Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Med de forbeholdene som du tar, er det fristende å spørre om du er jurist, bankansatt eller aktuar.... ;D

    Apropo; hørt om mannen som kom til banksjefen på lille julaften og ville søke om et lån? Banksjefen var i svært godt lune, og full av julestemning uttrykte han følgede: "Min gode mann. Det ene av mine to øyne, er et glassøye. Om du klarer å gjette hvilket som er glassøyet, skal du få lån, og det til en meget gunstig rente!" Mannen repliserte lynkjapt at glassøyet var banksjefens venstre øye. Banksjefen ble helt himmelfallende forbauset, og måtte innrømme at det var helt korrekt, men hvordan kunne mannen avsløre det kunstige øyet så lett, ville han vite. "Jo", svarte mannen."Det venstre øyet var det øyet som hadde et snev av medmenneskelighet i seg"!
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    VilhelmW skrev:
    Med de forbeholdene som du tar, er det fristende å spørre om du er jurist, bankansatt eller aktuar.... ;D
    :D

    Nei, langt i fra.

    Noen av mine innlegg hist og her bør lede deg på helt andre tanker.

    Apropo; hørt om mannen som kom til banksjefen på lille julaften og ville søke om et lån? Banksjefen var i svært godt lune, og full av julestemning uttrykte han følgede: "Min gode mann. Det ene av mine to øyne, er et glassøye. Om du klarer å gjette hvilket som er glassøyet, skal du få lån, og det til en meget gunstig rente!" Mannen repliserte lynkjapt at glassøyet var banksjefens venstre øye. Banksjefen ble helt himmelfallende forbauset, og måtte innrømme at det var helt korrekt, men hvordan kunne mannen avsløre det kunstige øyet så lett, ville han vite. "Jo", svarte mannen."Det venstre øyet var det øyet som hadde et snev av medmenneskelighet i seg"!
    Den har jeg vært borti før, men den er slett ikke dum.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Utfordringen med å sammenligne hodetelefoner er alltid at det ikke er så lett å få like signalbaner før hodetelefonene.

    En gang i nær fremtid får en samling allerede inviterte brukere en gylden mulighet til å sammenligne hodetelefoner via to identiske kilder: 2 x Burson HA-160D, som har innebygget DAC. En direkte sammenligning av hodetelefoner på hver av disse, etter å ha justert volum på hver av de tilpasset følsomheten til hver hodetelefon, skulle danne et greit grunnlag. :)



    Et alternativ til er å benytte de samme to 160D på hvert sitt eksemplar av HD800 for enten høre om det er forskjell på primærkilde før DAC (e.g. Spotify og Lossless), eller coax / USB fra samme primærkilde (e.g. Squeezebox Touch).

    Eventuelt, kanskje mer interessant; høre hva ulike forsterkere tilfører av lydsignatur ved at vi benytter de to 160D som DAC før de ulike hodetelefonforsterkerne videre til hvert sitt eksemplar av HD800.

    Eller, rett og slett hive to ulike DAC-er før hver sin 160D / HD800 combo.



    -----------

    De hodetelefonene det virker naturlig å teste på hver sin 160D kan være:

    a) AKG K701/2 vs. Sennheiser HD800
    b) Sennheiser HD800 vs. Audeze LCD-2
    c) Sennheiser HD600 vs. AKG K701/2
    d) AT-M50 vs. TBD

    Og, de forsterkerene man kan sammenligne kan være:

    a) Violectric HPA V200 vs. Schiit Lyr
    b) TBD

    DAC-er:

    a) Hegel HD10 vs. Rega DAC
    b) TBD

    Uten at dette blir for seriøst, men dog litt strukturert så vil tentativt hver av deltakerne noterer kort ned noen stikkord på utdelt papir om hva de hører på ulike kombinasjoner, så kan man "compare notes" på slutten får å se om det er en form for konsensus i inntrykkene. :)

    Head-fi er gøy!
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det er ikke p.g.a. at jeg har begge disse komponentene, men jeg synes du skal ta med i betraktningen både Lehmannaudio BCL og Beyerdynamic T 1. Også eventuelt T 5 P.
    På forsterkersiden, kan Musical Fidelity's M1 HPA også være en kandidat man ikke bør overse. Jeg har ikke hørt den, bare så det er sagt.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    [...]
    En gang i nær fremtid får en samling allerede inviterte brukere en gylden mulighet til å sammenligne hodetelefoner via to identiske kilder: 2 x Burson HA-160D, som har innebygget DAC.
    [...]
    VilhelmW skrev:
    Det er ikke p.g.a. at jeg har begge disse komponentene, men jeg synes du skal ta med i betraktningen både Lehmannaudio BCL og Beyerdynamic T 1. Også eventuelt T 5 P.
    På forsterkersiden, kan Musical Fidelity's M1 HPA også være en kandidat man ikke bør overse. Jeg har ikke hørt den, bare så det er sagt.
    Jeg tror (hvis jeg ikke har misforstått helt) at utvalget (i stor grad) er avhengig av hva de inviterte eier og evt. kan få låne.

    F.eks. eier Loevhagen en god del av de nevnte produktene, og han har lånt, prøvd og omtalt noen av de andre.

    Tillegg:
    De har formodentlig ventet på denne leveransen av Burson Audio HA-160D.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg tror (hvis jeg ikke har misforstått helt) at utvalget (i stor grad) er avhengig av hva de inviterte eier og evt. kan få låne.
    Riktig. :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Helg og bilder:

    ilder av kjente hodetelefoner fra refererte møte. :)

    PS: 1 norsk krone er ca. 5.5 THB. You do the math når du ser prisene...















    AKG K1000:




















     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Video fra Innerfidelity som viser oppbygningen av HifiMan og Audeze. Kjekk informasjon:

    [video]3I2lyIQDC24[/video]

    Hvordan frekvensresponsen til hodetelefoner måles:

    [video]1uBuxqDSJlA[/video]


    ... og hva man kan se etter når det gjelder bassrespons:

    [video]H0ClNJeHrAw[/video]


    Målinger i PDF av flere finnes her: Headphone Data Sheet Downloads | InnerFidelity
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Utvalgte bilder fra Headphones Meeting & Exhibition in Thailand 2011 på Head-fi.org under Meets. Har ikke sett dette hodetelefonstativet før.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    AKG K1000 ser spennende ut.
    Finnes de til salgs i Norge?
    Noen her som har hørt disse?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    K1000, eller K1K som noen kaller dem for å være kul, er ikke lenger i produksjon.

    "Høyttalerne" kan roteres langs vertikalaksen, og på den måten kan man justere bredden i lydbildet og bassresponsen. Jeg har desverre ikke hørt dem.

    Morrobilde:
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ottone skrev:
    AKG K1000 ser spennende ut.
    Finnes de til salgs i Norge?
    Noen her som har hørt disse?
    Informasjon om og testomtaler av AKG K 1000:

    Den er som Loevhagen skriver ikke lenger i produksjon.

    Den er dessuten berømt og beryktet for sine høye forsterkerkrav. En del driver den sågar med høyttalerutgangene på vanlige stereoforsterkere (altså ikke hodetelefonutgangen).

    Svenske HiFi & Musik skrev for noen måneder siden om en svensk lydtekniker som benyttet en AKG K 1000 til kontroll av opptak rett etter at de var utført i "felt". Jeg tror det var fordi den gav en rimelig god høyttalerillusjon.

    Selv AKG K 1000 vil formodentlig komme til kort når det gjelder lyd fra høyre høyttaler til venstre øre og omvendt. Det vil neppe ligne på stereohøyttalere plassert (i normal avstand) foran lytteren.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Vet du (tilfeldigvis) noe om dette hodetelefonstativet?
    Fra annet forum: "I was looking for one of these rare, custom OEM Sennheiser HE-90 stands but I couldn't find one for $500 and that's commensurate with the value of the cans they are designed to support."
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Vet du (tilfeldigvis) noe om dette hodetelefonstativet?
    Fra annet forum: "I was looking for one of these rare, custom OEM Sennheiser HE-90 stands but I couldn't find one for $500 and that's commensurate with the value of the cans they are designed to support."
    [...]
    Takk.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Sommeren er gjerne utetid, og da publiserer tidsskriftene testomtaler av hodetelefoner og ørepropper egnet for bærbart lydavspillingsutstyr.

    Lyd & Bilde nr. 5 2011 har en testomtale av 8 hodetelefoner rundt kr. 1000 som er mer eller mindre godt egnet for bærbart lydavspillingsutstyr, men gjerne også for hjemmebruk.
    Alle hodetelefonene er testet på en iPhone 4 med ukomprimerte musikkfiler, og på hodetelefonutgangen til en McIntosh C50 forsterker.
    Hodetelefonene:
    • Sony MDR-ZX700
    • Shure SRH240m+
    • Sennheiser HD448
    • Denon AH-D1100
    • AKG Q460
    • Koss DJ100
    • Panasonic RP-HTF600
    • Philips TR 55LX

    Testomtalen er vevpublisert hos Lyd & Bilde og i miniversjon hos NRK:
    • http://www.lydogbilde.no/test/atte-budsjettvennlige-hodetelefoner
    • http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7618686



    Svenske HiFi & Musik nr. 5 2011 har en testomtale av "19 in-ear-lurar".
     

    Vedlegg

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    jeg har surret litt rundt i denne tråden, samt lest litt i beyerdynamictråden til cdwmc..

    Finner det dog nødvendig å spørre om litt råd.
    Har solgt alt (unntatt cd) av hifi, og nå er tiden kommet for undersøkelser og innkjøp av head-fi.

    Jeg skal bruke emc1-up som kilde, og da trenger jeg forsterker og hodetelefoner.
    Budsjett er 12-13k.
    Stemmegjengivelse, mellomtone og kontroll er noe jeg setter pris på. Hører mye kvinnestemmer, dire straits, peter gabriel, tori amos, bremnes, er veldig glad i alt av pink floyd, waters, gilmour. Prog ligger nok mitt hjerte nært.

    Skal ha oppsettet på stua, og lukkede hodetelefoner anbefales??
    Har et relativt stort hode (sa noen kålhode?) str 62 på militærlua, men ørene er normale..
    Hodetelefonene må sitte godt, uten å stramma, bli ubehagelige.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    jeg har surret litt rundt i denne tråden, samt lest litt i beyerdynamictråden til cdwmc..
    [...]
    Noen flere tråder:

    Denons hodetelefoner kan muligens være kandidater hvis de drives av en egnet hodetelefonforsterker. Jfr. ditt budsjett er Denon AH-D7000 antagelig vel dyr ny, men Denon AH-D5000 bør gå. Denons hodetelefoner er meget behagelige, og de er store nok for mitt hode som er større enn mange andre. Ulike hodetelefoners komfort er kommentert og diskutert i flere tråder inkl. beyerdynamic Tesla-tråden og flere av ovennevnte. Denons hodetelefoner skal visstnok ha relativt dårlig demping av ekstern lyd (lyd utenfra og inn som forstyrrer hodetelefonbrukeren) til å være lukkede hodetelefoner.

    Andre kan forhåpentlig bidra med erfaring om andre lukkede hodetelefoner i relevant prisklasse.

    Det vil være en fordel for den videre diskusjonen og de som skal hjelpe, om du forteller om du er ute etter nytt eller brukt utstyr.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg gjentar et tidligere spørsmål:
    Hvor lang innspillingstid bør man gi AKG K 271 MK II?
    Er den like kravstor som AKG K 701 som har tommelfingerregel på 500 timer?

    Et nytt spørsmål:
    Hvor lang innspillingstid bør man gi Burson Audio HA-160?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.366
    Antall liker
    917
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    125
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Et nytt spørsmål:
    Hvor lang innspillingstid bør man gi Burson Audio HA-160?
    250 timer eller litt over 24/7 i 10 dager
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg tenkte på nytt utstyr ja.
    Amp kan jeg selvsagt kjøpe brukt, men vil ha nye hodetelefoner.

    Kjekt med xlr på ampen, da emc1-up som kjent er utstyrt med dette.

    Hodetelefonene vil stå i samme rom som tv og kone, så at jeg får være i min egen lille verden hadde vært bra.
    Jeg sier ikke at jeg skal ha hørselvern, men dere skjønner... :)
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg gjentar et tidligere spørsmål:
    Hvor lang innspillingstid bør man gi AKG K 271 MK II?
    Er den like kravstor som AKG K 701 som har tommelfingerregel på 500 timer?
    Mine K271 har sånn ca 50 timer nå. Kan ikke si det har skjedd noe etter de første timene.

    500 timer for K701 tror jeg er urealistisk. Noen påstår 300 timer. Sikkert tull dette også. Det begynner å bli veldig mange timer siden jeg oppfattet noen forbedring eller forandring. De forandringene som kan detekteres kommer etter ganske få timer.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg gjentar et tidligere spørsmål:
    Hvor lang innspillingstid bør man gi AKG K 271 MK II?
    Er den like kravstor som AKG K 701 som har tommelfingerregel på 500 timer?
    Mine 271 mkII synes jeg spilte flott ganske fort. Satte de til 24/7 et par døgn, og etter det brukte jeg dem til å kose meg med musikk uten å tenke innspilling.

    De første K701 solgte jeg (muligens før de var innspilt). De K702 jeg har nå kjøpte jeg pent brukt, og har ikke tenkt på innspilling når det gjelder dem.

    Jeg har tro på innspilling, men at det skal ta over 1/20 av timene i et helt kalenderår har jeg liten tro på.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    Kjekt med xlr på ampen, da emc1-up som kjent er utstyrt med dette.
    Har selv kun ett sett lukkede hodetelefoner (271 mkII), og 3 andre som er åpne (LCD-2, HD800 og K702). Lukkede hodetelefoner har jeg mao. lite erfaring med. Sjekk ut Audio Technica, som påstås å ha gode lukkede hodetelefoner uten at du drukner i bass.

    I perioder bruker jeg selv Abrahamsen DAC V6.0 (koblet via XLR) på tyske Violectric HPA V200. Burson HA-160D er også en favoritt. Sjekk også ut Lehmann Audio BCL, dersom du enten liker imponerende lyd, eller ønsker å kompensere for "innelukkede" lukkede hodetelefoner.

    Det er såpass mange parametere å holde styr på at folk bør spesifisere hva de vil ha av lydsignatur når det gjelder head-fi. Lettere å gi (gode) råd da. :)
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    ivar skrev:
    Kjekt med xlr på ampen, da emc1-up som kjent er utstyrt med dette.
    Har selv kun ett sett lukkede hodetelefoner (271 mkII), og 3 andre som er åpne (LCD-2, HD800 og K702). Lukkede hodetelefoner har jeg mao. lite erfaring med. Sjekk ut Audio Technica, som påstås å ha gode lukkede hodetelefoner uten at du drukner i bass.
    ...
    Hvis "referansen" er "anemiske" K701/702 er det klart "nøytrale" lukkede hodetelefoner ikke er din "cup of tea" :)

    AKGs lukkede 271 har faktisk MINDRE (sub)bass enn (halv)åpne 240 (242) og K701/702.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hvis "referansen" er "anemiske" K701/702 er det klart "nøytrale" lukkede hodetelefoner ikke er din "cup of tea"

    AKGs lukkede 271 har faktisk MINDRE (sub)bass enn (halv)åpne 240 (242) og K701/702.
    Tull. 8) :)

    271 mkII har ikke mindre opplevd bass en K702. Og, min referanse er LCD-2 fra Audeze. :) Har ikke hørt noen hodetelefoner som har presentert musikken mer naturlig enn dem. K702 og HD800 høres ikke naturlige ut i forhold. Men, gode er K702 og HD800. Veldig gode. Men, naturlige? Nei.

    For å quote noen på et annet forum: "The HD-800 sounds like a nice hi-fi headphone. The LCD-2 sounds like real life"
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Ja slike objektive utsagn er vanskelig å motsi ;D

    Ellers helt enig i at HD800 og LCD-2 er bra produkter.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ;D Ja, ikke sant.

    Det er én ting som slår meg, og det er at det egentlig er mye konstruktiv informasjon innen hodetelefoner og lite "kverulering og krangling" sett i forhold til andre kategorier her på forumet. La det for all del forbli slik. :) Mitt bidrag var derfor mest ment som humor i så måte.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    Hvis "referansen" er "anemiske" K701/702 er det klart "nøytrale" lukkede hodetelefoner ikke er din "cup of tea" :)

    AKGs lukkede 271 har faktisk MINDRE (sub)bass enn (halv)åpne 240 (242) og K701/702.
    Er det ment som en spøk, - altså at K701/702 er anemiske?

    K271 har, som Loevhagen skriver, ikke mindre opplevd bass enn K701. De har faktisk mer. Det er bare forskjell på hvor i bassen trykket ligger. K701/702 er slankere i mellombassen og øvre bass og gir derfor ikke det samme "sparket" som K271. Rett ut fra en MacBook Pro fungerer K271 faktisk veldig bra, spesielt på 70 og 80-talls rock fordi de er litt "fetere" i lyden. På de fleste andre parametre er K701 å foretrekke, men da med ekstern forsterker.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg takker for tips så langt.
    Går for en runde på hifiklubben og soundgarden. Så får vi ta det derfra. Skal jeg prøve noe er det vel verre å prøve på internett...
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ayaboh skrev:
    500 timer for K701 tror jeg er urealistisk. Noen påstår 300 timer. Sikkert tull dette også. Det begynner å bli veldig mange timer siden jeg oppfattet noen forbedring eller forandring. De forandringene som kan detekteres kommer etter ganske få timer.
    Dette er ikke riktig! Jeg har "spilt inn" flere sett med Sennheiser'e, to sett AKG K701 og et sett Beyerdynamic T 1. Alle forandret seg fra rett ut av eska og til godt over 300 timers "innspilling". Jeg vet ikke om det har så mye å si, men jeg pleier ikke å la mine hodetelefoner stå tilkoplet kilde i et strekk. Jeg lar de få et par døgn med moderat volum, så en kvil, deretter nye et par, tre døgn med sånn passe volum og sånn holder jeg på inntil settene har fått 2 - 300 timer. Da er det tid for skikkelig lytting. Og det er forskjell! Samtlige sett har blitt mer åpne, mer nyanserte, med bedre trøkk i bunn osv. etter et par hundre timer. Si hva dere vil, men sånn opplever jeg det.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg tror (understreker tror) også at at det er en kjensgjerning at når man har kjøpt nye hodetelefoner (også høyttalere), så pakker man dem opp og kobler dem på forsterkeren (som er kald). Etterhvert som innspillingen foregår oppnår forsterkeren arbeidstemperatur, og hodetelefonene / høyttalerne blir innspilt... (satt på spissen). :)
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Jeg tror (understreker tror) også at at det er en kjensgjerning at når man har kjøpt nye hodetelefoner (også høyttalere), så pakker man dem opp og kobler dem på forsterkeren (som er kald). Etterhvert som innspillingen foregår oppnår forsterkeren arbeidstemperatur, og hodetelefonene / høyttalerne blir innspilt... (satt på spissen). :)
    Mine forsterkere er aldri kalde. Her står alt på heile tida - unntatt når vi er på ferie, eller fraværende i flere uker. Da slår jeg av alt og trekker ut kontakten!

    Så det er ikke der det ligger.

    Bart; hva mener du med betegnelsen "anemisk" for K701 / 702? Hvis du synes de låter blodfattige, bør du kanskje prøve en anna hodetelefonforsterker. Her oppleves de ikke som anemiske!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Kjøpte inn litt IKEA-remedier i dag for å teste ut "product photography". Etter ca. 80-100 bilder ble dette representativt. Ikke så mye å rope hurra for, men på sikt ... lære å fristille seg fra normene. :)
     

    Vedlegg

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ayaboh skrev:
    Bart skrev:
    Hvis "referansen" er "anemiske" K701/702 er det klart "nøytrale" lukkede hodetelefoner ikke er din "cup of tea" :)

    AKGs lukkede 271 har faktisk MINDRE (sub)bass enn (halv)åpne 240 (242) og K701/702.
    Er det ment som en spøk, - altså at K701/702 er anemiske?

    ...
    Både og...

    K701/702 har mindre bass (både målbart og opplevd) enn f.eks. HD800, T1 og ikke minst LCD-2, D7000.
    Det beste er å ta K701 for det den er, en veldig bra hodetelefon for noen typer musikk.
    Klassisk (små ensemble spesielt), akustisk musikk (jazz, blues etc) og kvinnevokal er K701s spesialfelt. Rock til elektronika gjøres bedre av andre hodetelefoner.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Som jeg tidligre har nevnt har jeg et par gode gamle AKG 240 Monitor hodetelefoner (600ohm) liggende. Har ikke vært brukt på mange år, men er etter mitt skjønn like gode som da de var nye og de var etter det jeg har har forstått en av de mest populære hodetelefonene til AKG da jeg kjøpte de nye.
    Etter kjøp av ny forsterker for litt siden, Chapter Precis Mk1, har lyttekveldene blitt lengre og lyden høyere ifølge kona. ;D
    For å unngå mistrivsel i heimen har jeg derfor funnet fram hodetelefonene og kommet over en pent brukt Creek
    OBH-11SE med OBH-2 strømforsyning. Dette er sikkert ikke den beste kombinasjonen, men dette synes jeg selv er en meget god løsning og jeg kan nå høre vellydende god musikk med god samvittighet ut i de små nattetimer.
    Forsterkeren er i utgangspunktet ment for hodetelefoner på 30 - 300ohm og hvis jeg skulle ønske å prøve noen andre hodetelefoner til denne forsterkeren, hva burde da være å anbefale?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn