Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Du har visst etterhvert kjøpt (og solgt) ganske mye hodetelefonrelatert utstyr. Hos meg er innstrømmen betydelig større enn utstrømmen. ;)
    Solgt: Burson HA-160D. Husker ikke andre - eller har jeg glemt noe*), CDWMcInSpots?
    Kjøpt: En bråte.
    Vil nå derfor si at innstrømmen hos meg er betydelig større en utstrømmen.

    LCD-2 på Violectric V200 er mitt lydnirvana innen head-fi, og har vært det lenge. :)

    *) HE-300, HDP, HD800
    CDWMcInSpots skrev:
    Loevhagen skrev:
    LCD-2 og HE-500 drives helt ypperlig med G100 (og V200). HE-6 også, forsåvidt. HE-6 er en utømmelig hobby i seg selv. De øvrige er langt mer takknemlige.
    Er dette årsaken til at du gir opp/deg med HiFiMAN HE-6 (ref. bruktbørsannonse datert 17.03.2012 kl. 01.21.37)?
    Du glemte også at du har annonsert dine HiFiMAN HE-6 og HE-Adapter til salgs. De er vel dermed (i ferd med å bli) en del av utstrømmen(?)

    Det svever også for meg at jeg for en (god) stund siden så en salgsannonse for din AKG K 702, men det er mulig at jeg husker feil. Jeg formoder at du fremdeles har din AKG K 271 MK II.

    Loevhagen skrev:
    Kjøpt: En bråte.
    Vil nå derfor si at innstrømmen hos meg er betydelig større en utstrømmen.
    For ordens skyld:
    Jeg har på ingen måte sagt eller forsøkt å si at noe er galt. Begge vi og flere andre har kjøpt ganske mye hodetelefonrelatert utstyr. Du og flere andre har så etter en stund solgt noe av det, jeg har ikke.

    Det er dog selvsagt godt mulig at du har solgt mindre enn jeg har fått inntrykk av. Det skal ikke så mye til siden jeg selv ikke selger, og derfor lett kan synes at andre selger mye.

    For min del startet hifiåret 2012 litt tilfeldig meget offensivt med 4 nye hodetelefoner og en hodetelefonforsterker i løpet av de to første månedene. De er, hvis alt går etter planen (ingen flere uforutsette spillestopp), innspilt innen jeg er hjemme på fredag. I tillegg har Grace Design m903 fått en kilde til, en Parasound Zcd. Dessuten er Boston SoundWare innkjøpt til badet.

    ardilla skrev:
    Loevhagen skrev:
    ..........Vil nå derfor si at innstrømmen hos meg er betydelig større en utstrømmen.
    ;D

    Det er ulempen og/eller fordelen med headfi - man har plass til så mye mer.. Funker liksom ikke med 5 par gulvstående i stua
    Her er vi helt enige. Dette er virkelig en fordel med hodetelefoner. Man har råd og plass til flere gode alternativer, sågar i toppklassen.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    [...]
    LCD klokkene var ikke på lager og er sålangt jeg ser ikke på andre lager heller rundt i US. Problemet er at treet har en tendens til å sprekke opp og produsent jobber visstnok med en forbedret modell, noe som har gjort at lagrene er tømt rundtomkring.
    [...]
    Se mer utfyllende informasjon i "Audez'e LCD-2 Rev. 3".
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Dac kan du jo tune med. På enkelte dacer er det relativt stor forskjell, mens andre ikke. Prøv en D100 eller DAC1 hvis du vil ha alt presentert...

    Selv så bruker jeg Rega og / eller Hegel, fordi jeg synes de passer meg best. D100 ble for mye...
    Vil tro Berkeley dacen i samarbeid med Weiss sin INT202 vil gi meg raskt svar på hvor mye d er mulig å hente utav LCD 2 muligens i samspill med Violectric siden jeg allerede har testet med en slik. Da ser lydkjeden noe ut som dette.... ::)
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    johnnygrandis skrev:
    [...]
    LCD klokkene var ikke på lager og er sålangt jeg ser ikke på andre lager heller rundt i US. Problemet er at treet har en tendens til å sprekke opp og produsent jobber visstnok med en forbedret modell, noe som har gjort at lagrene er tømt rundtomkring.
    [...]
    Se mer utfyllende informasjon i "Audez'e LCD-2 Rev. 3".
    Takk takk..
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg må i tillegg til Amp (Muligens Violectric 200) ha en liten og fornuftig bygd transportabel dac, grunnen for at jeg ønsker mest mulig i liten innpakning er at dette skal følge med når jeg drar på hytten, ferie og reiser av ymse slag. Jeg ønsker en asynchronous USB løsning helst med en dac som minst støtter 24/96, altså en alt i ett-box løsning. Noen som har tips ?
    Jeg har sett litt på Halide Design Dac HD Noen som har den ?





    Lett, transportabel og har god ytelse ifølge Chris ved Computer Audiophile:


    The DAC HD was not as good as my main DACs in all aspects but it was very competitive. I always compare components in for review with either the Alpha DAC or the Debussy or both as these are my reference DACs
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    En mulig kompaktløsning er selvsagt Violectric HPA V200 med en av de integrerte DAK-modulene USB 24/96 eller OPTO 24/96.

    Jeg tror dog ikke USB-modulen er asynkron og den optiske modulen krever enten at kilden har Toslink-utgang eller en (asynkron) USB -> S/PDIF-konverter med Toslinkutgang.

    Tillegg:
    Grace Design m903 har selvsagt alt du trenger i én boks som ikke er så mye større enn Violectric HPA V200.

    Tillegg 2:
    Grace Design m903 har selvsagt sin egen HFS-tråd.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Tillegg:
    Grace Design m903 har selvsagt alt du trenger i én boks som ikke er så mye større enn Violectric HPA V200.
    ......Jepp den Grace saken er absolutt med i hesteløpet, spørsmålet er jo hvor god er den.
    Likte den Violectric godt og den har jo mange storfornøyde brukere rundt om ser jeg.
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    511
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg hadde planlagt en lyttesesjon med Audeze LCD-2, HifiMan HE-500 og HE-6 hos Audio Norge i Oslo idag. Har hørt dem med for meg ikke helt velkjent musikk i ca 30-45 minutter en tidligere gang, så denne gangen hadde jeg valgt musikk med møye og omhu og gledet meg som en hund. De stenger kl 17 så jeg avspaserte noen timer og dro tidlig fra jobb inn til sentrum. Men da jeg kom til Audio Norge litt før kl 16 var det jaggu stengt, gitt! VELDIG skuffa og vonbråten.

    Får vel ringe på forhånd neste gang...

    Ruslet bort til Lyric og så de hadde noen Stax i vinduet, så da gikk jeg like gjerne inn og hørte på et rimelig sett (307) med to ulike forsterkere. Særlig rørforsterkeren 006 gjorde at jeg må tenke litt på saken, selv om Stax'en er ganske så forskjellig fra LCD-2, HE-500 og HE-6.
     

    JensL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2003
    Innlegg
    222
    Antall liker
    9
    Sted
    Akershus
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Nå har jeg hatt en Violectric HPA V200 hodetelefonforsterker til låns noen uker, og tenkte jeg skulle skrive ned noen erfaringer.

    Min egen forsterker er for tiden en Meier Audio Concerto, som jeg synes er virkelig bra, og den har fått svært gode reviews på Headfi.com, så det lå an til en interessant sammenlikning.
    Kilden er en PC koblet til en Meier Audio StageDAC, som også er meget bra. Den har to utganger, en volumregulert, så begge forsterkerne er koblet opp samtidig for å lett kunne bytte mellom dem.

    Byggekvaliteten er utmerket. Tungt og solid kabinett uten glitter og tull. Stepped volumkontroll uten slark. Kjekt med to hodetelefonutganger.
    På baksida er det dip-switcher for å justere gain hvis man synes det blir for mye eller for lite guffe. Jeg lot disse være da jeg syntes volumet var passelig.

    Hodetelefonene jeg brukte:
    Beyerdynamic:
    T70 (250 ohm)
    DT990 (32 ohm)
    DT770 (250 ohm)
    DT531 (250 ohm)

    Og Shure SE530 in-ear monitors (36 ohm).


    Så hvordan låter dette da?

    Jo, aldeles utmerket.
    Til å begynne med hører jeg nesten ikke forskjell mellom min Concerto og Violectric'en, og det er slett ikke verst. Alt er balansert over hele registeret, og det er ingen spesielle frekvenser som stikker seg ufordelaktig ut. Flott og detaljert diskant som samtidig er smooth og behagelig. Plenty med trøkk og dynamikk også.
    Etter litt nærmere testing så avsløres det at Violectric har et lydbilde som er en anelse mindre enn Meier'n. Ting samles litt mer i midten og kan miste litt detaljer og luftighet, mest i mellomtonen. Men nå snakker vi ørsmå forskjeller, som stort sett bare kan merkes når man kan bytte direkte til en annen forsterker. På flere låter hører jeg ikke forskjell.

    Jeg merket ingen problemer med å drive de forskjellige hodetelefonene. Ikke de med lav impedanse heller.
    Det virker som det er plenty med krefter her.

    Det er ikke mye å utsette på Violectric V200, kanskje med unntak av prisen. Veilendende pris i Norge ligger visst på ca. 6.500,- inkl.mva. Relativt kostbart, altså.
    Direkte fra produsenten ligger den på ca.€715, og legger du til moms og frakt, er det like greit å shoppe lokalt.
    Meier Audio Concerto lå på ca.750 USD i sin tid. Så den var litt billigere, og har innebygd crossfeed og gain-switch på fronten. Men Jan Meiers hodetelefonutstyr har alltid levert svært mye for pengene.

    Uansett må jeg bare si at V200'n er en knallgod og solid hodetelefonforsterker. Helt klart godkjent.

    :)
     

    Vedlegg

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg har en Lavry DA11 som låter knall med både LCD-2 og HE-500. Det er en dac/amp som Grace m902/3. Den har i tillegg en Picture Image Control som fungerer utmerket, dvs. man kan styre "bredden" på lydbildet. Dette er fint på innspilllinger som plasserer et instrument kun ien kanal etc. Jeg hadde Grace m902 før, synes ike dac-delen var spesielt bra.

    DA11 tar imot 24/192, men nedsampler til 24/96. Dan Lavry har sin egen filosofi og mener at 24/96 låter bedre. Hvis noen lurer, så finnes det mye han har skrevet om dette på nettet. Uansett, DA11 er en bra DAC med en bra hodetelefonutgang som driver nevnte orthoer med dunamikk og fintfølelse. Og den er noe rimeligere enn Grace.

    http://www.lavryengineering.com/productspage_pro_da11.html



    johnnygrandis skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Tillegg:
    Grace Design m903 har selvsagt alt du trenger i én boks som ikke er så mye større enn Violectric HPA V200.
    ......Jepp den Grace saken er absolutt med i hesteløpet, spørsmålet er jo hvor god er den.
    Likte den Violectric godt og den har jo mange storfornøyde brukere rundt om ser jeg.
     

    Vedlegg

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    437
    Antall liker
    40
    Torget vurderinger
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    KapteinUfattelig skrev:
    Jeg hadde planlagt en lyttesesjon med Audeze LCD-2, HifiMan HE-500 og HE-6 hos Audio Norge i Oslo idag. Har hørt dem med for meg ikke helt velkjent musikk i ca 30-45 minutter en tidligere gang, så denne gangen hadde jeg valgt musikk med møye og omhu og gledet meg som en hund. De stenger kl 17 så jeg avspaserte noen timer og dro tidlig fra jobb inn til sentrum. Men da jeg kom til Audio Norge litt før kl 16 var det jaggu stengt, gitt! VELDIG skuffa og vonbråten.

    Får vel ringe på forhånd neste gang...

    Hei,

    Må virkelig beklage at du ble møtt med stengte dører hos oss idag ved 16-tiden. Grunnen var at jeg var ute en veldig kort tur for å hente bilen et par kvartaler unna for å lempe inn noen varer vi hadde fått inn, mens kollegaen min var ute pga. en installasjonsjobb. Skjønner nå at jeg i det minste burde ha hengt opp en 'straks tilbake'-lapp på gitteret vårt.


    Mvh
    Sture Bjørvig
    Daglig leder
    Audio Norge
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    511
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hei, jeg kommer nok tilbake, skal du se. Plutselig tilbake. Er ikke lang-vonbråten ;)

    Kaptein Ufattelig
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    KapteinUfattelig skrev:
    Jeg hadde planlagt en lyttesesjon [...] hos Audio Norge i Oslo idag. [...] denne gangen hadde jeg valgt musikk med møye og omhu og gledet meg som en hund. De stenger kl 17 så jeg avspaserte noen timer og dro tidlig fra jobb inn til sentrum. Men da jeg kom til Audio Norge litt før kl 16 var det jaggu stengt, gitt! VELDIG skuffa og vonbråten.

    Får vel ringe på forhånd neste gang...
    [...]
    Det er alltid lurt å avtale prøvelytting når man har planlagt såpass nøye som deg. Man kan f.eks. risikere at andre prøvelytter eller har avtalt prøvelytting, utstyr er på utlån, trenger innspilling eller service.

    Man kan også oppleve at relevant utstyr mangler. Butikken kan f.eks. mangle en hodetelefonforsterker, kilde eller USB-DAK som holder samme nivå som hodetelefonen du ønsker å høre. Da kan det være greit å vente eller ta med eget utstyr.

    Eksempel:
    Hi-Fi klubben selger de gode Denon AH-D[57]000, men butikkene har ikke hodetelefonforsterkere som yter dem (noe i nærheten av) rettferdighet. Det må dessverre kunden selv ta med.

    Når dette er sagt: Det hender ikke så rent sjelden at et mer uplanlagt besøk kan være vellykket.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    KapteinUfattelig skrev:
    Jeg hadde planlagt en lyttesesjon med Audeze LCD-2, HifiMan HE-500 og HE-6 hos Audio Norge i Oslo idag.
    [...]
    Ruslet bort til Lyric og så de hadde noen Stax i vinduet, så da gikk jeg like gjerne inn og hørte på et rimelig sett (307) med to ulike forsterkere. Særlig rørforsterkeren 006 gjorde at jeg må tenke litt på saken, selv om Stax'en er ganske så forskjellig fra LCD-2, HE-500 og HE-6.
    Du kan antagelig ha nytte av å lese InnerFidelitys "Comparing World-Class Headphones" som sammenligner:
    • HiFiMAN HE-500
    • HiFiMAN HE-6
    • Sennheiser HD 800
    • Audez'e LCD-2
    • STAX SR-007
    • STAX SR-009
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dette er jo nærmest som en spesialforretning å handle i .- hvor mange ansatte er d ?
    Alltid lurt og avtale i forkant noe jeg også gjorde før min ankomst igår formiddag.

    edit; ryddet i quotingen
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    JensL skrev:
    Nå har jeg hatt en Violectric HPA V200 hodetelefonforsterker til låns noen uker, og tenkte jeg skulle skrive ned noen erfaringer.

    Min egen forsterker er for tiden en Meier Audio Concerto, som jeg synes er virkelig bra, og den har fått svært gode reviews på Headfi.com, så det lå an til en interessant sammenlikning.
    [...]
    Det er ikke mye å utsette på Violectric V200, kanskje med unntak av prisen. Veilendende pris i Norge ligger visst på ca. 6.500,- inkl.mva. Relativt kostbart, altså.
    Direkte fra produsenten ligger den på ca.€715, og legger du til moms og frakt, er det like greit å shoppe lokalt.
    [...]
    Meier Audio Concerto lå på ca.750 USD i sin tid. Så den var litt billigere, og har innebygd crossfeed og gain-switch på fronten. Men Jan Meiers hodetelefonutstyr har alltid levert svært mye for pengene.

    Uansett må jeg bare si at V200'n er en knallgod og solid hodetelefonforsterker. Helt klart godkjent.
    Takk.

    Utfra Meier-Audios vevsider kan det se ut som om Meier-Audio Concerto er avløst av Meier-Audio CORDA CLASSIC. Prisen utenfor EU er €515 (= ca. NOK 3925 = 4906 inkl. mva). Frakt er inkludert i prisen. Meier-Audio ser ikke ut til å akseptere betaling med kredittkort.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Jeg har en Lavry DA11 som låter knall med både LCD-2 og HE-500. Det er en dac/amp som Grace m902/3. Den har i tillegg en Picture Image Control som fungerer utmerket, dvs. man kan styre "bredden" på lydbildet. Dette er fint på innspilllinger som plasserer et instrument kun ien kanal etc.
    Dette ligner formodentlig på det andre produsenter kaller crossfeed og/eller speaker angle?

    Jeg tok atter en rask titt på Lavry DA11, men fant heller ikke denne gangen lett tilgjengelig informasjon om hodetelefonutgangenes utgangsimpedanse og maksimal utgangseffekt (og -spenning) ved ulike hodetelefonimpedanser. Har du funnet disse opplysningene?

    ardilla skrev:
    Jeg hadde Grace m902 før, synes ike dac-delen var spesielt bra.
    Her er det visst, som ofte ellers, delte meninger. Hva var det du ikke likte, og sammenlignet med hva?

    Forøvrig har Grace Design oppdatert DAK-delen fra m902 til m903 inkl. overgang til asynkron USB (hvis det var USB du benyttet).

    vredensgnag har skrevet pent om sin Grace Design m902. Hvis jeg husker rett, valgte han denne som DAK etter grundig testing av flere kandidater inkl. en Lavry.

    Stereophile likte både hodetelefon- og DAK-delen i både Grace Design m902 og m903:
    http://www.stereophile.com/headphones/406grace/index.html
    http://www.stereophile.com/thefifthelement/605fifth
    http://www.stereophile.com/content/fifth-element-69
    http://www.gracedesign.com/press/pdf/m903_stereophile_2011.pdf

    John Atkinson konkluderte med følgende ang. Grace Design m902 som han sammenlignet med den (aner)kjente Benchmark DAC-1:
    http://www.stereophile.com/headphones/406grace/index.html

    Overall, I enjoyed my time with the Grace m902. While it doesn't sound significantly better than the cheaper Benchmark, merely different, the fact that it offers analog as well as digital inputs and a remote control puts it in a different product class. I didn't do any serious headphone listening, so I asked Wes Phillips to add some thoughts below, but I highly recommend the m902 as a D/A preamp.—John Atkinson
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    JensL skrev:
    Nå har jeg hatt en Violectric HPA V200 hodetelefonforsterker til låns noen uker, og tenkte jeg skulle skrive ned noen erfaringer.

    Min egen forsterker er for tiden en Meier Audio Concerto, som jeg synes er virkelig bra, og den har fått svært gode reviews på Headfi.com, så det lå an til en interessant sammenlikning.
    [...]
    Det er ikke mye å utsette på Violectric V200, kanskje med unntak av prisen. Veilendende pris i Norge ligger visst på ca. 6.500,- inkl.mva. Relativt kostbart, altså.
    Direkte fra produsenten ligger den på ca.€715, og legger du til moms og frakt, er det like greit å shoppe lokalt.
    [...]
    Meier Audio Concerto lå på ca.750 USD i sin tid. Så den var litt billigere, og har innebygd crossfeed og gain-switch på fronten. Men Jan Meiers hodetelefonutstyr har alltid levert svært mye for pengene.

    Uansett må jeg bare si at V200'n er en knallgod og solid hodetelefonforsterker. Helt klart godkjent.
    Takk.

    Utfra Meier-Audios vevsider kan det se ut som om Meier-Audio Concerto er avløst av Meier-Audio CORDA CLASSIC. Prisen utenfor EU er €515 (= ca. NOK 3925 = 4906 inkl. mva). Frakt er inkludert i prisen. Meier-Audio ser ikke ut til å akseptere betaling med kredittkort.
    Jepp sjekket dette også, så prisen på de ampene er ikke sålangtifra hverandre som først antatt ...
     

    JensL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2003
    Innlegg
    222
    Antall liker
    9
    Sted
    Akershus
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Utfra Meier-Audios vevsider kan det se ut som om Meier-Audio Concerto er avløst av Meier-Audio CORDA CLASSIC. Prisen utenfor EU er €515 (= ca. NOK 3925 = 4906 inkl. mva). Frakt er inkludert i prisen. Meier-Audio ser ikke ut til å akseptere betaling med kredittkort.
    Jepp, det ser ut til å stemme bra. Classic er neppe dårligere enn Concerto, og ser ut til å ha litt mer funksjonalitet.
    Tror nok dette er en knall forsterker til prisen.
    Og comboen med Classic + StageDAC til €900 tror jeg gir utrolig mye hodetelefonglede for penga.
    Jeg liker ihvertfall min StageDAC. Perfekt til hodetelefonlytting.

    Det går fint å betale med Paypal hos Meier, det har ihvertfall jeg gjort noen ganger nå.
    Dessuten er han en svært hyggelig fyr å handle med. :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    1) PiC er en type Crossfeed. Grace bruker Meier sin Crossfeed.
    2) Jeg har ikke spec'en på hodetelefonutgangen, men Dan Lavry sier den er strømsterk og laget for lav-impedante hodetelefoner. En arti vri er at han foreslår at man kan kjøre høy-impedante hodetelefoner ut fra de balanserte pre utgangene på baksiden (krever egnede kabler). Men HD650 (300 ohm) låter stålende fra fronten.
    3) Jeg brukte på den tiden jeg hadde Grace m902 bla en mid-fi cd-spiller fra Denon som kilde. Jeg kunne ikke høre forskjell på Denonen og Dac-en i Grace m902, noe som skuffet meg. Men som forsterker var Grace fabelaktig med HD650. Ikke noe "slør" der, nei...

    For meg virker DA11 - merk uten å ha sammenlignet side ved side - som en like god forsterker som Grace m902, men med en bedre dac.

    DA11 bruker forøvrig interne USB drivere, dvs man har enplug and play funksjon. Vil man ha asynkron overføring må man ha en ekstra dings.


    CDWMcInSpots skrev:
    ardilla skrev:
    Jeg har en Lavry DA11 som låter knall med både LCD-2 og HE-500. Det er en dac/amp som Grace m902/3. Den har i tillegg en Picture Image Control som fungerer utmerket, dvs. man kan styre "bredden" på lydbildet. Dette er fint på innspilllinger som plasserer et instrument kun ien kanal etc.
    Dette ligner formodentlig på det andre produsenter kaller crossfeed og/eller speaker angle?

    Jeg tok atter en rask titt på Lavry DA11, men fant heller ikke denne gangen lett tilgjengelig informasjon om hodetelefonutgangenes utgangsimpedanse og maksimal utgangseffekt (og -spenning) ved ulike hodetelefonimpedanser. Har du funnet disse opplysningene?

    ardilla skrev:
    Jeg hadde Grace m902 før, synes ike dac-delen var spesielt bra.
    Her er det visst, som ofte ellers, delte meninger. Hva var det du ikke likte, og sammenlignet med hva?

    Forøvrig har Grace Design oppdatert DAK-delen fra m902 til m903 inkl. overgang til asynkron USB (hvis det var USB du benyttet).

    vredensgnag har skrevet pent om sin Grace Design m902. Hvis jeg husker rett, valgte han denne som DAK etter grundig testing av flere kandidater inkl. en Lavry.

    Stereophile likte både hodetelefon- og DAK-delen i både Grace Design m902 og m903:
    http://www.stereophile.com/headphones/406grace/index.html
    http://www.stereophile.com/thefifthelement/605fifth
    http://www.stereophile.com/content/fifth-element-69
    http://www.gracedesign.com/press/pdf/m903_stereophile_2011.pdf

    John Atkinson konkluderte med følgende ang. Grace Design m902 som han sammenlignet med den (aner)kjente Benchmark DAC-1:
    http://www.stereophile.com/headphones/406grace/index.html

    Overall, I enjoyed my time with the Grace m902. While it doesn't sound significantly better than the cheaper Benchmark, merely different, the fact that it offers analog as well as digital inputs and a remote control puts it in a different product class. I didn't do any serious headphone listening, so I asked Wes Phillips to add some thoughts below, but I highly recommend the m902 as a D/A preamp.—John Atkinson
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Grace Design m903
    johnnygrandis skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Tillegg:
    Grace Design m903 har selvsagt alt du trenger i én boks som ikke er så mye større enn Violectric HPA V200.
    ......Jepp den Grace saken er absolutt med i hesteløpet, spørsmålet er jo hvor god er den.
    Du finner referanser til en del testomtaler i svar #2696 og tråden "Grace Design m903". Tråden inneholder også omtaler fra flere HFSere.

    Violectric HPA V200 (vs. Grace Design m903)
    johnnygrandis skrev:
    Likte den Violectric godt og den har jo mange storfornøyde brukere rundt om ser jeg.
    CDWMcInSpots skrev:
    For min del startet hifiåret 2012 litt tilfeldig meget offensivt med 4 nye hodetelefoner og en hodetelefonforsterker i løpet av de to første månedene. De er, hvis alt går etter planen (ingen flere uforutsette spillestopp), innspilt innen jeg er hjemme på fredag.
    Dette er en Violectric HPA V200. Forløbig er det RCA-inngangene og begge hodetelefonutganger som er under innspilling. XLR-inngangene og DAK-modulen gjenstår.

    Jeg kan m.a.o. etterhvert sammenligne Grace Design m903 og Violectric HPA V200, og se om jeg blir klok. Det er dog ikke alltid tilfelle, spesielt ikke raskt.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg kan m.a.o. etterhvert sammenligne Grace Design m903 og Violectric HPA V200, og se om jeg blir klok. Det er dog ikke alltid tilfelle, spesielt ikke raskt.
    Det hadde vært supert .....! Hvilken dac vil du da bruke eller kan du bruke dac delen fra Grace ampen ?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ;D Du er ikke alene...

    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg kan m.a.o. etterhvert sammenligne Grace Design m903 og Violectric HPA V200, og se om jeg blir klok. Det er dog ikke alltid tilfelle, spesielt ikke raskt.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    JensL skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Utfra Meier-Audios vevsider kan det se ut som om Meier-Audio Concerto er avløst av Meier-Audio CORDA CLASSIC. Prisen utenfor EU er €515 (= ca. NOK 3925 = 4906 inkl. mva). Frakt er inkludert i prisen. Meier-Audio ser ikke ut til å akseptere betaling med kredittkort.
    Jepp, det ser ut til å stemme bra. Classic er neppe dårligere enn Concerto, og ser ut til å ha litt mer funksjonalitet.
    Tror nok dette er en knall forsterker til prisen.
    Jeg tok en rask titt. Den så ikke dum ut ved første øyekast og med din omtale i mente.

    Den er dog med sine 28,0 x 17,7 x 6,7 cm noe større enn Violectric HPA V200 og også Grace Design m903 og DAK kommer dessuten i tillegg. Dette er sjelden noe problem ved stasjonær hjemmebruk, men kan være det for mobilbruk á la johnnygrandis.

    Dessuten er noen bokser laget for å tåle stadig flytting mellom steder hvilket medfører stadige inn- og utkoblinger, mekaniske påkjenninger og endringer i temperatur og luftfuktighet, mens andre er laget for stasjonær hjemmebruk (uten stadig flytting). Førstnevnte er (vel) det normale for profesjonelt utstyr, mens sistnevnte er det normale for hjemmeutstyr.

    Grace Design m90[23] er (vel) faktisk laget for bruk under opptak o.l. (også) utenfor studio.


    Grace Design m902 brukt til monitorering under opptak av pianisten Richard Meyrick i The Menuhin Hall i Yehudi Menuhin School i Stoke d’Abernon.

    CDWMcInSpots skrev:
    Meier-Audio ser ikke ut til å akseptere betaling med kredittkort.
    JensL skrev:
    Det går fint å betale med Paypal hos Meier, det har ihvertfall jeg gjort noen ganger nå.
    Dessuten er han en svært hyggelig fyr å handle med. :)
    http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/conditions.htm

    payment

    In order to keep prices low, risks are to be minimized. Therefore all orders have to be paid before shipment. Payment by cash (both Euro's or US Dollars), international money order, paypal or bank transfer. We do not accept bank cheques.
    Se også:
    http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/howtoorder.htm

    Man kan benytte PayPal (med dets kostnader) og forhåndsbetaling til bankkonto, men ikke vanlig kredittkort som Visa og MasterCard.
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg kan m.a.o. etterhvert sammenligne Grace Design m903 og Violectric HPA V200, og se om jeg blir klok. Det er dog ikke alltid tilfelle, spesielt ikke raskt.
    Det hadde vært supert .....! Hvilken dac vil du da bruke eller kan du bruke dac delen fra Grace ampen ?
    Mest sannsynlig begynner jeg vel med Grace Design m903 som DAK både for seg selv og Violectric HPA V200.

    Andre alternativer som kan være aktuelle, er den nevnte DAK-modulen i Violectric HPA V200, Logitech Transporter og McIntosh MCD500. I tillegg kommer OPPO BDP-83SE Nuforce Edition (som CD-spiller).
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg kan m.a.o. etterhvert sammenligne Grace Design m903 og Violectric HPA V200, og se om jeg blir klok. Det er dog ikke alltid tilfelle, spesielt ikke raskt.
    ;D Du er ikke alene...
    Om ikke alltid å bli klok ((like) raskt) eller noe før første komma?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    "........, og se om jeg blir klok. Det er dog ikke alltid tilfelle, spesielt ikke raskt." ;)

    CDWMcInSpots skrev:
    ardilla skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg kan m.a.o. etterhvert sammenligne Grace Design m903 og Violectric HPA V200, og se om jeg blir klok. Det er dog ikke alltid tilfelle, spesielt ikke raskt.
    ;D Du er ikke alene...
    Om ikke alltid å bli klok ((like) raskt) eller noe før første komma?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    JensL skrev:
    ...Ting samles litt mer i midten og kan miste litt detaljer og luftighet, mest i mellomtonen...
    Kjekt med inntrykk. :) Det eneste jeg kvakk til på i stolen var sitatet over. Av alle de reviews jeg har sett, som har gått på både det negative og positive, så er dette første gang jeg leser at noen vurderer mellomtonen som "svak". Respekterer ditt syn på det. Tøft. ;)

    Spent på flere inntrykk, også fra andre i denne tråden. Jeg er såpass kjedelig at jeg mener at skal man ha "bredt" lydbilde - kjøp utstyr som spiller "lyst". "Mørke" forsterkere spiller like bredt som "lyse", men det oppleves ikke slik rent umiddelbart. Og, så var det dette med volum da...også en signifikant faktor for "lydbildet". Volumkalibrering av hodetelefoner / amp er ikke lett...$0.02
     

    JensL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2003
    Innlegg
    222
    Antall liker
    9
    Sted
    Akershus
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    JensL skrev:
    ...Ting samles litt mer i midten og kan miste litt detaljer og luftighet, mest i mellomtonen...
    Kjekt med inntrykk. :) Det eneste jeg kvakk til på i stolen var sitatet over. Av alle de reviews jeg har sett, som har gått på både det negative og positive, så er dette første gang jeg leser at noen vurderer mellomtonen som "svak". Respekterer ditt syn på det. Tøft. ;)

    Spent på flere inntrykk, også fra andre i denne tråden. Jeg er såpass kjedelig at jeg mener at skal man ha "bredt" lydbilde - kjøp utstyr som spiller "lyst". "Mørke" forsterkere spiller like bredt som "lyse", men det oppleves ikke slik rent umiddelbart. Og, så var det dette med volum da...også en signifikant faktor for "lydbildet". Volumkalibrering av hodetelefoner / amp er ikke lett...$0.02
    Nei, mellomtonen i V200 er ikke overhodet ikke svak, bare litt svakere enn i Meier Concerto, som tydeligvis er svært bra. Har ikke lest så mye hva andre har skrevet om V200 ennå. Og dette er jo bare hva jeg hører. :)

    Jeg er helt enig med deg angående volummatching ved slike sammenlikninger. Det er ikke mye som skal til for det blir ganske merkbar kvalitetsforskjell. Jeg bruker ofte en Radioshack lydmåler, for så å kontrollere med egen hørsel. Det virker som volumforskjellen blir minimal da.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Lydstyrkenivellering
    Loevhagen skrev:
    [...]
    Og, så var det dette med volum da...også en signifikant faktor for "lydbildet". Volumkalibrering av hodetelefoner / amp er ikke lett...$0.02
    En (-10 dB) referansetone kan være et nyttig verktøy til dette. Det har jeg, som tidligere nevnt, hatt nytte og glede av.

    Noen (hodetelefon)forsterkere har et display med tydelig volumangivelse, f.eks. Grace Design m903. Det kan også være et nyttig hjelpemiddel, spesielt for å sikre repeterbarhet.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Lydstyrkenivellering
    JensL skrev:
    [...]
    Jeg er helt enig med deg angående volummatching ved slike sammenlikninger. Det er ikke mye som skal til for det blir ganske merkbar kvalitetsforskjell. Jeg bruker ofte en Radioshack lydmåler, for så å kontrollere med egen hørsel. Det virker som volumforskjellen blir minimal da.
    Hvordan utfører du dette rent praktisk med hodetelefoner? (Det er enkelt å forstå for høyttalere.) Er repeterbarheten god?
     

    JensL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2003
    Innlegg
    222
    Antall liker
    9
    Sted
    Akershus
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    JensL skrev:
    [...]
    Jeg er helt enig med deg angående volummatching ved slike sammenlikninger. Det er ikke mye som skal til for det blir ganske merkbar kvalitetsforskjell. Jeg bruker ofte en Radioshack lydmåler, for så å kontrollere med egen hørsel. Det virker som volumforskjellen blir minimal da.
    Hvordan utfører du dette rent praktisk med hodetelefoner? (Det er enkelt å forstå for høyttalere.) Er repeterbarheten god?
    Jeg prøver meg litt fram. Som regel fungerer det greit å legge hodetelefonen ned på bordet, og legger lydmåleren relativt nært inntil elementet.
    Jeg bruker så sinustoner eller hvit støy mens jeg veksler mellom forsterkerne.
    Min Radioshack er den digitale versjonen, så det er kanskje litt lettere å se små variasjoner.

    Med denne metoden greier jeg ihvertfall ikke høre volumforskjeller mellom to forsterkere etterpå.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Lydstyrkenivellering
    Det høres ut som en grei måte å nivellere to hodetelefonforsterkere for én hodetelefon.

    Har du også funnet en godt fungerende/praktisk metode for å nivellere to hodetelefoner med én hodetelefonforsterker? Dét fremstår (med mine foreløbige tankekast) som vanskeligere å utføre presist med en slik lydstyrkemåler (uten kunsthode el.l.).

    Når punkt 2 er løst, kan man selvsagt kombinere dem når flere hodetelefoner skal nivelleres for flere hodetelefonforsterkere.

    Dette har, som tidligere nevnt, også praktisk nytteverdi ved daglig bruk hvis man benytter flere hodetelefoner og/eller hodetelefonforsterkere. Hvis man benytter replaygain og har en slik fast voluminnstilling for hver kombinasjon av hodetelefon og hodetelefonforsterker, er man faktisk i mål.

    Jeg har, som tidligere beskrevet, laget meg en slik oversikt for en del kombinasjoner v.h.a. mer manuelle metoder. Den har jeg kontinuerlig glede av i daglig bruk.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Loevhagen skrev:
    LCD-2 og HE-500 drives helt ypperlig med G100 (og V200). HE-6 også, forsåvidt. HE-6 er en utømmelig hobby i seg selv. De øvrige er langt mer takknemlige.
    Er dette årsaken til at du gir opp/deg med HiFiMAN HE-6 (ref. bruktbørsannonse datert 17.03.2012 kl. 01.21.37)?

    Eller er det mer at du liker Audez'e LCD-2 så godt at du nesten alltid benytter den, og derfor har lite (reelt) behov for andre hodetelefoner?

    Eller gir HiFiMAN HE-500 det du trenger av HiFiMANs egenskaper/kvaliteter vs. andre hodetelefoner slik at HiFiMAN HE-6 (nærmest) ble overflødig?

    Eller er det andre grunner?
    [...]
    Jeg tror ikke jeg har sett noe svar på ovensiterte. Det ville være fint med et godt svar fordi jeg tror det kan gi oss ytterligere innsikt og belyse flere interessante aspekter.

    Det så dessverre ut som om du kun heftet deg ved innleggets siste avsnitt (som var det klart minst viktige):
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Du har visst etterhvert kjøpt (og solgt) ganske mye hodetelefonrelatert utstyr. Hos meg er innstrømmen betydelig større enn utstrømmen. ;)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Siden d virker som om det vil bli lang leveringstid på Audeze LCD-2 fra leverandør ønsker jeg å prøve og få tak i disse brukt, så hyl ut dersom en av dere skal selge deres ! Ønsker helst en nyere modell rev2. Må være strøken med kvittering emballasje. PM meg.
    Kan vurdere en pakkpris med amp dersom d ligger i kortene.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    Siden d virker som om det vil bli lang leveringstid på Audeze LCD-2 fra leverandør ønsker jeg å prøve og få tak i disse brukt, så hyl ut dersom en av dere skal selge deres ! Ønsker helst en nyere modell rev2. Må være strøken med kvittering emballasje. PM meg.
    Kan vurdere en pakkpris med amp dersom d ligger i kortene.
    Jeg har rev 1 og rev 2. MEN, sorry - ingen av dem selges. Mulig det finnes dårer der ute som ikke har samme persistente forholdt til Audeze...

    Lykke til. ;D

    PS: Storkoser meg hver dag med den musikkformidlingsevne disse hodetelefonene har. Håper du får napp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn