Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    ayaboh skrev:
    Bart skrev:
    Hvis "referansen" er "anemiske" K701/702 er det klart "nøytrale" lukkede hodetelefoner ikke er din "cup of tea" :)

    AKGs lukkede 271 har faktisk MINDRE (sub)bass enn (halv)åpne 240 (242) og K701/702.
    Er det ment som en spøk, - altså at K701/702 er anemiske?

    ...
    Både og...

    K701/702 har mindre bass (både målbart og opplevd) enn f.eks. HD800, T1 og ikke minst LCD-2, D7000.
    Det beste er å ta K701 for det den er, en veldig bra hodetelefon for noen typer musikk.
    Klassisk (små ensemble spesielt), akustisk musikk (jazz, blues etc) og kvinnevokal er K701s spesialfelt. Rock til elektronika gjøres bedre av andre hodetelefoner.
    OK. Med anemisk forstår jeg det som "tynt". Dette er ikke det samme som "slank" som jeg heller ville kalle K701. Når noe er tynt er det b.l. også mangel på fylde i mellomtonen. Egentlig er jeg av dem som synes K701 er helt ok til all musikk.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.149
    Antall liker
    8.791
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Tusen poster. ;D

    -vel, nå er det 1001.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    Både og...

    K701/702 har mindre bass (både målbart og opplevd) enn f.eks. HD800, T1 og ikke minst LCD-2, D7000.
    Det beste er å ta K701 for det den er, en veldig bra hodetelefon for noen typer musikk.
    Klassisk (små ensemble spesielt), akustisk musikk (jazz, blues etc) og kvinnevokal er K701s spesialfelt. Rock til elektronika gjøres bedre av andre hodetelefoner.
    Skulle jo bare mangle at HD800, T1, LCD-2 og D7000 har mer av alt, da de tross alt koster flere ganger mer enn K70x gjør. Det du da gjør er å sammenligne epler og bananer fremfor epler og epler, og det blir jo ikke riktig.

    Jeg kaller heller 70x for nøytral og stram i bassen, enn anemisk. Bassen er der, men den kommer ikke bare du kobler 70x til et hvilket som helst hodetelefonuttak. Med en god forsterker finnes det plutselig mer i bunn.
    Believe me, jeg har (til og med i mitt relativt korte head-fi liv fått lyttet til flere hodetelefoner som har mye mindre opplevd bass enn K70x, også til langt høyere pris).
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield skrev:
    Skulle jo bare mangle at HD800, T1, LCD-2 og D7000 har mer av alt, da de tross alt koster flere ganger mer enn K70x gjør. Det du da gjør er å sammenligne epler og bananer fremfor epler og epler, og det blir jo ikke riktig.

    Jeg kaller heller 70x for nøytral og stram i bassen, enn anemisk. Bassen er der, men den kommer ikke bare du kobler 70x til et hvilket som helst hodetelefonuttak. Med en god forsterker finnes det plutselig mer i bunn.
    Believe me, jeg har (til og med i mitt relativt korte head-fi liv fått lyttet til flere hodetelefoner som har mye mindre opplevd bass enn K70x, også til langt høyere pris).
    Jeg sammenligner toppmodeller fra forskjellige produsenter. At AKG ikke lager noe bedre er synd, da de helt klart har kunnskap og ekspertise som skal til for å lage utrolige produkter (ref. K1000).

    Hvis du leser min post ser du at ordet anemisk er i " " og at setningen ender i en :)
    Hva sier det deg?

    K701 er bass-svak, men har andre kvaliteter som gjør det til en god hodetelefon i prisklassen.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Etter min mening er det meningsløst å basere en sammenligning med AKG 70x mot de ovenstående på at det er en "toppmodell". En må sammenligne i samme prissegment, noe annet blir urimelig for meg.

    Og ja, jeg så " " og :), jeg forsøker bare å nyansere det hele og gi deg min versjon. Meningsutveksling. Jeg er fremdeles uenig i at K70x er bass-svak, men det spørs jo da også på hva referansene og preferansene er.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.972
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield skrev:
    Meningsutveksling. Jeg er fremdeles uenig i at K70x er bass-svak, men det spørs jo da også på hva referansene og preferansene er.
    Enig i din mening ang. dette med bass-fattig. Lurer jo på hvilke forhold/referanser disse som mener de er bassfattige, har til bassgjengivelse. Og ikke minst hva de driver hodetelefonen med.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    emotikon skrev:
    Anfield skrev:
    Meningsutveksling. Jeg er fremdeles uenig i at K70x er bass-svak, men det spørs jo da også på hva referansene og preferansene er.
    Enig i din mening ang. dette med bass-fattig. Lurer jo på hvilke forhold/referanser disse som mener de er bassfattige, har til bassgjengivelse. Og ikke minst hva de driver hodetelefonen med.
    Hvilke head-amp/dac jeg har brukt på K701 har jeg postet tidligere. Kort fortalt; regnet som "top range" og med bra "synergi" med K701.

    Jeg sammenligner lyd (og bass) med naturlig lyd fra konserter med klassisk musikk. For å oppleve naturlig subbass er kirkeorgel meget bra. Der faller K701 helt gjennom...

    Jeg har K501 og den har ennå mindre bass enn K701... men er fortsatt en god hodetelefon, til sitt bruk.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    Jeg sammenligner lyd (og bass) med naturlig lyd fra konserter med klassisk musikk. For å oppleve naturlig subbass er kirkeorgel meget bra. Der faller K701 helt gjennom...
    Neida, den faller ikke gjennom! Den har riktig nok ikke så djup bass som Beyerdynamic T 1, men nok til at det dirrer i jeksler og skalle - og det er nok for meg. T 1 går "kjellerdjupt"....

    Generelt vil jeg si at K701 har en svært så naturlig bassgjengivelse - men kirkeorgel er jo ikke det enkleste å gjengi. Heller ikke kanonskuddene i 1812. Vis meg den stativhøyttaleren som klarer disse øvelsene, uten hjelp av en sub!

    Stanley Clarke f.eks., høres veldig "live" ut med K701.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det er vel fordi ingen av treffdeltakerne er i besittelse av T1 ;) Her skal det sammenlignes med utstyr en har "for hånden"....
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield skrev:
    Det er vel fordi ingen av treffdeltakerne er i besittelse av T1 ;) Her skal det sammenlignes med utstyr en har "for hånden"....
    Jo, jeg regna nesten med det. Synd, for jeg skulle gjerne hørt / lest hva "panelet" mener om T 1 med Lehmannaudio BCL kontra med Burson. Men nå kan vel de forskjellige hodetelefonforsterkerne sammenliknes med samme type øreklokker i stedet ( noe jeg forøvrig mener Fidelity-redaksjonen også snart bør gjøre )? Og det bør jo gi en pekepinn..
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jepp, fidelity bør snarest teste ut litt headfi.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    VilhelmW skrev:
    ...nå kan vel de forskjellige hodetelefonforsterkerne sammenliknes med samme type øreklokker i stedet ( noe jeg forøvrig mener Fidelity-redaksjonen også snart bør gjøre )? Og det bør jo gi en pekepinn..
    Riktig. Etter en demokratisk prosess så blr det K701/702 som blir de hodetelefonene man valgte å benytte som referanse og vurdere / beskrive ulike hodetelefonforsterkere utifra. Selvsagt vil de øvrige benyttes også for å vurdere synergier, men AKG er den hodetelefonen de som møter alle eier og har erfaring med.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    Jeg takker for tips så langt.
    Går for en runde på hifiklubben og soundgarden. Så får vi ta det derfra. Skal jeg prøve noe er det vel verre å prøve på internett...
    Vær obs på at det er godt mulig at ingen av dem har hodetelefonforsterkere som er egnet for de dyrere hodetelefonene de selger.

    Denon AH-D[257]000 er lavimpedante. Argon-hodetelefonforsterkerne skal ifølge svenske HiFi & Musik være best egnet for høyimpedante hodetelefoner (denne delen av testomtalen har jeg gjengitt i et tidligere innlegg i en aller annen hodetelefontråd).

    Soundgarden forhandler visst to hodetelefonforsterkere:
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ayaboh skrev:
    Bart skrev:
    Hvis "referansen" er "anemiske" K701/702 er det klart "nøytrale" lukkede hodetelefoner ikke er din "cup of tea" :)

    AKGs lukkede 271 har faktisk MINDRE (sub)bass enn (halv)åpne 240 (242) og K701/702.
    Er det ment som en spøk, - altså at K701/702 er anemiske?

    K271 har, som Loevhagen skriver, ikke mindre opplevd bass enn K701. De har faktisk mer. Det er bare forskjell på hvor i bassen trykket ligger. K701/702 er slankere i mellombassen og øvre bass og gir derfor ikke det samme "sparket" som K271. Rett ut fra en MacBook Pro fungerer K271 faktisk veldig bra, spesielt på 70 og 80-talls rock fordi de er litt "fetere" i lyden. På de fleste andre parametre er K701 å foretrekke, men da med ekstern forsterker.
    VilhelmW skrev:
    [...]
    Bart; hva mener du med betegnelsen "anemisk" for K701 / 702? Hvis du synes de låter blodfattige, bør du kanskje prøve en anna hodetelefonforsterker. Her oppleves de ikke som anemiske!
    ayaboh skrev:
    Bart skrev:
    ayaboh skrev:
    Bart skrev:
    Hvis "referansen" er "anemiske" K701/702 er det klart "nøytrale" lukkede hodetelefoner ikke er din "cup of tea" :)

    AKGs lukkede 271 har faktisk MINDRE (sub)bass enn (halv)åpne 240 (242) og K701/702.
    Er det ment som en spøk, - altså at K701/702 er anemiske?

    ...
    Både og...

    K701/702 har mindre bass (både målbart og opplevd) enn f.eks. HD800, T1 og ikke minst LCD-2, D7000.
    Det beste er å ta K701 for det den er, en veldig bra hodetelefon for noen typer musikk.
    Klassisk (små ensemble spesielt), akustisk musikk (jazz, blues etc) og kvinnevokal er K701s spesialfelt. Rock til elektronika gjøres bedre av andre hodetelefoner.
    OK. Med anemisk forstår jeg det som "tynt". Dette er ikke det samme som "slank" som jeg heller ville kalle K701. Når noe er tynt er det b.l. også mangel på fylde i mellomtonen. Egentlig er jeg av dem som synes K701 er helt ok til all musikk.
    Anfield skrev:
    Bart skrev:
    Både og...

    K701/702 har mindre bass (både målbart og opplevd) enn f.eks. HD800, T1 og ikke minst LCD-2, D7000.
    Det beste er å ta K701 for det den er, en veldig bra hodetelefon for noen typer musikk.
    Klassisk (små ensemble spesielt), akustisk musikk (jazz, blues etc) og kvinnevokal er K701s spesialfelt. Rock til elektronika gjøres bedre av andre hodetelefoner.
    Skulle jo bare mangle at HD800, T1, LCD-2 og D7000 har mer av alt, da de tross alt koster flere ganger mer enn K70x gjør. Det du da gjør er å sammenligne epler og bananer fremfor epler og epler, og det blir jo ikke riktig.

    Jeg kaller heller 70x for nøytral og stram i bassen, enn anemisk. Bassen er der, men den kommer ikke bare du kobler 70x til et hvilket som helst hodetelefonuttak. Med en god forsterker finnes det plutselig mer i bunn.
    Believe me, jeg har (til og med i mitt relativt korte head-fi liv fått lyttet til flere hodetelefoner som har mye mindre opplevd bass enn K70x, også til langt høyere pris).
    Det er som vi ser en del uenighet ang. AKG K 701 generelt, og dens bassegenskaper spesielt.

    Jeg har hittil vært av omtrent samme oppfatning som Bart, og oppfattet AKG K 701 som god til prisen (spesielt kr. 2000,-) og særlig for visse musikksjangre som akustisk musikk i mindre ensembler.

    Det jeg nå skriver er basert på innledende forsøk på noen av dagene i løpet av godt og vel den siste uken. Jeg har (foreløbig) ikke gjort grundige sammenligninger med nøyaktig vouminnstilling, like kabler, notater osv. Hodetelefonforsterkerne var ikke nødvendigvis heller ferdig innspilt og jeg benyttet to delvis ulike kilder.

    Det begynte med Grace Design m903. Den gjorde noe med AKG K 701. (Jeg er rimelig sikker på at) den gir mer bunn, men kanskje også mørkere damevokal. Dette må sjekkes grundigere.

    Etter 50 timers innspilling av Burson Audio HA-160, ble jeg for nysgjerrig. Den stod til innspilling med en Logitech Squeezebox Touch fra USB via analog ut. Jeg benyttet den med Apple Lossless musikk via trådløst nettverk fra en annen kablet Logitech Squeezebox Touch. Det virket uten tekniske problemer i forsøksperioden på ca. 2 timer. Jeg benyttet venstre hodetelefonutgang som så langt jeg forstod er utgang A for hodetelefoner med 15-150 ohm. B er for 150-500 ohm. Jeg fant med en gang ut at inngangsnivået måtte dempes, og benyttet ett sett Rothwell dempeplugger. Det var dessverre langt fra nok. Kanskje jeg trenger demping tilsvarende 3 sett?. Jeg kunne bare bruke volumkontrollens hakk 1 og 2 og en sjelden gang hakk 3 (hakk 0 er mute). HA-160 har relativt få volumhakk (ca. 24). Dessverre er de laveste alt for grove, og de resterende hadde jeg ikke bruk for med AKG K 701 selv med Rothwell dempeplugger. Ørene mine var dessverre ikke helt gode etterpå p.g.a. for høyt volum. Volumkontrollen er rett og slett et stort minus.

    Jeg forsøkte først med AKG K 271 MK II. Det gav et positivt førsteinntrykk. Jeg gikk da videre til AKG K 701. Det ser ut til å stemme at Burson Audio HA-160 er godt egnet for AKG K 701. Den gir mer bunn. Jeg merket ikke at den tok bort noe, men tar forbehold om bruk av analog ut fra Squeezebox Touch. Førsteinntrykket er at Burson Audio HA-160 gjør AKG K 701 til mye mer av en allrounder istedenfor en sjangerspesialist. Jeg spilte mye forskjellig fra Sweet Home Alabama via Sukiyaki til Vivaldi. Det virket. Jeg er litt usikker på Mussorgskijs Den store porten i Kiev i orkesterversjon. Nei, den gjengir ikke kirkeorgel ned til 20 Hz, men det gjør vel heller ikke særlig mange andre(?) Derimot virket den bra med de(n) store trommen(e) på Jennifer Warnes' Bird on the WireFamous Blue Raincoat. Før har jeg opplevd det som vel mye trommeskinn. Susan Tedeschis "Rock Me Right" fra Just Won't Burn var også bra. Dette er rimelig tung elektrisk blues. Her har AKG K 701 tidligere vært altfor lett/slank i bassen. Mye annet ble også prøvd med hell. AKG K 701 blir dessuten engasjerende og morsom med Burson Audio HA-160. Den oppfordrer til bevegelse istedenfor kjølig musikkanalyse.

    Det er ikke opplagt for meg at AKG K 271 MK II har bedre bass-/bunnegenskaper enn AKG K 701 når AKG K 701 får egnet forsterkning, snarere tvert i mot. Førsteinntrykket var (til min overraskelse) at AKG K 701 var bedre i bunnen enn AKG K 271 MK II med Grace Design m903 og Burson Audio HA-160.


    Tillegg:
    AKG + Burson Audio HA-160 skulle egentlig være en rask prøve for å stille nysgjerrigheten. Det var ganske sent (ca. kl. 22), og jeg skulle henge opp tøy og legge meg i kristelig tid.

    AKG K 701 + Burson Audio HA-160 fenget så mye at det stadig ble "bare litt til" inntil klokken var ca. 24. Først satt jeg på huk, etter en stund hentet jeg en krakk som blir ganske vond etter en stund. Allikevel ble det hele 2 timer. Dette forteller en god del om hvor bra jeg opplevde denne kombinasjonen.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Denons hodetelefoner kan muligens være kandidater hvis de drives av en egnet hodetelefonforsterker.
    [...]
    Dette med egnet hodetelefonforsterker er viktig. Grace Design m903 gav igjen et godt inntrykk med Denon AH-D7000 i helgen. Ditto for Burson Audio HA-160 med AKG K 701.

    Loevhagen skrev:
    [...]
    Har selv kun ett sett lukkede hodetelefoner (271 mkII), og 3 andre som er åpne (LCD-2, HD800 og K702). Lukkede hodetelefoner har jeg mao. lite erfaring med. Sjekk ut Audio Technica, som påstås å ha gode lukkede hodetelefoner uten at du drukner i bass.
    [...]
    Jeg har også en begrenset erfaring med lukkede hodetelefoner, men eier eller har forsøkt:
    • Denon AH-D7000
    • Denon AH-D5000 (noen dagers hjemlån)
    • Bose QuietComfort 15
    • Sennheiser HD 25-1 II Basic (hjemlån for tiden)
    • AKG K 271 MK II (hjemlån for tiden)
    • Sennheiser HD 380 Pro

    Andre kandidater:
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg har lånt en Burson Audio HA-160. Den er ny, hadde vært oppakket ca. 1 døgn, deretter nedpakket 1 døgn og har siden stått til innspilling med to hodetelefoner med lav og høy impedanse.

    En ny Burson Audio HA-160 lukter/avgir gass. Jeg blir surrete i hodet og merker det i luftveiene. Det virker som det avtok noe etter 1,5 døgn, men det går i bølger. Hvor lenge fortsetter Burson Audio HA-160 å avgi gass?
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.162
    Antall liker
    3.995
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Gass? som i propangass?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Er det noen lydforskjell på AKG K 271 MK II med kunstskinn- og velourputer?

    En kort visuell inspeksjon tyder på at kunstskinn- og velourputer er like tykke og dermed gir samme avstand mellom øre og element. Stemmer dette?

    Ulempen med velourputer ser ut til å være mindre senterhulldiameter og dermed mindre øreplass.

    Ulempen med kunstskinnputer er vel faren for en viss klamhet(?)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.315
    Antall liker
    6.709
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Eneste hodetelefonene jeg har er en Bose med aktiv demping. Med den ser jeg at barna roper til meg, men hører det ikke. Genialt...
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    mteinum skrev:
    Gass? som i propangass?
    Normalt opererer man med tre former/tilstander for stoffer: Fast, flytende og gass. Hvis jeg ikke har misforstått for mye, er det gasser menneskets luktesans registrerer, men noen gasser har ikke lukt. De kan altså ikke registreres med menneskets luktesans.

    Jeg vet ikke hvilke(n) gass(er) det er, men de(n) virker på meg ved at jeg lukter den/dem, blir surrete i hodet (jeg er ganske vár for slikt) og kjenner det i luftveiene.

    Tillegg:
    Hvis man åpner en flaske med en av følgende eksempelvæsker i et rom med normal romtemperatur, vil noe av væsken raskt fordampe og fylle rommet med gass de fleste mennesker kan lukte:
    • Lynol
    • Salmiakk
    • Klorin

    Tillegg 2:
    Propan er forøvrig en luktfri gass, men det er vanlig å tilsette lukt for lettere å lunne oppdage lekkasjer.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg har lånt en Burson Audio HA-160. Den er ny, hadde vært oppakket ca. 1 døgn, deretter nedpakket 1 døgn og har siden stått til innspilling med to hodetelefoner med lav og høy impedanse.

    En ny Burson Audio HA-160 lukter/avgir gass. Jeg blir surrete i hodet og merker det i luftveiene. Det virker som det avtok noe etter 1,5 døgn, men det går i bølger. Hvor lenge fortsetter Burson Audio HA-160 å avgi gass?
    Burson går på propandrift ;)
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    mteinum skrev:
    Gass? som i propangass?
    Normalt opererer man med tre former/tilstander for stoffer: Fast, flytende og gass. Hvis jeg ikke har misforstått for mye, er det gasser menneskets luktesans registrerer, men noen gasser har ikke lukt. De kan altså ikke registreres med menneskets luktesans.

    Jeg vet ikke hvilke(n) gass(er) det er, men de(n) virker på meg ved at jeg lukter den/dem, blir surrete i hodet (jeg er ganske vár for slikt) og kjenner det i luftveiene.
    Jeg har ikke erfaring med denne forsterkeren, men uansett;sånn skal det ikke være. Jeg hadde et TV, en Panasonic, som avga irriterende lukt ( mulig det var gass? ) som gjorde at vi ble småirritert i hals / svelg og fikk hodepine. Etter 2 timer var tv'n i retur hos Elkjøp. Hvem veit hvilke(n) gass(er) som kan kome ut av disse tingene, hvis noe først er galt? Kvikksølv? Blåsyre?
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    jakten fortsetter:

    jeg tror jeg modifiserer mine krav hva headfi angår.
    Jeg tenkte først på lukkede klokker, men dette erindrer jeg at jeg hadde engang, denon mener jeg det var, pris ca 1300,- for ørten år siden. De ga meg en del svette og klamme ører, mens kompisen som kjøpte åpne bare koste seg.
    Mine peltor med radio er som kjent også lukkede (fordel på hørselvern), og der blir det godt inni, for å si det sånn...

    Amp og hodetelefoner. Best match, pris ca 12-13k totalt. Kan godt kjøpe brukt amp, men vil ha nye klokker.
    Hører mye musikk med stemmeprakt, + pink floyd, dire straits, kvinnestemmer liker jeg veldig godt. Liker den gode "varme" lyden som electrocompaniet gir, rørlyd er himmel for meg.
    Oppløst og detaljert, uten at den blir klinisk. Liker at det er avslørende, f.eks ved pusting bak trommesett, samt riving av hud på gitarstrenger.

    Nå da. Er det enklere å gi meg tips nå? :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    [...]
    Det er én ting som slår meg, og det er at det egentlig er mye konstruktiv informasjon innen hodetelefoner og lite "kverulering og krangling" sett i forhold til andre kategorier her på forumet. La det for all del forbli slik. :) [...]
    Dette er jeg enig i, og vi kan sikkert med fordel minne oss selv på det med jevne mellomrom slik at vi fortsetter å ha det slik til felles nytte og gavn.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    jakten fortsetter:

    jeg tror jeg modifiserer mine krav hva headfi angår.
    Jeg tenkte først på lukkede klokker, men dette erindrer jeg at jeg hadde engang, denon mener jeg det var, pris ca 1300,- for ørten år siden. De ga meg en del svette og klamme ører, mens kompisen som kjøpte åpne bare koste seg.
    Mine peltor med radio er som kjent også lukkede (fordel på hørselvern), og der blir det godt inni, for å si det sånn...

    Amp og hodetelefoner. Best match, pris ca 12-13k totalt. Kan godt kjøpe brukt amp, men vil ha nye klokker.
    Hører mye musikk med stemmeprakt, + pink floyd, dire straits, kvinnestemmer liker jeg veldig godt. Liker den gode "varme" lyden som electrocompaniet gir, rørlyd er himmel for meg.
    Oppløst og detaljert, uten at den blir klinisk. Liker at det er avslørende, f.eks ved pusting bak trommesett, samt riving av hud på gitarstrenger.

    Nå da. Er det enklere å gi meg tips nå? :)
    Jeg har Stax sitt SRS4170 (SR407 og SRM 006tS) på hjemlån i øyeblikket og de treffer presist på de aller fleste av de parametrene du skisserer opp her. Koster veil ca 14.500,- og da får du både hodetelefoner og driver (forsterker m/rør). Om du liker utseende er en helt annen sak... ;)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Burson Audio HA-160

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Burson Audio HA-160 [...] stod til innspilling med en Logitech Squeezebox Touch fra USB via analog ut. Jeg benyttet den med Apple Lossless musikk via trådløst nettverk [...] Jeg benyttet venstre hodetelefonutgang som så langt jeg forstod er utgang A for hodetelefoner med 15-150 ohm. B er for 150-500 ohm. Jeg fant med en gang ut at inngangsnivået måtte dempes, og benyttet ett sett Rothwell dempeplugger. Det var dessverre langt fra nok. Kanskje jeg trenger demping tilsvarende 3 sett?. Jeg kunne bare bruke volumkontrollens hakk 1 og 2 og en sjelden gang hakk 3 (hakk 0 er mute). HA-160 har relativt få volumhakk (ca. 24). Dessverre er de laveste alt for grove, og de resterende hadde jeg ikke bruk for med AKG K 701 selv med Rothwell dempeplugger. Ørene mine var dessverre ikke helt gode etterpå p.g.a. for høyt volum. Volumkontrollen er rett og slett et stort minus.
    [...]
    Volumkontroll og gain:
    Med AKG K 701 må volumkontrollen på mange hodetelefonforsterkere skrus ganske høyt i forhold til mer sensitive og lettdrevne hodetelefoner. Jeg fikk altså problemer med AKG K 701 + Burson Audio HA-160 + Rothwell dempeledd. Jeg tror ikke jeg overhode kunne lyttet til f.eks. Sennheiser HD 25-1 II Basic med samme avspllingskjede.

    Ifølge bruksanvisningen til Burson Audio HA-160 er hodetelefonutgang:
    • A for hodetelefoner med impedanse 15-150 ohm
    • B for hodetelefoner med impedanse 150-500 ohm
    Bruksanvisningen forteller imidlertid ikke tydelig hvilken hodetelefonutgang som er A og B. Jeg har derfor antatt at:
    • Venstre hodetelefonutgang = A: 15-150 ohm
    • Høyre hodetelefonutgang = B: 150-500 ohm
    Stemmer dette?

    Jeg forsøkte så vidt høyre utgang med AKG. Det gav et langt lavere volum.

    Hva er korrekt, og hva pleier Burson Audio HA-160-eierne å gjøre?

    Burson Audio HA-160D er frontplaten merket:
    • Venstre = H
    • Høyre = L
    Dette er m.a.o. motsatt av min antagelse for Burson Audio HA-160.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.162
    Antall liker
    3.995
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Fra 6moons:

    There are two headphone outputs marked 'H' and 'L' for high and low gain. My 600- and 400-ohm beyerdynamic T1 and Sennheiser HD800 headphones would probably plug into the right socket; my 50-ohm Audez'e LCD-2 and particularly the two low-efficiency Hifi Man planars into the left (the gain differential between H and L ports is about 50% as per Burson).
    Jeg bruker den til venstre for min 702.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    mteinum skrev:
    Fra 6moons:

    There are two headphone outputs marked 'H' and 'L' for high and low gain. My 600- and 400-ohm beyerdynamic T1 and Sennheiser HD800 headphones would probably plug into the right socket; my 50-ohm Audez'e LCD-2 and particularly the two low-efficiency Hifi Man planars into the left (the gain differential between H and L ports is about 50% as per Burson).
    Takk.

    Jeg trodde H og L stod for høy og lav impedanse. H for høy gain tyder på at Burson Audio HA-160 og Burson Audio HA-160D har samme konfigurasjon.

    Jeg bruker den til venstre for min 702.
    Altså høy gain(?) Hvilke volumhakk benytter du da og hva er (typisk) kilden?

    Har du forsøkt AKG K 702 med høyre L-utgang? Hvis ja: Har du merket noen lydforskjell bortsett fra at volumet må stilles i et annet hakk?
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg har lånt en Burson Audio HA-160. Den er ny, hadde vært oppakket ca. 1 døgn, deretter nedpakket 1 døgn og har siden stått til innspilling med to hodetelefoner med lav og høy impedanse.

    En ny Burson Audio HA-160 lukter/avgir gass. Jeg blir surrete i hodet og merker det i luftveiene. Det virker som det avtok noe etter 1,5 døgn, men det går i bølger. Hvor lenge fortsetter Burson Audio HA-160 å avgi gass?
    Langt tilbake i tid jobbet jeg med elektronikkproduksjon (loddelinjer). Etter lodding brukte vi et trikloretanbasert vaske/rensemiddel på printplaten. Maske og oksygentilførsel var påbudt hvis man måtte inn i "vaskerommet".

    Tri(kloretan) har vært forbudt i vesten siden 1996.
    http://en.wikipedia.org/wiki/1,1,1-Trichloroethane
    "Although not as toxic as many similar compounds, inhaled or ingested 1,1,1-trichloroethane does act as a central nervous system depressant and can cause effects similar to those of intoxication, including dizziness, confusion, and in sufficiently high concentrations, unconsciousness and death."

    I Kina kan du være sikker på at dem fortsatt bruker trikloretan (eller noe verre) til rens av printkort og metalldeler. Jeg lar alltid kinaprodukter lufte seg litt før bruk.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    Tri(kloretan) har vært forbudt i vesten siden 1996.
    Stoffet er svært effektivt i ultalydvaskere pga høy egenvekt. Har brukt mye av dette.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield: utseendemessig er ikke det aller aller viktigste, selvsagt. Jeg kjører en toyota hiace, den er helt genial for meg, men ser ut som ei ræv... :)
    Hvordan vil evt disse klokkene passe vannhodet mitt? Pardon, mitt relativt store hode?

    Du har på hjemlån, hvem er så elskverdig å låne ut?
    Kanskje samme merke rund baut hadde vært noe, ja.

    Jeg har lest mer siden sist, og ser det snakkes mye om beyerdynamic, sennheiser, stax. Andre også, selvsagt.
    Men jeg vil være litt mainstream, hvis såpass mange kroner på headfi kan kalles det, så jeg havner nok ikke far out there på noe som ingen har hørt om.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    Anfield: utseendemessig er ikke det aller aller viktigste, selvsagt. Jeg kjører en toyota hiace, den er helt genial for meg, men ser ut som ei ræv... :)
    Hvordan vil evt disse klokkene passe vannhodet mitt? Pardon, mitt relativt store hode?
    Original STAX SR Lambda normal bias fungerer fint på mitt rimelig store hode. Jeg antar at de nyere som er basert på denne konstruksjonen, er fysisk ganske like. Stemmer det?

    [...]
    Jeg har lest mer siden sist, og ser det snakkes mye om beyerdynamic, sennheiser, stax. Andre også, selvsagt.
    Men jeg vil være litt mainstream, hvis såpass mange kroner på headfi kan kalles det, så jeg havner nok ikke far out there på noe som ingen har hørt om.
    Betyr dette at du kun er interessert i merker og modeller som har norsk importør?

    Ultrasone og Audio-Technica har norske importører, men jeg tror dessverre ikke de importerer de dyrere hodetelefonene til Norge. Jeg er 99 % sikker på at JVC ikke gjør det. Audez'e selges vel kun fra USA?

    De mest kurante og lett tilgjengelige for dyrere hodetelefoner i Norge er vel:
    • Sennheiser
    • AKG
    • Denon
    • beyerdynamic
    • Grado

    STAX selges vel kun direkte fra importøren(?)

    De øvrige dyre er (vel) som nevnt dårligere representert i Norge.

    Tillegg:
    Det norske hodetelefonforsterkermarkedet og -utbudet er det vanskeligere å få full oversikt over. Det forutsetter dugnad.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    For en mann med null hodetelefonerfaring og en del paranoia, er det greit å holde seg til gamlelandet, føler jeg.

    Jeg føler meg også noe tryggere hvis jeg får prøvd det settet jeg handler meg først (kanskje jeg er kravstor nå), men å prøve det hjemme i godstolen hadde vært sabla kjekt!

    Sennheiser får jeg vel prøvd her i byen (trondheim), mens beyerdynamic er jeg noe mer usikker på.
    Denon er vel hifiklubb, grado vet jeg ikke. akg er vel kanskje også hifisenteret?
    Dette tilsier en bytur snart, det er hardt for en som hver dag jobber i nevnte by... :p

    edit: hva dugnad angår føler jeg, som vanlig, at jeg får stor og ikke minst konstruktiv hjelp her inne!
    Takk for at Dere gjør jakten litt lettere og ikke minst morsommere!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det finnes mange gode hodetelefonforsterkere. Nå sitter jeg her med Burson HA-160D (benyttet som DAC) for å høre på K702 via KingRex HQ-1. :)
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    For en mann med null hodetelefonerfaring og en del paranoia, er det greit å holde seg til gamlelandet, føler jeg.

    Jeg føler meg også noe tryggere hvis jeg får prøvd det settet jeg handler meg først (kanskje jeg er kravstor nå), men å prøve det hjemme i godstolen hadde vært sabla kjekt!

    Sennheiser får jeg vel prøvd her i byen (trondheim), mens beyerdynamic er jeg noe mer usikker på.
    Denon er vel hifiklubb, grado vet jeg ikke. akg er vel kanskje også hifisenteret?
    Dette tilsier en bytur snart, det er hardt for en som hver dag jobber i nevnte by... :p

    edit: hva dugnad angår føler jeg, som vanlig, at jeg får stor og ikke minst konstruktiv hjelp her inne!
    Takk for at Dere gjør jakten litt lettere og ikke minst morsommere!
    Denon selges av Hi-Fi klubben. Jeg tror dessverre (men forståelig) at Denon AH-D5000 er mer utbredt for demo i butikkene enn Denon AH-D7000.

    Jeg tror alle de øvrige dynamiske hodetelefonene kan selges av alle uavhengige hififorhandlere. Soundgarden har muligens noen kjedebegrensninger og Hi-Fi klubben selger vel bare rimeligere hodetelefoner av andre merker enn Denon? Sennheiser, AKG og beyerdynamic selges også av butikker rettet mot musikere og studiofolk.

    Mine observasjoner tyder på at AKG K 701, K 702 og nå Q 701 og Sennheiser HD 800 er rimelig lette å finne i butikk for demo. Grado er antagelig ikke like utbredt, men importøren befinner seg i Bergen så mitt inntrykk kan være påvirket av min importørnærhet. Jeg tror dessverre ikke jeg har sett eller hørt om beyerdynamic T 1 som fast butikkdemo.

    Noen importører og butikker samarbeider såpass godt at butikken kan låne demoeksemplar hvis den oppfatter kunden som seriøs(t interessert).

    Et annet alternativ er å kjøpe via nettbutikk med 14 dagers returrett, men det er i mine øyne en dårligere løsning. Man bør dessuten ha en viss idé, en egnet hodetelefonforsterker osv. før det er aktuelt, og helst skal man sammenligne flere hodetelefoner og hodetelefonforsterkere og kombinasjoner av disse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn