Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    Jeg ble imponert over hvor godt eplemaskinene klarte å drive begge hodetelefonene, kunne spille mer enn høyt nok.
    Jøss, er det sesong for høyfeber allerede :)

    Nei sant å si så har jeg vært overrasket over hvor gode headamper som er i disse selv; de er f.eks betydelig bedre enn headampen i en Beresford 7510.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Vidar P skrev:
    Anonym skrev:
    Jeg ble imponert over hvor godt eplemaskinene klarte å drive begge hodetelefonene, kunne spille mer enn høyt nok.
    Jøss, er det sesong for høyfeber allerede :)

    Nei sant å si så har jeg vært overrasket over hvor gode headamper som er i disse selv; de er f.eks betydelig bedre enn headampen i en Beresford 7510.
    Med tanke på at jeg har opprettet denne tråden http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,57702.0.html om mulighetene med Ipad så er det jo et tegn på at jeg liker funskjonaliteten til produktene selv om jeg neppe kommer til å kjøpe noe epleprodukt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Takk for link, har GarageBand '11 på mine Mac'er, har lekt meg litt med de, og det er helt åpenbart et program med gode muligheter for å lage musikk ja. Ellers kan man jo utvide med Ableton etc, har det også jeg (er jo en liten hobbytrubadur). Men det er vel på kanten av tråden mildest talt :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Her målt frekvensrespons (av Lunatique på Head-fi.org) fra Audezes LCD-2 og Stax Omega 007mkII. Ganske like i profilen:

    Stax


    Audeze




    Her er Audio-Technica M50 og Sennheiser HD650 (i den rekkefølgen):


     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Sammenlikninger av frekvensrespons er meningsfulle. Men det er et vanskelig tema dette, da det ikke er noen form for predikasjonsverdi omkring best mulig (mest mulig nøytral) lydkvalitet i en flatest mulig kurve. Temmelig spesielt dette med frekvenskurvemålinger for hodetelefoner altså, siden det ikke fins noen fasit på hvordan man bør måle.

    Men relative målinger, dvs et produkt mot et annet, vil jo kunne gi noe mening dersom man kjenner lydkvalitene i det ene. Forbauser f.eks meg ikke at HD650 fremviser en lett fallende kurve oppover, med påfallende fravær av store peaks eller dips. Gode hodetelefoner som oppleves som en anelse tunge av noen.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    4.677
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    En mulig kilde til referanse om flate kurver, eller ikke, samt hodetelefoner vs. høyttalere (se Headphones versus loudspeaker testing):

    http://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour
    ...
    +/- «noen» desibel mht følsomheten for lyd «vinkelrett» på ørene vs lyd fra «alle» andre steder i horisontalplanet - aka HRTF (+/- cross feed). Legg evt også til noe i bassen for manglende taktil opplevelse av lyd med hodetelefoner. Det er sikkert flere komplikasjoner ute og går.

    mvh
    KJ
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    [...]
    AKG K242HD var et hyggelig bekjentskap, frisk lyd med en meget god mellomtone og lyden var overraskende ulik Beyer DT770 som har en mer tilbaketrukket mellomtone og er mer bass og diskantfokuserte.
    Vidar P skrev:
    Enig, ble også veldig positivt overrasket over 242HD da jeg hørte de først. Supre til prisen; litt kjipt med plast og denslags selvsagt, men så får man se på prislappen.

    Skikkelig smooth og sofistikert lyd, de er åpne og lineære (subjektivt) og naturlige og veldig lette å høre på. Ikke veldig følsomme ift mange, men ikke verre enn at de gir evig godt nok volum og vel så selv med en iPhone.
    Er AKG K 242 HD allsidig/allround eller er den særlig egnet til noen sjangre på bekostning av andre (som AKG K 701 er for mange)?

