Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.716
    Antall liker
    15.863
    Torget vurderinger
    2
    2-8% sukker i melk, pr vektenhet.
    Valigste i norsk melk er vel ca 4.5%. Gitt mengdene det konsumeres i blir det en veldig stor mengde totalt på ett år. Omtret som en boks cola om dagen sånn veldig ca.
    Tines melk er et merkelig produkt. Ei ku pleide ha avdrått på 1600-2000 kilo melk pr år. Nå har vi kyr som leverer opp til 16.000 og kyr under 10.000 er dårlige. (Se Framtidsbonden på NRK for hjertesukket fra melkebonden som ønsker at alle kyrne hans når opp til premiekua på 16.000.)

    Det som kommer ut av disse dyrene, der de rusler mellom plassen de ligger og drøvtygger på, melkeroboten og kraftfôrbelønningen, er hvit melkelignende væske.

    Denne tar så Tine og begynner bearbeidelsen av. Melkefettet trekkes ut, knuses og returneres til "melken", i den prosentgrad som skal til for å klassifiseres som ulike melketyper. Så pasteuriseres det og folk tror de får sterkere benbygning ved å drikke melk.

    Melk kan være utrolig godt. Jeg tar meg et glass ordentlig melk innimellom. Men å drikke det Tine selger er det i orden å slutte med. Skjønner ikke hvorfor melkebøndene holder på med disse brysomme dyrene som krever veterinæroppsyn, avløsere, millioninvestering i robot og automatisering. Kan vel like greit lage soya, havre og rismelk. Og slå av maskineriet når de vil på ferie. Nå vil de helst også slippe å ha dyrene på beite og ha hele driften i store driftsbygninger, med betongplattinger som luftegårder.

    Neida, jeg overdriver ikke.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    567
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Joda, det stemmer det.

    Hva slags sukkerbiter? Er det raffinert sukker i melk?
    Er vel laktose i melk - jeg tenkte mest på energimengden det representerer, og som med stor letthet kan byttes ut med vann som tørsteslukker. Drikke gir jo knapt noen metthetsfølelse. Uansett sukkerart så blir det vel til gluksoe i kroppen?

    Ankepunktet mot raffinert sukker er først og fremst at det ikke tilføre noe utover "tom" energi, i motsening til naturlig sukker som kommer sammen med vitaminer og mineraler. Men da kan man vel like gjerne ta fem sukkerbiter og en vitaminpille som å drikke et glass melk (utover at melk smaker godt da...)
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    567
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Er det ikke Calsium som er bra for skjellettet?

    2-8% sukker i melk, pr vektenhet.
    Valigste i norsk melk er vel ca 4.5%. Gitt mengdene det konsumeres i blir det en veldig stor mengde totalt på ett år. Omtret som en boks cola om dagen sånn veldig ca.
    Tines melk er et merkelig produkt. Ei ku pleide ha avdrått på 1600-2000 kilo melk pr år. Nå har vi kyr som leverer opp til 16.000 og kyr under 10.000 er dårlige. (Se Framtidsbonden på NRK for hjertesukket fra melkebonden som ønsker at alle kyrne hans når opp til premiekua på 16.000.)

    Det som kommer ut av disse dyrene, der de rusler mellom plassen de ligger og drøvtygger på, melkeroboten og kraftfôrbelønningen, er hvit melkelignende væske.

    Denne tar så Tine og begynner bearbeidelsen av. Melkefettet trekkes ut, knuses og returneres til "melken", i den prosentgrad som skal til for å klassifiseres som ulike melketyper. Så pasteuriseres det og folk tror de får sterkere benbygning ved å drikke melk.

    Melk kan være utrolig godt. Jeg tar meg et glass ordentlig melk innimellom. Men å drikke det Tine selger er det i orden å slutte med. Skjønner ikke hvorfor melkebøndene holder på med disse brysomme dyrene som krever veterinæroppsyn, avløsere, millioninvestering i robot og automatisering. Kan vel like greit lage soya, havre og rismelk. Og slå av maskineriet når de vil på ferie. Nå vil de helst også slippe å ha dyrene på beite og ha hele driften i store driftsbygninger, med betongplattinger som luftegårder.

    Neida, jeg overdriver ikke.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.812
    Antall liker
    13.306
    Er det ikke Calsium som er bra for skjellettet?
    Må jo ha kalsium, men til tross for et av verdens høyeste melkekonsum ligger Norge på verdenstoppen i benskjørhet om jeg husker riktig. Fås også gjennom andre kilder i et variert koshold litt slitsomt om man er vegetarianer, men der løses det ved at "melkene" de typisk drikker (ris, soja, havre) er beriket med kalsim og vitamin B12. Ost er for øvrig en god kilde sammen med fisk som spises med ben.

    Husk at mesteparten av verden IKKE bruker kumelk som tørstedrikk - det er et nordisk og nordamerikansk fenomen først og fremst.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    567
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Personlig drikker jeg kanskje et glass melk i uka. (hvis jeg husker på det) Nettopp for å få inn Ca.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.716
    Antall liker
    15.863
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke Calsium som er bra for skjellettet?
    Må jo ha kalsium, men til tross for et av verdens høyeste melkekonsum ligger Norge på verdenstoppen i benskjørhet om jeg husker riktig. Fås også gjennom andre kilder i et variert koshold litt slitsomt om man er vegetarianer, men der løses det ved at "melkene" de typisk drikker (ris, soja, havre) er beriket med kalsim og vitamin B12. Ost er for øvrig en god kilde sammen med fisk som spises med ben.

    Husk at mesteparten av verden IKKE bruker kumelk som tørstedrikk - det er et nordisk og nordamerikansk fenomen først og fremst.
    Enkelte forskere mener at kalsium fra melk ikke tas opp like effektivt av kroppen, at måten det er bundet til melk på blokkerer for opptak. Gitt vårt melkeforbruk burde vi hatt bedre tall på benskjørhet.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    567
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Går en og annen sardinboks i løpet av uka. Hvis man får i seg for mye kalsium, kan man da får avleiringer på skjelettet?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Er det ikke Calsium som er bra for skjellettet?
    Må jo ha kalsium, men til tross for et av verdens høyeste melkekonsum ligger Norge på verdenstoppen i benskjørhet om jeg husker riktig. Fås også gjennom andre kilder i et variert koshold litt slitsomt om man er vegetarianer, men der løses det ved at "melkene" de typisk drikker (ris, soja, havre) er beriket med kalsim og vitamin B12. Ost er for øvrig en god kilde sammen med fisk som spises med ben.

    Husk at mesteparten av verden IKKE bruker kumelk som tørstedrikk - det er et nordisk og nordamerikansk fenomen først og fremst.
    Sukk, enda en seiglivet mye. Jeg drikker hverken melk eller nevneverdige mengder beriket plantebasert melk, og har ypperlige calsiummengder i kroppen gjennom et helt ordinært, variert vegankosthold.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.055
    Antall liker
    6.343
    Har man et normalt variert kosthold skal de godt gjøres å få for lite av noe.

    Problemer oppstår helst når man spiser som en gammeldags tømmerhogger men har kontorjobb, og også sitter mye på kveldstid.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.812
    Antall liker
    13.306
    Sukk, enda en seiglivet mye. Jeg drikker hverken melk eller nevneverdige mengder beriket plantebasert melk, og har ypperlige calsiummengder i kroppen gjennom et helt ordinært, variert vegankosthold.
    Jeg sa "litt slitsomt", ikke umulig. Alt utenom B12 går vel greit om man er litt bevisst på hva man spiser som veganer? Dersom man ikke er veganer spiser man normalt ikke veldig mye bønner og nøtter som er to gode kalsiumkilder fra planteriket - for de fleste er det meiei- og fiskeprodukter som er de største kildene. De veganske "melkene" er jo ikke beriket for morro skyld, men for å dekke et reelt behov hos de som drikker de. Derfor det er b12 i de.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Det er kalsium du siktet til, som er et nærmest ikke-eksisterende problem for veganere som spiser normalt variert kost. B12 er selvfølgelig en annen sak.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Det er nok vitamin D-3, det siktes til. Egentlig ikke et vitamin, men et hormon, siden kroppen kan syntetisere det selv. Dannes i huden v. U.V.-B eksponering. Er av stor betydning for kroppens opptak av Calcium. Høyst sannsynlig en av grunnene til lav forekomst av benskjørhet rundt f. eks. Middelhavet.


    mvh
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.716
    Antall liker
    15.863
    Torget vurderinger
    2
    Frikjenner mettet fett | Universitetet i Bergen

    Kanskje, kanskje, begynner det å slå sprekker i det uvitenskapelige våset som offentlige kostholdsopplysere predikerer at mettet fett er skadelig og usunt.
    For 23 år siden skilte jeg meg fra en kvinne som insisterte på magert kjøtt og margarin i kostholdet. Dette var et stridspunkt. 23 gode år fulgte. ;)

    Spørsmålet bør stilles: hvor mange har fått redusert livskvalitet pga feilaktige kostholdsråd og krig mot kolesterol?

    Link som virker: Frikjenner mettet fett | Universitetet i Bergen
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.716
    Antall liker
    15.863
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan en manns studier, uærlig utført og presentert, ødela helsen til millioner - og ødela maten vår i samme slengen.

    Why Doctors are Fooled by Ancel Keys' Experiments | drcate.com

    If you’ve been reading the news, you probably know that eating delicious foods like butter and eggs is no longer thought to increase risk of heart attack or stroke. This post discusses new information has come to light suggesting Ancel Keys suppressed evidence that polyunsaturated fats are more harmful than trans fat!
    For those of you who aren’t fully convinced that butter and eggs are healthy, I’ve devoted the first half of this article to highlighting why, when your doctor recommends that you swap out saturated fats in foods like butter and eggs for polyunsaturated fat in products like Smart Balance and packaged breakfast cereals, it’s largely thanks to Ancel Keys and his misleading, even dishonest, public statements.
    Back in the 1950s and 1960s, Ancel Keys designed a series of highly influential experiments that changed the course of American dietary history. Before Keys, Americans enjoyed traditional foods like butter, eggs, and bacon without worrying about their health. After Keys made the cover of Time magazine on Jan 13, 1961, the American public was introduced to the idea that saturated fats were clogging their arteries, and that idea ultimately led to a sea change in the foods we eat. Real foods would increasingly replaced by processed, and the era of obesity and chronic disease would begin.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    For ikke å snakke om de 400.000 i Norge som har blitt foreskrevet statiner.
    Jeg prøvde et helt år uten, og med økt fett og redusert karbohydrat. Jeg gikk ned i vekt, og følte meg generelt mye bedre, men kolesterolet mitt gikk ikke ned. Så da legen sa at jeg måtte bruke dem igjen, så jeg ingen annen utvei enn å høre på ham. Skulle ønske det var noen som fant ut mer om _hvorfor_ man får økt kolesterol, da det foreløpig ikke har vært noen god forklaring på dette.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.716
    Antall liker
    15.863
    Torget vurderinger
    2
    For ikke å snakke om de 400.000 i Norge som har blitt foreskrevet statiner.
    Jeg prøvde et helt år uten, og med økt fett og redusert karbohydrat. Jeg gikk ned i vekt, og følte meg generelt mye bedre, men kolesterolet mitt gikk ikke ned. Så da legen sa at jeg måtte bruke dem igjen, så jeg ingen annen utvei enn å høre på ham. Skulle ønske det var noen som fant ut mer om _hvorfor_ man får økt kolesterol, da det foreløpig ikke har vært noen god forklaring på dette.
    Din lege begår en feilslutning, kanskje. Høyt kolesterol viser seg å ikke være et problem, med unntak for en liten andel av befolkningen ...

    High cholesterol 'does not cause heart disease' new research finds, so treating with statins a 'waste of time'
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    En forskningsrapport viser at høyt LDL for personer over 60 år ikke spiller inn på prematur dødelighet ved hjertesykdom. Forskningsrapporten møter krass kritikk der det påpekes seriøse svakheter med den konsekvens at konklusjonen er direkte feil.

    Særdeles svakt grunnlag til å bedrive fjerndiagnosisering, hardingfele.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.716
    Antall liker
    15.863
    Torget vurderinger
    2
    En forskningsrapport viser at høyt LDL for personer over 60 år ikke spiller inn på prematur dødelighet ved hjertesykdom. Forskningsrapporten møter krass kritikk der det påpekes seriøse svakheter med den konsekvens at konklusjonen er direkte feil.

    Særdeles svakt grunnlag til å bedrive fjerndiagnosisering, hardingfele.
    Mildt sagt. Men det er mengder av studier som viser at det har vært altfor unyansert fokus på kolesterol. Og linken er kun en illustrasjon.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.812
    Antall liker
    13.306
    Jeg sluttet helt å drikke melk og kuttet noe ned på øl, men ikke mye. Fortsatte med fett, kjøtt, fisk,karbs, alkohol, spise meg mett til alle måltider og samme mengde mosjon som før (til og fra jobb så relativt enkelt å holde koll på). Spiste all nei-maten til Grete Rode & co og mye av nei-maten til LCHF-gjengen. Gikk ned 6 kilo (veier nå 84-85 og er 180cm høy så var aldri direkte tykk - har egentlig aldri vei særlig under 80 kilo som voksen, ei heller da jeg var virkelig godt trent)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.716
    Antall liker
    15.863
    Torget vurderinger
    2
    Stor studie ved UiB sender en torpedo i 50 år med kostholdsråd. Fettrikt kosthold reduserte vekten til forsøkspersonene med 12 kilo i snitt - vekten "raste av dem".

    I forkant ble det utarbeidet et bredt utvalg menyer som deltakerne kunne velge mellom, utført av Johnny Laupsa-Borge, som tok mastergrad på studien. Fettkildene som ble benyttet i begge grupper var basert på minst mulig bearbeidet fett, altså (brukte man) produkter som smør, fløte, kokosfett (Cocosa), olivenolje, rapsolje, avokado, nøtter, mandler og lignende.

    Mange gir opp for tidlig
    De 38 deltakerne fikk målt fettprosenten før, underveis og etter dietten. Og resultatene gir god grunn til å rette et kritisk søkelys mot hypotesen om at mye mettet fett er dårlig for kroppen.Til tross for den kraftige vektreduksjonen, ble muskelmassen bevart i langt større grad enn ved tradisjonell slanking med redusert kaloriinntak. Bedringen i kroppssammensetningen indikerer ifølge Veum store helsefordeler i seg selv. Beskjedent tap av muskelmasse forklarer hun med regelmessige måltider og relativt høyt kaloriinntak. For ofte ses langt større tap av muskelmasse ved tilsvarende vektreduksjon.

    – Magefettet, innvollsfettet, leverfett og fettlagring rundt hjertet ble alle redusert, til tross for det høye fettinntaket i høyfettgruppen.


    Ny norsk studie: Deltakerne baserte kostholdet på smør, fløte og fett. Raste ned i vekt. – Divergent

    I tillegg var den fettrike dietten ikke til fare eller skade for hjerte og hjertefunksjoner.

    Den opprinnelige hypotesen om at mettet fett var skadelig og årsak til infarkter bygger på falsifisert forskning, forlengst tilbakevist. Ancel Keys ble hyllet på tidlig 1960-tall, men han hadde fusket. Påstanden passet til tiden -- man var midt i den grønne revolusjonen og hadde overskudd på produkter fra jordbruk. I tillegg virket det så opplagt: fett skaper fedme.
    Kroppens lagringsmekanismer skaper fedme, og disse elsker å ta imot karbohydrater. Kostholdsrådet som ble gitt stappet karbohydrater i folk, samtidig som de fikk mindre av det mettede fettet som øker forbrenningen. En akselererende fedmeepidemi ble resultatet.

    TIME krøp til korset i 2014 og beklaget hyllesten av Ancel Keys. (Tråden ble startet i 2010).
    https://healthimpactnews.com/2014/time-magazine-we-were-wrong-about-saturated-fats/

    Skjermbilde 2017-01-10 kl. 11.07.41.jpg
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.812
    Antall liker
    13.306
    Uten at jeg har enorm tiltro til ernæringfaget så har vel aldri de offisielle norske kostholdsrådene vært ment å være en slankekur.

    Jeg sluttet som nevnt tidligere stort sett å drikke melk og gikk ned en 4-5 kilo ganske kjapt. Lite andre endringer i kosthold/drikkevaner/aktivitetsnivå ellers. Jeg spiser masse som er "nei-mat" i de fleste dietter. Mye fett, mye proteiner og en grei menge karbohydrater - dog ganske mye mindre av det siste enn et vanlig norsk kosthold siden jeg spiser lite brød og lite poteter. Jeg spiser dog jevnlig ris, pasta og annet som er "nei-mat" om man driver med lavkarbo.

    Når det gjelder vektreduksjon så er den offisielle historien at kalorier ut > kalorier inn for å gå ned i vekt, dvs ganske grunnleggende termodynamikk. Nå er det som kjent noe forskjell på kalorier og mengden energi som trengs å omsette de, men alle som har prøvd vet at man blir betydelig mettere av et stykke biff enn av et glass appelsinjuice til tross for at begge inneholder ca like mye energi.

    Den største forsen med en "diett" basert på en god del fett og proteiner er at den er mulig å leve med over tid. Alle som har lest på nettsidene til Grete Roede og lignende skjønner at folk går på en smell siden ingen gidder å ha et miserabelt liv i årevis der det meste godt er forbudt og vekt og matvaretabellen er essensielle deler av hverdagen.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.716
    Antall liker
    15.863
    Torget vurderinger
    2
    Uten at jeg har enorm tiltro til ernæringfaget så har vel aldri de offisielle norske kostholdsrådene vært ment å være en slankekur.

    Jeg sluttet som nevnt tidligere stort sett å drikke melk og gikk ned en 4-5 kilo ganske kjapt. Lite andre endringer i kosthold/drikkevaner/aktivitetsnivå ellers. Jeg spiser masse som er "nei-mat" i de fleste dietter. Mye fett, mye proteiner og en grei menge karbohydrater - dog ganske mye mindre av det siste enn et vanlig norsk kosthold siden jeg spiser lite brød og lite poteter. Jeg spiser dog jevnlig ris, pasta og annet som er "nei-mat" om man driver med lavkarbo.

    Når det gjelder vektreduksjon så er den offisielle historien at kalorier ut > kalorier inn for å gå ned i vekt, dvs ganske grunnleggende termodynamikk. Nå er det som kjent noe forskjell på kalorier og mengden energi som trengs å omsette de, men alle som har prøvd vet at man blir betydelig mettere av et stykke biff enn av et glass appelsinjuice til tross for at begge inneholder ca like mye energi.

    Den største forsen med en "diett" basert på en god del fett og proteiner er at den er mulig å leve med over tid. Alle som har lest på nettsidene til Grete Roede og lignende skjønner at folk går på en smell siden ingen gidder å ha et miserabelt liv i årevis der det meste godt er forbudt og vekt og matvaretabellen er essensielle deler av hverdagen.
    Forstår ikke helt kommentaren som er uthevd. Det har vel ingen påstått. Men de tidligere anerkjente kostholdsrådene skulle redusere livsstilssykdommer som man mente skyldtes mettet fett og skulle bidra til et sunnere liv. Resultatet ble motsatt: En fedmeepidemi, eksplosiv økning i diabetestilfeller og utstrakt feilmedisinering mot kolesterol.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.812
    Antall liker
    13.306
    Forstår ikke helt kommentaren som er uthevd. Det har vel ingen påstått. Men de tidligere anerkjente kostholdsrådene skulle redusere livsstilssykdommer som man mente skyldtes mettet fett og skulle bidra til et sunnere liv. Resultatet ble motsatt: En fedmeepidemi, eksplosiv økning i diabetestilfeller og utstrakt feilmedisinering mot kolesterol.
    Tja, det er vel knappest noen som faktisk følger de norske kostholdsrådene. Jeg har store problemer med å se hvordan man kan få en "fedmeepidemi, ekspoliv økning i diabetestilfeller og høyt kolesterol" ved å faktisk følge de.... At folk flest og offentlige institusjoner (sannsynligvis) har vært altfor redde for fett er en ting, men veien derfra til vestens fedmeepidemi og livsstilsykdommer er, for å si det mildt, relativt lang. Det fundamentale problemet med rådene er at man kutter ut svært mye av det som er godt, det gjør de i praksis vanskelige å følge.

    Om man følger norske kostholdsråd spiser man lite sukker, lite raske karbohydrater, mye fisk, noe kjøtt, mye frukt og grønt osv. Jeg klarer ikke å se problemet med det. At folk flest propper i seg søppel og spiser altfor masse hel- og halvfabrikata, for mye alt og sukker, sitter for mye på ræva osvosv kan man neppe klandre norske kostholdsråd for. Det er ganske langt fra norske kostholdsråd til hva som havner i handlevognen på Rema for en vanlig norsk husholdning.

    Jeg prøvde å leve på ganske militant lavkarbo et par uker bare for sportens skyld. Merker jo ganske kjapt at man lett kan spise til dels mye mindre siden man stort sett kun spiser ting man faktisk blir mett av. Det er jo diettmåneden nå og av nysjerrighet har jeg klikket meg inn på noen av sakene i avisene - det er stort sett opplegg med frokost, lunch, mellommåltid, middag og kveldsmat - og gudjammerlig kjedelig mat. Brødskive (uten smør eller til nød med lettmargarin) med gulost og paprika er IKKE et måltid. Jeg spiser svært lite frokost, en ganske stor (varm) lunch, ikke noe mellommåltid, eventuelt en frukt eller noe slikt, god middag og nesten aldri kveldsmat. Jeg spiser dog mat jeg faktisk blir mett av når jeg spiser og det holder fint for min del. Tviler på jeg spiser spesielt mange kalorier heller, egentlig, uten at jeg noensinne har regnet gjemmom det.

    For å ta en enkel illustrasjon: Si at man vil ha dessert. Jeg er glad i creme brulée. En porsjon består av 0.75dl fløte, 0.25dl melk en eggeplomme, noe vaniljestang og ca 20g sukker. Rundt regnet er porsjonen på rundt 400kCal, mesteparten i form av fett ra fløten og noe sukker. Tilsvarende er ca 1/3 pakke potetgull, en svært liten pose smågodt, en liten melkesjokolade eller en skolebolle. Forskjellen er at desserten basert på fløte og egg føles som et lite måltid i seg selv og når man har spist den er man godt fornøyd og har ikke behov for noe mer søtt. Det er vel ingen som åpner en pose potetgull og spiser kun 1/3 av den eller som tar med seg kun litt over 100g smågodt fra butikken?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.697
    Antall liker
    2.297
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Skal man ned i vekt spiser man færre kalorier pr. dag, så enkelt er det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.812
    Antall liker
    13.306
    Skal man ned i vekt spiser man færre kalorier pr. dag, så enkelt er det.
    Faktisk ikke. Kroppen bruker mer energi på å nyttiggjøre seg protein enn karbohydrater. Jo mindre man spiser jo mer går kroppen i sparebluss også. Teller man kalorier kan man gå ned enormt mye med minimale justeringer over lang tid - men der stemmer ikke i praksis.

    Enhver diett vil få deg ned i vekt om det er målet. Problemet er at de fleste av de i praksis er umulige å leve på over tid fordi det er et guffent tilvære.

    Si at man hver lørdag spiser en liten porsjon godteri. Stort sett sukker så la oss si at det er 400kcal på 100g (det er ikke rare mengden smågodt). Om man teller kalorier vil man da gå ned ca 4kg om man kutter ut kun denne ene tingen i ett år. Det er vel ingen som tror at det faktisk vil skje i praksis? Energiinnholdet i mat er målt ved å brenne det, ikke ved å se på hvor mye energi kroppen nyttiggjør seg av den når man spiser den. Skal man telle kalorier må man også veie bæsjen sin og vite hvor mye energi den inneholder.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.716
    Antall liker
    15.863
    Torget vurderinger
    2
    Skal man ned i vekt spiser man færre kalorier pr. dag, så enkelt er det.
    Dette er jo feil. Regnestykket har mange faktorer.

    Studien fra UiB konkluderer med at Høyfett kosthold ga helsegevinster. (I tillegg førte det til mindre muskelsvinn enn et tradisjonelt slankeopplegg med mager kost og lik kalorimengde).

    Man kan forbrenne flere kalorier enn man tar inn.
    Ved å spise færre kalorier pr. dag enn man normalt gjør, kan man muligens oppnå en vektreduksjon, det avhenger av hva man spiser.
    Kroppen lagrer karbohydrater enklere enn den lagrer mettet fett, som den liker å bruke til mer direkte forbrenning.
    Så om du henter din kalorireduksjon fra karbohydrater, ved å gå inn for magrere kost, kan det godt være du ikke får videre utvikling. Kroppen går i spareblussmodus kjappere.

    Legg merke til at deltakere i forskningen som ØKTE sitt energiinntak faktisk gikk ned i vekt, om de spiste mettet fett.

    I tillegg har vi en faktor som jeg innbiller meg du burde være interessert i, og som forskerne ved UiB har påpekt: matkvaliteten er avgjørende for vektreduksjonen.

    Pga feil kostholdsråd har vi ødelagt matkvaliteten vår: lettmelk, skummetmelk, lettrømme, margarin, magert kjøtt.

    Det var feil. I tillegg ødela det matkvaliteten.

    Skjermbilde 2017-01-10 kl. 15.26.24.jpg

    Tråden handler om Den store fettbløffen. Denne fettbløffen har ødelagt livskvaliteten til millioner (og tatt livet av ganske mange). Nå er den erkjent, dokumentert og akseptert. Men myten om hva som er best mat sitter enda og vil fortsette å ødelegge matkvalitet i mange, mange år.

    Skjermbilde 2017-01-10 kl. 15.26.09.jpg

    Høyfett-kosthold ga helsegevinster | Universitetet i Bergen
     
    Sist redigert:

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Skal man ned i vekt spiser man færre kalorier pr. dag, så enkelt er det.
    Sannhet m. modifikasjoner. Hvorfor lar statens folkehelseinstitutt en person ute andre ambisjoner, enn egen lønn & pensjon dirigere hva vi skal fortære:confused:.


    mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.812
    Antall liker
    13.306
    Jeg har i det siste blitt en ganske ivrig løper. Om det er 40-årskirsen eller noe annet vites ikke, men åkke som så ligger jeg for tiden på 5-6-7 treningsøkter i uken, for det meste til og/eller fra jobb så det går ikke nevneverdig med tid på aktiviteten siden jeg uansett må forflytte meg til og fra jobb. Om man skal stole på kaloritellingen til Garmin så har jeg på de siste 40 øktene forbrent ca 27000kCal. Om man gjør den totalt urealistiske forutsetningen at dette er greit uten å spise en del ekstra fordi man er jæv..g sulten eller underveis på lange turer så ville jeg altså, om man tror på kaloritelling kun ha gått ned i underkant av 4 kilo på to måneder med et treningsregime ingen daff, overvektig person rett fra sofaen hadde hatt mulighet til å gjennomføre. Dette inkluderer som sagt mye løping, skiturer på 2-4 timers varighet i vinterferien og påsken og generelt stor aktivitet. Jeg har gått ned ca 1,5 kilo og har spist meg mett til alle måltider, dvs frokost, varm lunch, middag og eventuelt kveldsmat om jeg er sulten på kvelden. Greit inntak av øl og vin, godteri spiser jeg fint lite av med unntak av påskeferien på hytta.

    Om vi så tar disse 27000kcal og deler ut på de to månedene det gjelder så kommer vi til ca 440kCal pr dag. Om jeg hadde drukket 6dl melk (dvs 3 glass) og 3dl appelsinjuice pr dag så ville det tilsvare nesten all energien jeg har forbrent på treningen (390kCal).

    Moralen er:
    1) Det er mye lettere å justere kosthold enn treningsmengde
    2) Ikke drikk maten. Spis den.
    3) Drikk vann.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.716
    Antall liker
    15.863
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg tenker godt etter, kan jeg melde at jeg aldri har spist en magerost. Dessverre ble det lettmelk lenge, inntil jeg så lyset, og rømme skal ikke være lett, selvsagt, så slikt merkelig noe kjøpte jeg aldri. Og margaring kjøper jeg bare ikke.

    (For TINE er det en fordel om vi kjøper lettprodukter, siden de da kan anvende melkefettet til andre produkter. Regner med at folk vet at fettet fjernes fra all melk som kommer inn, før det "utplasseres" i de ulike melkekategoriene, til den fettprosenten man er blitt enige om er standard? Det er grunnen til at det er mer fett i H-melk fra Røros, for eksempel, de lar være å manipulere melken på denne måten.)

    Uansett, nyt ost og andre meieriprodukter med god samvittighet.

    https://www.theguardian.com/society...ot-raise-risk-of-heart-attack-or-stroke-study
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.055
    Antall liker
    6.343
    Ville det ikke blitt dårlig ressursutnyttelse om alle gasset seg med rømme, ost og krem, og ingen drakk lettprodukter?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn