Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    VilhelmW skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    VilhelmW skrev:
    Og jeg har tidligere gitt uttrykk for at Lehmannadio BCL er en knallmatch med K-701.
    Det er godt mulig at du har rett i at disse går godt sammen. Loevhagens observasjoner tyder på det.

    Problemet med dine (stadige) utsagn av denne typen er at du ganske bombastisk hevder at noe er meget bra, men ofte mangler relevant sammenligningsgrunnlag. Hvis jeg ikke husker helt galt har du kun prøvd AKG K 701 med Argon HA1 og Lehmannaudio Black Cube Linear. I så fall mangler du et relevant sammenligningsgrunnlag for Lehmannaudio Black Cube Linear. Da er det fare for at du forleder andre mennesker, og det er galt, generelt og fordi man ikke skal "leke" med andre menneskers penger.

    Til nye lesere:
    Det er ikke første gang at noen kritiserer VilhelmW for hans uforbeholdne anbefalinger, ofte på magert grunnlag og ofte det han eier eller har eid.
    CDWMc....den der gidder jeg faktisk ikke å kommentere. Lykke til videre med dine empiriske inn- og utlegg.
    Problemet med dyrt hodetelefonutstyr er at det er nisjeprodukter med relativt lav tilgjengelighet, iallfall hvis en ikke bor i en av de større byene.

    Med tanke på det relativt smale markedet setter jeg pris på alle innspill om hodetelefoner og forsterkere, selv om jeg har hørt det før ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Trådstart med spørsmål om egen hodetelefonkategori:
    Dazed skrev:
    Hadde det ikke vært kjekt med en egen forumkategori for head-fi? (og evt. portabel lyd.)

    Det er jo et ganske omfattende emne, mener jeg, og interessen finnes jo åpenbart.
    noruego skrev:
    Kom det forresten noe svar fra Høvdingen(e) på spørsmålet i tittelen på denne tråden?
    Loevhagen skrev:
    Det har kommet noen signaler fra moderatorhold om at det er muligheter for en hodetelefonkategori i HFS3.
    Jeg pleide å synes at hodetelefoner ikke er noe vanligere enn f.eks høyttalere, og da blir det unaturlig med en egen kategori. Deres aktivitet her har iallefall gitt meg noe å tenke på, og vist meg at det går godt an å se headfi som en egen retning innen hifi; og jeg har skiftet mening. Nå er jeg også tilhenger av egen kategori for headfi. Man takker for engasjement, det smitter.
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Trådstart med spørsmål om egen hodetelefonkategori:
    Dazed skrev:
    Hadde det ikke vært kjekt med en egen forumkategori for head-fi? (og evt. portabel lyd.)

    Det er jo et ganske omfattende emne, mener jeg, og interessen finnes jo åpenbart.
    noruego skrev:
    Kom det forresten noe svar fra Høvdingen(e) på spørsmålet i tittelen på denne tråden?
    Loevhagen skrev:
    Det har kommet noen signaler fra moderatorhold om at det er muligheter for en hodetelefonkategori i HFS3.
    Da jeg spurte om dette i 2007 var svaret fra Høvdingen klart nei. Men kanskje det er et mer modent emne nå?

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,12249.0.html
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    VilhelmW skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    VilhelmW skrev:
    Og jeg har tidligere gitt uttrykk for at Lehmannadio BCL er en knallmatch med K-701.
    Det er godt mulig at du har rett i at disse går godt sammen. Loevhagens observasjoner tyder på det.

    Problemet med dine (stadige) utsagn av denne typen er at du ganske bombastisk hevder at noe er meget bra, men ofte mangler relevant sammenligningsgrunnlag. Hvis jeg ikke husker helt galt har du kun prøvd AKG K 701 med Argon HA1 og Lehmannaudio Black Cube Linear. I så fall mangler du et relevant sammenligningsgrunnlag for Lehmannaudio Black Cube Linear. Da er det fare for at du forleder andre mennesker, og det er galt, generelt og fordi man ikke skal "leke" med andre menneskers penger.

    Til nye lesere:
    Det er ikke første gang at noen kritiserer VilhelmW for hans uforbeholdne anbefalinger, ofte på magert grunnlag og ofte det han eier eller har eid.
    CDWMc....den der gidder jeg faktisk ikke å kommentere. Lykke til videre med dine empiriske inn- og utlegg.
    Problemet med dyrt hodetelefonutstyr er at det er nisjeprodukter med relativt lav tilgjengelighet, iallfall hvis en ikke bor i en av de større byene.

    Med tanke på det relativt smale markedet setter jeg pris på alle innspill om hodetelefoner og forsterkere, selv om jeg har hørt det før ;)
    Jeg er enig. Tilbudet er ganske magert selv i Bergen.

    Jeg kritiserte ikke VilhelmW for gjentagelsen. Det blir stadig (og bør være) gjentagelser p.g.a. nye interesserte m.m.

    Jeg kritiserte VilhelmW for å hevde at A er særdeles bra ("knallmatch"), selv om han (så langt jeg vet) ikke vet hvordan A står seg mot andre produkter i samme prisklasse. Når man går fra noe som koster 1200,- til noe som koster 7400,-, er det lett å bli imponert og synes at det nye er fortreffelig i forhold til det gamle. Det er fullt forståelig. Det er allikevel mulig at andre komponenter til samme pris kan være klart bedre. Det vet man først hvis man har prøvd i hvert fall en eller to alternativer.

    Jeg mener ikke og forventer ikke at man skal ha prøvd alt før man uttaler seg. Derimot mener jeg at man skal uttale seg med et visst forbehold hvis man ikke har hørt i hvert fall ett alternativ. Et lite forbehold koster faktisk meget lite og er mye redeligere.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Fush skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Trådstart med spørsmål om egen hodetelefonkategori:
    Dazed skrev:
    Hadde det ikke vært kjekt med en egen forumkategori for head-fi? (og evt. portabel lyd.)

    Det er jo et ganske omfattende emne, mener jeg, og interessen finnes jo åpenbart.
    noruego skrev:
    Kom det forresten noe svar fra Høvdingen(e) på spørsmålet i tittelen på denne tråden?
    Loevhagen skrev:
    Det har kommet noen signaler fra moderatorhold om at det er muligheter for en hodetelefonkategori i HFS3.
    Da jeg spurte om dette i 2007 var svaret fra Høvdingen klart nei. Men kanskje det er et mer modent emne nå?

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,12249.0.html
    Da har jeg skrevet en oppfølger til Høvdingens svar basert på mine søkeresultater i uke 10 2011. De stemmer ikke overens med Høvdingens antagelse om "at en slik kategori [ikke] ville inneholde mer enn 5-10 tråder":
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,12249.msg1120948.html#msg1120948
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    ...
    Jeg kritiserte ikke VilhelmW for gjentagelsen. Det blir stadig (og bør være) gjentagelser p.g.a. nye interesserte m.m.

    Jeg kritiserte VilhelmW for å hevde at A er særdeles bra ("knallmatch"), selv om han (så langt jeg vet) ikke vet hvordan A står seg mot andre produkter i samme prisklasse. Når man går fra noe som koster 1200,- til noe som koster 7400,-, er det lett å bli imponert og synes at det nye er fortreffelig i forhold til det gamle. Det er fullt forståelig. Det er allikevel mulig at andre komponenter til samme pris kan være klart bedre. Det vet man først hvis man har prøvd i hvert fall en eller to alternativer.

    Jeg mener ikke og forventer ikke at man skal ha prøvd alt før man uttaler seg. Derimot mener jeg at man skal uttale seg med et visst forbehold hvis man ikke har hørt i hvert fall ett alternativ. Et lite forbehold koster faktisk meget lite og er mye redeligere.
    Enig med CD, og Wilhelm bør kanskje ta det til etterretning. Dersom man er ivrig debattant med mange innspill, så har man et moralsk ansvar ift å være etterrettelig i det man skriver. Noe annet kan gi tilfeldige lesere et feil inntrykk av produkter o.l.

    Wilhelm er en trivelig og romslig kar med masse flott å komme med, og en svært så velkommen meddebattant på disse sidene, misforstå meg ikke. Jeg gleder meg over hans innlegg. Men som alle oss andre så kan han lære seg å justere seg og sine uttalelser med tiden. Som meg, og som CD og sikkert de aller fleste så lærer man av å være her, ved andres korreksjoner og tilbakemeldinger, og det er nesten den største gevinsten.

    Dersom man liker et produkt så er det også imo veldig viktig å gjøre det tydelig dersom man besitter reservasjoner eller variabler som vil kunne være av interesse for leseren; det være seg at det passer spesielt godt i ens egen setting, at man ikke kjenner konkurransen, at man er ny på området, at man har en merkelojalitet som overstyrer alt annet, at man ikke har prøvd så mye annet etc etc. Dette lærer nok Wilhelm fort med denne grad av velment korreksjon.

    Jeg er ikke mye bedre selv og går meg lett blind i egne retninger, men trøster meg med at jeg har forsøkt å lære av alle dere andre her på HFS gjennom årene. Så Wilhelm, ta det ikke som kritikk dette som du og CD har diskutert, det er en tusseladds måte å reagere på. Du er ingen tusseladd slik jeg kjenner deg, så du tar det nok som velmente innspill. Så får man da alltids selv veie hvorvidt man synes forslag til korreksjon er verdt å ta ad notam eller ei.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    HFS er ett flott sted for Norske entusiaster i forskjellige kategorier. Men Norge er et lite marked og dermed er det også imo lite å hente mtp erfaringer. Som ett supplement til head-fi og andre store dedikerte nettsteder er det absolutt kjekt med en norsk tråd og norske kunder sine meninger og erfaringer. Tviler dog sterkt på at dette kan anses som annet enn en "skrytetråd" uansett hvordan en ser på det. "Objektive vurderinger" er en myte, alle vil ha sin smak og det gjelder å finne den eller de som erfaringsmessig passer best med egne opplevelser.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Vidar P skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    ...
    Jeg kritiserte ikke VilhelmW for gjentagelsen. Det blir stadig (og bør være) gjentagelser p.g.a. nye interesserte m.m.

    Jeg kritiserte VilhelmW for å hevde at A er særdeles bra ("knallmatch"), selv om han (så langt jeg vet) ikke vet hvordan A står seg mot andre produkter i samme prisklasse. Når man går fra noe som koster 1200,- til noe som koster 7400,-, er det lett å bli imponert og synes at det nye er fortreffelig i forhold til det gamle. Det er fullt forståelig. Det er allikevel mulig at andre komponenter til samme pris kan være klart bedre. Det vet man først hvis man har prøvd i hvert fall en eller to alternativer.

    Jeg mener ikke og forventer ikke at man skal ha prøvd alt før man uttaler seg. Derimot mener jeg at man skal uttale seg med et visst forbehold hvis man ikke har hørt i hvert fall ett alternativ. Et lite forbehold koster faktisk meget lite og er mye redeligere.
    Enig med CD, og Wilhelm bør kanskje ta det til etterretning. Dersom man er ivrig debattant med mange innspill, så har man et moralsk ansvar ift å være etterrettelig i det man skriver. Noe annet kan gi tilfeldige lesere et feil inntrykk av produkter o.l.
    Jeg er også enig med dere i at man bør ha med et forbehold dersom man ikke har hørt noen alternativer i samme prisklasse.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield skrev:
    Gode tips, folkens. Og det støtter opp om alt jeg har lest meg opp i på forumet. Men det er alltid godt når det blir "oppsummert" på en slik måte som i denne tråden.

    Grunnen til kjøpet av AKG K701 er enkelt; skaffe seg en godt utgangspunkt for sammenligning, gjerne en "referanse". Jeg har "satt" hovedanlegget mitt godt nå, og ser ikke for meg noen nevneverdige investeringer der i nærmeste fremtid. Derfor er det artig å bruke litt tid på å leke med med head-fi, en får jo enormt med lydkvalitet for kronene. Og siden jeg er litt "newbie" på head-fi så er det greit å begynne å leke litt med klokker som mange har erfaring med, ergo K-701. At disse nå kan handles på nett for under 2k er jo suverent. Fra før har jeg Sennheiser HD600 og Audio-Technica ATH-M50 i hus, særs forskjellige, sikkert også fra K-701. Så når jeg har sjekket ut den i eget oppsett kan det kanskje være lettere å vite "hvilken vei som er den rette for meg....."

    Et annet tips fikk jeg på PM i går kveld,; Schiit Audio. Deres Asgard og Valhalla virker jo som spennende produkter. Så da står det Burson (litt dyrere enn tenkt, men ok), Lehmannaudio BCL (må lese mer om denne) og Schiit Audio (Asgard/Valhalla) på listen. Violectric faller ut, både på pris og utseende (ja, jeg er litt opptatt av det og ;) ).
    Følger opp mitt eget innlegg for lettere å følge med. Kryssposter fra "Schiit Audio-tråden":

    Da endte jeg opp med å følge deg her, Loevhagen. Lurte litt på både Asgard og Valhalla, men muligheten for mer "krefter" og tuberolling med rør jeg har endel av fra før, gjorde at jeg slo følge.

    Er forberedt på at det kan ta litt tid, og du vil mest sannsynlig motta din før min. Da følger jeg spent med på lytteinntrykk fra din kant. Mens jeg venter får jeg nyte bildene.....

     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Har nå fått et par timer med mine nye AKG K-701 sammen med Audio Technica ATH-M50. Først et lite stemningsbilde:



    De aller første inntrykkene har satt seg litt:

    - AKG K701 virker å passe "nepa" mi rimelig godt. Ingen store ubehag, og putene føles mer luftig mot hodet enn M50. En liten korrigering av bandet på toppen når de først sitter på topplokket og jeg er klar.

    - Jeg blir veldig mye fortere "klam" i ørene med M50 enn K701.

    - det samme gjør lyden, altså føles luftigere. Ingen bombe. Mye mer attack i trommer og cymbalanslag

    - mye "mindre" bass i K701. Den er der, men er sykt stram. Kjenner at det krever litt futt fra en bedre forsterker for å få ut potensiale i bunn.

    - K701 er mye mer effektkrevende. Nå i kveld brukte jeg bare hodetelefonforsterkeren i den integrerte saken jeg har som gir 120 mW ut. Da må en vri veeeldig mye høyere for å oppnå samme lydtrykk.

    - K701 føles vidåpne sammenlignet med M50, men allikevel litt knyttet. Vanskelig å forklare, men dette skyldes "garantert" forsterkeren.

    - Diskanten er mye mer "pågående" på K701. På godt og vondt. Med en riktig matchet DAC og forsterker kan dette bli meget bra føler jeg.

    - Mellomtonen er mye bedre på K701

    - Den rette kabelen på K701 er mye bedre for meg enn på M50, siden jeg sitter og nyter head-fi fra godstolen i rommet der hovedoppsettet står. Da blir den krøllete ledningen på M50 litt for snau, og må enten forlenges eller holdes stramt i hånden. Uholdbart i lengden.

    Vel, det var impulsene kjapt nedtegnet. I natt settes nettradioen på, høyttalerne i hovedoppsettet kobles ut, og de skal få kose seg med litt musikk og innspilling....
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Både antydning til aggressivitet og manglende bass vil komme seg etter en (lang) tid er min erfaring. Jeg bruker en billig headamp/DAC og selv om de har spilt mange timer synes jeg enda de låter bedre og bedre.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Repetisjon: Tror ikke K701 kommer til å levere mer bass uten en annen forsterker. I.e. innspilling vil ikke gi en signifikant opplevelse av bass, desverre. Men, med en god hodetelefonforsterker; litt mer bass.

    EDIT: Sieveking Omega er jo et flott head-fi ikon. Flott bilde. :)
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Repetisjon: Tror ikke K701 kommer til å levere mer bass uten en annen forsterker. I.e. innspilling vil ikke gi en signifikant opplevelse av bass, desverre.
    Om du mener mye mer bass er jeg enig. Noe bassmonster blir de aldri men jeg savner ikke noe i bunn.

    For meg virker det som den både går litt dypere og er bedre definert etter godt med innspilling. Det er klart, jeg har ikke nye/uinnspilte 701 å sammenligne med så det kan godt være det er innbilning fra min side men det er sånn jeg opplever det.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    K702/1 låter helt fantastisk ... helt til man hører Sennheider HD800. HD800 er en "bolet" utgave av K70x, og med enda bedre komfort. HD800 er som "luft på hodet". Man merker dem ikke.

    Etter å ha hørt HD800 fra Sennheiser låter K70x litt "mindre". Og, etter å ha hørt LCD-2 fra Audeze så låter HD800 faktisk litt kunstig. Alle låter bra, men det er relativt stor forskjell mellom dem. :)

    Bass og mellomtone er LCD-2 vanvittige styrke. De er bare så forførende og avhengighetsskapende at det er faktisk litt skummelt at HD800 parkeres på en 2. plass.

    Sånn går nå head-fi-dagan- :)
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Sånn er det :)

    Når det gjelder "lite" bass, så er det vel kraftig overdrevet. Egentlig. Jeg satt til langt på natt og bare nøt og nøt, og det hadde jeg ikke klart om noe var "riv ruskende galt". Detaljer, driv, engasjement og en stram og kontant bass. Jeg har jo heller ikke noe ønske om å få "monster-bass" (bokstavelig talt) fra K701, det var ikke derfor jeg kjøpte dem.

    Beskrivelsen "mer av alt" kjenner jeg godt. Og det setter straks tankene litt i sving på hva en kan forvente med HD800.

    Men, som elektrostatfan, er jeg kanskje mest nysgjerrig på hva Audeze og Hifiman kan diske opp med av lyd. For ikke å snakke om Stax, da....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    K701 vil alltid ha for slank bass sammenlignet med "nøytrale" hodetelefoner som de to tyske flaggskipene.

    Savnet i bunn kommer først etter å ha prøvd HD800 eller T1 ;D

    K701 gode hodetelefoner men ingen all-rounder.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det virker som noen har lett for å glemme at f.eks. HD800 koster 4x K701, det skulle bare mangle at de er bedre.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Class skrev:
    Det virker som noen har lett for å glemme at f.eks. HD800 koster 4x K701, det skulle bare mangle at de er bedre.
    +1
    men bass får man til en mye lavere pris, ulempen er at man da går glipp av K701 utrolig bra mellomtone og lydscene/lydbilde.
    Har nevnt det tidligere, K701 er ikke gode allroundere, men til prisen finner man ingenting som er bedre til klassisk (små ensembler spesielt), "akustisk" jazz og blues og musikk med kvinnevokal.

    Til rock og elektronika og alt mellom, mener jeg det finnes bedre alternativ til en lavere pris.

    Kan være greit å huske denne om beskrivelser av lyd:
    One mans detail and transparency, is another mans harshness
    One's warmth is anothers veil
    One's bass is another mans muddyness.
    One's limited frequency respons is another mans 'lush' sound
    One's aenemic sound is another ones tight bass.
    e.t.c.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Class skrev:
    Det virker som noen har lett for å glemme at f.eks. HD800 koster 4x K701, det skulle bare mangle at de er bedre.
    Enig, selvsagt. Skulle jeg kjøpt hodetelefoner til <2K i dag så hadde K701 vært førstevalget. At K701 også er komfortable er heller ingen ulempe. Eneste kritikken mot komfort er "knottene" på under siden av hodebandet, som kan være svakt plagsomt for de som mangler hår på toppen av hodet. For oss andre er dette irrelevant (naturlig nok).

    Det er, slik jeg husker det, heller ingen (lydmessig) god grunn til å betale mer for K702 enn K701. Man betaler relativt mye for utskiftbar kabel og dypt mørke blå hodetelefoner, i forhod til K701 som er glossy hvite med brunt hodeband, samt fast kabel.

    De som vurderer å foreta litt DIY for å transformere K70x til en balansert hodetelefon mot ditto hodetelefonforsterker, så er K701 et bedre kjøp enn K702. Primært fordi, etter som jeg har lest, så er det mindre arbeid med K701 enn med K702 for en slik "oppgradering".
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Class skrev:
    Det virker som noen har lett for å glemme at f.eks. HD800 koster 4x K701, det skulle bare mangle at de er bedre.
    Enig, selvsagt. Skulle jeg kjøpt hodetelefoner til <2K i dag så hadde K701 vært førstevalget.
    Det kommer som Bart nevnte an på bruken.

    Sett at en skal kjøpe hodetelefoner til <2k til gaming så er ikke K701 egnet. Selv har jeg brukt mine K701 mye til klassisk musikk og til den bruken har jeg vanskelig for å se noen konkurrenter i samme prisklasse.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Gaming: Bruker du da separat forsterker til K701?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Gaming: Bruker du da separat forsterker til K701?
    Ja det gjør jeg, K701 er såpass tungdrevne at det er urettferdig å omtale de uten bruk av egnet forsterker.

    Skal man se på evnen til å gjengi en 47mm kanon finnes det mange mer egnede alternativer til en rimeligere pris. Men hvis en derimot skal gjengi en symfoni er K701 et godt valg.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    Class skrev:
    Det virker som noen har lett for å glemme at f.eks. HD800 koster 4x K701, det skulle bare mangle at de er bedre.
    +1
    men bass får man til en mye lavere pris, ulempen er at man da går glipp av K701 utrolig bra mellomtone og lydscene/lydbilde.
    Har nevnt det tidligere, K701 er ikke gode allroundere, men til prisen finner man ingenting som er bedre til klassisk (små ensembler spesielt), "akustisk" jazz og blues og musikk med kvinnevokal.

    Til rock og elektronika og alt mellom, mener jeg det finnes bedre alternativ til en lavere pris.

    Kan være greit å huske denne om beskrivelser av lyd:
    One mans detail and transparency, is another mans harshness
    One's warmth is anothers veil
    One's bass is another mans muddyness.
    One's limited frequency respons is another mans 'lush' sound
    One's aenemic sound is another ones tight bass.
    e.t.c.
    Dette var et godt innlegg med gode observasjoner og poenger.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Komfort: AKG K 701 og AKG K 271 MK II

    Loevhagen skrev:
    [...]
    At K701 også er komfortable er heller ingen ulempe. Eneste kritikken mot komfort er "knottene" på under siden av hodebandet, som kan være svakt plagsomt for de som mangler hår på toppen av hodet. For oss andre er dette irrelevant (naturlig nok).
    [...]
    De ovennevnte hodebåndsknottene kan være direkte plagsomme og vonde. Dessuten er "takhøyden" relativt lav. Jeg skulle ønske at man kan strekke hodebåndet lenger oppover. Srajan Ebaen fra 6moons.com hadde samme innvending. Hodebåndreturstrikken kunne med fordel vært litt mindre stram. Jeg har også lest innlegg på Head-Fi.org fra mennesker som opplevde AKG K 701 som for stor for sitt hode (åpenbart ikke mitt problem). Dette kan tyde på at AKG K 701 har mindre reguleringsmuligheter/-intervall for å tilpasses ulike hodestørrelser.

    Jeg har forsøkt AKG K 271 MK II ved to anledninger i ca. 1 og 2,5 timer, og venter på en skikkelig hjemmeprøveperiode. Den opplevdes i løpet av disse forsøkene som mye bedre. Hodebåndet av kunstskinn har ikke knotter, men er isteden slett/gatt, og er derfor behagelig. Hodebåndet kan også strekkes lenger opp, men returstrikken kunne også her gjerne vært litt mindre stram. Jeg tror også at kunstskinnputene er mykere enn velourputene på K 701. AKG K 701 har dog større avstand fra øre til element.

    For ordens skyld:
    • Jeg har et (rimelig) stort hode, bl.a. jfr. tidligere sammenligning av hodetelefonbøyleinnstillinger mellom brukere her på Hifisentralen (inkl. Loevhagen). Jeg er ofte nær fullt bøyleuttrekk på hodetelefoner.
    • Jeg har fremdeles en del hår på toppen (intet behov for hentesveis), men det var mye mer før da det faktisk var spesielt mye (jfr. mine frisører). Frisøren benytter nå kun tynningssaks på sidene og bak. Mitt hår er rett, uten fall og krøller. Hårstråene er meget tykke (jfr. mine frisører).
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hi-Fi+ Issue #79 april/mai 2011 ineholder bl.a. en testomtale av Burson Audio HA-160 selv om den ikke er nevnt i reklamen for utgaven:
    http://www.avguide.com/magarchive/hifiplus/2011

    Issue #79: Hifi+ April/May 2011 In this Month's Issue
    ? Sonus Faber Amati Futura
    ? Focal Stella Utopia EM
    ? Rogue Cronus Magnum
    ? Mark Levinson No53
    ? Mastersound Evolution 845
    ? PMC Fact 3
    ? MIT Oracle MA-X
    ? Electrocompaniet PD-1
    ? High Res Technologies iStreamer iDevice
    ? Benz-Micro SLR Gullwing
    ? Zu Audio Essence
    Jeg skumleste den meget raskt og overfladisk hos Narvesen 29.04.2011. Den fikk ros. Jeg fant dessverre ingen informasjon om hvilke(n) hodetelefon(er) de hadde benyttet, selv om jeg lette aktivt etter akkurat det.

    Dette så igjen ut til å være en artikkel som vektla hodetelefonlyttingens kvaliteter i forhold til høyttalerlytting. Dette er muligens et tegn på at de igjen henvender seg mer til de som ikke har prøvd og vet (folkeopplysning) enn de som har og gjør, og som derfor først og fremst vil vite hvordan denne hodetelefonforsterkeren er i forhold til andre (produktinformasjon).

    Jeg vet ikke om denne testomtaleforfatteren (hva han nå het) har skrevet andre hodetelefonrelaterte testomtaler eller ei. F.eks. inneholdt Hi-Fi+ utgave 76 "Stax SR-007 Omega Reference Series II Earspeakers & SRM-007 tII Energiser"

    Det samarbeidende Playback Magazine hadde i utgave 41 følgende testomtale av "Burson Audio HA-160 Headphone Amp".
     

    Vedlegg

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg har forsøkt AKG K 271 MK II ved to anledninger i ca. 1 og 2,5 timer, og venter på en skikkelig hjemmeprøveperiode. Den opplevdes i løpet av disse forsøkene som mye bedre.
    AKG 271 mkII er mine foretrukne portable hodetelefoner der jeg ferdes. Den er veldig behagelig. Desverre er øremuffene litt mindre enn K701/2, slik at 271 mkII ikke dekker ørene like godt som K701/2.

    Ikke noen stor sak (pun intended), så 271mkII passer derfor flere i familien. :)
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg har forsøkt AKG K 271 MK II ved to anledninger i ca. 1 og 2,5 timer, og venter på en skikkelig hjemmeprøveperiode. Den opplevdes i løpet av disse forsøkene som mye bedre.
    AKG 271 mkII er mine foretrukne portable hodetelefoner der jeg ferdes. Den er veldig behagelig. Desverre er øremuffene litt mindre enn K701/2, slik at 271 mkII ikke dekker ørene like godt som K701/2.
    Det er en hodetelefon jeg angrer litt på at jeg ikke sjekket ut før jeg bestilte meg Beyer DT770.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg har forsøkt AKG K 271 MK II ved to anledninger i ca. 1 og 2,5 timer, og venter på en skikkelig hjemmeprøveperiode. Den opplevdes i løpet av disse forsøkene som mye bedre.
    AKG 271 mkII er mine foretrukne portable hodetelefoner der jeg ferdes. Den er veldig behagelig. Desverre er øremuffene litt mindre enn K701/2, slik at 271 mkII ikke dekker ørene like godt som K701/2.
    [...]
    Kunstskinnputene på AKG K 271 MK II er store nok til at hodekontaktflatene gikk utenfor mine ører. De klemte altså ikke på ørene mine, men lå rundt dem. Jeg har så vidt prøvd en rimeligere AKG profesjonell hodetelefon, muligens AKG K 240 (MK II), som hadde noe mindre indre putediameter. De berørte ørenes kanter. Det slapp jeg altså med AKG K 271 MK II.

    Med vurderingsassistanse av en kollega, har jeg kommet til at ørene mine har rimelig normal størrelse og i hvert fall ikke er store. De ligger tett langs hodets sider.

    Jeg skrev en del om hodetelefonkomfort og størrelse og form på hode og ører i tråden "beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner":
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Komfort
    Jeg tror jeg har et ganske stort hode. I plateskjøten midt oppå hodet er det en forhøyning (jeg antar at Vidar P kan fortelle oss navnet på både plateskjøt og forhøyning(?)). Dette kan medføre at kontaktflaten mellom hodetelefonbøyle og hode blir meget liten.

    Jeg er som tidligere nevnt antagelig ganske var på dette området, og spesielt når det gjelder kontaktpunktene mellom hodebunn og hodebøyle. Jeg opplever f.eks. ikke AKG K 701 som komfortabel. Noen ganger får jeg faktisk vondt i hodebunnen. Dessuten har AKG K 701 for "lav takhøyde"/liten bøylelengde. På de fleste hodetelefoner er jeg vel 1-2 hakk fra fullt uttrekt bøyle. Noen få har en god del mer uttrekk enn jeg trenger.

    Ørene mine ligger tett langs hodets sider. Bretten midt på, rett bak øreinngangen (hva nå den enn heter) er punktet som står lengst ut. Jeg har aldri blitt ertet for utstående ører, ikke en gang på fleip. Det ville falle på sin egen urimelighet.

    Jeg foretrekker hodetelefoner som går utenfor og rundt ytterørene (i motsetning til de som ligger oppå/klemmer mot ytterøret). Dette gjør vel alle dyrere hodetelefoner for hjemmebruk(?)

    Denon AH-D5000 er mest sannsynlig den mest komfortable hodetelefonen jeg har prøvd. Jeg merket det aller best da jeg gikk tilbake til beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800. Jeg håper at Denon AH-D7000 er like bra (eller bedre). Den ligger for øyeblikket til innspilling, runder 10 døgn (= 240 timer) førstkommende lørdag 05.02.2011 og skal etter planen gjennom sine første prøver førstkommende helg.

    Jeg skulle ønske at bøylen på beyerdynamic T 1 var mykere eller bedre polstret. Jeg må passe på hvor(dan) jeg plasserer den for å unngå et visst ubehag over tid. Med riktig plassering er den OK (, men ingen Denon AH-D5000).

    Putene er rimelig faste. Disse er ikke noe problem (, men igjen ingen Denon AH-D5000).

    Sennheiser HD 800 har en utsparring midt i bøylen som passer bra med min hodebunnsforhøyning. Bøylen er derfor mer behagelig enn på T 1(, men heller ikke HD 800 kan matche Denon AH-D5000). Putene er rimelig faste og dessuten er "diameteren" meget stor og bøylen er (i hvert fall) ikke slapp i grepet. Man må derfor passe på hvor klokkene plasseres. Hvis de plasseres galt, kan de klemme på kjevene. Dette er ubehagelig. Jeg tror jeg har lest at dette (særlig) skaper problemer for mennesker med små hoder.
    [...]
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    Loevhagen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg har forsøkt AKG K 271 MK II ved to anledninger i ca. 1 og 2,5 timer, og venter på en skikkelig hjemmeprøveperiode. Den opplevdes i løpet av disse forsøkene som mye bedre.
    AKG 271 mkII er mine foretrukne portable hodetelefoner der jeg ferdes. Den er veldig behagelig. Desverre er øremuffene litt mindre enn K701/2, slik at 271 mkII ikke dekker ørene like godt som K701/2.
    Det er en hodetelefon jeg angrer litt på at jeg ikke sjekket ut før jeg bestilte meg Beyer DT770.
    Den virket heldigvis også lydmessig lovende.

    Dette er et ledd i min jakt på "Headset: Hodetelefon med mikrofon".



    Jeg har forsøkt Sennheiser HD 25-1 II Basic som en indikasjon for kjøp av



    Sennheiser HMD 26, men jag får vondt i ytterørene etter 2-4 tmer, spesielt i bretten bak øreinngangen. Sennheiser HMD 26 har riktignok et annet klokkeoppheng m.m. enn forløperen Sennheiser HMD 25 og Sennheiser HD 25-1 II Basic, men jeg er allikevel skeptisk.



    Det er dermed godt mulig at det blir en AKG HSD 271.

    Tillegg:
    NRK og TV2 bruker Sennheiser HMD 25, og NRK bruker også Sennheiser HMD 26. Man ser dem særlig på kommentatorer under sportsarrangenter. Den splittbare bøylen medfører at hodetelefonen sitter meget godt på hodet. Jeg tror t.o.m. man kan bedrive headbanging med en av disse på hodet.

    Jeg har tidligere i år sett at SVT bruker AKG HSD 271.
     

    Vedlegg

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Kunstskinnputene på AKG K 271 MK II ...
    Fordelen med 271mkII er at det også følger med velourputer i paken (samt 2 ulike ledninger). Jeg satte på dem rimelig fort da jeg fant K701/2 sine i velour gode.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Kunstskinnputene på AKG K 271 MK II ...
    Fordelen med 271mkII er at det også følger med velourputer i paken (samt 2 ulike ledninger). Jeg satte på dem rimelig fort da jeg fant K701/2 sine i velour gode.
    Kan du beskrive din opplevelse av fordeler og ulemper med kunstskinn- og velourputer på AKG K 271 MK II?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    Loevhagen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg har forsøkt AKG K 271 MK II ved to anledninger i ca. 1 og 2,5 timer, og venter på en skikkelig hjemmeprøveperiode. Den opplevdes i løpet av disse forsøkene som mye bedre.
    AKG 271 mkII er mine foretrukne portable hodetelefoner der jeg ferdes. Den er veldig behagelig. Desverre er øremuffene litt mindre enn K701/2, slik at 271 mkII ikke dekker ørene like godt som K701/2.
    Det er en hodetelefon jeg angrer litt på at jeg ikke sjekket ut før jeg bestilte meg Beyer DT770.
    Jeg har et sett hjemme akkurat nå, og ut denne uken. Nei vent, det er AKG 242HD er det. Fine de også! Skal høre litt utover kvelden, så du får svinge innom om du går forbi.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Vidar P skrev:
    Anonym skrev:
    Loevhagen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg har forsøkt AKG K 271 MK II ved to anledninger i ca. 1 og 2,5 timer, og venter på en skikkelig hjemmeprøveperiode. Den opplevdes i løpet av disse forsøkene som mye bedre.
    AKG 271 mkII er mine foretrukne portable hodetelefoner der jeg ferdes. Den er veldig behagelig. Desverre er øremuffene litt mindre enn K701/2, slik at 271 mkII ikke dekker ørene like godt som K701/2.
    Det er en hodetelefon jeg angrer litt på at jeg ikke sjekket ut før jeg bestilte meg Beyer DT770.
    Jeg har et sett hjemme akkurat nå, og ut denne uken. Nei vent, det er AKG 242HD er det. Fine de også! Skal høre litt utover kvelden, så du får svinge innom om du går forbi.
    Svinger innom en liten tur om en halvtimes tid, tar med meg DT770 for moro skyld.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    OK. Finner ikke min skrueadapter (3.5->6mm) så får bruke laptop. Om du ikke har en slik adapter å ta med da.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Vidar P skrev:
    Anonym skrev:
    Loevhagen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg har forsøkt AKG K 271 MK II ved to anledninger i ca. 1 og 2,5 timer, og venter på en skikkelig hjemmeprøveperiode. Den opplevdes i løpet av disse forsøkene som mye bedre.
    AKG 271 mkII er mine foretrukne portable hodetelefoner der jeg ferdes. Den er veldig behagelig. Desverre er øremuffene litt mindre enn K701/2, slik at 271 mkII ikke dekker ørene like godt som K701/2.
    Det er en hodetelefon jeg angrer litt på at jeg ikke sjekket ut før jeg bestilte meg Beyer DT770.
    Jeg har et sett hjemme akkurat nå, og ut denne uken. Nei vent, det er AKG 242HD er det. Fine de også! Skal høre litt utover kvelden, så du får svinge innom om du går forbi.
    AKG K242HD var et hyggelig bekjentskap, frisk lyd med en meget god mellomtone og lyden var overraskende ulik Beyer DT770 som har en mer tilbaketrukket mellomtone og er mer bass og diskantfokuserte.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Enig, ble også veldig positivt overrasket over 242HD da jeg hørte de først. Supre til prisen; litt kjipt med plast og denslags selvsagt, men så får man se på prislappen.

    Skikkelig smooth og sofistikert lyd, de er åpne og lineære (subjektivt) og naturlige og veldig lette å høre på. Ikke veldig følsomme ift mange, men ikke verre enn at de gir evig godt nok volum og vel så selv med en iPhone.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg ble imponert over hvor godt eplemaskinene klarte å drive begge hodetelefonene, kunne spille mer enn høyt nok.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Har brukt litt tid med K702 på Violectric HPA V200. Denne hodetelefonforsterkeren kler K702 og gir dem litt "kjøtt" i lyden. V200 har vist seg som å være et lykkelig blindkjøp. Flere bør undersøke om Violectrics hodetelefonforsterkere kan være et alternativ for dem.

    Signalvei: SB (coax) / Mac (USB/TOS-link) -> Hegel HD10 -> (XLR) -> V200 -> K702
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn