp i vekt. Det er tydelig at bare troen på en teori er sterk nok så gjelder ikke lengre slike trivialiteter som energibetraktninger.Vidar P skrev:Ingen blir overvektige med mindre de får i seg mer energi enn de forbrenner.
Nå er det vel dere leger som har jobben med og utrede og diagnostisere, og det er sikker best for alle at dere gjør det. Men jeg har sekundærkontakt med mange som har vært gjennom primærkontaktene uten å få den hjelpen de trenger, så litt erfaring har jeg faktisk, om enn på litt andre områder enn deg og dine. Og jeg er sikkert mer påståelig enn nødvendig, (noe som er neppe er formålstjenlig til en hver tid), men om ikke annet så får det i gang nyttige diskusjoner som kan være viktig.Vidar P skrev:Og ut ifra den innsikten du viser om dette så skal jeg vedde mye på at du aldri som terapeut egenhendig har så mye som utredet, diagnostisert og fulgt opp en eneste diabetespasient i hele din karriere.
Du bør veie din erfaring med dette opp mot den påståelighet du fremviser, og den troverdighet du ønsker å nære. I tillegg så glatter du lett over andre aspekter ved kosthold, som jeg mer eller mindre hintet til at du ville gjøre for noen innlegg siden. Det er langt flere sykdommer enn diabetes som plager folk, og det er ikke noen gitt å ha den hele og fulle oversikt, og i lys av det bør man veie sin påståelighet.
Idet en kunnskap er etterprøvbar og vel dokumentert hinsides tvil er den ikke lengre alternativ.
Før du tar helt av i fantasien om fettorgier..Gjestemedlem skrev:Greit nok å bruke ekstremkosthold i en periode man vil gå ned i vekt, men på sikt har jeg ingen tro på å bytte ut grønnsaker, grovt korn og fisk med bacon, smør og pølser.
Det er annet enn bare energi et kosthold handler om. For ikke å snakke om hvor uappetittlig og trist mat man må leve på hvis alt skal være animalsk og svømme rundt i fett.
Hvorfor i alle dager tar du honning i den retten? 3 STORE SKJEER?topline skrev:3 ss honning
Det der så ut som en passende sen søndagsfrokost.topline skrev:Før du tar helt av i fantasien om fettorgier..Gjestemedlem skrev:Greit nok å bruke ekstremkosthold i en periode man vil gå ned i vekt, men på sikt har jeg ingen tro på å bytte ut grønnsaker, grovt korn og fisk med bacon, smør og pølser.
Det er annet enn bare energi et kosthold handler om. For ikke å snakke om hvor uappetittlig og trist mat man må leve på hvis alt skal være animalsk og svømme rundt i fett.
Dette kan være eksempel på en ganske perfekt lowcarb dag (ca 40-50g/karb) med 120g fett, om ikke kaloribehovet er for stort:
1-2 egg
50g gulost
1 avocado
3 ss olivenolje
150g fisk (laks) / kjøtt / fugl
25g smør
3 ss honning
2 stk fiberrik knekkebrød
+ pluss alt av salat/grønnsaker (fortrinnsvis over bakkengr.) i den mengden du ønsker, og evt kjøttpålegg.
Nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke går ned i vekt, selv med 4 harde treningsøkter i uka...Jeg spiser for mye. Det som er oppramset over er nærmere det jeg spiser i ett måltid enn det jeg spiser ila en dag...Gjestemedlem skrev:Det der så ut som en passende sen søndagsfrokost.topline skrev:Før du tar helt av i fantasien om fettorgier..Gjestemedlem skrev:Greit nok å bruke ekstremkosthold i en periode man vil gå ned i vekt, men på sikt har jeg ingen tro på å bytte ut grønnsaker, grovt korn og fisk med bacon, smør og pølser.
Dette kan være eksempel på en ganske perfekt lowcarb dag (ca 40-50g/karb) med 120g fett, om ikke kaloribehovet er for stort:
1-2 egg
50g gulost
1 avocado
3 ss olivenolje
25g smør
3 ss honning
+ pluss alt av salat/grønnsaker (fortrinnsvis over bakkengr.) i den mengden du ønsker, og evt kjøttpålegg.
Ellers er det jo ikke så langt fra de offisielle kostholdsrådene heller da. Grønnsaker med litt fett, fisk, grove kornprodukter, meierivarer, olje etc... ikke så kontroversielt det der. Litt for lite energi totalt sett for en voksen person som ikke er på slankekur, men ingrediensene er jo greie nok.
Hehe....det er beregnet på en mindre aktiv dame i 50 årene med slankebehov. Totalt blir det rundt 16-1700 kcal sånn grovt regnet.JENO skrev:Nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke går ned i vekt, selv med 4 harde treningsøkter i uka...Jeg spiser for mye. Det som er oppramset over er nærmere det jeg spiser i ett måltid enn det jeg spiser ila en dag...Gjestemedlem skrev:Det der så ut som en passende sen søndagsfrokost.topline skrev:Gjestemedlem skrev:Greit nok å bruke ekstremkosthold i en periode man vil gå ned i vekt, men på sikt har jeg ingen tro på å bytte ut grønnsaker, grovt korn og fisk med bacon, smør og pølser.
Før du tar helt av i fantasien om fettorgier..
1-2 egg
50g gulost
1 avocado
3 ss olivenolje
25g smør
3 ss honning
Ellers er det jo ikke så langt fra de offisielle kostholdsrådene heller da. Grønnsaker med litt fett, fisk, grove kornprodukter, meierivarer, olje etc... ikke så kontroversielt det der. Litt for lite energi totalt sett for en voksen person som ikke er på slankekur, men ingrediensene er jo greie nok.
Wow, her har vi en som virkelig vet hva han prater om. :Christian Drevon skrev:- Dersom man skal følge de virkelige lavkarborådene vil kolesterolverdiene i befolkningen gå opp og risikoen for hjertekarsykdommer øke. Også antall tilfeller av kreft i tykk- og endetarm vil gå betydelig opp, sier Drevon.