Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    Jeg tenkte å prøve dette litt av ren nysjerrighet. Gidder ingen fanatisk variant, men tenkte å kutte ut brød (spiser normalt et par-tre skiver om dagen), ikke spise pasta, ris, poteter og ikke sukkertøy (spiser jeg uansett ikke særlig av). Ellers leve som normalt. Hvor lenge går det før man merker noen effekt på vekt/velvære etc? Jeg har hatt stabil vekt i ganske mange år (rundt 85 kg fordelt på 180 cm) og trener for tiden ganske lite. Spiser variert og god mat, men karbo-messig er vel mye gjort om jeg kutter ut brødskivene, pasta, poteter og selvsagt alt som er sukret mye?

Startet så vidt i går kveld med stekt kyllingfilet (landkylling, selvsagt). Ble servert med gulrøtter, persillerot og blomkålpuré med sprøstekt bacon over.

Frokost i dag: Noen stykker ost surret i serranoskinke. Og en rest røkelaks jeg hadde i kjøleskapet. Et glass melk til drikke og et glass eplejuice (neppe kosher det siste, men det er godt, og som sagt ingen ekstremvariant her i gården).

Lunch på jobben: Stekt kyllingbryst med en tomatguffe av ukjent opphav med squash i. Vann til.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    nb skrev:
    Jeg tenkte å prøve dette litt av ren nysjerrighet. Gidder ingen fanatisk variant, men tenkte å kutte ut brød (spiser normalt et par-tre skiver om dagen), ikke spise pasta, ris, poteter og ikke sukkertøy (spiser jeg uansett ikke særlig av). Ellers leve som normalt. Hvor lenge går det før man merker noen effekt på vekt/velvære etc? Jeg har hatt stabil vekt i ganske mange år (rundt 85 kg fordelt på 180 cm) og trener for tiden ganske lite. Spiser variert og god mat, men karbo-messig er vel mye gjort om jeg kutter ut brødskivene, pasta, poteter og selvsagt alt som er sukret mye?

Startet så vidt i går kveld med stekt kyllingfilet (landkylling, selvsagt). Ble servert med gulrøtter, persillerot og blomkålpuré med sprøstekt bacon over.

Frokost i dag: Noen stykker ost surret i serranoskinke. Og en rest røkelaks jeg hadde i kjøleskapet. Et glass melk til drikke og et glass eplejuice (neppe kosher det siste, men det er godt, og som sagt ingen ekstremvariant her i gården).

Lunch på jobben: Stekt kyllingbryst med en tomatguffe av ukjent opphav med squash i. Vann til.
    Dette høres da veldig greit ut, nb.
    Hos noen starter den merkbare effekten nesten umiddelbart. Andre går det langsommere med, ingen fasiter her. Men det som skjer umiddelbart er blodsukker stabiliserer seg og hormonbalansen blir bedre. Så kan du legge til mer fett som smør, kokosfett, olivenolje, og rømme eller fløte i sauser o.l. Og du får en annen sult/metthetsfølelse enn tidligere, det pleier å kjennes bra ut.

N

nb

Gjest
    topline skrev:
    Så kan du legge til mer fett som smør, kokosfett, olivenolje, og rømme eller fløte i sauser o.l. Og du får en annen sult/metthetsfølelse enn tidligere, det pleier å kjennes bra ut.
    Er det en ting jeg behersker innen kokkefaget, så er det å bruke nok smør og fløte;)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    nb skrev:
    topline skrev:
    Så kan du legge til mer fett som smør, kokosfett, olivenolje, og rømme eller fløte i sauser o.l. Og du får en annen sult/metthetsfølelse enn tidligere, det pleier å kjennes bra ut.
    Er det en ting jeg behersker innen kokkefaget, så er det å bruke nok smør og fløte;)
    Bare sånn for ordens skyld: Smør, ikke margarin.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    oddgeir skrev:
    Bare sånn for ordens skyld: Smør, ikke margarin.
    Margarin er ikke mat.
    Margarin inngår i den lekre matvarekategorien "SPISEFETT" og er som regel et konstituert produkt som resultat av lek på kjemilaboratoriet. Når man bruker palladium eller nikkel som katalysatorer under tilføring av hydrogen i omdannelsen av fettstoffene, så skjønner man at man er et stykke unna opprinnelig utgangspunkt.

Men dette har vært pushet som et sunt alternativ til smør, må vite.

N

nb

Gjest
    Hva med grønnsaker og slikt - er alt noenlunde ok der? Eller er det noe som bør unngås eller inntas i 8svært) begrensede mengder i denne lavkarbo-verdenen?

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    nb skrev:
    Hva med grønnsaker og slikt - er alt noenlunde ok der? Eller er det noe som bør unngås eller inntas i 8svært) begrensede mengder i denne lavkarbo-verdenen?
    Stort sett alle grønnsaker som vokser over bakken er ok. Ligg unna rotgrønnsaker, frukt og mais.

N

nb

Gjest
    Tor Nado skrev:
    Ligg unna rotgrønnsaker
    No can do... trenger kålrabi, persillerot, gulrot, pastinakk etc for opprettholdelse av generell livskvalitet. Men det går ikke så veldig mye av de med den riktige mengden smør og fløte i puréer o.l.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    nb skrev:
    Tor Nado skrev:
    Ligg unna rotgrønnsaker
    No can do... trenger kålrabi, persillerot, gulrot, pastinakk etc for opprettholdelse av generell livskvalitet. Men det går ikke så veldig mye av de med den riktige mengden smør og fløte i puréer o.l.
    Trodde flere lavkarbo kosthold erstattet potet med eksempelvis kålrabi/selleri-stappe, men dette er også høyglykemiske saker?

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    kibsgard skrev:
    nb skrev:
    Tor Nado skrev:
    Ligg unna rotgrønnsaker
    Trodde flere lavkarbo kosthold erstattet potet med eksempelvis kålrabi/selleri-stappe, men dette er også høyglykemiske saker?
    Det vanlige er å bruke blomkålpuré

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Tor Nado skrev:
    kibsgard skrev:
    nb skrev:
    Tor Nado skrev:
    Ligg unna rotgrønnsaker

Stekt squash kan også fungere i stedenfor potet..

P

Parelius

Gjest
    Tor Nado skrev:
    kibsgard skrev:
    nb skrev:
    Tor Nado skrev:
    Ligg unna rotgrønnsaker
    Puréblanding av blomkål og broccoli er også godt.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Parelius skrev:
    Tor Nado skrev:
    kibsgard skrev:
    nb skrev:
    Tor Nado skrev:
    Ligg unna rotgrønnsaker
    Puréblanding av blomkål og broccoli er også godt.
    Det hørtes godt og det skal jeg prøve med en god skvett fløte :). Men har selleri, gulrot og kålrabi høy glykemisk indeks?

N

nb

Gjest
    Middag i går - asiasitsk svineribbe (ribbe med saus på mango-, annanas- og appelsinsaft, kanelstang, stjerneanis, schezuanpepper, hvitløk, ingefær, korianderfrø, chili, vårløk, purre, stangselleri, kumin) med strimlet gulrot og paprika til.

Honning er vel fy-fy, men det er lite av den i sausen.

Frokost i dag: Parmesan marinert i god olivenolje med litt pepper på. Litt god spekeskinke. Et kvart knekkebrød med mye kvitseidsmør. Skulle egentlig ha egg & bacon, men baconlageret var tomt, noe som ikke har skjedd meg på årevis.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    kibsgard skrev:
    Det hørtes godt og det skal jeg prøve med en god skvett fløte :). Men har selleri, gulrot og kålrabi høy glykemisk indeks?
    Det er bedre enn potetstappe for å si det slik. Bedre enn poteter også for den del.

Oversikt over matvarer finner du her.

http://www.lchf.se/Mat/Kolhydratlista.aspx

PS. Ned 8 kg nå. 4 kg unna målet. Hei kor det går. ;D

N

nb

Gjest
    Ellers finner jeg det fascinerende at menneskeheten klarte å sende en mann til månen for over 40 års siden, mens man fortsatt ikke har klart å bli enige om hva man skal spise og ikke spise for å gå ned i vekt. Hadde andre fagfelt hatt tilsvarende mangel på progresjon hadde det sett virkelig mørkt ut.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    nb skrev:
    Ellers finner jeg det fascinerende at menneskeheten klarte å sende en mann til månen for over 40 års siden, mens man fortsatt ikke har klart å bli enige om hva man skal spise og ikke spise for å gå ned i vekt. Hadde andre fagfelt hatt tilsvarende mangel på progresjon hadde det sett virkelig mørkt ut.
    Jeg tror kosthold er et mer komplisert fagfelt enn romforskning... ;)

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Kolesterol...

Denne her bør leses, og du har kanskje tatt din siste kolesterolsenkende medisin!

http://www.nfhm.org/artikler/kolesterol.pdf

Sammendrag av konklusjoner
    • Høyt kolesterolnivå i blodet fører ikke til aterosklerose.
    • Høyt kolesterolnivå er en risikofaktor for CHD, men ingen årsak som i seg selv krever
    endring.
    • Det er ingen entydig årsakssammenheng (kausalitet) mellom kolesterolnivået og CHD.
    • Høyt totalkolesterolnivå i blodet synes ikke å føre til koronarsykdom
    • Høyt LDL-kolesterolnivå i blodet synes ikke å føre til CHD.
    • Statiner senker kolesterolnivået med 30 – 40 % eller mer.
    • Statiner påvirker kroppens produksjon av en rekke stoffer. Samtlige effekter av dette er
    ukjent, men de har i alle fall en omfattende innvirkning på immunsystemet.
    • Statiner har mange alvorlige bivirkninger.
    • Statiner er muligens kreftfremkallende. Det vil ta mange år for dette er avklart.
    • Interaksjoner mellom statiner og andre medikamenter må vurderes. Særlig er dette aktuelt
    for eldre pasienter.
    • Sannsynligheten for ikke å dø av hjerteinfarkt i løpet av en 4 til 6 års periode for en
    pasient med koronarsykdom, bedrer seg med mellom 1,1 og 1,5 % med statinbehandling.
    Slik behandling er derfor ikke klinisk interessant for å redusere
    dødeligheten.
    • For friske personer med høyt kolesterolnivå (gjennomsnittlig 7,- mmol/l) er tallene
    enda mindre imponerende, en overlevelsesbedring på 0,4 %. Med gjennomsnittlig
    kolesterolnivå på 5,6 mmol/l øker sannsynligheten for å overleve med 0,1 %. For
    friske personer er heller ikke statinbehandling klinisk interessant for å redusere
    dødeligheten.
    • For personer over 40 år som har hatt CHD, annen tettende arteriesykdom, diabetes eller
    menn over 65 år med for høyt blodtrykk, kan risikoen for ikke-fatale events reduseres med
    statiner. Sannsynligheten for ikke å få ikke-fatalt hjerteinfarkt over en 5-års periode bedrer
    seg med 2,1 %, ikke-fatal angina med 1,4 % og ikke-fatalt hjerneslag med 1,3 %.
    • På grunn av bivirkningene, ikke minst den mulige kreftfaren, er det et åpent spørsmål om
    ikke friske personer med høyt kolesterolnivå som eneste risikofaktor og med en forventet
    livslengde på mer enn 10 til 20 år bør unnlate å ta statiner.
    • Omega-3 fettsyrer reduserer dødeligheten av CHD samt den totale dødeligheten.

"Vår tids ofisielle holdning til kolesterol kan være den største forbrytelsen mot menneskeheten... hypotesen har drept flere mennesker på 10 år enn USA har mistet i alle kriger de har deltatt i ". fritt fra Malcom Kendriks " Det store kolesterolbedrageriet".

Overlege Tor O Kjellevand skriver:” Sannheten er
    nemlig at kolesterol ikke er et skadelig stoff. Det er faktisk en av de viktigste
    stoffene vi har i kroppen. Hjernen vår er avhengig av det, cellemembranene som er
    vårt forsvar mot infeksjoner og kreftsykdommer er avhengig av det..”

http://www.arendalhelsesenter.no/artikler/Kolesterol_Harde_Fakta-2.pdf

Bra denne her også!
    http://www.matoghelse.no/enkeltsider/blogg/annonsebilag-med-fett--og-kolesterolskremsler.aspx

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    topline skrev:
    Kolesterol...

Denne her bør leses, og du har kanskje tatt din siste kolesterolsenkende medisin!

http://www.nfhm.org/artikler/kolesterol.pdf

Sammendrag av konklusjoner
    • Høyt kolesterolnivå i blodet fører ikke til aterosklerose.
    • Høyt kolesterolnivå er en risikofaktor for CHD, men ingen årsak som i seg selv krever
    endring.
    • Det er ingen entydig årsakssammenheng (kausalitet) mellom kolesterolnivået og CHD.
    • Høyt totalkolesterolnivå i blodet synes ikke å føre til koronarsykdom
    • Høyt LDL-kolesterolnivå i blodet synes ikke å føre til CHD.
    • Statiner senker kolesterolnivået med 30 – 40 % eller mer.
    • Statiner påvirker kroppens produksjon av en rekke stoffer. Samtlige effekter av dette er
    ukjent, men de har i alle fall en omfattende innvirkning på immunsystemet.
    • Statiner har mange alvorlige bivirkninger.
    • Statiner er muligens kreftfremkallende. Det vil ta mange år for dette er avklart.
    • Interaksjoner mellom statiner og andre medikamenter må vurderes. Særlig er dette aktuelt
    for eldre pasienter.
    • Sannsynligheten for ikke å dø av hjerteinfarkt i løpet av en 4 til 6 års periode for en
    pasient med koronarsykdom, bedrer seg med mellom 1,1 og 1,5 % med statinbehandling.
    Slik behandling er derfor ikke klinisk interessant for å redusere
    dødeligheten.
    • For friske personer med høyt kolesterolnivå (gjennomsnittlig 7,- mmol/l) er tallene
    enda mindre imponerende, en overlevelsesbedring på 0,4 %. Med gjennomsnittlig
    kolesterolnivå på 5,6 mmol/l øker sannsynligheten for å overleve med 0,1 %. For
    friske personer er heller ikke statinbehandling klinisk interessant for å redusere
    dødeligheten.
    • For personer over 40 år som har hatt CHD, annen tettende arteriesykdom, diabetes eller
    menn over 65 år med for høyt blodtrykk, kan risikoen for ikke-fatale events reduseres med
    statiner. Sannsynligheten for ikke å få ikke-fatalt hjerteinfarkt over en 5-års periode bedrer
    seg med 2,1 %, ikke-fatal angina med 1,4 % og ikke-fatalt hjerneslag med 1,3 %.
    • På grunn av bivirkningene, ikke minst den mulige kreftfaren, er det et åpent spørsmål om
    ikke friske personer med høyt kolesterolnivå som eneste risikofaktor og med en forventet
    livslengde på mer enn 10 til 20 år bør unnlate å ta statiner.
    • Omega-3 fettsyrer reduserer dødeligheten av CHD samt den totale dødeligheten.

"Vår tids ofisielle holdning til kolesterol kan være den største forbrytelsen mot menneskeheten... hypotesen har drept flere mennesker på 10 år enn USA har mistet i alle kriger de har deltatt i ". fritt fra Malcom Kendriks " Det store kolesterolbedrageriet".

Overlege Tor O Kjellevand skriver:” Sannheten er
    nemlig at kolesterol ikke er et skadelig stoff. Det er faktisk en av de viktigste
    stoffene vi har i kroppen. Hjernen vår er avhengig av det, cellemembranene som er
    vårt forsvar mot infeksjoner og kreftsykdommer er avhengig av det..”

http://www.arendalhelsesenter.no/artikler/Kolesterol_Harde_Fakta-2.pdf

Bra denne her også!
    http://www.matoghelse.no/enkeltsider/blogg/annonsebilag-med-fett--og-kolesterolskremsler.aspx
    Veldig interessant! Jeg var nemlig hos legen i dag, og diskuterte dette med kolesterol med han, han var rimelig sjokkert over mine 10.8 fra siste kontroll (etter bare noen uker på Atkins)

Det som skremmer, og forvirrer, er at ikke legene leser og lar seg påvirke av denne informasjonen, man må jo tro at de ønsker å gjøre det beste for sine pasienter. Eller ser de på det som en konspirasjonsteori, av noen skrullinger, som man finner på alle områder?

Hva er CHD?

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    nb skrev:

Kan anbefale dette lavkarbobrødet, jeg synes det er enklest og greit med brød til frokost og kvelds.

Jeg baker ett i uken, oppbevarer det i kjøleskapet:

4 egg piskes
    Ha i:
    ½ boks Creme Fraiche
    1,5 ts bakepulver
    4 ss linfrø
    60 gram kruskakli
    50 gram sesamfrø
    45 gram solsikkekjerner
    3 ss olje

Rør sammen, og hell oppi en brødform som er dekket av bakepapir (prøvde uten første gang, men brødet hang fast, selv i teflonform) og stek på 180 grader nederst i ovnen i ca 45-55 minutter.
    Gir 2.25 gram karbohydrater per 100 gram.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    @ Komponenten: CHD tror jeg er Coronary Heart Disease, hjerte kar sykdom. Jeg fikk også verdier opp mot 10 så det virker litt skremmende. Husk eskimoene ligger på langt over dette (iallefall på opprinnelig kosthold). Legen min er mye fleksere enn de fleste andre leger og han advarer mot for lav kolesterol, da får du kreft sier han. Ellers er det jo en tendens i den profesjonen at de vet best og åpenhet for andre impulser er vel ikke spesiellt vanlig.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Tror det er noe med at hvis en "løgn" blir gjentatt mange nok ganger så blir det en sannhet. Markedskreftene (legemiddelindustrien) har gjentatt samme historien så mange ganger nå at den har bltt en global sannhet, og det har aldri vært forsket på alternativene. Men nå begynner studiene å komme for dagen, både de elendig dårlige som de bygget denne "sannheten" på, og nyere som viser at det ikke er mettet fett eller høy kolesterol som er skummelt.

Det hele startet med dokumentasjonen på at høy LDL kan gi økt risiko for hjerte-karsykdommer. Mettet fett kan øke LDL altså må fett føre til hjerte-karsykdommer. Problemet med konklusjonen er at det viser seg å være flere grupper av LDL i kroppen. Blant annet de som kalles "large buoyant LDL" som er større og fløffy og ikke gjør noen skade, og "small dense LDL" som er mindre klebrige partikler som limer seg lett fast i blodårer osv. Sistnevnte skal det være andre faktorer som påvirker enn mettet fett.

En annen sak er jo at det er grunner for at kroppen kjører LDL ut fra leveren. Det brukes blant annet til reparasjon og cellefornying, slik at forhøyet LDL kan være grunnet kroppens behov for kolesterol, og absolutt ikke noe du ønsker å senke til et lavest mulig nivå.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Interessant! Har en "kolesterolhysterisk" fastlege som har vært etter meg nå i en to-års periode. Har målt kolesterol fast flere ganger årlig i 20 år, høyeste verdi har vært 4,4, laveste verdi (målt i fjor faktisk) var 3,7. Det han påstår er at de "skumle" komponentene er noe høye i forhold til de "gode", så han har skrevet ut medisiner nå i nærmere to år. Jeg var inne til ultralydmåling av hjerte- og karkomponenter (!) i fjor og det ble IKKE konstatert avleiringer av noe slag, og alle størrelser er helt ok. Følgelig tok jeg en sjefsavgjørelse og har gitt blanke faen i hele kolesterolmedisinen, alle pilleboksene står her uåpnet fremdeles!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    "There are two main categories of cholesterol. Dietary cholesterol is present in the food we eat. It is a component in food, much like sugar, fat protein, vitamins and minerals. This cholesterol is found only in animal-based food an is the one we find on food labels. How much dietary cholesterol you consume is not something your doctor can know when he or she checks your cholesterol levels. The doctor can't measure dietary cholesterol any more than he or she can measure how many hot dogs and chicken breasts you've been eating. Instead, the doctor measures the amount of cholesterol present in your blood. This second type of cholesterol, blood cholesterol, is made in the liver. Blood cholesterol and dietary cholesterol, although chemically identical, do not represent the same thing. A similar situation occurs with fat. Dietary fat is the stuff you eat: the grease on your French fries, for example. Body fat, on the other hand, is the stuff made by your body and is very different from the fat that you spread on your toast in the morning (butter or margarine). Dietary fats and cholesterol don't neccessarily turn into body fat and blood cholesterol. The way the body makes body fat and blood cholesterol is very complex, involving hundreds of different chemical reactions and dozens of nutrients. Because of this complexity, the health effects of eating dietary fat and dietary cholesterol may be very different from the health effects of having high blood cholesterol (what your doctor measures) or having too much body fat.
    As blood cholesterol levels in rural China rose in certain counties, the incidence of "Western" diseases also increased. What made this so suprising was that Chinese levels were far lower than we had expected. The average level of blood cholesterol was only 127 mg\dL, which is alost 100 points less than the American average (215 mg\dL)! Some counties had average levels as low as 94 mg\dL. For two groups of about twenty-five women on the inner part of China, average blood cholesterol was at the amazingly low level of 80 mg\dL.
    If you know your cholesterol levels, you'll appreciate how low these values really are. In the U.S., our range is around 170-290 mg\dL. Our low values are near the high values for rural China. Indeed, in U.S., there is a myth that there might be might be health problems if the cholesterol levels were below 150 mg\dL. If we followed that line of thinkingm about 85% of the rural Chinese would appear to be in trouble. But the truth is quite different, lower blood cholesterol levels are linked to lower rates of heart disease, cancer and other Western diseases, even at levels far below those to be considered "safe" in the West.
    At the outset of the China Study, no one could or would have predicted that there would be a relationship between cholesterol and any of the disease rates.What a suprise we got! As blood cholesterol levels decrease from 170 mg\dL to 90mg\dL, cancers of the liver (2), rectum (1), colon (2), male lung (1), female lung, breast, childhood leukemia, adult leukemia (1), childhood brain, adult brain (1), stomach and esophagus (throat) decreased. As you can see, this is a sizable list. Most Americans know that if you have high cholesterol, you should worry about your heart, but they don't know that you might want to worry about cancer as well." - T. Colin Campbell PhD

Statistical significance:
    (1) means 95+% certainty
    (2) means 99+% certainty
    (3) means 99.9+% certainty
    No number means that the association is something less than 95% certainty.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    emokid skrev:
    At the outset of the China Study, no one could or would have predicted that there would be a relationship between cholesterol and any of the disease rates.What a suprise we got! As blood cholesterol levels decrease from 170 mg\dL to 90mg\dL, cancers of the liver (2), rectum (1), colon (2), male lung (1), female lung, breast, childhood leukemia, adult leukemia (1), childhood brain, adult brain (1), stomach and esophagus (throat) decreased. As you can see, this is a sizable list. Most Americans know that if you have high cholesterol, you should worry about your heart, but they don't know that you might want to worry about cancer as well." - T. Colin Campbell PhD

Statistical significance:
    (1) means 95+% certainty
    (2) means 99+% certainty
    (3) means 99.9+% certainty
    No number means that the association is something less than 95% certainty.
    Noen synspunkter på the china study her:
    http://www.cholesterol-and-health.com/China-Study.html
    Normalt forbindes for lavt kolesterol med økt kreftfare, noe som kan være logisk med tanke på hvor viktig kolesterol er i kroppen og cellefunksjon.

Figure 1
    Associations of Selected Variables with Mortality for All Cancers in the China Study
    Total Protein +12%
    Animal Protein +3%
    Fish Protein +7%
    Plant Protein +12%
    Total Lipids -6%

Carbohydrates +23%
    Total Calories +16%
    Fat % Calories -17%
    Fiber +21%
    Fat (questionnaire) -29%*
    * statistically significant ** highly significant *** very highly significant
    ==============================
    (Data taken from the original monograph of the China Study.)

But the actual data from the original publication paints a different picture. Figure 1 shows selected correlations between macronutrients and cancer mortality. Most of them are not statistically significant, which means that the probability the correlation is due to chance is greater than five percent.

It is interesting to see, however, the general picture that emerges. Sugar, soluble carbohydrates, and fiber all have correlations with cancer mortality about seven times the magnitude of that with animal protein, and total fat and fat as a percentage of calories were both negatively correlated with cancer mortality.

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    pengesluk skrev:
    Interessant! Har en "kolesterolhysterisk" fastlege som har vært etter meg nå i en to-års periode. Har målt kolesterol fast flere ganger årlig i 20 år, høyeste verdi har vært 4,4, laveste verdi (målt i fjor faktisk) var 3,7. Det han påstår er at de "skumle" komponentene er noe høye i forhold til de "gode", så han har skrevet ut medisiner nå i nærmere to år. Jeg var inne til ultralydmåling av hjerte- og karkomponenter (!) i fjor og det ble IKKE konstatert avleiringer av noe slag, og alle størrelser er helt ok. Følgelig tok jeg en sjefsavgjørelse og har gitt blanke faen i hele kolesterolmedisinen, alle pilleboksene står her uåpnet fremdeles!
    Har selv nå "hoppet av" daglig Lipitor (40mg), men dog i samråd med min nye fastlege - som bl.a. insisterer på litt hyppigere kontroll (blodprøver) for å se hvilken vei dette går. Rett før jeg ble hjerteoperert (bypass) i mars, lå totalkolesterolen på 5,3 (HDL 0,9), ved siste måling lå den på 3,8 (HDL 0,8). Trolig gikk legen min med på å "ta meg av" Lipitor pga de bivirkningen jeg erfarte og kunne fortelle om (og gitt lave verdier): Det går på vedvarende muskelkramper og muskelsemerter i ben og armer. Trodde først det var gangsperr eller "influensasmerter" (uten at jeg følte meg influensa-syk på andre måter), men det var trolig ingen av delene, men en uønsket følge av Lipitoren. Legen foreslo forøvrig at jeg kanskje kunne prøve et annet merke enn Lipitor (f.eks. Simvastin) istedet for slutte helt, en vanlig løsning når man erfarer bivirkninger med ett produkt antar jeg, men legen gikk nå med på at jeg prøver å kutte ut i først omgang - gitt mine lave verdier nå.

Et av de dokumentene topline postet lenke til nylig, http://www.arendalhelsesenter.no/artikler/Kolesterol_Harde_Fakta-2.pdf omtaler nevnte bivrikninger på side 8-9, under overskriften "Myopatier, muskelsmerter og muskelsvakhet". Fra før hadde jeg lest om dette i flg. artikkel "Smertefulle bivirkninger i musklene" http://www.apollon.uio.no/vis/art/2006_4/Artikler/farmasi

Når det gjelder de verdiene man her på berget måler med en blodprøve, og den heuristiske beslutningsmodell den gir opphav til hos legene, så leser jeg
    på nettet at det finnes andre og mer spesifike tester....siterer fra: http://www.spacedoc.net/stephen_sinatra_2
    The standard lipid tests that most doctors order for you belong to the age of the dinosaurs. They tell you the level of your total cholesterol, LDL and HDL. Since 2007 I have been writing about a new generation of tests - one is called the Vertical Auto Profile (VAP) test, the other the Lipoprotein Particle Profile (LPP) test. (For more information on these tests go to: thevaptest.com and spectracell.com).

These tests, which are covered by Medicare ( in the U.S.) and most health insurance plans, break cholesterol down into fractions, appearances, and patterns, giving a much more accurate picture of what may or may not be a problem. They have introduced the medical community to subgroups of lipoprotein particles and how their different sizes and patterns can play a role in the inflammatory degeneration of arteries. Recently I taught a continuing education course on anti-aging cardiology to 150 conventional doctors, including cardiologists. Most of them didn't know these new tests existed and were extremely excited to hear about them.

For sure these analyses help make better sense out of the cholesterol confusion. They break down the major cholesterol components and take you light years beyond generalizations like LDL cholesterol is the "bad cholesterol" and HDL cholesterol is the "good cholesterol." The reality is much more complex. It is not just about how high the LDL is, but what kind it is and how much of it you have. Ditto with HDL.
    [...]
    Les resten på linken over.

Noen som vet om disse er mulig å få hos en primærlege her til lands? Fikk ikke spurt legen min, fant info om dette just nå. Ellers, hva kan det være lurt å ta av kosttilskudd eller legge til som fast tilskudd i matveien (f.eks havregryn hver morgen) for å holde den tradisjonelle kolestrol-måleverdien nede?

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    emokid skrev:
    "[...] As blood cholesterol levels in rural China rose in certain counties, the incidence of "Western" diseases also increased. What made this so suprising was that Chinese levels were far lower than we had expected. The average level of blood cholesterol was only 127 mg\dL, which is alost 100 points less than the American average (215 mg\dL)!
    Bare en FYI:
    "To convert mmol/l of HDL or LDL cholesterol to mg/dl, multiply by 39.
    To convert mg/dl of HDL or LDL cholesterol to mmol/l, divide by 39."

iflg: What are mg/dl and mmol/l? How to convert? Glucose? Cholesterol?
    http://www.faqs.org/faqs/diabetes/faq/part1/section-9.html

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    zimon skrev:

Noen som vet om disse er mulig å få hos en primærlege her til lands? Fikk ikke spurt legen min, fant info om dette just nå. Ellers, hva kan det være lurt å ta av kosttilskudd eller legge til som fast tilskudd i matveien (f.eks havregryn hver morgen) for å holde den tradisjonelle kolestrol-måleverdien nede?
    Slik jeg tolker det jeg har hørt fra diverse leger som er oppdatert på dette, så er kolesterol verdiene noe man ikke trenger å bekymre seg så mye for uansett. Altså ikke noe mål i seg selv å holde den nede. Det er andre risikofaktorer som er viktigere å håndtere, som overvekt, diabetes, røyking, stress og høyt blodtrykk.

Med et LCHF kosthold vil du få en naturlig justering av blodverdiene til et mer gunstig nivå, kanskje høyt total kolesterol, men ikke høyt av de farlige LDL partiklene. Så fokus på kosthold, sunn livstil og ikke for mye stress i hverdagen og man er langt på vei til et lykkelig langt liv. Av tilskudd så er omega 3 det vi som regel får for lite av i kosten, selv om man spiser en del fisk. Et riktig inntak ligger som vanlig over det myndighetene anbefaler. D vit er også viktig med tilskudd av + C vit ved behov. Om du ellers spiser allsidig så bør det meste være på plass.

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    topline skrev:
    zimon skrev:

Slik jeg tolker det jeg har hørt fra diverse leger som er oppdatert på dette, så er kolesterol verdiene noe man ikke trenger å bekymre seg så mye for uansett. Altså ikke noe mål i seg selv å holde den nede. Det er andre risikofaktorer som er viktigere å håndtere, som overvekt, diabetes, røyking, stress og høyt blodtrykk.
    Takk, jo det det samme jeg har hørt...men siden legen min nå ikke helt vil gi slipp på det tradisjonelle målet, så hadde det vært greit å vite om noen "snarveier" til lave verdier - om de finnes. Havre nevnte jeg selv, som havregrøt til frokost f.eks, selv om det altså "bryter" med en streng LCHF diett. Har f.eks. lest at daglig inntak av havre bidrar til både å stabilisere blodtrykket og har gunstig effekt på kolesterol.....se f.eks. http://www.dagbladet.no/dinside/2005/03/26/427176.html og http://www.digoo.info/gro/2010/09/Har-havremel-virkelig-Lavere-Kolesterol.html

Siterer her fra: http://www.svenskhavre.org/inc/bb_hjartat.htm : "Betaglukan är en typ av löslig kostfiber som finns naturligt i alla de svenska sädesslagen. Den högsta koncentrationen av betaglukan återfinns i havre. Den lösliga betaglukanen sänker kolesterolvärdet i blodet och minskar blodsockersvaret efter en måltid. En portion havrekligröt om dagen ger den mängd betaglukan som behövs för att sänka kolesterolvärdet."

Med et LCHF kosthold vil du få en naturlig justering av blodverdiene til et mer gunstig nivå, kanskje høyt total kolesterol, men ikke høyt av de farlige LDL partiklene. Så fokus på kosthold, sunn livstil og ikke for mye stress i hverdagen og man er langt på vei til et lykkelig langt liv. Av tilskudd så er omega 3 det vi som regel får for lite av i kosten, selv om man spiser en del fisk. Et riktig inntak ligger som vanlig over det myndighetene anbefaler. D vit er også viktig med tilskudd av + C vit ved behov. Om du ellers spiser allsidig så bør det meste være på plass.
    Takker for utfyllende råd. Med en hjerteoperasjon bak meg er jeg jo blitt skremt til å bli opptatt av best mulig helse, minst mulig uhelse/sykdom, rett kosthold og en sunn livsstil. Sånt har med ett blitt livsviktig, noe mer enn bare "prat".

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    zimon skrev:
    Takker for utfyllende råd. Med en hjerteoperasjon bak meg er jeg jo blitt skremt til å bli opptatt av best mulig helse, minst mulig uhelse/sykdom, rett kosthold og en sunn livsstil. Sånt har med ett blitt livsviktig, noe mer enn bare "prat".
    100g havregryn gir deg 63g karbo som er greit innenfor lavkarbo grensen.
    Om man ikke er ekstremt sensitiv for karbohydrater så går det gjerne greit å ha grøten på menyen i en passe mengde. :)

Uansett så blir det en avveining med helsegevinsten ved havregrøt som kan være bra for mye inkl. fordøyelsen.

Kanskje bedre å kutte ut frukt f.eks.

Vedlegg

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    topline skrev:
    Om man ikke er ekstremt sensitiv for karbohydrater så går det gjerne greit å ha grøten på menyen i en passe mengde. :)

Uansett så blir det en avveining med helsegevinsten ved havregrøt som kan være bra for mye inkl. fordøyelsen.

Then Oatmeal Porridge it is, thank you again kind Sir :)

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.956
    Torget vurderinger
    1
    zimon skrev:
    Med en slik bakgrunnshistorie synes det ikke spesielt fornuftig å følge "anbefalingene" på et anonymt nettforum. For de som har lest annen litteratur enn illustrerte glossy alternativbrosjyrer, fremstår det meste i denne tråden som det reneste vannvidd.

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    MML skrev:
    zimon skrev:
    Med en slik bakgrunnshistorie synes det ikke spesielt fornuftig å følge "anbefalingene" på et anonymt nettforum.
    Før jeg tar viktige beslutninger - som om jeg skal spise havregryn til frokost eller ikke, så konsulterer jeg ikke bare et anonymt nettforum, men alltid også mine Tarotkort.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    topline skrev:
    zimon skrev:

Jeg har til tider spist opptil 10 bananer på en dag, et par kilo vannmelon og dertil andre bær og frukt-retter. Ække rart jeg er feit og slapp!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    MML skrev:
    zimon skrev:
    Med en slik bakgrunnshistorie synes det ikke spesielt fornuftig å følge "anbefalingene" på et anonymt nettforum. For de som har lest annen litteratur enn illustrerte glossy alternativbrosjyrer, fremstår det meste i denne tråden som det reneste vannvidd.
    noen eksempler på denne litteraturen?

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Det er lett å harselere, raljere og fremstå som en treningsreligiøs, sannhetsvitende, overraskende usmakelig muggen Kari Jakeson i paneldebatt.
    Uavhengig av denne tråden veier jeg nå 14 kilo mindre (12 siden august d.å) enn på samme tid i fjor. Mat og alk-konsum er ca. det samme som det alltid har vært, rent bortsett fra at brød er kuttet helt ut, pottiter, pasta og ris nesten det samme.

Kosthold er individuelt og hver og en kan fint finne frem til hva som passer en selv best. For min del er jeg ikke i tvil om hvilke justeringer i kostholdet som har funket og gitt langt mer energi i hverdagen enn på lenge.

Dagens måltider har f.eks bestått av fet omelett med ost, toppet med creme fraiche, røykalaks og friske urter. Middag var hjemmelaget får-i-kål på tredje dagen minus potet. Par øl og en liten skarp en etter jobb i natt, og sånn går no dagan og nettern.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn