BT
Æresmedlem
- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.862
Denne burde kommet med en gang, så kunne vi spart oss 110 sider med pjatt!Fornøyelig lesing.
Nina ble lurt av Puls-Helenes diett - NRK - Livsstil
Denne burde kommet med en gang, så kunne vi spart oss 110 sider med pjatt!Fornøyelig lesing.
Nina ble lurt av Puls-Helenes diett - NRK - Livsstil
The good stuff er fra 18:30 til 25:30 for de som ikke har lyst til å sette av en halv time.
Og disse ferske brødene er visstnok opptil et år gamle...Ja, kjedenes "velduftende" butikkbrød er eltet i Belgia og tilsvarende steder, og kommer som nedfryst deig til norske butikker, der den dyttes i "ovner" som tar seg av tining og steking, slik at man skal kunne innbille seg at man kjøper ferskt brød.En ting som virkelig fascinerer meg i Norge er hvordan det er mulig å få i seg en skive butikkbrød (evt med margarin), en skive Norvegia og et par strimler paprika til frokost. At det er mulig å klare å spise noe slikt ca 200 dager i året er langt utenfor min fatteevne.
Norvegia er gul tyggeplast.
Og det meste man finner av paprika er smakløst, eller krysset til varianter som smaker søtt, så man skal føle man spiser sunt ved å la være å kline Nugatti eller syltetøy på skivene når man vil ha litt til søttannen.
(Kikk etter opprinnelsesland på brødposene.)
Mye gode poenger. Som alle dyr i naturen (man finner f.eks eksempel på herbivorer som spiser andre dyr i dårlige tider) spiser man det man finner og har tilgang på til en gitt tid. Likevel har alle raser en artspesifik diett som den enkelte rasen på enklest tar næring fra. Så vidt jeg kan bedømme er dette nærmere stivelse/bladgrønt/frukt enn høyfett animalsk når man snakker om mennesker.
Det er ingen tvil om at vi er tilpasset å spise stivelse på bakgrunn av enzymene vi har for nedbrytning av dette. Vi har sikker også vært hovedsaklig plantespisere på et eller annet tidspunkt i historien, noen millioner år tilbake i tid. Men etter at vi forlot trærne og vandret ut på savannen er det ikke funnet spor etter vegetarianere blant våre forfedre. Isotop testing av knokler har gitt vitenskapen et godt bilde av kostholdet til våre forfedre, og de har ennå ikke funnet noen som ikke hadde kjøtt som en del av kosten. Vi utviklet hjernen til tredobbelt størrelse samtidig som mage/tarmsystemet krympet inn. En grei prioritering i mine øyne.Mye gode poenger. Som alle dyr i naturen (man finner f.eks eksempel på herbivorer som spiser andre dyr i dårlige tider) spiser man det man finner og har tilgang på til en gitt tid. Likevel har alle raser en artspesifik diett som den enkelte rasen på enklest tar næring fra. Så vidt jeg kan bedømme er dette nærmere stivelse/bladgrønt/frukt enn høyfett animalsk når man snakker om mennesker.
Det jeg har blitt referert til, lest og sett av forskning tyder til at "vi kom oss ned fra trærne" hovedsaklig fordi vi lærte oss å utnytte oss av kokt stivelse. Hjernen sluker som kjent glucose som drivstoff, og har hatt den største evolusjonære perioden med stivelse som hovednæringsemne. Det kunne ikke falle meg inn å bestride at animalsk mat har vært essensielt for mange samfunn og perioder opp gjennom, men da vi har sprunget ut fra planteetere ser jeg ingen grunn til å kjempe mot fysiologien vi faktisk har (spytt som bryter ned carbs, sidegående kjevebevegelse, lange tarmer vs kroppslengde, pH balanse i magen etc.)Det er ingen tvil om at vi er tilpasset å spise stivelse på bakgrunn av enzymene vi har for nedbrytning av dette. Vi har sikker også vært hovedsaklig plantespisere på et eller annet tidspunkt i historien, noen millioner år tilbake i tid. Men etter at vi forlot trærne og vandret ut på savannen er det ikke funnet spor etter vegetarianere blant våre forfedre. Isotop testing av knokler har gitt vitenskapen et godt bilde av kostholdet til våre forfedre, og de har ennå ikke funnet noen som ikke hadde kjøtt som en del av kosten. Vi utviklet hjernen til tredobbelt størrelse samtidig som mage/tarmsystemet krympet inn. En grei prioritering i mine øyne.Mye gode poenger. Som alle dyr i naturen (man finner f.eks eksempel på herbivorer som spiser andre dyr i dårlige tider) spiser man det man finner og har tilgang på til en gitt tid. Likevel har alle raser en artspesifik diett som den enkelte rasen på enklest tar næring fra. Så vidt jeg kan bedømme er dette nærmere stivelse/bladgrønt/frukt enn høyfett animalsk når man snakker om mennesker.
Det diskuteres vel hva denne utviklingen skyldes, men at vi begynte å varmebehandle maten framstår som en sansynlig årsak i tillegg til næringsrik animalsk føde. I sum økte det næringsinntaket vesentlig. Største ankepunktet mot et rent vegansk kosthold er at det ikke er fullverdig. Vitamin B12 mangel gir seg utslag på et eller annet tidspunkt om det ikke tas som tilskudd. Det finnes ingen gode plantekilder til B12.
Det er utallige studier på vegetarkosthold som viser at helsegevinsten i sum ikke er større enn ved normale kosthold. Samtidig som dårligere helse over tid er viktigste grunnen til at mange hopper av vegankosthold. Det kreves uansett en del kunnskap for å gjøre kostholdet fullverdig om man velger å se helt bort fra animalske kilder, spørsmålet er om det er bryet verdt - hvis helse er det viktigste.
For more than half a century, the conventional wisdom among nutritionists and public health officials was that fat is dietary enemy No. 1 — the leading cause of obesity and heart disease.
It appears the wisdom was off.
And not just off. Almost entirely backward.
Makan til generalisering har jeg aldri sett. Ta deg sammen!Helsemyndigheten i norge består av avdankede og helt uoppdaterte leger/kyndige som mer er opptatt av egen ære og renome' en av folks helse.
Samtlige fastleger du møter i norge er HELT på bærtur med tanke på hva som egentlig er sunn kost for den enkelte.
Det er rett og slett en forbannelse å tro på dem. (De er mer langere av medisinprodusenter enn intressert i å KURERE deg, vedlikeholde plagen, det går så fint atte, fjerne den? Nei, det er jo ikke lønnsomt...) Som å ta gift. Dette er en nasjonal tragedie og rett og slett sykt sykt sykt...
Det å lære ting selv, sette seg inn i ting er rett og slett med på å redde livet ditt!
Gidder du ikke det, dø med et smil sier jeg bare. Da kan du ha det så godt og ingen bryr seg, for egenansvar, det er rett og slett nødvendig i dagens helsenorge!!!
Jeg snakker til stadighet med folk med helseplager, men de merker jeg meg er døve/ødelagt av legen sin og vil ikke høre på annet enn de har hørt der...,
Det er helt utrolig at folk ikke gidder å lære seg sunn fornuft, sette seg litt inn i helse og spørsmål om kosthold men stoler blindt på det legene sier. Og får de medisiner mot diverse, så tåler de ikke matvaren da plutselig som hadde hjulpet dem...
Det kan da ikke være meningen.
Kan du lite, dør du for tidlig, det er vel antakeligvis bankers, desverre... om du skulle ha et problem...
Litt egeninnsats, gjerne fra ganske ung alder, så lever man ett langt og flott liv! Helsa er som stål!
Mvh
Det er en trøst at jeg har spist smør, og ikke margarin. At jeg har gledet meg over egg og annet. At jeg har langet i meg entrecote og sett etter svinekjøtt med godt med fett. Selvsagt var det bare tull, da de lot noen få undersøkelser på 60-tallet om hjertelidelser diktere offentlige kostholdsråd. Synd for dem som har spist papp, fettmagert kjøtt og hydrogenert spisefett i tiår. De burde få erstatning.Kolesterol og hjertesykdom
Årsaken til kursendringen er at forskere ennå ikke har lykkes i å finne en sammenheng mellom inntak av kolesterolrik mat og hjertesykdom. Samtidig ser man at kroppen produserer mye mer kolesterol enn den tar inn via kostholdet.
Det eneste problemet vi har hatt med å spise mere protein enn før(som vi vet om) er nyrestein. Først fikk fruen det, og en stund etterpå fikk jeg det. Det var værst for fruen, ambulansen måtte hente henne på hytta med store smerter. Heldigvis gikk det over på vei ned til legevakta. Et råd for dét er å drikke mye vann, spesielt hvis man går på lavkarbo el.Har gjort omtrent det samme da jeg fant ut at jeg begynte å veie noen kg for mye. Mindre karbo og mer protein og fett. Er nøye på å få i meg nok fet fisk og olivenolje. Kg forsvant og nå ligger jeg ganske stabilt på en grei vekt.
De to første er nesten umulig, men den siste skal nok la seg gjøre??????Dersom dere ønsker å fortsette en lavkarbodiett, men unngå nyrestein, kan det være en god ide å eksperimentere med å senke inntaket av koffein og alkohol.
Å supplere med vitamin K2 kan også være smart.