Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.061
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    [video=youtube;GBaHPND2QJg]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=GBaHPND2QJg[/video]

QWERT

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2012
    Antall liker
    136
    Torget vurderinger
    0
    lab12_hpa.jpg
    Denne ser ikke så gal ut denne heller, og er med rør.

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    941
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    125
    Sorgenfrei....den ligger på 990 euro ca; og kan bestilles når som helst.

ampen er OTL
    Output transformerless - Wikipedia, the free encyclopedia

dvs i prinsippet best på høy-ohmige hodetelefoner ( husk rør er høyimpedans komponenter)
    alt mellom 200-400 ohm vil den fungere som drøm.

lav ohmige klokker kan fungere..helst over 40 ohm , forutsatt at følsomheten er meget høy =<100db. ATH-50m fungerer utmerket hos meg.

S

sorgenfri

Gjest
    Sorgenfrei....den ligger på 990 euro ca; og kan bestilles når som helst.

ampen er OTL
    Output transformerless - Wikipedia, the free encyclopedia

dvs i prinsippet best på høy-ohmige hodetelefoner ( husk rør er høyimpedans komponenter)
    alt mellom 200-400 ohm vil den fungere som drøm.

lav ohmige klokker kan fungere..helst over 40 ohm , forutsatt at følsomheten er meget høy =<100db. ATH-50m fungerer utmerket hos meg.
    Takk! Hvordan vil LCD-2r2 fungere på denne da tror du? Jeg er ALT for dum til å skjønne Høy impedans er best til foner med LAV etc..

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    941
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    125
    Anbefaler ikke denne til lcd-2; du trenger isådall en røramp som kan levere 1W i 60ohm og med gode utgangstrafo ( lavest mulig forvreng.).

Du kommer nærmere i mål med en god SS amp.

• Impedance: 60 Ohms, purely resistive
    • Efficiency: 90 dB/1 mW
    • Maximum power handling: 15 W (for 200 ms)
    • Optimal power requirement: 1-4 W

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    941
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    125
    Anbefaler ikke denne til lcd-2; du trenger isådall en røramp som kan levere 1W i 60ohm og med gode utgangstrafo ( lavest mulig forvreng.).

Du kommer nærmere i mål med en god SS amp.
    Ville du brukt Trafomaticen du annonserer for på forsiden her nå da?

Hei , nei....du får lyd men er ikke optimalt dessverre. Man kommer langt med en SS amp til 1/2 av prisen.

En spesialdesignet push-pull røramp med current source krets er mer egnet, og det vil koste.

QWERT

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2012
    Antall liker
    136
    Torget vurderinger
    0
    Jeg brukte LCD-2 på Lab12 HPA'n i går, og det blir en mye bedre klang, dybde og luftighet enn SS forsterker. Men jeg kan ikke spille veldig høyt. På Sennheiser HD 650 fungerer den meeget bra, men magien jeg får med LCD-2 er av en helt annen verden.

T

Tittentei

Gjest
    ^ Du vet at jeg ikke er stor fan av WA2 og LCD-2, men det er mulig dere hadde funnet tonen. WA2 er OTL, men kan spille høyt med LCD-2.

Imo burde du i det minste lese om komboen, med mindre du skal gå dine egne veier igjen da. Ardilla liker det jo, eller hva med Leben?

S

sorgenfri

Gjest
    Jeg, vil ha rør, nei jeg SKAL ha rør, og den skal være fokusert mot øvre mellomtone, og ikke minst så skal den være detaljert. Det kan aldri bli for stort lydbilde!

Så, skal den være TYST som graven, og dette skal være en amp som jeg kan leve med lenge! Synes 35k for MalValve er litt drøyt..
    Og, ja:) Jeg liker ikke å ha det dere har...Kan godt rase på en smell eller to jeg, men ikke faen om jeg akter å dilte etter dere lengre! En dag skal jeg komme over noe MAGISK, og så skal jeg sitte der, og stikke dere med små kjappe kommentarer!

:)

Det der, Woo greiene irriterer meg noe jævlig!

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.554
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg, vil ha rør, nei jeg SKAL ha rør, og den skal være fokusert mot øvre mellomtone, og ikke minst så skal den være detaljert. Det kan aldri bli for stort lydbilde!

Så, skal den være TYST som graven, og dette skal være en amp som jeg kan leve med lenge! Synes 35k for MalValve er litt drøyt..
    Og, ja:) Jeg liker ikke å ha det dere har...Kan godt rase på en smell eller to jeg, men ikke faen om jeg akter å dilte etter dere lengre! En dag skal jeg komme over noe MAGISK, og så skal jeg sitte der, og stikke dere med små kjappe kommentarer!
    Leben:cool:

T

Tittentei

Gjest
    Respekterer det, sorgenfri. Men tror du går glipp av noe ved å løpe fra f.eks. Leben. WA2 er jeg som sagt ikke like sikker på med LCD-2 når jeg samstiller med egne preferanser, men Leben har potensialet ut fra hva alle mulige folk sier om den. Har du noen lettdrevne høyttalere i tillegg, så har du jo digg rørlyd i både stue og phoner. Hadde glatt gått for en Leben selv om jeg hadde hatt høyttalere som passet.

Vurderte en periode å kjøre Leben på mellomtone, horn og diskant her, og det er ikke usikkert at det blir slik, men da må jeg finne ut mer om spesifikasjonene på høyttalerne og delefilteret først. 15" må ha mer power for å rocke, men med aktiv deling er det mulig å få i pose, sekk og hodetelefoner!

Edit: Holdt faktisk på å kjøpe Leben for 6-8 mnd siden, men synes det ble litt for heftig med penger da, siden jeg ikke hadde høyttalere (på hybelen i Oslo).

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4

Decware Taboo mk3? (LCD-2 og 3 ble brukt under utviklingen av denne) ;)

Sist redigert:
    S

sorgenfri

Gjest

Har lest ALT som er om den, og blitt "mobbet" her inne pga av dette!! JEG, finner den veldig bra, men så blir jeg usikker...Bruke SÅ mye Hyre, og ta feil?

Leben altså?

Høvdingen burde begynne å pushe Angst Fordivende piller!

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4

Har lest ALT som er om den, og blitt "mobbet" her inne pga av dette!! JEG, finner den veldig bra, men så blir jeg usikker...Bruke SÅ mye Hyre, og ta feil?

Leben altså?

Høvdingen burde begynne å pushe Angst Fordivende piller!
    Hadde Decware hatt balanserte innganger så tror jeg at jeg hadde kjøpt en for å prøve ;)

T

Tittentei

Gjest
    Kjøp Studio Six, sorgenfri. Da kan du være sikker på å få være alene (her i Norge) og ha noe helt spesielt som folk vet lite om. Heck, produsenten visste ikke engang hva de Gauss-rørene var fornoe, bare at de var billige på ebay. LOL!

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    941
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    125
    Kjøp Studio Six, sorgenfri. Da kan du være sikker på å få være alene (her i Norge) og ha noe helt spesielt som folk vet lite om. Heck, produsenten visste ikke engang hva de Gauss-rørene var fornoe, bare at de var billige på ebay. LOL!
    seriøst?

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Den kunne i tillegg oppgraderes med bedre kondensatorer, for noen lusne hundre dollar.

Vi gikk ape schitt her inne når vi diskuterte den ampen og Tyll en trivelig kveld, popkorn stemning var det og NEVATON fulgte opp med bilde/GIFF:cool:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.554
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hadde glatt gått for en Leben selv om jeg hadde hatt høyttalere som passet.

Vurderte en periode å kjøre Leben på mellomtone, horn og diskant her, og det er ikke usikkert at det blir slik, men da må jeg finne ut mer om spesifikasjonene på høyttalerne og delefilteret først. 15" må ha mer power for å rocke, men med aktiv deling er det mulig å få i pose, sekk og hodetelefoner!

Edit: Holdt faktisk på å kjøpe Leben for 6-8 mnd siden, men synes det ble litt for heftig med penger da, siden jeg ikke hadde høyttalere (på hybelen i Oslo).
    Om ht har forholdsvis linjær imp.kurve, så er det utrolig hva slags lyd man får ut av selv lav-effekts rørforsterkere. Hva med JBL Studiomonitor eller noe vintage fra JBL? - Eller Leben-importørens WLM Diva/Lyra?

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    *Fikk tibakemelding*

Sist redigert:
    T

Tittentei

Gjest
    seriøst?
    Dønn seriøst, her er videoen som fikk lattermusklene støle.

Om ht har forholdsvis linjær imp.kurve, så er det utrolig hva slags lyd man får ut av selv lav-effekts rørforsterkere. Hva med JBL Studiomonitor eller noe vintage fra JBL? - Eller Leben-importørens WLM Diva/Lyra?
    I alle verdens dager, tuller du, eller har du ikke fått med deg noen ting? ;D Trodde jeg hadde gjort det klekkelig klart for hele hifisentralen at jeg har både JBL 4430 og 4343B, begge parrene cirka 30 år gamle og kvalifiserer dermed både som vintage og veteran. :)

Begge er besmykket med 2 stk JBL 2235h 15" basselementer, og disse vil ha krefter, men hornet på 4430 er impedansekorrigert i delefilteret og kan fungere, pluss at mellomtone, horn og diskant i 4343B muligens kan fungere, men jeg har oppgradert passivt delefilter, laget av Guido på Audioheritage i dem, så jeg må hente inn opplysninger om disse, eller evt. få lånt meg en Leben for å få hørt.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.061
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3

Woo WA22 er fokusert mot øvre mellomtone og det kler Audeze j***vlig bra. Den er svært fleksibel mtp rør, og man kan tune lyden svært mye ved rørbytte. Særlig opplever jeg at likeretteren (det røret på midten) har ye å si, og egentlig har jeg i praksis funnet gode rør ellers, og så bytter jeg likeretter etter humør innimellom.

WA22 har stor soundstage, massevis av detaljer. Den er ikke spesielt mørk, men har en fremtreden, varm mellomtone uten at det går på beksotning av noe. Snarere tvert om, jeg opplever at lydrommet blir dypere fordi den i praksis gir følelsen av at vokal/mellomtone er lengre frem enn på mange andre amper, slik at det blir flere lag bakover enn på mange andre forsterkere.

En annen fordel med WA22 er at den har innstilling for høy/lav impedanse. Denne kan brukes eter smak og behag, og jeg har den stort sett på High, fordi det gir litt mer fylde i lyden. Men man kan altså variere lyden etter ønske ved å bri på en bryter, så man har sånn sett to forsterkere i ett.

Leben CS300XS er magisk på en litt annen måte. Den er ikke like frempå i øvre mellomtone, men er tunet noe mer mot bassen. Vanskelig å forklare, og vanskelig å velge en vinner. Begge har mengder av detaljer og dynamikk.

Begge er tyste med Audeze og Hifiman, i hvertfall hos meg.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.061
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ^ Du vet at jeg ikke er stor fan av WA2 og LCD-2, men det er mulig dere hadde funnet tonen. WA2 er OTL, men kan spille høyt med LCD-2.

Imo burde du i det minste lese om komboen, med mindre du skal gå dine egne veier igjen da. Ardilla liker det jo, eller hva med Leben?
    WA2 er fin med Audeze, men det blir såpass tilbakelent at den blir for spesielt interesserte. Men verdt å prøve hvis man liker det smooth og detaljert. CDW og de andre diskantnissene ville løpt skrikende ut av rommet, mens medlemmer av den nyopprettede foreningen De (glo)varmes lydselskap vil lene seg tilbake med et smil. WA2 minner endel om V200 sammen med LCD-3. Uansett, Leben eller WA22 er et mye sikrere kort. Men en ting skal WA2 ha - den er heeelt tyst, selv med earbuds.

S

sorgenfri

Gjest
    Dere to ass! Tittentei sier Nei til Wa22, og anbefaler leben. Han har wa22.

Du, har begge men anbefaler WA22. Og her sitter jeg:)

Er så synd at en ikke kan forklare hvilken Lydsignatur en liker for hverandre. Eller: At man ikke kan ta med stashet sitt, og møtes slik at man en gang for alle kunne fått bekreftet hvilken AMP er den riktige!

Takk for svar Ardilla, og TittenTei!

T

Tittentei

Gjest

Er så synd at en ikke kan forklare hvilken Lydsignatur en liker for hverandre. Eller: At man ikke kan ta med stashet sitt, og møtes slik at man en gang for alle kunne fått bekreftet hvilken AMP er den riktige!

Nei, jeg har WA2, ikke WA22.

Ardilla har WA22 og WA2, det er to vidt forskjellige konstruksjoner. WA22 er en balansert versjon av WA6-SE omtrentlig. Anbefaler gjerne WA6-SE til orthoer, og dermed indirekte WA22 også. :)

WA2 er OTL, mens WA22 og WA6-SE er transformer coupled.

S

sorgenfri

Gjest
    Hva er det Ardilla IKKE har?

( Takk for presiseringen Tittentei )

QWERT

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2012
    Antall liker
    136
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hadde Leben CS300XS for en tid tilbake, men da var jeg ikke intr. i hodeklaffofoner og prøvde ikke utg. på denne. Den spillte meget godt på Klipsch Heresy 3 husker jeg. Heed Canalot har litt rør lyd, men ikke som Lab12. Heed'n fungerer bedre på Audeze når det gjelder å spille høyt.
    horn.png
    Horn høyttalere:confused:

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.061
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hva er det Ardilla IKKE har?
    WA6SE

Nei, jeg har WA2, ikke WA22.

Ardilla har WA22 og WA2, det er to vidt forskjellige konstruksjoner. WA22 er en balansert versjon av WA6-SE omtrentlig. Anbefaler gjerne WA6-SE til orthoer, og dermed indirekte WA22 også. :)

WA2 er OTL, mens WA22 og WA6-SE er transformer coupled.
    Det er en sterk forenkling (som du jo vet). DubstepGil på HeadFi hadde WA6SE og byttet ut til WA22, og fant lyden ganske forskjellig - noe mange andre har skrevet også. WA6SE går for å være nesten transistoraktig i lydsignatur (kjapp og kraftig) - avhengig av rør selvfølgelig. Men jeg har ikkehørt den selv.

WA22 har en varme i øvre mellomtone som jeg ikke har funnnet andre steder. Dessuten driver WA22 HE-6 mye bedre enn WA6SE (uten å klippe) iflg DubstepGirl, til tross for at WA6SE er oppgitt med høyere Watt. Trafoer og schit er vel kraftigere i WA22. Jeg synes HE6 låter knall på WA22, faktisk.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.554
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    T

Tittentei

Gjest
    I alle verdens dager, tuller du, eller har du ikke fått med deg noen ting? ;D Trodde jeg hadde gjort det klekkelig klart for hele hifisentralen at jeg har både JBL 4430 og 4343B, begge parrene cirka 30 år gamle og kvalifiserer dermed både som vintage og veteran. :)
    Kan´ke huske alt, alltid:)

Här är någon porrbildor:
    JBL 43xx series speakers - Kenrick Sound - Speakers & Subwoofers - StereoNET Australia
    Kenrick sound er nesten startsiden her, hehe ;)

Vintage JBL <3<3<3

Edit: Oh, det var til et forum med bilder av htt fra Kenrick, nice! *titte*

PS: De har youtubekanal også.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.061
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Den nye Nuforcen er laget for å drives som dual mono hvis man kjører balansert - det har jeg aldri sett før.

Balanced Headphone Mode:

Unique to the HA-200 is its ability to quadruple output power by simply adding a second unit and operating them together in "Balanced Headphone Mode." For this configuration, all that's needed is to use the XLR inputs and outputs on each HA-200 along with a special cable adaptor for connecting the headphones.
    nuforce xlr.png

https://www.nuforce.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=678:ha-200&Itemid=2710#specifications

http://www.hifisentralen.no/forumet...0-en-ha-ykvalitets-hodetelefonforsterker.html

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn