Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.916
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    VilhelmW skrev:
    Er det ikke fullpakka av kcal i div. drikker som de fleste av oss tyller i oss - alt fra Cola zero, div. ølsorter, vin, cognac og whisky???
    Hvor langt må jeg gå for å kompensere, etter å ha nydt et par små glass Laphroaigh?
    Tror du skal se mer på sukkerinnhold enn på kcal.
    Kutt sukker og snop så kan du sikkert nyte en liten Laphroaigh eller to på kvelden i ny og ne.
    Dessuten e det kanskje et triks å ha litt vekt over anklan i Bodø så du ikkje fyk på havet når det e 'vindstille'? ;D

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    topline skrev:
    Kcal - the RoDa way...
    Basert på det du oppgav tidligere her, så får du i deg omtrent dette på en dag:
    <1500kcal, fordelt på 110g protein, 150g karbohydrater, 30g fett (ca tall)
    Da har jeg gått ut fra middag med 200g kjøtt/fisk.
    1500 kcal er omtrent halvparten av det normale dagsbehovet ditt, og tilsier at du skal miste over 1kg fett i uken..
    Hjertelig takk for dette, topline. :)
    Jeg skulle etter min venninnes beregninger ha ca 1800kcal pr dag da jeg veide ca 88 kg.
    Hun mente da at behovet mitt var ca 2600 og at jeg skulle redusere med 500-800, avhengig av trening eller ikke.
    Ikke så langt unna på slump da 8)

Supert at du gjorde dette for meg, så kan jeg justere litt opp fremover dersom vekta fortsetter å synke for raskt.
    Bare hyggelig.
    Det er forresten et imponerende løp du kjører, med tanke på treningsmengde og kontroll på matinntak. Det står det respekt av!

Kult, RoDa! :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.916
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    topline skrev:
    Bare hyggelig.
    Det er forresten et imponerende løp du kjører, med tanke på treningsmengde og kontroll på matinntak. Det står det respekt av!
    Kult, RoDa! :)
    Takker. :)

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    zimon skrev:
    Og lavkarbo kan også være bra for tarmene dine - ihvertfall mine!

Tenker nytt om irritabel tarm
    http://www.forskning.no/artikler/2011/august/295541

Helsesjekk i do: Avføringen avslører deg
    http://www.klikk.no/helse/sykdom/article397497.ece
    Det er svært vanlig at mage/tarmsystem blir roligere på lavkarbo. Det finnes noen unntak som ikke takler høyt fettinnhold i kosten, men stort sett virker det stabiliserende. Men folk skal gjerne spiser høykarbo i 20-30 år før de oppdager at plagene var der helt unødvendig... ::)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Skulle gjerne tatt en liten runde rundt hvem som spiser mest kostfiber av deg og meg, toppy.

Jeg spiser mye karbo...mye...perfekt mage all day.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    emokid skrev:
    Skulle gjerne tatt en liten runde rundt hvem som spiser mest kostfiber av deg og meg, toppy.

Mange som mener at kostfiber er noe oppskrytt...?

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    emokid skrev:
    Kjenner flere jeg som har perfekt mage/fordøyelse uansett hva de spiser. So what?

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    topline skrev:
    Mange som mener at kostfiber er noe oppskrytt...?
    Jepp. Kostfiber er i utgangspunktet komplett unødvendig. Men hvis man spiser mye stivelse så trenger man å få i seg en del fiber for ikke å bli forstoppet.

Mye fiber er fint dersom man ønsker å drite som en ku. ::)

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Tilbake til topic -

Mettet fett er bare fett! 8)

"So the bottom line is not to let any conventional "experts" give you any nonsense about saturated fat. You can refer them to this landmark article and show them that saturated fats are essential parts of all body tissues and are:" http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2004/09/08/saturated-fat.aspx

A major part of the phospholipid component of cell membranes

The preferred fuel for the heart

Used as a source of fuel during energy expenditure

Actually increases HDL concentrations

Modulator genetic regulation and prevent cancer (butyric acid)

Useful antiviral agents (caprylic acid)

Effective as an anticaries, antiplaque and anti fungal agents (lauric acid)

Useful to actually lower cholesterol levels (palmitic and stearic acids)

Beneficial effects on thrombogenic and atherogenic risk factors (stearic acid)
    --------------------------
    I framtiden blir det kanskje fysikere som gir oss den virkelige forståelsen av hvordan og hvorfor fett er viktig for kropp og helse, som byggemateriale for cellene våre og signalstoff. http://www.lipidomics.net/

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    topline skrev:
    Mettet fett er bare fett! 8)

"[...] You can refer them to this landmark article and show them that saturated fats are essential parts of all body tissues and [...] Actually increases HDL concentrations
    [...]
    Og nå ønsker farmasien å tilby medisin som øker HDL (isteden for med. som statiner - som redusere LDL)
    http://www.bloomberg.com/news/2011-08-19/roche-seeks-6-8-billion-win-on-heart-pill-where-pfizer-failed.html
    HDL flushes fat deposits from arteries to the liver to be eliminated from the body. By contrast, statins such as simvastatin and Pfizer’s Lipitor, the best-selling drug in the world, decrease levels of bad cholesterol, or LDL, which blocks arteries and leads to heart attacks.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    zimon skrev:
    Kolesterolmyten lever videre her ser jeg...

Fra den svenske debatten:

http://www.kristianstadsbladet.se/debatt/article1528999/Lita-inte-pa-myndig--heternas-kostrad.html

Förra året påpekade vi i Dagens Medicin, att Livsmedelsverkets varningar mot animaliskt och mättat fett saknade vetenskapligt stöd, att risken för hjärtinfarkt är minst hos människor som frossar i feta mejeriprodukter, och att barn som undviker mättat fett är fetast.

Trots detta rekommenderar Livsmedelsverket att barn ges lättmjölk och lättmargarin i daghemmen och i skolan, och rådet följs av de flesta trots föräldrarnas protester. Verkets enda argument är en finsk koststudie finansierad av margarinindustrin och som vid en närmare granskning visar sig vara värdelös som bevis.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Ja håper ikke Co2 skal bli en av de og..

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.916
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    National pork board

;D ;D ;D

Kildekritikk er som vanlig kjekt å utøve.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.916
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    topline skrev:
    Men det er jo pussig at det skal være så ille å spise naturlig mat, som er det lavkarbo handler om i et nøtteskall.
    Poteter, ris, epler, druer, bananer. Unaturlig?
    Denne diskusjonen og "krigen" mellom lavkarbo/LCHF og myndighetene er bare tull.
    Jeg også er kritisk til langtidsvirkningene av 70-80% fett i kosten, men å kutte ned på karbohydrater og spise mer grønt og proteiner sammen med sunne fettstoffer tror jeg ikke det er så mange som er uenig i helseeffekten av?
    Oldtidsmannen var nok slank og flott, og var sikkert i ketose både titt og ofte.
    Men da som en nødvendig forsvarsmekanisme grunnet lite tilgang på mat, det var ikke akkkurat som i dag hvor vi kan sette oss i sofaen og titte på titteboksen mens vi døtter i trynet med søtt godis som smaker digg....
    At man i dag har kunnskap nok til å finne ut hvordan manipulere kroppen inn i ketose gir ikke nødvendigvis to streker under svaret på at dette er fasiten?

Var det ikke denne svensken som sa at ale dietter funker så lenge du følger dietten? ;)

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Mye uenigheter er det, men er noen egentlig uenige i at kombinasjonen av mye blodsukkerdrivende karbohydrater og en stillesittende livsstil som ikke bidrar særlig til forbruk av sukkeret er uheldig, og at dette trolig gjør en både innfeit og utfeit?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.916
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    totte skrev:
    Mye uenigheter er det, men er noen egentlig uenige i at kombinasjonen av mye blodsukkerdrivende karbohydrater og en stillesittende livsstil som ikke bidrar særlig til forbruk av sukkeret er uheldig, og at dette trolig gjør en både innfeit og utfeit?
    Kan jeg ikke tenke meg, og det er også poenget mitt.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    No bones, no blood in my kitchen.

High carb, low fat for life. Er digg å fuele cellene med hva de faktisk bruker, enn å stadig bruke kroppen som en evig gjenvinningsmaksin og all den energi det krever.

Gutta i denne tråden har rett i et par ting, sukker og andre raffinerte råvarer fungerer DÅRLIG, spesielt i kombinasjon med fett.

Det absurde ligger dog i en diett som KREVER industrialisert animalsk oppdrett og som kun kan mette noen få prosent av klodens innbyggere om stadig fler skal legge om til dietten.

Tror ikke man så særlig med kjølebiler og rema1000-kjøledisker i steinalderen, eller? Dagens LCHF er så langt fra steinalder det går an, og griper om det stadig tynnere strådet om at man slet med matreservene og et jaktbytte var det man til tider fikk tak i.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Hvor og når kommer denne fra?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    emokid skrev:

High carb, low fat for life. Er digg å fuele cellene med hva de faktisk bruker, enn å stadig bruke kroppen som en evig gjenvinningsmaksin og all den energi det krever.

Gutta i denne tråden har rett i et par ting, sukker og andre raffinerte råvarer fungerer DÅRLIG, spesielt i kombinasjon med fett.

Det absurde ligger dog i en diett som KREVER industrialisert animalsk oppdrett og som kun kan mette noen få prosent av klodens innbyggere om stadig fler skal legge om til dietten.

Tror ikke man så særlig med kjølebiler og rema1000-kjøledisker i steinalderen, eller? Dagens LCHF er så langt fra steinalder det går an, og griper om det stadig tynnere strådet om at man slet med matreservene og et jaktbytte var det man til tider fikk tak i.
    Hvis man spiser mye nøtter, bønner/erter, kålgrønnsaker og avocado så blir fett- og proteininnholdet i kosten skyhøyt, ikke sant?

N

nb

Gjest
    emokid skrev:
    Om man lever hardcore vegansk og ikke spiser noesomhelst animalsk og ikke noen tilsetningsstoffer i maten så vil man vel dø eller bli sprø som et knekkebrød av Vitamin B12-mangel? I praksis løses dette ved at B12 er tilsatt en del produkter som er poppis blant veganere (som f.eks soyamelk). Men så langt jeg har skjønt er det ikke mulig å få i seg B12 bortsett fra i animalsk føde eller via tilstetningsstoffer.

V

vredensgnag

Gjest
    totte skrev:
    Hvor og når kommer denne fra?
    Sukkerindustrien i USA kjører jevnlig kampanjer der de påstår man ikke blir fet av sukker. De bruker våpenlobbyens argument om at "guns don't kill people, people kill people". Omsatt: at det er inaktivitet som gjør fet, ikke at amerikansk mat og drikke er smokka fullt av karbohydrater.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    nb skrev:
    emokid skrev:
    Om man lever hardcore vegansk og ikke spiser noesomhelst animalsk og ikke noen tilsetningsstoffer i maten så vil man vel dø eller bli sprø som et knekkebrød av Vitamin B12-mangel? I praksis løses dette ved at B12 er tilsatt en del produkter som er poppis blant veganere (som f.eks soyamelk). Men så langt jeg har skjønt er det ikke mulig å få i seg B12 bortsett fra i animalsk føde eller via tilstetningsstoffer.
    Både ja og nei, det er en myte at det ikke finnes b12 i ikke-animalske produkter. Jeg kjenner ingen veganere med b12-mangel, men et stort knippe kjøtt-etere. Det er et stort problem uansett matvei, mye grunnet at mange mangler "intrinsic factor".

Før produserte jordsmonnet B12, men har av industrigrunner blitt for surt til å klare dette selv. Før var det derimot rikelig B12 i plantebasert mat.

God tarm- og magekultur gjør opptak enklere; jeg har med samme B12-inntak høyere verdier i blodet som veganer enn som vegetarianer.

V

vredensgnag

Gjest
    Ordner du vel med spirulina?
    B12 mangel tar mange år på å manifestere seg, men så er det også for sent.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Ordner du vel med spirulina?
    B12 mangel tar mange år på å manifestere seg, men så er det også for sent.
    Spirulina is not considered to be a reliable source of Vitamin B12. The standard B12 assay, using Lactobacillus leichmannii, shows spirulina to be a minimal source of bioavailable vitamin B12. Spirulina supplements contain predominantly pseudovitamin B12, which is biologically inactive in humans. Companies which grow and market spirulina have claimed it to be a significant source of B12 on the basis of alternate, unpublished assays, although their claims are not accepted by independent scientific organizations. The American Dietetic Association and Dietitians of Canada in their position paper on vegetarian diets state that spirulina cannot be counted on as a reliable source of active vitamin B12. The medical literature similarly advises that spirulina is unsuitable as a source of B12. (WiPe)

Uansett er det vel litt dumt å basere seg på at legemiddelindustrien skal bli en essensiell leverandør av ens kosthold.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Nja... Jeg tar heller bittelitt b12-tilskudd av naturlig forekomst en gang i uka enn å rævkjøre alle ressursene som kreves for LCHF.

Ikke noe dummere enn å basere seg på at ekstremproduksjon av animalsk føde skal være essensielt, altså.

G

Gjestemedlem

Gjest
    emokid skrev:
    Nja... Jeg tar heller bittelitt b12-tilskudd av naturlig forekomst en gang i uka enn å rævkjøre alle ressursene som kreves for LCHF.

Ikke noe dummere enn å basere seg på at ekstremproduksjon av animalsk føde skal være essensielt, altså.
    Industriell produksjon av mat er nødvendig. Ikke alle som har egen åker i bakhagen heller.

Dog et lite paradoks som jeg finner litt underlig er at all den tid en lavkarbo/høyfettkur er egnet som slankekur, at den samtidig regnes som gunstig for kroppen basert på evnen til å miste kroppsvekt om man følger den. Alle andre ting som får kroppen til hurtig å miste kroppsvekt (utover energiforbruk) er vel regnet som et mulig sykdomstegn.

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    Det er ikke snakk om "evne til å miste kroppsvekt". Det er en normalisering av kroppsvekten. Hvis du er bælfeit så vil du gå ned i vekt. Hvis du er skrapa tynn vil du gå opp.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    DIY_dude skrev:
    Det er ikke snakk om "evne til å miste kroppsvekt". Det er en normalisering av kroppsvekten. Hvis du er bælfeit så vil du gå ned i vekt. Hvis du er skrapa tynn vil du gå opp.
    Som om det var enestående for LCHF.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    totte skrev:
    emokid skrev:

Hvis man spiser mye nøtter, bønner/erter, kålgrønnsaker og avocado så blir fett- og proteininnholdet i kosten skyhøyt, ikke sant?
    Man kan kjøre LCHF på vegetarkost, ja, men det jevne næringsinnholdet i frisk frukt og grønt har omtrentlig optimalt næringsfordeling, inneholder masse væske samt fiber. Kjøtt er dødt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn