Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Interessant. Head-fi & Reno Hifi mener F3 har en lys klang. Men dette er med hodetelefoner. 83dB følsomhet.
    Tja - nei :rolleyes: Følsomheten til HE-6 på 83dB er ved 1 milli-Watt (rett ved øret), ikke 1 Watt (ved 1 meters avstand). Det er med andre ord en ganske stor forskell mellom følsomheten angitt for hodetelefoner og høyttalere.

    Og så er den oppgitte følsomhet på 83dB ikke reel. Den målte følsomhet (på InnerFidelity): "Power needed for 90dB SPL = 19.69mW". Regner man om til dB ved 1 mW får man rundt 77.5dB :mad: Det er ekstremt lavt, som du allerede vet. Forskjellen mellom oppgitt og målt følsomhet kan være de elendige kontakter, som HiFiMan bruker mellom hodetelefoner og kabler (unntatt de aller nyeste modellene). Det er egentlig antennestikk!

    For å sammenlikne med høyttalere:
    Mine Martin Logan ElectroMotion ESL har en (oppgitt) følsomhet på 91dB (@ 1 meter), hvilket er bra følsomt. Med min effektforsterker (67W i 6 Ohm) får jeg en maks SPL på 109dB. For å få et tilsvarende maks SPL med HE-6 skal vi bruke under 2 Watt i 50 Ohm (2,5W gir 111dB). Alt over 5W i 50 Ohm (svarende til maks SPL 114dB) vil være bortkastet, spør du meg. Noe annet er hvordan en forsterker i praksis låter med en høyttaler (eller hodetelefon). Noen har subjektivt mer vekt på de nedre oktavene enn andre osv. osv.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Hvordan kalkulerer jeg hvor mye W per ohm?

    Ja jeg tenker ikke så mye på watt, vil gjerne ha en klasse a forsterker da, da det anbefales hyppig. Om det er noe hold i det vet jeg ikke.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan kalkulerer jeg hvor mye W per ohm?

    Ja jeg tenker ikke så mye på watt, vil gjerne ha en klasse a forsterker da, da det anbefales hyppig. Om det er noe hold i det vet jeg ikke.
    Ohms lov: https://no.wikipedia.org/wiki/Ohms_lov
    Når impedansen (Ohm) halveres, må effekten (Watt) fordobles.

    Klasse A forsterkere har i teorien lavere forvrengning og subjektivt en varmere klang.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Dumt spørsmål tid :D
    Men er Master 10 virkelig 500W @ 4ohm, klasse A? Så da lever den rundt 40W i 50ohm, klasse A?
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Dumt spørsmål tid :D
    Men er Master 10 virkelig 500W @ 4ohm, klasse A? Så da lever den rundt 40W i 50ohm, klasse A?
    Ja - og nei:
    Master-10 applies ultra-low distortion single stage ACSS amplifier and soldered directly on the motherboard . The gain stages and pre-driver stages working on class A.
    The output transistors stages working on high idle current state . The diamond cross output stage design can avoid "switch distortion" as good as the class A amp.
    Med andre ord kjører den klasse A i deler av forsterkeren - og opp til et visst nivå i utgangstrinnet, dvs. ikke fullt ut (og slett ikke 500W). I praksis vil den med HE-6 (mest sannsynlig) kjøre klasse A hele veien, mens med høyttalere og på høyt volum vil den gå over til A/B i toppene.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.165
    Antall liker
    8.254
    Torget vurderinger
    12
    Du betaler moms og behandlingsgebyr. Det er ikke toll på slike produkter. De som gjør jobben skal også ha betalt for det, og det slår dog litt hardt ut på rimelige produkter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    jzono1

    Medlem
    Ble medlem
    16.10.2013
    Innlegg
    39
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    4
    Hva i alle dager tenkte jeg med når jeg ventet så innmari lenge med å skaffe skikkelig forsterker til T1? Klarte meg så alt for lenge uten, når jeg solgte Audio GD NFB 3.0 og LD Mk3 og lot det stå til med hodetelefonutgangen på Scarlett 6i6.

    I kveld lener jeg meg tilbake med headfi og litt Angostura 1824.

    Gleder meg til skikkelig DAC kommer på plass på nyåret engang. Har muligens fått tak i F1J pcb, og da blir det også fart i de planene etterhvert. Er litt spent på kombinasjonen F1J og T1. Vet det vil åpne muligheter om jeg skulle finne på å gå for andre hodetelefoner også.

    J2 inn i 600ohm (med peak på ca 1400ohm) er vel helt håpløst, eller?

    Fortollingsgebyr på "småting" er irriterende. :mad: Tok nettopp inn en Dayton EMM6, ca. en hundrelapp i toll, 140,- i gebyr. :mad::mad::mad:

    Absolut: Jeg tror det ville vært lurt å få hørt hvordan HE6 oppfører seg med en "skikkelig" klasse A-forsterker før du bestemmer deg videre. Feilsteg blir fort dyrt.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Venter på min kabel så jeg kan få ta en tur til Mala audio å lytte til Master 3. Har en HE-Adapter, men den lukter som om noe skal si pang så den tørr jeg ikke å bruke.
    For øyeblikket står Master 10 høyest på listen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.165
    Antall liker
    8.254
    Torget vurderinger
    12
    Å få tak i F1J pcb er en ting. Hva med jfetene?
     

    jzono1

    Medlem
    Ble medlem
    16.10.2013
    Innlegg
    39
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    4
    De handlet jeg halvveis på impuls for en god stund siden. En matched quad ligger klar i roteskålen på bordet mitt.

    Siden da har jeg innsett at det er vanskelig å finne tid/overskudd til DIY-ting, gitt opp på en halvferdig F5 og jeg har handlet brukte "ventehøyttalere," en venteforsterker (xtz ap100), og J2. Har snart gått et par år siden jeg handlet transistorene.

    Vet at det kunne ha vært mulig å få det til med point to point, wire-wrap eller å fikse pcb selv. Men det skal til litt mer enn det å bare lodde på et ferdig pcb.

    På nyåret engang så blir det en Lynx Hilo. :3
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Hvor mye koster det med en DIY F1J? Er det noe uerfarende karer kan sette sammen?
    F1J er jo kanskje "drømmen" med HE-6.
     

    jzono1

    Medlem
    Ble medlem
    16.10.2013
    Innlegg
    39
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    4
    Skal ikke mye loddekunnskap til, for å klare det. Men det er lurt å ha noen prosjekter bak seg før man forsøker seg på det, siden det er dumt å svi av sånne sjeldne transistorer på småfeil.
    Jeg tipper at jeg skal klare å lande på ca. 10k.

    Men som Trondmeg nevner, det er ikke bare-bare å få tak i jfet-ene.

    Lurt å begynne med noen andre prosjekt først. For eksempel f5 eller f6.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.165
    Antall liker
    8.254
    Torget vurderinger
    12
    Ikke for å være ekkel, men det ligger 3 matchede par her et sted..... Ikke til salgs dessverre
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.165
    Antall liker
    8.254
    Torget vurderinger
    12
    Inspirert av div First Watt kreasjoner som skal spille bra med hodetelefoner så kommer jeg til å teste First Watt SIT-1 når SE Master 1 dukker opp. Jeg må hive sammen et adapter først, men det er ikke komplisert.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Trenger en som kan bygge hele greia.
    En F1J eller F5 hadde vært ideelt.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.165
    Antall liker
    8.254
    Torget vurderinger
    12
    OK, du har sikkert sett at jfet'ene til F1J er vanskelig å få tak i? Nå har ikke jeg lett etter kretskort til F1 tidligere, men har hvertfall F2 og F3 liggende til kommende mulige prosjekter :).
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Får man alt man trenger på diyAudio eller?
    F6 er jo en oppgradert F5 så vidt jeg forstår, og er kanskje litt lettere å få tak i deler til?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.165
    Antall liker
    8.254
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er usikker på om JFET'ene er tilgjengelige lenger på DIY-audio. Kontakt tea-bag i så fall. F1J kretskort har de ikke. F6 og F5 er det lettere å få deler til der og MOSFETene får du matched fra Ine123 her inne.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha kjøpt Shure se215 og hørt litt har jeg en ordre på se335 som kommer om ett par dager. Makan til lyd i noen plugger har jeg jo aldri hørt. Vet det er old news da dem har vært på markedet lenge. Jeg fant endelig noen plugger som sitter!
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Gud hvor deilige Audeze suede putene er!
    Deilig lyd fra HE-6 ble det og!
    MEGET mye deiligere lyd med Tidal også!
    Har brukt Spotify de siste måndene, mest fordi jeg egentlig bruker JRiver mest. Men Tidal er det shit.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Visst jeg velger å gå får en First watt må jeg jo ha preamp eller DAC med volumkontroll. Ifølge en jeg har snakket med holder det feks med en Essence HDACC, som er en billig dac/pre, hva tenker dere?

    Blir det litt som å kjøpe en BMW 5 serie 518d uten utstyr?
     
    Sist redigert:

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Hele kjeden bestemmer den endelige lydkvalitet - som du utmerket vet. Prisen BØR si noe om kvaliteten, men det finnes selvfølgelig store variasjoner mht. value for money.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Selvfølgelig, men er det noen spesifikasjoner man må se etter? Krever First Watt noe spesielt fra preampen?
    Er vel noen effektforsterkere som er litt mer krevende i dette området?
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    586
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Da prøvde jeg meg på et par Denon AH-MM400 og en Denon DA-10 hodetelefonforsterker til å ha på kontoret.
    Må si jeg er fornøyd og synes det låter bra.

    Har lite erfaringsgrunnlag når det kommer til hodetelefoner, men absolutt fornøyd.
    Veldig god byggekvalitet, komfortable og låter som forventet i forhold til høyttalerne mine hjemme (som er sinnsykt bra, hehe).

    Det jeg lurer på:
    Det følger ikke med hard-case, kun en sånn stoffpose.
    Nå er det sikkert mange hodetelefoner som foldes på samme måte som disse gjør (ikke flatt, men koppene foldes innover).
    Finnes det et sted jeg kan se om jeg finner en hard-case som kan passe disse tror dere?
     

    qbit

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    187
    Antall liker
    36
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Vil takke dere for innspill om ørepropper for en liten stund siden. Fikk ikke solgt eller byttet mine Viper 6 så bestemte meg for å Reshelle dem. Blir en liten måned til dem er ferdig lagde men har høy forventning siden dem skal være spesiell tilpasset til mine ører og skal bli litt "retunet". Noen som har vært bort i customs?
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har customs: Unique Melody Miracle. Veldig bra, synes jeg.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Bestemte meg for å prøve noen universale før jeg eventuelt tok skrittet å skaffet meg costums. Er ganske blank på IEMs da jeg gav opp etter mange forsøk. Fant endelig noen jeg liker! Bruker jeg dem litt så blir det costums i fremtiden. Blir spennende å høre resultatet qbit.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Shhiiit..der var den! Det der må være verdens mest sexy amp! Kanskje med unntak av HEV90 ampen som Sennheiser laget på 90-tallet. Prisen er vel nesten den samme ;) Hva synes dere om viva? Inntrykk takk!
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig at en slik high-end amp ikke bruker balansert. Ellers har jeg ikke peil. Skulle ønske jeg hadde! Da dette er en amp som tenner alt jeg har av følelser! Fantastisk utseende og world-class lyd. At den koster 70k mer eller/mindre(sikkert mer). Det blir garantert noen ekstremt happy med denne ampen. Jeg elsker denne forsterkeren! Den er jo så flott. Aberet er at den er alt for dyr, for meg.
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.519
    Antall liker
    1.042
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Merkelig at en slik high-end amp ikke bruker balansert. Ellers har jeg ikke peil. Skulle ønske jeg hadde! Da dette er en amp som tenner alt jeg har av følelser! Fantastisk utseende og world-class lyd. At den koster 70k mer eller mindre blir vel kanskje noen ekstremt happy med denne ampen. Som med hånda på hjertet jeg elsker. Blir for dyr for meg..
    Den hadde vært nesten dobbelt så dyr i balansert. Balansert innebærer ofte nærmest to parallelle amper.... ;)
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.352
    Antall liker
    916
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    125
    Balansert...kan vel gå an...du trenger 2 stk av ampen...blir dyrt. Lol.
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.352
    Antall liker
    916
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    125
    Merkelig at en slik high-end amp ikke bruker balansert. Ellers har jeg ikke peil. Skulle ønske jeg hadde! Da dette er en amp som tenner alt jeg har av følelser! Fantastisk utseende og world-class lyd. At den koster 70k mer eller mindre blir vel kanskje noen ekstremt happy med denne ampen. Som med hånda på hjertet jeg elsker. Blir for dyr for meg..
    Den hadde vært nesten dobbelt så dyr i balansert. Balansert innebærer ofte nærmest to parallelle amper.... ;)
    +1

    Hadde også valgt rør med mindre motstand..med mindre vi får flere 500 ohm-1000 ohm klokker..
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Til den prisen så finnes det monoblokker. Ikke minst amper. Og to av den? Trodde alle sterreoamper hadde to kanaler. De fleste hodetelefon-amper har to kanaler?? Jeg tar den ikke helt. Trenger den ampen å ha like mye likt for å yte balansert ut? Blir tullete,,
    At en balansert amp er bygd på samme måte på hver kanal, er jo slik de fleste PA amper er laget. Det er på en måte to monoblokker sett under ett, hva du gir den. jeg tar ikke den helt...forklar
    Han her er tydeligvis like idiot som meg:
    http://parttimeaudiophile.com/2014/10/25/review-viva-audio-egoista-headphone-amplifier/
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn