Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Torget

    Gjest
    Jo`a. Det er verdt å finne ut av det selv i alle fall.
    Dager hvor jeg er ubehagelig omtåka hjelper det lite om andre mener kosten var perfekt ("eksperter", eller ikke).
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    6.657
    Nettopp, det jeg mente mellom linjene var at selv om du av grunner ikke tåler hvete særlig godt, betyr det ikke at det er dumt for andre.
    Blir du i tåka av hvete er det jo en god indikator på at du burde holde deg unna og finne alternative kilder til carbs\stivelse.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En tung erkjennelse er på vei for leger og helsemyndigheter som i tiår har gitt kostholdsråd som har gjort folk sykere og maten nærmest uspiselig.

    "It is time to bust the myth of the role of saturated fat in heart disease and wind back the harms of dietary advice that has contributed to obesity," writes Malhotra.


    Whether physicians at the front lines of health have gotten the message, a change in thinking is evident, at least, among some of medicine's leaders. But it's not easy to tune out years of what Malhotra calls "the mantra that saturated fat must be removed to reduce the risk of cardiovascular disease."
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Tenk på alt gnålet om magert og fettfritt, om "spis sunnere," om "dette må du unngå, for hjertets skyld." Om kjemisk fremstilte fett-typer som ble påstått "Hjertegode."

    Og så var det bare tull, alt sammen.

    Fettfattig kost hjelper lite mot hjerteproblemer - VG Nett


    I flere tiår har helsemyndighetene i mange land anbefalt et magert kosthold for hjertets skyld.

    Men dette er ikke noen effektiv måte å endre kosten for å senke risikoen for hjerte- og karsykdommer, konkluderer James E. Dalen og Stephen Devries i The American Journal of Medicine.

    De har gått igjennom de største studiene av kosthold og hjertehelse fra de 50 siste årene. Resultatene viser at vi heller bør satse på en Middelhavsdiett med mye grønnsaker, frukt, fisk, fullkornsprodukter, nøtter, belgfrukter og olivenolje, skriver forskerne.

    Mye tyder nemlig på at en slik kost reduserer hjerterisikoen betydelig, selv når den inneholder mer fett enn det anbefalte lavfettkostholdet.
     
    T

    Torget

    Gjest
    Det diskuteres også nå om demens/alzheimers kan være en tredje type diabetes, der hjernen har blitt insulin-resistant.
    Det spørres også om hvor stor nytte hjernen har av små mengder raske karbohydrater i kosten.

    Jeg får igrunn stadig mer tro på en "Paleo" type diet, der små mengder frukt og bær er ok.
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    6.657
    Det er helt sikkert bær og frukt som gjorde personen insulinresistant i utgangspunktet, ja....
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    6.657
    Er ikke særlig synd på meg, jeg lever i ekstremluksus og har råd til sunne, uraffinerte høycarb-råvarer året rundt, og spiser rikelig av dem :)
     
    T

    Torget

    Gjest
    Det er helt sikkert bær og frukt som gjorde personen insulinresistant i utgangspunktet, ja....

    Ser at den setningen om hvilken nytte hjernen har av raske karbohydrater ser ut til å være skrevet med en negativ fordom, det var ikke meningen.

    Om en får bedret konsentrasjonsevne med et fornuftig (lavt) inntak av raske karbohydrater synes i alle fall jeg er et interessant spørsmål, og kanskje "Paleo" er en bedre løsning enn andre varianter av lavkarbo.
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.398
    Antall liker
    5.046
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Aldeles håpløst.

    Disse forutinntatte legene (!) har tilsynelatende ikke har løftet en finger for å sette seg inn i sakskomplekset, og spolerer følgelig det som i utgangspunktet kunne ha vært et opplysende eksperiment. De er tilsynelatende helt uvitende om studiene gjort av Phinney, Stephanson, Veech, Volek (se youtube-innlegget mitt lenger oppe) m.fl. som bl.a. viser at de mitokondrielle endringer som skal til for å tilpasse seg et ketogent kosthold tar et par uker, og man føler seg litt uggen mens det pågår, spesielt om man ikke sørger for å øke saltinntaket. Det er påtagelig at tvillinglegene presterer å legge kognitive tester til midt i denne overgangsprosessen. Er de så inkompetente eller har de en agenda?

    De gangene jeg selv har eksperimentert med ketose, har jeg, etter en overgangsperiode, opplevd at arbeidskapasitet og konsentrasjonsevne er merkbart bedre enn ellers. For meg var det en uventet behagelig tilstand å være i, på flere måter. Men slik som vår matforsyning, kultur og vårt sosiale liv er, er det en utfordring å holde seg der.

    Når det gjelder påstandene om nedsatt atletisk yteevne, så er også det en sannhet med store modifikasjoner. I idrettsgrener der man har full kontroll på eget tempo, og det ikke er sprinting eller voldsomme tempoøkninger, er det flere og flere som oppnår oppsiktsvekkende gode resulater.
    Terrengultramarathonløperen Barry Murray har vunnet flere løp og er en av de som effektivt punkterer alle mytene om at atletisk ytelse er umulig i en ketogen tilstand: Combining Fasting and Exercise
    Men tilpasningen tar tid og man må gjøre det riktig.
     
    Sist redigert:

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.841
    Antall liker
    601
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Ta meg som et eksempel. Etter å ha lagt om til delvis lavkarbo, løp jeg halvmarathon raskere enn året før, enda jeg hadde mindre trening. Det kan være mange momenter som virker inn, men jeg følte meg også mer utholdene. Vanligvis får jeg en downperiode etter 15km, da begynner kroppen å forbrenne fett. Den merket jeg ikke noe til nå.


    Aldeles håpløst.

    Disse forutinntatte legene (!) har tilsynelatende ikke har løftet en finger for å sette seg inn i sakskomplekset, og spolerer følgelig det som i utgangspunktet kunne ha vært et opplysende eksperiment. De er tilsynelatende helt uvitende om studiene gjort av Phinney, Stephanson, Veech, Volek (se youtube-innlegget mitt lenger oppe) m.fl. som bl.a. viser at de mitokondrielle endringer som skal til for å tilpasse seg et ketogent kosthold tar et par uker, og man føler seg litt uggen mens det pågår, spesielt om man ikke sørger for å øke saltinntaket. Det er påtagelig at tvillinglegene presterer å legge kognitive tester til midt i denne overgangsprosessen. Er de så inkompetente eller har de en agenda?

    De gangene jeg selv har eksperimentert med ketose, har jeg, etter en overgangsperiode, opplevd at arbeidskapasitet og konsentrasjonsevne er merkbart bedre enn ellers. For meg var det en uventet behagelig tilstand å være i, på flere måter. Men slik som vår matforsyning, kultur og vårt sosiale liv er, er det en utfordring å holde seg der.

    Når det gjelder påstandene om nedsatt atletisk yteevne, så er også det en sannhet med store modifikasjoner. I idrettsgrener der man har full kontroll på eget tempo, og det ikke er sprinting eller voldsomme tempoøkninger, er det flere og flere som oppnår oppsiktsvekkende gode resulater.
    Terrengultramarathonløperen Barry Murray har vunnet flere løp og er en av de som effektivt punkterer alle mytene om at atletisk ytelse er umulig i en ketogen tilstand: Combining Fasting and Exercise
    Men tilpasningen tar tid og man må gjøre det riktig.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg tenker på alle som i store deler av livet har mast i seg mat på nivå med spon, madrassfyll og isopor i håp om en gunstig helseeffekt. Nå som det viser seg at krigen mot mettet fett var 180 grader skivebom, hva skal disse gjøre for å få erstatning for tapt livskvalitet? Hva bør man få i erstatning om man har rotet i seg margarin i tiår, i den tro at det var sunt? Om man har tygd knekkebrød dagene på langs og tvers? Om man har kjøpt kjøttpålegg som smaker tørrplast og regnet seg lykkelig som i det minste kunne unne seg slike delikatesser?

    Kjøttavlen er også påvirket av dette, selvsagt, og prioriterer fortsatt tørre skosåler over saftige og smakfulle matopplevelser.

    Den endelige spikeren i kisten: http://well.blogs.nytimes.com/2014/...gwh=0C0A4CF90CF4BFE73977B7B0E284EE19&gwt=regi
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    En ting som virkelig fascinerer meg i Norge er hvordan det er mulig å få i seg en skive butikkbrød (evt med margarin), en skive Norvegia og et par strimler paprika til frokost. At det er mulig å klare å spise noe slikt ca 200 dager i året er langt utenfor min fatteevne.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En ting som virkelig fascinerer meg i Norge er hvordan det er mulig å få i seg en skive butikkbrød (evt med margarin), en skive Norvegia og et par strimler paprika til frokost. At det er mulig å klare å spise noe slikt ca 200 dager i året er langt utenfor min fatteevne.
    Ja, kjedenes "velduftende" butikkbrød er eltet i Belgia og tilsvarende steder, og kommer som nedfryst deig til norske butikker, der den dyttes i "ovner" som tar seg av tining og steking, slik at man skal kunne innbille seg at man kjøper ferskt brød.
    Norvegia er gul tyggeplast.
    Og det meste man finner av paprika er smakløst, eller krysset til varianter som smaker søtt, så man skal føle man spiser sunt ved å la være å kline Nugatti eller syltetøy på skivene når man vil ha litt til søttannen.

    (Kikk etter opprinnelsesland på brødposene.)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    6.657
    Norge har ikke mat eller råvarekultur.

    Noen av mattradisjonene har vært riktige og gode, historisk og geografisk sett, men er utdatert for lengst. Vi trenger mindre stønad til raffinerte matvarer, og større import av gode, uraffinerte sådan. Og forbrukere som ikke foretrekker grandis, da.....utopi,noen?
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.979
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest
    I februar kom det en ny gjennomgang av data i et eldre studie på 458 menn med nylig hjertesykdom.
    Halvparten inntok plantefett basert på solsikkeolje, veldig rik på omega 6. Den andre halvparten inntok animalsk mettet fett.
    Risikoen for å dø under studien var 74 % høyere blant de som spiste plantefett!
    tallene var så høye at studiet måtte avbrytes! Det konkluderes med at dette må få store konsekvenser for det universelle
    rådet om å bytte ut mettet fett med plantefett.


    Use of dietary linoleic acid for secondary prevention of coronary heart disease and death: evaluation of recovered data from the Sydney Diet Heart Study and updated meta-analysis | BMJ
     
    T

    Torget

    Gjest
    Flere her som har fått med seg dokumentaren "Food.inc"?
    Jeg fikk litt bakoversveis da den ene bonden snakket om kyllingene sine sammenliknet med dem i butikken:


    "They tried to close us down. One of the biggest showdowns we had was when they tried to close us down because this was
    unsanitary. Can you imagine? So we had them cultured at a local microbiology lab. Ours averaged 133 C.F.U. and the ones from
    the store averaged 3600. Of course, those have been through 40 trillion baths. Ours haven't seen any chlorine."




    Fra wiki:
    In microbiology, colony-forming unit (CFU) is a rough estimate of the number of viable bacteria or fungal cells in a sample.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.445
    Antall liker
    3.373
    hmmm, får ikke Time i postkassa før lørdag. Det var jo Time som hadde "fett er farlig" forsida dengang da.

    edit:

    Er "ironisk" riktig ord å bruke? TimeCholesterol.jpg
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.398
    Antall liker
    5.046
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det tok sin tid..

    Attachment virker ikke.
    Hmm, vedder en bugg på at det var det nye Time coveret (?)
    Imponerende gjetting! En bugg er på vei i posten.

    jeg prøver igjen...

    Fat.Cover.jpg

    For dem som undrer på hvordan kostholdsrådene kunne bli så spinnville som de ble, er det godt dokumentert i Gary Taubes' bok "Good Calories, Bad Calories".

    Kortversjon: Sammenblanding av mettet fett og transfett, mistolkede gnagerstudier, generelt dårlig vitenskap, kommersielle interesser og lobbyvirksomhet, politisk innblanding og store egoer.


    hmmm, får ikke Time i postkassa før lørdag. Det var jo Time som hadde "fett er farlig" forsida dengang da.

    edit:

    Er "ironisk" riktig ord å bruke? Vis vedlegget 265576

    Ironisk, ja. Og nesten litt frekt av Time å si "Why they were wrong", når det var deres egen forside som sterkt bidro til å skremme fettfobi på en hel generasjon.
     
    Sist redigert:
    T

    Torget

    Gjest
    Poster dette for diskusjon, og ikke som noen bastante påstander :) :


    Feeding Homo sapiens: Are We Truly As Clueless As We Seem?


    Folks, believe it or not, we are not clueless about the basic care and feeding of Homo sapiens. We are not hopelessly lost and confused despite the popular diet book that blames it all on meat competing with the popular diet book that blames it all on wheat competing with the popular diet book that blames it on just sugar competing with the popular diet book that says all grains suck.


    Some months ago, I was privileged with an invitation to write a scholarly paper for the peer-reviewed journal, Annual Review of Public Health, entitled “Can We Say What Diet is Best for Health?” The paper, which comes out in March, has a bibliography with 167 entries, representing a wide array of sources about diverse diets, reviewed with an earnest attempt at dispassionate objectivity. Even this long list of citations is a drop in the proverbial bucket, and is truncated at 167 because the journal had no space for more. I, along with a team of assistants, am now nearing completion of the 3 edition of my nutrition textbook for health professionals, Nutrition in Clinical Practice, and that source will have between 7,000 and 10,000 references, all in service of the same goal: establishing the facts about diet and health.


    Those facts, derived from modern research, historical experience, and evolutionary biology alike all support a clearly established theme of healthful eating for Homo sapiens rather well expressed by Michael Pollan as: eat food, not too much, mostly plants. With stunning consistency, a vast literature exploring diverse cultures, dietary patterns, and health outcomes, returns again and again to this theme. Off the reservation are highly processed, glow-in-the-dark foods. Always on are vegetables, fruits, beans, legumes, nuts, and seeds. Almost universal are whole grains. Lean meats, fish, seafood and dairy come and go with variations on the theme, but there is clearly room for them for those so inclined.


    In fact, it’s a beautifully commodious scenario. The basic theme of optimal eating is quite clearly established, while the best variant on that theme most certainly is not- leaving each of us where we belong, holding the oven mitt. Variations on the theme allow us to invoke the common principles of healthful eating, while making personalized choices conducive to loving the food that loves us back. Variations on the theme readily accommodate your choice of a vegetarian, low glycemic, Mediterranean, Asian, or Paleo diet.

    https://www.linkedin.com/today/post...uly-as-clueless-as-we-seem?trk=mp-reader-card
     
    Sist redigert:

    topline1

    Medlem
    Ble medlem
    07.05.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    Sted
    Årnes
    Poster dette for diskusjon, og ikke som noen bastante påstander :) :


    Feeding Homo sapiens: Are We Truly As Clueless As We Seem?

    “Can We Say What Diet is Best for Health?”
    Vi kan i hvertfall si hva vi ønsker for optimal helse.

    1. Mat som ikke skaper unødig inflammasjon.
    2. Mat som ikke trigger immunforsvaret til å gå amok.
    3. Mat som ikke trigger kronisk høyt blodsukker.
    4. Mat som gir mest mulig mikronæringsstoffer pr. kcal

    Det betyr at en del av fasiten vil være generell, og en annen del individuell. :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn