Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    RoDa skrev:
    Jeg har tidligere vært bra veltrent og trives ikke med å legge på meg.
    Plutselig, faktisk jævli plutselig, fant jeg ut at jeg skulle ned i vekt. Så langt er jeg på 7 kilo minus og trives noe helt fantastisk godt med det!

Det høres ut som det er sukkeret som har forsårsaket fettet ditt, og at du ville fått gode resultater med samme kur som meg.
    Det er ikke alle som går ned i vekt ved å spise litt midre og mosjonere litt mer. Sorry, det funker ikke sånn. Det er her LCHF kommer inn. Din kur fungerer for deg, men kan ikke brukes som en generell anbefaling for vektnedgang. At du har opplevd vektnedgang med denne metoden er ikke noe godt argument for at andre også bør velge din metode fremfor lavkarbo. Dokumentasjonen på helsegevinst og vektnedgang ved LCHF er så god at denne dietten kan anbefales på et mer generelt grunnlag enn ernæringsrådets gjeldende kostholdsfilosofi.

N

nb

Gjest
    RoDa skrev:
    Som nevnt hadde ernæringsfysilogien jeg var til med datteren min åpenbart aldri tenkt over det faktum at det i mesteparten av verden drikkes ikke melk i nærheten av de mengdene som er anbefalt inntatt i Norge. Og neppe heller at kanskje så mye som halvparten av verdens befolkning ikke tåler melk.
    Dette høres ille ut, og jeg føler med deg. Skremmende at ernæringsfysiologen ikke tenkte lengre enn nesetippen, noe som kunne skadet datteren din! Så vanlig som melkeallergi er så er dette overraskende og trist. Kanskje ernæringsfysiologen det gjelder burde satt seg på skolebenken en periode til...
    Kanskje jeg var litt uklar - grunnen til henvisningen til ernæringsfysiolog var at vi hadde fått påvist melkeallergi. I hennes verden var det et stort problem om man ikke kunne drikke melk - noe som greit motbevises ved det faktum at de fleste mennesker i verden ikke drikker melk som tørstedrikk i det hele og svært mange ikke tåler melk - det er ikke pga allergi nødvendigvis men pga genetikk. Gjelder først og fremst asiater.

Poengt mitt var egentlig at jeg er helt sikker på at fokuset på viktigheten av melk i Norge er et resultat av at melk er svært sentralt i norsk landbruk og norsk samfunnsstruktur. Følgelig er interessen for å fremheve og eventuelt sterk overdrive nødvendigheten av melk i et kosthold stor her i landet.

Jeg var mest oppgitt over den faglige bevisstløsheten, at selv en fagperson aldri har tenkt over det faktum at det er svært uvanlig å drikke melk i de mengder vi gjør her i landet og likevel ser resten av verdens befolkning ut til å klare seg tålelig bra.

V

vredensgnag

Gjest
    emokid skrev:
    Kan vel argumenteres om kumelk i det hele tatt tåles av mennesker i særlig stor grad.

http://www.notmilk.com/
    Luksussituasjon. Mennesker kan spise løv, bark og barnåler når de er sultne nok, og det å ha tilgang til melk fra kyr virket som rene mirakelet - man brød seg ikke om bivirkningene, og de som ikke tålte dem døde ev. fra, slik at de som muterte til å være kumelktolerante hadde større overlevelsesgrad.

Men derfra til dagens melkekonsum er litt av et steg.

N

nb

Gjest
    Fra Wikipedia - andel av befolkningen som har en eller annen grad av laktoseintoleranse.

Vedlegg

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    DIY_dude skrev:
    RoDa skrev:
    Jeg har tidligere vært bra veltrent og trives ikke med å legge på meg.
    Plutselig, faktisk jævli plutselig, fant jeg ut at jeg skulle ned i vekt. Så langt er jeg på 7 kilo minus og trives noe helt fantastisk godt med det!

Det høres ut som det er sukkeret som har forsårsaket fettet ditt, og at du ville fått gode resultater med samme kur som meg.
    Dokumentasjonen på helsegevinst og vektnedgang ved LCHF er så god at denne dietten kan anbefales på et mer generelt grunnlag enn ernæringsrådets gjeldende kostholdsfilosofi.
    "Kostdoktorn" Andreas Eenfeldt holdt et glimrende foredrag om dette i går kveld, i Oslo.
    Forskning, vitenskap og myter siste 50 år ble gjennomgått, i tillegg til masse klinisk erfaring.

Lokalet var fullstappet men flere hadde hatt godt av å høre det.

Vi fikk blant annet høre hvordan diabetikere har blitt anbefalt å spise lite fett, noe som nødvendigvis betyr at de må spise mer av noe annet (karbohydrater).
    Bakgrunnen for anbefalingen er en stor studie gjort på - hold dere fast - ikke diabetikere! Og det stopper ikke der, hva er dokumentasjonen? Jo, data med evidensgrad C. Som betyr at det ikke finnes noen bevis, men at en eller annen "ekspert" mener at det er riktig.
    Hva skjedde videre?
    Jo, legemiddelindustrien (Bayer) produserer og deler ut brosjyre med kostanbefalinger til diabetikere. De blir der anbefalt å spise mye karbohydrater som brød, pasta osv.. samtidig som Bayer selger legemidler for å få blodsukkeret ned igjen.

Helsevesenet klapper deg på skulderen og sier at det er normalt at du blir gradvis værre med denne sykdommen..

Det hele er så groteskt at det burde være straffbart.

http://www.fetmaparadoxen.se/studier/vet.htm

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    65finger skrev:
    RoDa skrev:
    65finger skrev:
    Innenfor kosthold er det tydeligvis ingen "fasit" innenfor dette feltet står lege mot lege, forsker mot forsker og spesialist mot spesialist.
    Helt klart, og så lenge det kryr av feite husmødre som feiter seg opp foran TVn så vil det være plass for alle typer diett med gode salgsargumenter. ;D
    Problemet med alle dietter er at det blir relgion.
    Kanskje ikke så rart egentlig.
    Det å se hva som skjer med mange kroniske pasienter etter noen måneder på LCHF er vel det nærmeste vi kommer mirakler i vår tid.. ;)

Men for å oppsummere litt:

1. Er LCHF fasiten for riktig kosthold?
    Hvis du vil stabilisere blodsukker og insulin. JA. Det finnes ingen annen måte.
    Hvis dette ikke er viktig for deg, finn en hvilken som helst annen fasit.

2. Er det så viktig å stabilisere blodsukker og insulin?
    Vel, kroppen din fungerer best når både immunforsvar og hormoner er i balanse, det gir minst problemer.
    For noen er dette bokstavelig talt livsviktig (insulinresistente / diabetikere) for andre kan det være greit, og for noen kanskje ikke det største poenget.

Friske mennesker tåler mye variasjon, men greit å huske at de fleste som har spist seg syke har vært friske en gang...
    Overspising av karbo fører til helseproblemer for veldig mange mennesker etter 15, 20-25 år.

Vil det gjelde DEG?
    Umulig å vite, tar du sjansen?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    emokid skrev:
    Kan vel argumenteres om kumelk i det hele tatt tåles av mennesker i særlig stor grad.

http://www.notmilk.com/
    Luksussituasjon. Mennesker kan spise løv, bark og barnåler når de er sultne nok, og det å ha tilgang til melk fra kyr virket som rene mirakelet - man brød seg ikke om bivirkningene, og de som ikke tålte dem døde ev. fra, slik at de som muterte til å være kumelktolerante hadde større overlevelsesgrad.

Men derfra til dagens melkekonsum er litt av et steg.
    Leif Eirikssons saga fra Vinland inneholder en interessant episode. Det virker som om nybyggerne prøvde å kjøpe seg litt godvilje hos de fastboende ved å dele litt mat, blant annet en skvett melk. Hvilket førte til at hele stammen kom tilbake med pil og bue for å hevne forsøket på å forgifte barna. Laktoseintoleranse kan være grunnen til at det ikke snakkes et skandinavisk språk på Newfoundland i dag.

V

vredensgnag

Gjest
    Ikke så morsomt når ungene ligger og vrir seg med store utslett og byller på kroppen, tenker jeg.

