Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.676
    Antall liker
    8.077
    Torget vurderinger
    0

    Stødige piloter.

    Det stuntet der var slet ikke uvanlig i "gamle dager". Ikke veldig vanskelig heller, for vannet er jævlig hardt når du freser så fort over det.

    "Gamle dager" var før det ble innført minstehøyde over vann. Nå må man holde seg 500 fot over åpent vann og 1000 fot over fartøy.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.676
    Antall liker
    8.077
    Torget vurderinger
    0
    Du vet at helikopter kun kan fly fordi de er så stygge at jorden støter de fra seg. 😂😂😂
     

    pølselars

    Medlem
    Ble medlem
    22.11.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    30
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    While I do not have personal experience with the Blackbird, here is an very interesting account by someone who did.

    http://gizmodo.com/5511236/the-t...

    An excerpt:

    "One day, high above Arizona , we were monitoring the radio traffic of all the mortal airplanes below us. First, a Cessna pilot asked the air traffic controllers to check his ground speed. 'Ninety knots,' ATC replied. A twin Bonanza soon made the same request. 'One-twenty on the ground,' was the reply.

    To our surprise, a navy F-18 came over the radio with a ground speed check. I knew exactly what he was doing. Of course, he had a ground speed indicator in his cockpit, but he wanted to let all the bug-smashers in the valley know what real speed was. 'Dusty 52, we show you at 620 on the ground,' ATC responded.

    The situation was too ripe. I heard the click of Walter's mike button in the rear seat. In his most innocent voice, Walter startled the controller by asking for a ground speed check from 81,000 feet, clearly above controlled airspace. In a cool, professional voice, the controller replied, ' Aspen 20, I show you at 1,982 knots on the ground.' We did not hear another transmission on that frequency all the way to the coast."
    Mulig dette er alt for sent, men...

    Her er en litt bedre gjenfortelling av historien fra boken Sled Driver: Flying the World’s Fastest Jet - spol ned til Major Brian Shul, ca halvveis på siden. De andre historiene om SR-71 der er også leseverdige, som omtrent alt annet på airspacemag.com:

    Blackbird Diaries | Flight Today | Air & Space Magazine
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.034
    Antall liker
    18.297
    Torget vurderinger
    2
    Moro med propell både foran og bak. Morsomt bilde på wiki-siden. Jeg forbauses ikke av at man ikke klarte å løse utfordringene med designet. Det lyder farlig:

    After the aircraft had risen on its hydrofoils and the flight propeller had cleared the water, the pilot would open the carburettor air intake, again employing the clutch to disengage the marine propeller, and use another clutch to engage the flight propeller, which automatically would switch from feathered to flight pitch. Driven by its flight propeller, the aircraft then would engage in a conventional takeoff, riding on its submerged hydrofoils until it reached takeoff speed

    Jeg har "ligget" og fløyet en del i aerodynamiske seilfly, man "vänjer sig", men det kan ikke ha vært lett for den som satt i det flyet.

    Kanskje bra at det aldri tok av, regner med at de hadde luke eller vindu han skulle se ned på vannet gjennom.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Et par korreksjoner først: Verdens første operative gassturbin aka jet motor (produserte nok energi til å drive seg selv +)var norsk og ble fyret i Juni 1903 ca 1/2 år før brødrene Wright tok av med papirflyet.

    Von Ohain og Whittle bekreftet senere at de hadde kopiert og vidreutviklet de spesielle kompressorbladene som Ægidius Elling hadde utviklet.
    https://www.tu.no/artikler/gassturbinen-100-ar/268357

    Feirer litt først, med et glass Vodka eller to som oppvarming går dette utmerket...

    En annen liten oppvisning fra samme pIlot. Akro vs NASCAR på Motegi...

    Svetlana Kapanina kjæler med Yaken sin og Peter Besenyei følger på
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    En liten sightseeing i Bykleløypa med norske F5, Filmet med Super8 film (one take)
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det nydeligste og mest fantastiske flyet som noensinne ble laget, Spitfire MK22/24. Dette flyet ble restaurert og fikk luft under vingene i 1982. Totalkrasjet dessverre kort etterpå da det fløy inn i en forferdelig haglskur men i denne filmen er det en del fantstisk filming bla et par lowpasser hvor en hører det genuine brølet fra Griffonmotoren. Foruten å ha mye større slagvolum enn Merlinene hadde den og annen tenningsrekkefølge og et helt annet lydbilde.
    Flygningen begynner på ca 20 min, før det er det restaureringen. A "must see" for de som er flyinteressert.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Flyet som desimerte ME262 før krigsslutt, Lockheed Shooting Star P80. Flyet var fullstendig overlegent ME262 i alle aspeker, 100 km/t raskere (965 km/t mot ME262 870), klatret vanvittig mye bedre og hadde 6 gunnere + + + . Det bla satt inn over Italia i Mars 45 for å ta ut Arado 234 rekognosering jetfly som fløy over de alierte linjene men det kom aldri til noen konfrontasjon da Aradoene var ute av bildet når P80 ankom.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kermie Cam... Kermit Weeks har laget mange fantastiske flyvideoer. Tror han har en flysamlig på 50 stk. Han er vel og 2x verdensmester i Akro.
    Kermit har laget et par sekvenser med bla P-51C og P-51D med alt fra pre-check til landing. P-51C videoene er best pga lyden. Han koblet intercomen til kameralyden og han kommenterer alt han gjør underveis og det er mye som skal holdes styr på. Nærmeste man kommer til å fly selv, uten å fly. Støynivået med motoren i gang og åpen cockpit skal være nærmere 140dB.



    Første del av P-51D, dårligere lyd in flight. De to andre kommer opp til høyre-.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Vedrørende Starfighteren og ulykkene frarådde alle meget erfarne tyske ess (WW2) / høyt rankede offiserer i det "nye" Luftwaffe å gå for F-104 da de ikke hadde den nødvendige erfaring og kompetanse til å operere de. Det nyttet ikke å gå fra ME262 til F-104 selv om det kanskje var et mellomspill med F-86 eller noe.

    Erich "Bubi" Hartmann 352 nedskutte fly
    Erich_Hartmann.jpg
    In 1956, Hartmann joined the newly established West German German Air Force in the Bundeswehr, and became the first Geschwaderkommodore of Jagdgeschwader 71 "Richthofen". He resigned early from the Bundeswehr in 1970, largely due to his opposition to the F-104 Starfighter deployment in the Luftwaffe and the resulting clashes with his superiors over this issue. In his later years, after his military career had ended, he became a civilian flight instructor.[2] He died on 20 September 1993 aged 71.
    "Macky" Johannes Steinhoff, 176 nedskutte.


    "Dolfo" Adolf Galland 104 nedskutte,
     
    Sist redigert:

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.604
    Antall liker
    4.637
    Torget vurderinger
    10
    Nydelig, alt var bedre før!!!!

    Mvh.
    SAL
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Flott det der. Ser ut som du har lagt ned mye arbeid i maling og dekor.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.714
    Antall liker
    9.576
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Flott det der. Ser ut som du har lagt ned mye arbeid i maling og dekor.
    Har ikke lenger noe hobbyrom, så modellbygging er jeg ferdig med, tror jeg. Modellene over er i metall og kjøpt ferdig:). Finnes utrolig mange spennende modeller i metall av både fly og kjøretøyer. Artig å samle en epoke eller de modellene som var banebrytende.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Flyet som selv ME262 pilotene fryktet i lavere høyder: Hawker Tempest V
    0014698_hawker-tempest-mkv-615.jpeg

    Hawker_Tempest_V_in_flight_Nov_1944.jpg

    Muligens forløperen Typhoon (kanoner/vingetykkelse/3 bladet prop)men bildet er så bra at jeg lar det bli med :)
    9ccb23652e6c4555407ae410c5620cf0--target-vintage-airplanes.jpg

    Legg merke til lyden fra Napier Sabre H*24*sleidemotoren, 24 sylindre. no "poppet valves", høyeste termiske virkningsgrad.

    Motoren: 2500 gamp
    Napier%u00252BSabre%u00252BIIA%u00252Bfighter%u00252Bengine.jpg

    2420e095e5d839c9a00a2a4166a24754--le-code.jpg

    Dette er imidlertid motoren Sidney Camm (Konstruktøren av bla Hurricane, Typhoon, Tempest ig derivatet Sea Fury.
    2500 gamp, også sleidemotor
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Derivatet, Hawker Seafury/Fury.
    (Med P&W R2800 med 2350 gamp som erstatning for den originale Bristol Centaurus med 2480 gamp.

    Med original Bristol Centaurus:

    Den kan og utstyres med R3350 (2650 gamp ) og "maiskolben" (28 cyl) R4360 (3500 gamp) ofte benyttet i Reno Races.

     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Pilot som virkelig kan fly Bf109eren. Disse var jo kjent for å ha særdeles problematiske egenskaper ved take off og landing og jeg mener å huske at de mistet flere fly pga dette og andre tekniske problemer enn det ble skutt ned. Dette flyet eies av MBB (Messerschmitt Bölkow Blohm*-*Legg merke til kjennetegnet:*FM+BB*) og var den første originale 109eren som ble restaurert til flyende tilstand. Den er opprinnelig en spanskbygget etterkrigs Buchon som hadde Merlin motor men nå er alt på stell men tror de har gått tilbake til den litt videre sporbredden på understellet som spanjolene brukte for bedere stabilitet under T/L. Noen andre modder ble utført ved første restaurening, pga at Merlin motoren snurrer andre veien måtte en del ror/flater modifiseres til "riktig" versjon. Den har vært vraket endel ganger men heldigvis gjenoppbygget hver gang.*Enjoy.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.676
    Antall liker
    8.077
    Torget vurderinger
    0
    Som et lite approps til Me262 og Tempest, eller egentlig 2 små appropos :rolleyes:,

    Pkt 1. Hvem har bilde av Pierre og hans Le Grande Charles, Tempest med bokstavene JF E ?
    Jeg vet at Clostermann har noen fans her på HFS.

    Pkt 2. På grunn av det vi i dag nok kan kalle "udugelige" politikere i USA ble ikke F 80 Shooting Star bestillt da de de ikke så behovet for et jetfly så sent i krigen. Hadde det ikke vært for dette ville vi ha sett dogfight mellom jetjagere fra begge sider før krigen sluttet. I følge "folk som mener vite" ville F 80 ha tatt rotta på Me 262. Så kanskje var disse politikerne "ansvarlige" for at endel B 17 mannskap mistet livet "unødvendig".
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Litet bilde men..
    a9f564ee876eba7dbce98cd1967c318e.jpg

    17956204jfe-jpg.jpg

    Intervju med Closterman - på fransk dessverre for min del.

    Det er jo mange politiske og militære feilvurderinger som har hatt fatale konsekvenser i krigssituasjoner men Norge hadde feks bestilt flere nokså moderne jagerfly fra USA (Curtiss tror jeg - finnene var veldig fornøyd med tilsvarende) men disse var fortsatt i trekasser da krigen brøt ut for å nevne en hjemlig hendelse.

    Finland var jo i krig med russerene/sovjeterene og jeg tror denne hendelsen var i begynnelsen av WWII. Russerene hadde i lengre tid forsøkt å invadere deler av Finland og blitt slått tilbake. Siden isen var blitt tykk nok til frakte tungt krigsmateriell over viken/sundet mellom USSR og Fin startet de et felttog over isen for å omgå de sterkeste finske forsvarslinjene men finnene satte inn bomber og granater mot isen og det var det men det var jo mange lignende hendelser som ikke akkurat satt russerene i noe glimrende godt lys.

    Finnene var flinke til å takle vinterforhold og ellers gjøre maksimalt ut av det de hadde.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.517
    Antall liker
    39.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Pkt 2. På grunn av det vi i dag nok kan kalle "udugelige" politikere i USA ble ikke F 80 Shooting Star bestillt da de de ikke så behovet for et jetfly så sent i krigen. Hadde det ikke vært for dette ville vi ha sett dogfight mellom jetjagere fra begge sider før krigen sluttet. I følge "folk som mener vite" ville F 80 ha tatt rotta på Me 262. Så kanskje var disse politikerne "ansvarlige" for at endel B 17 mannskap mistet livet "unødvendig".
    De folkene som "mener å vite" forteller 180 grader motsatt historie fra Wikipedia, i det minste:
    The impetus for development of the P-80 was the discovery by Allied intelligence of the Me 262 in spring 1943, which had made only test flights of its own first quartet (the V1 through V4 airframes) of design prototypes at that time, all fitted with retracting tailwheel landing gear. After receiving documents and blueprints comprising years of British jet aircraft research, the commanding General of the Army Air Forces, Henry H. Arnold, believed an airframe could be developed to accept the British-made jet engine, and the Materiel Command's Wright Field research and development division tasked Lockheed to design the aircraft. With the Germans and British clearly far ahead in development, Lockheed was pressed to develop a comparable jet in as short a time as possible. Kelly Johnson submitted a design proposal in mid-June and promised that the prototype would be ready for testing in 180 days.[3] The Skunk Works team, beginning 26 June 1943, produced the airframe in 143 days,[3] delivering it to Muroc Army Airfield on 16 November.

    The project was so secret that only five of the more than 130 people working on it knew that they were developing a jet aircraft, and the British engineer who delivered the Goblin engine was detained by the police because Lockheed officials could not vouch for him.[3] After the engine had been mated to the airframe, foreign object damage during the first run-up destroyed the engine, which delayed the first flight until a second engine (the only other extant)[4] could be delivered from Britain.[5]
    The P-80 testing program proved very dangerous. Burcham was killed on 20 October 1944 while flying the third YP-80A produced, 44-83025. The Gray Ghost was lost on a test flight on 20 March 1945, although pilot Tony LeVier escaped. Newly promoted to chief engineering test pilot to replace Burcham, LeVier bailed out when one of the engine's turbine blades broke, causing structural failure in the aircraft's tail. LeVier landed hard and broke his back, but returned to the test program after six months of recovery. The top-scoring World War II USAAF ace Major Richard Bong was also killed on an acceptance flight of a production P-80 in the United States on 6 August 1945. Both Burcham and Bong crashed as a result of main fuel pump failure. Burcham's death was the result of a failure to brief him on a newly installed emergency fuel pump backup system, but the investigation of Bong's crash found that he had apparently forgotten to switch on this pump, which could have prevented the accident. He bailed out when the aircraft rolled inverted but was too close to the ground for his parachute to deploy.
    After the war, the USAAF compared the P-80 and Me 262 concluding, "Despite a difference in gross weight of nearly 2,000 lb (900 kg), the Me 262 was superior to the P-80 in acceleration, speed and approximately the same in climb performance. The Me 262 apparently has a higher critical Mach number, from a drag standpoint, than any current Army Air Force fighter."[6]
    https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_P-80_Shooting_Star
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    P-80 - uansett hvilken referanse en måtte bruke var det mest potente verktøyet man hadde ovenfor ME262, den var nær 100/t km raskere, klatret og manøvrerte mye bedre og hadde bedre skyts. ME262 var - til tross for at den hadde tilbakestrøkne vinger ikke så effektiv i høye hastigheter som en skulle forvente og den var håpløs i S-svinger. Tyske piloter som hadde nærmet seg lydmuren har fortalt at flyet da slo fullstedig kollbøtte. Den høyeste hastigheten som var registrert da dette skjedde, formodentlig i noe stup var 1004 km/t. P-80 var god for 965 km/t i "level" flight. F/P-86 ble også benyttet under koreakrigen. Eric "Winkler" Brown, den berømte engelske testpiloten forteller i et intervju på YT at de fraktet samtlige tyske fly over til UK for evaluering ved krigsslutt men at alle på det tidpunktet var teknisk sett totalt uinteressante og utdaterte. Dette opp mot P-80 hvis design har vært med opp til nylig som bla treningsfly.

    Forøvrig var det en britisk 16 åring som for noen år siden beviste at den absolutt mest idelle vingen for supesoniske hastigheter var en uendelig lang helt rett vinge.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.676
    Antall liker
    8.077
    Torget vurderinger
    0
    Meget mulig Asbjørn. Jeg har ikke fløyet noen av dem. Så et program på History kanalen der man var skråsikkre på at F 80 var overlegen, men selvsagt en amerikansk, og sikkert noe biased kanal.

    Men som sedvanlig, hva enten det er snakk om Hugo Boss designede Waffen SS uniformer eller Me262 så vinner tyskerne på design uansett! Me262 er dritlekker!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kan være. Jeg slet med å finne et ordentlig bilde av Tempesten så jeg ble vel foblindet av bildekvaliteten i farten :)
    Retter det i originalposten-.
    Her er i hvertfall ekte vare:
    0014698_hawker-tempest-mkv-615.jpeg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.636
    Antall liker
    25.680
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Var det jeg trodde. Typhoonens nese er kortere enn Tempestens, og vingene tykkere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.517
    Antall liker
    39.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den jeg gjerne skulle sett fisket opp og restaurert er Dornier Do 26. Stiligste flybåt noensinne. Tre av dem gikk tapt i Nord-Norge i 1940, av totalt seks fly av typen. Byggenummer 1 "Seeadler" ligger vel i Rombaksfjorden fortsatt.

    Dornier_Do_26_Seeadler_taking_off_1938.JPG
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.517
    Antall liker
    39.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Var det jeg trodde. Typhoonens nese er kortere enn Tempestens, og vingene tykkere.
    Vingene er viktigste forskjell. Typhoon-vingen funket heller dårlig i stor høyde og høy hastighet, så den ble redesignet rundt en tynnere vinge med laminært strømningsmønster. Siden dette var UK, hvor ting ikke alltid er logisk, fløy Tempest Mk. V med Sabre motor først, mens Mk. II med Centaurus radialmotor kom noe senere.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vakker er den kanskje ikke, men det er noe med den store sjøfuglen.

    catalina crew web.jpg

    catalina-flying-boat.jpg

    Angrer ofte på at jeg gav bort ei semsket catalinajakke med kartlommer til Fretex fordi daværende madam syntes den begynte å se litt brukt ut. Gjør aldri den tabben at jeg hører på kvinnens meninger om mine skinnjakker og patina igjen. Jeg er over 40 nå. :rolleyes:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.517
    Antall liker
    39.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøpte en A-2 skinnjakke i USA for mange år siden. Jeg har et bilde på veggen av meg i den med ca to år gamle junior sittende på skuldrene mine, formodentlig tatt et sted i New England. Da han passerte 18 kom det en del hint om at når jeg engang skulle bytte ut den jakken, for den begynte jo å se litt slitt ut, så kunne han godt tenke seg å overta den gamle. Et par år senere kjøpte jeg en ny i bisonskinn, og da ble det slik. Nå har junior brukt jakken noen år. Den har sånn passe "har vært gjennom en krig"-utseende. Solide saker. Ikke hør på kvinnfolk om sånt. :)
    https://www.uswings.com/product-category/jackets-coats/leather-jackets/a-2-bomber-jacket/
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Min over 30 år gamle skinnjakke med vakker patina må de slite ut av mine kalde, døde fingre. Men den fortjener nye lommer nå. :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn