coolbiz
Hi-Fi freak
Spørs om du ikke bør øke fettinntaket og redusere proteininntaket til under 1,7g/kg kroppsvekt, sånn ca.
Hei igjen! Jo, jeg gjør nok dessverre det! Jeg er veldig usikker på hva som er lurt å gjøre her. Jeg bruker en 20mg Lipotor variant (Atorvastatin), og det er ikke tvil om at det senker kolesterolet mitt, men kanskje ikke på den måten det burde gjøre (hammer til skrue-varianten)? Når det gjaldt reduksjon av fettinntaket hos lipidklinikken (dette er ca 5 år siden nå) så var det rimelig ekstremt, ja. Alt skulle være lett-produkter, kun én dråpe olje til steking, ikke bruke lettmelk i kaffen osv osv ...Godt jobbet!
Dersom Lipidklinikken virkelig anbefalte reduksjon av fettinntaket for å bedre serum-lipidprofilen, virker det som de henger igjen i gamle dogmer.
Håper du ikke tar statiner for å "senke kolesterolet", i hvert fall.
Statins stimulate atherosclerosis and heart failure: pharmacologica... - PubMed - NCBI
Statins: Not for everyone...maybe not for anyone - The Blog of Michael R. Eades, M.D.
Statin critics cleared. Top statin advocate knuckles’ rapped – *Body of Evidence
SOS: Sanity over Statins – CTT the house of statin secrets | HealthInsightUK
Pfizer Faces Numerous Lawsuits Over Lipitor Side Effects - Pharmalot - WSJ
Takk for innspill! Jeg kikket på den videoen du la ut, og en til om samme tema. Jeg er litt usikker på hvor mye jeg skal høre på én side som er såpass bastant om dette sett i forhold til det å ikke stole på legen min og legemiddelindustrien på den andre siden. Jeg synes jo det høres fint og flott ut når de snakker om det, samtidig som man jo vet at det finnes en annen mening om samme tema. Jeg har valgt å legge om kostholdet først, og så vil jeg se om det gir noen utslag i forhold til kolesterolet mitt i første omgang. Jeg kutter litt ned på pillebruken også, men ikke helt sånn med en gang. Jeg lurer på om blodmålingen min sist hadde noe om ldl-b, som ble nevnt i en av videoene som 'verstingen', eller om det bare var ldl og hdl. Det går vel an å snakke med legekontoret og få en utskrift, kanskje?Jeg vil i hvert fall anbefale deg å lese deg litt opp på emnet og ikke stole blindt på legen din.
Min fastlege ga meg en resept på statiner, og fordi det var åpenbart at han ikke ante hva han holdt på med (utilstrekkelig sett av blodmålinger, samt uvitenhet om både det vitenskapelige grunnlaget såvel som bivirkninger), konfererte jeg med en oppegående legevenn, og endte med å kaste resepten i dass og bytte fastlege.
Dersom du velger å fortsette med statiner, er det, så vidt jeg er i stand til å bedømme, sterkt å anbefale å ta tilskudd av CoQ10, nærmere bestemt ubiqinol. (Ubiquinol er den reduserte formen; ubiquinon er den oksyderte, billigere varianten)
Det ligger en del nyttig og relevant informasjon på Youtube også.
Det later til at du ikke har fått med deg hvor stor faglig uenighet det er innad i legestanden når det gjelder statiner, hvor sørgelig lite detaljkunnskap mange leger har om emnet. Det er derfor å anbefale åta samtlige råd med en stor klype salt, og gjerne forhøre seg med mer enn èn lege, og helst også lese seg opp litt på egen hånd slik at man kan stille legen de rette spørsmålene.Svært fornuftig. Man bør generelt ta helseråd på nettforum med en stor klype salt. Diskuter dette med legen din.
Det er vel stort sett fordi de ikke har råd til ordentlig mat.Hold dere for guds skyld unna ris, det er direkte fetende da det er å sammenligne med sukker og du kunne like gjerne spist en pakke sukker eller bananer for den saks skyld. TENK BARE PÅ ALLE DE OVERVEKTIGE GENERASJONER AV ASIATERE SOM SPISER RIS TIL HVERT MÅLTID NEI FY FAEN.
Med tanke på emotion iconet du bruker, så regner jeg med at dette er sarkasme. Det er ikke alltid like lett å se/lese.Hold dere for guds skyld unna ris, det er direkte fetende da det er å sammenligne med sukker og du kunne like gjerne spist en pakke sukker eller bananer for den saks skyld. TENK BARE PÅ ALLE DE OVERVEKTIGE GENERASJONER AV ASIATERE SOM SPISER RIS TIL HVERT MÅLTID NEI FY FAEN.
Nei, det er ikke alltid så lett, ser den. Men om man har lest min "historie" i tråden hadde det kanskje vært mer åpenlyst. Trøkker trynet fult av pasta/ris/poteter, fersk frukt og grønt døgnet rundt, begrenser ALDRI kalorier og har aldri klart å legge på meg med denne maten uavhengig av mengde.Med tanke på emotion iconet du bruker, så regner jeg med at dette er sarkasme. Det er ikke alltid like lett å se/lese.Hold dere for guds skyld unna ris, det er direkte fetende da det er å sammenligne med sukker og du kunne like gjerne spist en pakke sukker eller bananer for den saks skyld. TENK BARE PÅ ALLE DE OVERVEKTIGE GENERASJONER AV ASIATERE SOM SPISER RIS TIL HVERT MÅLTID NEI FY FAEN.
De fleste som har vært i Asia har sett at det er ikke så veldig mange store mennesker der, så derfor må dette være sarkasme...
A shocking admission by the editor of the world’s most respected medical journal, The Lancet, has been virtually ignored by the mainstream media. Dr. Richard Horton, Editor-in-chief of the Lancet recently published a statement declaring that a shocking amount of published research is unreliable at best, if not completely false, as in, fraudulent.
Horton declared, “Much of the scientific literature, perhaps half, may simply be untrue. Afflicted by studies with small sample sizes, tiny effects, invalid exploratory analyses, and flagrant conflicts of interest, together with an obsession for pursuing fashionable trends of dubious importance, science has taken a turn towards darkness.”
To state the point in other words, Horton states bluntly that major pharmaceutical companies falsify or manipulate tests on the health, safety and effectiveness of their various drugs by taking samples too small to be statistically meaningful or hiring test labs or scientists where the lab or scientist has blatant conflicts of interest such as pleasing the drug company to get further grants. At least half of all such tests are worthless or worse he claims. As the drugs have a major effect on the health of millions of consumers, the manipulation amounts to criminal dereliction and malfeasance.
The drug industry-sponsored studies Horton refers to develop commercial drugs or vaccines to supposedly help people, used to train medical staff, to educate medical students and more.
...
Other voices
Dr. Marcia Angell is a physician and was longtime Editor-in-Chief of the New England Medical Journal (NEMJ), considered to be another one of the most prestigious peer-reviewed medical journals in the world. Angell stated,
“It is simply no longer possible to believe much of the clinical research that is published, or to rely on the judgment of trusted physicians or authoritative medical guidelines. I take no pleasure in this conclusion, which I reached slowly and reluctantly over my two decades as an editor of the New England Journal of Medicine.”
After years of unsuccessful results, we finally realized that the chemical energy released through the dissociation of water molecule by melanin represents over 90% of cell energy requirements. These findings reveal a new aspect of cell biology, as glucose and ATP have biological functions related mainly to biomass and not so much with energy. Our finding about the unexpected intrinsic property of melanin to transform photon energy into chemical energy through the dissociation of water molecule, a role performed supposedly only by chlorophyll in plants, seriously questions the sacrosanct role of glucose and thereby mitochondria as the primary source of energy and power for the cells.
fettstoffer i blodet aka fettransport kan vel strengt talt ikke sees i sammenheng med fettansamlinger rundt i.organer og bukfett.Artig å se at tråden jeg startet i 2010 fortsatt lever videre med samme fokus. Vi har fått mye ny kunnskap i mellomtiden på hva kostholdet gjør med helsen vår og mekanismene bak effektene. Samtidig er mettet fett for alvor blitt frikjent som risikofaktor for hjerte- karsykdom og nær sagt alt annet av sykdommer.
I alt for lang tid ble fettstoffer i blodet koblet sammen med mettet fett i maten. Høye nivå av fettstoffer i blodet er en helserisiko, høyt innhold av mettet fett i maten er ikke en helserisiko. Grunnen er enkel, det som påvirker fettnivået i blodet er i hovedsak karbohydrater. Dess mer karbo dess høyere fettstoffer i blod.
Lavkabo og mye fett senker fettstoffer i blodet. Disse mekanismene er blant det som har blitt misforstått gjennom noen tiår nå.
Diskusjonen om helse er alt for begrenset til kosthold og fysisk bevegelse. Dette er problematisk, dels fordi tilstandsmessig og miljømessig kontekst ignoreres; dels fordi det er andre faktorer som er minst like viktige, som bl.a. døgnrytmebiologi, lyseksponering og tarmflora.
Greit sted å begynne for den som ønsker å grave litt dypere:
Food Is Just One Input - Part 1 - Paleo Osteo
Her er høstens leseliste, som jeg såvidt har begynt på. På tide å gå til kildene...
Jim Al-Khjalili: Life on the Edge: The Coming of Age of Quantum Biology
Nick Lane: Life Ascending
Roeland van Wijk: Light in Shaping Life
Mae Wan Ho: The Rainbow and the Worm, the Physics of Organisms
Gerald Pollack: The Fourth Phase of Water
Michael Crawford: The Driving Force: Food, Evolution and the Future
Robert O. Becker: The Body Electric, Electromagnetism and Life, Cross Currents