Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Ok, du får søke litt så finner du...
    En av disse leverer i budsjett klassen, en i mid-fi og en hi-end.
    Alle har i ettertid skjerpet seg og leverer i dag bra produkter.
    Er kjedelig å bli avslørt av diy grupperinger og enda kjedeligere når Stereophile avslører middelmådige produkter.

    Er godt med andre eksempler også, CD-spillere, forsterkere, i hi-end-prisklassen, men med billigste elektronikk inni...
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Ok, du får søke litt så finner du...
    En av disse leverer i budsjett klassen, en i mid-fi og en hi-end.
    Alle har i ettertid skjerpet seg og leverer i dag bra produkter.
    Er kjedelig å bli avslørt av diy grupperinger og enda kjedeligere når Stereophile avslører middelmådige produkter.

    Er godt med andre eksempler også, CD-spillere, forsterkere, i hi-end-prisklassen, men med billigste elektronikk inni...
    Slik du beskriver det er det med andre ord unntak, ikke reglen.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    De tre "nevnte" her er på grensen til svindel og er unntak. Middelmådig design og/eller produksjon er regelen...(med unntak).
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    (...) Middelmådig design og/eller produksjon er regelen...(med unntak).
    Jeg tror jeg lar denne stå. Dette blir slett og rett for subjektivt til at man kan diskutere på en saklig måte. Du har din oppfatning og skal ha lov å ha den. Jeg har en annen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Fint om tråden dropper videre dveling over Edge cd-spillere, Goldmund DVD-spillere og andre litt kostbart innpakkede billigkomponenter og finner tilbake til kjerneproduktene.

    Jeg er relativt interessert i temaet her da jeg har kjøpt Bryston BHA-1, men pr i dag ikke har noen hodetelefoner for balansert drift. Jeg har dog bestilt meg kabel for balansert drift av Sennheiser HD650 og gleder meg til denne dukker opp siden Bryston faktisk har fått Sennheiser til å låte skapelig selv på ubalansert drift.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Fint om tråden dropper videre dveling over Edge cd-spillere, Goldmund DVD-spillere og andre litt kostbart innpakkede billigkomponenter og finner tilbake til kjerneproduktene.

    Jeg er relativt interessert i temaet her da jeg har kjøpt Bryston BHA-1, men pr i dag ikke har noen hodetelefoner for balansert drift. Jeg har dog bestilt meg kabel for balansert drift av Sennheiser HD650 og gleder meg til denne dukker opp siden Bryston faktisk har fått Sennheiser til å låte skapelig selv på ubalansert drift.
    Balansert drift vil helt klart gjøre HD650 mer balansert i lyden. Jeg hater ubalansert lyd. Heldigvis har Bryston BHA-1 en egen knapp for å justere "balance" ... :rolleyes:
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.015
    Antall liker
    1.337
    Torget vurderinger
    2
    Oppo PM-3 er ikke så populær her i landet? Noen her med erfaringer med dem?
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Har selv vurdert Oppo PM1 men har stort sett bare lest utenlandske erfardinger. Syntes ampen ser snaisen ut..
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Oppo er jo heftig priset.
    Ser ikke hvorfor man skal kjøpe Oppo framfor Audeze, bortsett fra komfor
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.538
    Antall liker
    17.379
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Og ulik lydkarakteristikk
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Fikk balansert kabel til Sennheiser HD-650 i dag. Innbiller meg at hele låter renere og mere dynamisk, men ikke sikker da volumet endrer seg fra ubal til bal og her har man ikke guddet (sterking av gidde) å kalibrere utgangsnivået da det medfører en del træl.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Lytt litt frem og tilbake. Forresten, jeg lurte litt på å skaffe meg STAX SR-003MK2. Noen som har testet dem ? Jeg er egentlig skeptisk,
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har hatt SR-001 tidligere. Nydelig mellomtone, men dessverre helt uten bass og da ble de ikke brukt særlig. Jeg vet ikke hvordan 003 er i forhold til de, men de bør helt klart prøves hvis mulig.
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    For å få bass er det utrolig viktig å få det tett rundt ørekanalen. Får man ikke det til lekker bassen ut som en sil og man får tynn lyd så her er det viktig at de som lager disse in-ear monitor greiene skjønner at folk er forskjellige og trenger mange forskjellige puter.... Evt få customlagde puter, men da er det ikke alle "Plugger" som kan brukes...
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ja. De kommer med 3 ulike pluggstørrelser. Hvis ingen matcher så får jeg ett problem. Så utrolig rått med elektrostatiske iems da! Jeg har hatt mange iems før og aldri vert helt komfortabel med noen av dem. Jeg tenkte at disse var festet på bøyle og derfor har større sjans til å sitte fast. Uten vekt som drar dem ut. Tydelig at de har jobbet med dem iom at de er mk3.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Dersom ytterste del av ørekanalen er relativt sirkulær er det nemmere å få til en forsegling. Mine er veldig ovale og det eneste som duger for meg er derfor customs.
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Er alfa og omega med masse forskjellige seals for øret. Har selv større kanal i venstre øre enn høyre, men i SE846 pakken var det en haug med forskjellige seals som ordnet den biffen. For produsentene er dette ett problem så det lages ofte profiler basert på gjennomsnitt av målinger basert på ett utvalg av personer. På 846 er det dog snakk om mer skum og silikon duppeditter, men er det snakk om mer utenpå liggende propper så skal man i alle fall teste dem før man handler.
    iPhone proppene er f.eks for meg helt ubrukelige da de ikke vil henge på øra mine. Jeg må defor ha den typen som går inn i kanalen og forsegler der. Stax settet kan se ut som er en kombinasjon med noe inn i kanalen men også noe liggende utenpå. Ville neppe funket for meg...
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det var nettop det. Reviews er ofte av die hard Stax fans og kan ofte være unøyanserte.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.015
    Antall liker
    1.337
    Torget vurderinger
    2
    Oppo er jo heftig priset.
    Ser ikke hvorfor man skal kjøpe Oppo framfor Audeze, bortsett fra komfor
    Er Oppo så dyre i forhold til Audeze? De lukkede hodetelefonene:
    Oppo PM-3: 5300 kr (320gram), Audeze EL 8 closed back: 7200 kr (480 gram), Audeze XC 18 500 kr (650 gram).

    Jeg hørte på PM-3 med div power, death og black metal. De var veldig komfortable å ha på, men ikke helt min type lyd. Spilte uten amp. Lydisolasjonen er også god.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.015
    Antall liker
    1.337
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det var nettop det. Reviews er ofte av die hard Stax fans og kan ofte være unøyanserte.
    I går fikk jeg et par ubrukte Stax sr30 med srd4 adapter fra begynnelsen av 80 tallet (komboen heter sr34). Blir gøy å høre hva som har skjedd siden den gang. Har aldri hørt på elektrostat før.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Er det noen som har hørt disse?
    Definitive Technology Symphony 1 Hodetelefoner - Hodetelefoner

    Jeg liker generelt Definitive Technology sine produkter, og har god tro på at disse kan være knall.
    Har lest noen anmeldelser hvor de får veldig bra score, men er det noen som har first-hand erfaring med de?

    Edit: Er det eventuelt noen andre hodetelefoner i samme prisklasse jeg bør sjekke ut? :)
    Jeg har kjøpt disse. Lytterinntrykk kommer muligens etterhvert. Er det trådløse med NC du er ute etter?
    Hei igjen,

    Har du fått hørt noe på de? :)
    Har du eventuelt noen andre å anbefale i omtrent samme prisklasse? (jeg er lite bevandret i hodetelefonverden)

    Tenker da helst trådløse, men NC er ikke kritisk.

    Takk for svar.

    Edit: Beklager hvis du har gitt lytteinntrykk allerede, har prøvd å se etter i tråden, men kan jo hende jeg har oversett noe.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det var nettop det. Reviews er ofte av die hard Stax fans og kan ofte være unøyanserte.
    I går fikk jeg et par ubrukte Stax sr30 med srd4 adapter fra begynnelsen av 80 tallet (komboen heter sr34). Blir gøy å høre hva som har skjedd siden den gang. Har aldri hørt på elektrostat før.
    Snakk om å la det henge i lufta ?! Hvordan er de?!
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    For dere som liker å sammeligne spesifikasjoner på hodetelefoner og forsterkere, er denne siden tilnærmet himmelen:

    AUDIOBOT 9000 is a resource for evaluating headphones and amps

    AUDIOBOT 9000
     

    alfd

    Medlem
    Ble medlem
    13.11.2010
    Innlegg
    15
    Antall liker
    2
    Sted
    Kongsberg
    Nei, det var nettop det. Reviews er ofte av die hard Stax fans og kan ofte være unøyanserte.
    I går fikk jeg et par ubrukte Stax sr30 med srd4 adapter fra begynnelsen av 80 tallet (komboen heter sr34). Blir gøy å høre hva som har skjedd siden den gang. Har aldri hørt på elektrostat før.
    Kanskje jeg skal koble opp mine igjen som jeg kjøpte for ca. 1000kr i 1984...
    Disse ga meg masse lytteglede med en veldig fin diskant og mellomtone.

    Alf
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.015
    Antall liker
    1.337
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det var nettop det. Reviews er ofte av die hard Stax fans og kan ofte være unøyanserte.
    I går fikk jeg et par ubrukte Stax sr30 med srd4 adapter fra begynnelsen av 80 tallet (komboen heter sr34). Blir gøy å høre hva som har skjedd siden den gang. Har aldri hørt på elektrostat før.
    Snakk om å la det henge i lufta ?! Hvordan er de?!
    Veldig nøytral boks:

    boks.jpg


    Ser at de har glemt å skrive på PC via USB Dac her, men jeg tok sjansen på å bruke Parasound Z-Dac og en laptop siden jeg er litt manko på spolebånd

    instruks.jpg


    Trygt pakket inn i isopor med firmalogo utenpå

    isopor.jpg


    Med instruksen printet på utsiden så trenger man bare hodetelefonene og adapter i boksen

    innhold.jpg


    Bare å koble adapteret til en forsterker og hodetelefonene til adapteret så er det klart for testing

    bokser.jpg



    Når det kommer til byggekvalitet så virker plasten ganske skjør. Kjennes ut som plasten er relativt sprø og jeg tror ikke du skal være veldig hardhendt med dem før noe knekker. De er on-ear design, som jeg ikke er så glad i. De er åpne bak, men pga elektostatene så blir det ikke noe lufting ut bak og de blir ganske fort klamme på ørene. Det er en elektrisk summe/durelyd i dem. Når det ikke spilles musikk så er summelyden relativt høy, men med en gang man setter på musikk så forsvinner den i musikken. I enkelte rolige partier så hører jeg fortsatt summelyden. Jeg så på head-fi at den visstnok skulle mangle bass men jeg er ikke helt enig i det. Jeg synes både bass og rytmegitarer hadde bra med fylde og det er ikke nødvendig å øke bass på forsterker-EQen mye (20% over nøytral). Det jeg legger mest merke til er at diskanten er litt fraværende. Cymbaler forsvinner litt bak i lydbildet og man glemmer nesten at de er der. Det jeg synes de gjør best er mellomtonen. Vokalen høres veldig naturlig og tilstede ut. Vokalen er en del lenger frem i lydbildet enn mine Denon D5000. Sånn alt i alt så ble jeg positivt overrasket etter det jeg så på head-fi. Ulempen er vel at disse er vel at man må ha egen forsterker i tillegg til det adapteret. For min egen del så klarer jeg ikke on-ear design.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Den Pioneeren ser dritfet ut. Skal bli spennende å sjekke ut den. En tendens jeg ikke er så glad i er at prisene akselererer rake vegen oppover også når det gjelder hodetelefoner. 10000 kr holder liksom ikke til drømme-riv-ruskende-gale-over-the-top-and-far-beyond-modell lenger for mange merker.
     
    Sist redigert:

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    245
    Antall liker
    35
    De vet jo selvfølgelig å ta seg veldig godt betalt da folk (forsåvidt inkludert meg selv også) er villig til å betale i dyre dommer for bedre lyd.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Det er nettopp det. Markedsprisen bestemmer. Hodetelefonlyden er ikke lenger det kuppet det en gang var. I 1986 kostet en Stax Lambda pro kr 3200 inkl forsterker hos Audioscan. Se hva man for av stax for tilsvarende indeksregulert beløp i dag. Det gangen var det de beste stax under sigma.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Et flaggskip bør ha spesiell og unik teknologi. Det er nok mange som prøver å henge seg på trenden uten at teknologien og lydkvaliteten henger helt med. Virker som den Pioneeren er i den kategorien og burde koste halvparten ifølge foreløpige rapporter, men jeg kan ta feil.

    2015 Tokyo Fujiya Avic Spring Headphone Festival Report

    Designet er vakkert, akkurat slik en hodetelefon bør se ut.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Fikk en "wow" erfaring her om dagen så tenkte jeg skulle komme med en forsterkeranbefaling til HD700.

    Har lenge hatt en Hegel Super DAC/Amp som jeg har brukt sammen med HD700 på laptop. Dessverre så har usbkontakten på Supern begynt å fuske (kjent problem i følge soundgarden) så mens Supern er på service så kjøpte meg meg en Fiio E12 Mount Blanc. Dette er en meget god kombo med HD700! Hegel Super er litt for nøytral i bassen i mine ører og har ikke all verden med effekt i motsetning til E12 som virkelig drar skinnet av pølsa kombinert med HD700. Det er mer enn nok guffe i E12 til å spille øreblødende volum uten problematisk forvrenging for de som ønsker det.

    Bass boost er vanligvis noe jeg skyr unna da de har en tendens til å ødelegge nedre mellomtone og være for voldsom, dette er ikke tilfelle på E12. Det virker som de har klart å isolere og moderere boosten (+6dB) til de aller laveste frekvensene slik at den ikke påvirker mellomtone, godt jobba Fiio. HD700 har også relativt høy følsomhet som kan gi problemer med støygulv men takket være high og low gain mulighet så er også støygulv ikke hørbart sammen med HD700 på low gain (med tilstrekkelig volum).

    Til dere HD700 eiere som ser etter en liten og billig amp så kan jeg gi tommel opp for Fiio E12 :)

    E12 kan også brukes samtidig som den lader i motsetning til eldre Fiio modeller, et klart pluss for bruk sammen med laptop.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Flaks at jeg har Mont Blanc da. Og kjenner en med HD700. Skal jammen møtes vi :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn