Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ole I skrev:
    Kenwood? Som i kjøkkenmaskiner?
    Det er en kjent sak at store japanske selskaper ofte lager mye forskjellig fra tankskip via radioer til binders i samme selskap. Hitatchi lager bl.a. datamaskiner, harddisker, lydutstyr, elektroverktøy, gravemaskiner, tog, kjerne- og vannkraftverk, rulletrapper, osv., osv.

    Japanske Kenwood Corporation er dog på langt nær like allsidig som Hitatchi. Selskapet må ikke forveksles med engelske Kenwood Limited som er mest kjent for kjøkkenmaskinen Kenwood Chef.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen har og har skrevet om HiFiMAN HE-6, men så langt jeg vet ikke HiFiMAN EF5. Jeg har ikke hørt noen av dem.

    En "STAX-løsning" kan være så mangt. Jeg har kun hørt noen få alternativer.

    Vær oppmerksom på at etterkommerne etter Stax SR-? (Lambda) kan være litt grunne. Min (høyre) antiheliks berører driverbeskyttelsen på min Stax SR-? og ditto på en ny modell jeg nylig forsøkte. Dette kan gi ubehag ved lengre tids lytting. STAX SR-007 (Omega 2), SR-007 MkII og SR-009 har ikke dette problemet.

    Jeg vet ikke hvor dype HiFiMAN HE-6 og andre HiFiMAN-hodetelefoner er.

    Audio Norge selger og kan demonstrere HiFiMAN-produktene jfr. http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,64297.0.html
    Adressen er Torggata 16 i Oslo. Dette er Gamle Torggata Bad, 1. etasje rett overfor platebutikken Big Dipper i samme hus.

    STAX importeres og selges av Lyric hifi & bilstereo/TAA IMPORT
    http://www.lyrichifi.no/
    http://www.taaimport.no/
    Adressen er Torggaten 28 i Oslo.

    Disse to butikkene ligger m.a.o. meget nær hverandre.

    Tillegg:
    Se forøvrig InnerFidelitys "Comparing World-Class Headphones" som sammenligner:
    • HiFiMAN HE-500
    • HiFiMAN HE-6
    • Sennheiser HD 800
    • Audez'e LCD-2
    • Stax SR-007
    • Stax SR-009

    Du finner målinger av disse og andre (STAX-)hodetelefoner på "Headphone Data Sheet Downloads".

    Audio Norge selger og kan demonstrere Audez'e-produktene. Loevhagen har og har skrevet om Audez'e LCD-2 rev. 1 og 2.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    takker for fint svar ;D
     

    Deep Purple

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    55
    Sted
    Mosjøen
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Noen som haar bytta kabler på Sennheiser HD650?
    Har kjøpt ny kabel,men får ikke i kontaktene,skal de virkelig være så trange?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hva slags kabel? Jeg har kjøpt fra DHC (http://www.doublehelixcables.com)- ingen unødvendig tranghet der. DHC bruker Cardas-plugger tror jeg

    Deep Purple skrev:
    Noen som haar bytta kabler på Sennheiser HD650?
    Har kjøpt ny kabel,men får ikke i kontaktene,skal de virkelig være så trange?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Da er 1 år passert med Audeze. Ett år med utrolig mange musikkmessige opplevelser. :D

    Noen har head-fi i 1 uke ... mens andre er litt mer hektet...
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Hva slags kabel? Jeg har kjøpt fra DHC (http://www.doublehelixcables.com)- ingen unødvendig tranghet der. DHC bruker Cardas-plugger tror jeg

    Deep Purple skrev:
    Noen som haar bytta kabler på Sennheiser HD650?
    Har kjøpt ny kabel,men får ikke i kontaktene,skal de virkelig være så trange?
    n
    Det var en bra link dette. Men det er vanskligere for oss som driver ned elektrostater. Hvor kan man skaffe din plugger til Stax, eller den rektangulære 5-pin til koss. Har prøvet og kontaktet apuresound om og lage converter kabel. Men får ikke noe svar ??? Skal prøve og lage noe selv tenker jeg ;)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Siden Stax-kablene er sveisa rett på headsettet er det liten omsetning av annenhåndskabler...

    Spør deg for her, f.eks: http://www.head-fi.org/t/223263/the-stax-thread-new/16905#post_7967534


    [/quote]
    Det var en bra link dette. Men det er vanskligere for oss som driver ned elektrostater. Hvor kan man skaffe din plugger til Stax, eller den rektangulære 5-pin til koss. Har prøvet og kontaktet apuresound om og lage converter kabel. Men får ikke noe svar ??? Skal prøve og lage noe selv tenker jeg ;)
    [/quote]
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Guit skrev:
    [...]
    det er vanskligere for oss som driver ned elektrostater. Hvor kan man skaffe din plugger til Stax, eller den rektangulære 5-pin til koss. Har prøvet og kontaktet apuresound om og lage converter kabel. Men får ikke noe svar ??? Skal prøve og lage noe selv tenker jeg ;)
    Har du tittet hos Elfa o.l.?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Beste portable???

    VilhelmW skrev:
    Jeg er på leiting etter en skikkelig god hodetelefon til bærbare greier, og som egner seg til reiser, musikklytting på fly, ferier osv. Jeg jogger ikke, og bruker ikke øredingser på turer i friluft, ski, sykkel osv. Men bruk på offentlige steder, samt fly, tog, buss o.l., tilsier vel en høvelig lukka sak..eller??

    Bør vel helst være sammenleggbar..? Og gjerne bedre enn Sennheiser HD555, som er mine pc- og reisehodetelefoner akkurat nå. I tillegg til de sedvanlige sammenbrettbare reise-Koss'ene til rundt kr. 300,-. De er egnet til digibøker og sånt, men ikke særlig å lytte til musikk med.

    Forslag??


    Jeg glemte tidligere å nevne klassikeren Sennheiser HD 25-1 II, og dens varianter inkl. den nye Sennheiser Amperior og Sennheiser HD 25-1 II Basic som ser ut til å koste kr. 1290. Det følger mere utstyr og veske(?) med stadardutgaven enn Basic.


    Sennheiser Amperior

    Dette er en lukket hodetelefon som ligger utenpå/oppå ørene. Dette kan gi ubehag for noen (f.eks. meg) ved lengre tids lytting. Den isolerer godt (hvis den passer), sitter meget godt (fast) på hodet p.g.a. klemkraft og splittbar bøyle (OK utenpå topplue og formodentlig OK for headbanging). Den er sensitiv og lettdreven. Den er laget for profesjonell bruk i mange sammenhenger. Den er meget robust (bevist gjennom mange års utbredt profesjonell bruk) og har utskiftbare deler.

    Se f.eks. InnerFidelitys:



    Headsetutgaven (med mikrofon) Sennheiser HM[DC] 25-1 benyttes av NRK og TV2 av utegående sportmedarbeidere og ses stadig på TV under sportssendinger.



    NRK har også tatt i bruk etterfølgeren Sennheiser HM[DC] 26 som bl.a. har en noe endret bøyle og klokkeoppheng.

    Tillegg:
    Bilde av Sennheiser Amperior
     

    Vedlegg

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Takk for tips, CDWMc... Disse må sjekkes ut, sammen med Beyerdynamic' sine "portable". Har du noen formening om hvordan disse er reint lydmessig?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    VilhelmW skrev:
    Takk for tips, CDWMc... Disse må sjekkes ut, sammen med Beyerdynamic' sine "portable". Har du noen formening om hvordan disse er reint lydmessig?
    Jeg har som ovenskrevet hørt Senneheiser HD 25-1 II, men jeg har ikke hørt hverken beyerdynamic DT 1350 eller beyerdynamic T 50 p.

    Det har derimot InnerFidelitys Tyll Hertsens som har skrevet om og sammenlignet dem i "The Awesome Beyerdynamic DT 1350" og i ovennevnte:

    CDWMcInSpots skrev:
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det står visst mer om Audez'e LCD-2 Rev. 3 i tråden "Audez'e LCD-2 design update".

    http://www.head-fi.org/t/600884/audeze-lcd-2-design-update

    post #1 of 25 3/13/12 at 6:41pm Thread Starter keithc

    Hi all,

    I've been waiting for my LCD-2s to arrive since placing an order in early February, and just got this update from my excellent dealer today -- I haven't seen this posted on a brief search, so perhaps it might be of interest to some of you:

    ------ Copy from forwarded email from dealer -------

    Hello Audez'e Dealer Network,

    Our sincerest apologies for the long delay and lack of updates from Audeze. Over the course of the past few months we’ve relocated to combine manufacturing processes and have had to deal with shortages of certain headphone components.

    Our current wood rings, made out of Caribbean Rosewood, have resulted in long delays as the certified wood is quite frequently in short supply. As such, we’ve decided to modify production of the LCD2 to allow us to be better able to fill orders. We have opted to change our standard LCD2 product to now also include a new variation - darkly stained bamboo composite. This newly designed wood ring is stronger, lighter, looks gorgeous and is a quickly renewable (green) resource.

    Furthermore, we have found the structural integrity of our wood ring design to come under undue stress, which has resulted in a small percentage of wood rings to split. To eliminate this issue, we are adopting the metal connector housing design implemented in our higher-end LCD3 line.

    All pricing will remain the same, and while we will still offer Caribbean Rosewood as an option, due to the shortage of supply of the wood, the lead time to deliver these will increase to 2-3 weeks. Additionally, we will also be discontinuing the sale of the metal headband option and are only able to offer the ruggedized travel case.

    This change in wood ring design as well as upgrading to the bamboo composite will offer us the ability to offer significantly more stock in upcoming months. Due to these changes in production, our LCD2 supply will be delayed by 3 weeks. Again, we apologize for this delay, but are working diligently to be able to meet your needs. An updated price book will be sent to all dealers next week.

    We will be sending out a full electronic press kit with photos of the newly redesigned LCD2 rings along with detailed information regarding the benefits of the upgraded wood. For those with open orders your patrons may wait for the Caribbean Rosewood option (currently not in stock) or be the first to use what we consider a much more desirable wood.

    Sincerely,
    Alexander Rosson

    --------------------------------------------------------

    I could not find any information online about this, or of any announcements on the Audeze website. Would love to hear if any of you have any news / photos on this.

    Best regards,
    keithc
    Tillegg:
    http://www.head-fi.org/t/600884/audeze-lcd-2-design-update/15#post_8225804

    post #20 of 25 3/14/12 at 6:42pm Thread Starter keithc

    I spoke with my dealer a bit more today as I was wondering what version I actually got... he speculates the recent testing of the LCD-3 and changes to their driver mounting also led to new testing and poss modifications to the latest batch of Caribbean wood LCD-2 rev2s. Mine was shipped on Mar 9th, so I'll post photos if there is any noticeable difference at all...
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ser bruktbørsen har en Lake People G100 til 2990. For de som vurderer en solid hodetelefonforsterker under villedende 10K er det egentlig ikke mer å tenke på enn: Klikk kjøp - nå. :) HA-160 eller G100? Sistnevnte spør du meg...og mine ører / hodetelefoner.
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    511
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hei, Har noen en formening om hvorvidt Naim Headline + NAPSC er i stand til å drive Audeze LCD-2 og Hifiman HE-6 på en tilfredsstillende måte? Er kanskje litt bekymret for at den kan komme til å slite med HE-6...

    Loevhagen, er den nevnte LP G100 bedre i så måte?

    Mvh
    Kaptein Ufattelig
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    For lenge siden jeg hadde Naim Headline med NAPSC til at jeg kan gi noe troverdig svar. Beklager.
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    511
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Fair enough.

    Og G100 da? Bra til slike utfordringer eller trenger man større kanoner?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    LCD-2 og HE-500 drives helt ypperlig med G100 (og V200). HE-6 også, forsåvidt. HE-6 er en utømmelig hobby i seg selv. De øvrige er langt mer takknemlige.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    LCD-2 og HE-500 drives helt ypperlig med G100 (og V200). HE-6 også, forsåvidt. HE-6 er en utømmelig hobby i seg selv. De øvrige er langt mer takknemlige.
    Er dette årsaken til at du gir opp/deg med HiFiMAN HE-6 (ref. bruktbørsannonse datert 17.03.2012 kl. 01.21.37)?

    Eller er det mer at du liker Audez'e LCD-2 så godt at du nesten alltid benytter den, og derfor har lite (reelt) behov for andre hodetelefoner?

    Eller gir HiFiMAN HE-500 det du trenger av HiFiMANs egenskaper/kvaliteter vs. andre hodetelefoner slik at HiFiMAN HE-6 (nærmest) ble overflødig?

    Eller er det andre grunner?

    Du har visst etterhvert kjøpt (og solgt) ganske mye hodetelefonrelatert utstyr. Hos meg er innstrømmen betydelig større enn utstrømmen. ;)
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.055
    Antall liker
    4.151
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    er der noen som bruker vinyl som hovedkilde til hodetelefonoppsettet?

    er der noen anbefalinger av utstyr ihht vinylavspilling?

    spiller med meget oppløst oppsett - VDH colibri, Graham Phantom II, Avid Volvere, pass labs XONO - da burde hodetelefonoppsettet kanskje ikke heller for mye mot det lyse?

    noen som ha kjennskap til Grado GS1000i ? fikk tilbud for dem sammen med Naim Headline 2 + TeddyCap 3. er det noe som kan brukes?

    takk for hjelpen!
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Kilde er jo kilde enten man putter høyttalerene i stua eller på øret. Men min erfaring er at siden høyttalerene sitter så tett på øret blir man mye mer følsom for lyttetretthet. Ofte har dette sammenheng med skarp diskant, men det kan også være andre grunner. Noen er jo mer følsomme enn andre, og man er veldig forskjellig på dette området.

    Personlig har jeg opplevd en NOS-dac (Non Over Sampling) kan være lettere å lytte til en en vanlig OverSampling dac. NOS er normalt snillere i toppen og kjent for å gi en mer "analog" lyd, hva nå enn det betyr.

    Grado er vel den fabrikanten som har sterkest rykte på seg fo å være skarpe i toppen, GS1000i er i mine ører intet unntak, men hvis man ikke lar seg sjenere av litt mye diskant, skaper det jo en luftighet i lydbildet som kan være fnatastisk - Grado har en innbitt tilhengerskare. Naim Headline er litt varm i klangen, kanskje de er en god match.

    Vinyl har jeg liten erfaring med

    Fin anmeldelse av en liten NOS dac her http://www.6moons.com/audioreviews/metrum/1.html - jeg har Quadra-utgaven selv.


    slartibartfast skrev:
    er der noen som bruker vinyl som hovedkilde?

    ...................... - da burde hodetelefonoppsettet kanskje ikke heller for mye mot det lyse?

    noen som ha kjennskap til Grado GS1000i ? fikk tilbud for dem sammen med Naim Headline 2 + TeddyCap 3. er det noe som kan brukes?

    takk for hjelpen!
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Supplement til ardillas svar.

    Vidar P kan kanskje være til hjelp. Han har bred erfaring generelt, med Naim, vinyl og også hodetelefoner, og han liker alle tre. Jeg vet at han har prøvd (flere) Grado i sitt/sine oppsett, og han pleier å være flink til å formidle sine inntrykk inkl. + og -. Jeg tror han ikke er spesielt glad i Grado, men fordi han er balansert, kan det allikevel være til nytte.

    Selv har jeg kun hørt Grado et par ganger i butikk (Grado RS1i og GS1000i (meget kort)). Jeg er langtfra sikker på at hodetelefonforsterkerne de to gangene var egnede for lavimpedante Grado-hodetelefoner. De fleste(/alle) Grado-hodetelefoner ligger mer eller mindre oppå ørene. Dette kan ofte gi ubehag ved lengre tids lytting. På den annen side er (mange) Grado-hodetelefoner såpass lette at problemet muligens er mindre eller fraværende. Man kan dessuten justere klemkraften ved å bøye hodebøylen. Alle Grado-hodetelefoner er åpne med de fordeler og ulemper det gir.

    ardilla skrev:
    Grado er vel den fabrikanten som har sterkest rykte på seg fo å være skarpe i toppen, GS1000i er i mine ører intet unntak, men hvis man ikke lar seg sjenere av litt mye diskant, skaper det jo en luftighet i lydbildet som kan være fnatastisk - Grado har en innbitt tilhengerskare.
    Dette stemmer rimelig bra med mitt inntrykk (mest basert på lesning). Noen er meget glade i Grado, mens andre ikke kan fordra dem. Noen har her som ellers, dannet seg sin mening på mangelfullt grunnlag, f.eks. lytting med uegnet hodetelefonforsterker.

    slartibartfast skrev:
    er der noen som bruker vinyl som hovedkilde til hodetelefonoppsettet?

    er der noen anbefalinger av utstyr ihht vinylavspilling?

    spiller med meget oppløst oppsett - VDH colibri, Graham Phantom II, Avid Volvere, pass labs XONO - da burde hodetelefonoppsettet kanskje ikke heller for mye mot det lyse?
    Jeg har ikke lyttet til vinyl med hodetelefon siden 1980-tallet, og de seansenes lydkvalitet husker jeg vel lite av.

    Gode hodetelefonoppsett har som oftest bedre oppløsning m.m. enn høyttalerbaserte løsninger, elementene sitter meget nær ørene og man er upåvirket av romegenskaper. Det er ofte lettere å høre/opdage (små) feil med gode hodetelefonoppsett enn med høyttalerbaserte oppsett (ref. Jackson Brownes "Running on empty" spor 3 "Rosie" (meget god sang) ved ca. 1.09 min. på eller ved ordet watched). Vinyl har gjerne overflatestøy, knitring o.l. Noen lærer seg å høre forbi/ignorere dette, andre ikke. Det er mulig at slik støy lett kan bli mer fremtredende via hodetelefon enn via høyttalere.

    beyerdynamic T 1 regnes av mange som en meget god alroundhodetelefon. Det er jeg enig i.

    En godt drevet (dette er viktig), f.eks. med Grace Design m90[23], Denon AH-D7000 el.l. kan være en god kandidat hvis man ønsker en komfortabel hodetelefon som er velegnet til langtidslytting for hyggens/nytelsens skyld. Den er dog neppe førstevalget til feilfinning eller analyse.

    JVC HP-DX1000 skal ha lignende egenskaper (og en X-faktor). Audio-Technica ATH-W1000x kan kanskje også være en kandidat. Se gjerne "Audio Technica W1000x vs JVC HA-DX 1000".

    Loevhagens beskrivelser tyder på at Audez'e LCD-2 har lignende egenskaper som Denon AH-D7000 og (formodentlig) JVC HP-DX1000.

    slartibartfast skrev:
    noen som ha kjennskap til Grado GS1000i ? fikk tilbud for dem sammen med Naim Headline 2 + TeddyCap 3. er det noe som kan brukes?
    Jeg gjorde et enkelt søk, men fant ikke uten videre ut om Naim Headline 2 har en utgangsimpedanse som er lav nok (<= 4 ohm) til å passe Grados lave 32 ohm inngangsimpedanse.

    Se forøvrig ovenfor om Vidar P.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    GS1000i er en utmerket hodetelefon såvidt jeg husker, men jeg har aldri eid dem.

    Beyer T1 låter flott med Naim Headline - jeg har hatt begge.

    Hifiman HE-500/HE-6 er et godt alternativ til Beyer T1 - men de har ulike krav til optimal forsterker.

    Lavimpedante dynamiske hodetelefoner bør som CDWMcInSpots sier ha en forsterker med svært lav utgangsimpedanse. Men det er andre aktorer som spiller inn også - man skal aldri se seg blind på tall....
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Naim Headline 2
    Jeg fant en tråd der de ser ut til å ha erfaring med Naim Headline og Headline 2 inkl. med lavimpedante Grado og høyimpedante Sennheiser:
    http://forums.naimaudio.com/displayForumTopic/content/1566878604700317

    Utdrag:

    Ross Blackman 22. oktober 2004 07:31

    I am surprised that a Headline is coping with Grado's low impedance.
    The Headline Mk 1 was designed only for high impedance headphones, and there were some reported problems with Grados and other low impedance headphones (although many used them without problems). However, I understand that the Headline 2 was specifically designed to cope with a wider range of headphones, including low impedance headphones, and I can certainly confirm that it sounds great both with my Sennheiser 650s and various Grados.
    Min uthevning av utgangsimpedanseangivelse for Naim Headline 2:
    kuma 22. oktober 2004 08:16

    Originally posted by Ross Blackman:
    However, I understand that the Headline 2 was specifically designed to cope with a wider range of headphones, including low impedance headphones, and I can certainly confirm that it sounds great both with my Sennheiser 650s and various Grados.
    Ross,

    I am happy finally, grado & Headline2 sound pretty good without much appologies.
    But with Headline2's max. output impedance at 10 ohms and Grado @ 32ohms I thought that's awefully close.
    Reglene for matching av hodetelefon og hodetelefonforsterker
    ardilla skrev:
    Lavimpedante dynamiske hodetelefoner bør som CDWMcInSpots sier ha en forsterker med svært lav utgangsimpedanse. Men det er andre aktorer som spiller inn også - man skal aldri se seg blind på tall....
    Man skal aldri se seg blind på retningslinjer og tommelfingerregler, men det er som oftest gode grunner til at de eksisterer.

    Sitatene ovenfor skrevet av kuma og Ross Blackman kan indikere/tyde på et (heldig) unntak fra regelen.

    Hva er så reglene for matching av hodetelefon og hodetelefonforsterker? De er gitt i artikkelen "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations". Ikke la dere forvirre av ordene "Measurement Recommendations". Den inneholder enkle, praktiske regler.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Du har visst etterhvert kjøpt (og solgt) ganske mye hodetelefonrelatert utstyr. Hos meg er innstrømmen betydelig større enn utstrømmen. ;)
    Solgt: Burson HA-160D. Husker ikke andre - eller har jeg glemt noe*), CDWMcInSpots?
    Kjøpt: En bråte.
    Vil nå derfor si at innstrømmen hos meg er betydelig større en utstrømmen.

    LCD-2 på Violectric V200 er mitt lydnirvana innen head-fi, og har vært det lenge. :)

    *) HE-300, HDP, HD800
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ;D

    Det er ulempen og/eller fordelen med headfi - man har plass til så mye mer.. Funker liksom ikke med 5 par gulvstående i stua

    Loevhagen skrev:
    ..........Vil nå derfor si at innstrømmen hos meg er betydelig større en utstrømmen.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ;D

    Derfor er nettopp UTstrømmen innen stereo / surrerundt p.t. STOR.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Loevhagen skrev:
    LCD-2 og HE-500 drives helt ypperlig med G100 (og V200). HE-6 også, forsåvidt. HE-6 er en utømmelig hobby i seg selv. De øvrige er langt mer takknemlige.
    Eller er det mer at du liker Audez'e LCD-2 så godt at du nesten alltid benytter den, og derfor har lite (reelt) behov for andre hodetelefoner?

    Eller gir HiFiMAN HE-500 det du trenger av HiFiMANs egenskaper/kvaliteter vs. andre hodetelefoner slik at HiFiMAN HE-6 (nærmest) ble overflødig?

    Eller er det andre grunner?
    En rask sammenligning idag mellom LCD-2 og HiFiMANs HE-6 hos Sture ved Audio Norge gjorde valget mitt enkelt når d kommer til ett valg mellom disse to. LCD-2 spilte helt klart bedre i de kvalitetsmessige grener jeg verdsetter som naturlig organisk avslappet lyd. Bassen var helt i en klasse for seg selv og der HE-6 ble litt tam i lyden glitret LCD-2 med særegenhet i instrumenter som var helt upåklagelig. 2Cellos hadde ett veldig fint driv igjennom LCD. Sier ikke at HE-6 er dårlige hodetelefoner, (noe de såklart ikke er) Sier bare at i mine lille prøvelytt mellom de to gjorde valget veldig enkelt. Sture kunne nevne at HE-6 ikke var helt innspilt men ikke søren om det vil bli mye bedre.
    LCD klokkene var ikke på lager og er sålangt jeg ser ikke på andre lager heller rundt i US. Problemet er at treet har en tendens til å sprekke opp og produsent jobber visstnok med en forbedret modell, noe som har gjort at lagrene er tømt rundtomkring.

    Kjeden var fra en EAR cd-spiller koplet i en Violectric v-200 amp, basert på en meget kort lytt !

    Ellers kredit for meget fin og hyggelig Service av Sture ved Audio Norge, med avtale om senere hjemlån av LCD-2.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Har ingen problemer med å forstå at du likte LCD-2 bedre enn HE-6. De er to helt ulike hodetelefoner. Det med innspilling er insignifikant sett opp mot hva man skal drive HE-6 med. En stereoforsterker gir HE-6 ekstra liv. Men, uansett hvor mye liv - så er LCD-2 mer romantisk i lyden.

    Noen vil elske HE-6. Andre LCD-2. Få vil over tid kunne ha begge - og elske begge. Mange føler de må / bør ta et valg.

    Mine LCD-2 har ikke antydning til sprekker (heldigvis), og det kan skyldes at jeg steller særdeles pent med dem. Oljer trevirket ca. hver 2-3 måneder. Det kan for enkelte høres ut som stress, men for meg går dette under "sjel" og øker eiergleden over stål / plast. :) Og, så skal man være klar over en ting til når det gjelder det der med sprekker: Mange brukere er i US og i områder med ekstreme variasjoner med tanke på temperatursvigninger og luftfuktighet...noe vi ikke har her hjemme på berget.

    Perfect match:

     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Når det gjelder HE-500, så vil de isolert sett finnes i flere "lydsignaturer". Dette skyldes at det over tid i prinsippet er benyttet to ulike øreputer av velour. Jeg kjøpte de nyeste for å teste, og etter en stund tok jeg dem av og satte på de originale som fulgte med når jeg kjøpte mine HE-500. De nye øreputene "kveler" lyden i HE-500 i mine ører.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Slikt for meg til å tenke: Hvor mye bedre kan LCD-3 være en 2`ern montro ?

    -----


    (Det er godt du har sparket meg i riktig retning Loevhagen og ikke minst for dine bidrag pr pm :) )

    Det skal sies at HE-6 hadde bedre passform til mitt hode en LCD, som igjen kunne virke litt vinglete.
    Sture ville ha meg til å prøve HE-500 men jeg tror jeg har funnet mine lyster stimulert igjennom LCD :eek: - ikke LSD
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Perfect match:
    Langt på vei men hadde d vært mulig å presse enda mer oppløsning igjennom og kanskje enda bedre seperasjon. (Nå er jeg slem og sammenligner med mitt 2-kanalsanlegg)

    Hadde vært morro og fått hjemlån på Violectric v-200 ampen også for å finne ut om det kan være mer å hente igjennom lydkilden min, noe jeg tror d er.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dac kan du jo tune med. På enkelte dacer er det relativt stor forskjell, mens andre ikke. Prøv en D100 eller DAC1 hvis du vil ha alt presentert...

    Selv så bruker jeg Rega og / eller Hegel, fordi jeg synes de passer meg best. D100 ble for mye...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn