Hardingfele
Æresmedlem
Tines melk er et merkelig produkt. Ei ku pleide ha avdrått på 1600-2000 kilo melk pr år. Nå har vi kyr som leverer opp til 16.000 og kyr under 10.000 er dårlige. (Se Framtidsbonden på NRK for hjertesukket fra melkebonden som ønsker at alle kyrne hans når opp til premiekua på 16.000.)Valigste i norsk melk er vel ca 4.5%. Gitt mengdene det konsumeres i blir det en veldig stor mengde totalt på ett år. Omtret som en boks cola om dagen sånn veldig ca.2-8% sukker i melk, pr vektenhet.
Det som kommer ut av disse dyrene, der de rusler mellom plassen de ligger og drøvtygger på, melkeroboten og kraftfôrbelønningen, er hvit melkelignende væske.
Denne tar så Tine og begynner bearbeidelsen av. Melkefettet trekkes ut, knuses og returneres til "melken", i den prosentgrad som skal til for å klassifiseres som ulike melketyper. Så pasteuriseres det og folk tror de får sterkere benbygning ved å drikke melk.
Melk kan være utrolig godt. Jeg tar meg et glass ordentlig melk innimellom. Men å drikke det Tine selger er det i orden å slutte med. Skjønner ikke hvorfor melkebøndene holder på med disse brysomme dyrene som krever veterinæroppsyn, avløsere, millioninvestering i robot og automatisering. Kan vel like greit lage soya, havre og rismelk. Og slå av maskineriet når de vil på ferie. Nå vil de helst også slippe å ha dyrene på beite og ha hele driften i store driftsbygninger, med betongplattinger som luftegårder.
Neida, jeg overdriver ikke.