Slik jeg forstod det i den lange artikkelen fra NYTimes, som ble linket til en del sider tilbake, så var det erfaringer under Korea-krigen som fikk amerikanske og europeiske leger til å stusse. De behandlet skadde soldater, og kunne konstatere at vestlige soldater hadde belegg i blodårene, mens soldater fra Korea hadde nærmest beleggfrie samme. Dette gjorde at man begynte å spekulere i årsakene, og animalsk fett i kosten ble utpekt som synderen, og fikk samtidig også skylden for økningen i hjerteinfarkter.
    Senere kom diabetesbølgen.

Animalsk fett har mennesker hivd i seg siden tidenes morgen, og kroppene våre er innstilt på å takle det gjennom naturlig utvalg -- det vi ikke var tilsvarende innstilt på var å takle sukkermengdene som kom i etterkrigskosten, når velstandssamfunnet skulle kaste seg over TV-dinners og stadig større "helpings" av rikere og rikere mattilbud. Snacks, sjokolade, søtsaker, fast-food og mat på hvert hjørne hjalp ikke stort - og det at man gikk over på billig fruktose ble, helt konkret, spikeren i kisten for mange.
    (Samtidig gikk vi fra å bruke apostlenes hester og gjøre manuelt arbeid til å sitte på ræva dag og kveld lang, mens vi stirret på skjermer).

Og vitenskapen hadde skytset innstilt på feil mål, og mens man over noen tiår virkelig fikk redusert fettinntaket så steg andelen livsstilssykdommer. Men nå hadde man gigantindustri rundt det å kontrollere kolesterol, og stor prestisje investert i å ikke innrømme at man har tatt feil -- eller i det minste vært altfor unyansert i sin tilnærming til problemet.

Det er, for eksempel, ganske ironisk at mens industrien har gjort mye for å fjerne fett fra chips, så var selve chipsen minst et like stort problem - nærmest rent karbohydrat.

Det er fritt frem å spise hva man vil - men noe slitsomt for medisinindustrien som nå tjener godt på å kurere folk for feilernæring som lett kan rettes opp uten medisiner, tydeligvis.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Ikke så morsomt når ungene ligger og vrir seg med store utslett og byller på kroppen, tenker jeg.

Slik jeg forstod det i den lange artikkelen fra NYTimes, som ble linket til en del sider tilbake, så var det erfaringer under Korea-krigen som fikk amerikanske og europeiske leger til å stusse. De behandlet skadde soldater, og kunne konstatere at vestlige soldater hadde belegg i blodårene, mens soldater fra Korea hadde nærmest beleggfrie samme. Dette gjorde at man begynte å spekulere i årsakene, og animalsk fett i kosten ble utpekt som synderen, og fikk samtidig også skylden for økningen i hjerteinfarkter.
    Senere kom diabetesbølgen.
    En av de store tragediene (og værste eksperimentet) i menneskehetens historie skjedde i 1984 da USA kom med anbefalinger å kutte fett etter et oppslag i TIME. Det var starten på verdens fedme epidemi, det ble en eksplosjon. Ingen tenkte visst på hva som var alternative til fettet...

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg funnet litt stoff om det jeg har lurt på en del.

Først et spørsmål (på en nettside) fra en som kaller seg bacon ;D

<Det sies jo overalt her inne at antall kalorier ikke er viktig på lavkarbo, og jeg lurer litt på årsaken til dette. Man har jo alltid fått proppet hodet fullt av påstander om kalorier inn - kalorier ut, men på lavkarbo/ketogen diett så sies det at det ikke spiller noen rolle hvor mange kalorier man får i seg da det er selve forbrenningen som er forandret.
    Den klarer jeg til en viss grad å kjøpe, siden jeg jo vet at forbrenningen er en annen i ketose enn utenfor. Men hvordan stiller det seg i forhold til kaloriinntak?
    Er det sånn at man fortsatt må forbrenne mer kalorier enn man tar inn for å gå ned i vekt også i ketose, slik man tradisjonellt alltid har sagt ved vektnedgang? Enkelte sier at årsaken til at man ikke teller kalorier i ketose (evt på lavkarbo) er fordi man automatisk spiser mindre ved fettrik kost og at kaloriinntaket dermed blir redusert av seg selv. (Man blir mett av fett, etc.)

Eller er det sånn at i ketose så er ikke en kalori en kalori lengre, og det spiller ingen rolle om man får i seg 1800 eller 3800 så lenge man ikke spiser karbo men istedet spiser masse fett. Jeg heller mest mot denne teorien, men hvordan fungerer dette i praksis? Det har jeg nemlig aldri helt fått taket på.

Selv tenker jeg ikke så mye på kalorier, men i programmet jeg bruker for å regne karbo, så dukker kaloriene automatisk opp også. Med andre ord ser jeg de jo selv om jeg ikke tar hensyn til de. Enkelte dager er inntaket skyhøyt, andre ganske lite. Jeg er som regel god og mett uansett.
    Men hva skjer egentlig med overskuddskaloriene når jeg er i ketose?

På forhånd takk for svar til en som sannsynligvis har litt tungt for det.>

Så svaret fra Pål.

Hei Bacon!

Dette er gode spørsmål.

En kalori er en kalori, uansett. Det er bare et tall for hvor mye energi som finnes i et stoff. Den offisielle måleenheten er Joule, men de fleste bruker fortsatt kalorier (eller kilokalorier).

Hvis man inntar mer kalorier enn man forbruker, så går man opp i vekt.
    Hvis man inntar mindre kalorier enn man forbruker, så går man ned i vekt.

Denne prosessen styrer kroppen selv. Problemet skjer når kostholdet fører til stor insulinutskillelse og stor fettlagring. Høye insulinnivåer fører til to ting; en økt sultfølelse (som igjen fører til økt matinntak) og nedsatt energiproduksjon (vi føler oss slappe og uopplagte.) Regelen om at en kalori er en kalori, gjelder alltid, men høy-karbohydrat kosthold kan føre til høyere energiinntak og lavere energiforbruk.

Når man går ned i vekt på ketogene dietter så er det riktig som du har hørt, at det er fordi vi er mettere og inntar mindre energi. I tilegg øker vi med all sansynlighet aktivitetsnivået vårt og produserer mer varme, noe som fører til høyrer energiforbruk.

Når vi har normale insulinnivåer (inntar lite karbohydrater), styrer kroppen energiinntak og forbruk selv. Det betyr at om du spiser mer, så svarer kroppen med å øke metthetsfølelsen og øke energiforbruket ditt slik at ligningen går opp. Tilsvarende, hvis du bruker mer energi enn vanlig, for eksempel gjennom trening, så svarer kroppen med å sette ned energiforbruket ditt (du blir sulten og trett).

Vi mennesker er faktisk i vektbalanse stort sett hele tiden, enten vi er overvektige eller normalvektige. Stort sett går vi verken opp eller ned i vekt, til tross for store variasjoner i energiforbruk og energiinntak.

Rent fysiologisk så er det ikke nødvendig å telle kalorier for å gå ned i vekt, kroppen styer dette selv så lenge den ikke er i en "fettlagringsmodus." Å fokusere på kalorier, synes jeg skaper en usunn holdning til kropp og helse.

Håper dette var svar på spørsmålet ditt.

Skjønte jeg det ::)
    Ække helt sikker gitt.
    Kanskje det ligger der jeg har forstørret skriften, at en (ihvertfall jeg) blir lat/sliten ved høyt karboinntak (uten at jeg tror det var spesielt høyt), og det var jo nettopp den lettheten jeg følte allerede etter 2 måneder og 4 kilo ned som ga meg et kikk og tro på dette (ikke bare det at jeg gikk ned, men kroppen fungerte bedre med en annen letthet, kan ikke forklare det bedre jeg.

Den lettheten ble jo bare en bedre og bedre følelse de neste 8 månedene, og de to siste har jeg som tidligere nevnt trent litt.
    Den treningen jeg har drevet nå var nærmest utenkelig for meg for over et år siden,orket ikke å tenke på det en gang.

Mvh.KW

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Et tips til alle som lurer på noe som helst om kosthold.
    Matrevolusjonen av Andreas Eenfeldt er kanskje den beste boken som har kommet om hvordan vi havnet i det uføre vi i dag er oppe i.

Han tar for seg historien, studiene, maktkampen, manipuleringen, fedmeutviklingen, kapitalinteressene, snuoperasjonen og vitenskapen som har ligget bak hele tiden.
    Kun 99 kr som ebok hos lillemåne. Burde være del av pensum innen ernæring.

http://www.lillemaane.no/bok/1120/Andreas+Eenfeldt/Matrevolusjonen

"Matrevolusjonen er en bok som jeg håper at så mange som mulig leser! Den viser på en mesterlig måte hvilke grove systemfeil mange av dagens kostholdsråd bygger på, og at vi er blitt ført bak lyset i lang tid.” Jonas Colting, 4-ganger VM-medaljevinner i triatlon

”I Matrevolusjonen avslører (…) Eenfeldt de forskningsfeilene og mytene som ligger til grunn for vår nøkkelhullsmerkede fettskrekk”. Anna-Viktora Samuelsson, Tidningen Leva

”Solid, underholdende og overbevisende. Populærvitenskapelig vinklet, men med vitenskapelige referanser. Skal man lese én eneste teoretisk bok om lavkarbokosthold, er det denne”. SP, Leva med Diabetes

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Med et siste boktips setter jeg nå sluttstrek for denne (hvertfall for meg) svært interessante tråden der det har kommet masse innspill og linker som jeg har satt pris på. De fleste sider av trådens tema har blitt belyst og diskutert, og for dem som vil finnes det masse info her og fordype seg videre i. Søk kildene for den infoen du mottar og dann din egen mening ut fra hva som faktisk har vitenskapelig belegg.

Boktipset nå er skrevet av en lege som har brukt siste 30 år av karrieren sin til å grave seg ned i forskningen som ligger til grunn for frykten vi har for kolesterol og mettet fett. Alt av studier gjennomgås og plukkes fra hverandre for å se hva som faktisk er sannheten, og inneholder alt du måtte lure på om kolesterol, mat og hjerte karsykdommer.

http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=1608447480

Vi sees i min neste tråd som kommer på oppfordring, om
    - "den STORE treningsbløffen"....hehe..

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Litt på sidelinjen, men det jeg lurer på er hvordan en lege har råd til å bruke de siste 30 år av karrieren sin til å dypdykke i dette materialet, for å ende opp med ei blekke på 168 sider. For det var karrieren han brukte på dette? Hvem betaler ham? Via offentlige midler?

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Litt på sidelinjen, men det jeg lurer på er hvordan en lege har råd til å bruke de siste 30 år av karrieren sin til å dypdykke i dette materialet, for å ende opp med ei blekke på 168 sider. For det var karrieren han brukte på dette? Hvem betaler ham? Via offentlige midler?
    Man kan sikkert jobbe som lege ved siden av å studere..
    Det gjør jo også Andreas Eenfeldt som har brukt siste 8 år på å lese studier og jakte på fakta om fett og CHD. Samtidig som de får testet ut i klinisk praksis om "ny" kunnskap faktisk er korrekt i forhold til om pasientene får bedre helse.

N

nb

Gjest
    Vidar P skrev:
    Fra nettsiden til boken det linkes til:
    http://www.cholesteroldelusion.com/author.php

Dr. Ernest N. Curtis received his B.A. In Biological Sciences from the University of California, Berkeley and his M.D. from the University of California, Irvine. After a Residency in Internal Medicine and Fellowship in Cardiology he entered private practice in Long Beach, California where he has practiced for the last 32 years.

Så han har neppe drevet med dette på heltid i 30 år.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Så da var det ikke 30 års legekarriere til dette allikevel da. Fritidssyssel med andre ord.
    Jeg har brukt de siste 20-25 år av fritiden min bl.a til å lese om og praktisere hifi. Og studere samt praktisere medisin i arbeidstiden++. Føler meg ikke utlært eller sannvitende om noen av delene.

N

nb

Gjest
    Vidar P skrev:
    Så da var det ikke 30 års legekarriere til dette allikevel da. Fritidssyssel med andre ord.
    Jeg har brukt de siste 20-25 år av fritiden min bl.a til å lese om og praktisere hifi. Og studere samt praktisere medisin i arbeidstiden++. Føler meg ikke utlært eller sannvitende om noen av delene.
    Nei, blir neppe så mye pæng i pungen om man som privatpraktiserende ikke har tid til å ta i mot pasienter.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel akkurat det, pæng i pungen er en undervurdert motivasjonsfaktor, også for mange leger.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Nå henger jeg kanskje ikke helt med i svingene her. Men du mener at siden du har holdt på med hifi interesse i 25 år uten å bli utlært, så er heller ikke forfatteren her utlært på det han driver med?
    Dette handler vel ikke om å være utlært, men å sette noen spørsmålstegn ved etablert viten når man ser at den ikke fungerer i praksis....man kan si at det er en god egenskap.

Det er derimot ingen god egenskap å diskreditere noen uten å ha satt seg inn i hva vedkommende har av kunnskap, hva som er bakgrunnen, og hva som faktisk kan være sant av det som hevdes. Selvfølgelig basert på de vitenskapelige studiene som finnes men som de færreste har lest annet enn konklusjonen på.

Noen ganger gir leger en merkelig følelse av å være sauer som går i flokk... ::)

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    topline skrev:
    Noen ganger gir leger en merkelig følelse av å være sauer som går i flokk... ::)
    Nettop, og min fastlege har vel omtrent inrømmet dette. Men han sier at ting tyder på
    at erneringsrådene er feilaktige, samtidig som han registrerer at mitt kolesterolnivå har gått ned.
    Føler at mange leger er ukomfortable med dette.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    De to mest overvektige personene i min nærmeste bekjentskapskrets er leger, faktisk. Nå skal man jo ikke trekke altfor mange konklusjoner ut fra akkurat det, men jeg har merket meg at de knapt har registrert lavkarbo-diskusjonen i det hele tatt.

N

nb

Gjest
    coolbiz skrev:
    De to mest overvektige personene i min nærmeste bekjentskapskrets er leger, faktisk. Nå skal man jo ikke trekke altfor mange konklusjoner ut fra akkurat det, men jeg har merket meg at de knapt har registrert lavkarbo-diskusjonen i det hele tatt.
    "Lege" er jo så mangt. Søsteren min er ortoped, kan sikkert mye om benbrudd men tviler på at hun har ofret ernæring så mange kalorier (phun intended) siden da hun evt var borti det på universitetet.

V

vredensgnag

Gjest
    topline skrev:
    Det er vel en urettferdig observasjon? Legevitenskapen er i et spenningsfelt mellom normativ behandling og det å søke etter forbedringer. Den har underlagt seg sterk disiplin, slik at løsningene som anvendes skal være allmenngyldige; samtidig har man utviklet diagnose-metodene slik at man skal kunne trekke fra et stort utvalg mulige løsninger, som passer til den enkelte pasienten.
    Men leger er ikke i homøopatsvindlerens eller alternativhelbrederens "heldige" posisjon. Leger er underkastet sertifisering, oppsyn og ansvar - og må stå til rette for sine vurderinger, mens de alternative kan svadifisere som de vil.

Noen ganger synes leger å være blinde for det opplagte - som f.eks. i tilfellet Semmelweiss og barselleger. Men vi skal være glade for at det ikke er full vilkårlighet som gjelder blant leger - mens de tar æren for de få tilfellene der kroppen reparerer seg selv.

I akkurat dette tilfellet står vi overfor noe som tilsvarer Semmelweiss-saken. Der nektet barselleger å tro at det var nødvendig å vaske hendene mellom hver fødsel de forestod, for å få ned tilfellene av barselfeber. De kastet ut Semmelweiss fra legeforbundet og hundset ham. Det var naturligvis fordi det stod prestisje på spill - om Semmelweiss hadde rett, så hadde legene tatt livet av tusener av kvinner, som kunne levd. Det var vanskelig å innrømme dette.

Legevitenskapen er på glid når det gjelder offisielle kostholdsråd. Jeg minner om at mannen jeg linket til, tidligere i tråden, eksperten på stoffskifte og fordøyelse fra California, er lege.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    coolbiz skrev:
    "Lege" er jo så mangt. Søsteren min er ortoped, kan sikkert mye om benbrudd men tviler på at hun har ofret ernæring så mange kalorier (phun intended) siden da hun evt var borti det på universitetet.
    Klart det, nb. Mine legevenners spesialfelt er ikke ernæring, men jeg undres likevel over deres mangel på nysgjerrighet når det gjelder beslektede fagfelt, spesielt når det har direkte relevans for deres egen helse og velvære. Forresten er det godt over et halvt dusin leger i min nærmeste og utvidede bekjentskapskrets og det er langt flere røykere blant dem enn blant mine andre venner. Jeg har aldri helt forstått det der. :-\

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    topline skrev:
    Det er derimot ingen god egenskap å diskreditere noen uten å ha satt seg inn i hva vedkommende har av kunnskap, hva som er bakgrunnen, og hva som faktisk kan være sant av det som hevdes.
    Det har jeg ikke gjort, men jeg stilte et betimelig spørsmål omkring gehalten i din påstand om arbeidet til denne forfatteren. Det er åpent sinn det, evne til å stille spørsmål, og det er jo det du etterlyser fra min saueflokkstand.

Jeg påpekte din påstand om at denne karen har brukt sine siste 30 år av karrieren til å forske på dette. Det sa du, og det var feil. Det må være greit å arrestere deg når du kommer med helt åpenbare feilopplysninger. Eller synes du ikke det?

En annen ting; hvorfor skulle leger være så mye mer interessert i kosthold enn andre egentlig? Hvorfor alt dette snakket om leger i denne sammenhengen?

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    topline skrev:
    Det er derimot ingen god egenskap å diskreditere noen uten å ha satt seg inn i hva vedkommende har av kunnskap, hva som er bakgrunnen, og hva som faktisk kan være sant av det som hevdes.
    Det har jeg ikke gjort, men jeg stilte et betimelig spørsmål omkring gehalten i din påstand om arbeidet til denne forfatteren. Det er åpent sinn det, evne til å stille spørsmål, og det er jo det du etterlyser fra min saueflokkstand.

Jeg påpekte din påstand om at denne karen har brukt sine siste 30 år av karrieren til å forske på dette. Det sa du, og det var feil. Det må være greit å arrestere deg når du kommer med helt åpenbare feilopplysninger. Eller synes du ikke det?
    Jada, greit å bli arrestert på faktafeil. Men det var jo ikke akkurat det største poenget med saken hvor mye av tiden siste 30 år som var blitt brukt, men hva som har kommet ut av det. Boken bør uansett være interessant for den forholder seg til fakta, i den grad ulike studier opp gjennom tidene kan kalles for akkurat det. I følge forfatteren så startet hans "nysgjerrighet" når han så at det han lærte under studiene litt for ofte ikke stemte med virkligheten.

Grunnen til at leger bør være interessert i kosthold er at det er den enkleste (og beste måten) å få mange kronisk plagede mennesker bedre fra problemene sine. Det gjelder selvsagt spesielt diabetes/insulinresistens, men også kroniske muskelsmerter, astma/allergier, hudproblemer og fordøyelsesplager.
    Ingenting kan være viktigere for folkehelsen enn at legene som primærkontakt i helsespørsmål er oppdatert på kosthold. Samt at de ofte uansett gir råd om kosthold i forbindelse med f.eks kolesterol...

Kan ta et eksempel som vi ser hver uke på klinikken der jeg jobber. En person med tiltagende helseplager og overvekt har vært hos legen sin og tatt blodprøve. Prøvene viser ikke noe spesielt, ok blodsukker osv... Så da gjorde ikke fastlegen noe mer med det.
    Vi sendte henne til "denne Hexeberg", der hun fikk påvist insulinresistens så det holder. Så det var brått over på nytt kosthold med karbokutt. Nå holder hun på å bli bedre fra plagene sine, men er fly forbannet på et helsevesen som ikke var i stand til å fortelle henne slike ting.

Desverre er ikke slike historier unike, de dukker opp i bøtter og spann. Kronisk plagede mennesker som blir sendt til utallige undersøkelser uten at man finner noe. Etter 1-2 mnd på lavkarbo er de på vei til å bli helt friske. Også i forhold til blodprøveverdier. Mat kan være medisin..

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    coolbiz skrev:
    Hadde gleden av å ha en legestudent som klient forrige uke, og fikk spørt om hvor mye fokus eller diskusjoner det var om kosthold under legeutdanningen i dag...

Svaret tilsier ikke at du bør spørre legen din om kostråd... ;)

V

vredensgnag

Gjest
    topline skrev:
    coolbiz skrev:
    Hadde gleden av å ha en legestudent som klient forrige uke, og fikk spørt om hvor mye fokus eller diskusjoner det var om kosthold under legeutdanningen i dag...

Det spørs. Om matprodusenter begynte å arrangere legekonferanser på Hawaii, for lege med frue, kan det godt være at de ble lydhøre.
    ;D

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    topline skrev:
    coolbiz skrev:

Er selv noen få dager fra å være ferdig på legestudiet og nettopp dette med kosthold har vært et savn... Vi har selvfølgelig lært noe, bl.a. endel biokjemi rundt kosthold med mye fett, men det skulle vært mer fokus på pros/cons på de enkelte diett-regimer. :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er vel mer et masterstudium i klinisk ernæring og ikke allmennlegeutdanningen som kvalifiserer som fagperson innen ernæringsfysiologi. Det er vel også hertil man bør se hvis man vil finne ut hva som er den oppdaterte kunnskap om disse emnene.

http://www.keff.no/

Ser man til UiB og UiO etter pensumlistene til disse studiene vil man nok også få en god indikator på hva man kan lese seg opp på hvis man er seriøst interessert.

http://www.uib.no/studieprogram/MAMD-NUHUM

http://www.uio.no/studier/program/ernering-master/index.xml

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Hvorfor naturlig mat bør være din viktigste medisin:

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dr. Lustig påpeker at ingen til nå har gjort en kontrollert studio av lavsukker vs. lavkarbo. Her gir ha uttrykk for at grunnen til at lavkarbodietter gir resultater er at de også eliminerer sukker. :-\

V

vredensgnag

Gjest
    coolbiz skrev:
    Dr. Lustig påpeker at ingen til nå har gjort en kontrollert studio av lavsukker vs. lavkarbo. Her gir ha uttrykk for at grunnen til at lavkarbodietter gir resultater er at de også eliminerer sukker. :-\

Han har alltid vært tydelig på at det er sukker, og spesielt fruktose, som er problemet. I hans øyne er det feil å forby ris, pasta, o.a., som enkelte lavkarbo-tilhengerne mener er rene giften.

N

nb

Gjest
    Å anbefale å kutte ned på sukkerinntaket er vel omtrent like kontroversielt som å si at en tjuepakning om dagen neppe er bra eller at en helflaske sprit om dagen kanskje er litt i overkant mye alkohol.

Uenigheten står vel først og fremst om i hvilken grad animalsk fett er ille eller fint. Jeg synest det er godt, det holder lenge for meg.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    Å anbefale å kutte ned på sukkerinntaket er vel omtrent like kontroversielt som å si at en tjuepakning om dagen neppe er bra eller at en helflaske sprit om dagen kanskje er litt i overkant mye alkohol.

Uenigheten står vel først og fremst om i hvilken grad animalsk fett er ille eller fint. Jeg synest det er godt, det holder lenge for meg.
    Der er vi nok på samme side av banen - men utfordringen er vel at folk ikke er klar over i hvilken utstrekning de får i seg sukker, i det som etter offisielle kostholdsråd er kategorisert som sunn mat.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Der er vi nok på samme side av banen - men utfordringen er vel at folk ikke er klar over i hvilken utstrekning de får i seg sukker, i det som etter offisielle kostholdsråd er kategorisert som sunn mat.
    Siden jeg har en liten datter med litt matvareallergier har jeg blitt en jævel til å lese varedeklarasjoner. Har forsåvidt vært klar over at det er mye rart i ymse produkter, men ikke tenkt så mye over det tidligere siden stort sett all matlaging hjemme er basert på råvarene uansett. Sukker er en gjenganger, ja.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Muligens betimelig å studere på hva som faktisk er de offisielle kostholdsråd, som du referer til. Og se på det hele i en sosial, fysiologisk og biokjemisk helhet. Med all respekt for fortreffeligheten ved å være bevisst på kosthold så er det ikke alle som er det, og jeg tror muligens du mfl misforstår intensjonene ved og målgruppene til myndighetenes kostholdsråd.

Vi trenger mer enn bare energi for å oppnå og beholde best mulig helse. Disse rådene er helhetlig sammensatt, også med bakgrunn fra vi vet sikkert om utvikling av et bredt spekter av sykdommer som ikke kun har med karbo å gjøre.

Og de er sammensatt slik at de skal fange den brede del av befolkningen; det er ikke kostentusiast-kosthold, og var aldri ment å være det. Enhver person med en viss allmenninnsikt ser uten videre at det ikke er diett-entusiastene som behøver slike råd, men det brede lag. Rådene er kjempegode i så måte.

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/kostholdsrad/

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn