Egen tråd for Hodetelefonoppsett?
Forsøkte en sammenligning av Sennheiser HD555 og AKG K701, for et par uker siden. Der var det ingen tvil om hvilken konstruksjon som kom seirende ut! Oppsett som ble benyttet var Original 2008F HDCD spiller og Shanling HP100 forsterker. Detaljeringsgraden og romfølelsen med K701 var i en helt annen liga, men forsterkeren måtte skrus opp noen hakk for å få samme "output" som på HD555. (Det klarte seg imidlertid med ca. halv styrke for å gi passende høyt volum, så det var mer enn nokk å ta av.)
HD555 opplevdes som noe tilslørt og med et tydelig midbass-fokus. Liten romfølelse og nokså "høyre/venstre"(om dere skjønner hva jeg mener) En behagelig, men noe uengasjerende lyd... Alle instrumenter fikk liksom en slags felles "grunntone" eller "farge" om du vil.
K701 på sin side, opplevdes som svært detaljert, oppløst og luftig med stort rom og god plassering av instrumenter og stemmer. Tørr kjapp og nøyaktig i bassen, og til tider skremmende dyp. Alt fra stemmer til instrumenter fremsto med sine unike "signaturer" og egenarter. Når vi hørte flere gitarer spilles samtidig var det helt uproblematisk å følge den enkelte uavhengig av de andre, og skille stålstrenger fra nylon, 6 fra 12strengere. Det samme var nest intil umulig på HD555. Der fløt gitarene sammen og ble til ett og samme instrument.
Låter som lokket frem litt "fot" med HD555, ga gåsehud og fårete glis med K701. Enkelte sanger opplevdes så forskjellige, at vi ble sittende å måpe når vi byttet mellom de respektive hodetelefonene.
Nå vil jeg poengtere at jeg ved flere anledninger har lyttet til HD555 før, og har tidligere opplevd den som en god hodetelefon, det er først ved en slik direkte sammenligning vi begge, (jeg og eieren av HD555) ble smertelig klare over dens tilkortkommender... Det tok likevel ikke mange minutter med lytting før ørene vente seg til lyden, og uansett hvilken hodetelefon som var tilkoblet så forsvant vi inn i musikken, og måtte "hentes ut" av den som utålmodig satt og ventet på å få lytte... ;D
Når jeg nå har blitt vant med hva denne nokså billige Shanlingen kan trylle frem av godlyd, blir jeg enda mer nysgjerrig på hva en dyrere og mer påkostet konstruksjon vil kunne avstedkomme. Hadde vert morro å fått sammenlignet med DOGE, Stello, Grace og ikke minst Naim. At AKG K701 har mange gode kvaliteter er jeg ikke i tvil om.