Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.281
    Antall liker
    4.955
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Spørs om du ikke bør øke fettinntaket og redusere proteininntaket til under 1,7g/kg kroppsvekt, sånn ca.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.840
    Antall liker
    9.528
    Sted
    Trondheim
    Jeg har redusert vekten ved å gå over på en mer proteinrik diett. Spiser proteinrik mat og mye grønnsaker. Ikke noe sukker. Lite fett til å begynne med, men etter et par uker skal også fett inngå. Drikk mye vann.

    Denne dietten har også medført en kraftig reduksjon av kolesterol.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Hei igjen! Jo, jeg gjør nok dessverre det! Jeg er veldig usikker på hva som er lurt å gjøre her. Jeg bruker en 20mg Lipotor variant (Atorvastatin), og det er ikke tvil om at det senker kolesterolet mitt, men kanskje ikke på den måten det burde gjøre (hammer til skrue-varianten)? Når det gjaldt reduksjon av fettinntaket hos lipidklinikken (dette er ca 5 år siden nå) så var det rimelig ekstremt, ja. Alt skulle være lett-produkter, kun én dråpe olje til steking, ikke bruke lettmelk i kaffen osv osv ...
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.281
    Antall liker
    4.955
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil i hvert fall anbefale deg å lese deg litt opp på emnet og ikke stole blindt på legen din.

    Min fastlege ga meg en resept på statiner, og fordi det var åpenbart at han ikke ante hva han holdt på med (utilstrekkelig sett av blodmålinger, samt uvitenhet om både det vitenskapelige grunnlaget såvel som bivirkninger), konfererte jeg med en oppegående legevenn, og endte med å kaste resepten i dass og bytte fastlege.

    Dersom du velger å fortsette med statiner, er det, så vidt jeg er i stand til å bedømme, sterkt å anbefale å ta tilskudd av CoQ10, nærmere bestemt ubiqinol. (Ubiquinol er den reduserte formen; ubiquinon er den oksyderte, billigere varianten)


    Det ligger en del nyttig og relevant informasjon på Youtube også.

     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Jeg vil i hvert fall anbefale deg å lese deg litt opp på emnet og ikke stole blindt på legen din.

    Min fastlege ga meg en resept på statiner, og fordi det var åpenbart at han ikke ante hva han holdt på med (utilstrekkelig sett av blodmålinger, samt uvitenhet om både det vitenskapelige grunnlaget såvel som bivirkninger), konfererte jeg med en oppegående legevenn, og endte med å kaste resepten i dass og bytte fastlege.

    Dersom du velger å fortsette med statiner, er det, så vidt jeg er i stand til å bedømme, sterkt å anbefale å ta tilskudd av CoQ10, nærmere bestemt ubiqinol. (Ubiquinol er den reduserte formen; ubiquinon er den oksyderte, billigere varianten)


    Det ligger en del nyttig og relevant informasjon på Youtube også.
    Takk for innspill! Jeg kikket på den videoen du la ut, og en til om samme tema. Jeg er litt usikker på hvor mye jeg skal høre på én side som er såpass bastant om dette sett i forhold til det å ikke stole på legen min og legemiddelindustrien på den andre siden. Jeg synes jo det høres fint og flott ut når de snakker om det, samtidig som man jo vet at det finnes en annen mening om samme tema. Jeg har valgt å legge om kostholdet først, og så vil jeg se om det gir noen utslag i forhold til kolesterolet mitt i første omgang. Jeg kutter litt ned på pillebruken også, men ikke helt sånn med en gang. Jeg lurer på om blodmålingen min sist hadde noe om ldl-b, som ble nevnt i en av videoene som 'verstingen', eller om det bare var ldl og hdl. Det går vel an å snakke med legekontoret og få en utskrift, kanskje?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.099
    Antall liker
    1.544
    Torget vurderinger
    1
    Svært fornuftig. Man bør generelt ta helseråd på nettforum med en stor klype salt. Diskuter dette med legen din.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.281
    Antall liker
    4.955
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Svært fornuftig. Man bør generelt ta helseråd på nettforum med en stor klype salt. Diskuter dette med legen din.
    Det later til at du ikke har fått med deg hvor stor faglig uenighet det er innad i legestanden når det gjelder statiner, hvor sørgelig lite detaljkunnskap mange leger har om emnet. Det er derfor å anbefale åta samtlige råd med en stor klype salt, og gjerne forhøre seg med mer enn èn lege, og helst også lese seg opp litt på egen hånd slik at man kan stille legen de rette spørsmålene.

    Slik jeg forstår det, tyder mye på at det er de færreste av pasientene som faktisk vil ha flere helsefordeler enn -ulemper av disse medisinene, og at mange leger har en tendens til å overmedisinere pasientene "for sikkerhets skyld" i steden for å ta seg tid til å se nærmere på symptomene og analysere i hvilken kategori den enkelte pasient egentlig hører hjemme i. Dette ser delvis ut til å skyldes at bivirkningene av statiner over tid i vesentlig grad er udiagnostiserte og underrapporterte, og at mange leger derfor i liten grad er klar over dem og følgelig har få eller ingen betenkeligheter med å skrive ut resepter på statiner som om det var sukkertøy.

    En lege i min bekjentskapskrets presterte å si i fullt alvor at statiner burde vært iblandet drikkevannet for hele befolkningen. Det er i mine øyne er uttrykk for ikke bare en forbløffende uvitenhet, men også en skremmende forskrudd oppfatning om hva helse egentlig er for noe.

    Caveat emptor.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Litt på kanten av tema, men interessant hvordan man kan modifisere maten ved hjelp av lett kjøkkenkemi.

    Scientists have discovered a simple way to cook rice that dramatically cuts the calories - The Washington Post

    An undergraduate student and his professor at the University of Sri Lanka have been tinkering with a new way to cook rice that can reduce its calories by as much as 50 percent and even offer a few other added health benefits. The ingenious method, which at its core is just a simple manipulation of chemistry, involves only a couple easy steps in practice.

    "What we did is cook the rice as you normally do, but when the water is boiling, before adding the raw rice, we added coconut oil—about 3 percent of the weight of the rice you're going to cook," said Sudhair James, who presented his preliminary research at National Meeting & Exposition of the American Chemical Society (ACS) on Monday. "After it was ready, we let it cool in the refrigerator for about 12 hours. That's it."
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.237
    Antall liker
    6.370
    Hold dere for guds skyld unna ris, det er direkte fetende da det er å sammenligne med sukker og du kunne like gjerne spist en pakke sukker eller bananer for den saks skyld. TENK BARE PÅ ALLE DE OVERVEKTIGE GENERASJONER AV ASIATERE SOM SPISER RIS TIL HVERT MÅLTID NEI FY FAEN.

    :rolleyes:
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hold dere for guds skyld unna ris, det er direkte fetende da det er å sammenligne med sukker og du kunne like gjerne spist en pakke sukker eller bananer for den saks skyld. TENK BARE PÅ ALLE DE OVERVEKTIGE GENERASJONER AV ASIATERE SOM SPISER RIS TIL HVERT MÅLTID NEI FY FAEN.

    :rolleyes:
    Det er vel stort sett fordi de ikke har råd til ordentlig mat.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Hold dere for guds skyld unna ris, det er direkte fetende da det er å sammenligne med sukker og du kunne like gjerne spist en pakke sukker eller bananer for den saks skyld. TENK BARE PÅ ALLE DE OVERVEKTIGE GENERASJONER AV ASIATERE SOM SPISER RIS TIL HVERT MÅLTID NEI FY FAEN.

    :rolleyes:
    Med tanke på emotion iconet du bruker, så regner jeg med at dette er sarkasme. Det er ikke alltid like lett å se/lese.
    De fleste som har vært i Asia har sett at det er ikke så veldig mange store mennesker der, så derfor må dette være sarkasme...
     

    EarlJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Innlegg
    137
    Antall liker
    55
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    ...ris til egen bak.... JEG går og henter en bolle med is... med jordbær. NAM!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.237
    Antall liker
    6.370
    Hold dere for guds skyld unna ris, det er direkte fetende da det er å sammenligne med sukker og du kunne like gjerne spist en pakke sukker eller bananer for den saks skyld. TENK BARE PÅ ALLE DE OVERVEKTIGE GENERASJONER AV ASIATERE SOM SPISER RIS TIL HVERT MÅLTID NEI FY FAEN.

    :rolleyes:
    Med tanke på emotion iconet du bruker, så regner jeg med at dette er sarkasme. Det er ikke alltid like lett å se/lese.
    De fleste som har vært i Asia har sett at det er ikke så veldig mange store mennesker der, så derfor må dette være sarkasme...
    Nei, det er ikke alltid så lett, ser den. Men om man har lest min "historie" i tråden hadde det kanskje vært mer åpenlyst. Trøkker trynet fult av pasta/ris/poteter, fersk frukt og grønt døgnet rundt, begrenser ALDRI kalorier og har aldri klart å legge på meg med denne maten uavhengig av mengde.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.281
    Antall liker
    4.955
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge du er leptinsensitiv kan du spise bortimot hva du vil uten å legge på deg.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.237
    Antall liker
    6.370
    Er nok ikke spesielt sensitiv, og mener å ha opplevd å kunne endre sensitivitet og metthetsfølelse over tid. Når jeg forsøkte med streng høycarb spiste jeg bevist en overload av energi, og godt forbi punktet der jeg normalt tidligere hadde stoppet. Over tid gjorde dette at matinntaket økte både i mengde og hyppighet. Når jeg spiser med familie spiser jeg markant mer enn dem i både volum og energi. Forskjellen er balansen mellom fett, carbs og proteiner. Jeg er lettest i familien med god margin.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.281
    Antall liker
    4.955
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Shocking Report from Medical Insiders | nsnbc international


    A shocking admission by the editor of the world’s most respected medical journal, The Lancet, has been virtually ignored by the mainstream media. Dr. Richard Horton, Editor-in-chief of the Lancet recently published a statement declaring that a shocking amount of published research is unreliable at best, if not completely false, as in, fraudulent.

    Horton declared, “Much of the scientific literature, perhaps half, may simply be untrue. Afflicted by studies with small sample sizes, tiny effects, invalid exploratory analyses, and flagrant conflicts of interest, together with an obsession for pursuing fashionable trends of dubious importance, science has taken a turn towards darkness.”

    To state the point in other words, Horton states bluntly that major pharmaceutical companies falsify or manipulate tests on the health, safety and effectiveness of their various drugs by taking samples too small to be statistically meaningful or hiring test labs or scientists where the lab or scientist has blatant conflicts of interest such as pleasing the drug company to get further grants. At least half of all such tests are worthless or worse he claims. As the drugs have a major effect on the health of millions of consumers, the manipulation amounts to criminal dereliction and malfeasance.


    The drug industry-sponsored studies Horton refers to develop commercial drugs or vaccines to supposedly help people, used to train medical staff, to educate medical students and more.

    ...
    Other voices

    Dr. Marcia Angell is a physician and was longtime Editor-in-Chief of the New England Medical Journal (NEMJ), considered to be another one of the most prestigious peer-reviewed medical journals in the world. Angell stated,


    “It is simply no longer possible to believe much of the clinical research that is published, or to rely on the judgment of trusted physicians or authoritative medical guidelines. I take no pleasure in this conclusion, which I reached slowly and reluctantly over my two decades as an editor of the New England Journal of Medicine.”
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.281
    Antall liker
    4.955
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det har begynt å vise seg at glukose og ATP er ikke cellenes hoveddrivstoff, likevel.

    Beyond mitochondria, what would be the energy source of the cell? - PubMed - NCBI

    After years of unsuccessful results, we finally realized that the chemical energy released through the dissociation of water molecule by melanin represents over 90% of cell energy requirements. These findings reveal a new aspect of cell biology, as glucose and ATP have biological functions related mainly to biomass and not so much with energy. Our finding about the unexpected intrinsic property of melanin to transform photon energy into chemical energy through the dissociation of water molecule, a role performed supposedly only by chlorophyll in plants, seriously questions the sacrosanct role of glucose and thereby mitochondria as the primary source of energy and power for the cells.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.824
    Antall liker
    16.096
    Torget vurderinger
    2
    Man sliter med å fastslå at smør og bacon er farlig for helsen.
    Ganske utrolig, det hele. Antakelsen om "farlig fett" var basert på ren gjetning, men virket så opplagt at det måtte jo være slik, ikke sant? Dermed ble vi utsatt for magert pålegg, magert kjøtt, margarin, osv -- spis smør og bacon og godt marmorert kjøtt med god samvittighet. Og håp at dette endelig går opp for dem som styrer kjøttproduksjon i Norge, siden man der fortsatt insisterer på magrest mulig kjøtt.

    Unngå derimot transfett.

    Link til Dagbladets artikkel:

    404

    https://www.newscientist.com/articl...-saturated-fat-linked-to-heart-disease-risk/?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.105
    Antall liker
    8.434
    Torget vurderinger
    1
    Det er veldig mye dårlig forskning derute. Selv innenfor "harde" naturfag. I min tid i bransjen oppdaghet jeg mange kortslutninger når jeg ettergikk "sannheter" i den vitenskapelige litteraturen. Typisk metode er som følger; man skriver en artikkel der man foreslår (uten noe empiri; bare som et mulig forslag) at et eller annet problem har en spesifikk løsning. I neste artikkel hevder man at dene løsningen er sannsynlig og refererer til foregående artikkel. Deretter skriver man en ny artikkel der løsningen er et faktum med referanse til foregående artikkel. Etter ytterligere ti artikler er det ingen som stiller spørsmålstegn lengre, og løsningen synes å være basert på omfattende vitenskapelig arbeide.
    Reviewere sjeldent sjekker alle referansene.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.585
    Antall liker
    7.924
    Torget vurderinger
    0
    Tja, vet nå ikke jeg men min erfaring er at den greieste måten å miste vekt på rett og slett er å spise mindre!

    Jeg kuttet ned på matinntaket og kuttet ut "usunne" matvarer. Gikk så ned 10 kg og da først begynte jeg å "trimme", dvs. øke mengden fysisk aktivitet.
    Det er i alle fall få som klarer å gå ned i vekt bare basert på mosjon/trim/trening.
     

    topline1

    Medlem
    Ble medlem
    07.05.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    Sted
    Årnes
    Artig å se at tråden jeg startet i 2010 fortsatt lever videre med samme fokus. Vi har fått mye ny kunnskap i mellomtiden på hva kostholdet gjør med helsen vår og mekanismene bak effektene. Samtidig er mettet fett for alvor blitt frikjent som risikofaktor for hjerte- karsykdom og nær sagt alt annet av sykdommer.

    I alt for lang tid ble fettstoffer i blodet koblet sammen med mettet fett i maten. Høye nivå av fettstoffer i blodet er en helserisiko, høyt innhold av mettet fett i maten er ikke en helserisiko. Grunnen er enkel, det som påvirker fettnivået i blodet er i hovedsak karbohydrater. Dess mer karbo dess høyere fettstoffer i blod.

    Lavkabo og mye fett senker fettstoffer i blodet. Disse mekanismene er blant det som har blitt misforstått gjennom noen tiår nå. :)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.281
    Antall liker
    4.955
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Diskusjonen om helse er alt for begrenset til kosthold og fysisk bevegelse. Dette er problematisk, dels fordi tilstandsmessig og miljømessig kontekst ignoreres; dels fordi det er andre faktorer som er minst like viktige, som bl.a. døgnrytmebiologi, lyseksponering og tarmflora.

    Greit sted å begynne for den som ønsker å grave litt dypere:
    Food Is Just One Input - Part 1 - Paleo Osteo


    Her er høstens leseliste, som jeg såvidt har begynt på. På tide å gå til kildene...

    Jim Al-Khjalili: Life on the Edge: The Coming of Age of Quantum Biology
    Nick Lane: Life Ascending
    Roeland van Wijk: Light in Shaping Life
    Mae Wan Ho: The Rainbow and the Worm, the Physics of Organisms
    Gerald Pollack: The Fourth Phase of Water
    Michael Crawford: The Driving Force: Food, Evolution and the Future
    Robert O. Becker: The Body Electric, Electromagnetism and Life, Cross Currents
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Artig å se at tråden jeg startet i 2010 fortsatt lever videre med samme fokus. Vi har fått mye ny kunnskap i mellomtiden på hva kostholdet gjør med helsen vår og mekanismene bak effektene. Samtidig er mettet fett for alvor blitt frikjent som risikofaktor for hjerte- karsykdom og nær sagt alt annet av sykdommer.

    I alt for lang tid ble fettstoffer i blodet koblet sammen med mettet fett i maten. Høye nivå av fettstoffer i blodet er en helserisiko, høyt innhold av mettet fett i maten er ikke en helserisiko. Grunnen er enkel, det som påvirker fettnivået i blodet er i hovedsak karbohydrater. Dess mer karbo dess høyere fettstoffer i blod.

    Lavkabo og mye fett senker fettstoffer i blodet. Disse mekanismene er blant det som har blitt misforstått gjennom noen tiår nå. :)
    fettstoffer i blodet aka fettransport kan vel strengt talt ikke sees i sammenheng med fettansamlinger rundt i.organer og bukfett.
    Ergo man trenger ikke være feit/overvektig for å ha høyt kolestrol.
     

    topline1

    Medlem
    Ble medlem
    07.05.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    Sted
    Årnes
    Med fettstoffer mener jeg triglyserider (TG) ikke kolesterol. De er adskilte verdier på blodprøver.
     

    topline1

    Medlem
    Ble medlem
    07.05.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    Sted
    Årnes
    Diskusjonen om helse er alt for begrenset til kosthold og fysisk bevegelse. Dette er problematisk, dels fordi tilstandsmessig og miljømessig kontekst ignoreres; dels fordi det er andre faktorer som er minst like viktige, som bl.a. døgnrytmebiologi, lyseksponering og tarmflora.

    Greit sted å begynne for den som ønsker å grave litt dypere:
    Food Is Just One Input - Part 1 - Paleo Osteo


    Her er høstens leseliste, som jeg såvidt har begynt på. På tide å gå til kildene...

    Jim Al-Khjalili: Life on the Edge: The Coming of Age of Quantum Biology
    Nick Lane: Life Ascending
    Roeland van Wijk: Light in Shaping Life
    Mae Wan Ho: The Rainbow and the Worm, the Physics of Organisms
    Gerald Pollack: The Fourth Phase of Water
    Michael Crawford: The Driving Force: Food, Evolution and the Future
    Robert O. Becker: The Body Electric, Electromagnetism and Life, Cross Currents

    Kan jo legge til Lissa Rankins bok Mind over medicine, som handle om hvor viktig det er å trives og ha det bra som viktigste faktor for god helse.
    http://lissarankin.com/wp-content/uploads/2013/04/lissarankinmindovermedicineexcerpt.pdf

    Det samme går igjen som felles faktor for "the blue zone", disse få plassene på jorda som overlever oss alle. De har gode sosiale nettverk og tar vare på hverandre.

    What's the Secret to Longevity? Lessons from "Blue Zones" Worldwide - MPR
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.812
    Antall liker
    570
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Artikkelen her sier allikevel at det ikke finnes en link mellom mettet fett og hjertesykdom.
    https://www.newscientist.com/articl...-saturated-fat-linked-to-heart-disease-risk/?

    [FONT=Verdana, Arial, Tahoma, Calibri, Geneva, sans-serif]But de Souza’s results don’t necessarily mean it’s time to scrap this recommendation just yet. Although they were unable to find a link in their analysis, it is still possible that there might be one. Furthermore, sources of saturated fat may pose other health risks, says de Souza.[/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Tahoma, Calibri, Geneva, sans-serif][/FONT][FONT=Verdana, Arial, Tahoma, Calibri, Geneva, sans-serif]“There are many factors which cause coronary heart disease and no single food or nutrient is solely responsible for this,” said Taylor. “We will continue to recommend switching saturated fat for unsaturated fat, consistent with a traditional Mediterranean-style diet.”[/FONT]
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.585
    Antall liker
    7.924
    Torget vurderinger
    0
    Nå har jeg i en liten mannsalder jobbet skift gjennom hele døgnet, uhorvelige mengder ( langt over AML grensene! ) overtid, hysterisk mangel på fornuftig døgnrytme og er i tillegg glad i god mat!

    Det gikk som det måtte gå! Alt for høye verdier av triglyserider, normale verdier av kolesterol ( unormalt høyt for meg for jeg ligger vanligvis godt under nedre grenseverdi! ) for høye verdier på blodsukker og spenstig høyt blodtrykk! Diagnose Diabetes II. Ut av jobben med sykmelding i nær fire måneder. Kniven på strupen var at hvis blodsukkeret ikke ble bedre var det permanent ut av jobben! Lite lystelige utsikter egentlig.

    Det kom vel ikke som et sjokk, for at hele livsstilen var en sammenhengende rekke av risikofaktorer i helsesammenheng var egentlig ikke noe nytt. Dette er vel kjent, og kirkegårdene er vel fulle av folk som meg som var "uunnværlige" på jobb. Nå var jeg nok "litt" uunnværlig for fraværet mitt medførte så mye overtid på de andre at vi fikk to langtids sykmeldinger etter at ungdommene "møtte veggen". Men til en forandring gav jeg fan og var borte til jeg var "good and ready" til å komme tilbake.

    Jeg meldte meg inn i "Vektklubb.no" som egentlig er et PC basert "kalori-telle-program". Fulgte systemet og tildelte kalorier. Spiste ikke spesiell mat, sunt og greit, noe mer salat enn til vanlig men mindre mengder av kjøtt og potet. Vi har langt på vei kuttet ut potet til fordel for couscous. Hadde plutselig tid til å spise maten i stedet for å sluke den! Det siste tror jeg er meget vesentlig. Jeg har et dårlig kne som gjør at jeg ikke går/mosjonerer så mye som jeg burde, men da jeg hadde gått ned 10 kilo begynte jeg å gå. Ikke så langt til å begynne med. ( Dårlig kondisjon selvsagt! ) En runde etter veien på ca. 6 km. ble etter hvert standardløypa. Fra at det til tok ca. 70 minutter til jeg var nede på ca. 50 minutter tok overaskende kort til. Kondisjonen ble også merkbart nye bedre på kort tid. Og best av alt så minket plagen fra kneet proporsjonalt med vektreduksjonen. Etter 20 kg vektreduksjon var alle blodverdier innafor det normale, også blodsukkeret. Blodtrykket er relativt sett lavt alderen tatt i betraktning. Legen var sjokkert! Jeg er nå i stand til å gå lange turer på fjellet sammen med fruen som er hekta på turorientering. Og "normalen" i dag er gåturer i motbakke løype ( heter vist på fint "intervalltrening" ) på halvannen time 4 til 6 ganger i uka.

    Så langt har jeg gått ned drøye 32 kilo på ca 10 måneder. Og har bare 4-5 kilo igjen før jeg er ferdig med den planlagte nedgangen. ( 35 kg ned ) Målet er å ligge godt innafor grenseverdiene for BMI. Det neste prosjektet er å jobbe med å holde meg på den vekta. Det påstås at det vil ta ca 3 år med like hardt og målrettet "arbeid" som selve slankingen før kroppen har vent seg til den nye vekta og det blir mulig å senke skuldrene litt i forhold til dette. Uansett så sier legen at det vil være et livslangt prosjekt ( som stadig blir enklere ) å holde den "riktige" vekta.

    Mitt primære mål med dette var å redusere blodsukkerverdiene. Det har jeg klart. Det insulinet jeg produserte var ikke tilstrekkelig til en kropp på nesten 117kg, men det funker fint når vekta er under 95kg. Slik sett er målet nådd allerede. Jeg tok også et annet viktig grep om livet. Reduserte stillingsprosenten til 50 og avtalte med arbeidsgiver at jeg skulle slippe nattevakter så langt som mulig. Fikk en avtale som også gjør at jeg ikke går overtid/ ekstra lenger. Det er jo et helt nytt liv, stress er så godt som fraværende og med mindre arbeid og en tilnærmet "normal" døgnrytme begynner livet å bli greit! Men det har faktisk vært en stykke jobb å lære seg å slappe av. Gammel vane er veldig vond å vende!

    Som nevnt lenger oppe i tråden er nattarbeid lite gunstig, dette vet man mye om. Det fører til øket kreftrisiko og risiko for overvekt/spiseforstyrrelser. Skiftarbeid ( manglede døgnrytme ) har samme virkning på spisemønsteret. Stress fører også til bruk av "Fast Food" som slukes i stedet for å spises. Tar man seg ikke tid nok under måltidene men sluker maten før man fyker videre blir resultatet at man spiser for mye. kroppen rekker ikke gi beskjed om at man er mett tidsnok til at man unngår de siste unødvendige kaloriene.

    Hva man gjør for å minske vekten er nok noe mindre vesentlig enn at man gjør "noe"! Lavkarbo eller kaloritelling eller Atkins eller hva nå alle disse kurene heter er nok av langt mindre betydning enn det at man starter med ett eller annet. Men det dummeste man kan gjøre, tror jeg, er å kaste seg på "trim/trening" med det formålet å redusere vekta. Man må ha et knallhardt fokus på hva og hvor mye man stapper inn i munnen. Det er det viktigste! jeg har en nabofrue ( greit overvektig! ) som med ujevne mellomrom får dårlig samvittighet og kaster seg uti "trening" for å gå ned i vekt. Det har enda ikke funket! Hvorfor? Fordi når hun har gått en tur så tar hun det ekstra kakestykket med god samvittighet for hun har jo trent i dag!! Alternativt tar hun et glass rødvin med god samvittighet! Man skal trene ganske mye for å forbrenne et kakestykke, for ikke snakke om alkohol! Alkohol er generelt lite gunstig når man skal slanke seg og de siste ti månedene har jeg knapt rørt sorten!

    Jo det er tidvis kjipt og brutalt "tøft" å redusere vekta med nær en kilo i uka over tid. Tilbakeslagene kommer garantert, men når man vet det og er forberedt på det så er det ikke fullt så ille. Og når man står i klesbutikken og oppdager at man skal ha shorts i størrelse medium og ikke i 3XL er det faktisk verd slitet og når jeg ser tilbake så har det gått utrolig fort å redusere livvidden med 32cm.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn