Nix.^^ Kongen er Starfighter iflg. Gunnar Brekke. Men så er han vel også flymekaniker/ingeniørutdannet fra luftforsvaret.
Forklarer jo hans store innsikt i foto & vinylsnurrere/pickuper & armer.
mvh
Har også opplevd simulert F-104 angrep på Reitan.Nix.^^ Kongen er Starfighter iflg. Gunnar Brekke. Men så er han vel også flymekaniker/ingeniørutdannet fra luftforsvaret.
Forklarer jo hans store innsikt i foto & vinylsnurrere/pickuper & armer.
mvh
Er bare en glad amatør når det gjelder fly og min vurdering av F-104en er kun basert på estetikk.
Håkon Rognlien derimot, vet litt mer om hva som finnes under huden på disse maskinene (F-5?).
Men i sin tid var det ingen tvil om at Starfighteren var rette maskinen til avskjæring (interseption)
av sovjetiske bombefly, selv om det brukte bortimot halve sørnorge til å snu - ved topp hastighet.
Jeg har opplevd simulert angrep fra to F-104 - under nærforsvarsøvelse på FKN (Reitan ved Bodø)
og det gikk unna skal jeg si deg. I lav høyde. Brøøøl - bang - borte. Så helt ubrukelig til bakke-
angrep var de nok disse maskinene heller ikke...
mvh
Gunnar Brekke
The wooden wonder.Ble vel også kalt "The wooden weapon", da den var bygget i tre. F.ø. brukt under flere mislykkede angrep på Victoria terrasse under krigen.En skikkelig arbeidshest, som kom litt i skyggen av Spitfire. Nydelig design.
mvh
No problem^^ Ja, se der forvekslet jeg dere. Antageligvis for andre gang. Beklager sterkt til Håkon Rognlien, som også er en meget kunnskapsrik person.
mvh
^ ^ Hvordan fikk du tatt det bildet der...??Dagens bilder
Ikke si det til noen, men et er jeg som er superman. Eller så ble det tatt fra F-16 som var følgefly og ikke av meg^ ^ Hvordan fikk du tatt det bildet der...??Dagens bilder
Var på radarstasjon på Finnmarkskysten under den kalde krigen og av og til dukket det opp et blipp ute i Barentshavet som hoppet over radarskjermen med sjumilstøvler. Vi målte hastigheten og oppgitt toppfart på 3540 km/t er ikke skryt. Det gikk unna...
Vis vedlegget 401973
Var på radarstasjon på Finnmarkskysten under den kalde krigen og av og til dukket det opp et blipp ute i Barentshavet som hoppet over radarskjermen med sjumilstøvler. Vi målte hastigheten og oppgitt toppfart på 3540 km/t er ikke skryt. Det gikk unna...
Vis vedlegget 401973
Har selv sett den der på radar. Det var forsiktig sagt en opplevelse!
En bekjent som fløy i Norving tok av sørover fra flyplassen i Vardø og så en SR71 over Fiskerhalvøya, da de var ferdieg med venstresvingen og var på kurs mot Båtsfjord passerte SR71 Nordkapp. Da går det unna!
Har du sett horna til Sluket?0Blackbirden er definitivt det tøffeste jeg har sett, uansett sjanger.
SR71 fløy på 70-80000 fot når de tok bilder og sannsynligvis sjekket responstiden til russerne når de sendte opp MIG25 Foxbat for å prøve å avskjære den. Problemet for russerne var jo at den fløy så fordømt høyt med en hastighet på 1 kilometer pr.sekund. Ikke lett å nå opp til faenskapet før den er borte for å si det sånn. Jeg personlig så aldri SR71 på norsk territorium hverken i luft eller på land.Var på radarstasjon på Finnmarkskysten under den kalde krigen og av og til dukket det opp et blipp ute i Barentshavet som hoppet over radarskjermen med sjumilstøvler. Vi målte hastigheten og oppgitt toppfart på 3540 km/t er ikke skryt. Det gikk unna...
Vis vedlegget 401973
Har selv sett den der på radar. Det var forsiktig sagt en opplevelse!
En bekjent som fløy i Norving tok av sørover fra flyplassen i Vardø og så en SR71 over Fiskerhalvøya, da de var ferdieg med venstresvingen og var på kurs mot Båtsfjord passerte SR71 Nordkapp. Da går det unna!
Du vet hva vi kaller slike holdninger ?Hvis det skulle være av interesse for noen så er min eks svigerfar oberstløytnanten utdannet (og i sin tid aktiv) MIG-21 pilot, utdannet i Israel og Nord-Korea på slutten av sekstitallet. -Hvorfor vil du ikke fly lenger?, spurte jeg ham i 2005.
-Fordi jeg ikke føler meg trygg bak spakene i fly der jeg ikke har direkte føling med elementene gjennom vaiere og slikt, fikk jeg som svar.
Kassetter vet jeg at han brukte, og VHS.Du vet hva vi kaller slike holdninger ?Hvis det skulle være av interesse for noen så er min eks svigerfar oberstløytnanten utdannet (og i sin tid aktiv) MIG-21 pilot, utdannet i Israel og Nord-Korea på slutten av sekstitallet. -Hvorfor vil du ikke fly lenger?, spurte jeg ham i 2005.
-Fordi jeg ikke føler meg trygg bak spakene i fly der jeg ikke har direkte føling med elementene gjennom vaiere og slikt, fikk jeg som svar.
Old school ! Og jeg tør vedde på at han liker Rør og kassetter også ! Det var rør i Mig 21, om det var kassetter er kanskje tvilsomt men likevel
Den kalde krigen - ReportasjeBle det ikke litt rabalder når en Blackbird tok av med fulle etterbrennere fra en eller annen flyplass nordpå?
Ikke helt feil; SR-71 har et nokså sjeldent startsystem, der kjernemotoren drives av en aksling fra startevogn, mens normalen er at det blåses inn luft direkte i turbinen. Og, som du nevner, selve tenningen hjelpes i gang av en katalysatorvæske (Triethylborane, eller noe sånt) som "skytes" inn i brennkamrene.Ble visstnok startet med 2 V8ere som ble koplet til eksternt og en solid dose "sprengstoff" inn i tennkammerne.