    Vidar P skrev:
    Enig, ble også veldig positivt overrasket over 242HD da jeg hørte de først. Supre til prisen; litt kjipt med plast og denslags selvsagt, men så får man se på prislappen.
    Hvis jeg husker rett er AKG K 271 MK II bedre på dette området enn AKG K 242 HD, men (noe) dårligere enn AKG K 701. AKGs hodetelefoner blir altså (og naturlig nok) mekanisk bedre og mer tiltalende med økt pris. Det samme tror jeg gjelder Sennheiser og formodentlig andre fabrikanter.

    Egentlig tror jeg at disse profesjonelle studiohodetelefonene er meget robuste selv om de er laget av plast. Slagfast plast kan f.eks. være meget robust selv om det ikke virker eksklusivt. Dette er ment som ren arbeidsredskap der ytelse og pålitelighet i alle betydninger er det viktige, mens hifidingser gjerne også skal pynte opp i heimen. Sennheiser HD 380 Pro knirker, og det gjør vel også Sennheiser HD 25-1 II Basic i noen grad, men begge skal så langt jeg har lest tåle mye juling (jeg er generelt forsiktig og har vel derfor neppe utsatt dem for overlast). I tillegg finnes det reserve- og servicedeler.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Anonym skrev:
    [...]
    AKG K242HD var et hyggelig bekjentskap, frisk lyd med en meget god mellomtone og lyden var overraskende ulik Beyer DT770 som har en mer tilbaketrukket mellomtone og er mer bass og diskantfokuserte.
    Vidar P skrev:
    Enig, ble også veldig positivt overrasket over 242HD da jeg hørte de først. Supre til prisen; litt kjipt med plast og denslags selvsagt, men så får man se på prislappen.

    Skikkelig smooth og sofistikert lyd, de er åpne og lineære (subjektivt) og naturlige og veldig lette å høre på. Ikke veldig følsomme ift mange, men ikke verre enn at de gir evig godt nok volum og vel så selv med en iPhone.
    Er AKG K 242 HD allsidig/allround eller er den særlig egnet til noen sjangre på bekostning av andre (som AKG K 701 er for mange)?
    Jeg er blant de som synes K701 fungerer bra med alle typer musikk jeg, med mine lyttepreferanser iallefall. Synes 242HD deler mange av kvalitetene med K701, med en usedvanlig smooth balanse som det første som slår lytteren. Dette er ikke hodetelefoner for de som vil imponeres av flashy lyd i 10 sekunder, til det har de ingen imponatorattributter; men de vokser på en etterhvert som timene går.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Her målt frekvensrespons (av Lunatique på Head-fi.org) fra ...


    Her er Audio-Technica M50 og Sennheiser HD650 (i den rekkefølgen):


    Denne er et godt eksempel på at målinger ikke er bedre enn kunnskap, erfaring og utstyr til den som gjennomfører testen.
    Alle som har prøvd ATH-M50 og HD650 VET at M50 er "sub-bassmonstre" sammenlignet med HD650 som nærmest blir anemiske i denne sammenligningen (ja jeg overdriver litt :) ).

    Tilsvarende graf fra Headroom
    Legg merke til ATH-M50 har nesten 5dB høyere bassnivå fra ca 60Hz og ned.




    HD650 har forøvrig nær idealkurve for en hodetelefon.

    http://www.headphone.com/learning-center/about-headphone-measurements.php

    How to interpret the line: A "natural sounding" headphone should be slightly higher in the bass (about 3 or 4 dB) between 40Hz and 500Hz. This compensates for the fact that headphones don't give you the physical punch or 'impact' that the sound waves from a room speaker have; so a slight compensation for increased bass response is needed for natural sound.

    Headphones also need to be rolled-off in the highs to compensate for the drivers being so close to the ear; a gently sloping flat line from 1kHz to about 8-10dB down at 20kHz is about right. You'll notice all headphone measurements have a lot of jagged ups & downs (peaks & valleys) in the high frequencies; this is normal and mostly due to reflection cancellations in the folds and ridges in the outer part of the ear. Ideally however, the ups and downs of the frequency response should be fairly small and average out to a flat line. Large peaks or valleys over 3kHz in width usually indicate poor headphone response, and should be viewed as a coloring of the sound. Some small dips in the highs may actually be desirable and should exist in the 2kHz to 8kHz region.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Den siste rimer mye mer med den "virkeligheten" jeg hører når jeg sammenlignet ATH-M50 med Sennheiser HD600 (som jo ikke er ufattelig langt unna 650 i lydsignatur etter hva jeg har lest).

    Og ja, det er godt med bass i M50.... ;)
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield skrev:
    Den siste rimer mye mer med den "virkeligheten" jeg hører når jeg sammenlignet ATH-M50 med Sennheiser HD600 (som jo ikke er ufattelig langt unna 650 i lydsignatur etter hva jeg har lest).

    Og ja, det er godt med bass i M50.... ;)
    I grafen ligger bass fra HD650 midt mellom M50 og HD600, noe som stemmer bra med egne lytteerfaringer.

     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Har i lengre tid vært på utkikk etter et par portable hodetelefoner som kan brukes rett inn i MB Proen, og som er store nok til å dekke ørene og fremdeles kunne kalles portable, og helst lukkede konstruksjoner for å stenge lyd inne og ute. De jeg endte opp med på short-listen var Sennheiser HD-25, Audio-Technica ATH-M50, og AKG K271. Alle disse skulle fungere bra rett fra Mac'en iflg det jeg kunne leses meg frem til, og også betjeningen i butikken jeg snakket med på telefon var av samme oppfattning. AKGene kunne muligens være litt for tunge å trekke litt etter hvor høyt jeg var villig til å spille.

    Jeg endte opp med å kjøpe Audio-Technica ATH-M50 pga at disse sannsynlig var de mest lettdrevne, og også pga de fantastiske testene i hytt og pine inkl testen i Lyd & Bilde. Jeg gadd selvfølgelig ikke høre på dem i butikken, og overraskelsen var derfor total når jeg fikk koblet dem opp etter at jeg kom hjem. Dette er de eneste hodetelefonene jeg noen gang har hørt som faktisk klarer det kunststykke å spille absolutt all musikk like dårlig. Lyden er utrolig masete og "over-the-edge", og får all musikk til å høres ut som den er plaget av the loudness war. Frekvensresponsen må være way-off på disse. Slik jeg oppfatter det er dette kun og utelukkende imponatorlyd for mp3-generasjonen (og Lyd & Bilde).

    Jeg stilte opp i butikken ved åpningstid dagen etter og byttet dem i et par AKG K271, også uten å høre på dem først. De hadde solgt flere hundre ATH-M50 hodetelefoner, men aldri hørt at noen syntes de var dårlige, langt mindre kommet tilbake for å bytte dem. Hmmm.... Sennheiser HD-25 hadde de desverre ikke inne så disse har jeg ikke fått hørt, men K271 spiller riktig så bra, faktisk veldig bra! Det er heller ingen problemer å få dem til å spille høyt nok til mitt bruk. Det første jeg la merke til er at de spiller litt "feitere" enn K701. Bassen er litt mer fremtredende, toppen er litt mer tilbaketrukket, og de virker litt friskere totalt sett enn det K701 gjør. Mellomtonen er ren og nær og det er ingen problemer å følge vokaler osv. Lydbildet er ikke like stort som på K701, men det hadde jeg heller ikke ventet. Alt i alt vellykket etter min mening.

    K271 leveres med to sett puter, -ett i stoff og ett i skinn, og to kabler,- en rett og en spiral, pluss overgang til 1/4" plugg. Stoffputene er veldig like dem på K701, men er litt små inni så ørene får ikke like god plass. Skinnputene er faktisk en del større innvendig så man slipper dette problem med dem. Stoffputene er fremdeles mer komfortable over tid.
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Uten å ha hørt ATH-M50 forundrer det meg at de skal være dårlige.

    Jeg har god kjennskap til deres støykansellerende modell som skal være hakket dårligere lydmessig og det er utelukkende et hyggelig bekjentskap.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ayaboh skrev:
    ...Dette er de eneste hodetelefonene jeg noen gang har hørt som faktisk klarer det kunststykke å spille absolutt all musikk like dårlig
    ...
    Jeg stilte opp i butikken ved åpningstid dagen etter og byttet dem i et par AKG K271, også uten å høre på dem først.
    De fleste hodetelefoner blir bedre etter noe bruk. Det gjelder også ATH-M50. Synd du leverte dem tilbake før godlyden åpenbarer seg... noe som med M50 skjer etter noen dagers bruk (ikke som AKG K701/702, som krever mange hundre timer før dem "løsner").

    Fint at du fant andre hodetelefoner som passer din smak.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ingen ører er like og har en først fått en oppfatning, så er det lett at det blir "fasiten".

    Jeg kjenner igjen frekvensresponsen i denne grafen fra mine ATH-M50.



    Jeg kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsen av "masete" lyd i M50. Jeg lot mine ligge til innspilling i over 100 timer med nettradio (måtte på jobbreise når jeg fikk dem, og kunne ikke benytte den "rett ut av boksen. Noe kan kanskje ligge der?

    Når det gjelder begrepet "masete" så har jo det ofte en sammenheng med for aggressiv diskantgjengivelse. Det har i hvert fall ikke M50, som jeg oppfatter som rimelig "laidback" i akkurat det området sammenlignet med eksempelvis AKG K701. Denne har større potensiale til å bli trøttende pga diskanten enn M50 har (etter mine ører og mening).

    Bassen kan lett ta litt overhånd i M50 og dermed stjele litt fokus. Men det er helt klart en hodetelefon jeg kommer til å beholde for den er lett å drive, og gir akseptabel lyd uten å måtte ha en "kjernekraftverk" på slep når en er på reise. Noe annet er at kona liker godt å bruke dem når hun øver inn låter/tekster (er vokalist) og lyden er behagelig for henne uten at det blir hissig og slitsomt (hennes uttrykk).

    Sammenlignet med K701 er jo lydbildet utrolig "trangt" i mangel av et bedre ord. Alt flyter lettere og friere med K701, en bekk med fjellvann sammenlignet med litt "muddy river" om en skjønner noe av den analogien.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Gjør oppmerksom på at det eksisterer 2 (kjente) utgaver av ATH-M50.
    Den første kom i blå eske og ble betegnet som "bassmonstre".
    Den nyere versjonen i hvit eske skal ha betydelig mindre bass og være mer "nøytral".

    På head-fi.org ligger det bilder der forskjellen vises klart (noen hull i platen rundt driveren er dekket til i den nye versjonen).

    Jeg har den "hvite" versjonen.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hvit eske her også.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Takk for fin informasjon.

    ayaboh skrev:
    [...]
    De jeg endte opp med på short-listen var Sennheiser HD-25, Audio-Technica ATH-M50, og AKG K271.
    [...]
    Hmmm.... Sennheiser HD-25 hadde de desverre ikke inne så disse har jeg ikke fått hørt,
    [...]
    Jeg har tidvis nevnt Sennheiser HD 25-1 II Basic, senest 02.05.2011, som skal være identisk med Sennheiser HD 25-1 II med unntak av ekstrautstyr som bæreveske og ekstra puter.

    Jeg liker lyden fra Sennheiser HD 25-1 II Basic og har som vanlig vært gjennom et variert musikalsk "testprogram". Mitt problem er som allerede skrevet manglende komfort. Dette er individuelt, men man bør være observant. Komfortproblemer avdekkes dessverre ofte først etter noen timers kontinuerlig bruk.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    De fleste hodetelefoner blir bedre etter noe bruk. Det gjelder også ATH-M50. Synd du leverte dem tilbake før godlyden åpenbarer seg... noe som med M50 skjer etter noen dagers bruk (ikke som AKG K701/702, som krever mange hundre timer før dem "løsner").
    Det er ingen hodetelefoner som radikalt forandre karakter som følge av innspilling. K701 gjør heller ikke det, selv etter flere hundre timers bruk. Nå er det forøvrig feil å sammenligne ATH-M50 med K701. Hvis man anser K701 for å være "riktige" mht lyd, så høres ATH-M50 helt ødelagte ut.

    De ATH-M50ene jeg kjøpte fikk totalt ca 24 timer før jeg byttet dem. Det var ingen forandring å spore etter disse timene.

    En eller annen som har ATH-M50 må nesten fortelle meg hva som er så fantastisk med dem. Mest mulig naturlig lyd er neppe det vedkommende er ute etter. Man må ha en særdeles frodig fantasi for å oppfatte lyden fra disse hodetelefonene som naturlig.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg har tidvis nevnt Sennheiser HD 25-1 II Basic, senest 02.05.2011, som skal være identisk med Sennheiser HD 25-1 II med unntak av ekstrautstyr som bæreveske og ekstra puter.

    Jeg liker lyden fra Sennheiser HD 25-1 II Basic og har som vanlig vært gjennom et variert musikalsk "testprogram". Mitt problem er som allerede skrevet manglende komfort. Dette er individuelt, men man bør være observant. Komfortproblemer avdekkes dessverre ofte først etter noen timers kontinuerlig bruk.
    Synd jeg ikke fikk hørt HD 25. Har et par PX200 som jeg bruker på iPhonen og som jeg liker svært godt.

    En ting jeg likte med K271 er at jeg kan legge meg ned på sofaen uten at de sklir av (dette er med stoffputer), enda hodebøylen ikke er spesielt stram. Putene sitter såpass tett rundt ørene at de ikke flytter på seg.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ayaboh skrev:
    [...]
    Nå er det forøvrig feil å sammenligne ATH-M50 med K701. Hvis man anser K701 for å være "riktige" mht lyd, så høres ATH-M50 helt ødelagte ut.
    [...]
    En eller annen som har ATH-M50 må nesten fortelle meg hva som er så fantastisk med dem. Mest mulig naturlig lyd er neppe det vedkommende er ute etter. Man må ha en særdeles frodig fantasi for å oppfatte lyden fra disse hodetelefonene som naturlig.
    Kan dette være en slags parallell til AKG K 701 vs. Denon AH-D[257]000? De ligger rimelig langt fra hverandre. Noen foretrekker den ene, noen den andre, noen liker begge (gjerne til forskjellig musikk/bruk) og noen ønsker seg noe et eller annet sted imellom.

    Det er så langt jeg har observert en del uenighet om AKG K 701 er allround "riktige", men det er mindre uenighet for bl.a. musikk med små akustiske ensembler.

    Jeg har ikke hørt Audio-Technica ATH-M50, men eier bl.a. AKG K 701 og Denon AH-D7000 og har hørt Denon AH-D5000 hjemme i en periode på ca. 4 dager.


    Tillegg:
    Jeg husket etterhvert på dette innlegget fra Bart som fremstår som dobbelt relevant i denne sammenhengen.

    Beskrivelsen av AKG K 701 generelt og i forhold til andre hodetelefoner i omtrent samme prisklasse:
    Bart skrev:
    Class skrev:
    Det virker som noen har lett for å glemme at f.eks. HD800 koster 4x K701, det skulle bare mangle at de er bedre.
    +1
    men bass får man til en mye lavere pris, ulempen er at man da går glipp av K701 utrolig bra mellomtone og lydscene/lydbilde.
    Har nevnt det tidligere, K701 er ikke gode allroundere, men til prisen finner man ingenting som er bedre til klassisk (små ensembler spesielt), "akustisk" jazz og blues og musikk med kvinnevokal.

    Til rock og elektronika og alt mellom, mener jeg det finnes bedre alternativ til en lavere pris.
    Og ikke minst denne generelle observasjonen og betraktningen:
    Bart skrev:
    Kan være greit å huske denne om beskrivelser av lyd:
    One mans detail and transparency, is another mans harshness
    One's warmth is anothers veil
    One's bass is another mans muddyness.
    One's limited frequency respons is another mans 'lush' sound
    One's aenemic sound is another ones tight bass.
    e.t.c.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Fikk mine ATH M-50 idag. Var veldig nyskjerrig på disse etter gode tilbakemeldinger.
    Jeg må si de imponerer veldig. Flott oppløsning og god bass. Ser ut til at disse blir hos meg i lang tid.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hei ayaboh,

    hvor kjøpte du hodetelefonen din?
    Skulle ønske jeg hadde en butikk i nærheten som fører AKG, Audio-Technica og Sennheiser...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Butikken fortjener jo å bli nevnt i tråden også for de yter jo god service som lar en komme tilbake og bytte hodetelefonene.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    Hei ayaboh,

    hvor kjøpte du hodetelefonen din?
    Skulle ønske jeg hadde en butikk i nærheten som fører AKG, Audio-Technica og Sennheiser...
    Riff Musikk i Oslo. De har også nettbutikk http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/main.asp?wwwalias=riff&subgid=101&gid=39

    De fører bare såkalte "pro-modeller", - altså for studiobruk, så ingen high-end saker.

    Husk at du har 10 dagers angrefrist ved kjøp på nettet, så det er jo bare å bestille et sett og bytte det i et annet hvis du ikke er fornøyd.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ayaboh skrev:
    Bart skrev:
    Hei ayaboh,

    hvor kjøpte du hodetelefonen din?
    Skulle ønske jeg hadde en butikk i nærheten som fører AKG, Audio-Technica og Sennheiser...
    Riff Musikk i Oslo. De har også nettbutikk http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/main.asp?wwwalias=riff&subgid=101&gid=39

    De fører bare såkalte "pro-modeller", - altså for studiobruk, så ingen high-end saker.

    Husk at du har 10 dagers angrefrist ved kjøp på nettet, så det er jo bare å bestille et sett og bytte det i et annet hvis du ikke er fornøyd.
    14 dager. http://www.regjeringen.no/upload/kilde/bld/skj/2001/0006/ddd/pdfv/285538-skjema_a_-bokmal.pdf
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ayaboh skrev:
    Riff Musikk i Oslo.
    Fint. Bor bare 1 time fra Oslo så da blir det nok en tur dit. Ser de fører Shure SRH-840 og SRH-750DJ som skal være alternativer til ATH-M50. Lurer også på hvordan AKG kopien Samson SR850C er lydmessig... :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Lånte meg et headset igår istedenfor å gå å hente mitt eget og sammenlignet med mitt rimelige sennheiser headset var det her en eneste stor skuffelse, iallfall med tanke på at de koster 1500 kroner. På den positive siden er løsningen med integrert lydkort i kabelen ganske elegant.
     

    Vedlegg

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.291
    Antall liker
    240
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Sennheiser HD650
    Anmeldelser (1) Skriv en produktanmeldelse 2143 kr
    Kjøp Leveringstid: 2-5 arbeidsdager
    92 kr/mnd
    (2679 kr)
    -20%
    Inngår i kampanje:

    Beskrivelse

    Äntligen kommer ersättaren till HD 600 som varit den ständiga testvinnaren i nästan 6 år. Matchade höger och vänsterkapslar i kombination med nyutvecklade membran plockar fram det finstilta i musiken för avnjutning!
    Sennheiser har gjort det igen, en ny klassiker!

    Specifikationer:

    • Impedans: 300 ohm
    • Vikt: ca 260 gram
    • Princip: öppen, dynamisk hörlur
    • Kabellängd: 3 meter
    • Frekvensomfång: 10-39 000 Hz
    • THD (total harmonic distorsion): < 0,05 %
    • SPL (sound pressure level): 103 dB

    Spesifikasjon
    Kategori: Hodetelefoner
    Leverandør: Sennheiser
    Utgivelsesdato: 2010-07-21
    Leveringstid: 2-5 arbeidsdager
    Produktbeskrivelse: HD650
    Produsentens artikkelnr: HD650

    Det står utgivelsesdato 2010 på disse 650, da skal det i tilfelle være en mk2 modell!

    Det er dem jeg er innteresert i, da jeg har hatt mk1 før og syns de ble litt tunge.

    Destiny.. :)
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Vidar P skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    ...
    Jeg kritiserte ikke VilhelmW for gjentagelsen. Det blir stadig (og bør være) gjentagelser p.g.a. nye interesserte m.m.

    Jeg kritiserte VilhelmW for å hevde at A er særdeles bra ("knallmatch"), selv om han (så langt jeg vet) ikke vet hvordan A står seg mot andre produkter i samme prisklasse. Når man går fra noe som koster 1200,- til noe som koster 7400,-, er det lett å bli imponert og synes at det nye er fortreffelig i forhold til det gamle. Det er fullt forståelig. Det er allikevel mulig at andre komponenter til samme pris kan være klart bedre. Det vet man først hvis man har prøvd i hvert fall en eller to alternativer.

    Jeg mener ikke og forventer ikke at man skal ha prøvd alt før man uttaler seg. Derimot mener jeg at man skal uttale seg med et visst forbehold hvis man ikke har hørt i hvert fall ett alternativ. Et lite forbehold koster faktisk meget lite og er mye redeligere.
    Enig med CD, og Wilhelm bør kanskje ta det til etterretning. Dersom man er ivrig debattant med mange innspill, så har man et moralsk ansvar ift å være etterrettelig i det man skriver. Noe annet kan gi tilfeldige lesere et feil inntrykk av produkter o.l.

    Wilhelm er en trivelig og romslig kar med masse flott å komme med, og en svært så velkommen meddebattant på disse sidene, misforstå meg ikke. Jeg gleder meg over hans innlegg. Men som alle oss andre så kan han lære seg å justere seg og sine uttalelser med tiden. Som meg, og som CD og sikkert de aller fleste så lærer man av å være her, ved andres korreksjoner og tilbakemeldinger, og det er nesten den største gevinsten.

    Dersom man liker et produkt så er det også imo veldig viktig å gjøre det tydelig dersom man besitter reservasjoner eller variabler som vil kunne være av interesse for leseren; det være seg at det passer spesielt godt i ens egen setting, at man ikke kjenner konkurransen, at man er ny på området, at man har en merkelojalitet som overstyrer alt annet, at man ikke har prøvd så mye annet etc etc. Dette lærer nok Wilhelm fort med denne grad av velment korreksjon.

    Jeg er ikke mye bedre selv og går meg lett blind i egne retninger, men trøster meg med at jeg har forsøkt å lære av alle dere andre her på HFS gjennom årene. Så Wilhelm, ta det ikke som kritikk dette som du og CD har diskutert, det er en tusseladds måte å reagere på. Du er ingen tusseladd slik jeg kjenner deg, så du tar det nok som velmente innspill. Så får man da alltids selv veie hvorvidt man synes forslag til korreksjon er verdt å ta ad notam eller ei.
    Jeg har ikke svart på disse inseratene før nå, p.g.a. andre prioriteringer ( bl.a. jakthundprøver og dertilhørende treningsøkter!! ), men for å si det sånn; vi nordlendinger maler av og til med LITT brei pensel. Sånn er det bare. Og som dere har sett og lest, går jeg også i den fella å bli en smule bombastisk av og til.. Det er ikke gjort i forsøk på å forlede andre, men jeg skal for ettertida utvise en smule forsiktighet der. Nå ser jeg jo rett som det er, at mange med meg, varmt anbefaler utstyr som de sjøl besitter - så det er denne med steinkasting i glasshus.. ;D

    Men jeg har visse problemer med å forstå hvorfor man ikke skal anbefale stæsj som man har prøvd sjøl, og som man veit fungerer bra sammen, eller motsatt. Naimistene her på forumet, promoterer jo gjerne og ofte merket og dets fortreffeligheter. Jeg liker Densen, så hvorfor skal jeg ikke da gi uttrykk for at hos meg er Densen, BM Rev-kabler og Audiovector høytt. en god match? Eller at AKG K701 funker svært så bra sammen med Lehmannaudio BCL?

    Jeg har ikke fått muligheten til å prøve mine hodetelefoner med f.eks. Burson eller Musical Fidelity's hodetelefonforsterkere, så jeg aner ikke om disse er bedre eller dårligere enn min forsterker, men omtaler som man leser, kan jo gi noen peikepinner - også her.

    Jeg er ingen ressursperson innen elektrofaget, og kan ikke banke noen i hodet med feite måleskjemaer eller lange utredninger om ohm, volt, watt osv. Jeg trøster meg med at jeg har relativt ok ører, og sånn passe syn. Jeg kan lytte og jeg er lesefør. Derfor leser jeg temmelig mye ( også hifi magasiner! ) og jeg lytter en god del til musikk. Jeg har prøvd og feilet, gjort noen feilkjøp, og kommer garantert til å gjøre det igjen. Men jeg opplever lyden fra mitt anlegg og min head-fi som heilt til å leve med. Av det jeg har prøvd, veit jeg hva jeg kan og vil anbefale, og hva jeg bør be andre om å styre unna. Jeg er skrudd sammen sånn. Så får heller andre briljere med sin kunnskap i form av laaaange sitatrekker, henvisning til egne tidligere skriverier osv. osv.

    Jeg tar "korreksjonene" fra deg, CDWMc ad notam, og jeg anser ikke meg sjøl for å være noen tusseladd på noen som helst måte. Grensen går når det stilles spørsmål angående redeligheten min. Den skal du styre langt unna å kritisere.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    VilhelmW skrev:
    Fint. Dessuten, velkommen tilbake.

    Det er etter min mening selvsagt ikke noe galt i å anbefale noe man selv har hørt, ei heller eier eller har eid. Man kan f.eks. skrive "Jeg liker A", "Jeg liker A + B" eller "Min erfaring er at A + B fungerer meget godt sammen", gjerne med en mest mulig forståelig begrunnelse.

    Derimot er utsagn av typen "A + B er en knallmatch" mer problematiske fordi det gir inntrykk av å være et utsagn med objektiv (sannhets)verdi, f.eks. fordi 10 godt gjennomførte tester (hva nå det enn er) alle har kommet frem til dette, eller en rekke objektivt pålitelige mennesker (hva nå det enn er) har skrevet det samme.

    Det er i mine øyne en meget stor forskjell på disse to måtene å skrive på. Erfarne hifilesere har antagelig et filter som mer eller mindre likestiller dem, men uerfarne og kanskje t.o.m. unge lesere, har ikke denne ballasten, og kan dermed dessverre lettere bli villedet.

    Det er meget bevisst fra min side at min signatur inneholder følgende standardforbehold, og det har jeg tidvis for sikkerhets skyld repetert i enkelte svar. Hvorfor? Bl.a. fordi jeg kan ta feil, kan gjøre feil, kan endre smak, stadig erfarer og lærer noe nytt og kan ha en dårlig dag.
    Standardforbehold: Meg, mine ører, min smak, på den aktuelle dag, i det aktuelle system, med den aktuelle musikk, ...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn