Ja, GLoster Meteor var vel først:Joda. Hadde tenkt å poste verdens første operative jetjager tidligere i dag. Men var ikke egentlig britene først ute. Vakker kreasjon fra tysk hold, uansett.Allerede 2 sider og ingen har nevnt dette - det tøffeste av de tøffe: Messerschmidt ME-262 "Schwalbe":
mvh
Det har jeg intet ønske om å finne ut...Men hva skal det brukes til, annet enn å imponere på flyshow?
Både F-5 og Bobla hadde vel større vingeareal enn F-104.Og her flyr mine gamle venner...:
Vis vedlegget 355990
Forsvarets arbeidshest i mange, mange år... Enkle, stabile fly. Jagerflyenes svar på VW Boble.
Mvh
Håkon Rognlien
Ja, det er imponerende hvor langt forut for sin tid noen av prosjektene var.Tyskerne jobbet med mye rart:
Jeg er født, oppvokst osv i "flybyen" og har hatt gleden av å se og høre mye men det desidert råeste var for, hmm, tja.. rundt 30 år siden da jeg sto litt i høyden og så SR71 ta av rett mot meg. Lydmuren smalt som faen og borte var den i skyene. Heelt rått..
Parkert på flyplassen her
Men det råeste flyet tror jeg må være Sukhoi SU 35
Vært 3 turer i Herken... Banak - Oslo. Alle tre har vi sittet i de H#¤%"& hengekøye. Skulle vært spandert kiropraktor og spa behandling etter så lange turer hehe.Vis vedlegget 355933
Tjenestegjorde i Bodø for en på midten av 90'tallet og tok et Hercules fra Gardemoen opp til Bodø etter perm.
Det var en minneverdig tur! Satt i lastenett med propper og hørselvern.
Var også ute på et taktisk oppdrag med et av forsvarets standard hellikoptere. Vi ble tatt med på en tur som var tatt rett ut av en actionfilm! Aldri har jeg vært mer glad for å sette beina på bakken igjen som da.
Niks, den der flyr. Tilhører Battle of Britain Memorial Flight og er visstnok sertifisert som "airworthy" frem til 2065. Det finnes en flyvedyktig Lancaster til i Canada, og de to opptrådte sammen på flyshow i UK i fjor sommer. En tredje er under restaurering til flyvedyktig standard i UK. Å restaurere en Lancaster med fire Merlin-motorer er enda en kandidat til galeste hobbyprosjekt.[lancaster] må være foto av modell.
F-104 var svært ulykkesutsatt i enkelte flyvåpen. Tyskerne mistet 30% mens Canada hadde tap på 46%. Spania, derimot, hadde ingen tap...Noe jeg alltid har lurt på. Vet at førstnevnte ble kalt "Widowmaker", men ikke de helt store ulykkene m. flytypen i Norge.
Steike, som den lekker fuel.Jeg er født, oppvokst osv i "flybyen" og har hatt gleden av å se og høre mye men det desidert råeste var for, hmm, tja.. rundt 30 år siden da jeg sto litt i høyden og så SR71 ta av rett mot meg. Lydmuren smalt som faen og borte var den i skyene. Heelt rått..
Parkert på flyplassen her
Første gang det landet her var pga problem med et eller annet oljerelatert så er sikkert det som lekker.Steike, som den lekker fuel.Jeg er født, oppvokst osv i "flybyen" og har hatt gleden av å se og høre mye men det desidert råeste var for, hmm, tja.. rundt 30 år siden da jeg sto litt i høyden og så SR71 ta av rett mot meg. Lydmuren smalt som faen og borte var den i skyene. Heelt rått..
Parkert på flyplassen her
Husker også godt Catalinaen som slukket en brann i Kvinesdal, måtte vel være på slutten av syttitallet. Et tog på sørlandsbanen hadde forårsaket en krattbrann som hadde utartet seg. Så kom Catalinaen og pøste på vann. Måtte ut i Fedafjorden for å fylle og føy derfor under høyspenten som går over fjorden. Jeg og et par kamerater klatra opp på en ås like ved, og kunne stå svært nær og se på slukkingen som flyet utførte. Pilotene fløy ekstremt lavt, og vi stod og så NED på flyet når det fløy inn i den trange dalen for å slippe vannet. Imponerende!Husker en Catalina som hjalp til med brannslokking i skogsområdene der jeg er oppvokst. Det herjet mang en skogbrann i Valdres på 70 og 80 tallet. Fant ingen rød Catalina som fløy over hustakene våre, men denne er i allefall ganske lik. Fet motorlyd, og gøy å se når den slapp store vannmengder over områdene der det brant.
Nei, det er nok jet fuel. SR-71 sirkulerte drivstoff under "huden" for å kjøle den og unngå at luftfriksjonen fikk ting til å smelte i full hastighet. Men platene var også konstruert med litt klaring for at de skulle ha plass til å utvide seg når de ble varme, så flyet var alt annet enn tett når det sto på bakken. Spesielt ikke i kjølig vær. Det trutnet først i overlydshastighet.Første gang det landet her var pga problem med et eller annet oljerelatert så er sikkert det som lekker.Steike, som den lekker fuel.
Annet bilde fra samme besøk.
Vet at flyet generelt er konstruert for å utvide seg ifb varme men så for meg at feks tankene var fleksible og tette. Sånn ville jeg lagd detNei, det er nok jet fuel. SR-71 sirkulerte drivstoff under "huden" for å kjøle den og unngå at luftfriksjonen fikk ting til å smelte i full hastighet. Men platene var også konstruert med litt klaring for at de skulle ha plass til å utvide seg når de ble varme, så flyet var alt annet enn tett når det sto på bakken. Spesielt ikke i kjølig vær. Det trutnet først i overlydshastighet.
Vel, den piloten hadde definitivt baller..Et tomt sydenfly måtte brenne av fuel i ettermiddag, er man middels barnslig må det knises av rutevalget
Det har ikke jeg merket i alle fallDet sies at puls 200 er normalen på mannskapet ved slik flyving.
Definitivt. Vingene på F-104 var egentlig bare to Gilette barberblader.Både F-5 og Bobla hadde vel større vingeareal enn F-104.Og her flyr mine gamle venner...:
Vis vedlegget 355990
Forsvarets arbeidshest i mange, mange år... Enkle, stabile fly. Jagerflyenes svar på VW Boble.
Mvh
Håkon Rognlien