Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• qbit

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    36
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Bestemte meg for å prøve noen universale før jeg eventuelt tok skrittet å skaffet meg costums. Er ganske blank på IEMs da jeg gav opp etter mange forsøk. Fant endelig noen jeg liker! Bruker jeg dem litt så blir det costums i fremtiden. Blir spennende å høre resultatet qbit.
    Bestilte fra inearcentral. Fikk beskjed igår kveld at det kan ta opp til 12 ukers siden dem har mye å gjør for tiden og ikke har nok kvalifiserte mannkraft til alle bestillinger som ikke er så rart da dem er ganske billige 119$ + 12$ frakt og 12$ impression kit for en vanlig reshell. Du kan sikkert lage en hybrid av dine se535 og se215 for samme pris. Dem lager også egne customs med hybrid dynamiske/BA drivere som har fått mye skritt.

Spurte dem om dem kan lage forskjellige hull til bass mellomtonene og diskant og om dem kan "retune" for å ha litt flattere respons (dem var litt lett i bassen i utgangspunktet. Venter på svar om det man Barb (customer support) sier at Rob (kraftsman) alltid passer på at dem låter på sitt beste etter reshell. Må si at jeg er ganske fornøyd med dem fram til nå :) I tillegg er dem villige til å få mine impressions og gjør klar shells så gir dem beskjed når jeg skal sende øreproppene så jeg trenger ikke å vær opp til 3 måneders uten dem :D Virkelig svært fornøyd!

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.061
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Til den prisen så finnes det monoblokker. Ikke minst amper. Og to av den? Trodde alle sterreoamper hadde to kanaler. De fleste hodetelefon-amper har to kanaler?? Jeg tar den ikke helt. Trenger den ampen å ha like mye likt for å yte balansert ut? Blir tullete,,
    At en balansert amp er bygd på samme måte på hver kanal, er jo slik de fleste PA amper er laget. Det er på en måte to monoblokker sett under ett, hva du gir den. jeg tar ikke den helt...forklar
    Han her er tydeligvis like idiot som meg:
    Review: Viva Audio Egoista headphone amplifier | Part-Time Audiophile
    Ubalansert deler jord, på balansert har hver kanal hver sin jord. Så det blir omtrent som dual-mono.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.359
    Torget vurderinger
    12
    Ikke helt rett. I en ekte balansert forsterker er det aktiv forsterkning både i positiv og negativ halvdel av signalet med jordpotensialet i midten. Dermed er det enkelt sagt dobbelt så mange komponenter pr kanal.

qbit

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    36
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har customs: Unique Melody Miracle. Veldig bra, synes jeg.
    Hvor fikk du lagde øre avtrykkene dine? Ringte sykehuset her i Arendal og dem tar 50 kr. for avtrykk noe jeg syns veldig lite. Kan det stemme?

LarsHP

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har customs: Unique Melody Miracle. Veldig bra, synes jeg.
    Hvor fikk du lagde øre avtrykkene dine? Ringte sykehuset her i Arendal og dem tar 50 kr. for avtrykk noe jeg syns veldig lite. Kan det stemme?
    Jeg måtte betale kr. 75 på UNN, så dette er tydeligvis det nivå det ligger på. Husk å gi teknikeren beskrivelsen fra din customs-produsent.

qbit

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    36
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Takk Lars. Fikk jo en liste over hva teknikeren skal gjøre :)

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Custom Sleeves - Shure Earphones ..Sikkert flere i Stavanger som driver med sliikt da. Men sykehuset? Starkey eller noen øre nese hals - spesialister jeg tenkte på da. Sa du at avstøpningen var til personlig hodetelefoni?

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    I morgen skal jeg hente ett beist til å drive HE-6.
    Nå må jeg få ræva i gir å finne en preamp sak. Skulle gjerne hatt kabelen min også! Få ræva i gir BTG Audio...

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.359
    Torget vurderinger
    12
    Gled deg. Samler deler til et adapter til First Watt SIT-1 selv da jeg tror de kan yte SE Master 1 rettferdighet en gang i fremtiden.

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Ja jeg er på nippet til å løpe ned får å skaffe preamp fra en eller annen forhandler i Kristiansand så jeg kan få høre.
    Men det er visst enda vanskeligere å velge preamp enn forsterker så jeg vet ikke... Har startet en ny tråd ang dette, så svar gjerne der visst dere har noen anbefalinger.

qbit

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    36
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    til en 50-lapp! Helt fantastisk :)
    Av det jeg har sett på head-fi går det fra 100$ til 250$ i utland. Men vet ikke om de egentlig kan ta avtrykk ved sykehuset, spesielt i USA da det koster masse hvis du ikke har henvisning og helseforsikring. Herlig at vi kan gjør det i Norge.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.359
    Torget vurderinger
    12
    Kjøpt meg First Watt F6!
    Nå må jeg bare finne en preamp av noe slag.

Jeg siterer deg på denne da jeg synes First Watt sin formgivning er veldig flott :) og gratulerer så mye med en super forsterker. Jeg er superfornøyd med mine FW og skal teste SIT-1 med hodetelefoner etter hvert.

jzono1

Medlem
    Ble medlem
    16.10.2013
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    4
    Fine greier Absolut. :)

Har du vurdert å prøve dacen din rett i forsterkeren + digital volumkontroll? Det er ikke nødvendigvis optimalt, men du vil finne ut hvorvidt en passiv preamp ala B1 er nok.

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Fine greier Absolut. :)

Har du vurdert å prøve dacen din rett i forsterkeren + digital volumkontroll? Det er ikke nødvendigvis optimalt, men du vil finne ut hvorvidt en passiv preamp ala B1 er nok.
    Det har jeg ikke prøvd. Jeg har ikke digital volumkontroll.
    Er en Arcam irDAC.

LarsHP

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Det var så Absolutt en flott forsterker du har fått deg! Må man spørre hvor du kjøpte den? For å spørre om prisen tørr jeg ikke...

Du kan i første omgang prøve deg med digital volumkontroll på PC'en (via din DAC) for å se om du har nokk gain.

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Den lå jo på auksjon her på forumet. Ga 20k. Kjøp nå pris var 32k så jeg vet ikke helt hva selger tenkte...
    Skal prøve med DAC rett i forsterkeren!

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    DAC direkte i F6 så spiller HE-6 98dB maks, målt med Decibel 10th app.
    Med andre ord holder det med passiv med mindre jeg vil skade hørselen?
    Passiv vil ikke gi noe mer gain en dette?

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Har lyttet litt nå med DAC direkte i F6 også HE-Adapteren. Så ikke optimalt kan man vel si.
    Da låter det litt for lyst/skarpt, men ellers veldig bra! Veldig bra 3dish lydbilde, veldig glatt og veldig kontrollert.

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Hvor relevant er dette ang klasse A forsterkere?
    "Being a Class A amp it does require a certain amount of run in time before it really comes to life. I run Class A amps 24/7 for best possible sonic signature. The cycling on/off of Class A amps is not ideal due to convection heating and cooling and tends to shorten their service life."

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.061
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hvor relevant er dette ang klasse A forsterkere?
    "Being a Class A amp it does require a certain amount of run in time before it really comes to life. I run Class A amps 24/7 for best possible sonic signature. The cycling on/off of Class A amps is not ideal due to convection heating and cooling and tends to shorten their service life."
    Det lurer jeg også på. Kondensatorer tørker raskere ut med varme såvidt jeg har forstått, men det er jo andre faktorer..

LarsHP

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Jeg ville ikke la den stå påslått 24/7. Har den soft start?

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Nei jeg vil heller ikke latt den stå på 24/7. Soft start?
    "The amplifier takes a little less than a minute to power up. Do not be alarmed ifyou don't hear music immediately.The amplifier will warm up over the course of an hour or so, and will be at itsbest after that amount of time has elapsed."
    ^
    Tatt fra manualen til F6.

LarsHP

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Ut ifra teksten kan jeg ikke lese, om den har et soft start modul. Jeg har satt inn et slikt i min ZAPsolute, fordi den sprang sikringen nesten hver gang jeg slo den på. Slik jeg har forstått det, tar klasse A forsterkere et ekstra kraftigt drag fra strømnettet, når man slår de på, fordi strømforsyningen er mye større enn på klasse A/B forsterkere. Det skal være kondensator-banken, som "fylles opp" ved oppstart, og dette kraftige drag sliter på elektronikken. Derfor kan det være lurt å ha soft start modul, når forsterkeren ikke skal være påslått hele tiden. Dersom din F6 har mulighet for å kjøre klasse A/B, kan du la den stå i den innstilling, når du ikke bruker den, og så gå over til klasse A, når du lytter via den.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.359
    Torget vurderinger
    12
    Den har ikke soft start. Neppe behov for det heller idet den kun trekker 180W permanent. Ja, jeg vet startstrømmen er mye større. Har SIT-1 selv som trekker over dobbelt så mye uten st det er startproblemer på en allerede belastet 10A kurs. Nok en gang gratulerer med en kongeforsterker. Og jeg forstår fremdeles ikke hva Schiit mener. Hadde vært artig å prøve.

Hensikten med å nevne effektforbruket er å illustrere trafostr indirekte og dermed synse om startstrøm ift det.

Sist redigert:

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Så konklusjonen er? Skru av eller stå på? Må nesten ha egen ventilasjon til forsterkeren dersom den skal stå på hele tiden. Den blir ganske varm!
    Kan heldigvis holde hånda på heatsinken over 5 sec slik som det står i manualen.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.359
    Torget vurderinger
    12
    Skru den av og på. Det øker leveriden i en klasse A, senker strømforbruket, men betyr litt oppvarmingstid hver gang den skal brukes. Selv slår jeg på når jeg kommer hjem og av når jeg legger meg. Det blir ca 2kWh pr dag i varmetilskudd i heimen.

LarsHP

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    DAC direkte i F6 så spiller HE-6 98dB maks, målt med Decibel 10th app.
    Med andre ord holder det med passiv med mindre jeg vil skade hørselen?
    Passiv vil ikke gi noe mer gain en dette?
    Hvordan måler du de 98dB? Er det gjennomsnittsnivå med musikk - eller har du en sinustone / white noise på 0dB og volumkontrollen på PCen på maks? Det er bare sistnevnte som forteller ditt maks nivå.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn