LCHF på 3 minutter http://kostreform.blogs.capasitlabs.net/files/2010/01/lavkarbo3minutter.pdfVilhelmW skrev:Hva kan og bør man ete?
|
LCHF på 3 minutter http://kostreform.blogs.capasitlabs.net/files/2010/01/lavkarbo3minutter.pdfVilhelmW skrev:Hva kan og bør man ete?
Ord.Honkey-Chateau skrev:Betviler ikke at LCHF-diett har en del svært gode effekter. Men dersom du lever et normalt liv og ikke er overvektig, forekommer det meg nærmest naturstridig å leve på den måten. Menneskets tarm- og fordøyelsessystem ligner ikke på noen måte på rovdyrenes, ei heller tenner og svelg, så ideen om et rent animalsk matinntak, kjennes nesten instinktivt feil. Aper og gorillaer lever nesten utelukkende på plantefor, og dette er neppe feil, for å si det sånn. Så det å hysterisk unngå bær, frukt og ukokte gulrøtter, burde få det til å ringe litt bjeller hos noen og en hver. Derimot ligger det vel opp i dagen at raffinert sukker og mel er særdeles dårlig grunnlag for et sunt liv.
Honkey
Jeg er diabetiker som har kuttet ut insulin grunnet kostholdsendringer. Jeg måler blodsukkeret hyppig og registrerer at det øker voldsomt med inntak av frukt. På nivå med hveteboller eller blandet gotteri. Bær derimot i moderate mengder er ikke noe problem for meg.emokid skrev:Ord.Honkey-Chateau skrev:Betviler ikke at LCHF-diett har en del svært gode effekter. Men dersom du lever et normalt liv og ikke er overvektig, forekommer det meg nærmest naturstridig å leve på den måten. Menneskets tarm- og fordøyelsessystem ligner ikke på noen måte på rovdyrenes, ei heller tenner og svelg, så ideen om et rent animalsk matinntak, kjennes nesten instinktivt feil. Aper og gorillaer lever nesten utelukkende på plantefor, og dette er neppe feil, for å si det sånn. Så det å hysterisk unngå bær, frukt og ukokte gulrøtter, burde få det til å ringe litt bjeller hos noen og en hver. Derimot ligger det vel opp i dagen at raffinert sukker og mel er særdeles dårlig grunnlag for et sunt liv.
Honkey
Jeg synes LHCF er hårreisene som varig diett, men fungerer sikkert fint som en quick fix for folk som allerede har et vekt\kostholdsproblem. LHCF har noen gode poeng; lite raffinert mat, renere mat, etc. Men å blindt fokusere på en "ond" nutrient som i utgangspunktet er hva cellene våre trenger som fuel, blir ensporet.
Jeg er like mye mot sukker, fint mel, pasta, pasteurisert fruktjuice, potet etc som folka i denne tråden.
Å sammenligne fersk frukt med sukker, ref. tidligere i denne tråden, er helt på jordet.
Sidene til Barry Groves er verdt å sjekke nærmere. Der ligger det endel gobiter.zimon skrev:På Barry Groves web finner vi bl.a.:
"Comparison Between the Digestive Tracts of a Carnivore, a Herbivore and Man"
http://www.second-opinions.co.uk/carn_herb_comparison.html
se også hans "The Naive Vegatarian" http://www.second-opinions.co.uk/vegetarian.html
I virkelig gamle dager daua vel folk stort sett av noe annet før de rakk å få livsstilssykdommer... og kosthold gikk sannsynligvis ut på å få i seg nok mat og holde seg i live.Sting skrev:Gjelder vel ikke å leve lengst mulig men helst uten altslags livstilssykdommer![]()
Jeg er enig i at mange kan ha mer godt av å gå på rawfood enn den søppelmaten de spiser i dag.emokid skrev:Interessant.
Men det er vel også dette?
Kanskje det egentlige, store problemet er at stadig flere spiser søppelmat? Og mye av den.topline skrev:Jeg er enig i at mange kan ha mer godt av å gå på rawfood enn den søppelmaten de spiser i dag.
Samtidig er det andre utfordringer med et slikt kosthold som gjør det vanskelig å anbefale på generelt grunnlag..
topline skrev:Men du ser ikke de samme utfordringene med dine anbefalinger?emokid skrev:Samtidig er det andre utfordringer med et slikt kosthold som gjør det vanskelig å anbefale på generelt grunnlag..
Anonym skrev:Det er små utfordringer ved å spise som "normalt", men kutte de største karbokildene. Du får dekket næringsbehovet greit, stabilisert blodsukkeret, kan spise alt som er godt - nesten hvertfall. Hvilke utfordringer ser du med det?topline skrev:Men du ser ikke de samme utfordringene med dine anbefalinger?emokid skrev:Samtidig er det andre utfordringer med et slikt kosthold som gjør det vanskelig å anbefale på generelt grunnlag..
Selvsagt. Poenget var at selv om det er andre farer i dag, enn før, så er nok ikke steinaldermeny svaret på riktig kosthold i dag.Sting skrev:Gjelder vel ikke å leve lengst mulig men helst uten altslags livstilssykdommer![]()
Det ser jeg ikke problemer med.topline skrev:Det er små utfordringer ved å spise som "normalt", men kutte de største karbokildene. Du får dekket næringsbehovet greit, stabilisert blodsukkeret, kan spise alt som er godt - nesten hvertfall. Hvilke utfordringer ser du med det?
<Debatten om lavkarbokostholdAnonym skrev:Det ser jeg ikke problemer med.topline skrev:Det er små utfordringer ved å spise som "normalt", men kutte de største karbokildene. Du får dekket næringsbehovet greit, stabilisert blodsukkeret, kan spise alt som er godt - nesten hvertfall. Hvilke utfordringer ser du med det?
Men jeg ser store problemer med å se bort fra myndighetenes helseråd samt ikke ta høyt kolestorol alvorlig.
Ja, det er jo ikke uproblematisk..Anonym skrev:Det ser jeg ikke problemer med.topline skrev:Det er små utfordringer ved å spise som "normalt", men kutte de største karbokildene. Du får dekket næringsbehovet greit, stabilisert blodsukkeret, kan spise alt som er godt - nesten hvertfall. Hvilke utfordringer ser du med det?
Men jeg ser store problemer med å se bort fra myndighetenes helseråd samt ikke ta høyt kolestorol alvorlig.
Går ut fra at denne artikkelen:topline skrev:Ja, det er jo ikke uproblematisk..Anonym skrev:Det ser jeg ikke problemer med.topline skrev:Det er små utfordringer ved å spise som "normalt", men kutte de største karbokildene. Du får dekket næringsbehovet greit, stabilisert blodsukkeret, kan spise alt som er godt - nesten hvertfall. Hvilke utfordringer ser du med det?
Vendepunktet for meg har kommet i to runder. Første runde skjedde da jeg begynte å jobbe på en klinikk for ledd og muskelplager som brukte kosthold (LCHF) aktivt i behandlingen. De så nemlig at noen pasienter ikke responderte på noen type behandling. Så fikk de dem til å legge om kostholdet 1-2 mnd, og etter det endret hele strukturen seg, de startet å respondere på behandligen og ble kvitt plagene sine. Det fortalte meg at kosthold handler om mer enn vekt, det kan også handle om å kunne spise seg frisk. Merk at dette ikke bare gjelder overvektige personer.
Men det avgjørende for meg ble seminaret der lavkarbolegene Andreas Eenfeldt, Annika Dahlquist og Fedon Lindberg var tilstede. Det er jo de tre som i størst grad har frontet myndighetene i skandinavia sine kostråd, og vært pådriver for lavkarbo bølgen som går nå.
Spesielt interessant er erfaringen fra Sverige der de har holdt på i snart 10 år, og opparbeidet seg en bred erfaring med LCHF og hva det gjør og ikke gjør med mennesker. Og ikke minst har de gått gjennom det meste av hva som finnes av forskning på området. Da var resten av min tvil borte på hva som er mest riktig ernæring for folk flest, det er desverre ikke myndighetenes anbefalinger. Noe det kommer til å ta lang tid for dem å innrømme. I mellom tiden tar folk skjeen (eller kniv og gaffel) i egne hender og tenker selv.
Kolesterol har vel vært diskutert nok tidligere her...
Nr 3 er i løssalg fra 13.desember frem til 24.januar 2011 (iflg Narvesen.no). Man kan også abonnere (8.utgaver per år - iflg hjemmesiden).[...] Helsemagasinet VOF (vitenskap & fornuft) [...] ledes av en redaksjon med erfaring fra forlagsvirksomhet, forskning og forfattervirksomhet gjennom mange år. VOF er en selvstyrt enhet og består av ansvarlig redaktør Dag Viljen Poleszynski, redaktørene Anne Lene Johnsen og Iver Mysterud og fagjournalistene Johnny Laupsa-Borge og Kenn Hallstensen. Faste spaltister i VOF er legene Stig Bruset og Sofie Hexeberg, samt Melvyn Werbach.
Takker for tips. Har just bestilt den du tipset om for litt siden her, Matrevolutionen : ät dig frisk med riktig mat, av Andreas Eenfeldt, og som akkurat er sluppet. Bestilte den fra http://www.capris.no/product.aspx?isbn=917424129Xtopline skrev:LCHF bøker dominerer på bokliste i Sverige:
http://www.bokus.com/generated/toplists/bokustoppen_large.shtml
Som Fedon Lindberg kommenterte en gang på lignende spørsmål; "so what"?KW skrev:Resultatet viste at kolesterolnivået i blodet falt med 12 % når forsøkspersonene byttet fra vanlig smør til Vita hjertego margarin[/color]. Denne margarinen kommer både i liten og stor pakning; 370g og 570g.
Mvh.KW
Ja, det er jo så det holder, når man ikke aner hva man skal svare.topline skrev:Som Fedon Lindberg kommenterte en gang på lignende spørsmål; "so what"?KW skrev:Resultatet viste at kolesterolnivået i blodet falt med 12 % når forsøkspersonene byttet fra vanlig smør til Vita hjertego margarin[/color]. Denne margarinen kommer både i liten og stor pakning; 370g og 570g.
Mvh.KW
http://www.fedon.no/Fakta+om+kolesterol+og+blodfettstoffer.9UFRvYXn.ips
Er det noe galt med rapsolje også nå plutselig?DIY_dude skrev:Rapsolje er giftig. Easy peasy.![]()
Honkey-Chateau skrev:Ja, det er jo så det holder, når man ikke aner hva man skal svare.topline skrev:Som Fedon Lindberg kommenterte en gang på lignende spørsmål; "so what"?KW skrev:Resultatet viste at kolesterolnivået i blodet falt med 12 % når forsøkspersonene byttet fra vanlig smør til Vita hjertego margarin[/color]. Denne margarinen kommer både i liten og stor pakning; 370g og 570g.
Mvh.KW
http://www.fedon.no/Fakta+om+kolesterol+og+blodfettstoffer.9UFRvYXn.ips
Uansett hva mange her holder for den eneste sannhet, kan jeg ikke fri meg fra at så en ensidig og relativt sett lite underbygget teori i beste fall har en del huller. Uansett om vårt fordøyelsessystem ligner mer på hundenes enn på sjimpansenes (særlig!), så er vi ikke på noen måte rene, kjøttetende rovdyr. Vi minner nok betyelig mer om opportunistiske altetere, og bør handle deretter.
Hva er i grunn galt med varierende blodsukker? Det er jo en naturlig prosess i kroppen! Jeg har stor forståelse for så vel teoeriene bak, som behovet for LCHF-dietter, men synes presentasjonen som den eneste sannhet blir temmelig spesiell. Vi har behov for en masse foskjellig til en vellykket drift av kropp og hjerne; antioksydanter, karbohydrater, proteiner (eller rettere aminosyrer), sporstoffer, grunnstoffer og en masse greier. Saken er at som naturfolk måtte vi klare oss i lengre perioder UTEN masse av dette, og kroppen viser at den har mulighet til å takle også disse perioder ved hjelp av til dels geniale back-up systemer. Men å bevisst kjøre kroppen på et back-up system i lange perioder, finner jeg nokså spesielt. Ikke noe galt i det, om det er det du vil, bevares, men å fremstille det som selve kjernen til livskvalitet er å trekke det hele for langt.
Honkey
Jada, det inneholder mye omegafett, men er samtidig giftig. :Gjestemedlem skrev:Er det noe galt med rapsolje også nå plutselig?DIY_dude skrev:Rapsolje er giftig. Easy peasy.![]()
På papiret ser det jo ut som en av de gunstigste planteoljene med et godt forhold mellom omega 6 og 3.
Å kalle det hårreisende er vel å overdramatisere det litt. LHCF virker ikke som noen spesielt ensidig diett ut ifra det jeg har lest, men folk blir gjerne veldig skremt når de hører at de må kutte ut alle sukker- og stivelsesholdige matvarer, inkludert frukt, enkelte grønnsaker og nøtter + bær. Jeg tror jeg kan telle på én hånd hvor mange enheter frukt jeg har spist de siste fem årene. Først og fremst fordi jeg ikke liker frukt. Det funker helt fint. Det er ikke ekstremt på noen som helst måte. Jeg er i bedre form enn noen gang.emokid skrev:Jeg synes LHCF er hårreisene som varig diett, men fungerer sikkert fint som en quick fix for folk som allerede har et vekt\kostholdsproblem. LHCF har noen gode poeng; lite raffinert mat, renere mat, etc. Men å blindt fokusere på en "ond" nutrient som i utgangspunktet er hva cellene våre trenger som fuel, blir ensporet.
Det er din påstand. På lik linje med bjørnens handlingsmønster før vinterhiet, så vet vår kropp at det er den enkleste og raskeste måten den kan så vel skaffe som lagre energi. Visst kan vi klare oss uten, men kroppen har et svært så oppegående apparat for å ta det i mot. Og dessuten er frukt og bær proppet med antioksydanter, vitaminer og sporstoffer som kroppen vår elsker!DIY_dude skrev:Og, nei, kroppen trenger virkelig ikke karbohydrater via kosten.
Og med dette er nok en endelig sannhet etablert?DIY_dude skrev:Jada, det inneholder mye omegafett, men er samtidig giftig. :Gjestemedlem skrev:Er det noe galt med rapsolje også nå plutselig?DIY_dude skrev:Rapsolje er giftig. Easy peasy.![]()
På papiret ser det jo ut som en av de gunstigste planteoljene med et godt forhold mellom omega 6 og 3.http://www.westonaprice.org/know-your-fats/559-the-great-con-ola.html
Så farlig som alt mulig er i følge en eller annen er det et under at ikke menneskeheten har dødd ut for lenge siden.Honkey-Chateau skrev:Det blir til sist håpløst å putte i seg noe som helst, for søker du lenge nok på nettet vil du garantert finne noen håndfuller med dokumentasjon på at vi kommer til å daue alle sammen.
DIY_dude skrev:Og, nei, kroppen trenger virkelig ikke karbohydrater via kosten.
Enig. Den flod av "raffinert" bullshitkarbohydrat som flommer over oss fra hver en krok, er snart en svøpe for menneskeheten. Sukkerkartellene sloss med milliarder i bakhånda for å svinebinde forbrukerne til et fortsatt misbruk. Men fra det til å bli storkonusment av fleskefett og seterrømme, er et drøyt steg.osan skrev:En ting er om vi trenger karbohydrater eller ei. En annen ting er om vi i dag overdriver mengden som vi inntar. Siden vi i moderne tid er blitt anbefalt å spise mindre fett, og det selges en mengde light produkter som ikke fantes før, så er det naturlig at dette blir erstattet med karbohydrater. Kan dette sees i sammenheng med diabetes- og fedmeepidemien i nyere tid?
Tror derfor det er sunt at det kommer en reaksjon på dagens kostholdsanbefalninger som jo har virket i en utrolig kort periode i menneskenes historie, og med hvilket resultat?