Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    586
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Hodetelefoner har hatt en "rimelig" stor boost i de siste årene, så det er vel endel leverandører som blir fristet til å produsere nye modeller i en noe høyere prisklasse, fortjenestene er vel stor på de fleste merkene vil jeg tru, uten at jeg har noen oversikt på det, kabler er vel intet unntak, heller tvert imot vil jeg tru, men orker ikke engang å lese om kabler her på forumet, stikker ikke frivillig hodet inn i multible vepsebol på en og samme gang..! ;) må si meg enig med Erlendb ang Beyerdynamic, selv om prisene varierte mye på den forrige T1 modellen også..! :)
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Gjorde litt pads testing med HE-6 idag. Jeg liker nesten best velour paddene til HE-6, da jeg får litt siblance med Lawton, altså sånn SSSSSSSSSSSSSSSSS lyder som er plagsomt. Så da håper jeg leather free audeze pads kommer til å gjøre susen!
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Såå ikke akkurat en oppgradering de putene ?

    Gleder meg at beyedynamic T1 MKII kommer med utskiftbare kabler av den enkle sorten :) !
    beyercable.jpg
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Nei, men de skal visstnok være gode. Men sånn bass boost osv er litt turnoff for meg. Ja, det er vel det Absolut..Men jeg tenker det må være billigere for aftermarket produsenter å mekke kabler som allerede er vellkjente. Aldri vært fan av at alle produsentene skal ha forskjellig kobling. Tenk så fett om alle produsentene brukte samme tilkoblingen. Da kunne vi virkerlig eksprimentert med kabler.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Det var da fælt å folk skulle selge sine LCD-3 da... Da får jeg vente med mine.

    Tyll lar jo noen folk komme å lytte nå med the big sound 2015. HD800 gjør det bra må jeg si!
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    De er jo råbra! Makan til soundstage og oppløsning skal man lete lenge etter til prisen. Kun Sr-009 og Master jeg har hørt som kan matche dem. Det luftige lydbildet er de alene om. Og så gamle de er så ser man hvilken prestasjon det er og hvor viktige de er!.
    Dynamikk-mestere er derimot 009 og Master 1
     
    Sist redigert:

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Gjorde litt pads testing med HE-6 idag. Jeg liker nesten best velour paddene til HE-6, da jeg får litt siblance med Lawton, altså sånn SSSSSSSSSSSSSSSSS lyder som er plagsomt. Så da håper jeg leather free audeze pads kommer til å gjøre susen!
    Du kan prøve med å klistre filt på innersiden av dine Lawton puter og se om det gir deg bedre diskant og lydbilde. Du har allerede teip og filt, så det skulle være en enkel sak - og billig også!
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Prøvd å bass booste HD800?
    På en måte. Jeg har kjørt sound testing og analog eq fra lexicon fra yamaha lydbord og det trøkker noe vanvittig! haha
    da brukte jeg en FiiO som amp da lydbordet ikke klarer å drive dem skikkelig. (ikke fiioen heller egentlig)

    Ingen tvil at folk kunne brukt eq for å løse bassfloken de har med 800
    Edit: Foobar ol. har vel eq som funker bra. Da jeg er macbruker finnes det ikke freeware som er særlig brukandes som jeg vet om.
    Siden protoolsdagene har det liksom alltid vært mac.
    Edit 2: Vet Ardilla og Tittentei drev med dsp osv. Ardilla har peil på slikt, som så mye annet.
     
    Sist redigert:

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var helt desperat etter å få opp bassen til HD800/700 i begynnelsen. Men nå synes jeg de trøkker sinnsykt på sin måte. De drønner ikke, men smekker så jævlig kontant og tørt at all elektronisk musikk må måles på dem. Basstung musikk på HD800 er herlig. Basstung musikk på Master 1 får hjernemasse til å tyte ut ørene. Like vel er HD800 min mest brukte hodetelefon, sammen med T1
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    God erfaring med en liten boost på HD800. Bruker Xonar audio center for å løfte litt i bunnen.

    xonar.png
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er vel dem som streamer fra Tidal/wimp. Ikke funnet noe løsning utenom ekstern dsp løsning.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Du tenker slik som ohhgourami på head-fi?
    Hmmm. Jeg tenker kanskje i noen sammenhenger som han, ja, men ikke i dette tilfelle - selvom modifiseringen han er fortaler for også kunne være brukbar. Nei, det jeg mente var at du klistrer filt på sidene inne i putene - dvs. den delen av puten som danner "veggen" mellom innergrillen og hodet. Du skal altså kutte en lang bit, som du bøyer rundt og monterer inne i puten. Comprendre? Verstehen sie?
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    246
    Antall liker
    36
    HD 800 er jo helt umulig å få tak i på bruktmarkedet. Et headsett jeg er svært interessert i å prøve og kjøpe for den del.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    HD 800 er jo helt umulig å få tak i på bruktmarkedet. Et headsett jeg er svært interessert i å prøve og kjøpe for den del.
    Alle går og venter på at Sennheiser gjør noe nytt. HD800 har vel ikke akkurat vert den mest solgte hodetelefonen her på en stund. Selv om det er solgt mange! Headset vet jeg ikke gitt. Headsett er når man har en ekstra mikrofon eller annet tilbehør. Headset er noe annet.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Eller bare finne ett par HD800 og en amp på veien..Si FUUCk the world og bare la det stå til! Så Marit Larsen krymper seg og enhver forbanna forbifarter kan ta seg en elektronisk pølse med bacon!
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.524
    Antall liker
    1.050
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    HD 800 er jo helt umulig å få tak i på bruktmarkedet. Et headsett jeg er svært interessert i å prøve og kjøpe for den del.
    Alle går og venter på at Sennheiser gjør noe nytt. HD800 har vel ikke akkurat vert den mest solgte hodetelefonen her på en stund. Selv om det er solgt mange! Headset vet jeg ikke gitt. Headsett er når man har en ekstra mikrofon eller annet tilbehør. Headset er noe annet.
    Tviler på at det et grunnen for de fleste, det har alltid vært få ift hva man kunne forvente.

    Sennheiser har ikke for vane å bytte ut toppmodellene sine, spesielt ikke de som funker. Vær glad du ikke har gått og ventet på arvtageren til HD650, den har vært der mye lenger og er still going strong. Jeg liker det, at de har tillit til at folk kjøper bra ting selv om de ikke er nyest.

    Forresten kommer det jo en Orpheus 2....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.174
    Antall liker
    8.311
    Torget vurderinger
    12
    Veldig ambivalent til Sennheiser etterhvert da jeg ikke lenger ser den røde tråden.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.524
    Antall liker
    1.050
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    De har jo nettopp lansert oppfølger til tidenes mest sagnomsuste hodetelefon, riktignok til en drøy pris. De viderefører gode klassiske travere som Hd600 og hd650. HD800 er en moderne klassiker som representerte noe helt nytt, men som ble fulgt opp av en nedtonet HD700. De tilbyr variasjon og kontinuitet, så at det mangler råd tråd er jeg uenig i. Hva savner du?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.174
    Antall liker
    8.311
    Torget vurderinger
    12
    Du beskriver det vel ganske godt selv. Jeg synes det er veldig stor forskjell på f.eks. HD650 og HD800 og dermed følger de ingen rød tråd i utviklingen for meg. Innlegget er vel kanskje noe preget av egen Momentum Wireless-fadese (kjøp uten å ha hørt på) da jeg overhode ikke synes denne innfrir ift forventningene med den prisen. Alt i alt finner jeg at de større modellene spriker for mye i lydsignatur til at det følger noen rød tråd. Det er sikkert bare markedsavdelingen som vil tekkes alle kundegrupper. De gjør som BMW som i dag leverer alt fra ganske fine biler til designmessige katastrofer slik at alle skal finne noe de liker. Forretningsmessig er det kanskje lurt, men som kunde mister jeg den røde tråden i produktporteføljen. Det innebærer at JEG ikke stoler på at det jeg får er bra uten å ha gjennomtestet det selv. Og da er det avhengig at man faktisk har tilgang til det.
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    246
    Antall liker
    36
    HD 800 er jo helt umulig å få tak i på bruktmarkedet. Et headsett jeg er svært interessert i å prøve og kjøpe for den del.
    Alle går og venter på at Sennheiser gjør noe nytt. HD800 har vel ikke akkurat vert den mest solgte hodetelefonen her på en stund. Selv om det er solgt mange! Headset vet jeg ikke gitt. Headsett er når man har en ekstra mikrofon eller annet tilbehør. Headset er noe annet.
    Point forgotten and taken :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.524
    Antall liker
    1.050
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Du beskriver det vel ganske godt selv. Jeg synes det er veldig stor forskjell på f.eks. HD650 og HD800 og dermed følger de ingen rød tråd i utviklingen for meg. Innlegget er vel kanskje noe preget av egen Momentum Wireless-fadese (kjøp uten å ha hørt på) da jeg overhode ikke synes denne innfrir ift forventningene med den prisen. Alt i alt finner jeg at de større modellene spriker for mye i lydsignatur til at det følger noen rød tråd. Det er sikkert bare markedsavdelingen som vil tekkes alle kundegrupper. De gjør som BMW som i dag leverer alt fra ganske fine biler til designmessige katastrofer slik at alle skal finne noe de liker. Forretningsmessig er det kanskje lurt, men som kunde mister jeg den røde tråden i produktporteføljen. Det innebærer at JEG ikke stoler på at det jeg får er bra uten å ha gjennomtestet det selv. Og da er det avhengig at man faktisk har tilgang til det.
    Det er utvilsomt kjempeforskjell på HD650 og HD800 (som begge har vært toppmodeller) - det er vi helt enige om. Men jeg opplever at Sennheiser har flere røde tråder samtidig, og det er jo en god ting. Nå har de det ene sporet med HD600 og HD650, og det andre sporet med HD700 og HD800. Hva de gjør fremover er jo umulig å si - men relanseringen av Orpheus lover jo godt mtp å ta vare på tradisjonene. Men ja - mange HD650 fans ble skuffet over HD800, så skjønner hva du sikter til. Håper deres neste high end hodetelefon tar HD650-lyden videre :)
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Sennheiser må lage noe som tilfredsstiller oss som liker hardt slående bass.
    Det hadde forøvrig vært gøy å se hvilke high end hodetelefoner som solgte mest. Er det Audeze tro? Eller HD800?
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Nei nei nei...hd650 lyden videre? HD800 med litt mer bass er jo den perfekte hodetelefon. Hørt på sånt. 650 fysj ! Nå snakker vi om å ta toppmodellen videre HD800! Altså den høyoppløste og fantastiske HD800... 650..neiii nå må du ikke komme å ødelegge! hahaha

    Tipper hd800 snart runner 40 000 på serial nummeret. Audeze lcd3 er ikke i litt i nerheten.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.524
    Antall liker
    1.050
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Nei nei nei...hd650 lyden videre? HD800 med litt mer bass er jo den perfekte hodetelefon. Hørt på sånt. 650 fysj ! Nå snakker vi om å ta toppmodellen videre HD800! Altså den høyoppløste og fantastiske HD800... 650..neiii nå må du ikke komme å ødelegge! hahaha

    Tipper hd800 snart runner 40 000 på serial nummeret. Audeze lcd3 er ikke i litt i nerheten.
    HD800 er et kanonprodukt med en "fornuftig" prislapp. Jeg håper de fortsetter å selge den slik den er. Den er en klassiker allerede.

    Jeg ønsker meg heller en parallell toppmodell - en mer oppløst HD650 med mer dypbass (ikke at noen hører på meg, da..) Jeg tror du ville likt den ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    586
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Det var veldig interessant. Jeg fikk nesten lyst å beholde LCD-3F nå.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    800
    Antall liker
    207
    Torget vurderinger
    19
    Er det noe vits i å kjøre med balanserte kabler på hodetelefonene hvis en bruker ubalansert mellom kilde og hodetelefonforsterker? Nye T1 mkII frister. :)
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Jeg vil tro det vil gjøre en forskjell ut ifra en teoretisk betraktning.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Vil også tro det. Alt som minimerer støy er positivt!
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Er det noe vits i å kjøre med balanserte kabler på hodetelefonene hvis en bruker ubalansert mellom kilde og hodetelefonforsterker? Nye T1 mkII frister. :)

    Det kan ha noe å si da enkelte forsterkere leverer ulik effekt, THD, SNR ut avhengig av om du kjører balansert eller ikke. Tilfeldig valgt eksempel:

    Oppo HA-1

    SpecificationConditionXLR Input - Balanced OutputRCA Input - 6.35 mm Output
    Maximum Output Power
    (Per Channel)
    Into 600 Ohm
    Into 32 Ohm
    2400 mW
    3000 mW
    600 mW
    3500 mW
    Rated Output Power
    (Per Channel)
    Into 600 Ohm
    Into 32 Ohm
    800 mW
    2000 mW
    200 mW
    500 mW
    Frequency Response10 Hz – 200 kHz (+0/-1 dB)
    20 Hz – 20 kHz (+0/-0.04 dB)
    10 Hz – 200 kHz (+0/-1 dB)
    20 Hz – 20 kHz (+0/-0.04 dB)
    THD+N at 1k Hz
    (A Weight, 20 Hz – 20 kHz)
    Rated Power
    50 mW
    < 0.0018% (< -95 dB)
    < 0.001% (< -100 dB)
    < 0.0056% (< -85 dB)
    < 0.0022% (< -93dB)
    Channel Separation> 120 dB> 90 dB
    Signal-to-Noise Ratio
    (A Weight, 20 Hz – 20 kHz)
    > 111 dB> 111 dB
    Dynamic Range
    (1 kHz -60 dB, A Weight, 20 Hz – 20 kHz)
    > 120 dB> 115 dB
    Output Impedance0.5 Ohm0.7 Ohm
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Hadde egentlig tenkt å bruke Taurus som eksempel men syntes jeg har predikert Taurus nok her inne :) Men ja, Taurus også.

    Disse Big Sound videoene til Tyll om dagen burde hatt noen advarsler om akkutt fare for å kjøpe dyrt headfi utstyr, høy siklefaktor! Frister veldig med et par LCD 3F her også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn