Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    For min del startet hifiåret 2012 litt tilfeldig meget offensivt med 4 nye hodetelefoner
    Hodetelefon nr. 2 er den tidligere nevnte Ultrasone Edition 8 Ruthenium.

    De to siste presenteres (antagelig) senere i kveld som del av en (gjette)konkurranse. Jeg fotograferte dem tidligere i dag.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Skal si det ble livlig i denne tråden, både med tanke på inntrykk og innkjøp. :) Pent.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    For min del startet hifiåret 2012 litt tilfeldig meget offensivt med 4 nye hodetelefoner
    Hodetelefon nr. 2 er den tidligere nevnte Ultrasone Edition 8 Ruthenium.

    De to siste presenteres (antagelig) senere i kveld som del av en (gjette)konkurranse. Jeg fotograferte dem tidligere i dag.
    Du mesker deg med mye fine klokker, er butikker så villige på utlån ?
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Sennheiser HD 380 Pro er robust, kan klappes sammen og legges flat, leveres med rimelig hard og robust veske. Den er laget for profesjonelle. Den går rundt ørene og er dyp nok for meg. Den er kjent for å isolere (meget) godt. Noen vil kanskje synes at den klemmer litt hardt, men dette henger ofte sammen med god isolasjonsevne. Noen vil kanskje synes at kunstskinnet blir litt klamt. Den er (rimelig) lettdrevet.

    Pris: kr. 890 hos CDON.no. Jeg betalte ca. kr. 1000 for 2-3 år siden(?) og veil. var kr. 1600-1700.
    CDWMc...jeg ER nok en smule glemsk, men når du nevner det, vet jeg at du har anbefalt Beyerdynamic DT1350 tidligere. Jeg har beklageligvis ikke lest artikkelen som du refererer til, før nå...og nå ble jeg alvorlig i tvil! Jeg hadde omtenet bestemt meg for en rimeligere, men nå spørs det.... ??? Er du fornøyd med HD380Pro'en?
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    511
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    KapteinUfattelig skrev:
    Audeze LCD-2 vs Hifiman HE-500 vs Hifiman HE-6


    Som sagt var jeg innom Audio Norge igår og la beslag på hodetelefonoppsettet deres en snau time, denne gang med medbragt musikk. Her kommer en liten beskrivelsee av det jeg opplevde.
    [...]
    HE-500 var nokså lik HE-6 med kanskje ørlite grann mindre mikrodynamikk enn denne, men samtidig også ørlite grann høyere fun factor. PRaT, kan man kanskje si. Men det som skuffet meg skikkelig med HE-500 var at den hadde en slags bokslyd, som om diskanten bar preg av at hodetelefonen lå nedi en bøtte og spilte. Det var ikke voldsomt fremtredende, men tilstede i tilstrekkelig grad til at jeg vet jeg ikke kunne levd med dem og derfor svært motvillig måtte avskrive dem. Skikkelig synd. Jeg kunne da vitterlig ikke huske at de låt slik sist gang!!

    Velvel, en time senere kom jeg hjem med DENNE posen:
    What's in the bag? What's in the bag??

    Såså, ikke alle på en gang;)

    Først kommer DENNE til syne:
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Well whats in it ? ;D
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    511
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Vent litt....måtte bare få med meg en Brann-sjanse :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    KapteinUfattelig skrev:
    Vent litt....måtte bare få med meg en Brann-sjanse :)
    Gikk ikke, kom igjen !
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    For min del startet hifiåret 2012 litt tilfeldig meget offensivt med 4 nye hodetelefoner
    Hodetelefon nr. 2 er den tidligere nevnte Ultrasone Edition 8 Ruthenium.

    De to siste presenteres (antagelig) senere i kveld som del av en (gjette)konkurranse. Jeg fotograferte dem tidligere i dag.
    Du mesker deg med mye fine klokker, er butikker så villige på utlån ?
    Det baller (fort) på seg. ;)

    Jeg er (nok) litt tregere enn Loevhagen, men har visst etterhvert blitt (mer) vågal. De tre siste hodetelefonene og hodetelefonforsterkeren ble kjøpt uhørt, kun basert på (lekse)lesning og (teoretisk) sammenligning av lesning og egne erfaringer med andre hodetelefoner skribentene sammenlignet med.

    Dessuten er det slik at noen produkter ikke er tilgjengelig for lytting, enn si utlån i Norge.

    Den ene av de to hodetelefonene som nå skal avdukes (som i det følgende skal kalles nr. 3), har stått på min kandidat- og senere innkjøpsliste ganske lenge. Den andre (som skal kalles nr. 2) dukket opp ganske brått like før jeg var klar til å kjøpe nr. 3.

    Historien bak STAX-kjøpet er lang og surrete, og vil ikke bli presentert på HFS av flere grunner.

    Kjøpene av Ultrsone Edition 8 og hodetelefon nr. 2 og 3 er resultater av min søken etter gode lukkede hodetelefoner (og erfaringer jeg så langt har opparbeidet).

    Som tidligere skrevet, er det noe tilfeldig at det ble kjøp av 4 hodetelefoner og en hodetelefonforsterker i løpet av såpass kort tid. Plutselig er man klar (som et egg). Dessuten går det litt i rykk og napp.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    johnnygrandis skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    For min del startet hifiåret 2012 litt tilfeldig meget offensivt med 4 nye hodetelefoner
    Hodetelefon nr. 2 er den tidligere nevnte Ultrasone Edition 8 Ruthenium.

    De to siste presenteres (antagelig) senere i kveld som del av en (gjette)konkurranse. Jeg fotograferte dem tidligere i dag.
    Du mesker deg med mye fine klokker, er butikker så villige på utlån ?

    Historien bak STAX-kjøpet er lang og surrete, og vil ikke bli presentert på HFS av flere grunner.
    Fair Enough, dog håper jeg du vil si noen ord om hvordan du opplever de, spesielt 009 er jeg nysjerrig på.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    KapteinUfattelig skrev:
    Audeze LCD-2 vs Hifiman HE-500 vs Hifiman HE-6
    Hvilken amp brukte du når du gjorde sammenligningen ?
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    511
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Den ene av de to hodetelefonene som nå skal avdukes (som i det følgende skal kalles nr. 3), har stått på min kandidat- og senere innkjøpsliste ganske lenge. Den andre (som skal kalles nr. 2) dukket opp ganske brått like før jeg var klar til å kjøpe nr. 3.
    Hehe, avdukingene står i kø :D Gleder meg til å se, CDWMcInSpots!

    Her er et par bilder til av min nye HE-500:
     

    Vedlegg

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    511
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    KapteinUfattelig skrev:
    Audeze LCD-2 vs Hifiman HE-500 vs Hifiman HE-6
    Hvilken amp brukte du når du gjorde sammenligningen ?
    Glemte visst å nevne det, ja.
    Forsterker var Violectric V200 og kilde EAR Acute.

    (editerte det inn i et tidligere innlegg også)
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    511
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Flere bilder. På bilde 1980 kan man også se at det var noen riper i den ene klokkebøylen. Man kan ikke kjenne det med fingeren, men den er et sted under lakken der...
     

    Vedlegg

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    511
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Og til slutt: Kosekroken.
    Med HFS på padden, veteranbilblad og faktisk gode, gamle Alphaville på øret :)

    Her er tilgangen faktisk så stor at husstandens medlemmer må skrive seg på venteliste...
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    VilhelmW skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Sennheiser HD 380 Pro er robust, kan klappes sammen og legges flat, leveres med rimelig hard og robust veske. Den er laget for profesjonelle. Den går rundt ørene og er dyp nok for meg. Den er kjent for å isolere (meget) godt. Noen vil kanskje synes at den klemmer litt hardt, men dette henger ofte sammen med god isolasjonsevne. Noen vil kanskje synes at kunstskinnet blir litt klamt. Den er (rimelig) lettdrevet.

    Pris: kr. 890 hos CDON.no. Jeg betalte ca. kr. 1000 for 2-3 år siden(?) og veil. var kr. 1600-1700.
    CDWMc...jeg ER nok en smule glemsk, men når du nevner det, vet jeg at du har anbefalt Beyerdynamic DT1350 tidligere. Jeg har beklageligvis ikke lest artikkelen som du refererer til, før nå...og nå ble jeg alvorlig i tvil! Jeg hadde omtenet bestemt meg for en rimeligere, men nå spørs det.... ??? Er du fornøyd med HD380Pro'en?
    Du bør også gå tilbake til innlegget der jeg nylig nevnte 4 artikler om Sennheiser HD 25-1 II og Amperior. De inneholdt også sammenligninger av disse og beyerdynamic DT 1350.

    Sennheiser HD 380 Pro
    Jeg har ikke benyttet Sennheiser HD 380 Pro så veldig mye fordi jeg ganske raskt anskaffet en del andre og bedre hodetelefoner. Dessuten hadde jeg en god stund en Nuforce Icon HDP som hodetelefonforsterker. Den har 10 ohm utgangsimpedanse og passer dermed ikke så bra til Sennheiser HD 380 Pro som har 54 ohms inngangsimpedanse, men det visste ikke jeg da. I en periode avskrev jeg den dermed som skuffende. Etterhvert skal jeg prøve den med de mer (impedanse)egnede Grace Design m903 og Violectric HPA V200, men det er ikke en høyt prioritert aktivitet, og skjer først når jeg måtte få lyst.

    Jeg har, som tidligere skrevet, benyttet Sennheiser HD 380 Pro sammen med en gammel, hjemmebygd PC med Terratec DMX 6Fire 24/96, vesentlig til film. Det har fungert utmerket. Jeg gjorde senere noen undersøkelser som kunne tyde på at dennes hodetelefonutgag har en mer passende utgangsimpedanse. Det kan passe, for jeg stusset over at dette var vellykket, mens Nuforce ikke var det. Dessuten er Sennheiser HD 380 Pro fin hvis PCen lager støy.

    Du finner en rekke testomtaler av Sennheiser HD 380 Pro på nettet, inkl. norske.
    Googlesøk:
    • Sennheiser HD 380 Pro test OR review
    • Sennheiser HD 380 test OR review
    • Sennheiser HD380 test OR review

    PS: HFS-bruker KJ har tidligere skrevet varmt om sin Sennheiser HD 380 Pro.

    Tillegg:
    Vær oppmerksom på at mange av testomtalene er skrevet utfra en langt høyere pris enn CDON.nos (gunstige) pris. Slike omtaler pleier jo naturlig nok å ha pris som en (viktig) faktor i vurderingen.

    Tillegg 2:
    La til to googlesøkforslag og plasserte dem i bombeliste.


    Tillegg 3:
    Lenker til tidligere innlegg ang. bl.a. Sennheiser HD 25-1 II, Sennheiser Amperior, beyerdynamic DT 1350 og beyerdynamic T 50 p:
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    KapteinUfattelig skrev:
    Audeze LCD-2 vs Hifiman HE-500 vs Hifiman HE-6
    [...]
    HE-500 var nokså lik HE-6 med kanskje ørlite grann mindre mikrodynamikk enn denne, men samtidig også ørlite grann høyere fun factor. PRaT, kan man kanskje si. Men det som skuffet meg skikkelig med HE-500 var at den hadde en slags bokslyd, som om diskanten bar preg av at hodetelefonen lå nedi en bøtte og spilte. Det var ikke voldsomt fremtredende, men tilstede i tilstrekkelig grad til at jeg vet jeg ikke kunne levd med dem og derfor svært motvillig måtte avskrive dem. Skikkelig synd. Jeg kunne da vitterlig ikke huske at de låt slik sist gang!!

    Velvel, en time senere kom jeg hjem med DENNE posen:
    Senere viser det seg at posen inneholder nettopp en HiFiMAN HE-500. Har du skrevet noe galt et sted, eller er det noe jeg misforstår?

    Mvh. en (høyst) forvirret CDWMcInSpots
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    511
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Du har lest helt rett, men jeg har ikke fortalt hele historien. Ikke at den er så veldig lang...

    Men jeg snakket med det svært imøtekommende personalet (ikke Sture, men han andre) og fortalte om denne boksaktige lyden i HE-500. "Den låt da ikke slik for to uker siden," sa jeg. "Er den ny?"
    Og ja. Det kunne han bekrefte. Den var rett og slett ikke innspilt.

    Ah, det forklarte saken! Da var det direkte urettferdig å felle noen dom over den, så på forespørsel gikk han med på en deal som at jeg kan oppgradere til LCD-2 innen en tidsperiode lang nok til at jeg kan spille inn HE-500. Om jeg ikke blir fornøyd, returnerer jeg den, legger mellomlegget på bordet og tar hjem en LCD-2 rev.3. Vinn-vinn 8)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    (Gjette)konkurranse
    De unge, som totte og Ulf-B skriver, kaller det visst quiz, men jeg holder meg til begrepene gjette- og spørrekonkurranse.

    Jeg vet ikke hvor lang tid dere/vi trenger, men for at forumdeltagerne skal få rimelig anledning til å delta (inkl. tenke litt), bør den vel kanskje gå i én til noen dager før jeg presenterer fasit?

    Premien er kun heder og ære.

    Alle hodetelefonmodellene er i regulært salg i det jeg skriver dette innlegget (jeg har nettopp sjekket). Jeg kjøpte hodetelefon nr. 2 og 3 tidligere i år, mens hodetelefon nr. 1 (vel) ble kjøpt i fjor. Alle hodetelefonene ble kjøpt nye.

    Bildene er tatt i ettermiddag og er ikke av Loevhagen-standard. De viser 3 hodetelefoner fotografert i en blanding av dagslys og lys fra en taklampe med halogenstav som gir en blanding av indirekte lys reflektert fra hvitt tak og direkte lys gjennom frostet glass.

    Hodetelefonene nummereres fra venstre mot høyre som henholdsvis 1, 2 og 3.

    Jeg ber om firmanavn og full modellbetegnelse på hver hodetelefon.
    1:
    2:
    3:
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    [...]
    Fair Enough, dog håper jeg du vil si noen ord om hvordan du opplever de, spesielt 009 er jeg nysjerrig på.
    Foreløbig har jeg visst ikke særlig mye mer å skrive om mine observasjoner av STAX SR-009 enn det jeg skrev i svar #2759, og det jeg for noen uker siden skrev om vekt og komfort i svar #2542.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Grattis CDW!

    Jeg har vel hatt noe av den samme opplevelsen, LCD-2, HE-500 og LCD-3 i løpet av et par måneder.

    Godt at vi endelig har verdens fremste referansehodetelefon med i tråden. Synd vi ikke kan dele på lyden her...

    (PS: ikke ta deg nær av det, men du burde seriøst vurdere å korte ned aliasen din. Hvis det er greit kaller jeg det CDW inntil videre ;) )


    CDWMcInSpots skrev:
    Det baller (fort) på seg. ;)

    Jeg er (nok) litt tregere enn Loevhagen, men har visst etterhvert blitt (mer) vågal. De tre siste hodetelefonene og hodetelefonforsterkeren ble kjøpt uhørt, kun basert på (lekse)lesning og (teoretisk) sammenligning av lesning og egne erfaringer med andre hodetelefoner skribentene sammenlignet med.

    Dessuten er det slik at noen produkter ikke er tilgjengelig for lytting, enn si utlån i Norge.

    Den ene av de to hodetelefonene som nå skal avdukes (som i det følgende skal kalles nr. 3), har stått på min kandidat- og senere innkjøpsliste ganske lenge. Den andre (som skal kalles nr. 2) dukket opp ganske brått like før jeg var klar til å kjøpe nr. 3.

    Historien bak STAX-kjøpet er lang og surrete, og vil ikke bli presentert på HFS av flere grunner.

    Kjøpene av Ultrsone Edition 8 og hodetelefon nr. 2 og 3 er resultater av min søken etter gode lukkede hodetelefoner (og erfaringer jeg så langt har opparbeidet).

    Som tidligere skrevet, er det noe tilfeldig at det ble kjøp av 4 hodetelefoner og en hodetelefonforsterker i løpet av såpass kort tid. Plutselig er man klar (som et egg). Dessuten går det litt i rykk og napp.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    1 Denon D7000
    2 Audio-Technica ATH-W3000ANV 50th Anniversary Headphones
    3 JVC HP-DX700

    Eller noe slikt.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    (PS: ikke ta deg nær av det, men du burde seriøst vurdere å korte ned aliasen din. Hvis det er greit kaller jeg det CDW inntil videre ;) )
    CDWMcInSpots er da i hvert fall unikt.

    Klipp og lim er jo ganske enkelt. ;)

    PS: Hva er grunnen til at du alltid skriver ovenfor sitatene du kommenterer/besvarer i motsetning til omtrent alle andre?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg vil vel være unik jeg og 8)

    CDWMcInSpots skrev:
    ardilla skrev:
    (PS: ikke ta deg nær av det, men du burde seriøst vurdere å korte ned aliasen din. Hvis det er greit kaller jeg det CDW inntil videre ;) )
    CDWMcInSpots er da i hvert fall unikt.

    Klipp og lim er jo ganske enkelt. ;)

    PS: Hva er grunnen til at du alltid skriver ovenfor sitatene du kommenterer/besvarer i motsetning til omtrent alle andre?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hva er det røret i hyla til venstre i bildet? En sub??

    KapteinUfattelig skrev:
    Og til slutt: Kosekroken.
    Med HFS på padden, veteranbilblad og faktisk gode, gamle Alphaville på øret :)

    Her er tilgangen faktisk så stor at husstandens medlemmer må skrive seg på venteliste...
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    511
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Hva er det røret i hyla til venstre i bildet? En sub??
    Til venstre i bildet ser du Avantgarde DUO. Hyllen er sub'en med de doble 10" og røret er diskanthornet.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hvordan er lydkvaliteten kvaliteten på denne STAX SR-007 OMEGA MKI kontra LCD-2. Ser noen selger disse rimelig billig unna ? Er disse sammenlignbare eller er Staxen hakket vassere vil dere si ?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    @johnnygrandis

    Jeg glemte i går å anbefale deg å lese InnerFidelitys "Comparing World-Class Headphones" der Tyll Hertsens sammenligner:
    • HiFiMAN HE-500
    • HiFiMAN HE-6
    • Sennheiser HD 800
    • Audez'e LCD-2 Late Rev. 1 (old driver, new pads)
    • STAX SR-007 MK1 late version
    • STAX SR-009

    Den kan formodentlig gi deg noe siden du har hørt noen av dem.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Takker !
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    Hvordan er lydkvaliteten kvaliteten på denne STAX SR-007 OMEGA MKI kontra LCD-2. Ser noen selger disse rimelig billig unna ? Er disse sammenlignbare eller er Staxen hakket vassere vil dere si ?
    Litt høyttenkning.


    STAX SR-007 MK1

    "Klokkene" på STAX SR-007 (MK1 og MK2) mangler dessverre bevegelighet rundt den vertikale aksen. Dette kompenseres i liten grad av svikt i de doble bøylene og dreibare puter med assymetrisk form.

    Dette medfører at STAX SR-007 ikke passer alle hodeformer (like godt). Jeg ble aldri helt fornøyd.

    Noen går dog hardhendt til verks og bøyer bøylene.


    STAX SR-009


    STAX SR-009

    STAX SR-009 har et annet "klokkeoppheng" som gir "klokkene" god bevegelighet rundt både horisontal og vertikal akse. De er dermed mye bedre på dette området. Det samme er lambdaserien.

    Hodebåndet på STAX SR-007 har strikk i hver ende som gir regulerbarhet. Strikken kan bli slapp etterhvert som den eldes.

    STAX SR-009 har en bøyletype som er en etterkommer/videreutvikling av bøylen på den originale STAX SR-? (Lambda). Den har ikke strikk. Min STAX SR-? ble kjøpt i 1984 og er fremdeles fin.


    STAX SR-007 (MK1?) og SR-009
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Transporterbarhet
    @johnnygrandis

    Litt mer høyttenkning.

    Du ønsket i utgangspunktet hodetelefonutstyr som er greit å pakke ned for å ta med på hytta o.l. STAX SR-00[79] + en egnet forsterker/driver er relativt langt unna det.


    STAX SR-007 MK2 med koffert og rørforsterkeren/-driveren STAX SRM-007tII


    STAX SR-007 MK2 i koffert

    STAX SR-007 leveres riktignok med en koffert som faktisk er godt egnet til slik transport, men forsterkerne gjør det ikke, og de ser mer ut som stueprodukter enn transportable pro-produkter. Rørforsterkerne er formodentlig enda mindre egnet til transport enn transistorforsterkerne. Forsterkerne er dessuten ganske store, spesielt de dyrere.

    STAX SR-009 leveres i en treboks som ikke er egnet til transport og som egentlig er litt/ganske fiklete.
     

    Vedlegg

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    I klassen portabelt utstyr er det en interessant portabel amp/dac fra Fostex, HP-P1, for i underkant 5k.



    Denne karen på videoen virker ganske fornøyd med ytelsen på portable enheter, men ikke ytelsen på "stue-klokker"

     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    atonal skrev:
    Denne karen på videoen virker ganske fornøyd med ytelsen på portable enheter, men ikke ytelsen på "stue-klokker"

    Jude Mansilla

    "Denne karen på videoen" er (vel) Jude Mansilla som er (den tidvis omstridte) grunnleggeren av og sjefen for Head-Fi.org.
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Transporterbarhet
    @johnnygrandis

    Litt mer høyttenkning.
    Du har helt rett i d.

    Jeg trodde faktisk at elektrostat forsterkerne var mindre enn de faktisk viser seg å være. Tror jeg holder meg til planen, dvs Vioeletric V-200 og LCD med en liten dac til reisevirksomhet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn