Fettbløff eller ei, jeg har i alle fall prøvd en av veiene til målet og her er resultatet.
Skal inn om noen uker og får da målinger av blodet, blir spennende å se tallenes tale da.
The RoDa way ;D
Her er hvordan jeg klarte målet mitt, 11 kilo ned på 11 uker.
Først og fremt går dette på innstilling, vil du så kan du! Men du må ville det nok
Det jeg ville var å finne tilbake til den kroppen jeg følte meg vel i, ikke nødvendigvis kun relatert til kilo. Men noe skal man jo måle, ikke sant?
Jeg ville finne en løsning som gikk på reduksjon i stedet for eliminasjon.
Min fastlege hadde kommet med tips som jeg ikke ønsket å handle i strid med.
Dette er derfor mer en omlegging av kosthold enn en diett for å gå ned i vekt.
Jeg vet heller ikke om jeg har fulgt noe som kan relateres til en bestemt person/forfatter/lege, det har i så fall ikke vært tilsiktet.
Min innstilling har hele tiden vært at dette ikke kommer av seg selv, men er noe jeg må jobbe for. Det er snakk om endringer og de kan bare jeg selv gjøre.
Hovedtrekk:
Kutt snop, kutt brus, kutt det du klarer av sukkerholdig.
Ikke spis deg stappmett, hold deg til planen.
Vær standhaftig!
Erstatt brød med knekkebrød, velg sunt pålegg uten sukker og uten mye fett.
Mindre pasta, poteter og ris til middag. Mer grønnsaker og kjøtt/fisk i stedet.
Spis litt mindre enn hva øynene har lyst på, det kommer nye muligheter.
EN, og kun EN, kosedag i uken!
Trening minst 3 dager i uken, gjerne mer!
Generelt om kostholdet:
Frokost:
1-2 knekkebrød Wasa Husmann eller Sport
1 glass skummet melk
Mellommåltid 1:
1 gulrot (eller et knekkebrød)
1 glass vann
Lunch:
2 brødskiver
1 glass eplemost fra Askim frukt og bærpresseri
Mellommåltid 2:
1 knekkebrød (eller et eple eller en gulrot)
1 glass vann
Middag:
Hva som enn måtte serveres, men med et par triks
- Lite poteter/ris/pasta, mer kjøtt eller fisk istedet
- Kun en servering, planlegge i forkant og ikke spise mer selv om det er jævli godt
- Mye grønnsaker
Drikke: Vann eller saft
Kvelds:
Avhengig av trening eller ikke
Ikke trening:
1 knekkebrød
1 glass skummet melk
Trening:
Banan
2 knekkebrød
1 glass skummet melk
Pålegg:
Tomater
Agurk
Rødbeter
Kokt egg
Kaviar
Svolværpostei 8)
Leverpostei
Kokt skinke
Kyllingfilet
Kalkunfilet
Hamburgerrygg
Trening:
Styrke 2-3 ggr pr uke
Sykling 2-3 ggr pr uke
Utenom:
Noen ganger byttes måltider ut med annet eller noe ekstra sniker seg inn mellom måltidene.
Dette kan være:
Nøtter, usaltede sådanne, Cashew, Pistasj og Valnøtter
Vannmelon
Vann drikker jeg jevnt hele dagen når jeg måtte føle for deg
Kosedag:
Her skeier jeg ut som om det ikke er en dag i morgen. (I alle fall nesten, klarer jo ikke å slippe heelt løs..)
Kaffe og kake på jobben
Taco 8)
Potetgull
Kokesjokolade
Nøtter
Brus
Is
Oppdagelser:
Hmmm, er jo ikke konstant skrubbsulten jo
Dæven så sulten jeg ble av å hoppe over mellommåltid, må passe på og ikke overspise til middag.
Hvis du er bittelitt sulten så gjør en gulrot eller et knekkebrød deg like mett som en Japp eller en Snickers
For hyppig veiing kan føre til tvil om metoden din virker. Se trenden over flere dager i stedet, vekten vil svinge litt opp og ned helt naturlig.
Kosedagen er viktig for suksess, savnet etter ulovlig mat døyves ved at det aldri er langt unna
Ikke ha det for travelt, ett kilo i uka er rask nok nedgang.
Fremover:
Tankene etter hvert som dette har fungert har vært en liten redsel for å måtte slutte.
Hva skal jeg gjøre nå, begynne å spise mer, spise snop,
?
Så jeg kjører på videre som vanlig, har satt meg et nytt mål lengre frem i tid og ikke så drastisk som det første. Justerer nok litt ned på treningsmengde og ser hvordan det utvikler seg.
Om jeg har blitt sunnere og friskere av dette gjenstår selvsagt fortsatt å se (og måle), men at det føles veldig godt er helt sikkert.
Skal også snakke med legen om LCHF og trendene innen kosthold for å høre hans mening om det.
Dette er OT i forhold til tråden, jeg vet, men det er likevel et innlegg relatert til det jeg forsøkte å skrive om tidligere. Det er flere veier til målet, det er enkelt å få til (med rett innstilling) og det fungerer å følge det offentliges retningslinjer.
For ordens skyld:
Hvis noen blir piss forbannet av å lese dette så ber jeg om at dere unngår å hoppe i strupen på meg.
Jeg er ikke ute etter å ta noen, eller å få flere fiender.